Final check gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Na vier jaar ben ik van plan een aparte desktop in te zetten voor programmeren in mijn eigen tijd en om af en toe eens thuis te kunnen werken. Op deze computer wordt dan ook een linux OS geinstalleerd. Wat dan overblijft voor dit nieuwe systeem is hoofdzakelijk (online) shooters spelen, veel browsen, snel opstarten! Video's converteren. Af en toe eens audio-cds rippen voor familie en bekenden (ik heb hiervoor nog een externe dvd-writer).

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Geen absolute maximumprijs, maar ik mik wel op bang-for-buck plus een beetje extra hier en daar ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Keyboard, muis, videokaart en monitoren.

Keyboard: QPad MK-85
Muis: Logitech G9
Videokaart: Gigabyte GV-N78TOC-3G
Monitoren: Crossover 27 inch 1440p (60Hz) + Acer 24 inch 1200p (60Hz).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Nieuwe toren + componenten ex. videokaart, zie wenslijst verderop! Huidige kast gaat naar een vriend van me voor een zacht prijsje (2500K, 256GB SSD, 12GB RAM).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Enkel voor de videokaart (nvidia), maar die neem ik mee :). Andere voorkeuren waarop ik in eerste instantie heb gefilterd kan je teruglezen bij de losse componenten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Stil zou fijn zijn, maar ben niet van plan hiervoor kwaliteit/prestatie in te leveren. Voorbeeld: ik ben prima bereid om een Noctua NH-D15 aan te schaffen als deze veel stiller is dan een Gelid/Scythe. Eventueel case-fans vervangen is geen punt. Waterkoeling ga ik niet aan beginnen. Videokaart maakt ook wel wat geluid.

Verder ben ik niet bekend met de huidige status van UEFI en boottijden, maar mijn huidig moederbord (MSI P67A-GD65 - niet B3) boot langzzzaam door POST (voordat ik het windows logo zie) en heb altijd problemen gehad met hibernaten (=soms gaat het twee weken goed, soms paar dagen achtereen elke dag faal). Een gedeelte van deze traagheid heb ik uiteindelijk kunnen omzeilen door een extra SATA-controller (Marvell) uit te schakelen (hoef geen extra poorten die ik toch niet gebruik). Ik hoef niet te hibernaten als het systeem snel start 8).

Ga je overklokken?

Kort antwoord; nee.
Hield er wel rekening mee met mijn huidig systeem maar uiteindelijk nooit iets mee gedaan.

Dan hier mijn eerste lijstje:

ProductPrijs
Intel Core i5-4690 Boxed€ 227,91
Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,90
Gigabyte GV-N78TOC-3G (al in bezit!)€ 0,-
Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,80
Noctua NH-D15€ 87,-
Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,95
Seasonic M12II Evo 520W€ 59,05
Samsung XP941 512GB€ 453,75
Totaal€ 1.162,36

Processor
Intel Core i5-4690 Boxed

* Snelste non-K i5 CPU. Denk niet dat ik veel baat heb bij hyperthreading ("gamen" beslaat 95% van de cpu-tijd).

Is dit z'n meerprijs waard t.o.v. 4460 (+50E) / 4590 (+30E) ? Aangezien je de multiplier toch ook met 4 kan ophogen ? (was vroeger zo bij sandy bridge)

Enige wat mij opvalt is een aantal features die me niets zeggen ontbreken bij de 4460 bij Intel.

Moederbord
Gigabyte GA-Z97-D3H

Met dit filter kom ik uit op een keuze tussen deze vier.

Meest interessante punten die mij opvallen:
* Asrock heeft 2 extra USB 3.0 poorten vanwege een extra controller (Asmedia).
* Gigabyte D3H ondersteunt als enige geen SLI (niet van plan te gebruiken, ben een beetje teleurgesteld in het aantal games die dit probleemloos ondersteunen afgelopen twee jaar die ik speelde).
* Allemaal een Intel netwerkchip (al staat het niet in de PW voor de Gigabytes).
* Allemaal M.2.

Zijn er nog redenen waarom ik iets anders (buiten mijn filter) beter zou kiezen of waarom een van deze vier boven de rest uitspringt ? Anders zie ik geen reden om niet de Gigabyte D3H te nemen (zelfde features die ik gebruik t.o.v. andere drie met de laagste prijs).

Videokaart
n.v.t.

