Zolang je maar originelen in je library op je Mac hebt is backup gemakkelijk. Gewoon je library bestand kopiëren. (Of crashplan e.d. laten backuppen). Timemachine regelt het daarnaast ook nog. Heb je alleen optimized bestanden op je Mac dan is het een heel ander verhaal. Ik zie zelf de iCloud feature als een extra backup/sync oplossing en niet om ruimte te besparen. Iedereen die dat niet zo ziet loopt de kans om een keer zijn foto's kwijt te raken. 1 cloud is geen cloud. Zo simpel is het.
Verwijderd
Ik heb ook een vraag over de foto's app en hoop dat iemand mij kan helpen. aanloopt? Ik ben bezig met een fotoboek die ik wil gaan bestellen bij de Hema. Nu open ik het fotoboek vanavond om verder te gaan en nu staat de fotobibliotheek er niet tussen? In Finder zie ik de bibliotheek wel staan maar kan ik nergens de foto's vinden?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 19:24 ]
Kleine tip nog voor de iCloud drive storage, je kan het ook betalen vanaf je iTunes store tegoed. Dus als je iTunes kaartjes in slaat met 20% korting (heel vaak beschikbaar) krijg je als het ware die 20% korting op je maand bedrag.
Mijn 150GB iPhoto library door Photos laten importeren en iCloud Photo Library aangezet. 24u 100% CPU: met thumbnails maken en uploaden. Nu alles tot rust is gekomen het volgende:
1. Op mijn iPhone en iPad zie ik vooral blank thumbnails die pas worden gedownload als ik scroll of erop klik. Lijkt mij niet handig, je hebt liever afgelopen 3 of 6 maanden gedownload en de rest in iCloud om pas te downloaden als je het nodig hebt.
2. Op mijn Mac blijft er nu onderin 'Uploading 1 item' staan. Herstart app of Mac verhelpt dit niet. Lijkt erop dat de Photos app op 1 bestand blijft hangen. Maar welke? Overigens als ik een nieuwe foto importeer in Photos verschijnt deze wel in iCloud en mijn iPhone en iPad.
3. Nadat je op je iPhone 1 of meerder fotos hebt gemaakt en op het foto icoontje linksonder klikt, duurt het veel langer dan voorheen voordat je de gemaakte fotos te zien krijgt.
4. Na een paar foto's gemaakt te hebben met m'n iPhone, blijft nu ook daar 'uploading 1 item' staan. Terwijl wel alle items zijn ge-upload...
Mijn voorlopige conclusie: Er zitten nog wat bugs in, maar deze app heeft wel potentie. Immers kun je nu eindelijk al je fotos EN videos op al je apparaten synchroon houden.
1. Op mijn iPhone en iPad zie ik vooral blank thumbnails die pas worden gedownload als ik scroll of erop klik. Lijkt mij niet handig, je hebt liever afgelopen 3 of 6 maanden gedownload en de rest in iCloud om pas te downloaden als je het nodig hebt.
2. Op mijn Mac blijft er nu onderin 'Uploading 1 item' staan. Herstart app of Mac verhelpt dit niet. Lijkt erop dat de Photos app op 1 bestand blijft hangen. Maar welke? Overigens als ik een nieuwe foto importeer in Photos verschijnt deze wel in iCloud en mijn iPhone en iPad.
3. Nadat je op je iPhone 1 of meerder fotos hebt gemaakt en op het foto icoontje linksonder klikt, duurt het veel langer dan voorheen voordat je de gemaakte fotos te zien krijgt.
4. Na een paar foto's gemaakt te hebben met m'n iPhone, blijft nu ook daar 'uploading 1 item' staan. Terwijl wel alle items zijn ge-upload...
Mijn voorlopige conclusie: Er zitten nog wat bugs in, maar deze app heeft wel potentie. Immers kun je nu eindelijk al je fotos EN videos op al je apparaten synchroon houden.
[ Voor 6% gewijzigd door connos op 06-05-2015 16:02 ]
Je originelen hoeven niet in je foto bib te staan.. je kunt er ook naar linken..SpoekGTi schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:39:
Waar ik nog naar op zoek ben i.v.m. alles in de Cloud. Kan ik op gezette tijden mijn hele Bibliotheek (90GB) exporteren in fulltime foto's naar mijn NAS bijvoorbeeld? Heb al een zoekopdracht er aan gewaagd maar kom niet echt iets tegen.
Dan zou je automatisch gewoon je folders kunnen backuppen naar je NAS.
Foto's heeft niet echt veel instellingen, maar dit is er toevallig 1 van.
Of je wacht op update van Apple...... automator heeft namelijk een standaard aperture taak om masters te exporteren... Er zijn nog geen standaard taken van foto's onder automator.
[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 06-05-2015 22:40 ]
Ik teken nergens meer voor
Ik zie dat de Photos app gecomprimeerde (720p) video's download terwijl de originelen gewoon 1080p zijn. Ook video's zouden toch full resolution geüpload worden?
...less is more
Ik ga toch maar over. De situatie die ik nu heb is wel heel arbeidsintensief.
Ik moet mijn 120GB iPhoto library nog wel even door, want zelf locaties toevoegen aan Photos.app is niet mogelijk!
Als ik aan een foto zonder GPS een locatie toevoeg, wordt deze dan geaccepteerd door Photos?
En ik heb een bibiliotheek van 2003 t/m 2015. Voor 2010 is alles nog een beetje een rommeltje. Ik dacht als ik nu twee iPhoto bibliotheken maak: 2003-2009 en 2010-2015. Ik convert de laatste om naar Photos.app, kan ik dan later (als ie opgeruimd is) de tweede als iPhoto (!) library nog importeren?
Ik moet mijn 120GB iPhoto library nog wel even door, want zelf locaties toevoegen aan Photos.app is niet mogelijk!
Als ik aan een foto zonder GPS een locatie toevoeg, wordt deze dan geaccepteerd door Photos?
En ik heb een bibiliotheek van 2003 t/m 2015. Voor 2010 is alles nog een beetje een rommeltje. Ik dacht als ik nu twee iPhoto bibliotheken maak: 2003-2009 en 2010-2015. Ik convert de laatste om naar Photos.app, kan ik dan later (als ie opgeruimd is) de tweede als iPhoto (!) library nog importeren?
Dat je de foto's zelf niet ziet is omdat de Photos-bieb een zogeheten containerbestand is. Je zult de foto's die je in je Hema-album wil hebben, even moeten exporteren naar bijv. je bureaublad.Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:35:
Ik heb ook een vraag over de foto's app en hoop dat iemand mij kan helpen. aanloopt? Ik ben bezig met een fotoboek die ik wil gaan bestellen bij de Hema. Nu open ik het fotoboek vanavond om verder te gaan en nu staat de fotobibliotheek er niet tussen? In Finder zie ik de bibliotheek wel staan maar kan ik nergens de foto's vinden?
Ja, zo heb ik het ook gedaan.iAmRenzo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:53:
Let ook goed op de datum. Dat ging bij mij ook nog weleens verkeerd. Pakte hij ineen keer de datum van de migratie naar Photos i.p.v. de datum dat de foto is gemaakt. Overigens kan je dat achteraf nog wel aanpassen, maar is uiteraard geen doen als dat vele foto's betreft.
Mooi. De datum staat toch in de iPhoto bibliotheek? Die neemt ie dan toch over? Of ging dát fout?Lekkerbek312 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:54:
Ja, zo heb ik het ook gedaan.
Let ook goed op de datum. Dat ging bij mij ook nog weleens verkeerd. Pakte hij ineen keer de datum van de migratie naar Photos i.p.v. de datum dat de foto is gemaakt. Overigens kan je dat achteraf nog wel aanpassen, maar is uiteraard geen doen als dat vele foto's betreft.
Overigens is dat de reden dat ik alles voor 2010 een andere keer wil doen. Dat is op Windows geimporteerd en die had destijds lak aan exif-data, dus die foto's zijn een grote bende (datum foto = import datum windows)

Maar ik weet dus niet of je nadat je een iPhoto bibliotheek hebt omgezet naar Photos bibliotheek je dan nog een andere iPhoto bibliotheek kunt importeren...
Ja dat ging dus fout. Oorzaak kan ik niet definitief achterhalen, maar heb sterk het vermoeden dat het alleen met foto's is die met de telefoon zijn gemaakt en dus eigenlijk al via iCloud verwerkt waren.iAmRenzo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:10:
[...]
Mooi. De datum staat toch in de iPhoto bibliotheek? Die neemt ie dan toch over? Of ging dát fout?
Overigens is dat de reden dat ik alles voor 2010 een andere keer wil doen. Dat is op Windows geimporteerd en die had destijds lak aan exif-data, dus die foto's zijn een grote bende (datum foto = import datum windows)![]()
Maar ik weet dus niet of je nadat je een iPhoto bibliotheek hebt omgezet naar Photos bibliotheek je dan nog een andere iPhoto bibliotheek kunt importeren...
Volgens mij kan je niet nog een iPhoto bibliotheek importeren, omdat hij alleen met de suggestie komt als er nog geen bibliotheek is. Je kan uiteraard wel de foto's uit iPhoto exporteren (in JPEG met behoud van locatie en keywords) en die importeren in je bestaande bibliotheek.
Zijn er hier mensen die https://www.flickr.com gebruiken voor backup van hun foto's?
Bedoel, je hebt 1Tb gratis opslag voor je foto's en op hun site kun je een app downloaden welke je foto's library automatisch in sync houdt met Flickr.
Klinkt mij als een mooie en goedkope oplossing en ben benieuwd of er al mensen zijn die hier gebruik van maken.
Bedoel, je hebt 1Tb gratis opslag voor je foto's en op hun site kun je een app downloaden welke je foto's library automatisch in sync houdt met Flickr.
Klinkt mij als een mooie en goedkope oplossing en ben benieuwd of er al mensen zijn die hier gebruik van maken.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Hmm. Ik zal er even goed opletten. Wel slordig maar ik heb al wel door dat Apple flink wat opties aan het afschermen is (zoals gps data handmatig invoeren van niet-gps camera's (zoals mijn dSLR). Daarvoor moet ik dus eerst ergens anders gps data taggen, en dan importeren. Hoe slecht wil je je product maken?!Lekkerbek312 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:08:
Ja dat ging dus fout. Oorzaak kan ik niet definitief achterhalen, maar heb sterk het vermoeden dat het alleen met foto's is die met de telefoon zijn gemaakt en dus eigenlijk al via iCloud verwerkt waren.
Volgens mij kan je niet nog een iPhoto bibliotheek importeren, omdat hij alleen met de suggestie komt als er nog geen bibliotheek is. Je kan uiteraard wel de foto's uit iPhoto exporteren (in JPEG met behoud van locatie en keywords) en die importeren in je bestaande bibliotheek.
Wordt de handmatig ingevoerde informatie in iPhoto ook in de exif data van de jpeg geschreven dan? In dat geval is het natuurlijk praktisch slepen... mét alle data (behalve faces).
Ja ik, maar ik zie geen app die de library automatisch in sync houdt? Ik gebruikte aperture en die had een flickr plugin maar daar zaten wel handmatige acties aan vast (en is excl. filmpjes). En voor een eventuele restore van je hele library heb je wel ook nog tooltjes nodig dacht ik. Alles bij elkaar ben ik overgestapt naar iCloud. Ik had wel een betaald (oud) account maar volgens mij waren de verschillen met het gratis account niet heel groot.Xanion schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:09:
Zijn er hier mensen die https://www.flickr.com gebruiken voor backup van hun foto's?
Was mijn idee ook. Allen de upload functie is zo traaaaaag. 180foto's vanaf mijn iPhone was na 3uur uploaden op de helft. Toen maar gestopt. Als je Googled zijn er veel meer mensen die hier last van hebben.Xanion schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 12:09:
Dus voor mij geen optie. Ben nog op zoek naar een alternatief maar nog niet gevonden.
Ivm photoshoppen van de foto's denk ik dat het een NAS wordt met backup naar GDrive
Ik vind heel iCloud altijd erg traag. Niet alleen het uploaden van foto's maar Apple heeft zelfs moeite met het synchroon houden van Safari tabbladen.
Ik heb net mijn hele bibliotheek getagd (met GPS) en hij is omgezet naar Photos. Nu 120 GB. Ik ben benieuwd hoeveel dat "optimized" op mijn iPad en iPhone gaat innemen... het is zo stom dat je niet gedeeltelijke offline kan hebben. Schiet Apple opnieuw weer tekort met dus pushy Photos.
Ik heb net mijn hele bibliotheek getagd (met GPS) en hij is omgezet naar Photos. Nu 120 GB. Ik ben benieuwd hoeveel dat "optimized" op mijn iPad en iPhone gaat innemen... het is zo stom dat je niet gedeeltelijke offline kan hebben. Schiet Apple opnieuw weer tekort met dus pushy Photos.
Ik ben sinds een tijdje bezig mijn gehele foto bibiotheek te uploaden in Photo's (200GB ongeveer, incl foto's). Nu ben ik nog maar in het begin en ik merk nu al dat al mijn iDevices vol beginnen te lopen, ik vermoed vanwege de thumbnails die binnen gehaald worden? Ik ben bang om verder te gaan omdat ik zodadelijk helemaal geen ruimte meer heb (16GB iphone & ipad), heeft iemand hier ervaring mee? Het vinkje staat aan dat ie het het automatisch moet purgen als het vol loopt.
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Ik heb 130GB in de Cloud staan en op mijn iPhone is de grootte van de foto's ongeveer 3,5GBSpam schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:35:
Ik ben sinds een tijdje bezig mijn gehele foto bibiotheek te uploaden in Photo's (200GB ongeveer, incl foto's). Nu ben ik nog maar in het begin en ik merk nu al dat al mijn iDevices vol beginnen te lopen, ik vermoed vanwege de thumbnails die binnen gehaald worden? Ik ben bang om verder te gaan omdat ik zodadelijk helemaal geen ruimte meer heb (16GB iphone & ipad), heeft iemand hier ervaring mee? Het vinkje staat aan dat ie het het automatisch moet purgen als het vol loopt.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Hmm, daar was ik al bang voor. Dan moet ik stoppen met dit hele plan want ik heb niet genoeg ruimte op mn iphone. Jammer...en ergens ook vreemd dat er al zoveel gecached moet worden?SpoekGTi schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:44:
[...]
Ik heb 130GB in de Cloud staan en op mijn iPhone is de grootte van de foto's ongeveer 3,5GB
[update]Hmm, vreemd zie ik het varieren. Op mijn iPhone, waar ik maar 1GB vrij heb gebruikt ie maar 800MB en op mn iPad met 300mb vrij heeft ie 1.7GB en daar heb ik meer foto's op zitten kijken. Toch wel een verschil dus.
[ Voor 21% gewijzigd door Spam op 13-05-2015 14:27 ]
Dat is niet zo vreemd toch... Dat is nou juist wat het doet. Is er ruimte dan cache je meer, zodra de ruimte opraakt omdat het ergens anders nodig is dan ga je schonen. Wellicht is op de iPad die vrije ruimte nog niet nodig geweest...
[ Voor 12% gewijzigd door UltraSub op 13-05-2015 15:49 ]
Mijn fotobestand van 100GB op iCloud neemt nu al 4,7 GB in op mijn iphone, en dan bestaat ongeveer een derde van de "foto's" nog uit het grijze vakje met het witte wolkje. ook op mijn ipad neemt de bibliotheek 4,7 GB in beslag, hier is echter de helft van de foto's een grijs vakje.
Ander probleem is dat de foto's bijna nooit helemaal ingeladen worden, het rondje rechtsonder vult tot een kwart en dan gebeurt er niets meer.
Het nut van al je foto's op al je apparaten dat is er dus voor mij niet... Denk dat ik mijn abbo op iCloud maar weer ga opzeggen.
Ander probleem is dat de foto's bijna nooit helemaal ingeladen worden, het rondje rechtsonder vult tot een kwart en dan gebeurt er niets meer.
Het nut van al je foto's op al je apparaten dat is er dus voor mij niet... Denk dat ik mijn abbo op iCloud maar weer ga opzeggen.
Tjsa, het schijnt nogal te verschillen per iDevice hoeveel het inneemt. Zo heb ik dus nu op mijn ipad maar 300mb vrij en als ik iets wil installeren kom ik in de problemen. Het zou handig zijn om een minimum space te kunnen definieren of een soort purge knop. Verder heb ik zelf ook geregeld dat bepaalde foto's gewoon niet laden dus ik denk dat het abonnement ook opgezegd gaat worden.Roodaap schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:18:
Mijn fotobestand van 100GB op iCloud neemt nu al 4,7 GB in op mijn iphone, en dan bestaat ongeveer een derde van de "foto's" nog uit het grijze vakje met het witte wolkje. ook op mijn ipad neemt de bibliotheek 4,7 GB in beslag, hier is echter de helft van de foto's een grijs vakje.
*zucht de zoveelste photo management app die niet werkt.

Het zou vooral handig zijn als je op je Mac kunt aangeven welke foto's wel, en welke foto's niet naar je iDevices gepusht/gesynct moeten worden....Spam schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:12:
[...]
Tjsa, het schijnt nogal te verschillen per iDevice hoeveel het inneemt. Zo heb ik dus nu op mijn ipad maar 300mb vrij en als ik iets wil installeren kom ik in de problemen. Het zou handig zijn om een minimum space te kunnen definieren of een soort purge knop. Verder heb ik zelf ook geregeld dat bepaalde foto's gewoon niet laden dus ik denk dat het abonnement ook opgezegd gaat worden.
*zucht de zoveelste photo management app die niet werkt.
Ik heb vooral het probleem dat Photos soms mijn CPU-gebruik door het plafond laat schieten.. Het CPU-verbruik zit dan rond de 130%. Ik werk met een MacBook van 2008.
Voor de rest ben ik tevreden met Photos: alles wordt netjes en snel gesynchroniseerd. Ook ben ik tevreden over de prijs van mijn iCloud-abonnement (ik heb het 200GB abonnement).
Voor de rest ben ik tevreden met Photos: alles wordt netjes en snel gesynchroniseerd. Ook ben ik tevreden over de prijs van mijn iCloud-abonnement (ik heb het 200GB abonnement).
[ Voor 43% gewijzigd door Volkan1984 op 15-05-2015 16:24 . Reden: Aanvullende informatie ]
Ik hoef nog maar 3761 photos... dan is ie toch al een week bezig (met af en toe uit, want internet is dan echt ruk tijdens uploaden).
Ondertussen kom ik zo veel nadelige zaken tegen in Photos en iCloud Photo Library. Gezien de posts in dit topic ook... wellicht handig om de feedback link van Apple nog even te posten (de optie zit niet in het menu van Photos zelf).
https://www.apple.com/feedback/photos.html
Wellicht, als veel mensen input leveren, implementeert Apple nog wat!
Ondertussen kom ik zo veel nadelige zaken tegen in Photos en iCloud Photo Library. Gezien de posts in dit topic ook... wellicht handig om de feedback link van Apple nog even te posten (de optie zit niet in het menu van Photos zelf).
https://www.apple.com/feedback/photos.html
Wellicht, als veel mensen input leveren, implementeert Apple nog wat!
Die app kun je downloaden op https://www.flickr.com/photos/upload/ (als je ingelogd bent. Ik ga volgende week de app eens testen hoe dat het werkt)securer schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 10:55:
[...]
Ja ik, maar ik zie geen app die de library automatisch in sync houdt? Ik gebruikte aperture en die had een flickr plugin maar daar zaten wel handmatige acties aan vast (en is excl. filmpjes). En voor een eventuele restore van je hele library heb je wel ook nog tooltjes nodig dacht ik. Alles bij elkaar ben ik overgestapt naar iCloud. Ik had wel een betaald (oud) account maar volgens mij waren de verschillen met het gratis account niet heel groot.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Hoe zit het met het terug importeren van foto's?
Ik heb hier een Canon Selphy printertje. Ik had een fotootje nodig, dus ik download (2x via importer en via simpel slepen) een geschikte foto vanuit iCloud naar een USB stick. Ik zag dat die foto slechts een zo'n 300KB was? Was een foto vanuit een iPhone 5S. Als je die foto mailt vanaf de iPhone is het originele bestand een paar MB groot.
Gezien de ruimte die verbruikt wordt (ook onterecht zie mijn eerdere post ergens hierboven), staan de originele bestanden wel in iCloud.
Ik heb hier een Canon Selphy printertje. Ik had een fotootje nodig, dus ik download (2x via importer en via simpel slepen) een geschikte foto vanuit iCloud naar een USB stick. Ik zag dat die foto slechts een zo'n 300KB was? Was een foto vanuit een iPhone 5S. Als je die foto mailt vanaf de iPhone is het originele bestand een paar MB groot.
Gezien de ruimte die verbruikt wordt (ook onterecht zie mijn eerdere post ergens hierboven), staan de originele bestanden wel in iCloud.
File -> Export -> Export unmodified original. Dan krijg je het origineel en in het geval van een RAW foto de .NEF, or .DNG of wat het ook was
Ik heb een vreemd probleem.
Al mijn fotos en videos zijn geupload. Maar als ik nu in "all photos" kijk (maakt niet uit welk apparaat) dan zie ik terug tot 10 mei mijn gewone foto's en video's en dan komen er ineens allerlei oude foto's en video's. Er zit 0 logica in. En soms is het 1 of 2 foto's van bijvoorbeeld afgelopen oud en nieuw en dan staat april er weer tussen. Ik vind dit heel irritant omdat ik er vanuit ga dat die "all photos" een chronologische lijst is. Maar nu staat echt bijna alles door elkaar.
Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Al mijn fotos en videos zijn geupload. Maar als ik nu in "all photos" kijk (maakt niet uit welk apparaat) dan zie ik terug tot 10 mei mijn gewone foto's en video's en dan komen er ineens allerlei oude foto's en video's. Er zit 0 logica in. En soms is het 1 of 2 foto's van bijvoorbeeld afgelopen oud en nieuw en dan staat april er weer tussen. Ik vind dit heel irritant omdat ik er vanuit ga dat die "all photos" een chronologische lijst is. Maar nu staat echt bijna alles door elkaar.
Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Ik ben er trouwens achter gekomen dat als je optimaliseer geheugen op je iPhone aan hebt staan voor Photos, dat je dan op je Twitter app alleen uit de reeds gedownloade bestanden kan kiezen en de overige foto's als thumbnails niet eens zichtbaar zijn. Vrij onhandig want dan moet je eerst uit Twitter, bestand via Photos downloaden/bekijken en dan weer terug naar Twitter. Waarbij de foto er ook nog een tijd over deed om zichtbaar te worden in Twitter na het downloaden.
Begrijp ik het goed dat je die Photo's app niet zo maar weg kan gooien met de bibliotheek?
Mijn iPhoto library is 33 gb (niet zoveel dus als ik het vergelijk met anderen
), maar de huidige photo's library 5GB. Ik werk best prima in iPhoto, dus zie het nut er voor mezelf niet in, behalve dat het ruimte vreet?
Mijn iPhoto library is 33 gb (niet zoveel dus als ik het vergelijk met anderen

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Je zult even moeten uitvogelen of Photos linkt naar de foto's in iPhoto, of dat hij ze in de bibliotheek heeft gekopieerd (lijkt er op van niet).Sjoerdfoto schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:59:
Begrijp ik het goed dat je die Photo's app niet zo maar weg kan gooien met de bibliotheek?
Mijn iPhoto library is 33 gb (niet zoveel dus als ik het vergelijk met anderen), maar de huidige photo's library 5GB. Ik werk best prima in iPhoto, dus zie het nut er voor mezelf niet in, behalve dat het ruimte vreet?
Het valt me overigens op dat de discussie hier nogal stil ligt. De problemen overigens niet!
Ik heb momenteel op mijn iPhone op optimized staan maar als ik een foto wil downloaden blijft het ladertje op kwart over 3 staan helaas... en de foto blijft "optimized"
Heb inmiddels het iPhoto en Photo's gedeelte wel onder de knie.
- Photo's opstarten met option toets ingedrukt
- Selecteer de iPhoto bibliotheek
*Photos impotent de iPhoto biliotheek*
Nu kan je bij het opstarten van photos kiezen tussen twee bibliotheken. Je eerst aangemaakte photos bibliotheek (met de laatste iCloud foto's), en je oude iphoto bibliotheek, zojuist geïmporteerd.
Selecteer die laatste, geef vervolgens bij voorkeuren aan dat je die als systeembibliotheek wilt gebruiken. Geef je voorkeuren voor iCloud aan.
Is dat gebeurt, dan sluit je het af, en start je opnieuw op met je option toets en selecteer je je eerste photo's bibliotheek (is die niet beschikbaar, kijk dan even onder documenten/afbeeldingen ofzo, daar staat die in).
Selecteer alle foto's, exporteer volledige afbeeldingen naar een nieuwe map. Dan sluit je weer af en open je in de oude iphoto bibliotheek in photos en importeer je al die afbeeldingen weer. Nu heb je dus een albums met al je oude iphoto bibliotheek foto's en je nieuwe photos foto's.
Verwijder het oude iphoto bestand (photos maakt een nieuw bestand aan), en het in het begin aangemaakte photos bibliotheekje (immers, er is nu een nieuwe bibliotheek gemaakt van beide bibliotheken). Verwijder vervolgens iPhoto zelf.
Done!
Hoop dat het een beetje duidelijk is, dit is in ieder geval hoe ik heb het gedaan.
- Photo's opstarten met option toets ingedrukt
- Selecteer de iPhoto bibliotheek
*Photos impotent de iPhoto biliotheek*
Nu kan je bij het opstarten van photos kiezen tussen twee bibliotheken. Je eerst aangemaakte photos bibliotheek (met de laatste iCloud foto's), en je oude iphoto bibliotheek, zojuist geïmporteerd.
Selecteer die laatste, geef vervolgens bij voorkeuren aan dat je die als systeembibliotheek wilt gebruiken. Geef je voorkeuren voor iCloud aan.
Is dat gebeurt, dan sluit je het af, en start je opnieuw op met je option toets en selecteer je je eerste photo's bibliotheek (is die niet beschikbaar, kijk dan even onder documenten/afbeeldingen ofzo, daar staat die in).
Selecteer alle foto's, exporteer volledige afbeeldingen naar een nieuwe map. Dan sluit je weer af en open je in de oude iphoto bibliotheek in photos en importeer je al die afbeeldingen weer. Nu heb je dus een albums met al je oude iphoto bibliotheek foto's en je nieuwe photos foto's.
Verwijder het oude iphoto bestand (photos maakt een nieuw bestand aan), en het in het begin aangemaakte photos bibliotheekje (immers, er is nu een nieuwe bibliotheek gemaakt van beide bibliotheken). Verwijder vervolgens iPhoto zelf.
Done!
Hoop dat het een beetje duidelijk is, dit is in ieder geval hoe ik heb het gedaan.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Het werkt hier wel alleen mijn macbook (mid 2009) springt in de stress stand, de temperatuur loopt rap op de ventilator slaat aan draait als n gek om de boel koel te houden. bij gebruik van iPhoto heb ik dit probleem niet. Photo zal dus wel iets te veel zijn van het goede voor mijn Macbook.
De app is echt fantastisch. Na het downloaden binnen 20 seconden en een paar muisklikken was ie al vrolijk aan het uploaden. Uploaden (via OSX) vond ik zelf redelijk snel gaan: zo'n 70gb aan foto's uploaden over wifi duurde enkele uurtjes.Xanion schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:22:
Die app kun je downloaden op https://www.flickr.com/photos/upload/ (als je ingelogd bent. Ik ga volgende week de app eens testen hoe dat het werkt)
Één minpuntje: ik krijg het niet uitgeschakeld dat de app automatisch start bij het opstarten. Ook zit er geen "quit" optie onder het icoontje in de taakbalk (wut
Hier 2 iPhones en 2 iPads. Allen 1 Apple ID voor iCloud foto's.
Gaat/ging prima. maar de iPhone van mijn vriendin geeft van begin af aan al problemen.
Foto's van haar telefoon worden niet geupload (op haar iPad met zelfde instellingen zie je wel mijn foto's)
en door mij gemaakte foto's komen niet op haar toestel te staan.
ze heeft een 5S, 16GB. altijd ruimte te weinig eigenlijk. Maar nu met iCloud foto's kan ze niet zomaar weer even wat oude foto's wissen. Want dan wist ze deze overal.
Waarom uploaden de foto's van haar telefoon niet (alles werkt verder prima op haar toestel)? uit- en aanzetten wil soms wel eens helpen, maar lang niet altijd.
je ziet soms wel 'nog 56 foto's uploaden naar iCloud' (of zoiets, je weet wat ik bedoel denk). Maar voortgang zit daar niet in. Met stekker, zonder stekker. geen voortgang.
Gaat/ging prima. maar de iPhone van mijn vriendin geeft van begin af aan al problemen.
Foto's van haar telefoon worden niet geupload (op haar iPad met zelfde instellingen zie je wel mijn foto's)
ze heeft een 5S, 16GB. altijd ruimte te weinig eigenlijk. Maar nu met iCloud foto's kan ze niet zomaar weer even wat oude foto's wissen. Want dan wist ze deze overal.
Waarom uploaden de foto's van haar telefoon niet (alles werkt verder prima op haar toestel)? uit- en aanzetten wil soms wel eens helpen, maar lang niet altijd.
je ziet soms wel 'nog 56 foto's uploaden naar iCloud' (of zoiets, je weet wat ik bedoel denk). Maar voortgang zit daar niet in. Met stekker, zonder stekker. geen voortgang.
icloud foto is gewoon K*T... (idee is goed maar uitvoering...)readytoflow schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:56:
Hier 2 iPhones en 2 iPads. Allen 1 Apple ID voor iCloud foto's.
1 op icloud.com foto eraf halen/ verplaatsen naar dropbox. heel veel foto verplaatsen!!!
2 op iphone wat ruimte vrij maken.
3 iphone reset (uit/aan)
4 dan zal het moeten werken tot opslag van iphone alweer vol zit.....

gister werd ik

[ Voor 7% gewijzigd door icegodd op 09-06-2015 15:11 ]
Maar het idee erachter is toch dat de iphone nooit vol kan raken door foto's omdat die nu naar de cloud verstuurd worden? Zo is het bij mijn iPhone 6 wel.
Ik heb al mijn foto's in de cloud staan (33000)
mijn foto's staan heel snel op mijn macbook en iPads. Wat dat betreft werkt het voor mij best goed. Alleen haar iPhone 5S geeft problemen.
mijn foto's staan heel snel op mijn macbook en iPads. Wat dat betreft werkt het voor mij best goed. Alleen haar iPhone 5S geeft problemen.
[ Voor 25% gewijzigd door readytoflow op 09-06-2015 15:53 ]
Je kan er voor kiezen een optimized foto op je device te laten staan. Dat kost natuurlijk wel ruimte en de kwaliteit is k*t. Als je de foto opent moet ie de fullsize foto laten zien maar downloaden lukt mij niet over 4G waardoor ik alleen maar een k-foto kan laten zien.readytoflow schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:49:
Maar het idee erachter is toch dat de iphone nooit vol kan raken door foto's omdat die nu naar de cloud verstuurd worden? Zo is het bij mijn iPhone 6 wel.
Er zijn werkelijkwaar 0 instellingen mogelijk, dus je hebt het maar te slikken

wtf.
Unpleasant surprise. Ik start Photos op en ineens zijn er een serie albums verdwenen. In de map "niet in een album" staan 909 foto's.
Een aantal albums die ik al heel lang heb, een recent aangemaakt album: poef, weg.
Maakt het er allemaal niet heel betrouwbaar van
Unpleasant surprise. Ik start Photos op en ineens zijn er een serie albums verdwenen. In de map "niet in een album" staan 909 foto's.
Een aantal albums die ik al heel lang heb, een recent aangemaakt album: poef, weg.
Maakt het er allemaal niet heel betrouwbaar van
Heeft er al iemand een "clean install" uitgevoerd ná activeren van iCloud foto's? Ik wil binnenkort een nieuwe iMac aanschaffen, en wil dat ding fresh installen, zonder time machine backup o.i.d. Voorheen kopieerde ik gewoon m'n iTunes library en m'n iPhoto library terug naar de nieuwe computer, maar gaat dat nu ook werken?
Ik ben bang dat ik dubbele foto's krijg. De reden dat ik m'n nieuwe PC de foto's/library niet gewoon laat downloaden van de Apple servers is dat ik dan Face informatie ga missen....
Ik ben bang dat ik dubbele foto's krijg. De reden dat ik m'n nieuwe PC de foto's/library niet gewoon laat downloaden van de Apple servers is dat ik dan Face informatie ga missen....
Mij moet je het antwoord niet vragen, iCloud Photos heeft mij tot wanhoop gedreven. Elke keer deed ik iets en kwam er toen achter wát dat precies deed en toen was het te laat. Ik zit nu in de periode dat ik 30 dagen moet wachten tot mijn iCloud Library verwijderd is en ik alles (!) weer opnieuw kan uploaden.
Apple medewerkers zijn tot een diepte punt gezonken en hebben geen idee wat ze zeggen, het ene is nog onzinniger dan het andere.
Wat je met je actie riskeert is dat je teruggezette Photos bibliotheek niet herkend wordt door iCloud (online) en hij dus opnieuw gaat uploaden. Ik heb geen idee hoe Apple iCloud Photo library in sync houdt en beheert... het is allemaal zo ontransapartent als de pest.
Het terugdownloaden van iCloud naar Photos zou ik ook niet doen, alle Faces informatie ben je dan namelijk kwijt.
Apple medewerkers zijn tot een diepte punt gezonken en hebben geen idee wat ze zeggen, het ene is nog onzinniger dan het andere.
Wat je met je actie riskeert is dat je teruggezette Photos bibliotheek niet herkend wordt door iCloud (online) en hij dus opnieuw gaat uploaden. Ik heb geen idee hoe Apple iCloud Photo library in sync houdt en beheert... het is allemaal zo ontransapartent als de pest.
Het terugdownloaden van iCloud naar Photos zou ik ook niet doen, alle Faces informatie ben je dan namelijk kwijt.
Reden dat ik het echt niet ga gebruiken. Ik zweer bij Picasa en jezelf aanleren om foto's te saven naar je lokale (iPhone of iPad) camera roll en via via de import tool op OS X naar een HDD over te zetten, dan foto's weer van je iDevice af te halen. Als ik vakantie foto's al familie en vrienden wil showen zet ik het wel op bv. OneDrive, waar ik meer dan een TB aan opslag heb.iAmRenzo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:41:
Mij moet je het antwoord niet vragen, iCloud Photos heeft mij tot wanhoop gedreven. Elke keer deed ik iets en kwam er toen achter wát dat precies deed en toen was het te laat. Ik zit nu in de periode dat ik 30 dagen moet wachten tot mijn iCloud Library verwijderd is en ik alles (!) weer opnieuw kan uploaden.
De Photos app is mij te simpel en irriteer me mateloos aan feit dat het geen watched folders hebt. Alles wordt geacht in je iCloud library te staan.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ja, op zich werkt dat voor mij wel prettig maar het is soms inderdaad iets te simpel. Het feit dat je een foto maakt die direct overal is en elke wijziging gesynchroniseerd wordt is wel fijn.loekf2 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:07:
Reden dat ik het echt niet ga gebruiken. Ik zweer bij Picasa en jezelf aanleren om foto's te saven naar je lokale (iPhone of iPad) camera roll en via via de import tool op OS X naar een HDD over te zetten, dan foto's weer van je iDevice af te halen. Als ik vakantie foto's al familie en vrienden wil showen zet ik het wel op bv. OneDrive, waar ik meer dan een TB aan opslag heb.
De Photos app is mij te simpel en irriteer me mateloos aan feit dat het geen watched folders hebt. Alles wordt geacht in je iCloud library te staan.
Een foto maken, inporteren om vervolgens verder te verwerken vind ik te veel moeite.
Zou die photos niet nog verder functies krijgen in de toekomst? Ik heb het gevoel dat ze die nog verder gaan uitbreiden. Natuurlijk moet je het in tussentijd doen met wat er is...
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Ik mag het hopen, maar als ik de reviews van El Capitan lees veranderd er nou niet zo veel.. op bv. locatie viewen na.Vaganzza schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:26:
Zou die photos niet nog verder functies krijgen in de toekomst? Ik heb het gevoel dat ze die nog verder gaan uitbreiden. Natuurlijk moet je het in tussentijd doen met wat er is...
Ik heb ook een abbo op Photoshop en Lightroom, want Photos is mij allemaal te simpel.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Photos op zich is er ook niet gekomen met Yosemite, dus het kan in elke subversie nog veranderen. Ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat er niet nog uitbreidingen komen, zowel qua bewerken als beheer van je fotobibliotheek. Time will tell ...loekf2 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:06:
[...]
Ik mag het hopen, maar als ik de reviews van El Capitan lees veranderd er nou niet zo veel.. op bv. locatie viewen na.
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Moi.smeerbartje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:45:
Heeft er al iemand een "clean install" uitgevoerd ná activeren van iCloud foto's? Ik wil binnenkort een nieuwe iMac aanschaffen, en wil dat ding fresh installen, zonder time machine backup o.i.d. Voorheen kopieerde ik gewoon m'n iTunes library en m'n iPhoto library terug naar de nieuwe computer, maar gaat dat nu ook werken?
Ik heb mijn iPhoto bibliotheek op m'n nieuwe MBP gezet en foto's pakte hem op. Nog geen gekke dingen gezien.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Vraagje.
Ik gebruik op mijn iPhone Fotostream en zie deze foto's ook uiteraard op mijn Mac. Soms wis ik foto's van mijn iPhone (en dus ook uit de Fotostream). Als ik vervolgens bij "alle foto's" op mijn Mac kijkt staan daar de reeds verwijderde foto's tussen. Hoe kan dit, en wat is dan de locatie van die foto's? Ze staan immers niet in de fotostream en ik heb ze nog niet geïmporteerd in Foto's op mijn Mac.
Ik gebruik op mijn iPhone Fotostream en zie deze foto's ook uiteraard op mijn Mac. Soms wis ik foto's van mijn iPhone (en dus ook uit de Fotostream). Als ik vervolgens bij "alle foto's" op mijn Mac kijkt staan daar de reeds verwijderde foto's tussen. Hoe kan dit, en wat is dan de locatie van die foto's? Ze staan immers niet in de fotostream en ik heb ze nog niet geïmporteerd in Foto's op mijn Mac.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ja precies waar ik dus mee zit. Alleen op m'n iMac zie ik face-informatie op het scherm. Ik kan overigens op de andere devices wel naar faces zoeken. De meta-data staat er dus wel degelijk op.iAmRenzo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:41:
Beschrijft Apple ergens wat je moet doen om een clean install correct uit te voeren?
Niemand?Bushalte schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:21:
Vraagje.
Ik heb maar even een topic aangemaakt op de Apple fora: https://discussions.apple.com/thread/7201409. Misschien dat we dan iets wijzer worden over hoe een clean-install moet gebeurensmeerbartje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:45:
30 dagen wachten? Je kunt toch gewoon je fotos verwijderen en dan in je verwijderde mappen alle fotos definitief verwijderen en dan weer opnieuw beginnen? Zo heb ik het een keer gedaan.iAmRenzo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:41:
Ik heb nu al 2x gehad dat Photos al mijn foto's ging uploaden (40.000stuks). Ergens zit er nog een check want ik heb geen icloud ruimte om 3x mijn 40.000 fotos te saven.
Wat een beetje tricky is dat het oorspronkelijke bib een systeem icloud photo bib is.. Als je dus een backup terug zet moet je zorgen dat dit weer een systeem bib wordt.. Via option knop en dan bib openen.
Even nieuw leven inblazen. Misschien de topic titel wijzigen in Photos voor mac ofzo?
Met de nieuwe El Capitan update is het nu mogelijk om locatie gegevens toe te voegen. Weet iemand of deze gegevens ook geupload worden naar de andere devices? Ik heb net een locatie van een foto bewerkt op mijn Macbook en later bekeken op mijn iMac, maar op de iMac stond geen locatie bij die foto.
Toch niet weer een halve oplossing waar ik niks aan heb?
Met de nieuwe El Capitan update is het nu mogelijk om locatie gegevens toe te voegen. Weet iemand of deze gegevens ook geupload worden naar de andere devices? Ik heb net een locatie van een foto bewerkt op mijn Macbook en later bekeken op mijn iMac, maar op de iMac stond geen locatie bij die foto.
Ik heb op mijn Mac locatie toegevoegd aan mijn laatste vakantie en ik zie die netjes op mijn iPhone.Lekkerbek312 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:45:
Even nieuw leven inblazen. Misschien de topic titel wijzigen in Photos voor mac ofzo?
Ik heb het vorige week gedaan, dus geen idee hoe lang het syncen duurt.
Misschien komt het door een setting? Ik heb geen idee hoor, maar als beiden Macs ingesteld staan om het origineel te houden, wordt het dan wel geupdate?
Volgens mij moeten die gegevens wel gesynchroniseerd worden maar duidelijk is wel dat Apple er een super ingewikkelde methode op na houdt.Lekkerbek312 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:45:
Het voelt alsof je Photos bibliotheek de master is maar hoe het precies zit weet ik niet. Ik durf amper wat aan te passen omdat ik bang ben dat hij wéér uit sync loopt.
Ja dat gevoel krijg ik ook. Ook vind ik het erg vreemd dat "faces" niet gesynchroniseerd worden over alle systemen (hier meer info).
[ Voor 24% gewijzigd door smeerbartje op 20-11-2015 16:55 ]
Ik begrijp het ook niet. Het was veel logischer geweest de volledige library online te hebben. Ik heb nu het gevoel dat de fysieke library op mijn Mac de master is.
Laatst trouwens een repair uitgevoerd. Dan gaat ie dus doorleuk alles opnieuw uploaden. Toen ik een TimeMachine-backup terugzette ging hij dat ook doen. Echter bleef het aantal GB's in de cloud gelijk maar heeft ie wel 3 dagen over "uploaden" gedaan. Even controleren of het dezelfde foto's waren had, denk ik, sneller gekund.
Ik vind het allemaal doodeng. Ik moet eigenlijk iCloud uit/aan zetten omdat mijn textreplacements niet meer werken op mijn Mac maar ik ben veel te bang dat ik wéér alles moet gaan uploaden oid. Met bovengenoemde issue heb ik niet het idee dat ze in iCloud weten welke Library op mijn Mac staat. Het compleet terug downloaden uit de cloud levert ook verlies op.
Laatst trouwens een repair uitgevoerd. Dan gaat ie dus doorleuk alles opnieuw uploaden. Toen ik een TimeMachine-backup terugzette ging hij dat ook doen. Echter bleef het aantal GB's in de cloud gelijk maar heeft ie wel 3 dagen over "uploaden" gedaan. Even controleren of het dezelfde foto's waren had, denk ik, sneller gekund.
Ik vind het allemaal doodeng. Ik moet eigenlijk iCloud uit/aan zetten omdat mijn textreplacements niet meer werken op mijn Mac maar ik ben veel te bang dat ik wéér alles moet gaan uploaden oid. Met bovengenoemde issue heb ik niet het idee dat ze in iCloud weten welke Library op mijn Mac staat. Het compleet terug downloaden uit de cloud levert ook verlies op.
Ja ik heb hetzelfde gevoel. M'n iMac is de master waarop ik faces tag enzo. De rest van de machines gebruik ik puurt als "viewing" devices.