Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto radiator-fan draait niet, kapot?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Gisteren reed ik in Den Haag met mijn Ford KA uit 2008 uiteraard in de file en het waarschuwingslampje van de koeltemperatuur ging aan.
Ik hoorde niet de fan aanslaan.
Later ging hij wel weer uit na een stukje rijden, het was iets van 15 graden buiten.
Ik kan alleen geen zekering vinden van die fan, in het boekje staat het niet; staat wel in het rijtje met zekeringen maar geen nummer, en onder de motorkap kan ik ook geen zekeringenkastje vinden behalve twee grote losse blokken met 30 en 50 A erop.
Toen ben ik maar (met koude motor!) met mijn vingers aan de ventilator proberen te draaien, waar ik net bij kon, en dat lukte maar een halve slag, het lijkt wel of hij blokkeert tegen iets.
Heeft iemand een idee hoe ik die fan kan testen of waar de zekering kan zitten, of andere ideeën?
Ook heb ik gelezen dat als de airco aan staat, de fan langzaam zou moeten draaien, geldt dit voor mijn auto (heb het nog niet getest)?

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:13
Koelfan van de radiator is over het algemeen nooit gezekerd. Als je hem niet handmatig kan draaien, zit er iets tussen, of hij is vastgelopen.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Een koelventilator kan falen omdat er mogelijk een temperatuursensor stuk is. En zolang die geen 90 a 100 graden meer meet, slaat die ook niet meer aan.

Draait die ventilator nog iets anders aan? Bijv een tweede ventilator ofzo? Dat kan verklaren waarom die zo stroef draait.

M'n magische bol werken.

• Soldaatje
  • Niet online
Dus de fan hoort gewoon los te kunnen draaien als de motor uit is?
Er zit geen blokkeer-stand op ofzo?
Dan ga ik nog even kijken met een zaklamp of ik iets meer kan zien.

• Jism
  • Niet online
Ja, zelfs als je een beetje rijwind hebt hoort ie zachtjes te draaien, maar dat kan je onmogelijk checken ofzo :P

Ik denk dat een temperatuursensor stuk is. Hierdoor slaat ie niet (meer) aan en loopt ie heet aan. Als ie echt stroef loopt, dus met vingers aanduwen en het lukt nauwelijks, dan is er iets anders aan de hand.

Zo'n ventilator hoor je gewoon met de vingers aan te kunnen draaien. Die temperatuursensor zit vaak in de radiator, als je dus een electrodraad vanaf je radiator ziet komen op een klein pluggetje is dat 'm zo goed als.

Die dingen gaan nog wel eens stuk. Dat is bij mij ook gebeurd, echter gebeurde het tegenovergestelde, de ventilator draaide constant. :P

M'n magische bol werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ok, jullie zullen het niet geloven, ik in ieder geval niet, maar er zat een schroevendraaier in de fan! 8)7 :o
Eerst zag ik al met de zaklamp iets wat leek op een schroevendraaier-uiteinde dus ik vanaf de onderkant met mijn hand kon ik hem bevrijden uit zijn ellendige positie, lol!
Er zitten we wat rafeltjes op de fanbladen maar hij draait nu gewoon weer! :)

• kevin33
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:43

kevin33

Welkom in Utopia.

Soldaatje schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:32:
Ok, jullie zullen het niet geloven, ik in ieder geval niet, maar er zat een schroevendraaier in de fan! 8)7 :o
Eerst zag ik al met de zaklamp iets wat leek op een schroevendraaier-uiteinde dus ik vanaf de onderkant met mijn hand kon ik hem bevrijden uit zijn ellendige positie, lol!
Er zitten we wat rafeltjes op de fanbladen maar hij draait nu gewoon weer! :)
Een schroevendraaier?
Hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Soldaatje
  • Niet online
kevin33 schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:35:
[...]

Een schroevendraaier?
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik weet het niet, misschien erover heen gereden dat hij erin vloog maar dar lijkt me sterk.
Ik heb hem pas een maand of zo, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hem laten vallen!

• Heaget
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18-09 22:16
hahaha hier had ik maar wat graag een foto van gezien!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Even een update, helaas hij draait nog niet, ja met de hand maar er komt geen stroom op.
Ik heb wel een relais gevonden, die ga ik even proberen te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Soldaatje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:33:
Even een update, helaas hij draait nog niet, ja met de hand maar er komt geen stroom op.
Als je een electromotor voor lange tijd stilhoud, dan heb je kans dat ze doorbranden.
JE zou eens gewoon zelf 12v op de fan kunnen zetten.

En anders Controleer eens of er na spanning staat op de stekker van de fan staat met de airco aan.

[Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 01-05-2015 17:38]

tomorrow the sun will come up again, and I'm pretty sure that whatever happens we won't have found Freedom, and there won't be a whole lot of Justice, and I'm damn sure we won't have found Truth. But it's just possible that I might get a hard-boiled egg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 00:17
heuveltje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:37:
Als je een electromotor voor lange tijd stilhoud, dan heb je kans dat ze doorbranden.
Maar heeft de Ford Ka dan een elektrische fan? Veel auto's hebben gewoon een visco koppeling voor de koel fan. Als ik zo via Google zoekt lijkt de Ford Ka dat ook te hebben. De motor moet dan al enigszins warm zijn geworden voordat de koel fan gaat draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Niet online
Thermostaat eigenlijk al naar gekeken? Blijft koeltemperatuur op 70 graden ofzo steken en niet 90 graden?

Als die niet open gaat zal die nooit 'heet' water je radiator insturen.

De fan connector kan je als het goed is los trekken, en eventueel uitmeten. Als dat niet werkt kan je er handmatig stroom opzetten (Rood = + , Zwart = -). Als hij niet aanslaat dan is de fan stuk. De kans dat die stukgegaan is omdat die geblokkeerd stond is groot.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Euh, 't lijkt me dat zo'n fan toch wel een zekering heeft, júist voor in 't geval hij blokkeert? Dan vraagt een motor namelijk fors meer stroom, wat een goeie reden is voor de zekering om eruit te knallen en zo te voorkomen dat de motor zelf doorbrandt.

[Voor 10% gewijzigd door Osiris op 01-05-2015 18:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb de hopelijk goede relais eruit getrokken en het is een 95AG 8C616 F1B.
Er zitten 8 pinnetjes op genummerd van 1,2,3,5,6,7,8,9.
Met 17 Volt erop, (oude 12 volt adapter) beginnen opeens een paar pinnetjes sterk te tikken, dat was niet meteen, zou dat door het hogere voltage kunnen dat hij het opeens weer doet?
Ik heb eingelijk een datasheet nodig van die relais. Hij heeft vier kleine, twee medium en twee grote pinnen.

Er zijn dus twee pinnetjes die niks doen, een kleine en een medium.
De rest doet wel iets, de twee grote schakelen door twee kleine, een grote en een medium schakelen door twee andere kleintjes, en de laatste combinatie van twee kleintjes schakelen kortsluiten twee grote en een medium.
Nou nog een manier vinden om de zooi te testen, gewoon motor laten draaien, airco aan?

[Voor 30% gewijzigd door Soldaatje op 01-05-2015 19:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03:18
CMD-Snake schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:46:
[...]

Maar heeft de Ford Ka dan een elektrische fan? Veel auto's hebben gewoon een visco koppeling voor de koel fan. Als ik zo via Google zoekt lijkt de Ford Ka dat ook te hebben. De motor moet dan al enigszins warm zijn geworden voordat de koel fan gaat draaien.
En nog veel meer auto's hebben een elektrische fan met eigen sensor, waaronder de Ford Ka. Viscokoppelingen worden steeds minder gebruikt, en sowieso niet bij auto's waarbij de motor dwars voorin ligt, dat zou weinig zin hebben :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jism
  • Niet online
Soldaatje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:26:

Nou nog een manier vinden om de zooi te testen, gewoon motor laten draaien, airco aan?
Gewoon, de stekker van de ventilator eruit halen, die vervolgens met Rood (Plus) en Zwart (massa) verbinden op je accu. Draait ie? Dan is je ventilator goed. Draait ie niet? Dan is het niet goed.

