Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:59
@Verwijderd

Is er een specifieke reden dat je voor ESXI (VSphere) gekozen hebt, in plaats van een gratis alternatief zoals Promox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:13
marcel19 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:40:
@Verwijderd

Is er een specifieke reden dat je voor ESXI (VSphere) gekozen hebt, in plaats van een gratis alternatief zoals Promox?
Zal waarschijnlijk een persoonlijke voorkeur zijn. Ik kies ook nog steeds voor vSphere.

Overigens is vSphere ook gratis te gebruiken, je kan een gratis licentie sleutel aan laten maken op my vmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
marcel19 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:15:
Ik heb al geruime tijd ervaring met Xpenology vanaf dsm 5.2.
Altijd baremetal gedraaid vanaf een usb stick en sinds kort weer eens opgepakt op wat hardware wat ik nog had liggen.

Op dit moment heb ik de laatste bootloader geinstaleerd, en het systeem draait nu op: DSM 6.2-23739 Update 2.

In het systeem zit een Intel Pentium G4400 en 2X4 GB ram. Nu merk ik dat zodra ik bestand kopieer naar Xpenology dat het systeem niet meer werkbaar is totdat het kopiëren klaar is. Kan dit liggen aan de CPU?

Ik heb daarna zitten kijken naar een originele Synology, echter vind ik het bedrag wat je daarvoor moet neerleggen TE DUUR voor wat je ervoor terug kijkt. Er zijn genoeg andere alternatieve voor NAS software.
Maar de software bevalt me uitstekend voor mijn doeleinde.

Voor de prijs wat je voor een Synology moet neerleggen en welke proformance je daarvoor terug krijgt ( ZONDER HARDE SCHIJVEN ) is het naar mijn mening goedkoper en beter om een volledig systeem in losse onderdelen in elkaar te schroeven. en dan nog geld over houden voor storage. :) :)

Ik zou daarom wat aankoopadvies willen van jullie dagelijkse gebruikers.
Moet ik ergens rekening mee houden kwa moederboard / cpu / geheugen?
Storage / voeding / behuizing kom ik uiteraard zelf wel uit :)
Iemand die mij hier verder mee kan helpen?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel19 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:40:
@Verwijderd

ESXi is tevens gratis te gebruiken en inderdaad persoonlijke voorkeur i.v.m. werkervaring. Het werkt wat dat betreft prima.

Ook proxmox wel eens in het verleden geprobeerd voor virtualisatie doeleinden maar vond dat t.o.v. ESXi toch net niet zo prettig werken (maar wederom puur omdat ik vmware al enig tijd gebruikte)

Als t werkt onder proxmox, super, maar ik heb geen idee of dat wilt werken dus, maar zou zeggen post je ervaring, andere zijn vast nieuwsgierig hiernaar :-)

@marcel19
Wat betreft hardware staan er een aantal mooie voorbeelden in de afgelopen 2-5 pagina's volgens mij. Dat zijn andere enthousiaste personen die al naar hardware gekeken hebben. Wie weet helpt dat je verder stappen maken?

Reden van traagheid kan zijn:
  1. Netwerk
  2. HDD
  3. CPU
  4. Memory
In dit geval lijkt geheugen en cpu niet het probleem. Wat kan is dat je netwerk de load niet kan verwerken of je HDD's een probleem geven. Heb zo niet 1, 2, 3 een oplossing, maar je kunt proberen virtualisatie laag er tussen te zetten of juist net ertussen uit halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2018 19:57 . Reden: Reactie op Marcel19 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@Verwijderd
Op dit moment draait het op wat oudere hardware en dus ook maar 1 harde schijf van 2TB.
Er zit dus op dit moment nog geen RAID opstelling in.

Mijn netwerk is volledig uitgerust met CAT6 netwerk kabels en overal netgear gigabit switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marcel19 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:17:
@Verwijderd
Op dit moment draait het op wat oudere hardware en dus ook maar 1 harde schijf van 2TB.
Er zit dus op dit moment nog geen RAID opstelling in.

Mijn netwerk is volledig uitgerust met CAT6 netwerk kabels en overal netgear gigabit switches.
Voor Synology is een G4400 en 8GB RAM zeer ruim bemeten, daar zal het dus niet aan liggen.
Harde schijven zijn niet heel goed in het meerdere dingen te gelijk doen, dus misschien dat je het daar moet zoeken of corruptie van je filesystem.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 10-10-2018 08:30 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
|sWORDs| schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Voor Synology is een G4400 en 8GB RAM zeer ruim bemeten, daar zal het dus niet aan liggen.
Harde schijven zijn niet heel goed in het meerdere dingen te gelijk doen, dus misschien dat je het daar moet zoeken of corruptie van je filesystem.
Ik had nog een SSD liggen en heb daar alles opnieuw op geinstlaleerd en dit gaat dus wel goed.
Ik ben nu bezig met een Tweaker voor 5x 3TB harde schijven om een raid opstelling te gaan maken hiervoor.

Ben er alleen nog niet echt uit of ik Baremetal ga, of dat ik virtueel ga.

Indien ik virtueel ga werken moet ik nog kijken welke OS ik daarvoor gebruik.
Esxi(Vsphere ) of Proxmox

[ Voor 7% gewijzigd door marcel19 op 10-10-2018 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marcel19 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

Ik had nog een SSD liggen en heb daar alles opnieuw op geinstlaleerd en dit gaat dus wel goed.
Ik ben nu bezig met een Tweaker voor 5x 3TB harde schijven om een raid opstelling te gaan maken hiervoor.

Ben er alleen nog niet echt uit of ik Baremetal ga, of dat ik virtueel ga.

Indien ik virtueel ga werken moet ik nog kijken welke OS ik daarvoor gebruik.
Esxi(Vsphere ) of Proxmox
Met 8GB en een G4400 zou ik voor bare metal gaan, erg veel kun je er toch niet naast draaien.

Met ESXi:
Min free is 6% over de eerste 4GB en 4% over de tweede 4GB = 409,6MB
IGP = 64MB
ESXi = 512-1536MB

XPenology VM met 2vCPU en 2GB = 2048 + 8 (video) + 10.6 (mem overhead) + 6.4 (CPU overhead +18 MB (VM overhead) = 2091MB

Dan hebben we het dus al over 3.5GB en ESXi warnings beginnen bij 80% memory usage, dus je zou er nog een 2vCPU VM van 2.5GB naast kunnen draaien.
Afhankelijk van wat er op XPenology draait wil je ook niet meer dan 2-4 VMs er naast hebben qua CPU.

[ Voor 28% gewijzigd door |sWORDs| op 10-10-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
@|sWORDs|

zo'n idee had ik ook al, en dan zou ik er voor kunnen kiezen om eventueel een ubuntu server in virtualmachine te kunnen draaien in Xpenology zelf.

Nu lees ik ook over het gebruik van een SSD in Xpenology.
Welke manier kan ik hiervoor het beste gebruiken?

1. de ssd als los volume aanmaken en daar alle paketten op instaleren. en de harde schijven als RAID 5 installen met een apart volume.

2. de ssd en hdd combineren tot 1 volume.

Als ik het goed gelezen heb, is er met het gebruik van een ssd in de opstelling altijd een proformace upgrade met lees en schrijf snelheden.

[ Voor 57% gewijzigd door marcel19 op 10-10-2018 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
marcel19 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:27:
@|sWORDs|

zo'n idee had ik ook al, en dan zou ik er voor kunnen kiezen om eventueel een ubuntu server in virtualmachine te kunnen draaien in Xpenology zelf.

