Photos.app verstoort mijn workflow, hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sinds Apple het nieuwe Photos heeft gelanceerd (in beta) ben ik een beetje mijn weg in mijn workflow kwijt.

Ik gebruik iPhoto als mijn main database. Alles van mijn iPhone wordt hierin geimporteerd.
Mijn dSLR foto's importeer ik in Aperture, daar bewerk ik en exporteer vervolgens een 15 MP foto naar iPhoto. Ik bewaar mijn masters in Aperture per jaar in een library (zo'n 40-80 GB per jaar).

Omdat Photostream op de iPhone (volgens mij) nog steeds niet de volledige resolutie upload gebruik ik dat eigenlijk alleen als ik een foto wil uploaden of de informatie op de foto op een andere apparaat nodig heb. De rest importeer ik alsnog via de kabel naar iPhoto.

Als ik Photos zou gaan gebruiken, dan moet ik kiezen of ik mijn database lokaal of online wil. Om nu mijn 125 GB iPhoto bibliotheek te uploaden is mij iets te kostbaar. Dat wordt offline (immers, iCloud Photo Library staat het niet toe om bijvoorbeeld een gedeelte online te hebben en de rest offline).
Ik ga dus geen 4 euro per maand betalen, daardoor kan ik dus niet gebruik maken van iCloud Photo Library. Iets wat ik wel graag wil omdat foto's en filmpjes in volledige resolutie mét bewerkingen overal beschikbaar zijn.

Nadeel van Photos is ook dat ik mijn Aperture exports niet in Photos kan voorzien van GPS-data (zoals dat in iPhoto kan). Blijkbaar denkt Apple dat alles al een GPS-tag heeft en heeft die bewerkings mogelijkheden verwijderd (of extreem verstopt?)
Masters in Photos importeren is helemaal een no-go aangezien ik binnen 3 jaar een mega bibliotheek heb.
Overigens vind ik het gebrek aan Events in Photos ernstig en zijn Moments niet echt aan mij besteed.

Kortom: gebruik ik Photos en iCloud Photo Library niet, dan heb ik dus alleen nog de mindere kwaliteit Photostream (zonder filmpjes). Ik heb een kink in mijn workflow. Denk ik te moeilijk of zijn er anderen die ook problemen hebben? En wellicht een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:12
Je kunt een extra Photos Library aanmaken waarin je vervolgens iCloud Photo Library activeert. Hierin zet je dan alleen de foto's in die je wilt synchroniseren met andere apparaten. Dan hoef je niet je volledige 125GB te synchroniseren naar iCloud, maar alleen de selectie foto's die je in iCloud wilt hebben.

Dit aanmaken doe je door Option (Alt) ingedrukt te houden wanneer je Photos opent.
Je moet dan in de Voorkeuren van Photos wel de library als System Library instellen. Anders werkt iCloud Photo Library niet.

Wanneer je dan de 125GB library wilt openen, dan open je Photos weer met de Option knop ingedrukt en selecteer je de grote library.

[ Voor 24% gewijzigd door Rivanov op 09-04-2015 12:44 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat zou inderdaad een optie zijn. Een schoonheidsprijs verdiend het niet maar het is een work-around.
Laten we hopen dat iPhoto en Aperture het nog lang mogen doen... ;)

Als er nog anderen zijn met tips... :)