Eerste keer overclocken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07-2022
Hallo mede-tweakers,

Ik heb pas voor mijn broer zijn nieuwe pc in elkaar gezet en nu heb ik heb ik zijn oude pc gekregen.
Die zou ik graag willen gaan overclocken zowel de processor en de videokaart.
Maar ik ben helemaal nieuw op het gebied van overclocken dus kom ik hier voor jullie wijze woorden.
Dit is de samenstelling van de PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock M3A790GXH/128M€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R577UD-1GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 330U€ 36,81€ 36,81
1OCZ StealthXStream II 700W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,81

-Plus 4 gb ram

Processorkoeler
Één van de reden dat mijn broer een ander PC heeft gekocht was dat de oude veel lawaai maakte.
Dit was dus de ventilator van processor (de standaard ventilator die bij de processor zat).
Dit zou ik graag willen verhelpen door 1 van deze hieronder te kopen:
pricewatch: DeepCool Ice Edge 400 FS
pricewatch: DeepCool Ice Edge 400 XT lekker stil bij normaal gebruik
pricewatch: Raijintek AIDOS
Ik ga het liefst voor een forse koeling max 135 mm hoog, omdat dat ik denk dat dat beter koelt.
En een lekker groo diameter om bij laag rpm toch voldoende koleing te behalen

Extra fan?
Nu heeft de kast maar 1 fan van achter, misschien is het verstandig om van voren nog een fan van 120 mm erbij te zetten voor betere lucht stroom.

Clocken
Maar nu op het clocken terug te komen, hoe doe ik dat? ik heb al wat zitten lezen en ik begreep dat het vrij makkelijk was met de processor die erin zit.
Doe ik over clocken via de BIOS of gewoon via een programma downloaden en die draaien in Windows?
En hoe clock ik de videokaart over en met welke programma's?
Zou ik de videokaart ook nog extra moeten koelen? bv. met een aangepaste processor koeler?

RAM
Is 4 gb ram genoeg of is het verstandig om 2 keer 4 gb in te stoppen of is het ook moegelijk om 4 keer 2 gb ram erin te stoppen?

Harde schijf
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB
Deze schijf gaat eruit want die wil mijn broer bij zijn zijn andere schijven in zijn nieuwe pc.
Maar welke moet ik terug kopen? en waarschijnlijk geen ssd aangezien mijn budget.
300 GB zou voor mij wel genoeg zijn, zo niet dan kan ik later er nog altijd een schijf bijzetten.

Dit waren volgens mij al mijn vragen dus ik hoop dat er mensen zijn die kunnen helpen en advies geven _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
Hoi,

Ik zou voor de pricewatch: Raijintek AIDOS gaan.
Omdat de heat pipes rechtstreeks op de CPU worden gemonteerd.

N extra fannetje kan nooit kwaad.
lennert100 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:16:

Clocken
Maar nu op het clocken terug te komen, hoe doe ik dat? ik heb al wat zitten lezen en ik begreep dat het vrij makkelijk was met de processor die erin zit.
Doe ik over clocken via de BIOS of gewoon via een programma downloaden en die draaien in Windows?
En hoe clock ik de videokaart over en met welke programma's?
Zou ik de videokaart ook nog extra moeten koelen? bv. met een aangepaste processor koeler?
Overklokken doe je 9 van de 10 keer via de bios.

Om te beginnen kan je de FSB (200 mhz) opschroeven naar 210 mhz om te beginnen.

Dan zal je al zien dat je CPU klok hoger ligt.

Videokaart, niet aan beginnen... is nog lastiger als de CPU...

-

2* 4gb kan efficiënter werken als 4*2 gb. (800-1066 mhz ddr2)

gr

[ Voor 71% gewijzigd door Xanquezer op 17-01-2015 23:35 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Xanquezer schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 23:31:
Hoi,

Ik zou voor de pricewatch: Raijintek AIDOS gaan.
Omdat de heat pipes rechtstreeks op de CPU worden gemonteerd.

N extra fannetje kan nooit kwaad.

[...]

Overklokken doe je 9 van de 10 keer via de bios.

Om te beginnen kan je de FSB (200 mhz) opschroeven naar 210 mhz om te beginnen.

Dan zal je al zien dat je CPU klok hoger ligt.

Videokaart, niet aan beginnen... is nog lastiger als de CPU...

