De nokkenas en klepveren moeten los. Als je die los gaat halen, vallen je kleppen in de motor. Dus tenzij je via het bougiegat de kleppen op z'n plek weet te houden (wat niet kan), kan je de seals alleen vervangen door de kop te lichten.Soldaatje schreef op maandag 25 april 2016 @ 07:46:
[...]
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat ze met speciaal gereedschap eruit getrokken kunnen worden, hoe het precies zit weet ik niet. Of dat bij een Ford Ka kan weet ik ook niet.
Overigens vind ik €730 voor alleen waterpomp en riem wel erg veel geld... Zeker nadat ik las dat je motor geen distributieriem heeft, maar een ketting.
Een nieuwe waterpomp voor een Ka kost misschien 50 , er komt een liter of 5 aan koelvloeistof bij (2 tientjes) en 2 uurtjes arbeid (heel ruim gerekend, een ervaren monteur doet dit in minder dan een uurtje). Dan hou ik minimaal €500 over voor alleen een multiriem en spanrollen... Ik denk dat ze met die prijs er vanuit gaan dat er ook een distributie vervangen moet worden, want alleen dan zou de prijs kloppen, nu is hij echt veel te hoog.
Overigens zijn je multiriem en koelvloeistof reguliere onderhoudspunten en is het moeten vervangen van een waterpomp na 150.000km niet heel ongewoon.
@Jism
Dat ik die woorden nog eens uit jouw mond zou horen...
spoiler:
als je nou in het verleden naar dezelfde woorden had geluisterd, was je deze ervaring bespaard gebleven 
Sorry, maar je haalt nogal wat zaken door elkaar...Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:52:
[...]
Of je hebt een auto met Ketting en V-Riem (snaar). of je hebt een auto met Multiriem dat tevens je kleppen regelt.
Mocht je D-Riem of Multiriem genoemd breken raken je kleppen de zuigers. Dit geeft onmense kracht op je krukas en met meest grote pech kapitale motorschade.
Als je een Ketting hebt met een gewone V-Snaar dan kan enkel je motor stilvallen. Niet meteen maar je accu word niet meer bijgeladen.
Zelfde geld voor je waterpomp, stuurbekrachtiging etc.
Hoe je zo een riempje op juiste spanning brengt zeg ik jou liever niet maar hint, het geeft een spannend gevoel voor diverse elektrische componenten.
Niet dat je zometeen denkt och laat ik maar geld besparen, slecht laten repareren of zelf doen en achteraf hier komen klagen.
Een multiriem is niet hetzelfde als een distributieriem. Net zo min dat de riem die bijv. de dynamo aandrijft, altijd een V-snaar is.
Een multiriem en V-snaar hebben beiden hetzelfde doel, namelijk het aandrijven van externe onderdelen van de motor. Dit zijn doorgaans de dynamo, aircopomp en stuurbekrachtiging en, afhankelijk van de constructie van de motor, de waterpomp. Een V-snaar is de oude uitvoering, die al sinds de jaren 90 eigenlijk niet meer wordt gebruikt op nieuwe auto's. Tegenwoordig is het vrijwel altijd een multiriem, want die is sterker, stiller en slijtvaster. Een V-snaar wou nog weleens breken, bij een multiriem gebeurt dat eigenlijk alleen nog bij achterstallig onderhoud of als er eerst iets anders goed fout gaat.
Kenmerk van een multiriem is dat de ribbels in de lengterichting lopen.
Een distriburieriem is nog sterker uitgevoerd, verbindt krukas met de nokkenas(sen) en drijft in sommige gevallen ook de waterpomp aan. Deze riem mag onder geen voorwaarde slip vertonen en heeft daarom een vertanding dwars op de draairichting. Daarom is het ook eigenlijk beter om te spreken over een tandenriem.
Ook een d-riem breekt doorgaans niet zomaar, maar bijna altijd alleen door achterstallig onderhoud of verkeerd behandelen van de riem voor installatie (je mag hem absoluut niet vouwen bijv.).
Op spanning zetten is iets wat je ook maar zelden zelf hoeft te doen. Bij oude V-snaren moest je inderdaad vaak met de dynamo je riem op spanning zetten, maar in moderne auto's worden de multi- en distributieriem met automatische spanners op spanning gezet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier