Even een statusupdate van vandaag. Vannacht heb ik de boel op 18 graden laten staan. Vanmorgen 7:45 niets aan veranderd en de stand opgenomen. Bij thuiskomst 18:15 was het nog steeds 18 graden, maar, slechts 0,8m3 verbruikt. Dus overdag hoeft hij met deze temperaturen zo goed als niks te doen. Nog eenmaal een test met enkel de vloerverwarming, maar nu ipv 20 graden heb ik hem laten stoken naar 21 graden. Dat viel tegen zeg. Om 18:00 van 18 naar 21 graden gezet. Kom net terug van sporten om 22:00 en de temperatuur op de thermostaat is nog pas 19 graden

Verbruik in al die tijd? 5,2m3, voor één graad hoger in 4 uur tijd. Is dat normaal? Omdat de ketel heel de dag niet heeft gebrand is het water in de leidingen behoorlijk afgekoeld, maar mijn IR-meter gaf bij thuiskomst nog aan dat de vloer tegen de 18 graden zat.
De ketel heeft volgens mij ook echt continu lopen doorstoken omdat de temperatuur van 21 nog niet bereikt was. (Pendelen doet hij dus enkel na een bereikte temperatuur om hem 6x per uur op peil te houden) Het display bleef 60 graden aangeven als temperatuur. De aanvoerleiding was goed heet, te heet om lang vast te houden. De retour was aardig warm, maar kon ik nog wel blijven vasthouden dus niet extreem.
De aanvoerleiding van de vloerverwarming stond op 36 graden (thermostaat op 40) en de retour op 32 graden.
Kortom, stel ik pas dagverlaging toe met een toekomstige thermostaat, dan moet ik dus waarschijnlijk hem 5 of wel 6 uur van tevoren continu laten aanjagen om de temperatuur omhoog te krijgen.
Zet ik de radiatoren alle 3 aan dan is dat binnen een half uurtje geklaard om van 18 naar 20 te gaan. Enkel met vloerverwarming duurt het wel èrg lang.
De volgende stap is dus even vloerverwarming boycotten. Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik de vloerverwarming disable en alleen op de radiatoren kan draaien?
Even nog wat resterende vragen beantwoorden:
Señor Sjon schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:08:
Op welke waarde kom je voor de maanden maart-augustus in je rekensom? Als ik even grof reken:
Sep 2014: 80m³
Okt 2014: 158m³
Nov 2014: 334m³
Dec 2014: 495m³
Jan 2015: 512m³
Feb 2015: 429m³
Mrt 2015: 350 m³
Apr 2015: 160 m³
Mei 2015: 80 m³
Juni 2015: 80 m³
Juli 2015: 80 m³
Aug 2015: 80 m³
Dan kom ik op ca. 2.800 m³ uit (ik neem aan dat die 80 m³ voor warm water is). Je hebt het nog steeds over een vrijstaande bungalow van 140 m² waarvan je maar de helft verwarmd. Nadeel van bungalows is de uitgestrekte vloer waardoor je bijna geen baat hebt van warmte beneden >>> boven. Daarbij je huis permanent op 20 graden laten terwijl je bij fulltime werken er zo 50 uur per week niet bent... Dat is wel 1/3e van een week.
Ik heb gerekend met graaddagen uitgaande van een constante temperatuur van 20 graden ipv die 18 die ze aanhouden. Nu ik het nog eens bekijk vermoed ik dat ik er idd wel wat naast zit. Het zou best tegen de 3000 kunnen uitkomen. Dat is dan uitgegaan van die gemiddelde 18 graden als temperatuur. Pas na één jaar weet ik het zeker, maar ik wil dat niet afwachten

_JGC_ schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:09:
Laat ook je ketel eens een kwartiertje draaien in laaglast testprogramma. Temperatuur hoort dan langzaam op te lopen en uiteindelijk moet die stabiel worden. Kan je ook meteen kijken of je ketel wel fatsoenlijk brandt, als de boel verstopt is of fout is afgesteld zal je ketel nogal wat resoneren of uitvallen tijdens die test.
Ga ik nog uitzoeken, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk pas van het weekend worden.
sdk1985 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:15:
[...]
Urm als je "vergeet" dat anderen 45 uur per week (werken) en 70 uur (nacht stand) vrijwel niet stoken dan stook je dus 115 van de 168 uur per week niet of nauwelijks. Dat is een vermindering van 70%. Puur omdat je gebruikt maakt van de functionaliteit "opstaan", "thuiskomen", "slapen" en "zondag". Als jij continu aan het verwarmen bent dan is het niet vreemd dat je afsteekt. Beetje out of the box thinking kan geen kwaad lijkt me... Lijkt me los van het "probleem" waar al meerdere pagina's over wordt gesproken toch een significant iets...
Absoluut. Alles helpt, maar allereerst wil ik kijken of er ook daadwerkelijk iets fout zit, voordat ik kunstgrepen ga uithalen om mijn verbruik zo min mogelijk te maken, terwijl het dan eigenlijk nog steeds teveel is omdat ik bijv 800m3 zou kunnen besparen door een "fout" die ik over het hoofd zie.
Anoniem: 561488 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:00:
ff een opmerking tussen door:
draaien de pompen van de vloerverwarmingsverdeler wel?
check: bij "draaien" centrale schroefje eruit halen en er in voelen met een schroevendraaier.
Handdoekje eronder want er vallen wat druppels water uit - niet veel-.
matige tik op het asje is vaak genoeg om de zaak te lossen.
dit zit heel vaak vast.
niet dat dit je enorme stookprobleem op lost, maar wel de vraag waarom de vloerverwarming geen 40C wordt, terwijl de instelling dat vereist.
laturzz, robert
"Pompen"? Ik ken maar één pomp en dat is die Grundfos pomp. Die draait, want als ik mijn oor ernaast houd dan hoor ik het wel. Goede vraag waarom mijn vloer geen 40 graden wordt. Zie deze post bovenin, zelfs na uren blijft hij nog 36 graden, maar dat zou mogelijk een afwijking van de thermostaat of sensordisplay kunnen zijn natuurlijk?
Cruise Control schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:56:
De trage afkoeling van je woonkamer komt niet (alleen) door goede isolatie maar ook door de grote warmtecapaciteit van je vloer.
Wat geeft het display van je ketel aan als hij tussendoor stopt met stoken? Zou het kunnen dat hij uitschakelt omdat het verschil tussen aanvoer en retour te groot wordt? De meeste ketels doen dat om de wisselaar te beschermen tegen thermische stress als het verschil richting de 30 graden gaat.
Als de ketel stopt met stoken en hij is helemaal klaar is het display gewoon leeg en branden er 2 groene ledjes op de ketel. Eentje dat hij aan staat waarschijnlijk en de ander weet ik even zo niet.
Of hij stopt omdat het verschil in aanvoer en retour te groot wrodt? Denk van niet, anders zou hij (zie deze post bovenin met nieuwe testopstelling) niet uren blijven draaien aan één stuk om het naar 21 te krijgen.
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:00:
[...]
Klinkt alsof je ketel z'n warmte niet kwijt kan

Van 18,5 > 20 graden is aardig wat warmtevraag, dus hij zou flink heet moeten gaan stoken. Dat heb jij ook gevoeld, wat klopt. Het is dan alleen niet normaal dat hij dan gaat lopen pendelen. Bij een dergelijke warmtevraag (koude woning opwarmen) zou hij toch zeker wel een hele poos constant moeten stoken. Daarna begint de woning op temperatuur te raken en gaat hij over op lowload regeling waardoor je dat pendelgedrag gaat zien.
Dit plaatje (zie bovenste grafiek,
plaatje is van maker grafiekscript wat ik ook gebruik) laat goed het gedrag zien zoals het zou moeten, ketel draait hele tijd onafgebroken om veel vermogen in de woning te pompen zodat de kamer zsm op temperatuur is en gaat daarna aan/uit pendelen om de woning warm te houden.
Tweede 'vraagteken' in je verhaal is dat je zegt: "leiding te heet om 10s vast te houden", en dat je vervolgens zegt dat VV op 40 graden staat, maar je niet warmer dan 30 graden hebt gevoeld. Waar zijn die andere 10 graden dan gebleven?