-

2* 4gb kan efficiënter werken als 4*2 gb. (800-1066 mhz ddr2)

gr
Overclocken doe je 10/10 keer in de BIOS, ik zou overclock software echt voor geen millimeter vertrouwen.

Je gaat niet beginnen met je FSB omhoog schroeven maar met programma's downloaden om te monitoren. Haal deze maar eens: (ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade!)

-CPU-z
-Prime95
-HWMonitor
-OCCT

-Je gaat met CPU-z kijken op welke clocks alles loopt, dit programma heeft doorgaans de meest correcte clockspeed uitlezing.

-Met Prime95 belast je de CPU (en vaak ook RAM) tot het maximum. Dit noemen we een stresstest, zo kun je zien of er cores uitklappen en welke temperatuur je bereikt. Zulk hoge belasting ga je in normale situaties niet snel zien.

-Met HWMonitor lees je de voltages en temperaturen van je componenten uit. Maar anders even een screenshot hiervan (kan ook zonder overclocks/stresstest) dan kunnen we je meestal wel zeggen wat waarbij hoort. Vuistregel is dat je niet boven de 60 graden moet komen, daar bedoel ik dus de CPU, Moederbord, VRM's (die maken de 12V van je voeding bruikbaar voor je CPU en kunnen nogal warm worden) en eigenlijk de rest. Je GPU mag dan wel weer makkelijk 80 graden worden, al zou ik dat ook als limiet zien.

-OCCT is weer een stresstester, alleen lijkt die iets vriendelijker tegen AMD cpu's te doen en hoewel je bij Prime95 vaak een BSOD (blauw scherm) krijgt bij een onstabiele CPU wil dat bij OCCT nog wel eens bij een foutmelding blijven.

Wat ga je nu doen? Kijk naar de temps die je haalt, zowel idle (als hij niks staat te doen) als onder load (stresstest) en zet die hier neer. Je moet Prime95 wel een minuut of 10 laten draaien wil je een redelijk betrouwbare temperatuur hebben. Zie je nu dat je CPU temperatuur de 60 graden overstijgt, zet het dan gewoon stop en kom hier raad halen.

Zijn je temps goed? Tijd om in de BIOS op te starten, zet alle auto-voltage dingen op manual want je hebt grote kans dat het moederbord je CPU te veel prik geeft. Van te veel voltage kan je CPU kapot gaan. Houd als absoluut maximum 1.5V aan, maar dat ga je nu nog niet doen. Kijk naar de Multiplier. Deze staat waarschijnlijk op (200Mhz baseclock x 17 Multiplier =3400Mhz) 17. De baseclock (in jou geval 200Mhz) maal de multiplier is je clockspeed. Zet je hem dus op 18, dan is het 200 x 18 = 3600Mhz.

Dat lijkt me een goed getal om op te starten, je voltage hoef je als het goed is verder niet aan te komen. Ga windows in en start je monitoring programma's weer op, start Prime95 of OCCT op en ga hem stressen, let goed op de temperaturen! Bij mijn CPU is het verschil tussen 4600Mhz/1.50V en 4700Mhz/1.525V ongeveer 7 graden, dat is bij mij dus gewoon de "grens" van de chip, je kunt wel verder maar het extra verbruik en warmte kan er niet tegenop wegen.

Draait ie een 15-30 minuten? Temps goed? Ga weer de bios in en zet je multiplier op 18.5, dat zou 3700 Mhz moeten zijn. Dan het Windows verhaaltje opnieuw volgen. Crasht hij? Ga de bios in en zet het voltage IETS hoger (+0.025V bijvoorbeeld, ga NIET boven de 1.5V totaal) en ga opnieuw testen, is hij stabiel? Jeej! BIOS in en multi weer een stapje hoger, stabiel? Bla bla bla enz. enz. enz.

Dat is je CPU overclocken in een notendop, er zijn nog veel meer technieken en dingetjes die je kunt aanpassen maar dat zou ik nu nog niet proberen.

GPU vind ik persoonlijk makkelijker, minder gekloot met voltages en je merkt er doorgaans meer van. Heb ik nu even geen tijd (zin) in om te typen.

Hoop dat het je een beetje op weg helpt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Het is de eerste keer voor hem.

Maar het niet meteen te moeilijk.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Xanquezer schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:06:
[...]

Het is de eerste keer voor hem.

