Toon posts:

noob wilt voor het eerst gaan overklokken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb intressen om te leren overklokken en als ik dan op internet ga zoeken vind ik wel goede verslagen met veel informatie.
alleen word daar met woorden en afkortingen gegooid die ik nog nooit gehoord heb die ik dan ook wel google zoals (fsb) front side bus ik ben dus in mijn bios gaan kijken en vind deze afkorting niet.
uiteindelijk ben ik vandaag op dit forum terecht gekomen waar ik ook mooie verslagen heb gevonden zoals deze AMD CPU Overclock Topic #7
maar hier ook weer het probleem die afkoringen en uitgevonden dat het niet noodzakelijk FSB moet heten maar zaols hier onder verklaard word ook HTT heet
maar ook dit vind ik niet in mijn bios ik vind wel HT ik denk zelf wel dat dit het is maar zeker weten doe ik het niet
voor een nieuweling die er niks vanaf weet is dat heel verwarrend omdat hij verwacht de afkortingen in zijn bios te vinden zoals ze overal geschreven staan maar ik zal met een voorbeeld beginnen waar ik dus al verward van raak

bijvoorbeeld
( AMD CPU Overclock Topic #7 )

HTT bus: HTT bus is de snelheid tussen de processor en de northbridge, maar ook de snelheid tussen de northbridge en het geheugen.

HTT multiplier: de factor waarmee je de uiteindelijke snelheid uitrekent, door hem te vermenigvuldigen met de HTT bus.

HTT: HTT staat voor hyper transport technology. Het is de opvolger van de FSB. De AMD K10 gebaseerde CPU's hebben een geheugencontroller in de processor zelf in plaats van op het moederbord, waardoor er geen sprake meer is van een FSB. HTT bestaat uit de HTT bus en de HTT multiplier. Als je deze met elkaar vermenigvuldigd kom je op de LDT Bus of HTT link uit. Standaard is de HTT bus 200 MHz en de multiplier is in te stellen met stappen van 1.

basis overclock stappenplan:

1. Verhoog HTT met stappen van 3-5. 1e keer kun je best de HTT met minstens 20 verhogen
2. Doe een 5-10 minuten stress test, met OCCT, Linx, prime95 of iets dergelijks.
3. Ga naar stap [1] als dit werkte - ga naar stap [4] als dit niet werkte
4. Verhoog je voltage minimalistisch, maar let op de temperatuur - ga anders naar stap [6]
5. Ga naar stap [1]
6. Stopte hij bij een HTT van XXX? Zet het 5 MHz lager en doe een blend test voor 12-24 uur
7. Gelukt? Je hebt nu een 24/7 OC!

nu staat daar bij stap 1 verhogen met 20 en erna met 3-5 als ik naar mijn bios kijk en naar ht bus kijk die laat zich maar met stappen van 100mhz verhogen maar kijk ik nu naar cpu frequency die laat zich wel met stappen van 20 en 3-5 instellen dus ga ik hier al de fout in en kijk ik naar het foute gedeelte maar waarom heet het dan cpu frequency en niet ht bus dus ik weet nu al niet waar ik beginnen moet

ik heb eigenlijk maar een paar vragen

1.welke instelling begin je met overklokken? ik vermoed de FSB/htt maar zoals vermeld weet ik niet welke dat is in mijn bios als dat de cpu frequency is dan heb ik daar al mee gerommelt die kan ik tot 220 zetten alles wat daar over is dat zorgd ervoor wat ijn pc niet meer opstart

2.wat doe ik daarna voltage omhoog? iets anders overklokken?

waar het min of meer op neer komt is dat ik eigenlijk het hele process in stappen moet weten ik weet gewoon niet waar ik beginnen moet

ik probeer zoveel mogelijk informatie te geven dat het allemaal zo makkelijk als mogelijk is
en dat het zo makkelijk als mogelijk is om mij misschien te kunnen helpen :D

dus heb ik dit al voorbereid zoals kuusj98 het aangegeven heeft
Eerste keer overclocken

ben toch niet gek en upload alles 20 keer -.-

zonder belsting
f*ck da thumbnailen
strestest
f*ck da thumbnailen
bios gegevens
overzicht
f*ck da thumbnailen
cpu
f*ck da thumbnailen
ram
f*ck da thumbnailen
pc setup
f*ck da thumbnailen
f*ck da thumbnailen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat ik belangrijk vind om te zien:

- Je volledige specs van je PC
- Lees reviews van je moederbord, daar worden alle relevante termen voor OC gebruikt.
- Pas op met budget borden, deze zijn NIET geschikt voor overklokken IVM te warme VRM's (en te weinig VRM's vandaar de grotere hitte). Je hebt een asrock en ben bang dat het niets gaat worden
- Gebruik de standaard controle tools en stress tools in je screenshot (Prime95, HWInfo, CPU-z en GPU-z)
- Betere plaatjes waar alles beter af te lezen is

PS: werk je toevallig bij MASSA Media?

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 22-04-2015 17:19 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:57

Thomg

Aww yiss

970 Extreme4.

Geef maar op. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat jammer :/ is er dat een moederbord die aan te raden is voor te overklokken
ben me ook al een tijdje aan het bedenken om over te stappen naar intel maar ik twijfel nog steeds van de eene kant word er gezegt bijna geen verschil tussen de 2 en van de andere kant is het datspel is of amd optimized en die op intel blablabla en nu is me moederbord dus sucks xD
en dan is de vraag loont het zich een nieuw moederbord te kopen voor deze setup of moet ik toch in intel gaan investeren want ben altijd te vreden geweest met amd

nee ik werk niet bij massa media vanwaar die vraag?(heb toevallig vorgeweek mijn examen in scheeps interieurbauw gedaan en wacht op de uislag hehe)

specs(zo ver ik weet wat je ermee bedoeld anders even vertellen wat je moet weten)

asrock 970 extreme4

AMD FX-8350 8-Core 4.0GHz AM3+ 16MB Cache 125W

koeler NOCTUA NH-C12P SE14 1155/1366 AM3+/FM1/F

GeForce® GTX 770 JETSTREAM (4096MB GDDR5)

DDR3 16GB (4x4GB) PC1866 CL9 G.Skill Sniper

voeding Thermaltake 730W Smart SE 80+ Bronze modular

SSD Samsung SSD 850 EVO 250GB SATAIII (voor windows)

HDD WD Red WD10EFRX 1TB SATAIII NAS 24/7! (voor programma's ,games etz)

en 6 fans

temp cpu idle 25 temp gaming 65
temp mb idle 24 temp gaming 33
temp gpu idle 29 temp gaming 65/75

maar is er dan niks wat ik kan doen om een beetje te overklokken want ik heb een beetje experimenteert met die cpu frequenty die heb ik van 200 naar 220 kunnen doen en liep processor mee op 4400mhz temp bleef het zelfde maar heb natuurlijk geen idee wat die cpu frequenty is of moet ik daar niet aanzitten en moet ik eerder met cpu frequenty multiplier gaan klooie? zou ik daar antwoord op kunnen krijgen :D

en wat ik niet snap is die cpu frequenty als ik die van 200 naar 220 zet heb ik 4400mhz maar als ik die nu laat staan op 200 en die cpu multiplier dan naar 4400mhz wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

Met een FX8350, is het inderdaad snel einde verhaal tenzij je een windtunnel hebt of een omgevingstemperatuur van 10ºC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ook al gaat dit niet goed of niet met mijn moederbord zou ik graag de volgorde willen weten van overklokken met wat begin je en wat zijn de volgende stappen of kun je beginnen waarmee je wilt
als ik de fsb/htt takt moet ik de multiplier dan naar onder zetten of kan die staan blijven wat is beter of maakt het niet uit die vragen zou ik graag beantwoord willen hebben zodat ik er meer over leren kan want ik kom nu niet verder omdat ik niet precies weet hoe het ineklaar zit en die vaktermen bij het lezen maken het maar moeilijker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lees de startpost van het AMD CPU Overclock Topic #7 daar kan je de meeste basis info wel vandaan halen. Verder vooral reviews lezen van je eigen hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of je mijn eerste post hebt gelezen maar precies dat wat je mij aangeeft heb ik gelezen

maar als het teveel verwacht is om het iets vriendelijker voor de nieuwelingen uit te leggen dan sta ik er wel alleen voor ook niet erg zoals ik zij ik heb er geen probleem mee om te lezen of te testen dat ben ik al de heledag aan het doen

maar het zou natuurlijk fijn zijn als iemand zou kunnen zeggen DAAR moet je mee beginnen en dit erna en dat als laatste bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kan geen AMD ervaringsdeskundige even inspringen hier? Het lijkt wel of ik als enige alle lastige vragen aan het beantwoorden ben. Komop tweakers, we kunnen beter dan dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Heej,

