Het hele probleem met dit soort discussies vind ik altijd dat er vanalles en nog wat half met de haren bijgesleept wordt.
Wat is bijv verkrachting, wat verstaan we daaronder? Als je het enkel over penetratie gaat hebben dan zijn zo ongeveer alle genoemde cijfers onzin want die omvatten veel meer.
Wil je het hebben over de mentaliteit, tja dan moet je wel eenduidig zijn en erkennen dat de algemene mentaliteit in onze samenleving is : Victim blaming (en dat loopt van verzekeraars tot politie die bordjes op parkeerplaatsen gaat zetten).
Wil je het gaan hebben over de mentaliteit van dat vrouwen die uitdagend gekleed gaan nageroepen worden, tja neem dan ook gelijk de keerzijde mentaliteit mee en die is dat veel vrouwen voor een belangrijk gesprek waar wat uit te halen valt zich toch net een iets dieper decollete aan gaan meten die dag. Sex sells en sex roept reacties op en dat kan een promotie / bonus zijn maar ook nageroepen worden met het woord sloerie.
Wil je b niet, doe dan ook a niet, want het gaat van hetzelfde primaire basisprincipe uit.
En mannen die een vrouw een sloerie noemen, tja ooit wel eens op een vrouwenafdeling gewerkt, wat daar over de tafel gaat is heel wat erger dan zo af en toe het woordje sloerie hoor (en dan wordt er geen man of vrouw ontzien)
Oftewel er zijn vele tinten grijs met als donkerzwart randje het daadwerkelijke verkrachten. Het donkerzwarte randje (en veelal het donker grijs ook al) is bijna universeel in NL per definitie fout.
Alleen het probleem met dit soort discussies is dat er ook altijd weer lichtere vormen van grijs bijgehaald worden die de hele discussie gaan blokkeren omdat het allemaal zeer discutabel is.
Kleding etc maakt voor de gitzwarte rand categorie niets uit, maar voor de lichtere grijs-vormen juist wel.
Als jij het als vrouw extreem vervelend vindt dat er aan je kont gezeten wordt dan moet je niet in een hooters-outfit bij hooters gaan werken, ja degene die aan je zit is fout. Echter is het wel een toko die bewust de grenzen opzoekt en als je dat doet moet je niet al te verbaasd zijn imho als er ooit eens 1x iemand ietwat over die grens heengaat (wederom ik heb het niet over het gitzwarte randje over de donkere kleuren grijs, dat is per definitie fout)
Ardana schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:58:
Een "Voorkom gelegenheid: ga niet alleen naar huis" is wel degelijk van meer impact dan een "laat geen waardevolle spullen in uw auto achter". Daarnaast is er geen verzekering die de schade vergoed als je verkracht wordt... Een gestolen laptop is niet vergelijkbaar met en verkrachting, zullen we dat dan ook niet doen?
Het probleem is dat het deels wel vergelijkbaar is (victim blaming) en deels ook weer niet (de impact).
Ik moet trouwens zeggen dat ik nogal geschokt ben door het gebrek aan goede onderzoeken naar seksueel geweld... Veel algemene cijfers (1 op de 3 vrouwen is slachtoffer), maar een diepgaand onderzoek (wie is de dader, wie is het slachtoffer, wat was de situatie?) kan ik niet echt vinden...
Het probleem begint grotendeels al bij wat je zoekt. Seksueel geweld, dat is al een zo ruim begrip, iedereen kan het invullen hoe die het wenst zo ongeveer.
Even ter indicatie gekeken naar een definitie maar dan zie ik bijv een site
http://seksueelgeweld.nl/ en dan heb je rechts een zooitje categorieeen waar oa instaat :
- Borderline
- Depressie
- Eetproblemen
En als je dan doorklikt naar allochtonen slachtoffer :
http://seksueelgeweld.nl/informatie/allochtonen/ dan vind je het volgende tabelletje :
- iemand maakt vervelende obscene gebaren
- iemand dreigde u seksueel te benaderen
- aangeraakt met ongewenste seksuele bedoelingen
- iemand stond dicht bij met ongewenste seksuele bedoelingen
- gedwongen tot seksuele handelingen
- iemand kleede zich uit in uw bijzijn
- verkracht
- gevraagd iemand anders aan te raken
- gedwongen zich te ontkleden
- gedwongen te kijken naar de seksuele handelingen van een ander
Dan gaat dat tabelletje in mijn ogen toch echt van wit (dicht bij staan met seksuele bedoelingen, dat gebeurt zo ongeveer elke zaterdagavond in elke willekeurige disco / kroeg) via twijfelachtig wit (gevraagd iemand anders aan te raken, dat doet mij gelijk denken aan die artsen in opleiding die dit niet wilden, het is een heel erg ruim begrip) via extreem licht grijs (obscene gebaren, het is in kennissenkring wellicht wel geaccepteerd, algemeen sociaal ongeaccepteerd, maar seksueel geweld vindt ik het verre van) tot gitzwart.