Sommige kan je ook 'bridgen' met een paperclip. Echter hangt dat af van het type ventilator.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:42

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Soldaatje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:33:
Dus de vorige eigenaar zat al met een kapotte fan, heeft getracht die te repareren en is daarbij ook nog zijn schroevendraaier verloren? :+

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Glenfiddich schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:11:
[...]

Dus de vorige eigenaar zat al met een kapotte fan, heeft getracht die te repareren en is daarbij ook nog zijn schroevendraaier verloren? :+
Ja, die schroevendraaier is echt niet normaal.

Ik heb nu het volgende ontdekt: over de accu zat een soort afdekplaatje, daar heb ik niet gekeken.
Blijken er rechtstreeks op de aansluitklem van de plus pool drie grote zekeringen te zitten, 1 van 80 A en twee van 60 A, en een van die 60 A is dus duidelijk doormidden, er zitten doorzichtige plaatjes op dus dat je goed zien.
Ik proberen die van 60 A eruit te trekken, het lijkt alsof dat kan, helaas krak, alleen het bovenste stuk eruit.
Ik ga nog even Googlen of dat nog zelf te fixen is, anders even naar de garage. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:56

Damic

Afwezig soms

Foto zou helpen :D

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Hij lijkt wel heel erg op deze aanbieding op ebay.
http://www.ebay.co.uk/itm...27031?hash=item1e64dd0c17
Er staat alleen niet bij wat voor een merk/maat of type helaas.
Die metalen pinnen die uitsteken zitten dus nog in de zekeringkast, zijn afgebroken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Typisch zijn steek zekeringen elke garage moet die hebben :) en ik zou naar een auto onderdelen groothandel gaan, is meestal goedkoper.
lijken me FLF-S

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ok, thanks.
Nou heb ik nog de vraag, die pinnen die in de kast zijn blijven steken, kon ik er niet zomaar uittrekken met een tang, dat is wel de bedoeling? Beetje kruipolie gebruiken of zo?
Ik ben eigenlijk niet echt overtuigd dat het FLF-S is; die ik heb en van ebay heeft pinnen uitsteken die dus in de kast gaan, FLF-S lijkt dat de pinnen in de zekering gaan.

[Voor 31% gewijzigd door Soldaatje op 01-05-2015 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
Die zekeringen van 60A of meer zijn hoofdzekeringen en die zitten vaak vastgeschroefd, moet je even het zekeringkastje loshalen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Peenutzz schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:53:
Die zekeringen van 60A of meer zijn hoofdzekeringen en die zitten vaak vastgeschroefd, moet je even het zekeringkastje loshalen :)
Ah, ok, daar was ik al bang voor.
Het vervelende daar aan is, is dat ik dan de accu eruit moet halen omdat ik daar anders niet bij kan.
Maar ok, eerst min dan plus eraf schroeven, dan de zekering losschroeven, en nog ergens een nieuwe zekering vinden, ben wel even bezig morgen. :)
Misschien kan ik beter eerst die zekering zoeken, en dan pas sleutelen. 8)7
Heeft dat nog gevolgen voor de boordcomputer als die zonder stroom komt?

[Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 01-05-2015 22:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Normaal gezien niet, want al de codes staan nog in de PU's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Nou, ik heb een vervanger gevonden en die hoofdzekering dus vervangen, moest boutjes loshalen enzo.
Maar ik heb nog niet gereden, ik hoopte dat hij zou gaan draaien door stationair te laten lopen en de airco op vol maar dan draait hij niet.
Dus ik weet nog niet of hij gemaakt is, de nieuwe zekering is nog wel heel.
Ik zal wel weer moeten wachten tot ik in de file kom en er rook uit mijn uitlaat komt door de verbrande dunnere olie. Of wachten tot het warmer wordt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
Het duurt vrij lang voordat de fan aanslaat bij stationair draaien, de mijne doet daar een dik kwartier over vanaf koude start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Peenutzz schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 12:45:
Het duurt vrij lang voordat de fan aanslaat bij stationair draaien, de mijne doet daar een dik kwartier over vanaf koude start.
Hmm, ik heb hem zeker wel een kwartier laten draaien.
Nou ja, ik ga er gewoon mee rijden, als hij te warm wordt en hij slaat nog niet aan ga ik gewoon ergens weer stoppen en laten afkoelen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:48

t_captain

Moderator General Chat
Let op dat het koelwater na het stoppen niet direct afkoelt, maar eerst nog opwarmt. De temperatuur van de cylinderkop, wanden, zuigers en olie is immers hoger dan de temperatuur van het koelwater. Gevolg is dat je water eerst heter wordt, voordat het weer kouder wordt. In de tussentijd kan je radiateur overkoken. Check of je wel een goede overdrukbeveililiging hebt, voordat je je radiateur sloopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:15:
Let op dat het koelwater na het stoppen niet direct afkoelt, maar eerst nog opwarmt. De temperatuur van de cylinderkop, wanden, zuigers en olie is immers hoger dan de temperatuur van het koelwater. Gevolg is dat je water eerst heter wordt, voordat het weer kouder wordt. In de tussentijd kan je radiateur overkoken. Check of je wel een goede overdrukbeveililiging hebt, voordat je je radiateur sloopt.
Over die overdrukbeveiliging weet ik niks maar gisteren kwam er in de file rook uit mijn uitlaat, daarna ging het lampje aan toen ben ik maar uit de file gegaan en ergens geparkeerd met de klep open, halfuur wachten, en toen verder naar huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:48

t_captain

Moderator General Chat
Als je maar niet je koppakking eruit blaast. Dan wordt het een dure ventilator.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
De kans dat de fanmotor het nog doet is vrij klein.
Je kunt alvast op marktplaats e.d. gaan zoeken naar een nieuwe/tweedehandse want de kans dat je 'm gaat vervangen lijkt me vrij groot.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Jaaap schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:39:
De kans dat de fanmotor het nog doet is vrij klein.
Je kunt alvast op marktplaats e.d. gaan zoeken naar een nieuwe/tweedehandse want de kans dat je 'm gaat vervangen lijkt me vrij groot.
Ik hoop het niet, maar als dat zo is ga ik dat niet zelf doen, ik kan er echt niet bij, misschien de voorkant eraf of zo. Maar ik heb op zich nog hoop dat hij het wel doet: de fan was geblokkeerd, zekering springt.
Ik zou niet weten waarom de fan dan ook meteen helemaal kapot moet zijn. Het is 'maar' een elektromotor.
Ik had ook graag de kabel losgetrokken en handmatig testen, maar dat zit aan de onderkant, moet ik onder de auto gaan liggen, dat doe ik liever niet.
Wat ik ook heb gezien is als ik het contact op 'test' draai, dus niet de motor aan, dan brandt het lampje van de temperatuur weer met de nieuwe zekering, die brandde niet met kapotte zekering. Maar wel als hij te warm werd.

Net maar even het relais er weer uitgetrokken en de aansluitingen kortgesloten, en jawel, de fan begint weer te draaien!
Dus als er nog problemen zijn, moet dat in het relais zelf zitten, die heb ik al getest en deed het nog, of de temperatuursensor.

[Voor 33% gewijzigd door Soldaatje op 02-05-2015 14:32]

• Soldaatje
  • Niet online
Even een kleine update.
Het blijkt dat ik al die tijd zonder goede koeling heb gereden, namelijk de lage-koelstand van de ventilator.
Daarom rookte hij waarschijnlijk ook zoveel.
Nu ben ik er dus achter dat de moeilijk te bereiken ventilator weerstand voor de lage-koelstand kapot is.
Deze ga ik nu bestellen en dan is het hopelijk opgelost.