Maar het niet meteen te moeilijk.... ;)
*zucht*

Prima, ga je baseclock maar X omhoog schroeven zonder rekening te houden met de temperatuur en de rest van het feestje. Het spijt me geweldig maar overclocken is niet iets dat iedereen zomaar kan (daarom moet je het ook leren) en dat leren kost gewoonweg tijd. Heb je die tijd niet? Jammer, dan maar geen overclock.

Ik had het Spaans benauwd toen ik mijn eerste overclock probeerde, daar ben ik nu al een aantal jaren overheen, maar iedereen moet die beginfase doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Erg bedankt voor reageren, veel nuttige informatie!!!
Ik ga vab de week de koeler bestellen en vandaag proberen om de programma's te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Stop maar met je OC wensen, Overklokken met je moederbord zit er ECHT NIET IN. De vrms/fases zijn ongekoeld, en dik in de minderheid (4+1). Hierop overklokken is vragen om problemen, throttling enz enz. Zorg voor een moederbord met voldoende fases (zoek 8+1 of meer) om je oc van voldoende prik te voorzien en je VRM's niet te slopen. Een GiBy 970-UD3 bijvoorbeeld.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
kuusj98 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 00:11:
[...]

*zucht*

Prima, ga je baseclock maar X omhoog schroeven zonder rekening te houden met de temperatuur en de rest van het feestje. Het spijt me geweldig maar overclocken is niet iets dat iedereen zomaar kan (daarom moet je het ook leren) en dat leren kost gewoonweg tijd. Heb je die tijd niet? Jammer, dan maar geen overclock.

Ik had het Spaans benauwd toen ik mijn eerste overclock probeerde, daar ben ik nu al een aantal jaren overheen, maar iedereen moet die beginfase doorlopen.
De oude amd 955 hebben geen baseclock.
Wel een fsb, front side bus.

Ik klok al 10 jaar over... Tot stikstof aan toe.

Eerste overklok moet licht zijn.
Onder de 10% zodat je verschil ziet en voelt.
Als je meer wilt, gaat het van zelf fout. En zo doende leert men.
-
Als je nog geen bsod of andere vreemde dingen hebt gezien, heb je nog nooit goed overgeklokt.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Xanquezer schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:00:
[...]

De oude amd 955 hebben geen baseclock.
Wel een fsb, front side bus.

Ik klok al 10 jaar over... Tot stikstof aan toe.

Eerste overklok moet licht zijn.
Onder de 10% zodat je verschil ziet en voelt.
Als je meer wilt, gaat het van zelf fout. En zo doende leert men.
-
Als je nog geen bsod of andere vreemde dingen hebt gezien, heb je nog nooit goed overgeklokt.
-
FSB dan, ik heb nota bene zelf een 965 BE gehad die naar 4.2Ghz clockte, die dingen gaan niet zomaar naar 4.2Ghz.

Ook al is de eerste overclock licht, dan nog moet je op je temperaturen letten. Zeker bij dit bord welke eigenlijk al helemaal niet geschikt is. Maar we verschillen blijkbaar van mening op dit gebied, ik heb mijn verhaal gedaan, en het is aan de OP wat hij met deze informatie doet.

Er staan genoeg guides op internet, ik durf je te verzekeren dat iedere guide op ongeveer hetzelfde neerkomt en die van mij komt ook aardig overeen.

Met je FSB/Baseclock clock je in principe alles over, niet altijd even ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
kuusj98 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:54:
[...]

FSB dan, ik heb nota bene zelf een 965 BE gehad die naar 4.2Ghz clockte, die dingen gaan niet zomaar naar 4.2Ghz.

Met je FSB/Baseclock clock je in principe alles over, niet altijd even ideaal.
FSB yup :)

Dit is van de old skool overklokken.
Vroeger (2007-2008) had ik zon zelfde mobo met de AMD phenom 9550, standaard 2,2.
Die kon ik op klokken tot 3,1
2* 3870 in crossfire had je een flink systeempje :)