Zoals Cruise Control zegt, kijk eens wat je ketel voor meldingen geeft op het display, vaak kun je daar ook wel een hoop informatie uit halen. Desnoods laat je een videocamera een tijdje draaien voor de ketel en ga je zelf TV-kijken ofzo.
Klinkt alsof er iets in je installatie niet goed zit.
Zoals ik dus nu vanavond heb getest brandt de mijne ook constant om die 21 te bereiken. Die heeft hij nu vanavond niet bereikt omdat ik het niet langer wilde afwachten, maar je kunt er donder op zeggen dat als hij daar is hij ook blijft pendelen zoals ik voorheen al beschreef. Misschien gedraait mijn ketel zich dus toch wel normaal?
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:19:
Wellicht is zoals hierboven werd gezegd de pomp van de vloerverwarming kapot (of staat hij te laag).
Of erger: de leidingen van de vloerverwarming zijn niet diffuusdicht en zitten vol met bagger 
> Nope, na bekijken foto van de leidingen zie ik op de VV-leidingen staan "sauerstoffdicht". Heb je daar iig weer geluk mee
Zeker omdat TS in de startpost zegt:
[...]
Volgens mij staat de pomp nu (adhv foto) op stand 2 ofzo, wellicht zou je hem nog wat hoger kunnen zetten (hoeveel standen heeft het ding? witte knopje bovenop de pomp). Zeker omdat er redelijk wat groepen lussen aan hangen.
Nope, de pomp staat op stand 3 en dat is de snelste stand.
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:31:
[...]
Dit is volgens mij een belangrijke posting. Ik denk dat je het verbruik in de zomermaanden hier nog redelijk hoog inschat.
Het verbruik zal over een heel jaar denk ik tussen de 2500 en 2800 m3 liggen. De vraag is, of dat bijzonder is voor een matig geïsoleerd vrijstaand huis dat 24/7 op 20 graden wordt gehouden.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat verbruik is wat je ongeveer mag verwachten. En er dus helemaal niets bijzonders aan de hand is.
Xanaroth schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:50:
[...]
Lijkt me aardig met elkaar overeen te komen, als ik kijk naar je verbruik per maand wat je verwacht op basis van de eigenschappen, en je gedrag van de verwarming non-stop te gebruiken.
Ik zou zeggen, doe hetzelfde als de meeste mensen - zet dat ding af en toe eens uit/laag. Snachts als je slaapt en overdag als je aan het werk bent (= weg), hoef je echt niet een continu temperatuur van 20 graden te hebben. Dus zet het
- overdag op 16-18 graden. Warmer buiten dan snachts, en vaak wat voordeel van verwarming door de zon, waardoor kosten relatief aan snachts mee moeten vallen, en plant het opstoken ongeveer 30min voor je wakker wordt zodat het 'warmer'/aangenaam aanvoelt en scheelt ook met opwarmen voor het douchen.
- vanaf uur of 5 (thuiskomtijd) tot 9 (gezien afkoelperiode nog zat tijd over tot je weer gaat slapen) iets hoger, graad of 19-20 bijvoorbeeld, en
- snachts op 15-16
En als je overdag thuis bent hoef je niks te doen - dan ben je toch vaak bezig waardoor je het warmer hebt. Waarschijnlijk kun je hiermee al een enorme besparing halen, nog voordat je andere tips doorvoert (zoals watertemperatuur verbeteren etc).
Dat zal ik ook zeker gaan doen, maar zoals mijn test van vanavond liet zien kan ik dus echt niet fatsoenlijk enkel op mijn vloerverwarming de boel redelijkerwijs een paar uur van tevoren warm krijgen. Dat ding moet zich uit de naad werken en 2 graden is al een hele opgaaf. Kortom, ik zal altijd mijn 3 radiatoren moeten laten bijspringen wil ik op tijd warm hebben zonder teveel stookkosten. Met mijn radiatoren krijg ik het namelijk in 30min warm waarbij ik zo'n 1m3 heb verstookt, terwijl de vloerverwarming er rustig ruim 5m3 doorheen jast en nog pas 1 graden hoger komt.