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-09 15:52
Wat voor rook komt er uit je uitlaat? En rookt ie dan ook als de motor op temperatuur is? Dan kan het zijn dat je je koppakking lek hebt gereden.

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
NoFearCreations schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:45:
Koelfan van de radiator is over het algemeen nooit gezekerd. Als je hem niet handmatig kan draaien, zit er iets tussen, of hij is vastgelopen.
Die is wel degelijk gezekerd, alles van de plus is gezekerd. In de motorruimte zit een 2e zekeringkast en daar zitten grote zekeringen van 50A en meer in en daar zit deze fan tussen. Zou wat zijn als ze dit niet afzekeren, zo een fan als die op hol slaat kan een prima brand veroorzaken, zo een zekering stopt dat tenminste voortijdig.

Meestal gaat het relay defect, heb nog maar zelden gezien dat de fan het begeeft of de zekering.

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
NoFearCreations schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:45:
Die is wel degelijk gezekerd, alles van de plus is gezekerd. In de motorruimte zit een 2e zekeringkast en daar zitten grote zekeringen van 50A en meer in en daar zit deze fan tussen. Zou wat zijn als ze dit niet afzekeren, zo een fan als die op hol slaat kan een prima brand veroorzaken, zo een zekering stopt dat tenminste voortijdig.

Meestal gaat het relay defect, heb nog maar zelden gezien dat de fan het begeeft of de zekering. Uiteraard als er een schroevendraaier een tijdje in heeft gezet kan die zeker defect raken. Ding wil ronddraaien en mag niet ronddraaien, raakt overbelast daardoor en kapot.

• Damic

Damic

Afwezig soms

danielik schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:33:
[...]

Meestal gaat het relay defect, heb nog maar zelden gezien dat de fan het begeeft of de zekering.
Er zijn 2 componenten in een wagen normaal gezien NOOIT gezekerd ;) Starter en de B+ van de alternator.

• Jism
  • Niet online
De fancontroller kan wel eens stukgaan ja. Deze 'regelt' het laag / hoog-stand met koelen.

Als deze kapot raakt doet ie het helemaal niet meer nee.

M'n magische bol werken.

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:35
Vaak is dit niet meer dan 2 simpele relais, die door de ECU/Temperatuur sensor aangestuurd worden.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Jism
  • Niet online
wesleytjuh schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:30:
Vaak is dit niet meer dan 2 simpele relais, die door de ECU/Temperatuur sensor aangestuurd worden.
Was het maar zo eenvoudig. Een fancontroller stuurt vaak de fan aan die met teminste 15 tot 25A opereert.

Teminste dat is in mijn auto zo, en die staan erom bekend eens in de zoveel tijd de geest te geven.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Soldaatje schreef op zondag 10 april 2016 @ 08:48:
Even een kleine update.
Het blijkt dat ik al die tijd zonder goede koeling heb gereden, namelijk de lage-koelstand van de ventilator.
Daarom rookte hij waarschijnlijk ook zoveel.
Nu ben ik er dus achter dat de moeilijk te bereiken ventilator weerstand voor de lage-koelstand kapot is.
Deze ga ik nu bestellen en dan is het hopelijk opgelost.
Even een resumé:
  • Je kwam er ongeveer een jaar geleden (19-April-2015) achter dat je koelfan niet meer werkt en dat blijkt veroorzaakt te worden door een schroevendraaier welke de fan blokkeerde.
  • Je haalt die schroevendraaier uit de motorruimte en kijkt verder nergens meer naar.
  • Je maakt nú een post dat je auto wat overmatige rooksignalen uit stoot.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat die fan gedurende het afgelopen jaar in z'n geheel niets meer gedaan heeft en dat de koppakking van je motorblok nu gewoon stuk is door oververhitting (veroorzaakt in de zomer, als die fan z'n diensten vaak écht moet bewijzen) en waardoor er nú koelvloeistof in de cilinders kan komen?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• wesleytjuh
Jism schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:04:
[...]

Was het maar zo eenvoudig. Een fancontroller stuurt vaak de fan aan die met teminste 15 tot 25A opereert.

Teminste dat is in mijn auto zo, en die staan erom bekend eens in de zoveel tijd de geest te geven.
Zal inderdaad afhankelijk van merk en model zijn. Bij mij zijn het 2 simpele relais gelukkig :)
wimmel_1 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:21:
[...]

Even een resumé:
  • Je kwam er ongeveer een jaar geleden (19-April-2015) achter dat je koelfan niet meer werkt en dat blijkt veroorzaakt te worden door een schroevendraaier welke de fan blokkeerde.
  • Je haalt die schroevendraaier uit de motorruimte en kijkt verder nergens meer naar.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat die fan gedurende het afgelopen jaar in z'n geheel niets meer gedaan heeft en dat de koppakking van je motorblok nu gewoon stuk is door oververhitting (veroorzaakt in de zomer, als die fan z'n diensten vaak écht moet bewijzen) en waardoor er nú koelvloeistof in de cilinders kan komen?
Klinkt als een realistisch scenario ben ik bang.

[Voor 51% gewijzigd door wesleytjuh op 10-04-2016 20:28]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Soldaatje
  • Niet online
[...]

Even een resumé:
De fan werkte wel in de hoogste stand, die ging alleen heel laat aan, als de rook al zichtbaar was.
Het zou me zelf ook niet verbazen als er schade is aan de koppakking maar ik hoop nu nog dat het slechts de dunnere olie was door de hogere temperatuur die verbrand raakt.
Ik heb vanmiddag een stukje gereden, en heb geen rook gezien, maar dat was niet echt een lang stuk, dus morgen weet ik iets meer.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nou begint 't steeds interessanter te worden....

Wat voor een olie gebruik je als je met de huidige buitentemperaturen al last hebt van "dunne" olie? Een standaard 10W40 of eventueel 10W50 olie zou in een Ford Ka uit 2008 niet te "dun" mogen worden. Een 5W olie hoort absoluut niet thuis in zo'n auto.....

Wat voor kleur rook heb je de laatste keer (10 April 2016) waar genomen?

Koelvloeistof in je uitlaatsysteem "ruik" je overigens vrijs snel, de rook is dan "zoet" qua geur.

[Voor 5% gewijzigd door Will_M op 10-04-2016 20:59]

• Terrz
[...]

Even een resumé:
Snap ook niet dat OP maar is doorgereden zonder ergens naar te kijken. Als hij de garagist om de hoek er een uur naar had laten kijken en een aantal zaken had laten controleren was je rond de 5 tientjes aan uurloon kwijt geweest.

Nu kan het grapje veel duurder uit gaan vallen :+

Ik zou of zelf alles zover controleren tot ik zeker wist dat de fan het deed of (als ik er niet uit kwam) de auto naar de beun hebben gebracht.

[Voor 5% gewijzigd door Terrz op 10-04-2016 21:28]

• Soldaatje
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:58:
Nou begint 't steeds interessanter te worden....

Wat voor een olie gebruik je als je met de huidige buitentemperaturen al last hebt van "dunne" olie? Een standaard 10W40 of eventueel 10W50 olie zou in een Ford Ka uit 2008 niet te "dun" mogen worden. Een 5W olie hoort absoluut niet thuis in zo'n auto.....

Wat voor kleur rook heb je de laatste keer (10 April 2016) waar genomen?