Nu lees ik ook over het gebruik van een SSD in Xpenology.
Welke manier kan ik hiervoor het beste gebruiken?

1. de ssd als los volume aanmaken en daar alle paketten op instaleren. en de harde schijven als RAID 5 installen met een apart volume.

2. de ssd en hdd combineren tot 1 volume.

Als ik het goed gelezen heb, is er met het gebruik van een ssd in de opstelling altijd een proformace upgrade met lees en schrijf snelheden.
Een enkele SSD is een read cache, twee SSDs kunnen als read/write cache.
Mogelijk een betere oplossing is twee volumes, één klein/snel (SSD) voor documenten/apps/temp en één groot/traag(HD).

[ Voor 1% gewijzigd door |sWORDs| op 10-10-2018 20:11 . Reden: Tjonge stond daar nou echt datastore ipv volume? Tijd voor vakantie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Is er al een mogelijkheid om de laatste June Bootloader te installeren in Virtualbox?
En dan bedoel ik een virtual machine in Windows :)

dit omdat ik niet zomaar mijn bare-metal wil updaten zonder dit eerste zelf volledig getest te hebben.
Maar omdat de laatste bootloader een .img is, kan ik het niet direct installeren binnen in Virtualbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:32
Ik draai al 1,5 jaar Xpenoly (DSM 6.1.7) baremetal met één 4 TB hardeschijf zonder problemen maar sinds een paar dagen is de status van het volume vastgelopen. De snelle en uitgebreide smart test hebben als resultaat "normaal".

De nas is gewoon bereikbaar en ik kan bij alle bestanden. Alleen werken alle niet standaard synology packages niet meer en de packages herstellen lukt om onverklaarbare reden niet. Er staan geen belangrijke bestanden op dus ik kan het volume wel verwijderen en opnieuw aanmaken maar heb ik hiermee wel de kern van het probleem te pakken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb ik nu een softwarematig probleem of is er hoogstwaarschijnlijk toch iets mis met de hardeschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.I.N.G schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:55:
Ik draai al 1,5 jaar Xpenoly (DSM 6.1.7) baremetal met één 4 TB hardeschijf zonder problemen maar sinds een paar dagen is de status van het volume vastgelopen. De snelle en uitgebreide smart test hebben als resultaat "normaal".

De nas is gewoon bereikbaar en ik kan bij alle bestanden. Alleen werken alle niet standaard synology packages niet meer en de packages herstellen lukt om onverklaarbare reden niet. Er staan geen belangrijke bestanden op dus ik kan het volume wel verwijderen en opnieuw aanmaken maar heb ik hiermee wel de kern van het probleem te pakken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb ik nu een softwarematig probleem of is er hoogstwaarschijnlijk toch iets mis met de hardeschijf?
Als je de status van de HDD opvraagt binnen DSM, zie je dan bv een disconnect staan? Of zijn alle 3 de waardes 0? (Bedoel dus niet de SMART status uitvragen).

Aantal mogelijkheden:
  1. Na een reboot system-volume waar DSM opstaat deels corrupt geraakt
  2. HDD een crash gehad in de vorm van een disconnect
  3. Alsnog een badsector op een deel waar de configuratie van DSM staat
Het zou een HDD disconnect zijn wat kan ontstaan door kast verplaatsen, kabel die door trillen niet meer goed vast zit, of hardware wat niet meer goed z'n werk doet. Een bad sector kan ook oorzaak zijn, check bij de SMART status of er wel bad sectors zijn. En zijn er recent nog reboots geweest of onaangekondigde power downs?

Als je de data kan overzetten gewoon doen en de disk cleanen en vervolgens DSM opnieuw erop zetten. Blijft de melding ook na een reboot?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2018 13:54 . Reden: layout aangepast, vorige getyped op m'n telefoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
hallo even een vraagje
wat is jullie ervaring met een ssd cache en dan in het bijzonder met een esxi datastore die via nfs benaderd wordt?
ik draai nu xpenology dsm6.2 op esxi 6.0 update 3met de onboard ahci sata controller in pass through modus en heb nog 2 van de 6 sata poorten over die als het zinvol is wil benutten voor een read write ssd cache. en hoe groot zouden de ssd's dan moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:04:
[...]
Als je de status van de HDD opvraagt binnen DSM, zie je dan bv een disconnect staan? Of zijn alle 3 de waardes 0? (Bedoel dus niet de SMART status uitvragen).
Alle drie de waardes zijn 0.
[...]
Aantal mogelijkheden:
  1. Na een reboot system-volume waar DSM opstaat deels corrupt geraakt
  2. HDD een crash gehad in de vorm van een disconnect
  3. Alsnog een badsector op een deel waar de configuratie van DSM staat
Het zou een HDD disconnect zijn wat kan ontstaan door kast verplaatsen, kabel die door trillen niet meer goed vast zit, of hardware wat niet meer goed z'n werk doet. Een bad sector kan ook oorzaak zijn, check bij de SMART status of er wel bad sectors zijn. En zijn er recent nog reboots geweest of onaangekondigde power downs?
Er zijn geen bad sectors gevonden. Het probleem is ontstaan terwijl ik aan het downloaden was met Nzbget en ik merkte het omdat de webservice opeens niet meer bereikbaar was en tegelijkertijd ontving ik een email dat het volume was vastgelopen.

De NAS stond nog wel aan maar ik kon niet meer inloggen op de beheer pagina en na een paar uur wachten heb ik uiteindelijk de stroom eraf gehaald en de nas laten herstarten. Hierna kon ik weer inloggen op de beheer pagina.
[...]
Als je de data kan overzetten gewoon doen en de disk cleanen en vervolgens DSM opnieuw erop zetten. Blijft de melding ook na een reboot?
De melding blijft ook na de reboot dus helaas zit er niks anders op dan het volume en de apps opnieuw installeren. Ik heb er een tweede hardeschijf bij geprikt en een tweede volume aangemaakt zodat ik hopelijk niet heel DSM overnieuw moet installeren.

Dankjewel voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:28
nou ik heb met mijn stomme kop de synology update gedraaid (dacht dat ik op mijn orginele nas was ingelogd) en nu doet het systeem het natuurlijk niet meer. iemand die weet of je een rollback of iets kan doen om het weer te laten werken of ben ik nu verplicht een reinstall van xpnology te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
♦️ Do not install DSM v6.2.1 Updates ♦️

https://xpenology.com/for...74-dsm-621-23824-warning/

🔹How to downgrade:
Make another bootloader on a spare usb but choose different machine type, for example if you are using 3615xs make a bootloader for 3617xs, boot from this then migrate, once migrated you can change bootloader back to 3615xs, it may ask you to migrate again.
🔹You cannot migrate the settings, so you have to do a clean install (keeps your data).

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 10:30

fvs

|sWORDs| schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:01:
[...]

Shift-R zodra het gele scherm komt bij het starten.

Ik heb wat meer info dan de release notes en ben ook de reden waarom het in een komende versie weer terug komt. ;)
Hi @|sWORDs| , was benieuwd of we imiddels naar 6.7.0 kunnen overstappen? Zag dat U1 inmiddels uit is. Ben benieuwd! Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
De fix voor passthrough method override zit er in, heb hem alleen al heel wat builds niet getest, wel met een hele vroege alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fvs schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

Hi @|sWORDs| , was benieuwd of we imiddels naar 6.7.0 kunnen overstappen? Zag dat U1 inmiddels uit is. Ben benieuwd! Bedankt voor je reactie.
Ik draai al een maandje op 6.7.0 (Build 9214924) zonder problemen. Ik update komend weekend naar de U1 variant.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

|sWORDs| schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:13:
De fix voor passthrough method override zit er in, heb hem alleen al heel wat builds niet getest, wel met een hele vroege alpha.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 01:30:
[...]

