Toon posts:

Yosemite 10.10.3 Photos

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal vragen mbt de nieuwe Photos app voor Yosemite. Mijn iPhoto library neemt met 70GB teveel ruimte in om nog langer lokaal te bewaren. Wellicht komt de Cloud dus als geroepen omdat ik ze wel altijd binnen handbereik wil hebben.
1. Is het voor Photos mogelijk om foto's te tonen die alleen in de Cloud staan of moet je dan lokaal een 'platform optimized' versie hebben? Zo ja, hoeveel ruimte scheelt dat dan?
2. Als ik geen Cloud abonnement wil, kan ik dan alsnog een optimized versie bewaren?
3. Moet ik m'n schijf met externe library er dan elke keer aanhangen als ik m'n iPhone synchroniseer?
4. Is het mogelijk om de iPhone alles naar de Cloud te laten uploaden en de Cloud weer met je lokale library te synchroniseren?
5. Nieuw op de iPhone 6 is bijv. de burst-feature die een reeks foto's toont waarvan je de beste kan selecteren. Hoe werkt dat met importeren, zie je ze dan allemaal of alleen je selectie?
6. Werkt de Photos import functie alleen via kabel of ook over wifi?
Een hoop vragen die ik helaas zelf niet kan testen. Maar mocht een andere foto enthousiast de mogelijkheden uitgebreid geprobeerd hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

De cloud komt vast als geroepen maar in jouw situatie gaat dat 4 euro per maand kosten:

1. Je kunt niet live je foto's streamen als je dat bedoelt (opslag op je Mac, maar continue een stream). Je kiest dan voor optimized. Op je iPhone scheelt dat wel wat. Volgens mij kun je op je Mac een instelling kiezen hoeveel kwaliteit je wilt.
2. Als je geen abonnement wilt, dan loop je vast. Je hebt dan maar 5 GB gratis, en kom je 70 GB te kort. Want in iCloud wordt het origineel bewaard.
3. Je telefoon load foto's via Wifi up naar iCloud. Op je Mac worden deze dan weer gedownload (in optimized form).
4. Dat is juist de functie van iCloud Photo Library, zie ook 4. Overigens worden naast foto's ook video's geupload. Je ziet die in Photos net als op de iPhone terug (moments, slo-mo, video, enz).
5. Je kunt kiezen of je de volledige burst wilt uploaden of alleen de beste (zie settings Camera.app).
6. Niet getest. Maar maakt het uit of ze via iPhone of Mac naar iCloud worden geupload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Kettrick

Rantmeister!

4 en 6 conflicteren wat met elkaar, alle foto's die je maakt komen in je cloud library en zijn ook meteen beschikbaar op je mac.

Mijn iPhone komt overigens alleen in beeld als ik hem via een kabel verbind, mocht je dus geen wifi hebben kan je alsnog via een kabel foto's importeren, welke dan via je mac de cloud in gaan. Dat lijkt me echter geen normale use-case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Photos zal bij het starten van het programma in een aantal stappen je iphoto library overzetten. Nou, niet dus. althans, ik kan nergens vinden hoe ik mijn iphoto library kan overzetten naar Photos. Ook Google levert nog helemaal geen hits over dit onderwerp. Iemand zich er al mee bezig gehouden of zoek ik echt heel scheel.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Je moet Photos opstarten met Alt ingedrukt. Dan je iPhoto Library selecteren. Hij zal deze dan gaan omzetten naar een Photos Library. :)
Hij is daar bij mij nu mee bezig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jv4lzBA.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4RUqDLK.png

/edit: Ik heb nu de Photos Library geopend vanaf m'n USB 3.0 externe hardeschijf die in HFS+ geformatteerd is. In eerste instantie kon ik iCloud Photo Library niet selecteren, maar je kunt aangeven dat die Library de System Library is en dan werkt het wel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8j47bzn.png

[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 08-04-2015 21:10 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Nou bedankt. Vreemd dat ik dat niet heb kunnen vinden die informatie. Ga ik gauw mee beginnen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Dat is al sinds jaar en dag in iPhoto, iTunes etc. Met Alt ingedrukt tijdens het starten van de applicatie kun je een alternatieve bibliotheek openen (of een nieuwe maken).

[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 08-04-2015 21:54 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rivanov schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:54:
Dat is al sinds jaar en dag in iPhoto, iTunes etc. Met Alt ingedrukt tijdens het starten van de applicatie kun je een alternatieve bibliotheek openen (of een nieuwe maken).
Ja, dat weet ik. Maar ik heb me niet gerealiseerd dat ik een iphoto library moest openen in Photos. Ik kreeg uit de beschrijving de indruk dat het vanzelf zou gaan en heb dus niet aan die alt-toets gedacht.
En daarnaast, zolang heb ik nog geen mac :X

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Ah, excuses. ;) Ik weet overigens ook niet of hij die iPhoto Library automatisch detecteert als je die lokaal op je Mac hebt staan. Ik heb mijn iPhoto Library altijd op m'n externe schijf staan, dus daarom herkende Photos m'n bibliotheek sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:55:
Je moet Photos opstarten met Alt ingedrukt. Dan je iPhoto Library selecteren. Hij zal deze dan gaan omzetten naar een Photos Library. :)
Hij is daar bij mij nu mee bezig.
Thx!! _/-\o_
Ik kon het ook nergens vinden. Zat al te zoek naar importeren.
Had er ook niet aan gedacht om een iPhoto bibliotheek te openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Rivanov schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:59:
Ah, excuses. ;) Ik weet overigens ook niet of hij die iPhoto Library automatisch detecteert als je die lokaal op je Mac hebt staan. Ik heb mijn iPhoto Library altijd op m'n externe schijf staan, dus daarom herkende Photos m'n bibliotheek sowieso niet.
Nou, niet dus. Want ik heb mijn library lokaal staan en Photos herkende die dus niet. Maar inderdaad na de alt-opstart optie, kon ik inderdaad de iphotos library kiezen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Is het mogelijk de Photos app links te laten liggen of worden alle nieuwe foto's automatisch in Photos gearchiveerd? Ik wil nog ff bij Aperture en iPhoto blijven..

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

nilski schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:33:
Is het mogelijk de Photos app links te laten liggen of worden alle nieuwe foto's automatisch in Photos gearchiveerd? Ik wil nog ff bij Aperture en iPhoto blijven..
iPhoto werkt nog wel op mijn laptop. Of je het ook kan blijven gebruiken op die manier weet ik niet precies.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb omdat ik die import-truc met ALT niet kende een nieuwe library gestart met Photo's. Kan ik (het liefst delen van) de oude library toevoegen zonder veel kunst en vliegwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok, het eerste deel werkte. De bibliotheek van mij Macbook (met de nieuwste foto's) importeren in de Foto's App. Werkt prima. Alle foto's en albums staan nu in de Foto's app.

Twee dingen:

1) Ik zie niet al die foto's en albums terug komen op mijn iOS devices? Dat zou Foto's toch juist doen via iCloud?