Behuizing
Fractal Design Define R5 Zwart

* Persoonlijke smaak (= puur uiterlijk).
* Naast uiterlijk, presteert deze kast niet ondermaats (kabelmanagementmogelijkheden, geluid, flow).
* Knoppen/aansluitingen zitten bovenaan/bovenop (behuizing staat iets boven de grond).

Processorkoeling
Noctua NH-D15

* Voor zover ik kon zien in een aantal benchmarks (overclockersclub, tweaktown), superieur in geluidsproductie / koeling als is volgens tweakers

de Mugen 4 PCGH nog stiller!

Geheugen
Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

* 8GB is te weinig, ik gebruik nu op momenten 10-11 GB, dus maar 8GB in dual channel gekozen. Als ik zou willen besparen zou ik nog een 8 + 4 GB combinatie kunnen kiezen, is dat af of aan te raden ?
* Eerste setje in dit filter.

Voeding
Seasonic M12II Evo

* Seasonic is naar wat ik lees een topmerk.
* Volledig modulair (= minder kabels, betere luchtflow ?. Ik heb nu tenminste een case-fan die tegen flink wat voedingkabels lucht aantrekt bijvoorbeeld)
* 520W is meer dan genoeg.
* Aantrekkelijk geprijsd.

Schijven
Samsung XP941 512GB

Eisen:
* Enkele SSD (= geen RAID)
* 400+ GB
* Geen SATA Express (veels te duur)

De standaardkeuze is een Corsair MX100 (stroomverliesbescherming). Ik zat mezelf ook te vermaken met de overweging een XP941 te kopen. In de categorie omdat het kan of zelfs een 400 GB NVMe schijf met de gedachte: het moet toch wel sneller zijn ? :P Ik vraag me af wanneer ik het verschil merk in iops ?

Zijn M.2 / NVMe sterk af te raden bij gebrek aan stroomverliesbescherming misschien (geen idee of dit zo is) ? Of puur omdat je als consument al niets merkt van de "verschillen" bij high-end SSD's en is prijs dan beter iets om op te letten ?

Dank voor het lezen en voor je reactie!

• Thomascr9695
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2022

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

Ik zou de volgende dingen veranderen:
De 780 is nu toch gewoon te oud, een GTX 970 zou veel beter zijn: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Dat moederbord is erg duur, ik zou eerder kiezen voor een moederbord zoals: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 Deze is ook prima voor wat je gaat doen.
Voor de SSD zou ik gaan voor een MX100 zoals: pricewatch: Crucial MX100 512GB Veel goedkoper en ook een prima SSD.
En de koeling vind ik een beetje (te) duur, oke een leuke koeling is stil maar omdat je niet gaan overklokken zou je beter kunnen gaan voor een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition deze is ook erg stil.
Voor de rest ziet alles er prima uit. ;)

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
Volgens mij heeft TS de 780 al. Voor de rest ben ik het eens met Thomas.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-03 11:52
Thomascr9695 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:53:
Ik zou de volgende dingen veranderen:
De 780 is nu toch gewoon te oud, een GTX 970 zou veel beter zijn: pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
780Ti te oud? pardon? Die kaart kan nog prima meekomen de komende jaren hoor. Momenteel draait die alles nog op ultra. De 780Ti is in veel benchmarks zelfs beter dan de 970!

Qua moederbord zou ik inderdaad voor de Sniper B6 gaan. Z97 is alleen nodig als je gaat overklokken en dat kan alleen met K-CPU's

Koeler: Zo'n Noctua koelt wel als een beest, maar voor een niet overklokbare CPU gewoon overkill. Een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is qua prijs/prestatie/stilte momenteel een van de beste koelers als je hem kwijt kunt. Gelukkig past ie gewoon in de Define R5 8)

SSD: Ik heb 2 SSD's in raid0 draaien (120/100k IOPS) en ik merk met dagelijks gebruik geen enkel verschil in snelheid tussen 1 of 2 SSD's. Een MX100 is een veel betere koop.

Voeding: Goede voeding, maar verouderd platform. Een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een veel betere (en stillere :)) koop.

Edit: als je zeer binnenkort gaat bestellen, neem dan de pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular. Omdat de V550 zo vaak is aangeraden is de 650W versie nu even duur 8)7

Ram: Begin eens met 8GB, je kan er later nog altijd 8GB bijprikken mocht dat nodig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door svenvv2 op 09-04-2015 20:24 ]

• C0rnelis
Allen dank voor de suggesties!