Ik draai al een maandje op 6.7.0 (Build 9214924) zonder problemen. Ik update komend weekend naar de U1 variant.
Zojuist geupdate naar 6.7 U1! Alles goed gegaan en werkt prima. Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Jun;s loader 1.04b is beschikbaar, volgens de release notes 6.2.1 proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

Klopt inderdaad. Iemand al een image gevonden voor ESXI? Of is dit iets wat je makkelijk zelf kunt doen obv de img?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
kikkeraap schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Jun;s loader 1.04b is beschikbaar, volgens de release notes 6.2.1 proof
Is die ook werkend in het geval je bare metal draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
BonJonBovi schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:44:
[...]

Geen idee, ik draai bare metal, en kwam dit tegen in mijn zoektocht naar een loader. De USB stick ligt klaar, maar nog geen tijd gehad om te proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door kikkeraap op 23-10-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:51
BonJonBovi schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:44:
[...]

Ik heb zojuist mijn bare metal geupgrade naar DSM 6.2.1-23824 Update 1.

Hiervoor heb ik eerst het nieuwe 1.04b bootimage gebruikt voor de DS918+ (nieuw stickje maken en hiervan booten). Vervolgens de update gestart en de bare metal werd automatisch 2-maal herstart.

Bij het starten van de update werd aangegeven dat deze ging naar DSM 6.2.1-23824, toen de bare metal klaar was echter de actuele versie inclusief update 1 (DSM 6.2.1-23824 Update 1).

Op dit moment lijkt het allemaal goed te werken. Ik draaide btw wel al DS918+ als bootimage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik draai nu een DS3615xs, vereist het dan meer aanpassingen? Of het is nog redelijk eenvoudig om over te gaan naar DS918+ met DSM 6.2.1?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvs

fvs

Zojuist geprobeerd in ESXI om van de DS3615xs met 1.03 over te stappen naar de DS918+ met loader 1.04b.

VM aangemaakt (BIOS, SATA 0:0, VMXNET3), mijn AHCI controller in passthrough gezet, booten gaat goed, vervolgens migratie naar DS918+ met de nieuwste DSM 6.2.1 .pat file. DSM herstart en ik kan vervolgens via de webinterface verbinden.

Helaas begint daar het probleem; het zal vast niet aan de bootloader liggen, echter op dit moment heb ik geen idee waar het wel aan ligt.

- Bij het inloggen in DSM verschijnt de melding dat Volume1 RAID 5 is gecrashed
- In de Storage Manager zie ik 2x 4TB schijven en 1x 50mb VMWare Virtual SATA HDD (Not Initialized). Fysiek heb ik 4x 4TB geïnstalleerd en die 50mb VMWare schijf was mij bij vorige versies nooit ingevallen
- Via SSH en fdisk uitgevonden dat de vier schijven wel worden gedetecteerd
- Via SSH en mdam de raid5 opnieuw opgebouwd. Nadat de raid opnieuw is opgebouwd mount ik deze opnieuw succesvol onder /volume1. Daar kan ik ook al mijn bestanden benaderen. Hieruit maak ik op dat er met de harde schijven niks mis is.

En de vervolgstap kom ik niet uit. Na de repair is /volume1 opnieuw gemount, echter via de Synology interface zie ik nog steeds maar 2x 4TB schijven staan en 1x 50MB VMWare Virtual SATA HDD. Na een reboot krijg ik weer de melding dat de RAID 5 volume is gecrashed, en met exact dezelfde commando's kan ik weer de array herbouwen.

Ik vind het ook vreemd dat ik nu een 50mb VMWare schijf zie staan; deze was naar mijn wetens nooit zichtbaar bij eerdere versies. De instellingen van de VM zijn exact hetzelfde als bij de vorige die ik had draaien. Komt dit door mijn .vmdk?
# Disk DescriptorFile
version=1
CID=6ccf51e5
parentCID=ffffffff
isNativeSnapshot="no"
createType="vmfs"

# Extent description
RW 102400 VMFS "synoboot.img" 0

# The Disk Data Base
#DDB

ddb.adapterType = "lsilogic"
ddb.deletable = "true"
ddb.encoding = "UTF-8"
ddb.longContentID = "7e24a756b77e33e24ac940cc6ccf51e5"
ddb.thinProvisioned = "1"
ddb.uuid = "60 00 C2 9a ee da ca 33-df 5e 04 3f 80 55 f9 62"
ddb.virtualHWVersion = "10"
Iemand hier ervaring mee?

Ik wilde teruggaan naar mijn vorige VM, echter dan moet ik opnieuw migreren van de 918+ naar de 3615xs, maar tijdens het migreren wordt een oude versie van synology niet geslikt. Dus dan wordt ik gedwongen om naar 6.2.1 te updaten, terwijl ik op 6.2 wil blijven.

--

Edit.

Opgelost! Het zat in de grub.cfg, waar ik alle menu entries had laten staan. Ik heb de eerste twee verwijderd en alleen de ESXI entry laten staan, nu werkt alles weer zoals het was! Dus werkend 1.03b met DSM 6.2.1. Data Scrubbing is nu bezig, zal daarna hier een OVF uploaden voor wie wilt.

[ Voor 28% gewijzigd door fvs op 24-10-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 06:46
Ik heb mijn Xpenology op een microserver N54L geupdate naar 6.1.4. Heeft voorheen altijd perfect gewerkt op DSM 5.2.
Na de upgrade is deze bereikbaar in het netwerk en kan ik bijv via de webportal op de NAS. Wanneer deze een shutdown heeft gehad is de NAS niet meer zichtbaar in het netwerk na een nieuwe boot. Wanneer ik mijn router check wordt er ook geen IP adres geclaimed en wordt dit device ook niet getoond in connected devices. De synology assistant kan deze dan ook niet meer vinden.

Wanneer ik tijdens booten voor de reinstall optie kies dan is deze weer zichtbaar met de juiste IP gegevens in de synology assistant. Na een nieuwe install werkt het ook weer tot de volgende shutdown.

De bios gecheckt, de C1E optie staat op disabled.
Vast IP, DHCP geprobeerd, heeft allebei geen baat.

Iemand dit eerder gezien of een idee wat ik verder nog kan doen of checken?

[ Voor 5% gewijzigd door Digitair op 26-10-2018 11:15 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 14:08
Na een paar dagen klungelen heb ik Xpenology nu draaien op wat mijn nas gaat worden. Punt is dat ik dat systeem ooit gekocht heb als pfsense systeem. Er zit 1 pci-e slot op en die is bezet door een dual nic kaart. Verder beschikt het bord over 2 :'( sata poorten. Voor pfsense is dat al 1 teveel maar voor een nas is het wel heel mager. Ik heb weinig zin om weer nieuwe hardware te kopen.

Op dit moment draait dsm van een ssd, puur om te kijken hoe de installatie verliep, en of ik het werkend kon krijgen. Morgen arriveren de 2 hdd`s en worden beide sata-poorten gebruikt, en gaat de ssd er uit. Klopt het dan dat er op 1 van de schijven een kleine partitie wordt gemaakt voor dsm? Stel dat ik de schijven in raid1 wil zetten. Installeer ik dan eerst dsm op schijf 1 waarna ik raid1 configureer en schijf2 een mirror wordt van schijf1? En ga ik tijdens het dagelijks gebruik het verschil merken tussen dsm van een hdd of een ssd?