2) Ik heb nog een grotere bibliotheek (+/- 150GB) op een Mac Mini staan. Die wil ik ook in Foto's importeren. Dat duurde even natuurlijk. Op zo'n 10% gaf hij aan dat er nog zo'n 136GB extra vrije ruimte nodig is om die bibliotheek te importeren.

- Waar heb ik die ruimte nodig?
Op mijn Macbook of in iCloud? ik heb nu 200GB opslag in iCloud. Daarvan is nog 130GB vrij. Op de macbook heb ik het comprimeren van de Foto's aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:24
readytoflow schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:15:
- Waar heb ik die ruimte nodig?
Op mijn Macbook of in iCloud? ik heb nu 200GB opslag in iCloud. Daarvan is nog 130GB vrij. Op de macbook heb ik het comprimeren van de Foto's aanstaan.
Hoeveel ruimte heb je nog op je MacBook? Tijdens het importeren blijft de originele iPhoto library intact (je hebt dus dubbel de ruimte nodig initieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Eh...nog maar 40 GB of zo?
Ik neem aan dat het wel werkt als ik een externe schijf gebruik direct aan mijn Macbook?

Of...bedenk ik me nu..Ik heb die Mac Mini gisteren nog niet geupdate.
Wat als ik vandaar uit de bibliotheek in de Foto App op de Mac Mini importeer? Komt het dan via iCloud weer allemaal samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Meer info over Photos bij Apple: https://support.apple.com/en-us/HT204655

Ik denk zelf overigens niet dat ik de iCloud-optie aanzet; dat is me dat geld ook niet waard. TimeMachine en af en toe de library op een kaartje zetten en naar werk meenemen is voor mij voldoende.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

vooghel schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:50:
Meer info over Photos bij Apple: https://support.apple.com/en-us/HT204655

Ik denk zelf overigens niet dat ik de iCloud-optie aanzet; dat is me dat geld ook niet waard. TimeMachine en af en toe de library op een kaartje zetten en naar werk meenemen is voor mij voldoende.
Ik heb mijn photos library gekoppeld met DropBox. Ik vind icloud vrij duur voor wat je er voor krijgt.

Dit is wel even belangrijk: https://support.apple.com/en-us/HT204476
Ik wilde bijna mijn oude iphoto library weggooien, maar dat mag dus niet. Daarnaast snap ik de opmerking niet helemaal over "little additional space". Bij mij is die nieuwe Photos library een extra 15 GB groot. Ik heb nu dus twee libraries op mijn schijf staan: iphoto van 18GB en een Photos lib van 15GB. Dat is toch een aanzienlijke aanslag op mijn SSD schijf ruimte.
Of snap ik niet goed wat hier staat en doe ik iets fout/anders?

Edit: my bad. Ik las niet goed. Omdat er symbolic links aangemaakt worden naar de bestaande Master bestanden in de oude iPhoto library, lijkt het erop dat je nieuwe library ook zoveel diskruimte in beslag neemt. Dat is dus niet zo. Het zijn enkel links en de Photos library is zelf dus inderdaad maar enkele Mb's groot. 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Sircuri op 09-04-2015 12:25 . Reden: Niet goed gelezen van het artikel. Sufkop ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Sircuri schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:14:
[...]

Ik heb mijn photos library gekoppeld met DropBox. Ik vind icloud vrij duur voor wat je er voor krijgt.

Dit is wel even belangrijk: https://support.apple.com/en-us/HT204476
Ik wilde bijna mijn oude iphoto library weggooien, maar dat mag dus niet. Daarnaast snap ik de opmerking niet helemaal over "little additional space". Bij mij is die nieuwe Photos library een extra 15 GB groot. Ik heb nu dus twee libraries op mijn schijf staan: iphoto van 18GB en een Photos lib van 15GB. Dat is toch een aanzienlijke aanslag op mijn SSD schijf ruimte.
Of snap ik niet goed wat hier staat en doe ik iets fout/anders?
Ja, je leest over de tweede paragraaf heen :Y)
When Finder reports the file size of your Photos library, it includes all your originals and previews. It may look like your remaining iPhoto or Aperture library is taking up twice the space on your hard drive, but it isn't—your images exist only in one location, even though you may have more than one photo library.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Daedalus schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:25:
[...]
Ja, je leest over de tweede paragraaf heen :Y)

[...]
Inderdaad... lezen is soms ook erg moeilijk. 8)7

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Iemand enig idee hoe de grootte van de Photos Library bepaald wordt die lokaal wordt opgeslagen als de iCloud Photo Library aanstaat met Optimize Storage aangevinkt? Bepaald percentage van de vrije opslag van je laptop?

Momenteel staat m'n Photos Library nog op m'n externe hardeschijf en hij is nog bezig met het uploaden van de foto's naar iCloud.. maar aangezien er natuurlijk nog genoeg ruimte vrij is op die externe schijf zal hij de library niet verkleinen (denk ik).

Maar was benieuwd of het vastgesteld is op een X percentage van de vrije schijfruimte op de laptop waarop hij de grootte van de Library gaat baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Sircuri schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:26:
Inderdaad... lezen is soms ook erg moeilijk. 8)7
Lezen is niet zo moeilijk maar onlogische zaken lezen wel.
When you migrate a photo library from iPhoto or Aperture, the Photos app creates a new library structure but doesn't duplicate your images. Instead, Photos saves disk space by creating links to the original and preview versions of your images.

When Finder reports the file size of your Photos library, it includes all your originals and previews. It may look like your remaining iPhoto or Aperture library is taking up twice the space on your hard drive, but it isn't—your images exist only in one location, even though you may have more than one photo library.
Dit is toch onlogisch? En "gevaarlijk" ik dacht ook dat de bibliotheek dubbel was en wilde de oude iPhoto bibliotheek weggooien. Beetje raar dat Apple dat niet biedt.

Maar goed, zo fijn vind ik Photos niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik bedenk me nu ineens dat DropBox natuurlijk niet overweg kan met die symbolic links in dat nieuwe Photos library bestand. Bagger, moet ik eerst even uitzoeken dus. Straks is heel mijn Photos library corrupt.
Ben toch voorstander van om alle bestanden uit iPhoto library te halen en te importeren in Photos.

Edit:

Volgens iMore.com (http://www.imore.com/how-...photo-library-photos-os-x) werkt het niet zo zoals ik dacht. Er worden symbolic links gelegd tussen de oude iPhoto library naar de nieuwe Photos library. Dus in theorie moet je de oude iPhoto library kunnen verwijderen.
In mijn geval zal ik er gewoon een backup van maken en inderdaad weggooien, want DropBox probeert nu inderdaad mijn foto collectie dubbel op te slaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Sircuri op 09-04-2015 16:17 . Reden: link naar iMore.com toegevoegd ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 04-10 21:57

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

iAmRenzo schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:38:
[...]

Lezen is niet zo moeilijk maar onlogische zaken lezen wel.

[...]

Dit is toch onlogisch? En "gevaarlijk" ik dacht ook dat de bibliotheek dubbel was en wilde de oude iPhoto bibliotheek weggooien. Beetje raar dat Apple dat niet biedt.

