Dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Een kleine zoektocht geeft meerdere campagnes aan die juist op de dader gericht zijn.

Zoals dit?
[...]
Vulnerability awareness? Waarom geen predator awareness?
Waarom weer of het ene of het andere? Wat is in het hemelsnaam mis met wat meer training om een potentieel slachtoffer te herkennen?
je gaat er vanuit dat er dus niets gedaan is/wordt aan "predator awareness", maar die claim kun je helemaal niet maken.
Zoals ze al aangeven is het een onderdeel in een lange campagne.
Herken niet welk meisje drugs in d'r glas krijgt, herken de zak die het doet.
Let niet op welk meisje alleen naar huis loopt, kijk wie erachter aan loopt.
Verspreid foto's van bekende daders.
Stel daderprofielen op, herken ze preventief.
Zomaar wat ideetjes, maar ik zie alleen maar focus op de slachtoffers (en wat die kunnen doen tegen het feit dat de politie ze niet kan beschermen).
Dat is omdat je dat alleen wil zien.
Denk je werkelijk dat intern er niets gedaan wordt aan daderherkenning, opsporing en technieken om dat zo goed mogelijk te doen?
Denk je nu werkelijk dat ze dat open en bloot op een poster zullen zetten?
Denk je nu werkelijk dat, welke politiemacht dan ook, 100% van de potentiële slachtoffers kan beschermen?
Bestrijding heeft altijd meerdere kanten. Zoals autoinbraken verminderen door zowel preventieve maatregelen als opsporing, kan verkrachting ook verminderen door zowel preventieve maatregelen als correctieve.
Dat ze nu in deze ene uiting de nadruk leggen op preventief, wil niet zeggen dat ze aan het correctieve niets doen. Hoe graag je dat ook aan lijkt te nemen.
[...]
Kan snel gaan hoor. Een generatie kan genoeg zijn (of vinden veel mensen het nog nomaal als een collega zo lekker doucht met zijn 12-jarige dochter?)
Maar er is wel inzet voor nodig.
Mooi voorbeeld van een doorgeslagen intentie. Waarom zou douchen met je 12 jarige dochter verkeerd zijn? Ligt het niet helemaal aan de instelling en situatie waarin dat gebeurt?
Of denk je werkelijk dat alle mannen inderdaad alleen maar aan 1 ding denken en dus gescheiden moeten blijven van alle naakte vrouwen, ongeacht leeftijd?
Zoek wat willekeurige verhalen over groepsverkrachtingen. Ze waren een jaar of wat terug redelijk veel in het nieuws. En de gasten die zich verdedigden met "maar ik dee nie mee" keurden het gedrag van hun maten niet genoeg af om ertegen in te gaan (of om aangifte te doen). Dat gaat toch iets verder dan het bystander effect (da's als er iemand verzuipt en er staan tien man omheen te kijken. Dat is iets anders dan dat jij blijft staan kijken terwijl je maat zich aan iemand vergrijpt...)
in hoeverre weet jij wat er werkelijk omging in de bijstanders? Neem je dat maar weer aan? We zijn het met elkaar eens dat dat gedrag laakbaar is, maar voor mij staat niet vast dat zwijgen gelijk staat aan goedkeuren van het gedrag. Er kunnen talloze redenen zijn.
Daarnaast kan groepsdruk, uitgaande van 1 persoon al heel nare gevolgen hebben voor je eigen gedrag. Talloze voorbeelden uit onderzoek en de geschiedenis geven aan dat een leider een hele groep laat doen (of niet) wat hij wil, terwijl dat niet betekent dat de leden van die groep het goedkeuren.
Psychologisch gaat dat veel dieper dan het zwart/wit wel of niet goedkeuren.
Of jij het nou ziet of niet, veel van die waarschuwingen staan gelijk aan verantwoordelijkheid.
"Als ik nou maar even op iemand gewacht had. Als ik nou maar een langere rok aan had gehad. Als ik nou maar ..."
Onterecht, want dat zou moeten zijn "als die zak zijn poten thuis gehouden had...".
Als we erin slagen om dat door het hoofd van het slachtoffer te laten gaan, dan heb je een situatie waarin goedbedoelde waarschuwingen minder negatief effect hebben. Hoewel dan nog de absurditeit bestaat dat het potentiele slachtoffer zic moet aanpassen vanwege de dader.
In jouw wereld blijkbaar wel.
Ik ken een aantal (mannelijke) slachtoffers van seksueel geweld en nimmer heb ik gedacht "had je maar...". Echter zou ik (en heb ik) ze, als ik zie dat ze tijdens het stappen zich erg kwetsbaar opstellen, waarschuwen of zelfs uit die positie halen.
Dus ja, ik let op wat ik en zij drinken, ik let op het feit dat ik ze niet stom dronken alleen over straat laat gaan. Ik zou echter nog nooit, als het fout zou gaan, ze het kwalijk nemen als ze niet geluisterd hebben.
En guess what, we moeten allemaal aanpassen aan de realiteit. Laat jij je laptop achter op de bijrijdersstoel in de auto? Laat jij je ramen openstaan als je een week op vakantie bent? Loop jij met je rolex open en bloot door de uitgaanswijk in Lagos? Ik in alle gevallen niet. ik pas me (helaas) aan aan de realiteit en dat is op het gebied van seksueel geweld echt niet anders.
Het is een afweging. Waarom mag het wel in het geval van beroving (en ik denk dat je de schaamte na een beroving echt onderschat bij sommigen) en niet bij verkrachting?
Als tips en deze campagne (nogmaals, deze gaat niet eens richting het potentiële slachtoffer, maar de mensen om die persoon heen) het risico verminderen, kan ik er niet meteen tegen zijn.
[...]
Ja, daar was ik al op ingegaan.
Het is nogal een verschil of je jezelf medeschuldig acht aan een gestolen autoradio of TV (die door de verzekering gedekt wordt) of dat je jezelf medeschuldig voelt aan een verkrachting (een beschadigd leven).
Juist diegenen die zo ageren tegen tips zijn diegenen die die schaamte in stand houden. Door het te verzwijgen, door mensen niet de controle te geven over eventuele vermindering van risico plaats je het wat mij betreft in de schaamte.
En dank je nu werkelijk dat mensen zich niet schamen over een beroving of fysiek geweld? Genoeg zaken die nooit aangegeven worden vanwege die reden, ook als het niet over aanranding/verkrachting gaat.
Die tips zijn niet goed, zolang je geen manier hebt gevonden en geimplementeerd, om die slachtoffers geen dader meer te maken.
Daar wijken we dus enorm af van hoe we het zien. Ik ga er vanuit dat het nog wel een tijd gaat duren voordat wat jij wil (en daar ben ik het met je mee eens), namelijk het slachtoffer shamen. tot die tijd echter is het voor mij logisch om je te wapenen tegen risico's.
Trouwens, dat wapenen is ook nodig nadat het eventuele shamen opgehouden is.
[
Voor 14% gewijzigd door
Fly-guy op 09-04-2015 17:35
]