Toon posts:

Zelfbouw Xpenology (6 hdds)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Zelfbouw Xpenology NAS

Enthousiast gemaakt door de positieve Xpenology verhalen, wil ik naast mijn huidige Synology nu een zelfbouwmachine ernaast plaatsen.

Ik zou graag een zo'n compact als mogelijke case willen hebben waar maximaal 6 3,5 inch HDs inpassen. Ik heb nu het volgende bedacht, aangevuld door een nog te vinden 90Wat externe laptopvoeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 95,59€ 95,59
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,54

Mijn vragen zijn als volgt:
- Het moederbord heeft nu 4 Sata aansluitingen, kan ik die aanvullen met een additionele PCI kaart?
- Als dat het geval is, hoe zou ik deze dan met stroom kunnen voeden?
- In de case passen standaard 3 x 3,5 inch HDDs, hij heeft ook 5,5 inch bay, waar ik dan met een bracket een 3,5 inch disk in kan hangen. Het moederbord is echter een DC versie, waardoor het PSU gat leeg blijft. Zou ik in die plek ook nog 2 disks kunnen hangen, zodat het totaal op 6 komt? Zijn daar ook brackets voor of wordt dat hakken en boren?

Vast dank met de bijdrage aan mijn projectje.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
je kan verloop stekkertje kopen meer meer sata voeding aansluitingen te creëren zoals deze

hdd in je psu slot hangen lijkt mij niet ideaal. waarom niet
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

je kan extra sata poorts creëren met pci insteek kaart. alleen moet je kijken of ze linux ondersteuning hebben en hoe betrouwbaar ze zijn. de meeste goedkope kappen er na enkele maanden mee. misschien gewoon even doorsparen voor
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 34,76€ 34,76
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 119,95€ 119,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,66

gewoon 6 hdd's netjes intern. zonder zaggen/boren etc. mobo heeft 6 sata aansluitingen hoef je niet te kloten met pci kaarten en drivers. gewoon plug en play. cpu is veel graticher. maar nog zuinig. met een beetje tweaken kan hij super super zuinig zijn. en kost stukke minder wil je er als nog van alles mee wil doen.

/edit. nog wat lees voer Het grote zuinige server topic

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, dat is inderdaad de case waar ik naar op zoek was :-).
Is die G1820 niet veel minder zuinig qua stroomverbruik? Lees op CPUboss dat dit een factor 5,4 scheelt. Enig idee, wat dit in de praktijk zou schelen? Ding draait uiteraard bijna continu idle.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:10
Dat is alleen verschil in TDP (full load en niet accuraat).

Sterker nog, in idle kan de celeron zelfs zuiniger zijn (echter alles staat of valt met het moederbord, de processor zelf verbruikt nagenoeg niks in idle).
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page8.html
Tijdens load verbruikt de celeron uiteraard meer, maar is dan ook veel sneller (klaar).

Je moet dus eigenlijk op zoek naar het verbruik van het moederbord, en daarin zijn gigabytes doorgaans niet heel best, asrocks zijn over het algemeen zuiniger.
Daarnaast moet je je bedenken dat het de extra features zijn die stroom verbruiken, kies dus een zo kaal mogelijk bordje.

Los daarvan spreek je misschien over maximaal 10W verschil tussen de bordjes die jij nodig hebt (extreme borden verbruiken soms wel 20W meer dan de kale exemplaren), 10W 24/7 is ongeveer 20 euro per jaar.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
@mitsumark bedankt voor de link/info. heb even gekeken. misschien is de

pricewatch: ASRock Z87E-ITX dan een betere keuze. scheelt 10watt......
en is maar een paar euro duurder...

http://nl.hardware.info/r...k-idle-gem-over-5-minuten

• mitsumark
Ja, of een FM2(+) setup.
pricewatch: AMD A4-4000 Boxed
http://tweakers.net/categ...9q2x53negsdv57tizulUUr5AA
Helaas hebben beide bordjes wifi wat het verbruik wat hoger maakt, misschien kun je de wifi module uitschakelen om het verbruik omlaag te krijgen...
Aanschaf is dan wel een stuk lager.