Maar goed, zo fijn vind ik Photos niet.
En toch snap ik het niet helemaal wanneer hij dit doet, het lijkt niet altijd op te gaan. Ik heb mijn Aperture bibliotheek overgezet (was wel nog gedurende de beta) maar daar is netjes een copy gemaakt en heb ik de masters netjes in de foto bibliotheek zitten. Mijn Aperture bibliotheek heb ik namelijk ook van de originele lokatie verwijderd.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 22:56
Mijn ervaring tot nu toe:
Sinds de publieke beta overgestapt op photo's. Bijna 25000 foto's in iphoto is ruim 100gb aan data. Heb dus maar een 200 gb abbo genomen op icloud, is qua prijs goed te doen. Uploaden duurde een week en nog steeds staan nog niet alle foto's op alle apparaten. Veel grijze plekken op de iphone en ipad, waar de foto nog uit de cloud gehaald moet worden. Kan er ook mee te maken hebben dat beide apparaten een tekort aan geheugen krijgen. Op iphone/ipad neemt de bibliotheek thumbnails zo'n 5gb in beslag. Helaas kun je er niet voor kiezen om bijvoorbeeld alleen de foto's van afgelopen x jaar op iphone/ipad te hebben, om zo geheugen te besparen. Maar ook nieuwe foto's verschijnen niet op de mobiele apparaten na invoer op de imac.
Daarnaast worden alle apps die met foto's te maken hebben op de iphone/ipad gruwelijk traag. Bijvoorbeeld een foto bekijken nadat je die genomen hebt duurt erg lang.
Mis ook wat (voor mij) essentiele opties uit iphoto, zoals het kunnen aanpassen van de data van de foto (gopro stond kennelijk op 1 januari, nu staan al mijn gemaakte foto's dus verkeerd in photo zonder dat je het aan kunt passen). Je kunt ook geen locatie meer toevoegen aan een foto, onbegrijpelijk waarom dit eruit gehaald is. Losse info venstertje vind ik persoonlijk ook onhandig. Tot slot vind ik het ook niet handig dat gebeurtenissen niet meer bestaan, maar de app zelf beslist wat bij elkaar hoort.

Geen tevreden gebruiker dus hier. Wellicht wordt het ooit nog eens wat, maar huidige product werkt gewoon niet naar behoren. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

Roodaap schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:34:
Sinds de publieke beta overgestapt op photo's. Bijna 25000 foto's in iphoto is ruim 100gb aan data. Heb dus maar een 200 gb abbo genomen op icloud, is qua prijs goed te doen. Uploaden duurde een week en nog steeds staan nog niet alle foto's op alle apparaten. Veel grijze plekken op de iphone en ipad, waar de foto nog uit de cloud gehaald moet worden. Kan er ook mee te maken hebben dat beide apparaten een tekort aan geheugen krijgen. Op iphone/ipad neemt de bibliotheek thumbnails zo'n 5gb in beslag. Helaas kun je er niet voor kiezen om bijvoorbeeld alleen de foto's van afgelopen x jaar op iphone/ipad te hebben, om zo geheugen te besparen. Maar ook nieuwe foto's verschijnen niet op de mobiele apparaten na invoer op de imac.
Daarnaast worden alle apps die met foto's te maken hebben op de iphone/ipad gruwelijk traag. Bijvoorbeeld een foto bekijken nadat je die genomen hebt duurt erg lang.
Mis ook wat (voor mij) essentiele opties uit iphoto, zoals het kunnen aanpassen van de data van de foto (gopro stond kennelijk op 1 januari, nu staan al mijn gemaakte foto's dus verkeerd in photo zonder dat je het aan kunt passen). Je kunt ook geen locatie meer toevoegen aan een foto, onbegrijpelijk waarom dit eruit gehaald is. Losse info venstertje vind ik persoonlijk ook onhandig. Tot slot vind ik het ook niet handig dat gebeurtenissen niet meer bestaan, maar de app zelf beslist wat bij elkaar hoort.

Geen tevreden gebruiker dus hier. Wellicht wordt het ooit nog eens wat, maar huidige product werkt gewoon niet naar behoren. :|
Ik deel volledig jouw mening. Het lijkt eerder iPhoto v0.1 dan een volwaardige opvolger. Waar ik allemaal tegenaan loop:
  • Moeite met importeren iPhoto library
  • Album beheer op datum (kan alleen op naam?)
  • Nieuwe foto's importeren in een album
  • Nieuw album aanmaken (Foto's gooit er direct foto's in; waar ik niet om vraag)
  • Foto's download niet alle foto's die in de cloud staan (op iCloud en iOS apparaten kan ik wel alles zien)
  • Navigatie is niet intuïtief
Jammer dat iPhoto niet meer volledig werkt, ik ben teleurgesteld en ga opzoek naar een nieuwe applicatie om mijn foto's te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik snap het toch niet helemaal. Ik heb nu wel mijn foto's van een van mijn bibliotheken op mijn MacBook staan, maar schijnbaar in een aparte Foto's bibliotheek. Hierdoor syncen deze foto's niet met iCloud?

Hoe voeg ik nu deze twee bibliotheken samen tot één bibliotheek zodat al mijn foto's in iCloud komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 04-10 21:57

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

NVD schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:09:
[...]

Ik deel volledig jouw mening. Het lijkt eerder iPhoto v0.1 dan een volwaardige opvolger. Waar ik allemaal tegenaan loop:
  • Nieuw album aanmaken (Foto's gooit er direct foto's in; waar ik niet om vraag)
  • Foto's download niet alle foto's die in de cloud staan (op iCloud en iOS apparaten kan ik wel alles zien)
Jammer dat iPhoto niet meer volledig werkt, ik ben teleurgesteld en ga opzoek naar een nieuwe applicatie om mijn foto's te beheren.
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik het beter vindt werken dan iPhoto, maar het is een achteruitgang t.o.v Aperture, maar daar is het dan ook niet voor bedoeld. (daarvoor gebruik ik nu Lightroom) Maar tot nu toe weinig problemen tegengekomen. Draaide hem al als beta en moest inderdaad wat wennen.
Kan het geen 0.1 versie noemen, wel een 1.0 (dus nog steeds erg nieuw en met zijn nukkigheden)

Nieuw album aanmaken: Archief -> Nieuw leeg album. Wanneer je nieuw album kiest schakelt hij direct door naar het selecteren van foto's

Importeren gaat het beste door te slepen naar het nieuwe album. Er lijkt niet een mogelijkheid te zijn om standaard naar een vaste folder te importeren. Hoeft ook niet een groot probleem te zijn gezien je via laatste import alle foto's weer terugvindt

Foto's downloaden werkt hier wel goed, maar helpt het als je " download originelen" bij een album selecteert?
Ik merkte bij de eerste sync wel dat ik hem echt even de tijd moest geven

Navigatie is toch niet een erg groot verschil als je het navigatie venster aan hebt?

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Roodaap schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:34:

Ik krijg al kippenvel als je stukje lees!
Ik heb ongeveer een zelfde hoeveelheid foto's, maar ik heb geen zin om 4 (of 5?) euro per maand te betalen. Ik hoef ook niet al mijn foto's overal. Het laatst jaar was praktischer geweest.