- antwoord al gevonden :P DSM wordt op elke schijf geïnstalleerd, voor het geval dat bijvoorbeeld 1 van de 2 (als je er 2 hebt) uitvalt, anders zou je DSM niet kunnen starten om bij de resterende schijf te komen.

Hoe zit dat trouwens bij een Synology-nas? Zit daar flashgeheugen op het moederbord waar dsm van draait of wordt het ook geïnstalleerd op een van de schijven?

[ Voor 9% gewijzigd door Chiel op 05-11-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 11:49
miicker schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:07:
Ik draai nu een DS3615xs, vereist het dan meer aanpassingen? Of het is nog redelijk eenvoudig om over te gaan naar DS918+ met DSM 6.2.1?
Ik zit met exact hetzelfde, heb jij ergens uitgevonden of het kan met een baremetal om over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Camiel schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:23:
[...]

Ik zit met exact hetzelfde, heb jij ergens uitgevonden of het kan met een baremetal om over te stappen?
New nog niet gevonden, heb het zelf ook nog niet geprobeerd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Een vraagje aan de beste dames en heren van Tweakers,

Wanneer ik mijn harde schijven vanuit mijn huidige Synology NAS met ARM processor overzet naar een HPE Proliant Microserver G8 met een Intel processor. Wat gebeurt er dan precies met de geïnstalleerde packages die ik momenteel heb draaien op mijn Synology? Het gaat overduidelijk om packages voor ARM, dus ik verwacht niet dat die opeens kunnen draaien op een Intel.

Na wat Googlen kom ik het volgende tegen; "Installing a disk in xpenology resets configuration, but keeps existing raid/shr volumes and their data."

Moet ik dan alle apps opnieuw installeren en configureren als het ware en alle bijbehorende data geassocieerd met die apps, zoals bijv. een bestand geplaatst in quarantaine door de Antivirus Essential package zou dan ook gelijk verloren gaan? Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 51% gewijzigd door Indir op 09-11-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
Is er iemand die versie 6.2.1 al heeft draaien en hier een vmdk van heeft ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
jimmya3 schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:51:
Is er iemand die versie 6.2.1 al heeft draaien en hier een vmdk van heeft ?
Ik draai DSM 6.2.1-23824 Update 1 op de DS918+ bootloader van Jun.

Je kunt de bootloader op het welbekende forum downloaden en vervolgens de img omzetten naar VMDK met StarWind V2V Image Converter. Die is gratis. De VMDK-bestanden laad je dan in als harde schijf (wel even de VMDK instellen als SATA, anders krijg je mount errors). Et voila!

Edit: ook hier te downloaden.
https://mega.nz/#F!1ZVCQK6Y!ZcTvwzTh-ueDmzUMGL29uA

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisweb op 13-11-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
Is er iemand die XPEnology 6.2 als bare-metal werkend heeft gekregen op zijn HP ProLiant MicroServer Gen8? Ik zou namelijk graag willen weten welke BIOS instellingen zijn toegepast in het voorgenoemde geval. Bijv. SATA AHCI vs B120i controller (ik wil namelijk graag mijn harde schijven met behoud van de DSM configuratie, op de zaken na die niet mogelijk zijn natuurlijk, en data. Om deze in SHR te draaien zoals dat voorheen met mijn DS212+ ook het geval was).

[ Voor 80% gewijzigd door Indir op 14-11-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb even een vraag wat nu de juiste procedure is om te upgraden van 6.1 naar 6.2?
Ik gebruik ESXi met 2 data disken (mirror) via sata controller passthrough. Ik gebruik nu een VM met 3615x op 6.1.
Volgens mij moet ik een nieuwe VM aanmaken met de nieuwe loader (1.03b). Moet dat perse een ander type synology zijn (DS918) of mag dat ook weer de 3615x zijn?
Daarna de controller passthrough loskoppelen en aankoppelen aan de nieuwe VM en dan opstarten?

Ben ik dan ook al mijn settings op de NAS kwijt of worden deze mee gemigreerd?

En mochten dan daar problemen optreden, hoe kom ik dan terug?

En ik vraag me af of mijn passthrough wel gaat werken met 6.2.1-23824 gezien de melding daar: "A kernel config related to pci is changed, so all non official pcie device drivers are broken. DO NOT UPDATE TO DSM 6.2.1 with Jun's loader 1.03a2 or 1.03b or earlier."
Maar werkt dat dan nu wel met 1.04b?

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 14-11-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

Fjeze

AllesPerfect!

Ik wil zelf een NAS bouwen op basis van Xpenology.
Nu zag ik hier een build op basis van de J4105 voorbij komen, biedt deze echt een meerwaarde t.o.v. de J3455?
De J3455 zit volgens mij ook in de DS918+, wat een zeer krachtige NAS is.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Fjeze schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:20:
Ik wil zelf een NAS bouwen op basis van Xpenology.
Nu zag ik hier een build op basis van de J4105 voorbij komen, biedt deze echt een meerwaarde t.o.v. de J3455?
De J3455 zit volgens mij ook in de DS918+, wat een zeer krachtige NAS is.
Ik snap niet waarom je voor een Atom based CPU zou gaan, een G5400 en bord is op een heel systeem maar marginaal duurder en daadwerkelijk krachtig (2,5x een J3455).

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 16-11-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

|sWORDs| schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:41:
[...]

Ik snap niet waarom je voor een Atom based CPU zou gaan, een G5400 en bord is op een heel systeem maar marginaal duurder en daadwerkelijk krachtig (2,5x een J3455).
Bij welke taken ga je dit vooral merken?

Mijn doel van voor mijn NAS is:

Downloaden/repareren/uitpakken van 4K films van +/- 50GB
Plex media server wellicht (gebruik infuse, dus even kijken wat de PLEX server toevoegd.)
backup draaien van mijn Laptop
Streamen naar Apple TV 4K.

Ik zie namelijk dat alleen de G5400 al bijna net zo duur is als het complete bord met de J3455.

[ Voor 7% gewijzigd door Fjeze op 16-11-2018 13:11 ]

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 14-09 23:44
Fjeze schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:10:
[...]

Bij welke taken ga je dit vooral merken?

Mijn doel van voor mijn NAS is:

Downloaden/repareren/uitpakken van 4K films van +/- 50GB
Plex media server wellicht (gebruik infuse, dus even kijken wat de PLEX server toevoegd.)
backup draaien van mijn Laptop
Streamen naar Apple TV 4K.

Ik zie namelijk dat alleen de G5400 al bijna net zo duur is als het complete bord met de J3455.
Dat ga je natuurlijk merken bij alle taken waarmee de NAS iets moet doen. Je eerste twee taken zijn CPU intensief. Wat als je een film streamt terwijl hij ook download en aan het repareren is?

Ik heb zelf ook gekozen voor de G5400 ipv de J3455. Voor mij was de grootste reden dat ik juist zelf bouw zodat ik hem enigzins 'future proof' kan maken. Ik heb ook een bord met 6 sata poorten waardoor ik verwacht hier heel lang mee te kunnen doen. Ook met de G5400.

Ik ga ervan uit dat je NZB wil gebruiken zo te zien. Ik weet niet hoe je dat van plan was?
Ik heb nu Docker erop draaien met Sonarr, Radarr en NZBGet (en nog wat andere maar daar gaat het niet om).
Het is fijn om extra CPU ruimte te hebben.

