Ik heb zelf ook niet al te lang geleden nieuwe speakers gekocht, mijn eerste echte speakers.
Nu kan ik natuurlijk gaan vertellen hoe blij ik ben met mijn speakers en hoe geweldig ik deze vind en dat ik ze absoluut zou aanraden, maar naar mijn mening heb je daar weinig aan.
Waar ik je denk ik wel mee kan helpen is mijn ervaring bij het uitzoeken van de voor mij juiste speakers.
Zoals meerdere mensen al aangegeven hebben is het belangrijkste jouw ervaring.
Hoor jij geen verschil tussen de oude en nieuwe speakers, dan zou ik ze zeker niet kopen.
Naar mijn mening is het meest belangrijke bij het uitzoeken van nieuwe speakers, luisteren.
Als je twijfelt of je meer uit je speakers kan halen door later te upgraden ga dan eens langs bij een zaak waar je de combinatie die je op het oog (of oor) hebt kunt proberen.
Ik zou je dan ook vooral willen aanraden om ook eens naar andere speakers te gaan luisteren.
Laat je adviseren, geef aan wat jij zoekt en waar je de speakers voor wil gebruiken.
Een goede HIFI zaak zal je op basis van jou input kunnen adviseren over speakers die voor jou interessant zijn om te luisteren.
Ik heb een vrij groot scala aan speakers beluisterd in mijn zoektocht in de prijscategorie 500 - 2500 euro per speaker. De speakers die ik uiteindelijk gekocht heb sprongen er voor mij echt met kop en schouders tussenuit. Het was niet misschien is dit een beetje beter, of is het iets helderder voller. Voor mij was het meteen duidelijk, dit zijn ze! Wat daarbij prettig was is dat het bij lange na niet de duurste speakers waren met 1000 euro per speaker.
Uiteraard heb ik ze daarna nog vergeleken met duurdere speakers uit de zelfde serie, andere speakers die iets duurder waren en en zaten daar speakers tussen die misschien hier en daar iets beter zouden kunnen klinken, maar voor mij was dat het verschil absoluut niet waard.
Bij deze speakers hoefde ik niet te twijfelen, de prijs kwaliteit was het voor mij absoluut waard en het verschil met andere speakers uit de zelfde prijs categorie voor mij enorm.
Een lang verhaal tekort of
TLDR;
Ga luisteren, luister naar je oren en koop alleen de speakers waarvan je denkt dit, dit is wat ik hebben wil!