Verwijderd

Topicstarter
Die processor is erg goedkoop, is dat qua snelheid equivalent van de G1820 voor een intel setup?
Volgens mij loopt Xpenology ook prima op AMD

• mitsumark
Processor is wat minder sterk, meer vergelijkbaar met de Q1900 uit je startpost (afhankelijk van wat voor taken je er precies mee gaat doen: de J1900 heeft 4 trage cores, de A4-4000 heeft 2 medium snelle cores, de celeron heeft 2 snelle cores).
http://www.techspot.com/r...el-bay-trail-d/page4.html

Als je iets sterkers wilt kun je er een paar euro meer tegenaan gooien.
http://tweakers.net/price...;304830;335933/categorie/

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 11-04-2015 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Qua voeding twijfel ik nog hieruit; zouden deze beide voldoende zijn om dergelijke bordjes + HDDs te voeden?
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Seasonic OEM SSE-1001HE-12 - 102W - 12V - Enclosed PSU€ 38,10€ 38,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 69,05

Qua geheugen: denk erover om in eerste instantie 4 GB te kopen. Mijn gedachte was dan om 1 reepje van 4GB te kopen, die ik daarna nog kan uitbreiden met een extra reepje. Weet dat 2x2 sneller is, zou dat veel schelen?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

pricewatch: Silverstone DS380

Dit is ook wel interessant kwa kast.
Let wel op ander formaat voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door wowi op 11-04-2015 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Silverstone DS380

Dit is ook wel interessant kwa kast.
Let wel op ander formaat voeding.
Hij is zeker mooi, maar ook wel 100 euro duurder.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,95€ 36,95
1MSI B85M-E45€ 63,95€ 63,95
1Cooler Master Elite 342€ 21,95€ 21,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 122,85

ik snap dat je de kleinste kast wilt, alleen ik vind de moederborden die daarbij horen onnodig duur en onzuinig. MSI heeft meestal de meest zuinige moederborden, vandaar die keuze, 6 satapoorten native.
de kast is goedkoop, maar dat kan ook prima, in de 5.25 bays zijn kun je evt nog 3 3.5" schijven kwijt (om op een totaal van 8 te kunnen komen). converters hiervoor zijn ruim voorradig.
je zou ook voor pricewatch: Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver kunnen gaan, ietsjes meer.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 14:55
NLBUURMAN schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:55:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,95€ 36,95
1MSI B85M-E45€ 63,95€ 63,95
1Cooler Master Elite 342€ 21,95€ 21,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 122,85

ik snap dat je de kleinste kast wilt, alleen ik vind de moederborden die daarbij horen onnodig duur en onzuinig. MSI heeft meestal de meest zuinige moederborden, vandaar die keuze, 6 satapoorten native.
de kast is goedkoop, maar dat kan ook prima, in de 5.25 bays zijn kun je evt nog 3 3.5" schijven kwijt (om op een totaal van 8 te kunnen komen). converters hiervoor zijn ruim voorradig.
je zou ook voor pricewatch: Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver kunnen gaan, ietsjes meer.
Of eventueel dit mobo: pricewatch: Asus B85M-G (C2)

• mitsumark
PS: Even los van de componenten waar je vragen over hebt zou je eigenlijk moeten kijken in het opslag subforum en complete systemen subforum, daar ga je veel meer informatie vinden voor jouw toepassing.

Ik heb je wel gehoord over snelheid, maar gaat het dan puur om mb/s en/of unzippen?

Naast de DIY NAS topics is er nu ook een XPenology topic (daar kun je gerust ook op zoeken om nog meer gerelateerde topics te vinden).
Welke netwerkchip is bv aan te raden?

Als je echt zuinig bezig wilt zijn moet je 'even' lezen in: Het grote zuinige server topic
Met daarnaast misschien de blogs van mux: ietsje ouder maar wel interessant: mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 11-04-2015 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal voor de tips; ik zal het topic in het complete systemen subforum plaatsen, daar hoort hij inderdaad meer thuis.

Inmiddels heb ik nu de ASRock FM2A78M-ITX+ aangeschaft om een FM2 AMD setup te bouwen. Ook heb ik de FD 304 gekocht, wat ik een erg mooie kast vind.

edit: mis de reacties in het andere subforum (geen enkele) en heb nog paar vraagjes om de NAS te bouwen die ik graag wil..