Waar ik het wel eens mee ben is dat het duurder is. Voor mij viel het mee omdat het nog steeds stukken goedkoper is dan een Synology waar 6 schijven in kunnen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Fjeze schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:10:
[...]

Wat is 50 euro meer op een heel systeem met schijven? Het is misschien 5-10% en geeft je dat ruimschoots terug in prestaties. Dat bedoel ik met marginaal.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 16-11-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Draait er hier iemand Xpenology met meer dan 12 disks? Ik heb 6x onboard SATA en 8x SATA via SAS kaart en ik moet na vrijwel iedere patch /etc.defaults/synoinfo.cfg aanpassen met de juiste waarde:

maxdisks="12" --> maxdisks="14"
esataportcfg="0xff000" --> esataportcfg="0x00000"
usbportcfg="0x300000" --> usbportcfg="0xC000"
internalportcfg="0xfff" --> internalportcfg="0x3fff"

Echter wanneer ik dus patch, staan deze waarden weer op normaal en mis ik ineens 2 disks in mijn SHR2 set. Nu kan hij dat (nog net) opvangen maar ik ben nu wel weer een raid recovery aan het doen. Eerst wil hij een van de 10TB disks "vervangen" en hopelijk kan ik daarna mijn legacy 6TB schijf weer opnieuw laten joinen.. beetje finger crossed zeg maar.

Helaas kan ik synoinfo.cfg zelf niet locken en tijdens het patchen doet Synology een auto-reboot waardoor ik nooit op tijd ben met het opnieuw wijzigen. Tegen de tijd dat ik het bestand heb aangepast gevolgd door een reboot, is de RAID set als in degraded. Het enige wat ik kan bedenken is iets van een auto-replace scriptje maken die tijdens shutdown draait en de waarden direct goed zet na een patch. Klinkt omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
Indir schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:54:
Is er iemand die XPEnology 6.2 als bare-metal werkend heeft gekregen op zijn HP ProLiant MicroServer Gen8? Ik zou namelijk graag willen weten welke BIOS instellingen zijn toegepast in het voorgenoemde geval. Bijv. SATA AHCI vs B120i controller (ik wil namelijk graag mijn harde schijven met behoud van de DSM configuratie, op de zaken na die niet mogelijk zijn natuurlijk, en data. Om deze in SHR te draaien zoals dat voorheen met mijn DS212+ ook het geval was).
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Mij is het niet gelukt. Hij komt niet verder dan een paar regels tekst op het scherm en niet vindbaar in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
kikkeraap schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:01:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Mij is het niet gelukt. Hij komt niet verder dan een paar regels tekst op het scherm en niet vindbaar in het netwerk.
Ik denk er inmiddels over uit te zijn waar het aan zou kunnen liggen. Ik kon namelijk echt nergens achterhalen waar ik de IP-adressen voor NIC0 (kan worden ingezet voor zowel iLO als normaal netwerkverkeer middels LOM, dan kan je de dedicated iLO NIC uitschakelen en NIC0 inzetten voor allebei) en NIC1 naar statisch of dynamisch via DHCP kon omzetten, ook niet via iLO. Nu blijkt het zo te zijn dat dat wel mogelijk is via Intelligent Provisioning. Ook kan je gelijk de dedicated iLO NIC configureren indien nodig. Bij mij bleken zowel NIC0 als NIC1 op IPv4 statisch te staan, wat kan verklaren waarom ik überhaupt niet meer XPEnology kon installeren nog deze terug kon vinden op het netwerk.

HPE ProLiant Gen8 Servers - How to Reinstall or Upgrade Intelligent Provisioning

Ik kan je aanraden om even via de bovenstaande url te lezen hoe en via deze url Intelligent Provisioning te downloaden, om naar de laatste versie (1.70) voor HPE ProLiant MicroServer Gen8 middels de HPE Intelligent Provisioning Recovery Media te upgraden.

Indien je over een HPE ProLiant MicroServer Gen9 beschikt moet je gebruik maken van de 2.x versies van de genoemde software, zoals vermeld; "NOTE: Gen8 servers supports Intelligent Provisioning 1.x, Gen9 servers supports Intelligent Provisioning 2.x.".

Zie hier voor de Intelligent Provisioning Preferences voor de configuratie van de netwerkadapters waar ik het over heb.

Ik ga zo voor de zoveelste keer de XPEnology installatie proberen in gang te zetten als de netwerkadapters nu wel eens zichtbaar zijn op het netwerk, ik heb tevens DHCP-binding ingezet op de MAC-adressen van NIC0 en NIC1 met een vast IP-adres, om definitief vast te stellen of dit mijn probleem en hopelijk die van jou verhelpt.

[ Voor 31% gewijzigd door Indir op 19-11-2018 18:37 . Reden: spellingfouten her en der ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
MMaster23 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:30:
Draait er hier iemand Xpenology met meer dan 12 disks? Ik heb 6x onboard SATA en 8x SATA via SAS kaart en ik moet na vrijwel iedere patch /etc.defaults/synoinfo.cfg aanpassen met de juiste waarde:

maxdisks="12" --> maxdisks="14"
esataportcfg="0xff000" --> esataportcfg="0x00000"
usbportcfg="0x300000" --> usbportcfg="0xC000"
internalportcfg="0xfff" --> internalportcfg="0x3fff"

Echter wanneer ik dus patch, staan deze waarden weer op normaal en mis ik ineens 2 disks in mijn SHR2 set. Nu kan hij dat (nog net) opvangen maar ik ben nu wel weer een raid recovery aan het doen. Eerst wil hij een van de 10TB disks "vervangen" en hopelijk kan ik daarna mijn legacy 6TB schijf weer opnieuw laten joinen.. beetje finger crossed zeg maar.

Helaas kan ik synoinfo.cfg zelf niet locken en tijdens het patchen doet Synology een auto-reboot waardoor ik nooit op tijd ben met het opnieuw wijzigen. Tegen de tijd dat ik het bestand heb aangepast gevolgd door een reboot, is de RAID set als in degraded. Het enige wat ik kan bedenken is iets van een auto-replace scriptje maken die tijdens shutdown draait en de waarden direct goed zet na een patch. Klinkt omslachtig.
Moet je die instelling niet in 2 files maken om dat te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Wat is jullie ervaring/gedachte over de volgende set up?

Ik wil er Xpenology op gaan draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 76,55€ 76,55
1Asus H110M-K€ 54,89€ 54,89
1MSI B250M PRO-VD€ 47,99€ 47,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,43

Ik kan deze beide moederborden incl. processor voor een leuke prijs aankomen, maar zijn deze geschikt voor Xpenology?

Of wat is momenteel anders een goede set-up die werkt met de 918+ bootloader en de laatste versie van DSM?

P.S. Ik wil er 2x5tb 2,5"HDD in zetten en een SSD voor het downloaden/repareren/rarren. Media wordt vervolgens weggeschreven naar de 2x5TB HDD's.

Daarnaast heb ik nog 1x een 2TB 3,5"HDD liggen welke ik wil gebruiken voor documenten zoals foto's en dergelijke.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
Fjeze schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:19:

Ik kan deze beide moederborden incl. processor voor een leuke prijs aankomen, maar zijn deze geschikt voor Xpenology?

Of wat is momenteel anders een goede set-up die werkt met de 918+ bootloader en de laatste versie van DSM?
ik gebruik deze BAREMETAL setup :

Intel Pentium G4560 / GiBy GA-B250-HD3P B250 / 8GB / LSI SAS 9211-8i (IT)
DSM 6.1.6-15266 Update 1
JUN'S LOADER v1.02b - DS3617xs

Het Asus H110M-K MB heeft maar 4 sata en zal dus niet genoeg zijn voor al je hds/ssd's.
De MSI B250M PRO-VD heeft er 6.