Koelvloeistof in je uitlaatsysteem "ruik" je overigens vrijs snel, de rook is dan "zoet" qua geur.
5W-30 staat in het boekje hoor.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09 10:50

cactusman

nu met extra naalden

Damic schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:17:
[...]
Er zijn 2 componenten in een wagen normaal gezien NOOIT gezekerd ;) Starter en de B+ van de alternator.
Dat geldt niet voor alle auto`s, ik weet dat bijna alle nissans vanaf de jaren 1990 alles achter de zekering hebben zitten, er zit een +/-150A hoofdzekering in de hoofkabel van de accu en een paar dikke 80A+ zekering in een kastje achter de accu.

Mijn radfans zijn bijvoorbeeld beide op 30A apart gezekerd.

euhmmmm

• Soldaatje
  • Niet online
Nou, vanochtend toch nog wel wat rook gezien, maar het is wel een stuk minder met de betere koeling. Ik denk nu dat het de klepseals zijn, maar daar heb ik nu niet zo'n zin in om te vervangen, ik kijk het eerst nog even aan. Qua olie zit er dus verse 5w-30 in, heb wel in het verleden stop smoke erbij geprobeerd maar dat hielp niet echt. Hij liep er ook iets moeilijker door voor mijn gevoel. Hij heeft nu iets van 152000 km gelopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 30-09 11:52
Soldaatje schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:56:
Nou, vanochtend toch nog wel wat rook gezien, maar het is wel een stuk minder met de betere koeling. Ik denk nu dat het de klepseals zijn, maar daar heb ik nu niet zo'n zin in om te vervangen, ik kijk het eerst nog even aan. Qua olie zit er dus verse 5w-30 in, heb wel in het verleden stop smoke erbij geprobeerd maar dat hielp niet echt. Hij liep er ook iets moeilijker door voor mijn gevoel. Hij heeft nu iets van 152000 km gelopen.
Tuurlijk joh, je bent pas een jaar aan het aanrommelen. Rommel rustig nog wat verder.

Breng dat ding toch eens naar de garage! Je hebt geen idee waar je mee bezig bent, wilt wat geld uitsparen en woont daarom je auto volledig uit. Daar kan ik echt geen begrip voor opbrengen.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Intelligo schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:58:
[...]

Tuurlijk joh, je bent pas een jaar aan het aanrommelen. Rommel rustig nog wat verder.

Breng dat ding toch eens naar de garage! Je hebt geen idee waar je mee bezig bent, wilt wat geld uitsparen en woont daarom je auto volledig uit. Daar kan ik echt geen begrip voor opbrengen.
Heb ik in het begin gedaan, kon 200 euro aftikken zonder dat ze iets konden vinden, dus ook die kapotte fan niet.
De ene auto rookt nou eenmaal meer dan de andere was hun conclusie.
Kwikfit met grote beurt die de ring van de carterplug waren vergeten, gevolg kan ik een nieuwe carterpan laten installeren, heb ik nog niet gedaan.
Heb slechte ervaringen met garages helaas.

[Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 11-04-2016 13:03]

• wesleytjuh
Wat je nog niet vermeld hebt volgens mij, is wat voor soort rook het is. Blauwe rook? Witte rook? Doorzichtige (condens) rook? Zoet of oliegeur?
De ene auto rookt inderdaad meer dan de andere, maar eigenlijk alleen wanneer koud (condens).

• Soldaatje
  • Niet online
wesleytjuh schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:09:
Wat je nog niet vermeld hebt volgens mij, is wat voor soort rook het is. Blauwe rook? Witte rook? Doorzichtige (condens) rook? Zoet of oliegeur?
De ene auto rookt inderdaad meer dan de andere, maar eigenlijk alleen wanneer koud (condens).
Lichtgrijs, blijft wel hangen dus denk vooral olie, geur is ranzig rotte eieren of zo.
De rook is alleen na een minuut stilstaan en dan wegrijden.
Koud rook alleen beetje condens inderdaad.

[Voor 5% gewijzigd door Soldaatje op 11-04-2016 13:29]

• Intelligo
Soldaatje schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:20:
[...]

Lichtgrijs, blijft wel hangen dus denk vooral olie, geur is ranzig rotte eieren of zo.
De rook is alleen na een minuut stilstaan en dan wegrijden.
Koud rook alleen beetje condens inderdaad.
Dat is olie, de rotte eiergeur komt van je katalysator die nu ook kapot gaat.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Moah
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 09-01-2017
Dit wordt de eerste Ford Ka die niet aan roest ten onder gaat. Toch ook wel een unicum.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:22
Moah schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:21:
Dit wordt de eerste Ford Ka die niet aan roest ten onder gaat. Toch ook wel een unicum.
2008 kan al een nieuwe Ka zijn, dat is eigenlijk een Fiat.

Ik zou er mee naar een garage gaan, dus niet Kwik Fit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Marcel Br schreef op maandag 11 april 2016 @ 19:33:
[...]

2008 kan al een nieuwe Ka zijn, dat is eigenlijk een Fiat.

Ik zou er mee naar een garage gaan, dus niet Kwik Fit
Nee, het is nog net de oude versie.
Kwikfit doen dit soort dingen ook niet inderdaad, daar ga ik ook niet snel meer naar toe.

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb geen rook meer gezien in de spiegels.
Wel heb ik er een half flesje Wynns Super Charge bijgedaan, dat werkt dus ook wel.
Misschien moet ik voortaan 5w-40 erin doen?

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17:12
Ga naar een Ford dealer/garage/specialist die weten meer dan een standaard Kwikfit garage. Het klinkt alsof je 200 € wilt uitsparen en hierdoor 1000 € schade aan het toebrengen bent.

Witte rook + zoete geur = meestal koppakking
rotten eieren lucht = spanningsregelaar dynamo, koppelingsplaten of katalysator.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:01
5W30 in auto's die al wat meer kilometers gelopen hebben gaat gewoon verbruiken, denk dat 5W40 in zo'n auto een beter idee is dan allerlei toevoegingen in je olie gooien.

Pak wel 5W40 met C3 specificaties, die standaard A3/B4 meuk die je overal tegenkomt voor dumpprijzen gaat je katalysator slopen en houdt daarnaast niet het volledige onderhoudsinterval uit. Overigens doet de synthetische 5W30 olie die voorgeschreven is voor je auto dat ook bij olieverbruik...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Screamer2003
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Soldaatje schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:06:
Ik heb geen rook meer gezien in de spiegels.
Wel heb ik er een half flesje Wynns Super Charge bijgedaan, dat werkt dus ook wel.
Misschien moet ik voortaan 5w-40 erin doen?
Gebruik ten alle tijden enkel het voorgeschreven vloeistoffen die in de instructieboekje zijn vermeld.
sensoren/lagers etc hebben een bepaalde smering nodig. en ford heeft hydraulische klepstoters, geen mechanische.

en stop het geld van additieven in je eigen zak. als er iets niet werkt of kapot/defect is zal een flesje wondermiddel dat niet kunnen maken.

motor kapot? flesje wynns motorfix toevoegen....... :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Screamer2003 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:58:
[...]

Gebruik ten alle tijden enkel het voorgeschreven vloeistoffen die in de instructieboekje zijn vermeld.
sensoren/lagers etc hebben een bepaalde smering nodig. en ford heeft hydraulische klepstoters, geen mechanische.

en stop het geld van additieven in je eigen zak. als er iets niet werkt of kapot/defect is zal een flesje wondermiddel dat niet kunnen maken.

motor kapot? flesje wynns motorfix toevoegen....... :+
Mwa, 5w-40 zou nog wel moeten kunnen toch? Iets hoger verbruik zeggen ze. maar ja.
Het Wynn's wondermiddel verwacht ik ook niet veel van, maar tijdelijk de 5w-30 iets dikker maken zou moeten kunnen. Voor het geld maakt het niet veel uit, 12 euro, hoewel ik er wel wat meer aan heb uitgegeven tot nu toe in totaal.
Qua rook, helaas nog niet helemaal weg, maar je moet er wel echt op letten nu anders zie je het niet, het was vooral de koeling die dus te kort schoot. Het was alleen zichtbaar in een file, dat duurde wel even, kwartier in de zon stilstaan. (misschien heeft mijn auto gewoon net zo'n grote hekel aan files als ik :+ )
Ik heb nog wel mijn twijfels over de weerstand die ik gerepareerd heb, toen ik hem door mat kwam ik op 0,9 Ω niet 0,69 Ω zoals er op staat. Dit kan ook de afwijking zijn van de multimeter want die gaat tot 200 Ω met een afwijking van 1%, aan de andere kant heb ik er wel een willekeurig stukje koperdraad aan gesoldeerd. Het gevolg zou dus kunnen zijn dat de ventilator iets langzamer draait. Ook zou de weerstand kunnen veranderen met temperatuur en over langere tijd. Met 0,9 Ω 34.3 W zou hij nu dan draaien, met 0,69 Ω 39,8 W. Hier twijfel ik nog over of ik hier wat aan ga doen.
Ik zou ook nog zelf de olie er uit kunnen pompen (pomp heb ik aangeschaft) en de olie weer vervangen maar dan 5w-40, maar de olie zit er misschien twee weken in, dus dat zou ook zonde zijn. Dat laat ik dan liever even.

[Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 15-04-2016 20:03]

• Intelligo
Olie laat je er van onder uitlopen, niet van boven leegpompen dan blijft de "drab" liggen. En motor eerst even laten lopen, zodat de olie warm en dun is.

Woont in Helsinki

• Soldaatje
  • Niet online
Intelligo schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:20:
Olie laat je er van onder uitlopen, niet van boven leegpompen dan blijft de "drab" liggen. En motor eerst even laten lopen, zodat de olie warm en dun is.
Ja, normaal gesproken wel, alleen heeft de ene Kwikfit een ring vergeten bij de aftapplug, waardoor die nu niet meer los te krijgen is door de andere Kwikfit.
Vervolgens mag ik een nieuwe carterpan gaan laten installeren, nee bedankt.
Voorlopig gebruik ik dat pompje wel; warme motor, flesje flush erbij, 10 minuten stationair, en dan pomp aansluiten, olie was behoorlijk zwart die er uit kwam. Ik heb niet alles er uit gekregen, ook het filter laten zitten, weet niet eens waar dat zit, maar het meeste er wel uit.

• Intelligo
Soldaatje schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:33:
[...]

Ja, normaal gesproken wel, alleen heeft de ene Kwikfit een ring vergeten bij de aftapplug, waardoor die nu niet meer los te krijgen is door de andere Kwikfit.
Voorlopig gebruik ik dat pompje wel; warme motor, flesje flush erbij, 10 minuten stationair, en dan pomp aansluiten, olie was behoorlijk zwart die er uit kwam. Ik heb niet alles er uit gekregen, ook het filter laten zitten, weet niet eens waar dat zit, maar het meeste er wel uit.
Het spijt me dat ik het zeg, maar ik heb echt nog nooit iemand meegemaakt die autoproblemen meer verdient dan jij.
Je onderhoud, voor zover ie bestaat, hangt aan elkaar van slechte oplossingen. Je kan net zo goed niets doen, als dit je manier is. Incomplete oliewissel, filter laten zitten, flesjes rommel er in.

Ga toch eens naar een echte garage en geef je auto het onderhoud waar ie nu al jaren om vraagt.

Woont in Helsinki

• Soldaatje
  • Niet online
Intelligo schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 07:22:
[...]

Het spijt me dat ik het zeg, maar ik heb echt nog nooit iemand meegemaakt die autoproblemen meer verdient dan jij.
Je onderhoud, voor zover ie bestaat, hangt aan elkaar van slechte oplossingen. Je kan net zo goed niets doen, als dit je manier is. Incomplete oliewissel, filter laten zitten, flesjes rommel er in.

Ga toch eens naar een echte garage en geef je auto het onderhoud waar ie nu al jaren om vraagt.
Beetje overdreven, volgens mij heb ik het prima gedaan. :)

• Screamer2003
Soldaatje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 07:27:
[...]

ANWB lidmaatschap krijg je volgende maand 20% korting....

Nee je hebt het niet 'prima' gedaan. je laat het oude filter zitten terwijl je verse olie bijvult.
Elke garage zou abuis een hartinfarct krijgen.

Geef de auto een proper grote beurt, en dit hoofdstuk van het complete verhaal laat je gerust achter.
Oliefilter (18,99 Motorcraft), Luchtfilter (12,49 Motorcraft), Olie SAE 5W30 ca 40 tot 50 euro voor 5 liter. (kan goedkoper zijn verschilt per merk) Bougie's met nieuwe kabels. en laat de plug maken! olie wissel je als de motor warm is. Is dan dunner en makkelijker te vervangen.

voor een Ford KA ben je dan tussen de 100 en 200 euro klaar. maar dan heb je ook werkelijk alles gedaan die een garage voor 2x de prijs doet.
Maar dan is het wel goed gedaan.

Nu lijk je ergens op mijn buurman met zijn Mercedes, vond het vreemd dat zijn motor in de soep is gedraaid. meneer verving de olie, maar pas na 80+K kilometers. Na elke reis kreeg de motor een nieuw bijgeluid. Zit je op dit soort problemen te wachten???

• Intelligo
Soldaatje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 07:27:
[...]

En dat is nu precies de instelling die het probleem veroorzaakt

Woont in Helsinki

• Soldaatje
  • Niet online
Screamer2003 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 09:29:
[...]

ANWB lidmaatschap krijg je volgende maand 20% korting....

Nee je hebt het niet 'prima' gedaan. je laat het oude filter zitten terwijl je verse olie bijvult.
Elke garage zou abuis een hartinfarct krijgen.

Geef de auto een proper grote beurt, en dit hoofdstuk van het complete verhaal laat je gerust achter.
Oliefilter (18,99 Motorcraft), Luchtfilter (12,49 Motorcraft), Olie SAE 5W30 ca 40 tot 50 euro voor 5 liter. (kan goedkoper zijn verschilt per merk) Bougie's met nieuwe kabels. en laat de plug maken! olie wissel je als de motor warm is. Is dan dunner en makkelijker te vervangen.

voor een Ford KA ben je dan tussen de 100 en 200 euro klaar. maar dan heb je ook werkelijk alles gedaan die een garage voor 2x de prijs doet.
Maar dan is het wel goed gedaan.

Nu lijk je ergens op mijn buurman met zijn Mercedes, vond het vreemd dat zijn motor in de soep is gedraaid. meneer verving de olie, maar pas na 80+K kilometers. Na elke reis kreeg de motor een nieuw bijgeluid. Zit je op dit soort problemen te wachten???
Het oliefilter plus olie ik ergens vorig jaar vervangen tijdens een grote beurt van de kwikfit als het goed is dus zal nog wel goed zijn. Het kan er niet slechter op worden denk ik.

• _JGC_
Oliefilter neem je elke beurt mee. Luchtfilter meestal om de 2 jaar of bij elke 60.000km, maar mijn ervaring is dat je die ook beter gewoon elk jaar kunt vervangen.

Oliebeurt zonder filter vervangen is alsof je een baby verschoont van een poepbroek zonder z'n kont te vegen.

• wesleytjuh
Soldaatje schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:55:
[...]

Mwa, 5w-40 zou nog wel moeten kunnen toch? Iets hoger verbruik zeggen ze. maar ja.
Het Wynn's wondermiddel verwacht ik ook niet veel van, maar tijdelijk de 5w-30 iets dikker maken zou moeten kunnen. Voor het geld maakt het niet veel uit, 12 euro, hoewel ik er wel wat meer aan heb uitgegeven tot nu toe in totaal.
Qua rook, helaas nog niet helemaal weg, maar je moet er wel echt op letten nu anders zie je het niet, het was vooral de koeling die dus te kort schoot. Het was alleen zichtbaar in een file, dat duurde wel even, kwartier in de zon stilstaan. (misschien heeft mijn auto gewoon net zo'n grote hekel aan files als ik :+ )
Ik heb nog wel mijn twijfels over de weerstand die ik gerepareerd heb, toen ik hem door mat kwam ik op 0,9 Ω niet 0,69 Ω zoals er op staat. Dit kan ook de afwijking zijn van de multimeter want die gaat tot 200 Ω met een afwijking van 1%, aan de andere kant heb ik er wel een willekeurig stukje koperdraad aan gesoldeerd. Het gevolg zou dus kunnen zijn dat de ventilator iets langzamer draait. Ook zou de weerstand kunnen veranderen met temperatuur en over langere tijd. Met 0,9 Ω 34.3 W zou hij nu dan draaien, met 0,69 Ω 39,8 W. Hier twijfel ik nog over of ik hier wat aan ga doen.
Ik zou ook nog zelf de olie er uit kunnen pompen (pomp heb ik aangeschaft) en de olie weer vervangen maar dan 5w-40, maar de olie zit er misschien twee weken in, dus dat zou ook zonde zijn. Dat laat ik dan liever even.
Met een multimeter ga je dit sowieso niet betrouwbaar kunnen meten. De weerstand van de meetsnoeren en contact weerstand is in dezelfde orde van grootte als de weerstand zelf. Wil je dit nauwkeurig kunnen meten moet je een 4-draad meting doen, dan kom je meer richting lab meetapparatuur.

Veel oudere auto's waar oorspronkelijk 5W30 voor voorgeschreven staat wordt 10W40 voor gebruikt, dus 5W40 zou ik me niet zoveel zorgen om maken. Ik verwacht overigens niet dat dit je probleem gaat oplossen. Net zoals ik verwacht dat de schade helaas al gedaan is..

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:25
flush in je motor gooien en dan NIET via de plug alles er uit laten lopen is weinig verstandig.
En dan OOK nog het filter laten zitten...

Die flush maakt vuil los, en dat gaat circuleren, en dus je filter in uiteindelijk. Als je je filter vervolgens vervangt, niet zo'n probleem maar als je die laat zitten, dan hoopt die filter heel gauw vol met vuil tot ie vol zit en niks filtert, waardoor dat vuil door je motor blijft circuleren. En nieuw vuil (bijv. metaal of roet deeltjes) worden dan niet gefilterd maar blijft etteren in je motor.

En dat vuil wat loskomt, kan in je olie kanaaltjes komen, en die zijn heel erg klein en dus zo verstopt.

Daar komt nog eens bij dat motor flush compleet niet geschikt is om druk op te zetten, er is een reden dat je daar alleen stationair mee mag draaien, en niet mag rijden. Het is veels te dun en dan worden je lagers niet goed gesmeerd. Als je dus niet alles er uit haalt (en je haalt met zo'n gek pompje niet alles er uit) dan kun je dus gezeik krijgen later.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 01:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Soldaatje schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:33:
[...]

En waarom laat je dat niet door de Kwikfit oplossen? Zij hebben een fout gemaakt, dus mogen het ook oplossen.
En, zoals anderen ook al hebben aangeven, maak je hier toch echt een fout. Even los van dat via een pompje olie afvoeren niet ideaal is, MOET je ALTIJD je filter vervangen als je nieuwe olie in een motor doet, zelfs al is die pas een week oud. Het niet vervangen van een filter is verkeerde zuinigheid.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Soldaatje
  • Niet online
deepbass909 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:00:
[...]

En waarom laat je dat niet door de Kwikfit oplossen? Zij hebben een fout gemaakt, dus mogen het ook oplossen.

[...]

En, zoals anderen ook al hebben aangeven, maak je hier toch echt een fout. Even los van dat via een pompje olie afvoeren niet ideaal is, MOET je ALTIJD je filter vervangen als je nieuwe olie in een motor doet, zelfs al is die pas een week oud. Het niet vervangen van een filter is verkeerde zuinigheid.
Daar zat meerdere maanden tussen, echt makkelijk zou dat niet worden dat hard maken. Misschien dat een garage hem er nog wel uit krijgt met wat truucjes.
Het risico van het filter en verstopte motor heb ik dan maar genomen, en tot nu toe, een paar honderd kilometer verder, gaat het goed.

• Screamer2003
Soldaatje schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:25:
[...]

Daar zat meerdere maanden tussen, echt makkelijk zou dat niet worden dat hard maken. Misschien dat een garage hem er nog wel uit krijgt met wat truucjes.
Het risico van het filter en verstopte motor heb ik dan maar genomen, en tot nu toe, een paar honderd kilometer verder, gaat het goed.
je zegt het zelf, een paar honderd kilometer. misschien merk je nu nog niks maar is er wel al schade aan diverse delen.
Je kunt immers niet in de motor zelf kijken.

Maargoed, het ziet er naar uit dat je alle adviezen tot nu toe naast je neer legt en direct een weerwoord hebt om het niet hoeven te doen of je er niks van aan te hoeven trekken.
Jou auto, jou keus.
_JGC_ schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:43:
Oliefilter neem je elke beurt mee. Luchtfilter meestal om de 2 jaar of bij elke 60.000km, maar mijn ervaring is dat je die ook beter gewoon elk jaar kunt vervangen.

Oliebeurt zonder filter vervangen is alsof je een baby verschoont van een poepbroek zonder z'n kont te vegen.
Luchtfilter hoeft inderdaad niet bij elke beurt, maar je kunt het wel meteen meenemen met het verversen van alle vloeistoffen.
Op dit moment heeft mijn automaat kuren. Revisie nabij. Toch diverse dingen vooraf al gedaan zoals het vervangen van accumulator en veren. de veer kan breken waarbij schakelen niet meer mogelijk is.
Nu blijkt het van geheel iets anders te komen maar onderdelen waren niet aanwezig (ergernis van een amerikaan) maar wel alles schoongemaakt, filter (3e keer) vervangen en nagenoeg revisie leeg. houd in 16 liter totaal schoon.
maar ook alles NA het schoonmaken van de bak..
nu kijken of het helpt of anders het ''verdachte'' onderdeel vervangen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb het topic doorgelezen, maar volgens mij moet je als ultieme oplossing gewoon suiker in je tank flikkeren. Help je het beestje uit zijn leiden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
The Eagle schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:44:
Heb het topic doorgelezen, maar volgens mij moet je als ultieme oplossing gewoon suiker in je tank flikkeren. Help je het beestje uit zijn leiden.
T arme ding. De topictitel is gewoon verkeerd. Als die aangepast wordt naar "Auto-eigenaar wilt onderhoud niet betalen, kapot?" valt alles inneens op z'n plek.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:12

mark-k

AKA markkNL

Soldaatje schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:02:
[...]

Heb ik in het begin gedaan, kon 200 euro aftikken zonder dat ze iets konden vinden, dus ook die kapotte fan niet.
De ene auto rookt nou eenmaal meer dan de andere was hun conclusie.
Kwikfit met grote beurt die de ring van de carterplug waren vergeten, gevolg kan ik een nieuwe carterpan laten installeren, heb ik nog niet gedaan.
Heb slechte ervaringen met garages helaas.
Wacht, je hebt slechte ervaringen met garages, en dan ga je naar de kwikfit? :') Kwikfit is geen garage nee, dat is een gebouw waar je je auto naar binnen rijdt als je wilt dat hij kapot gaat. Een soort euthanasie voor je auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb toch maar voor de zekerheid een vervangende weerstand besteld op Ebay, hij rookt bijna niet meer, maar als het straks echt warm wordt zou het misschien weer een probleem kunnen worden, is in totaal 28 euro, de oude was toch eigenlijk niet meer goed, de groene isolatie was ervan af geknald maar de spoel was nog heel.
Zo ziet dat eruit als hij nieuw is: http://i.ebayimg.com/00/s...SHoAAOSw95lXFOyB/$_57.JPG
https://www.onderdelenlij...00058/5920344/large/0.jpg
Die van mij ziet er heel wat minder uit dus.

[Voor 25% gewijzigd door Soldaatje op 19-04-2016 07:55]

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-09 16:41
Ik denk dat je even bij de locale auto-onderdelenshop om een doosje compressie moet vragen. Dat zou je rookproblemen wel moeten verhelpen.
Helpt dat niet moet je even een doosje bougievonkjes erin zetten

[Voor 19% gewijzigd door wimpie007 op 20-04-2016 15:41]

• Terrz
wimpie007 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:40:
Ik denk dat je even bij de locale auto-onderdelenshop om een doosje compressie moet vragen. Dat zou je rookproblemen wel moeten verhelpen.
Helpt dat niet moet je even een doosje bougievonkjes erin zetten
Wel even op letten dat je dan een setje van vier koopt, je hebt ze namelijk ook voor de 5, 6 en 8 cilinder motoren.

• Screamer2003
Terrz schreef op woensdag 20 april 2016 @ 19:46:
[...]

Wel even op letten dat je dan een setje van vier koopt, je hebt ze namelijk ook voor de 5, 6 en 8 cilinder motoren.
Je vergeet de 12 en 16 :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
De kogel is door de kerk; ik heb een afspraak gereserveerd bij de Ford garage voor een Motorcraft servicebeurt. Heb ook het verhaal van de rook verteld, weten ze dat alvast.
De weerstand komt straks met de post binnen, die ga ik nog wel plaatsen, maar of het nou werkt of niet, hij krijgt in ieder geval een beurt en waarschijnlijk een paar nieuwe banden. :)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 00:22
Een heel verstandige beslissing. Even door de zure appel heen bijten.
Maar dan kan je weer gerust verder rijden.

Ps. Kwikfit en Euromaster ga je alleen heen als je nieuwe banden nodig hebt.
Nergens anders voor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Ook daarvoor ga je niet naar Euromaster en Kwikfit. Het beste zoek je gewoon een garage die jou het gevoel geeft dat je geholpen wordt bij problemen en waarbij je niet een poot wordt uitgedraaid. Dat hoeft niet een dealer te zijn, kan ook gewoon een universele garage zijn of een zelfstandig ondernemer die werkt vanuit een garagebox.

Voorheen ging ik altijd naar een beunhaas, APK moest ik dan zelf maar regelen bij een garage, airco reparaties ook bij een garage laten doen. Uiteindelijk heb je 3-4 garages of monteurs die aan je auto sleutelen, de een vindt dit, de ander vindt dat, het kost allemaal geld en je auto takelt ervan af. Ik zit inmiddels bij een zelfstandig ondernemer met een garagebox die heel redelijk is qua tarief, alles voor me regelt en ook mijn auto inmiddels kent.

• Terrz
Soldaatje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:05:
De kogel is door de kerk; ik heb een afspraak gereserveerd bij de Ford garage voor een Motorcraft servicebeurt. Heb ook het verhaal van de rook verteld, weten ze dat alvast.
De weerstand komt straks met de post binnen, die ga ik nog wel plaatsen, maar of het nou werkt of niet, hij krijgt in ieder geval een beurt en waarschijnlijk een paar nieuwe banden. :)
héhé dan toch eindelijk! Ben benieuwd wat de diagnose van de garage is :)

• Jism
  • Niet online
mark-k schreef op maandag 18 april 2016 @ 08:03:
[...]

Wacht, je hebt slechte ervaringen met garages, en dan ga je naar de kwikfit? :') Kwikfit is geen garage nee, dat is een gebouw waar je je auto naar binnen rijdt als je wilt dat hij kapot gaat. Een soort euthanasie voor je auto.
Kwikfit is een amerikaans model, het draaien van productie in autoreparaties en dergelijk. Meerdere bruggen zodat men 'direct' kan worden geholpen. Vaak jong personeel, onder leiding van een wat oudere monteur vaak en supervisor die binnen de zaak rondloopt.

Opzich is voor kleine reparaties niets mis met kwikfit, echter zodra er kundigheid en onderdelen bij komen kijken dan is het een ander verhaal. Dan zijn ze nog wel eens geneigd een diagnose te stellen die er helemaal niet toe doet of van toepassing is. Of onderdelen aan te smeren met vrij hoge marges.

Ik moest een accu voor m'n RS4 hebben, en meneer wil met allerlei apparatuur de accu uit gaan meten. Ik zeg tegen 'm, je hoeft alleen de accu te vervangen want ik weet dat ding is meer dan 3 jaar oud / op / leeg / en houdt z'n stroom gewoon niet lang genoeg vast meer.

De accu die ik gekregen heb (70A) was ook een no-name merk, maar omdat mijn 'vaste' accu-dealer gesloten was op zaterdag, had ik weinig ander keus. Accu is een accu, en 3 jaar garantie erop is ook niet verkeerd voor 70A.

Wat betreft spullen via ebay... Daar kom je nog wel achter, dat goedkoop duurkoop is. Net zoals een chinese turbo vanaf ebay. Een uitlaatspruitstuk, kapjes voor je velgen etc.. Bin there done that. Het is rotzooi. Maar daar moet je zelf maar achter zien te komen :>

M'n magische bol werken.

• Soldaatje
  • Niet online
Terrz schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:16:
[...]

héhé dan toch eindelijk! Ben benieuwd wat de diagnose van de garage is :)
Ben bang dat het geen leuke verrassing wordt, de waterpomp begint nu namelijk ook een geluidje te maken vooral als hij nog koud is, maar dat kan normaal zijn bij deze km stand.
Voor de zekerheid laat ik hem nu maar even staan de komende dagen, liever geen pech langs de weg.
De weerstand heb ik wel vervangen, ik heb de oude nog eens doorgemeten door de stekker en kwam op 17,6 ohm, dus dat solderen was ook niet geweldig, de nieuwe 0,9. Hij draait nu dus ook wat sneller.
Als het de waterpomp is, dan wordt dat 730 euro inclusief multiriem.
Misschien nog nieuwe banden erbij, remmen en uitlaatsysteem hopelijk nog goed.
Anders kan het wel iets van 1500-2000 euro worden, in dat geval moet ik even denken of het nog de moeite waard is. :/

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Soldaatje schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:37:
[...]

Ben bang dat het geen leuke verrassing wordt, de waterpomp begint nu namelijk ook een geluidje te maken vooral als hij nog koud is, maar dat kan normaal zijn bij deze km stand.
Voor de zekerheid laat ik hem nu maar even staan de komende dagen, liever geen pech langs de weg.
De weerstand heb ik wel vervangen, ik heb de oude nog eens doorgemeten door de stekker en kwam op 17,6 ohm, dus dat solderen was ook niet geweldig, de nieuwe 0,9. Hij draait nu dus ook wat sneller.
Als het de waterpomp is, dan wordt dat 730 euro inclusief multiriem.
Misschien nog nieuwe banden erbij, remmen en uitlaatsysteem hopelijk nog goed.
Anders kan het wel iets van 1500-2000 euro worden, in dat geval moet ik even denken of het nog de moeite waard is. :/
Misschien dus écht wel eens goed dat je auto bij een dealer komt :P

Als ze je waterpomp vervangen door een revisie exemplaar dan heb je meteen een nieuwe distributie riem welke netjes op spanning gehouden wordt door een nieuwe spanner.