• Videokaart
@Thomascr9695: Ik neem inderdaad mijn huidige 780 Ti mee en hoef dus geen nieuwe 970 :).

• Moederbord
Ik zie inderdaad geen reden om niet de B6 te nemen; ik had die niet gezien vanwege het filter op audio uitgangen; een aantal moederborden heeft blijkbaar enkel optisch in hun specs staan) terwijl ze wél 3.5mm uitgangen hebben.

• Voeding
@svenvv2: Voeding heb ik geen specifieke voorkeur en een semi-modulair voeding is goed genoeg. Is er nog een goede reden voor de V550 vs. G550M op brons vs. gold na (= misschien meer de vraag: hoe snel gaat die meerprijs zich terug verdienen als dit het enige verschil is) ? De prijs van de V650 ligt inderdaad nagenoeg gelijk met de V550. Is een grotere voeding niet ongewenst bij een constant lagere belasting ?

Na wat discussie hieronder lijkt ook de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt een prima optie!

• Processorkoeling
Thermalright True Spirit 140 Power is een goed alternatief, lees er erg positieve verhalen over. 'k Had deze zeker zelf niet gevonden, dank!

• Geheugen
8 GB is echt te weinig, zoals gezegd zit ik al boven de 10 GB. Ik kan me dus niet voorstellen dat niet nodig te hebben.

ProductPrijs
Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95
Gigabyte GV-N78TOC-3G€ 0,-
Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95
Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95
Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,50
Seasonic G-series 450 watt€ 78,50
Crucial MX100 512GB€ 186,95
Totaal€ 840,71

[ Voor 4% gewijzigd door C0rnelis op 09-04-2015 22:40 ]

• Thomascr9695

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

C0rnelis schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:05:
Allen dank voor de suggesties!

• Videokaart
@Thomascr9695: Ik neem inderdaad mijn huidige 780 Ti mee en hoef dus geen nieuwe 970 :).

• Moederbord
Ik zie inderdaad geen reden om niet de B6 te nemen; ik had die niet gezien vanwege het filter op audio uitgangen; een aantal moederborden heeft blijkbaar enkel optisch in hun specs staan) terwijl ze wél 3.5mm uitgangen hebben.

• Voeding
@svenvv2: Voeding heb ik geen specifieke voorkeur en een semi-modulair voeding is goed genoeg. Is er nog een goede reden voor de V550 vs. G550M op brons vs. gold na (= misschien meer de vraag: hoe snel gaat die meerprijs zich terug verdienen als dit het enige verschil is) ? De prijs van de V650 ligt inderdaad nagenoeg gelijk met de V550. Is een grotere voeding niet ongewenst bij een constant lagere belasting ?

• Processorkoeling
Thermalright True Spirit 140 Power is een goed alternatief, lees er erg positieve verhalen over. 'k Had deze zeker zelf niet gevonden, dank!

• Geheugen
8 GB is echt te weinig, zoals gezegd zit ik al boven de 10 GB. Ik kan me dus niet voorstellen dat niet nodig te hebben.

ProductPrijs
Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95
Gigabyte GV-N78TOC-3G€ 0,-
Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95
Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95
Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,50
Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95
Crucial MX100 512GB€ 186,95
Totaal€ 845,16

Als je de gtx 780 al hebt is het prima, ik dacht dat je deze nieuw ging kopen omdat deze in je lijstje stond. :P
svenvv2 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:20:
[...]

780Ti te oud? pardon? Die kaart kan nog prima meekomen de komende jaren hoor. Momenteel draait die alles nog op ultra. De 780Ti is in veel benchmarks zelfs beter dan de 970!

Qua moederbord zou ik inderdaad voor de Sniper B6 gaan. Z97 is alleen nodig als je gaat overklokken en dat kan alleen met K-CPU's

Koeler: Zo'n Noctua koelt wel als een beest, maar voor een niet overklokbare CPU gewoon overkill. Een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is qua prijs/prestatie/stilte momenteel een van de beste koelers als je hem kwijt kunt. Gelukkig past ie gewoon in de Define R5 8)

SSD: Ik heb 2 SSD's in raid0 draaien (120/100k IOPS) en ik merk met dagelijks gebruik geen enkel verschil in snelheid tussen 1 of 2 SSD's. Een MX100 is een veel betere koop.