[ Voor 9% gewijzigd door BlaBla1973 op 23-11-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

BlaBla1973 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:10:
[...]

ik gebruik deze BAREMETAL setup :

Intel Pentium G4560 / GiBy GA-B250-HD3P B250 / 8GB / LSI SAS 9211-8i (IT)
DSM 6.1.6-15266 Update 1
JUN'S LOADER v1.02b - DS3617xs

Het Asus H110M-K MB heeft maar 4 sata en zal dus niet genoeg zijn voor al je hds/ssd's.
De MSI B250M PRO-VD heeft er 6.
Bedankt voor je reactie!

Zitten er verder nog nadelen aan het MSI bord, werkt deze gewoon out of the box?
6x sata lijkt mij genoeg voor mijn gebruik.
Ik wil inderdaad ook 8GB geheugen toepassen.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
Werkt out of the box (zover dat kan bij Xpenology)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Kodess schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:19:
[...]

Dat ga je natuurlijk merken bij alle taken waarmee de NAS iets moet doen. Je eerste twee taken zijn CPU intensief. Wat als je een film streamt terwijl hij ook download en aan het repareren is?

Ik heb zelf ook gekozen voor de G5400 ipv de J3455. Voor mij was de grootste reden dat ik juist zelf bouw zodat ik hem enigzins 'future proof' kan maken. Ik heb ook een bord met 6 sata poorten waardoor ik verwacht hier heel lang mee te kunnen doen. Ook met de G5400.

Ik ga ervan uit dat je NZB wil gebruiken zo te zien. Ik weet niet hoe je dat van plan was?
Ik heb nu Docker erop draaien met Sonarr, Radarr en NZBGet (en nog wat andere maar daar gaat het niet om).
Het is fijn om extra CPU ruimte te hebben.

Waar ik het wel eens mee ben is dat het duurder is. Voor mij viel het mee omdat het nog steeds stukken goedkoper is dan een Synology waar 6 schijven in kunnen :+
Welk moederbord gebruik jij? En welke moederborden worden vaak gebruikt voor Xpenology?
Ik wil inderdaad een set-up met de G5400 of de G4560.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 14-09 23:44
Fjeze schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:08:
[...]
Welk moederbord gebruik jij? En welke moederborden worden vaak gebruikt voor Xpenology?
Dit is wat ik een half jaar geleden heb besteld. Ik heb er op dit moment 4 harde schijven in draaien.
Voor de rest weet ik niet heel veel van de moederborden af. Ik wou een G5400 en ik wou meer dan 4 SATA poorten, dan is er al snel weinig keus.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,95€ 79,95
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 72,04€ 144,08
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 77,-€ 77,-
1Kingston DataTraveler Special Edition 9 16GB Grijs€ 5,16€ 5,16
1Arctic Alpine 11 Passive€ 9,99€ 9,99
1Crucial CT4G4DFS824A€ 28,99€ 28,99
1Seasonic Focus Gold 450W€ 63,99€ 63,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,52

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Beste allemaal,

Ik draai al 2 jaar ESXI 6.0 u3 op een Microserver gen8 met een Xpenology (DSM VM (OVA van SWORDS), zonder problemen!

Hardware bestaande uit;
Xeon E3-1265l v2, 16gb ram, 2x3tb WD RED (in mirror) en 2x4tb WD GREEN in RAID 0 voor de media (WD GREEN gaan vervangen worden door WD REDS).
Echter wil ik nu af van de b120i controller en deze vervangen door een hardware RAID controller, de vraag is echter.. welke moeten we nemen? Ik kan nu namelijk in Xpenology de SMART status van de schijven niet zien en de schijven worden als virtual volume doorgegeven aan Xpenology.. Welke ik graag gelijk zou willen doorgeven aan Xpenology.

Iemand advies welke RAID controller aan te raden is met Xpenology?
Ik vond deze op eBay, weet iemand if deze gaat werken in IT mode?

Ook draai ik nu op ESXI zonder enig ander VM ernaast, alles is toegewezen aan xpenology (eerder draaide ik een Ubuntu server ernaast, vandaar ESXI). Raad iemand het aan om over te gaan naar baremetal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:13
larsje993 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:46:
Beste allemaal,

Ik draai al 2 jaar ESXI 6.0 u3 op een Microserver gen8 met een Xpenology (DSM VM (OVA van SWORDS), zonder problemen!

Hardware bestaande uit;
Xeon E3-1265l v2, 16gb ram, 2x3tb WD RED (in mirror) en 2x4tb WD GREEN in RAID 0 voor de media (WD GREEN gaan vervangen worden door WD REDS).
Echter wil ik nu af van de b120i controller en deze vervangen door een hardware RAID controller, de vraag is echter.. welke moeten we nemen? Ik kan nu namelijk in Xpenology de SMART status van de schijven niet zien en de schijven worden als virtual volume doorgegeven aan Xpenology.. Welke ik graag gelijk zou willen doorgeven aan Xpenology.

Ook draai ik nu op ESXI zonder enig ander VM ernaast, alles is toegewezen aan xpenology (eerder draaide ik een Ubuntu server ernaast, vandaar ESXI). Raad iemand het aan om over te gaan naar baremetal?
Waarom wil je van de b120 af? Voldoet hij niet meer?

Ik heb een tijdje xpenology met een m1015 gehad, dat was geen onverdeeld succes. Veel disk disconnects icm met de m1015 (lag niet aan de controller). Als je er toch niks anders naast draait kun je beter bare metal gaan.

Daarnaast lijkt me xpenology met hardware raid ook geen gelukkige combi. Synology gebruikt gewoon (een vorm) van mdadm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
Ik draai baremetal met deze controller:
Dell PERC H200 SAS/SATA controller (LSI SAS 9211-8i) (IT-mode)
Nooit problemen en je kan ook de smart waardes zien in DSM.
(Er zitten bij mij 8 4tb WD reds aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaBla1973
Fjeze schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:08:
[...]

Ik zou voor de G4560 gaan. Zeker als je die goedkoop kan kopen.
Samen met de MSI B250M PRO-VD (6x sata)

[ Voor 5% gewijzigd door BlaBla1973 op 24-11-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
Waarom wil je van de b120 af? Voldoet hij niet meer?

Ik heb een tijdje xpenology met een m1015 gehad, dat was geen onverdeeld succes. Veel disk disconnects icm met de m1015 (lag niet aan de controller). Als je er toch niks anders naast draait kun je beter bare metal gaan.

Daarnaast lijkt me xpenology met hardware raid ook geen gelukkige combi. Synology gebruikt gewoon (een vorm) van mdadm.
Oke, hardware raid is niet het correcte woord voor de situatie..
Ik wil de schijven graag direct doorgeven aan Xpenology, zonder dat ik datastores hoef aan te maken in Esxi..
En graag zou ik de smart status kunnen uitlezen in DSM en dat de schijven downspinnen wanneer langer dan 15 min niet gebruikt, iemand hier ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door larsje993 op 24-11-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
BlaBla1973 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:14:
Ik draai baremetal met deze controller:
Dell PERC H200 SAS/SATA controller (LSI SAS 9211-8i) (IT-mode)
Nooit problemen en je kan ook de smart waardes zien in DSM.
(Er zitten bij mij 8 4tb WD reds aan.)
Thanks voor de tip! Draai je baremetal op een Microserver gen8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

larsje993 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:19:
[...]

