1e Zelfbouw NAS (mooi, zuinig en betaalbaar:HTPC komt later)

Pagina: 1
Acties:

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:08
Ik zoek een?
Momenteel heb ik in mijn desktop een SSD en 4 HDD's (samen 11 TB and counting, filmgek) zitten en stream ik via Samsung Allshare (DLNA) of Plex en Chromecast naar mijn Samsung TV. Dit werkt best leuk, maar mijn build is volgens mij niet zuinig en na wat gepruts met een Raspberry Pi lijkt het met nu tijd om het eens goed aan te pakken (Die pc was mijn eerste en tot nog toe enige build trouwens, so I'm a little rusty...).

Maar daarom ben ik bezig zelf een NAS samen te stellen voor mediaopslag, die later vermoedelijk gevolgd kan worden door een HTPC aangezien het combineren van die beide apparaten op fora met regelmaat werd afgeraden, voor zover ik begreep vanwege de zuinigheid ivm het 24/7 aanstaan.

- Mooi uiterlijk
- mogelijkheid tot uitbreiding.
- energiezuinig
- iets als Freenas draaiend (daar nog niet zoveel in verdiept)
- mogelijkheid tot downloaden e.d.
- niet te slap om nu alvast dingen te kunnen doen, terwijl er nog geen HTPC is.

Wat is je budget?
Het budget is enigszins rekbaar, maar ik dacht aan 300-400 euro max (exclusief HDD's)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige build na allerlei DIY NAS build topics te hebben nagelopen is dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AD2550R/U3S3€ 173,41€ 173,41
1Lian Li PC-Q25B€ 126,51€ 126,51
1Kingston ValueRAM KVR16LS11S6/2€ 17,86€ 17,86
1Seasonic G-series 360 watt€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,73

Ik heb redelijk naar de meest recente Thuisserver BBG gekeken, al is deze inmiddels al weer zowat een jaar oud. Ik was in de eerste instantie voor een Intel build gegaan vanwege de energiezuinige Haswell CPU's, omdat ik dacht dat een Micro atx wel in de kast zou passen, dat lijkt niet zo te zijn, daarom voor een mini-ITXmobo met onboard CPU gekozen. Deze biedt genoeg sata aansluitingen. Het is een duur bordje, maar er hoeft geen processor meer opgezet te worden. Overigens is de Intel Atom D2550 Dual-Core 1.86GHz met 10W erg zuinig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De NAS zal vooral als opslag dienen voor films, series en evt muziek. Deze CPU moet wat ik begrijp zeker wel transcoding aankunnen, maar mijn bedoeling is dat er een uiteindelijk ook een mooi HTPC'tje komt staan. Alles wat deze in de tussentijd alvast aankan, is mooi meegenomen.

Mijn modem staat in mijn geval vlak naast de TV, en de bedoeling is dat de NAS daar ook komt te staan.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden! :)

[ Voor 14% gewijzigd door john milton op 21-04-2015 09:25 . Reden: correctie ]

No(ob) one lives forever

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik heb geen ervaring met transcoden, maar zelf heb ik een simpel servertje gebouwd op basis van een Intel Celeron J1900 moederbordje. Dit is 'm:

pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX

Het is een passief gekoeld bordje dat door een laptop voeding van stroom wordt voorzien. Stil (geen processor en voedig fans), en zeer energie zuinig (11 Watt idle met een 1 TB laptop schijf). Nadeel: maar 4 Sata aansluitingen.

Zie ook mijn replies op deze vraag:

Snelle Linux server voor camera bewaking.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Heb je het grote energie zuinige topic al eens doorgelezen? Het grote zuinige server topic

Tevens is er een redelijk gelijke topic.
Zelfbouw Xpenology (6 hdds)

Tevens wil je raid gaan gebruiken? Of ga je voor zfs?

Uiteindelijk is cpu idle gebruik niet belangrijk maar je mobo.
http://nl.hardware.info/r...k-idle-gem-over-5-minuten

• Rob vd Hoeven
Het belang van een goed moederbord wordt nog al eens vergeten. Moederborden met de zelfde chipset (en features) kunnen zo maar 10 Watt of meer verschillen in idle gebruik. Over een jaar gerekend kost iedere extra Watt (24/7 gebruik) ca. 2 euro; hier valt dus flink te besparen.

Ook de voeding is bij lage belasting zeer belangrijk. Voedingen zijn in het algemeen pas efficient bij een belasting > 10% van het maximale vermogen. Onder die 10% neemt de efficientie sterk af. Een NAS systeem gebruikt idle vaak niet meer dan 25 Watt en zit dus aan de ondergrens wat voedingsefficientie betreft. Linkje:

http://nl.hardware.info/r...ik-welke-blijft-efficient

BTW: De 11 Watt idle gebruik voor mijn systeem is het totale gebruik, gemeten voor de laptop voeding.

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:08
loki504 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:45:
Heb je het grote energie zuinige topic al eens doorgelezen? Het grote zuinige server topic

Tevens is er een redelijk gelijke topic.
Zelfbouw Xpenology (6 hdds)

Tevens wil je raid gaan gebruiken? Of ga je voor zfs?