Anoniem: 615643 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:25:
Volgens mij had ik gelezen dat je een intergas hebt.
Als de ingestelde aanvoer temperatuur 60 graden is, wat is dan de gemeten waarde?
(even het knopje service ingedrukt houden).
Het lijkt erop dat je gewoon te snel de gewenste aanvoertemperatuur van het ketelwater bereikt.
Dan valt de ketel uit, en gaat weer aan als de anti pendeltijd (standaard 4 minuten ofzo) is verstreken en/of wanneer de temperatuur van het ketelwater voldoende is gedaald. Tenminste in jouw geval lijkt dit zo te zijn. Als het goed is blijft de pomp van de ketel wel gewoon draaien (0 of 1 in display).
De capaciteit van de ketel is dan te groot of de doorstroom te laag, hij kan zijn warmte niet kwijt.
Doorstroom zou je aan kunnen passen door de pomp in de ketel een standje hoger te zetten.
Waarschijnlijk is dit een 3 standen schakelaar. Capaciteit van de ketel kan je aanpassen in het menu. Maar waarschijnlijk snijd dit weinig hout, bij een te lage belasting draait een intergas niet goed. Dat is het verhaal wat al eerder gemeld is, of een warme douche met veel water of een goed uitgebalanceerde CV.
Verder heeft het in dit geval weinig zin om een andere (modulerende) thermostaat op te hangen. Zolang je de doorstroom of capaciteit niet aangepast hebt zal dit waarschijnlijk ook niet goed werken. De modulerende thermostaat regelt je ketelwater temperatuur terug, maar dan blijft waarschijnlijk de capaciteit van de CV te groot. Een intergas is niet zo high tech op dat gebied.
Dat van het serviceknopje ga ik meenemen, maar zoals je ziet kan hij dus wel continu branden als ik de thermostaat gewoon een stuk hoger zet. Pendelen doet hij pas bij een bereikte temperatuur.
Fornax445 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:42:
Het dak is best goed geisoleerd met 15cm glaswol, er van uitgaande dat het ook allemaal tochtdicht is komt dat op 0,24W/m2K. De muren zullen begin jaren 90 ook wel geisoleerd zijn, maar naar huidige maatstaven wel wat karig, waarschijnlijk gewone spouwmuur van 0,6W/m2K. Wat voor glas heb je in het verwarmde gedeelte? Dubbel glas uit begin jaren 90? En over hoeveel glas hebben we het?
Blijft vooral de vloer over.. Is die geisoleerd of ligt er beton gewoon op de grond gestort? (Brabant, dus dat kan best.) Beton op de grond gestort doet ongeveer 4W/m2K (afhankelijk van de dikte).
Als je dan rekent met 5 graden buiten en grondtemperatuur 12gr. dan kom je zonder nachtverlaging inderdaad over de 3000m3 gasverbruik. Zeker als je thermostaat 1 graad warmer stookt dan ingesteld zoals je analoge thermometer doet vermoeden, je verbruikt dan nog een extra paar procent als bonus.
Je gaf aan dat als de gasmeter even oud is als de bungalow er ongeveer 1650m3 per jaar gebruikt is. Als de vorige eigenaren wel nachtverlaging hadden en de temperatuur 's avonds wat lager dan zou dat ook wel kunnen kloppen.
Wat je zoals anderen al aangaven eerst moet doen is een deskundige naar je ketel laten kijken.
Het enige wat je daarna zou kunnen doen is perimeterisolatie (de funderingsmuur aan de buitenkant isoleren) of de hele vloer opnieuw aanleggen, maar dan met isolatie er onder. Daarna heeft eventueel HR++ ook zin.
Ik denk dat ik er sowieso goed aan doe om een ketelman en isolatie-expert eens te gaan laten kijken. Het groeit mij al aardig boven de pet, ook al kom ik nu wel steeds meer te weten, en als Tweaker kan ik het niet nalaten om zulke dingen uit te willen pluizen.
[
Voor 39% gewijzigd door
benchMarc op 31-03-2015 23:18
]