Oke, hardware raid is niet het correcte woord voor de situatie..
Ik wil de schijven graag direct doorgeven aan Xpenology, zonder dat ik datastores hoef aan te maken in Esxi..
En graag zou ik de smart status kunnen uitlezen in DSM en dat de schijven downspinnen wanneer langer dan 15 min niet gebruikt, iemand hier ervaring mee?
Ik heb in dit topic eerder al eens aangegeven hoe dit te doen. Moet ff graven want ik geef tegenwoordig m'n PCI kaarten door i.p.v. de HDDs. Gaat erom dat je ze mountains met vmkfstools.

Volgens mij gebruikte ik deze YouTube als basis / voorbeeld:
YouTube: How to Mount Physical Hard Drives in VMWare vSphere Hypervisor - ESX...

SMART status uitlezen werkte bij mij alleen als de enige HDD providers de PCI lsi kaartjes waren en dus geen HDDs die je doorzet zoals je nu vraagt.

PS. Zelf heb ik 2x H310 kaartjes met IT firmware en die werken prima. Via eBay gekocht voor een prikkie

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
kikkeraap schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:01:
[...]

Uiteindelijk heb ik het niet vindbaar op het netwerk probleem weten te verhelpen. Ik bleek de dubbele punten te zijn vergeten weg te halen uit de twee MAC-adressen die ik had toegevoegd aan de nieuwe 'synoboot.img' die bestemd was voor een andere, veel kleinere USB-stick van 131MB groot waar de image prima op past.

Ik dacht al die tijd bij mijzelf van nee het kan toch echt niet aan de image liggen? Terwijl die het daarvoor wel prima deed, niet dus! :X 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Wat is eigenlijk de meest nieuwe en duidelijke handleiding om een nieuwe Xpenology build Bare metal te installeren met de 1.04b loader en de 918+ image.

Mijn hardware is:

MSI B250M pro-vd
Intel G4560
8gb DDR 4 2666ghz geheugen.

En is het makkelijk om achteraf extra schijven toe te voegen?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Fjeze schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:17:
Wat is eigenlijk de meest nieuwe en duidelijke handleiding om een nieuwe Xpenology build Bare metal te installeren met de 1.04b loader en de 918+ image.

Mijn hardware is:

MSI B250M pro-vd
Intel G4560
8gb DDR 4 2666ghz geheugen.

En is het makkelijk om achteraf extra schijven toe te voegen?
Iemand tips?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 20:05
Waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is RAID support.

Moet mijn moederbord ook RAID ondersteunen of regelt XPenology dat softwarematig ?

Een intel H110M moederbord heeft geen RAID maar kan ik dat wel gebruiken als ik JBOD en RAID 5 binnen XPenology wil toepassen ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Software matig word dit gedaan in XPenology.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Thanks ... maakt de keuze in moederborden groter en de kosten lager. :)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• jwvdst
larsje993 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:46:
Beste allemaal,

Hardware bestaande uit;

bare metal is wel een beetje overkil

Kun je de b120i raid controller niet in ahci modus zetten in de bios en in pass through modus zetten tbv xpenology en dan een USB stick/schijf gebruiken voor de datastore van de esxi host? Als je de on board SATA controller in ahci modus zet kan xpenology de smart waardes wel uitlezen. Nadeel is dan wel dat je een vervangende controller moet hebben voor je host of een USB schijf voor je data store moet hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door jwvdst op 29-11-2018 21:03 ]

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

Ik ben bezig mijn Xpenology in te richten, heb nu SABnzbd in Docker draaien en dat werkt helemaal top!

Nu heb ik echter mijn schijven als volgt ingedeeld:

1x 1TB HD voor apps, downloads en dergelijke. Hier staat Docker ook op geïnstalleerd, en dus ook SABnzbd.

2x 2TB HD als 1 volume in JBOD. Hier staan mappen films, series, muziek. op.

Nu wil ik dus graag dat SABnzbd alles download op de 1TB schijf, en als alles gerepareerd is hij de map met daarin de MKV verplaatst naar de andere harde schijf. Ook wil ik graag dat hij de bestandsnaam aanpast naar de map filmnaam (jaartal)/filmnaam (jaartal).mkv

Is dit mogelijk, of zal ik de bestanden elke keer handmatig moeten verplaatsen?

Ik heb nu wel gezien dat het verplaatsen op dezelfde schijf lukt, echter staat het nu in de map downloads-incomplete. Deze map zie ik echter niet staan in filestation. Kan ik deze map wel benaderen en de bestanden daaruit halen? staan nu 2 films in van zo'n 65GB, maar krijg ze nergens gevonden.

Fly or Die

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:24
@Fjeze CouchPotato of Radarr moeten dat toch voor je kunnen?

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

RudolfR schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:47:
@Fjeze CouchPotato of Radarr moeten dat toch voor je kunnen?
Daar heb ik nog niet naar gekeken, ik gebruik nu newzbin, en laat vanuit daar de NZB doorsturen naar SABnzbd.

Kan je SABnzbd ook zo instellen dat hij download naar schijf 1, en daarna uitpakt naar schijf 2?

Of is dat vooral handig met Radarr of dergelijke?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
bare metal is wel een beetje overkil

Kun je de b120i raid controller niet in ahci modus zetten in de bios en in pass through modus zetten tbv xpenology en dan een USB stick/schijf gebruiken voor de datastore van de esxi host? Als je de on board SATA controller in ahci modus zet kan xpenology de smart waardes wel uitlezen. Nadeel is dan wel dat je een vervangende controller moet hebben voor je host of een USB schijf voor je data store moet hebben.
Ik draai Plex via Xpenology met plm 10 Docker images.
CPU zit nu gemiddeld op 10% en wanneer er Plex moet transcoderen gaat het max naar 45%. Dus overkil valt wel mee.;)

Ik heb in het begin de b120i in ahci gehad, het nadeel hiermee was dat de fan extreem hard ging draaien..
Ondertussen heb ik een Dell PERC H200 op de kop kunnen tikken, dus hier gaan we maar eens mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
Kan je SABnzbd ook zo instellen dat hij download naar schijf 1, en daarna uitpakt naar schijf 2?

Of is dat vooral handig met Radarr of dergelijke?
Dit is handiger met Rarderr/Sickrage (TV-series) of Couchpotato (Films), deze programma's kunnen namelijk ook gelijk de bestandsnaam aanpassen zoals jij dit wenst!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
Indir schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:01:
[...]

Uiteindelijk heb ik het niet vindbaar op het netwerk probleem weten te verhelpen. Ik bleek de dubbele punten te zijn vergeten weg te halen uit de twee MAC-adressen die ik had toegevoegd aan de nieuwe 'synoboot.img' die bestemd was voor een andere, veel kleinere USB-stick van 131MB groot waar de image prima op past.

Ik dacht al die tijd bij mijzelf van nee het kan toch echt niet aan de image liggen? Terwijl die het daarvoor wel prima deed, niet dus! :X 8)7 |:(
De dubbele punten zitten er niet in, ik ga door met speuren.

De image die ik gebruik is voor een ds918+, maar hoe kom ik eigenlijk aan een serial? Ik heb geen serial generator kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

larsje993 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:06:
[...]