Met zulke ruime definities vind ik 1 op de 3 nog weinig eerlijk gezegd.
En dan kom je gelijk bij 1 van de grote problemen voor serieus onderzoek uit. Het is een gigantische paraplu waar heel veel ondervalt wat bijv door veel mensen niet als seksueel geweld gezien wordt.
Om even op jouw eerdere link in te haken :
https://www.movisie.nl/si...20Geweld%20v07-02-2013%20[MOV-691377-1.0].pdf
Daar staat oa :
De term 'seksueel geweld' wordt gebruikt als paraplubegrip voor alle vormen van seksueel getinte, ongewenste handelingen. Het gaat niet alleen om aanranding en verkrachting en seksueel misbruik maar ook om seksuele intimidatie zoals ongewenste seksueel getinte opmerkingen maken, iemand ‘uitkleden met de ogen’.
Waarbij de bolding all mine is, maar daar praat je wmb over een schemergebied waarbij gekozen kledij van de dame of heer zeer zeker wel van belang is, sterker nog ik kende vroeger genoeg meisjes die eerder beledigd waren als ze sexy gekleed naar een feestje gingen en ze werden niet met de ogen uitgekleed door de jongens, dat was het doel van het sexy kleden.
En alle dingen (plus nog veel meer) die ik hier in mijn post al heerlijk door elkaar gooi die maken de hele discussie zo verdomde moeilijk en maken dat ik 1 op de 3 voor seksueel geweld (in de paraplu vorm) bijna weinig vind.
Maar ondertussen weet ik ook van genoeg vrouwen en/of mannen (niet iedereen noemt het direct verkrachting maar de mensen waarvan ik het weet vonden het minimaal wel zeer onplezierig) dat het "nee" niet respecteren (met zo goed als penetratie tot gevolg) vanuit een ander waarschijnlijk wel bij 1 op de 4 personen gebeurt is ergens in hun leven.
Alleen alhoewel iedereen het onplezierig vond was het voor de 1 traumatisch terwijl het voor de ander gewoon iets is wat gebeurt is maar geen schade heeft veroorzaakt.
De definities zijn zo verschillend overal dat het heel erg moeilijk discussieren is en dan heb ik het nog enkel over de makkelijke definities en niet over de paraplu definities die al helemaal alle kanten opgaan.
Of laat ik eindigen met een vraag :
Stel je hebt 3 vrouwen die alledrie in bed liggen met een man, alledrie hebben ze geen zin in seks vanavond.
Vrouw 1 zegt : Nee, vanavond geen zin.
Vrouw 2 zegt : Ik heb hoofdpijn kan het niet een ander keertje
Vrouw 3 denkt : Geen zin maar ik blijf wel even liggen en dan kan hij een week er niet meer over zeuren.
Is dan bij seks vrouw 1 verkracht en vrouw 2 en 3 niet? De gedachte was hetzelfde alleen vrouw 1 zegt expliciet nee, de rest is daar "te beleefd" voor...
En hiermee probeer ik niet enige seks met 1 van de vrouwen goed te praten alleen simpelweg hameren op "nee is nee" is voor de wat minder directe personen niet handig (want vrouw 2 bedoelt ook nee)
Of wat ik ook altijd een heel moeilijk concept vind : Verkracht worden binnen een huwelijk maar daarna nog wel 10 jaar getrouwd zijn (en het bed delen) volgens de feminazi definities kan dit en volgens mij zal het ook vast wel gebeuren dat in een 40 jarig huwelijk er ooit wel eens een beschonken nacht is geweest dat er seks is geweest terwijl de partner nee zei.
Ik kan het gewoon heel moeilijk associeren met de slachtoffer en daderrol die er veelal hangt aan het woord verkrachting, stelselmatige verkrachting binnen een huwelijk kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen.
Oftewel om een lang verhaal nog langer te maken, waar hebben we het precies over want ik zie de definities van links naar rechts gaan net naargelang de poster?