En over photo's?
+ albums synchroniseren
+ bewerkingen synchroniseren
- geen events (moments zijn toch echt een slap aftreksel)
- nul beheer over wat er gebeurd (het is óf online óf offline, en dan heb je ook helemaal niks).
- geen gps-data bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Ik heb nu m'n complete Library in iCloud staan. Zowel op m'n Mac (Photos) als op m'n iPhone en iPad. Helaas zit er nog wel wat verschil in het aantal foto's.. in Photos op de Mac staan er 300 meer dan op m'n iPhone en iCloud.com (de website en iPhone komen wel overeen). Ah well, dat overleef ik wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
Photos is 24 uur bezig geweest om 22.500 foto's en 900 video's te uploaden. Viel me nog mee.

Ik zit nu echter ook met het probleem van een 'dubbele' library. Crashplan ziet de 2 libraries los van elkaar en is nu dus ook mijn 100GB grote Photos Library aan het uploaden. Gelukkig is Crashplan onbeperkt, maar de performance van mijn systeem is nu bagger en door de trage upload naar Crashplan lijkt het erop dat hij nog wel een paar dagen bezig is met uploaden.

Uiteindelijk sta ik met mijn rug tegen de muur, want als ik mijn iPhoto Library wel kan verwijderen zal ik alsnog Crashplan de nieuwe Photos Library moeten laten uploaden. Beetje jammer dit

Kan iemand trouwens het volgende reproduceren?:

Ik verwijder een foto in de Photos app => Foto wordt verwijderd uit de app maar blijft staan op iCloud.com
Ik verwijder een foto van iCloud.com => Foto wordt verwijderd uit Photos app EN uit iCloud.com

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik zie nadat ik iCloud Photo Library als standaard heb ingesteld een heel verontrustend gebeuren.
Op zowel iPhone als iPad zie ik dat ik een 9,5 GB library heb. Die kost me op iCloud maar 2,9 GB. Dat is ⅓, waar is de rest?

iCloud Photo LibraryiPhoneiPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-10 21:14
Iemand enig idee hoe ik foto's kan vinden die NIET in een album zitten? Of is het niet de bedoeling dat foto's minimaal in één album zitten? Hoe ziet jullie beheer eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Onder het kopje Photos vind je gewoon alle foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Rivanov schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:57:
Onder het kopje Photos vind je gewoon alle foto's.
I know, maar ik wil graag elke foto in minimaal één album zetten, bijvoorbeeld "Vakantie 2015 - Zeeland" ofzo. Hoe vind ik nu de foto's die in geen enkel album zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:33
File -> New Smart Album

Condition:

'Album' -> 'is not' -> 'Any'

Krijg je een album met allemaal fotos die geen album hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 07:20

RnB

funk-e schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:53:
Kan iemand trouwens het volgende reproduceren?:

Ik verwijder een foto in de Photos app => Foto wordt verwijderd uit de app maar blijft staan op iCloud.com
Ik verwijder een foto van iCloud.com => Foto wordt verwijderd uit Photos app EN uit iCloud.com
Dat is geen goede synchronisatie.
Je Photos app zou hetzelfde gedrag moeten hebben als op alle andere apparaten waar iCloud Photo Library op aanstaat. Ik kan het ook niet reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Tales schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:50:
File -> New Smart Album

Condition:

Krijg je een album met allemaal fotos die geen album hebben.
Exact wat ik zocht! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
iAmRenzo schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:16:
Ik zie nadat ik iCloud Photo Library als standaard heb ingesteld een heel verontrustend gebeuren.
Op zowel iPhone als iPad zie ik dat ik een 9,5 GB library heb. Die kost me op iCloud maar 2,9 GB. Dat is ⅓, waar is de rest?

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Heb je op je Mac in je systeembibliotheek wel alle foto's staan? Anders denk ik dat je met 2 bibliotheken aan het werken bent. Maak, in dat geval, van de bibliotheek met je lokale foto's de systeembibliotheek. Vink daarbij syncen/uploade naar iCloud aan. Wanneer je foto's zijn geupload staan ze tussen je foto's vsn je iPhone/iPad allemaal in iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander688
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-02 10:16
Kan iemand mij helpen. Ik probeer in de nieuwe foto app meerdere mappen in 1 map te plaatsen. Dus bijvoorbeeld vakantie 2015, met daarin 3 mappen. Ik krijg ze er alleen niet in gekopieerd, ze blijven apart staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Welke volgorde hou je aan? Bij mij werkt het wel gewoon.
Eerst een album aanmaken en dan 1 voor 1 de mappen in het album slepen.

Ik heb ook weer een vraag:
In iPhoto had ik een smart album dat mijn RAW (.ARW) afbeeldingen kon filteren. Dan kon ik die na verloop van tijd in een keer opruimen. Ik heb van elke foto vanuit mij DSLR zowel een JPEG als een RAW formaat. De RAW's kan ik dan bewerken. En een paar keer per jaar wis ik dan de RAW bestanden vanwege de dubbele opslag (zeker met die grote ARW bestanden).

Het smart album is meegekomen, en dat heb ik leeggemaakt. Nu weer een aantal mappen geïmporteerd waarvan ik de RAW bestanden nu wil wissen. Maar mijn smart album blijft leeg. Al een nieuw album gemaakt, maar er worden geen .ARW bestanden gevonden.

Al geprobeerd met de RAW filter in smartalbums en met bestandstype .ARW.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander688
readytoflow, bedankt voor je reactie! Het is gelukt. Ik zat iedere keer met albums, nu is er een duidelijk onderscheid tussen mappen en albums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghvankooten
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 20:18
Ik heb nu ruim 100 GB aan foto's op mijn Macbook. In iphoto/photos maak ik per maand een selectie en maak daar dan een album van. Met de iCloud Photos Library kan je alleen je complete library opslaan, niet een selectie van albums. Dit kan wel met iCloud Photos Sharing optie, maar die pakt weer niet de originele foto's (max 2048 px wide). Daarbij komt dat ik de originele zware bestanden van mijn Mac afwil, maar als ik de foto's uit de lokale library delete, worden ze ook op uit de iCloud Photos Library gedelete. Kortom, zoals ik het nu zie is Photos maar een beperkte 'foto management' tool. Heeft iemand tips voor het intuïtief in de cloud uploaden van je Photos albums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Een iCloud Photo Library maken voor je goede iCloud-waaridge foto's en een complete library op een externe hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

readytoflow schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:15:
Heb je op je Mac in je systeembibliotheek wel alle foto's staan? Anders denk ik dat je met 2 bibliotheken aan het werken bent. Maak, in dat geval, van de bibliotheek met je lokale foto's de systeembibliotheek. Vink daarbij syncen/uploade naar iCloud aan. Wanneer je foto's zijn geupload staan ze tussen je foto's vsn je iPhone/iPad allemaal in iCloud.
Ik kan mijn Mac nu niet checken maar volgens mij wel.
Ik heb namelijk op iPad iCloud Photo Library ingeschakeld, toen op mijn iPhone. Daarna heb ik op mijn Mac Photos (met een nieuwe library) gestart. Ik heb die mijn system library gemaakt en toen druppelden ze binnen.
Ik heb de screenshots gemaakt toen alles gesynched was (zoals te bekijken is in de iDevice settings). De library op de Mac is ook zo'n 9GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
Of ik er nu eerder overheen heb gekeken, of dat het bij een update toegevoegd is weet ik niet, maar je kunt toch tijd/data aanpassen van foto's. Ook verschijnen nu alle foto's bij mij op de mobiele devices. Nu nog een locatie kunnen toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 09:27
[...]