Wat heb ik reeds in huis
Onderstaande producten zijn reeds aangeschaft; het wordt dus een FM2/+ machine.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 85,50€ 85,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,45

Ik zoek nog
Een processor, geheugen en een voeding, waarna ik volgens mij volledig compleet ben.

Processor
Twijfel zelf tussen de volgende processoren:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/46/304834;417589;361932;335904/categorie/
- Zou de performance tussen de processoren erg verschillen met het doel wat ik heb?
- De 6300 en 7300 staat bij dat hij geen actieve fan heeft. Is hij dan fanloos of moet her nog een losse fan bij worden aangekocht?

Geheugen
Dacht zelf aan 4 GB geheugen en dit in een reepje te kopen, zodat er eventueel nog 4 GB aan toe kan worden gevoegd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,-€ 28,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 28,-

- Normaal werkt dual channel sneller (dus 2x2). Zou dat erg veel schelen dan een reepje van 4GB?
- Volgens mij is dit geheugen compatibel met het moederbord. Klopt die aanname?

Voeding
Ik wil de kast zo energiezuinig laten werken, maar wel met een realistische aanschafprijs (geen terugverdientijd van een eeuw). Ik had deze twee op het oog, waarbij een van beide fanloos is. Deze is echter wel maar 102 Watt.
- Zou de fanloze Seasonic voldoende zijn voor deze machine en 6 HDDs?
- Zijn er nog ander overwegingen of alternatieven hiervoor?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Seasonic OEM SSE-1001HE-12 - 102W - 12V - Enclosed PSU€ 38,10€ 38,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 69,05

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 09:20 ]

• mitsumark
Processor:
Zit weinig prestatie verschil tussen de modellen (pakweg 10-15%), ik zou in ieder geval niet de 6400k nemen (je betaalt voor de overklokbaarheid).
Boxed betekent altijd incl koeler en deze zijn allemaal incl fan (ook al staat het type er niet bij in de pricewatch).
Ik denk dat ik de 7300 zou nemen, is simpelweg de nieuwste van de overige 3 (ook al kost ie 3-6 euro meer).
Volgens mij is dat ook de enige die in volledig idle in C6 state gaat en dus nog iets minder verbruikt.

Geheugen is inderdaad prima, 1 reepje is zuiniger dan 2 en 4GB is voldoende.
Pas wanneer je grafische kant van de processer meer gaat belasten is het verstandig dual channel ram te nemen.

Voeding zou ik van deze twee toch de BQ nemen.
Een HDD verbruikt met opspinnen afgerond 20W, dat zou 100-120W zijn + de rest van het systeem (dat piekverbruik zou je wellicht wel kunnen afvangen met "staggered spinup").
In principe zou de Seasonic 100W net aan voldoende moeten zijn zolang de harde schijven niet tegelijk opspinnen, maar ik zou dat risico niet nemen (kan ook nergens het aantal sata connectors vinden of dat ie uberhaupt wel geschikt is voor een normaal ATX systeem)
Tijdens gewoon gebruik verbruikt een HDD 3-6W gemiddeld.
WIl je nog een stapje zuiniger dan de BQ kun je nog de Seasonic 360W gold overwegen. Doordat ie 7% zuiniger is verdien je die 20 euro (en meer) wel terug bij 24/7 gebruik.
Let er wel op dat ze allemaal geen 6 sata power stekkers hebben, je hebt dus verloopjes van molex nodig.
Eventueel zelfs nog een tientje duurder de BQ gold 400W, dat scheelt de aanschaf van 2 molex verloopjes en je kunt er later nog wat anders mee.
http://tweakers.net/price...;415512;322076/categorie/

• Jozzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 15:59
@rolandb6: Heb je de NAS uiteindelijk nog gebouwd?
Zoja, werkt het besturingssysteem goed op de jou gebruikte onderdelen?
Zitten er nog nadelen aan? En zou je de volgende keer iets anders doen?

Ben heel erg benieuwd! :)
Pagina: 1