Ik heb de laatste jaren geen AMD meer aangeraakt. Dus specifieke tips om mee te beginnen kan ik je niet vertellen.
Over het algemeen heb je twee dingen:
-Multiplier
-FSB (front side bus), hoewel ik niet 100% zeker weet of ze dat nog gebruiken.

Het is de FSBxMultiplier, dit is je kloksnelheid. Die FSB staat vaak op 100MHz ofzo. En dan de Multiplier op x40. 100MHz x40 = 4GHz.
Om te beginnen zou ik alleen met stapjes die multiplier verhogen, aangezien je niet zo'n geweldig moederbord hebt, zou ik hier voorzichtig mee doen.

Qua overige instellingen, zet de turbo uit, en nog een aantal veiligheids settings (maar niet die van de temperatuur!) welke dat zijn durf ik niet te zeggen bij AMD.
Ook is het belangrijk om het voltage van de CPU niet op auto te zetten maar op manual, deze past zich aan naar de door jou ingestelde waarde.

Het is nu de taak om balans tussen het voltage en de Multiplier te vinden, zodra je die gevonden hebt zijn er nog kleine dingetjes om hem iets sneller te krijgen, maar vaak stelt dat niet zoveel voor.

Dus om mee te beginnen:
-Zoek bij jou bord uit:
-Voltage van CPU op manuel
-Turbo uit (en eventueel het terugklokken van de CPU
-Bepaalde veiligheids instellingen uit (kan je even googlen bij AMD ASrock borden, laptop of mobiel erbij en kijken of je bepaalde termen herkent in de BIOS)

-Vervolgens: CPU voltage instellen op b.v. 1,185V, en dan de CPU multiplier op x40. Kijken of je PC start, korte stress test draaien of die aanblijft staan (Intel Burntest of PRIME) vervolgens met RealTemp of/en HWmonitor de temperatuur in de gaten houden en via Taakbeheer en CPU-Z checken of de kloksnelheid netjes op 4GHz blijft.
Werkt dit, dan de multiplier weer één verhogen (of in het begin al gelijk iets meer) en dan weer testen. Mocht ie gaan crashen, voltage weer iets ophogen om het stabieler te maken, temperatuur zal dan ook weer toenemen. Let erop dat de temps niet te hoog worden !

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Beginnen met een fannetje op je mobo of gewoon niet doen anders gaat je cpu toch terug clocken of verbrand je het vrm gedeelte tevens zou ik je voltage zo dicht mogelijk tegen stocj voltage aan houden want vrms blijfen een zwK punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mirno
thanks voor de uitgebreide uitleg

Het is de FSBxMultiplier, dit is je kloksnelheid. Die FSB staat vaak op 100MHz ofzo. En dan de Multiplier op x40. 100MHz x40 = 4GHz.

deze staat bij mij standaard op 200mhz en multiplier op 20x nu is de vraag

laat ik hem op 200mhz staan en zet de muliplier een beetje omhoog of zet ik hem naar 100mhz en zet de multiplier naar 40x of moet ik daar mee spelen tot dat hij stabiel loopt

200mhz x 20 multiplier = 4ghz
100mhz x 40 multiplier = 4ghz

welk geeft beter resultaat of is het nooit een optie de fbs naar onder te zetten en de multiplier omhoog te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:45:
@mirno
thanks voor de uitgebreide uitleg

deze staat bij mij standaard op 200mhz en multiplier op 20x nu is de vraag

laat ik hem op 200mhz staan en zet de muliplier een beetje omhoog of zet ik hem naar 100mhz en zet de multiplier naar 40x of moet ik daar mee spelen tot dat hij stabiel loopt