Voeding: Goede voeding, maar verouderd platform. Een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een veel betere (en stillere :)) koop.

Edit: als je zeer binnenkort gaat bestellen, neem dan de pricewatch: Cooler Master V650 Semi-Modular. Omdat de V550 zo vaak is aangeraden is de 650W versie nu even duur 8)7

Ram: Begin eens met 8GB, je kan er later nog altijd 8GB bijprikken mocht dat nodig zijn.
Een Thermalright is ook prima, veder is een 650 watt Coolermaster echt een overkill, een 450/520 watt van Seasonic zal voldoen.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomascr9695 op 09-04-2015 21:27 ]

• C0rnelis
Thomascr9695 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:25:
[...]

Als je de gtx 780 al hebt is het prima, ik dacht dat je deze nieuw ging kopen omdat deze in je lijstje stond. :P

[...]

Een Thermalright is ook prima, veder is een 650 watt Coolermaster echt een overkill, een 450/520 watt van Seasonic zal voldoen.
Ja ;) Heb het lijstje in de startpost aangepast ter verduidelijking. Overkill sowieso, maar kan het kwaad / is de G550M niet net zo'n goede keuze maar dan voor wat minder euro's ?

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:47

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die 4690 is overpiced tegenover een 4590, je gaat toch niet 40 eruo bijbetalen voor 200MHz waar je niets van merkt ingame? Daarbij zou ik gewoon een Seasonic G-series 450W halen, meer dan zat en goedkoper.

De GM G550M vind ik een onding, interne kwaliteit is matig tot slecht, voor hetzelfde geld kan je een veel betere voeding halen. Liever nog die overkill CM V650S.

[ Voor 28% gewijzigd door .ScorpionSquad op 09-04-2015 21:53 ]

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Thomascr9695

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

C0rnelis schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:51:
[...]

Ja ;) Heb het lijstje in de startpost aangepast ter verduidelijking. Overkill sowieso, maar kan het kwaad / is de G550M niet net zo'n goede keuze maar dan voor wat minder euro's ?
Coolermaster is over het algemeen iets stiller dan Seasonic maar Seasonic is toch van betere kwaliteit en ook erg stil. :)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:47

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Het verschil in volume tussen een Seasonic en een CM merk je niet in een normale PC in een normale situatie.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• C0rnelis
.ScorpionSquad schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:51:
Die 4690 is overpiced tegenover een 4590, je gaat toch niet 40 eruo bijbetalen voor 200MHz waar je niets van merkt ingame? Daarbij zou ik gewoon een Seasonic G-series 450W halen, meer dan zat en goedkoper.

De GM G550M vind ik een onding, interne kwaliteit is matig tot slecht, voor hetzelfde geld kan je een veel betere voeding halen. Liever nog die overkill CM V650S.
Kan je die Haswell Refresh ook nog in het bios 4 multipliers overclocken in een B6 of is dat iets van Sandy Bridge ? Dat maakt het sowieso logischer om wat euro's te besparen.

Anderen ook een objectieve voorkeur voor de Seasonic 450W t.o.v. de Cooler Master opties of zijn het meningen/ervaringen ? :+

[ Voor 77% gewijzigd door C0rnelis op 09-04-2015 22:45 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik kan je vertellen dat ik mijn m12II Evo 620W niet hoor en je hele mooie zwarte kabels hebt ;) . Het verschil in geluidsniveau eigenlijk niet merkbaar, tenzij de rest super, uber stil is :) . Misschien is die m12II Evo wat ouder, maar het is nog steeds een degelijke voeding...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-03 11:52
C0rnelis schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:27:
Anderen ook een objectieve voorkeur voor de Seasonic 450W t.o.v. de Cooler Master opties of zijn het meningen/ervaringen ? :+
Die seasonic is een erg goede voeding, echter vraag ik me af of het heel slim is om in dit geval een 450W voeding te pakken. Een niet overclocked 780Ti trekt maximaal 300W uit zijn PCI-e aansluitingen. (bij benchmarks) en zo'n 230W bij gaming.
Als je dus een keertje gek doet en Furmark+Prime95 tegelijk aanzet kom je wel erg dicht bij die 450W. Zeker als je gaat overklokken.

Wellicht is het in dit geval verstandig om het eens aan the_mask tevragen in het Voeding advies en informatie topic - Deel 30?
Pagina: 1