Huidig draai ik de FX 9590 @ 6 ghz (turbo modus)

ik zal eens voor de TS kijken of ik nog n oude foto heb van de bios instellingen.
Meestal maakte ik die foto voordat ik verder ging op klokken zodat ik zeker wist dat die overklok goed draaide.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

millman schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:00:
Stop maar met je OC wensen, Overklokken met je moederbord zit er ECHT NIET IN. De vrms/fases zijn ongekoeld, en dik in de minderheid (4+1). Hierop overklokken is vragen om problemen, throttling enz enz. Zorg voor een moederbord met voldoende fases (zoek 8+1 of meer) om je oc van voldoende prik te voorzien en je VRM's niet te slopen. Een GiBy 970-UD3 bijvoorbeeld.
Dit, en Asrock staat bij goedkope plankjes nou niet bepaald bekend om het gebruik van goede onderdelen in de stroomvoorziening.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
^^
True that

Vandaar, maak het niet te moeilijk en hou het bij kleine overklokjes... (1 tot 15%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Hoe kan ik merken dat het fout gaat?
Of is het dan direct einde bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Veel van die goedkope Asrock bordjes hebben weinig tot geen beveiliging, er is dus een kans dat je bordje doorgaat tot een VRM [letterlijk] af fikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Zijn de cpu en gpu dan ook direct 'dood'?
Het zou niet heel erg zijn als het fout gaat, het is voor de bezigheid/hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Zo iets zie je dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/io101/deada1078.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/a7vl/reverse440.jpg

Meestal alleen moederbord, soms CPU ook.
En met heel veel pech, ook je Gpu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 is zo'n moederbord een betere keuze?
Of is de AMD processor in staat al ie is over geclock om in combinatie van r9 280x of 290 te gaan en gb 8 gb ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat is van alle goedkope plankjes wel de beste, maar nog steeds niet een toffe voor een overclock.

Die 955 is dusdanig oud, en daardoor traag, dat je hem echt flink moet overclocken wilt ie nog een beetje meekomen, en of dat het nou echt waard is, dat moet je voor jezelf bedenken. Iig, wil je echt leuk overclocken, is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het goedkoopste bord waar dat goed op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
VasZaitsev schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:39:
Dat is van alle goedkope plankjes wel de beste, maar nog steeds niet een toffe voor een overclock.

Die 955 is dusdanig oud, en daardoor traag, dat je hem echt flink moet overclocken wilt ie nog een beetje meekomen, en of dat het nou echt waard is, dat moet je voor jezelf bedenken. Iig, wil je echt leuk overclocken, is de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P het goedkoopste bord waar dat goed op kan.
Die heeft wel am3+ socket en de proccesor is een am3 maakt dat wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Is het ook mogelijk om 4 keer 2gb ram te draaien op 1600mhz drr3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nope, ik draai ook een AM3 CPU in een AM3+ socket, AMD is zo lief om sockets vaak backwards compatible te maken met cpu's.

En dat moet kunnen, als je ook DDR3 geheugen hebt, welke het liefst ook nog op 1600mhz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 11:12

Imprezzion

E92 320i & 307CC

lennert100 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:59:
Is het ook mogelijk om 4 keer 2gb ram te draaien op 1600mhz drr3?
AMD's memory controller is sterk zat voor 4 DIMM's op 1600. Denk zelfs dat 2133 nog wel moet lukken met wat extra CPU-NB volts en een NB van ~2600Mhz.

Voor de rest: AMD CPU Overclock Topic #7

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
pricewatch: Crucial CT2KIT25664BA160B
deze zou ik er dus bij kunnen zetten?
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
Past die videokaart op dit moederbord:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Of trek de CPU het dan niet meer?(als ie nar 4 ghz is over geclockt)

[ Voor 54% gewijzigd door lennert100 op 19-01-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Over de videokaart:
Je videokaart heeft minimaal een PCI-e 2.0 x16 aansluiting nodig. Soms is dit versie 3.0. In ieder geval: Zolang versie 2.0 onder de genoemde specificaties van het moederbord valt, past het.

Je CPU trekt het nog wel, maar blijft de beperkende factor. Ik had twee van die kaarten op een 4.2GHz Phenom II x6 1055T en zelfs dat begon een bottleneck te worden

• lennert100
hallo,

Hier ben ik weer :P, er was wat tussen gevallen dus is er niks van gekomen om verder te gaan met het overclocken.
Nu heb ik CPU-Z, OOCT en HWMonitor gedownload en geïnstalleerd.
En ik heb in de BIOS de auto voltage op manual gezet.
Hij draait op 16x multipler (200mHz) dus op de standaard 3,2 GHz.
Nu dacht dat het verstandig was om eerst een stress test te draaien met het programma OCCT.
Maar hoelang moet dat precies en wat moet ik allemaal selecteren enz.
Moet ik in het programma naar 'CPU: OCCT' gaan en daar test type op automatic zetten en dan de tijd op 10 min?
En op hoeveel min moet Idle periods zetten?
en welke test mode ?
nummers of threads op automatic laten staan?