PS: Laat daar meteen even kijken naar dat "rook" issue.... Voor hetzelfde geld zijn het een paar simpele klepseal's die ze op zo'n moment ook snel kunnen vervangen zonder dat alles achteraf nogmaals uit elkaar geschroefd hoeft te worden. Loshalen van een distributie riem is vaak de duurste operatie doordat je alles weer netjes op "tijd" dient te zetten (ook al kun je met slim markeren/fixeren van spullen ook veel oplossen zonder de timing te veranderen)......

[Voor 15% gewijzigd door Will_M op 23-04-2016 19:10]

• Soldaatje
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:01:
[...]

Misschien dus écht wel eens goed dat je auto bij een dealer komt :P

Als ze je waterpomp vervangen door een revisie exemplaar dan heb je meteen een nieuwe distributie riem welke netjes op spanning gehouden wordt door een nieuwe spanner.

PS: Laat daar meteen even kijken naar dat "rook" issue.... Voor hetzelfde geld zijn het een paar simpele klepseal's die ze op zo'n moment ook snel kunnen vervangen zonder dat alles achteraf nogmaals uit elkaar geschroefd hoeft te worden. Loshalen van een distributie riem is vaak de duurste operatie doordat je alles weer netjes op "tijd" dient te zetten (ook al kun je met slim markeren/fixeren van spullen ook veel oplossen zonder de timing te veranderen)......
Ja, dat zou wel slim zijn, maar ik heb een ketting voor de kleppen, de multiriem staat daar los van denk ik.

• Screamer2003
Soldaatje schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:48:
[...]

Ja, dat zou wel slim zijn, maar ik heb een ketting voor de kleppen, de multiriem staat daar los van denk ik.
Of je hebt een auto met Ketting en V-Riem (snaar). of je hebt een auto met Multiriem dat tevens je kleppen regelt.

Mocht je D-Riem of Multiriem genoemd breken raken je kleppen de zuigers. Dit geeft onmense kracht op je krukas en met meest grote pech kapitale motorschade.
Als je een Ketting hebt met een gewone V-Snaar dan kan enkel je motor stilvallen. Niet meteen maar je accu word niet meer bijgeladen.
Zelfde geld voor je waterpomp, stuurbekrachtiging etc.
Hoe je zo een riempje op juiste spanning brengt zeg ik jou liever niet maar hint, het geeft een spannend gevoel voor diverse elektrische componenten.

Niet dat je zometeen denkt och laat ik maar geld besparen, slecht laten repareren of zelf doen en achteraf hier komen klagen.

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:41
Multiriem != distributieriem. Ik heb het nog nooit gezien dat er 1 riem is die zowel de kleppen als al het overige aandrijft

Distributieriem is voor de aandrijving van de kleppen en moet dus exact op tijd staan. In een aantal gevallen wordt de waterpomp ook door de d-riem aangedreven.

Multiriem drijft de overige zaken aan, zoals dynamo, stuurbekrachtiging, airco e.d.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• wesleytjuh
Screamer2003 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:52:
[...]

Of je hebt een auto met Ketting en V-Riem (snaar). of je hebt een auto met Multiriem dat tevens je kleppen regelt.

Mocht je D-Riem of Multiriem genoemd breken raken je kleppen de zuigers. Dit geeft onmense kracht op je krukas en met meest grote pech kapitale motorschade.
Als je een Ketting hebt met een gewone V-Snaar dan kan enkel je motor stilvallen. Niet meteen maar je accu word niet meer bijgeladen.
Zelfde geld voor je waterpomp, stuurbekrachtiging etc.
Hoe je zo een riempje op juiste spanning brengt zeg ik jou liever niet maar hint, het geeft een spannend gevoel voor diverse elektrische componenten.

Niet dat je zometeen denkt och laat ik maar geld besparen, slecht laten repareren of zelf doen en achteraf hier komen klagen.
Tenzij het een vrijloop blok is, dan raken je kleppen de zuigers niet :).

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wesleytjuh schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:14:
[...]

Tenzij het een vrijloop blok is, dan raken je kleppen de zuigers niet :).
Bestaan die dingen (tegenwoordig) nog?

Met zo min mogelijk CC's zoveel mogelijk vermogen uit het blokje persen is niets nieuws dus een 2008 Ford Ka zal waarschijnlijk geen uitzondering op díe regel zijn :)

• wesleytjuh
wimmel_1 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:22:
[...]

Bestaan die dingen (tegenwoordig) nog?

Met zo min mogelijk CC's zoveel mogelijk vermogen uit het blokje persen is niets nieuws dus een 2008 Ford Ka zal waarschijnlijk geen uitzondering op díe regel zijn :)
Tegenwoordig zal het inderdaad een ander verhaal zijn. Mijn vorige auto (oud beestje, MX-3 1.8L V6) was een vrijloopblok. Maar dat was ook een relatief groot blok, met kleine inhoud/pk's. De 2.5L (zelfde blok, andere boring) was geen vrijloop.

• Screamer2003
wesleytjuh schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:29:
[...]

Tegenwoordig zal het inderdaad een ander verhaal zijn. Mijn vorige auto (oud beestje, MX-3 1.8L V6) was een vrijloopblok. Maar dat was ook een relatief groot blok, met kleine inhoud/pk's. De 2.5L (zelfde blok, andere boring) was geen vrijloop.
Met die ecomotoren heb je inderdaad nog maar zelden een vrijloop motor.
Op het snelweg richting Duitsland doorboorde een grote tak mijn radiateur, koelvin en als bonus verwoeste deze ook mijn riemen. (betrof een Volvo 740 uit 1996). nieuw radiateur en koelvin, D-riem en V-Riem setje met spanrollen, op tijd zetten en het was weer rijden.

wat ook vaak gedacht word is dat een ketting een autoleven lang mee gaat. Ook een ketting kan rekken en ''knappen''.
Een ketting vervangen is alleen heel veel duurder als een simpel D-Riempje :+

• Soldaatje
  • Niet online
Screamer2003 schreef op zondag 24 april 2016 @ 07:10:
[...]

Met die ecomotoren heb je inderdaad nog maar zelden een vrijloop motor.
Op het snelweg richting Duitsland doorboorde een grote tak mijn radiateur, koelvin en als bonus verwoeste deze ook mijn riemen. (betrof een Volvo 740 uit 1996). nieuw radiateur en koelvin, D-riem en V-Riem setje met spanrollen, op tijd zetten en het was weer rijden.

wat ook vaak gedacht word is dat een ketting een autoleven lang mee gaat. Ook een ketting kan rekken en ''knappen''.
Een ketting vervangen is alleen heel veel duurder als een simpel D-Riempje :+
Gelukkig kwam hij niet door de voorruit dan...
Ik heb geen idee of het een vrijloop is of niet (duratec?) maar ik dacht dat de klepseals gewoon met de ketting op zijn plaats vervangen kunnen worden?
Hoewel ik wel betwijfel of het met de klepseals te maken heeft want de koeling was slecht door de kapotte ventilator en de waterpomp is aan het eind van zijn leven, dus misschien minder waterdruk rondgepompt = slechtere koeling.
Nou snap ik ook waarom er zoveel damp van de motorkamp af kwam als het regende. :)

[Voor 3% gewijzigd door Soldaatje op 24-04-2016 23:33]

• Peenutzz
Klepseals vervang je niet zomaar, dan moet de kop eraf, dus het hele zaakje uit elkaar.

• Soldaatje
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 25 april 2016 @ 06:29:
Klepseals vervang je niet zomaar, dan moet de kop eraf, dus het hele zaakje uit elkaar.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat ze met speciaal gereedschap eruit getrokken kunnen worden, hoe het precies zit weet ik niet. Of dat bij een Ford Ka kan weet ik ook niet.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True