Ben ook eens met het bovenstaande.
Ook ik heb een abbo afgesloten van 200GB.
Gister heb ik eindelijk maar toch al mijn foto's in apple photos weten te krijgen.
De volgende functies die nog niet genoemd zijn mis ik:

* De landkaart waar makkelijk kon worden gezien waar je allemaal geweest ben, vind ik altijd erg leuk om te zien.

* Dat cloud niet echt cloud is aangezien elke foto toch nog wordt gedownload.

* Energie verbruik van photos is ook erg hoog volgens mijn macbook kan ook goed vernemen aan het accu verbruik dat hij druk ergens mee bezig is ook al heeft hij alle gegevens al opgehaald.

Iphoto heb ik nooit geen problemen gehad met bovenstaande punten.

Ben zelf druk opzoek naar een vervanger, vind zelf photos van mijn synology op moment beter dan die van apple 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

hendrilankamp schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:43:
[...]

Ben ook eens met het bovenstaande.
Ook ik heb een abbo afgesloten van 200GB.
Gister heb ik eindelijk maar toch al mijn foto's in apple photos weten te krijgen.
De volgende functies die nog niet genoemd zijn mis ik:

* De landkaart waar makkelijk kon worden gezien waar je allemaal geweest ben, vind ik altijd erg leuk om te zien.

* Dat cloud niet echt cloud is aangezien elke foto toch nog wordt gedownload.

* Energie verbruik van photos is ook erg hoog volgens mijn macbook kan ook goed vernemen aan het accu verbruik dat hij druk ergens mee bezig is ook al heeft hij alle gegevens al opgehaald.

Iphoto heb ik nooit geen problemen gehad met bovenstaande punten.

Ben zelf druk opzoek naar een vervanger, vind zelf photos van mijn synology op moment beter dan die van apple 8)7
Ik zat ook al te denken aan de migratie richting photos van synology 8)7.

Gelukkig werk iPhoto nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
Ik wil graag gebruik gaan maken van photo's, maar mijn bieb staat op een externe HDD. Hoe kan ik alsnog zorgen dat ik de bevoegdheden geef in de terminal?

Mijn iPhoto bieb staat hier:

/Volumes/TimeMachine/iPhoto Library

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok, probleem van het selecteren van de RAW's ben ik nog niet uit. Dus mocht iemand een tip hebben?

Weer een vraag...
Waarom kan k bij 'Alle Foto's' die foto's niet sorteren op datum? Er staat wel greyed out ' houdt gesorteerd op datum toegevoegd' maar ik ben oude foto's aan het importeren en die staan nu dus tussen de nieuwe foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

martijnmartijn schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:47:
Ik wil graag gebruik gaan maken van photo's, maar mijn bieb staat op een externe HDD. Hoe kan ik alsnog zorgen dat ik de bevoegdheden geef in de terminal?

Mijn iPhoto bieb staat hier:

/Volumes/TimeMachine/iPhoto Library
TimeMachine is de backup schijf van OS X... als dat de enige lokatie is kun je denk ik beter via Time Machine de library terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 11:15
iAmRenzo schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:18:
[...]

TimeMachine is de backup schijf van OS X... als dat de enige lokatie is kun je denk ik beter via Time Machine de library terughalen.
Ik weet dat het onhandig is, maar mijn iPhoto bieb staat op dezelfde HDD die ik gebruik voor backups. Dus vandaar.

opgelost bevoegdheden HDD stonden niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnMartijn op 15-04-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ligt het aan mij of worden "faces" niet gesynchroniseerd? Op m'n Mac thuis heb ik alle foto's voorzien van een face; op m'n werk-Mac heb ik de photos app waar alles netjes gesynchroniseerd wordt. Op 1 ding na: de faces-meta info. Hoe is dit bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

readytoflow schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:15:
Ik heb het even gecontroleerd maar ik heb 1 library, alle foto's staan overal maar in iCloud nemen ze 3,2GB in beslag en op mijn iPhone (en Mac) kost het me 9,7 GB.

Foto's en video's worden toch in originele resolutie en framerate opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 09:27
smeerbartje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 08:53:
Ligt het aan mij of worden "faces" niet gesynchroniseerd? Op m'n Mac thuis heb ik alle foto's voorzien van een face; op m'n werk-Mac heb ik de photos app waar alles netjes gesynchroniseerd wordt. Op 1 ding na: de faces-meta info. Hoe is dit bij jullie?
Kwam ik vandaag ook achter nadat ik foto's ook op mijn macbook heb geïnstalleerd.
Helaas worden hier faces ook niet naar gesynct.

Ook heb ik op mijn imac veel meer foto locaties dan op mijn macbook 8)7

Het is volgens mij nog lang niet release ready zoveel bugs ik nu al ben tegengekomen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 10:57
hendrilankamp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:03:
[...]

Kwam ik vandaag ook achter nadat ik foto's ook op mijn macbook heb geïnstalleerd.

Het is volgens mij nog lang niet release ready zoveel bugs ik nu al ben tegengekomen :F
Volgens mij wordt geen enkel album (faces wordt volgens mij ook gezien als "album") gesynchroniseerd.

Ik hoop dat dat nog komt, want ik heb echt geen zijn om dat 2x te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heeft iemand toevallig zijn Photos library op een (Synology) NAS staan. IPhoto werkte dat niet. Maar ben benieuwd of dat nu wel kan.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Je hebt Faces inderdaad niet als mapje op je iPhone maar ze zijn er wel degelijk. Probeer maar eens te zoeken op de naam van de face die je wilt zien, komen ze allemaal naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:11
SonOfSam schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:46:
Heeft iemand toevallig zijn Photos library op een (Synology) NAS staan. IPhoto werkte dat niet. Maar ben benieuwd of dat nu wel kan.
Met iPhoto werkt dat ook gewoon hoor. Of het slim is, is een tweede :)

Mount de share onder de juiste user (schrijfrechten benodigd)
Start iPhoto/Photo's met de ALT toets en create new library. Blader naar je share, maak een map en hopla.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 16-04-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ook de stap genomen omdat m'n SSD vol zit. Vervolgens kan ik wegens lokaal ruimte gebrek ook niks uploaden. |:( iTunes eraf gegooid en afwachten maar.

