RemcoDelft schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:55:
[...]
Hangt dat niet samen met "uitkeringen kunnen omlaag"? In Azie hebben ze dat niet, met als gevolg dat iedereen wel iets doet. Een klein winkeltje of eettentje beginnen, zonder enige eisen aan voedselveiligheid, om maar rond te komen. Meer goedkope arbeid maakt het inderdaad goedkoper om buiten de deur te eten.
Ugh, je hebt Zuid-Oost Azië (landen als Thailand en Indonesië) en Oost-Azië (Japan, Zuid-Korea, Taiwan). Oost-Azië zijn gewoon ver ontwikkelde landen met sociale stelsels en geen wokfietsen, maar gewoon pandjes. Voedsel is vers en goed. Taiwan is bijvoorbeeld het land van HTC, Asus en Acer. Alle grote techbedrijven hebben hier ene kantoor. Zorg is vrijwel gratis voor de inwoners, er zijn sociale vangnetten, pensioenen en er zijn veel minder daklozen dan in Nederland (factor 10 lager).GekkePrutser schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:01:
[...]
In Azië zijn de meeste 'eettentjes' gewoon een wok op een bakfiets gebouwd. Zie je dat in Nederland al gebeuren? Eerst komst de keuringdienst van waren, dan de belastingdienst voor de administratie en vervolgens de arbodienst.
No way dat die wokfiets gasten iets afdragen aan belasting en de arbo/keuringsdienst gaat dat ook niet accepteren(Toch kan je er gezond eten overigens). Maar Nederland leent zich daar niet voor. De hele rompslomp (en risico) van een bedrijf starten is enorm. Het is niet echt een alternatief als je in de bijstand zit, vooral als je daarmee ook (als ondernemer zijnde) enorm veel sociale zekerheid weggooit.
Dit is geen plek met rondracende tuktuks, bedelende mensen met kinderen op straat, crappy onhygiënische eetkraampjes, toeristen die een poot wordt uitgedraaid (fooien kennen ze hier niet eens) en een gat in de grond om te kakken
Yup, en je hebt in Nederland geen normaal lokaal voedsel. Goedkoop voedsel in Nederland is troep, dan kom je uit bij de snackbar of de dönertent. In Duitsland kan je nog gewoon een schnitzeltje halen met wat aardappels. Hier wat rijst/noodles met groente en vlees of vis. Ik hoef geen rib-eye of steak met garnituur en een uitgebreide drankkaart. Als er in Nederland in m'n straat wat zaakjes zaten waar je gewoon een stamppotje of vlees/groenten/aardappels kon halen voor een paar euro, dan zou ik zelden koken. Dat mag van mij best in een eenvoudige vorm zoals een snackbar waarbij je kan afhalen. Als de prijs/kwaliteit maar goed is.Als ik naar Duitsland rijd zitten kleine restaurantjes trouwens ook vol. In Nederland heb ik het idee dat een restaurant met 80 stoelen liever 2 tafeltjes bezet heeft dan allemaal, en daar de prijzen hoog voor houdt. En als je dan ziet hoe lang je zit te wachten, wil je niet weten hoe dat zou gaan als de tent vol zit...
Terwijl de prijzen veel lager zouden kunnen zijn als die 80 stoelen daadwerkelijk bezet zouden zijn! Of waarschijnlijk andersom: als de prijzen lager zouden zijn, zou de tent vol zitten. En de winst zou hoger zijn, maar dan wel tegen minder marge per klant.
Daar komt bij de piepkleine porties in restaurants in Nederland, alleen bij de Chinees krijg je het soms niet voor elkaar om je bord leeg te eten. Ook dat is in heel veel landen wel anders.
Een ander ding wat hier beter werkt zijn bijvoorbeeld de openingstijden van winkels. Die gaan aan het eind van de ochtend (half 12) open en blijven tot 9 uur 's avonds open. Gevolg: een levendige stad in de avond, je kan na je werk nog wat kopen en meer werkgelegenheid. Niet gek dat winkels het moeilijk hebben in Nederland, wie gaat er op dinsdagochtend kleding kopen? Ik moest het in het weekend doen omdat ik doordeweeks werk en de binnensteden zijn na 6 uur 's avonds vrijwel uitgestorven.
[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 20-04-2015 08:47 ]