Uiteindelijk is cpu idle gebruik niet belangrijk maar je mobo.
http://nl.hardware.info/r...k-idle-gem-over-5-minuten
zuinige server topic heb ik zeker bekeken, maar in verwacht dat er in die veelheid aan info zeker tocch meer op te graven valt!

Raid en ZFS ben ik nog niet helemaal over uit. RAID trekt me wel met oog op tegenaan dataverlies, ZFS is voor mij nog een nieuwe term, die ik wel vaker ben tegengekomen afgelopen week, meestal in stukjes over freenas als ik het me goed herinner. Maar ik zal me daar nog meer in moeten verdiepen.
Rob vd Hoeven schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:33:
[...]

Het belang van een goed moederbord wordt nog al eens vergeten. Moederborden met de zelfde chipset (en features) kunnen zo maar 10 Watt of meer verschillen in idle gebruik. Over een jaar gerekend kost iedere extra Watt (24/7 gebruik) ca. 2 euro; hier valt dus flink te besparen.

Ook de voeding is bij lage belasting zeer belangrijk. Voedingen zijn in het algemeen pas efficient bij een belasting > 10% van het maximale vermogen. Onder die 10% neemt de efficientie sterk af. Een NAS systeem gebruikt idle vaak niet meer dan 25 Watt en zit dus aan de ondergrens wat voedingsefficientie betreft. Linkje:

http://nl.hardware.info/r...ik-welke-blijft-efficient

BTW: De 11 Watt idle gebruik voor mijn systeem is het totale gebruik, gemeten voor de laptop voeding.
Die voeding wordt als zuinig aangeraden in het BBG van de thuisserver, dus ik mag aannemen dat die ok is. Mobo gebruikt 10w, das erg zuinig toch, vergeleken met 35w haswell cpu's?

No(ob) one lives forever

• loki504
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html

de j1900 is idle niet zo zuinig als je denkt. zeker niet als je de extra kosten van een veel duurder moederboard meeneemt. tuurlijk onder load lust hij wel meer(maar kan ook veel meer) tevens zal de j1900 transcode van 8gb+ files niet echt leuk vinden. mijn stiefvader heeft een Nas op basis van een AMD Fusion E-240(ook een onboard cpu) en voor transcode komt hij echt power te kort.

• Rob vd Hoeven
loki504 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:54:
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html

de j1900 is idle niet zo zuinig als je denkt. zeker niet als je de extra kosten van een veel duurder moederboard meeneemt. tuurlijk onder load lust hij wel meer(maar kan ook veel meer) tevens zal de j1900 transcode van 8gb+ files niet echt leuk vinden. mijn stiefvader heeft een Nas op basis van een AMD Fusion E-240(ook een onboard cpu) en voor transcode komt hij echt power te kort.
Interessante link. Ik denk dat de 27 Watt idle gebruik uit de test wordt veroorzaakt door een combinatie van een inefficient moederbord en een voeding die niet efficient is rond 15 Watt.

Het bordje dat ik gebruik is goedkoper, zuiniger en ca. 3 maal zo snel als de voorkeur van de vraagsteller. Een combinatie van een meer up-to-date moederbord met een losse CPU zal voor het zelfde geld waarschijnlijk wat krachtiger zijn. Bij zo'n combinatie worden dingen zoals processor koeling, voeding en energieverbruik weer duurder.

Zoals gezegd, van transcoding heb ik geen verstand. Wel gebruik ik mijn systeem ook als desktop PC (Debian Jessie), en ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met het afspelen van video.

Dit toppic bespreekt een XBMC setup (in het Duits), misschien interessant?

http://www.hardwareluxx.d...oolcube-mini-1024838.html

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:27
kijk ook eens naar een synology. hier ook een berg films en van een zelfbouw nas naar een synology gegaan (415play) en kan alleen maar zeggen dat ik dat eerder had moeten doen. weinig stroomverbruik,zeer geode community en packages om uit te breiden. kies de juiste nas en je kan later nog via een expensionkast extra schijven toevoegen.

• loki504
Rob vd Hoeven schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:58:
[...]

Interessante link. Ik denk dat de 27 Watt idle gebruik uit de test wordt veroorzaakt door een combinatie van een inefficient moederbord en een voeding die niet efficient is rond 15 Watt.

Het bordje dat ik gebruik is goedkoper, zuiniger en ca. 3 maal zo snel als de voorkeur van de vraagsteller. Een combinatie van een meer up-to-date moederbord met een losse CPU zal voor het zelfde geld waarschijnlijk wat krachtiger zijn. Bij zo'n combinatie worden dingen zoals processor koeling, voeding en energieverbruik weer duurder.

Zoals gezegd, van transcoding heb ik geen verstand. Wel gebruik ik mijn systeem ook als desktop PC (Debian Jessie), en ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met het afspelen van video.

Dit toppic bespreekt een XBMC setup (in het Duits), misschien interessant?

http://www.hardwareluxx.d...oolcube-mini-1024838.html
hoe meer sata aansluitingen dan is onboard cpu een dure optie. en energie verbruik hoeft niet meer te zijn.

http://i47.tinypic.com/2119bgk.png

een dikke i5 die minder in idle verbruiks als jou systeem(oke deze is zwaar getweakt etc) maar een losse cpu is niet per direct een minder energie zuiniger te zijn..
Pagina: 1