• Xanquezer
Hoi,

Welkom terug.

Ondertussen heb ik ook een 955 black in n klein kastje gestopt (nostalgie)
De volgende specs zijn aan de orde:

AMD Phenom 2 955 black
MSI 790FX gd-70
8 gb ddr3 1600 (e.e.a. goedkoop iets)
80 gb hddtje.
350 watt chieftec psu
Z600 CPU cooler (2 fans)

Deze kan ik makkelijk opklokken tot:
Afbeeldingslocatie: http://i704.photobucket.com/albums/ww47/w00zy/556735.png

Het is echt alleen je FSB opklokken tot zo ver.
Op ten duur gaat het fout, dan een stapje op je plaats doen (terug klokken)

Zoals je ziet op de CPU-Z, stock voltage en stock multiplayer.
Die kan je evt. nog 2 stappen hoger zetten (220 FSB, X18 = 3,96 ghz)

gr

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

5.2Ghz?! Juist. Op 1.412v..
Of dit is de beste Phenom die ik ooit heb gezien of er klopt iets niet. :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Xanquezer
Last van arteffects...

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10991196_790941647665834_890290608887764560_n.jpg?oh=e179e114541cc18f0fad65a9d9ca179f&oe=5593FCBE

T ging alle kanten op behalve een goeie...

N print screen is het enigste wat ik dr van af kon halen :P

gr

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dan nog als ie uberhaubt in windows boot met 1.412v en 5.2Ghz is het een van de beste die ik ooit heb gezien zonder subzero koeling.

• lennert100
Ik heb een OCCT gedraaid volgens deze stappen:
1. naar het tabblad CPU: LINPACK
2. automatic
3. 10 min
4. 25% memory
5. AVX Capable Linpack aangevinkt.

Na 6 minuten stop de test al, hij werd 57 graden, dit lijkt mij erg hoog voor de standaard clock.
Dit zal wss liggen aan de standaard koeler :*) , die draait bij 36 graden ook al rond 3300 rpm.
Als de test draait gaat de rpm naar de 3600 rpm.
Dit gaat gepaard met veel lawaai, dus is nu verstandig om maar een nieuw koeler erop te zetten?
Ik wilde deze dan gaan kopen (deze wordt ook geadviseerd door aantal mede- tweakers):
pricewatch: Raijintek AIDOS

Zal ik dan verder kijken met stress testen en OC of is het einde verhaal processor?

Xanquezer hele mooie prestatie!! is hij gewoon lucht gekoeld?
Jij doet dus de multipler niet omhoog alleen 'FSB'?
En wat houdt de FSB precies in?

[ Voor 8% gewijzigd door lennert100 op 12-02-2015 17:01 ]

• Xanquezer
Thnx, dat had ik vroeger eens gepresteert.

Op lucht (Z600 cooler) kom ik niet veel hoger als de 4,4 ghz...

Front
Side
Bus.

Zelfde als baseclock.

Dit is een aangenomen basis klok frequentie.

Als je 1 mhz omhoog gaat (201 mhz) dan draait je cpu niet meer op 3200mhz.
Deze draait dan op 3216mhz.
Dat is een overklok percentace van 0,5%

Als je staps gewijs voor n beginner wil overklokken, zou ik daar mee beginnen.

Op ten duur kan je altijd verder gaan, maar, maak niet meteen te grote stappen.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Ik heb de FSB op 205 gezet en dat ging volgens mij goed.
Als het is komt zaterdag de nieuwe koeler binnen en dan kan ik wat serieuzer overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
ik heb mijn nieuwe koeler binnen.
Maar kan ik mijn cpu fan snelheid ook regelen vanaf mijn pc of op automatisch zetten?
Want als hij op lvl 6 staat dan wordt hij op 3,4 ghz 56 graden.
Dus is het ook mogelijk dat de cpu fan zich kan aanpassan aan de hitte.
En wat voor programma raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Geen programma.

Kei harde bios instellingen.

Level 9 :) (liefst 10 )

Bij overklokken zou je niet op het geluid moeten afgaan...
Zijn 2 Averrechtse dingen...

Pagina: 1