Het probleem is nu dat de bevolking wel toeneemt (grotendeels door import), maar er nauwelijks woningen bij komen. Terwijl de overheid de grondwettelijke plicht heeft zich daarvoor in te zetten!
Ik zou
graag zien dat de bevolking op lange termijn afneemt. Ik denk dat iets meer ruimte en iets minder mensen het land aanzienlijk aangenamer maakt. Niet alleen in Nederland trouwens, maar wereldwijd. Juist het Westen was hier goed mee op weg, maar dat helpt niet als het geboorteoverschot van andere landen hierheen komt.
Wat we nu hebben is
wel de groeiende behoefte aan woonruimte, maar
niet de woonruimte zelf. Terwijl bouwvakkers werkloos thuis zitten... Je moet politicus zijn om daar de logica achter te zien denk ik.
ph4ge schreef op zondag 19 april 2015 @ 13:46:
Nee, want die 14% bebouwing is inclusief van alles en slechts deels woningen. In totaal kan je met 1% makkelijk het hele woningprobleem oplossen, zelfs als je al die lege kantoren laat bestaan en onze gift om land te creëren niet gebruikt. Als het moet kan je nog de hoogte in. De beschikbare hoeveelheid land is dus geen enkel probleem.
De huidige "concurrentie" op nieuwbouw vindt jaarlijks plaats op minder dan 0.01% van het landoppervlak. En dat leidt ertoe dat piepkleine kavels een ton kosten.
Even rekenen: Oppervlakte Nederland: 41.543 km
2. 0.1% daarvan: 41 miljoen m
2. Wil je daar 100.000 huizen op zetten, dan heb je 410 m
2 per huis. Een typische verdeling is minder dan de helft straat, meer dan de helft kavel. Dan kom je op 250-300 m
2 per huis, ruim 2,5 keer de huidige afmetingen van kavels. Lijkt me riant, zonder dat je de hele zaterdagmiddag bezig bent met grasmaaien.
Ik heb lang geleden in het huizenmarkttopic eens een paar "blokjes" op de kaart van Nederland geplakt, die groot genoeg zijn om alle woningtekorten op te lossen. Die blokjes vallen in het niet bij de totale omvang van het land.
defiant schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:11:
Precies, om te bouwen in Nederland moet je landbouw grond opofferen en we weten allemaal wat voor een succes dat vaak is. Zodra landbouwgrond de kans loopt te worden aangemerkt als bouwgrond dan zorgen projectontwikkelaars en speculanten er eerst voor dat de grondprijs 10 keer over de kop gaat, alvorens de gemeente met belastinggeld of de burger als klant de hoofdprijs moet betalen.
Dat is een kwestie van niet perse bepaalde locaties uitkiezen. Ook in de Randstad zijn genoeg landbouwkavels te koop voor 50.000 euro per hectare (bij een nieuwbouwwoning betaal je nu 2 keer zo veel voor 1% van die grond...). Als provincies niet perse bepaalde locaties zouden uitkiezen, maar gewoon zeggen: "we willen 5000 hectare kopen van de goedkoopste aanbieder" is er vast wel een boer die met pensioen wil. En een week later de volgende.
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:22:
Dit klopt niet hoor. Rondom mijn woonplaats zijn er verschillende stukken oerbos waar nooit mensenhanden aan geweest zijn qua beplanting. Met op z'n hoogst onderhoud aan de paden. We hebben niet veel echte natuur meer in NL maar het is zeker niet allemaal verdwenen.
"Oerbos" brandt elke 400 jaar gemiddeld compleet af. Dat alleen houden we al tegen met bosbeheer, en dat alleen maakt het al geen "natuur" meer.
Wat wil je dan doen? Doorgaan met het verergeren van de woningnood? Nu al gaat de helft van de vrijkomende huurwoningen in Amsterdam op aan asielzoekers. Je kan niet
en meer mensen blijven binnenhalen
en geen woningen bouwen!
Ik denk dat we nu al een half miljoen huizen te kort komen. Dat zou leiden tot een klein gezond percentage leegstand, veel betere prijzen, en het vrijwel waardeloos worden van de grote aantallen krotwoningen die nu voor 150k op Funda staan. Lijkt me heel goed voor het land, en ook qua duurzaamheid/energieverbruik/werkgelegenheid.
Alternatief voor bijbouwen: zorg dat er minder mensen komen! Grenzen dicht, actief uitzettingsbeleid, en de oprotpremie (Google maar eens op Remigratiewet) uitbreiden naar iedereen die het land wil verlaten. Ook een oplossing!
Nog een alternatief: stop met medische zorg boven de 80. Of 90. Of 50. Maakt niet uit, kies maar. En ja, dit is iets overdreven gesteld natuurlijk

Mijn punt is: doe hier een
brede maatschappelijke discussie over, en gooi de feiten open op tafel. Zodat je niet net als in de zorg krijgt dat mensen a. klagen dat onze bejaarden niet gewassen worden en b. klagen dat ze steeds meer betalen voor een zorgverzekering die steeds minder dekt. 't Is het een of het ander!
Maar "meer mensen, niet meer woningen" is iets wat niet kan blijven doorgaan.
[
Voor 4% gewijzigd door
RemcoDelft op 19-04-2015 15:17
]