Wat ik jammer vind is dat smart-albums nog steeds niet op het niveau van iTunes zitten. Een album spiegelreflex met (camera=D3200 OR D3300) AND photo=favourite gaat al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
iAmRenzo schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:12:
Je hebt Faces inderdaad niet als mapje op je iPhone maar ze zijn er wel degelijk. Probeer maar eens te zoeken op de naam van de face die je wilt zien, komen ze allemaal naar voren.
Thanks!! Daar was ik zelf nooit achter gekomen :)
hendrilankamp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:03:
[...]

Wat onderzoek op de Apple fora leerde me dat faces inderdaad NIET worden gesynchroniseerd. Wellicht dat het nog komt. Ik maak me er nu dus geen zorgen meer over; alles werkt zoals het moet werken. Zie deze thread die uiteindelijk verwijst naar deze uitleg op de Apple site. Hierop staat duidelijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/faces-sync.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb gister nog even zitten prutsen... maar het leek niet mogelijk. Ik wil graag een (smart) album met daarin de foto die nog niet in een (smart) album zitten.
Voorheen sleepte ik bepaalde zaken in een event in iPhoto maar dat kan nu niet meer. In de volledig overzicht van foto's kun je niet zien of een foto al is toegevoegd aan een of andere album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan in Foto's het album laatste import niet vinden. Dat is heel vervelend. Waar staat die optie ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat deed iPhoto ook altijd al en kwam, als ik het me goed herinner, omdat je dan foto's geselecteerd had of in een bepaald album stond. Jammer dat dit met de nieuwe Photos ook nog zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 18-04-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:19

rammes

koekebakker 1e klas

ik ben mijn 110GB nogsteeds aan het uploaden met mijn magere upload. ondertussen wil Time Machine mijn foto lib ook nog eens backuppen.
Daarnaast is mijn iphone baggeraar als ik via bv whatsapp een foto wil selecteren,
al met al nog niet mega happy :/

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

Quakie

quakelen

rammes schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:00:
ik ben mijn 110GB nogsteeds aan het uploaden met mijn magere upload. ondertussen wil Time Machine mijn foto lib ook nog eens backuppen.
Daarnaast is mijn iphone baggeraar als ik via bv whatsapp een foto wil selecteren,
al met al nog niet mega happy :/
Vind het sowieso traag gaan. Zelfs met een hoge upload zie ik max 500KB

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:53
Met Iphoto had ik via Automator geregeld dat nieuwe foto's in een map (Camera uploads in Dropbox met photo's van mijn Android phone ;-) automatisch in iPhoto werden geïmporteerd. Op die manier heb (had) ik alles op één locatie bij elkaar. Heeft iemand al een vergelijkbaar script voor elkaar met Photos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
De iphone kan het hele foto en icloud gebeuren nog niet helemaal aan lijkt het (in iedergeval de 5 van mij). Alles wat met foto's te maken heeft is enorm traag met als triest dieptepunt de camera zelf.

Wilde van het weekend leuke foto maken van uniek momentje met de kinderen. De camera " klikte" en de kleine preview verscheen in het hoekje. Ik wilde daarop drukken om te kijken of de foto goed was, maar iphone reageerde niet. Kon wel nog een foto maken, maar drukken op preview bleef niets doen. Dan maar naar de foto's app om de foto te checken. Maar daar staat 'ie niet tussen. Terug naar de camera staat in de preview een oude foto van eerder. De gemaakte foto's zijn niet meer terug te vinden. Uniek moment weg, geen foto ;w

Iemand die dit probleem met het maken van foto's herkend?

Kan dus niet meer vertrouwen op mijn iphone als fototoestel? Lijkt of 'ie direct wil uploaden en daarna kan je het resultaat pas bekijken...

Ander nadeel vind ik dat ook de video's die je met de iphone maakt direct ge-upload worden naar foto's (het programma heet FOTO'S!!). Ik wil ze daar niet, de video's moeten (in mijn geval) naar FCP, niet ook nog eens dubbel naar de cloud waardoor mijn bibliotheek nog groter wordt en ik weer wordt doodgegooid met meldingen dat mijn opslag vol is op mijn iphone/ipad.

Nog steeds geen tevreden gebruiker in ieder geval. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 17:04

pbd

iAmRenzo schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:27:
Ik heb gister nog even zitten prutsen... maar het leek niet mogelijk. Ik wil graag een (smart) album met daarin de foto die nog niet in een (smart) album zitten.
Voorheen sleepte ik bepaalde zaken in een event in iPhoto maar dat kan nu niet meer. In de volledig overzicht van foto's kun je niet zien of een foto al is toegevoegd aan een of andere album.
Iemand anders gaf hier boven al een oplossing voor:

File -> New Smart Album
Condition:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Roodaap schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:20:
Kan dus niet meer vertrouwen op mijn iphone als fototoestel? Lijkt of 'ie direct wil uploaden en daarna kan je het resultaat pas bekijken...
nog nooit van gehoord, heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 09:02
z1rconium schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:00:
[...]

nog nooit van gehoord, heel vreemd.
Ik heb die bug ook ooit eerder gehad, maar dat was niet icm icloud Photos. Rebooten toestel heeft het probleem destijds verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Persoonlijk vind ik het een giga groot gemis dat er geen mogelijkheid is om op creation date te sorteren. Das echt k*t met peren. Ben ik nou gewoon scheel? Kan me niet voorstellen dat je zoiets mist als developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

UltraSub schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:48:
Persoonlijk vind ik het een giga groot gemis dat er geen mogelijkheid is om op creation date te sorteren. Das echt k*t met peren. Ben ik nou gewoon scheel? Kan me niet voorstellen dat je zoiets mist als developer.
Niet om het programma de grond in te boren (maar dat doe ik wel): ze hebben wel meer gemist! Het zou me niet verbazen als je dat niet kunt doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ok, ik ben er klaar mee. ik heb 100gb aan fotos geuplpad maar ik vind alles super traag incl. mijn iphone6. Wat ik had verwacht:

- mijn library is 100gig nu staat deze nog steeds compleet op mijn mac. dus mijn ssd is snel vol ik krijg die ruimte niet terug.

ik ga weer terug naar de aude situatie. Iemand nog tips hoe dit te doen?? kan ik icloud uitzetten? worden dan de foto's uit icloud verwijderd?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Dat je library compleet op je mac blijft staan vind ik juist een must. Zodoende kun je hem ook local of in een andere cloud backuppen. Iemand die zijn foto's in een single cloud oplossing zet is gestoord imho. En hoe dacht je ze te gaan backuppen als je originele resolutie alleen nog in de cloud zit?

Over super traag, dat kan nooit de bedoeling zijn. Weet je zeker dat alles in sync is (roep ook maar wat hoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

securer schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:51:
Iemand anders gaf hier boven al een oplossing voor:

File -> New Smart Album
Condition:
Die had ik even gemist... en ik heb er ook vrij weinig aan: smart albums worden niet gesynchroniseerd naar iDevices... :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

update: gisteren is er een update voor whatsapp uitgekomen. het lijkt erop dat het selecteren van foto's in whatsapp nu sneller gaat.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Ik ben sinds kort ook aan het stoeien met Photos en ben redelijk nieuw op de mac dus geen ervaring met iPhoto of Aperture. Voor mij was de automatische samenvoeging met fotos van iphone's een must dus wilde ik er eens mee aan de slag gaan. In het verleden wel eens gestoeid met Lightroom en Picasa maar beiden bevielen me niet zo best.

Waar ik tegen aanloop:
  • Uploaden gaat op zich wel vlot maar het lijkt soms te hangen? Hoe kan ik precies zien wat ie aan het doen is? Ik kan wel bij voorkeuren kijken maar daar zie ik alleen maar een vaag balkje.
  • Bij het importeren groupeert de app soms photos verkeerd. Zo had ik foto's van 2003 geimporteerd en stonden er een paar foto's van januari 2004 in. Nu noemt ie die verzameling 2003-2004. Ik heb geprobeerd de foto's van 2004 te verwijderen en opnieuw te importeren maar hij houdt die indeling vast. Hoe kan ik dit veranderen?
  • Video's werden wel geupload maar ik kan ze prima afspelen op de mac en icloud maar niet afspelen op mijn iPhone/iPad. Moet ik deze eerst converteren? Zo ja, hoe en wat is het juiste formaat? Het zijn .avi bestanden van een Canon Powershot A70. En in latere jaren heb ik filmpjes geschoten met een Canon Powershot S2 IS (.avi), een Sony HX-9V (.mts) en nu schiet ik met een Sony NEX 6.
Weet iemand hier antwoord op :? ?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe kan je na de migratie naar Photos eigenlijk foto's op een AppleTV laten zien? De foto library duikt niet meer op als je hem op de AppleTV onder Computers benadert, en de Photos app kan geen slideshows naar de AppleTV pushen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 22-04-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander688
Waarschijnlijk iets heel simpels, maar ik probeer foto's/afbeeldingen in word te zetten. Dus ik druk 'een afbeelding invoegen' in en vervolgens kon je dan je foto's kiezen. Nu zie ik alleen nog maar Photo Booth. Ook het gewoon kopiëren vanuit Foto's gaat niet. Hoe werkt dat nu? Ik heb al gelezen dat ik niet de enige ben. Het lijkt mij niet dat ik altijd alles naar het bureaublad moet kopiëren/importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
sander688 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:16:
Waarschijnlijk iets heel simpels, maar ik probeer foto's/afbeeldingen in word te zetten. Dus ik druk 'een afbeelding invoegen' in en vervolgens kon je dan je foto's kiezen. Nu zie ik alleen nog maar Photo Booth. Ook het gewoon kopiëren vanuit Foto's gaat niet. Hoe werkt dat nu? Ik heb al gelezen dat ik niet de enige ben. Het lijkt mij niet dat ik altijd alles naar het bureaublad moet kopiëren/importeren.
Ik vermoed dat de Office Suite een update nodig heeft om direct de Photo's lib te mogen inzien.
Ik heb het net geprobeerd en ook bij mij is de optie inderdaad niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd

pbd

Dreamvoid schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:07:
Hoe kan je na de migratie naar Photos eigenlijk foto's op een AppleTV laten zien? De foto library duikt niet meer op als je hem op de AppleTV onder Computers benadert, en de Photos app kan geen slideshows naar de AppleTV pushen.
Dit al geprobeerd? (https://discussions.apple.com/thread/6986422)
It can be switched back on from iTunes. With iTunes open got to File > Home sharing and make sure Home Sharing is on using the same apple id on your mac and apple TV.

From the same Home Sharing menu in iTunes select > Choose Photos To share With Apple TV. Check the box to Share photos from the photos app and then select if you want to share all or only some of your albums to apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd

pbd

iAmRenzo schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:31:
[...]

Die had ik even gemist... en ik heb er ook vrij weinig aan: smart albums worden niet gesynchroniseerd naar iDevices... :( |:(
Aha, je wilt het anders gebruiken. Ik gebruik het alleen om in de gaten te houden wat nog niet in een album staat en wel in alle foto's zodat ik ze vervolgens via mijn macbook alsnog in een album kan zetten. Op die manier hou ik dus bij dat ik alle nieuwe foto's een plekje geef (en verwijder dus alle overtollige snapshots ;)).
Maar inderdaad, smart albums zijn niet zichtbaar (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

securer schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:36:
Aha, je wilt het anders gebruiken. Ik gebruik het alleen om in de gaten te houden wat nog niet in een album staat en wel in alle foto's zodat ik ze vervolgens via mijn macbook alsnog in een album kan zetten. Op die manier hou ik dus bij dat ik alle nieuwe foto's een plekje geef (en verwijder dus alle overtollige snapshots ;)).
Maar inderdaad, smart albums zijn niet zichtbaar (helaas).
Ja, zo ongeveer doe ik het ook. iCloud Photos is een soort vergaarbak: foto's, screenshots, dingen die ik moet onthouden of doen, grappige plaatjes. Alles staat per categorie in een album. Maar als er wat bij komt moet ik dus eerst via de Mac alles handmatig in een album zetten voordat het op de telefoon weer in een album komt (of dubbel werk doen op een iPhone omdat je niet ziet of een foto wel of niet in een album staat).
Vervolgens sleep ik de foto's die ik wil bewaren naar iPhoto. Want gezien de kosten van iCloud bewaar ik mijn 130 GB library gewoon offline.
Maar al met al wordt het wel steeds meer ingewikkelder, dan makkelijker. Vooral voor de poweruser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd

pbd

iAmRenzo schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:27:
[...]

Ja, zo ongeveer doe ik het ook. iCloud Photos is een soort vergaarbak: foto's, screenshots, dingen die ik moet onthouden of doen, grappige plaatjes. Alles staat per categorie in een album. Maar als er wat bij komt moet ik dus eerst via de Mac alles handmatig in een album zetten voordat het op de telefoon weer in een album komt (of dubbel werk doen op een iPhone omdat je niet ziet of een foto wel of niet in een album staat).
Vervolgens sleep ik de foto's die ik wil bewaren naar iPhoto. Want gezien de kosten van iCloud bewaar ik mijn 130 GB library gewoon offline.
Maar al met al wordt het wel steeds meer ingewikkelder, dan makkelijker. Vooral voor de poweruser.
Het kan inderdaad vast handiger maar dat is vaak zo. Hiervoor gebruikte ik Aperture en dan werden alle nieuwe iPhone foto's eerst in een photostream mapje gezet en moest ik ze ook nog verplaatsen naar albums/projecten. Maar vervolgens moest ik ook nog een export plugin gebruiken om de foto's in de cloud bij flickr te zetten (als extra backup naast de Time Machine hier lokaal). Die laatste stap scheelt het mij momenteel door de auto sync met iCloud. En daarbij zijn nu ook mijn filmpjes veilig gesteld. Kortom, ik ben er wel op vooruit gegaan qua efficiency. Processen en consequenties van wijzigingen zijn toch vaak heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

iPhoto maakte een kopie van de originele foto, als je de originele foto ging bewerken in de prog. Dit vind ik erg irritant. Doet Photos dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Y.Y.Eagle schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:11:
iPhoto maakte een kopie van de originele foto, als je de originele foto ging bewerken in de prog. Dit vind ik erg irritant. Doet Photos dit ook?
Ja, op die manier kan je namelijk altijd terug naar het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

GeeMoney schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:36:
[...]

En precies dat kost voor mij onnodig veel opslag... :|
Jammer dat er geen functie bestaat voor iPhoto of Photos om dat aan/uit te kunnen zetten. Zelfde geldt voor iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Laatst online: 20-09 10:57
Ik begrijp helemaal niets van dit programma.

Ik had in eerste instantie alle foto's geëxporteerd vanuit iPhoto met behoud van alle meta data en dit geïmporteerd in Photos. Alle foto's kwamen in het programma en werden geupload naar iCloud.com. De data van vele foto's stonden echter op de datum van import i.p.v. het jaar waarin ze gemaakt werden. Kortom het werd een zooitje van ca. 6.500 foto's.

Nou ja, dan maar de hele bibliotheek weggegooid en via iCloud.com ook alles weggegooid.

Als ik nu photos opnieuw open en kies om de iphoto bibliotheek in te lezen (migratie i.p.v. export/import), dan gaat het in eerste instantie goed. Ik zie dan ca 6.500 foto's staan. Zet ik de iCloud functie aan, dan wordt dit teruggebracht naar ca 1.300 foto's.

Op de een of andere manier beslist het programma om dan maar 5.200 foto's te verwijderen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

GeeMoney schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:36:
[...]

Deden Aperture en iPhoto dat voorheen op dezelfde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
iAmRenzo schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:13:
[...]

Deden Aperture en iPhoto dat voorheen op dezelfde manier?
Naar mijn weten wel, ik had dit ook al in iPhoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

hierbij weer een ervaringsupdate:

inmiddels heb ik alles geupload, en heb op mijn mac nu twee library's

iPhoto Library.migratedphotolibrary 107GB
en
Photos Library.photoslibrary 27GB

de photo's library was in het begin ook 107GB maar maakt dus nu gebruik van de feature optimize mac storage".

Van wat ik heb gelezen maakt osx gebruik van reference points zodat bestanden niet twee keer in een library staan. En ik ook gewoon de oude iphoto lib nu kan verwijderen. Ik ben nu een backup aan het maken en zal deze daarna verwijderen en dus ongeveer 80GB vrij krijgen.

i keep u posted.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
rammes schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:09:
hierbij weer een ervaringsupdate:

inmiddels heb ik alles geupload, en heb op mijn mac nu twee library's

iPhoto Library.migratedphotolibrary 107GB
en
Photos Library.photoslibrary 27GB

de photo's library was in het begin ook 107GB maar maakt dus nu gebruik van de feature optimize mac storage".

Van wat ik heb gelezen maakt osx gebruik van reference points zodat bestanden niet twee keer in een library staan. En ik ook gewoon de oude iphoto lib nu kan verwijderen. Ik ben nu een backup aan het maken en zal deze daarna verwijderen en dus ongeveer 80GB vrij krijgen.

i keep u posted.
Ik zit met dezelfde situatie als jij en loop tegen de beperkingen van mijn HD aan op mijn iMac.

Ik durf niet (en dat zou naar mening niemand moeten doen) volledig te vertrouwen op iCloud Photo-library. Ik zit nu dan ook te twijfelen hoe ik een backup kan maken van mijn foto's (automatisch).

hoe ga jij straks je foto's back-uppen?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

funk-e schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:20:
[...]

Ik zit met dezelfde situatie als jij en loop tegen de beperkingen van mijn HD aan op mijn iMac.

Ik durf niet (en dat zou naar mening niemand moeten doen) volledig te vertrouwen op iCloud Photo-library. Ik zit nu dan ook te twijfelen hoe ik een backup kan maken van mijn foto's (automatisch).

hoe ga jij straks je foto's back-uppen?
ik wil eerst het hele proces doorlopen zoals apple het "bedoeld" heeft, gewoon om te kijken hoe het werkt.maar ik ga straks weer terug naar iphoto denk ik. overigens heb ik in iphoto niet al mijn foto staan, daar staan alleen jpg's in van originele raw files die ik op een nas heb staan. Als ik die ook nog in iCloud wil zetten is het einde zoek.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
rammes schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:23:
[...]

ik wil eerst het hele proces doorlopen zoals apple het "bedoeld" heeft, gewoon om te kijken hoe het werkt.maar ik ga straks weer terug naar iphoto denk ik. overigens heb ik in iphoto niet al mijn foto staan, daar staan alleen jpg's in van originele raw files die ik op een nas heb staan. Als ik die ook nog in iCloud wil zetten is het einde zoek.
Terug naar iPhoto lijkt me niet de beste optie, aangezien de ondersteuning zal verdwijnen.
Ik zal waarschijnlijk meer HD-ruimte moeten hebben om de boel veilig te kunnen stellen.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Zoals bekend wordt meta-info "faces" niet gesynchroniseerd tussen de verschillende apparaten. Prima, maar wat moet ik nu als restore gebruiken? Ik ben van plan om m'n Mac (die face-info bevat) opnieuw te formatteren. Ik moet dus echt de volledige Photos Library.photoslibrary kopieren naar een externe schijf? Het lijkt me veel makkelijker om gewoon na de clean install de foto's uit iCloud te fetchen, maar dan mis ik dus faces, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb inmiddels. Een iCloud photolibrary van zo'n 140GB

Upload mijn foto's naar mijn MacBook Pro.
Ik zet de JPEG's in de Photo's app (in een album)
De originelen (RAW+JPEG) gaan vanuit mijn MacBook naar mijn NAS

Let op dat je geen RAW+JPEG bestanden in je iCloud photolibrary zet!
Ik krijg die grote RAW bestanden met geen mogelijkheid meer verwijderd |:(

Als ik ze verwijder(ook uit verwijderde items) een dag wacht en dan enkel de JPEG bestanden upload kan ik wonderbaarlijk genoeg ook weer het bijbehorende RAW bestand openen... 8)7

Ik zit daardoor opgescheept met 5-10GB aan nutteloze gebruikte ruimte.
Heb al contact gehad met de Apple helpdesk en uiteindelijk verwezen naar een feedback pagina...zucht...

Buiten dat euvel vind ik het wel prettig werken. Overal heel snel alle foto's.
Wel moeten ze snel met updates komen voor een verbeterde workflow/weergave (volgorde etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Waar ik nog naar op zoek ben i.v.m. alles in de Cloud. Kan ik op gezette tijden mijn hele Bibliotheek (90GB) exporteren in fulltime foto's naar mijn NAS bijvoorbeeld? Heb al een zoekopdracht er aan gewaagd maar kom niet echt iets tegen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
(Vooralsnog) niet zonder tussenkomst van een Mac. Daar de bibliotheek de originelen laten importeren en die bibliotheek laten syncen met je NAS.

Maarssen nebje dus nog steeds geen originele JPEG bestanden he. Tenminsten niet eenvoudig bereikbaar. Die zitten dan ergens verstopt in je bibliotheek.
Pagina: 1 2 Laatste