200mhz x 20 multiplier = 4ghz
100mhz x 40 multiplier = 4ghz

welk geeft beter resultaat of is het nooit een optie de fbs naar onder te zetten en de multiplier omhoog te zetten?
Die FSB op standaard laten staan. Dus 200MHz x 20 dan in jou geval
Hoewel ik wel benieuwd ben naar beide resultaten ;) qua temperatuur op 4GHz.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
a 4 min stress test bleef hij hangen op 74/78 graden met large data set aan en op 16 treads wat veel te hoog is als ik dat goed gelezen heb mag hij maar rond de 61/65 komen

maar dan vraag ik me af hoe is dat mogelijk als er niks aan is overklokt
verwachten hun niet dat je de cpu 100% benut?

hoe houden jullie die cpu dan koel? ik neem aan dat mijn koeler niet slecht is....is het dan gewoon de amd cpu die zoveel warmte afstoot? is water koeling een betere optie? ik heb gister kort gezocht en daar bleek ik vaker tegen te komen dat er niet veel verschil blijkt te zijn en zelf de lucht koelers vaker betere resultaten levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Die temp is redelijk hoog voor stock.. Beter even een remount doen, lijkt me geen overbodige luxe. Als dat gedaan is kom je tot het punt VRM koeling.. Daar zit t echte probleem voor een oc..

Je moederbord is gewoon niet capabel om een oc stabiel van stroom te voorzien. Als je wilt overklokken dien je daar ook de juiste spullen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Je kan natuurlijk je voltage stock laten staan zeg 1,35/1,375v maar alsnog sluit ik me aan bij millman zonder vrm koeling en een remount not done.
als je vrms erg warm worden en je zet er vervolgens een fannetje op zal je zien dat je mobo cpu temps ook een vaar graden zullen zakken, wel denk ik dat die koeler niet hellemaal lekker zit want die temps slaan hellemaal nergens op dat zou ik van de stock koeler nog niet verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zie veel leuke koel dingetjes op de tweaker website hier kwa chip koeling en vrm koeling die kan ik wel allemaal gaan kopen daar heb ik geen probleem mee
maar ik denk niet dat dat mijn moederbord probleem zal oplossen dan kan ik toch beter een nieuw moederbord kopen die geschikt is voor te overklokken en daar die koel dingen op zetten als dat daar nog nodig zou zijn
alleen heb ik geen idee welk moederbord geschikt is voor te overklokken (amd moederbord) heeft daar iemand van jullie messchien een tip voor? die ervaring heeft met amd overklokken

bedankt voor de hulp!

heb dit gevonden

Yes it will work! However, if your looking to just overclock your CPU, and that Multi-GPU & O.C. DRAM is not important, then ASRock is way to go! 1-2way SLI at 16x/8x!
However if 3-way SLI/X is important, & upto 32GB & upto 2400Mhz DRAM, the ASUS Crosshair V Formula Z is the board of boards!!! If RAM isn't a focus either but GPU is, then I recommend ASUS Sabretooth FX990! Hands down! No further questions. lol both will handle the FX-8350, I have had the CPU chip for quit sometime & have since upgraded to the 9590! My only caution & recommendation is going for ASUS MoBo & a 1000w PSU minimum of 80+ Silver for safe overclocking, & a well ventilated case to protect your investment

deze springt mij in het oog

ASUS Crosshair V Formula-Z AM3+ AMD 990FX + SB950 8 x SATA 6Gb/s USB 3.0 ATX AMD Gaming Motherboard with 3-Way SLI/CrossFireX Support and UEFI BIOS

nu word daar beschreven als je dit wilt dan is deze beter als je dat wilt is die beter :?

als ik dus moet kiezen moet ik een moederbord hebben die geschikt is voor overklokken,die alles kan,goed gekoeld is zodat een beginner zoals ik foutjes mag maken die nog opgevangen kunnen worden door de goede koeling van de chips O-)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je een goed moederbord hebt hoef je geen extra vrm koeling te haln, die zijn er juist op voorbereid. Die Asus crosshair is koning hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dan weet ik wat mijn missie is de koning kopen! en oefenen
Pagina: 1