Dit is handiger met Rarderr/Sickrage (TV-series) of Couchpotato (Films), deze programma's kunnen namelijk ook gelijk de bestandsnaam aanpassen zoals jij dit wenst!;)
Bedankt, ik ga er eens naar kijken. Geen ervaring mee.
Werkt dat ook samen met newzbin, zodanig gewoon handmatig kan bepalen welke films ik download? Of moet je couchpatato alles laten zoeken en degelijke?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
Fjeze schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:44:
Ik ben bezig mijn Xpenology in te richten, heb nu SABnzbd in Docker draaien en dat werkt helemaal top!

Nu heb ik echter mijn schijven als volgt ingedeeld:

1x 1TB HD voor apps, downloads en dergelijke. Hier staat Docker ook op geïnstalleerd, en dus ook SABnzbd.

2x 2TB HD als 1 volume in JBOD. Hier staan mappen films, series, muziek. op.

Nu wil ik dus graag dat SABnzbd alles download op de 1TB schijf, en als alles gerepareerd is hij de map met daarin de MKV verplaatst naar de andere harde schijf. Ook wil ik graag dat hij de bestandsnaam aanpast naar de map filmnaam (jaartal)/filmnaam (jaartal).mkv

Is dit mogelijk, of zal ik de bestanden elke keer handmatig moeten verplaatsen?

Ik heb nu wel gezien dat het verplaatsen op dezelfde schijf lukt, echter staat het nu in de map downloads-incomplete. Deze map zie ik echter niet staan in filestation. Kan ik deze map wel benaderen en de bestanden daaruit halen? staan nu 2 films in van zo'n 65GB, maar krijg ze nergens gevonden.
Ik denk dat je bij je docker instellingen moet kijken.
Je moet zorgen dat je mappen beschikbaar zijn binnen je docker.
Dan kan je ze daarna kiezen via Sabnzdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

kikkeraap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:41:
[...]

De image die ik gebruik is voor een ds918+, maar hoe kom ik eigenlijk aan een serial? Ik heb geen serial generator kunnen vinden.
Ik had ook een hoop gezeik met mijn bare-metal install en 6.2. Heb uiteindelijk gekozen om 6.1.7 te installeren en dat draait inmiddels alweer 70 dagen uptime zonder problemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 77,71€ 77,71
1MSI H110M ECO€ 46,-€ 46,-
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 286,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 38,50€ 38,50
1Crucial CT4G4DFS8213€ 52,76€ 52,76
1Seasonic G-series 360 watt€ 69,84€ 69,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,31

Ik durf er ook eigenlijk niks meer aan te doen, het draait nu stabiel en dat vind ik prima.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
Kuusj schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:55:
[...]

Ik had ook een hoop gezeik met mijn bare-metal install en 6.2. Heb uiteindelijk gekozen om 6.1.7 te installeren en dat draait inmiddels alweer 70 dagen uptime zonder problemen.

Ik durf er ook eigenlijk niks meer aan te doen, het draait nu stabiel en dat vind ik prima.
Welke problemen had je dan?

Ik heb een baremetal ook op 6.1.7 (DS3617) en wilde binnenkort ook de overstap naar 6.2 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BlaBla1973 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:34:
[...]

Welke problemen had je dan?

Ik heb een baremetal ook op 6.1.7 (DS3617) en wilde binnenkort ook de overstap naar 6.2 maken.
Dat ik wél kon verbinden maar dat de installatie na een bepaald percentage een foutmelding gaf, of dat ik met geen mogelijkheid kon verbinden met de server, niet via de applicatie en niet via internet. Die USB id's e.d. uiteraard aangepast, net als serienummer. Verschillende USB's geprobeerd, zelfs andere UTP kabels, BIOS reset enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 30-11-2018 13:37 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaBla1973
Hier staat wel goede info over de 6.2 update.
https://xpenology.com/for...6x-loaders-and-platforms/

Had je wel een goed serienummer die bij de USB lader paste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
BlaBla1973 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:51:
Hier staat wel goede info over de 6.2 update.

Had je wel een goed serienummer die bij de USB lader paste?
Dat is een mooie tabel :) . Als ik die tabel goed lees, dan kan ik beter 1.03b als losser gebruiken. Klopt dat deze loader geen problemen geeft met de meest recente versie van DSM (Just be sure)?

[ Voor 0% gewijzigd door kikkeraap op 30-11-2018 16:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indir
kikkeraap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:41:
[...]

Inmiddels zit ik weer met het gezeik dat de DHCP geen IP doorgeeft aan de netwerk interfaces nadat ik de XPEnology installatie als testdoeleind heb uitgevoerd zoals ik de vorige keer aan gaf, ik heb geen idee hoelang het kan gaan duren voordat het weer eens werkt zoals het hoort, het probleem verhelpt zichzelf namelijk nogal sporadisch eens in de zoveel tijd vanzelf waardoor ik er geen grip op kan krijgen. Vandaar dat ik daardoor heb besloten om toch maar van een ESXi + XPEnology constructie gebruik te gaan maken. Betreffende de serial generator ik weet niet of ik hier mag linken naar een website die Synology DSM serials genereert. Vandaar dat ik je een PM zal sturen met een URL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ik draai dan 6.2 al met een maand uptime op esxi 6.0u3 met de 1.03b bootloader voor de ds3615xs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
Indir schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:57:
[...]

Inmiddels zit ik weer met het gezeik dat de DHCP geen IP doorgeeft aan de netwerk interfaces nadat ik de XPEnology installatie als testdoeleind heb uitgevoerd zoals ik de vorige keer aan gaf, ik heb geen idee hoelang het kan gaan duren voordat het weer eens werkt zoals het hoort, het probleem verhelpt zichzelf namelijk nogal sporadisch eens in de zoveel tijd vanzelf waardoor ik er geen grip op kan krijgen. Vandaar dat ik daardoor heb besloten om toch maar van een ESXi + XPEnology constructie gebruik te gaan maken. Betreffende de serial generator ik weet niet of ik hier mag linken naar een website die Synology DSM serials genereert. Vandaar dat ik je een PM zal sturen met een URL.
Wat is het voordeel van een serial? Dat je op afstand je nas kan bereiken of meer functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
J.Thermaltaker schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:08:
[...]

Wat is het voordeel van een serial? Dat je op afstand je nas kan bereiken of meer functies?
https://xpenology.com/for...findComment&comment=78666

"in 3617 and probably other newer versions like 916+ and 918+ there is a chek about the bootloader (or serial device?) that checks for original sysnology hardware, after some time (~24h) it will disable services, it was called timebomb, that fix came (afair) with 1.2a2, same time as 916+ support "
jwvdst schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:50:
Ik draai dan 6.2 al met een maand uptime op esxi 6.0u3 met de 1.03b bootloader voor de ds3615xs
Vraagje, maak je toevallig ook gebruik van Raw Device Mapping (RDM) was namelijk benieuwd wat de ervaringen, maar ook de voor en nadelen hiervan zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Indir op 30-11-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Indir schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:20:

[...]

Vraagje, maak je toevallig ook gebruik van Raw Device Mapping (RDM) was namelijk benieuwd wat de ervaringen, maar ook de voor en nadelen hiervan zijn?
nee
ik heb de onboard sata controller middels pass through rechtstreeks aan de xpenology vm gegeven. RDM heb ik nooit gebruikt en dus geen ervaring mee.
een jaar terug ben ik van bare metal naar esxi gegaan en heb toen de hardeschijven zo over gezet in mn esxi bak. Zelfs de complete configuratie werkte nog zoals ik die bare metal had. En in geval van problemen met je hardware anders dan de hds kun je ook weer heel makkelijk (tijdelijk) terug naar bare metal. Smart werkt ook gewoon als je de sata controller in pass trhough modus hebt en bij RDM niet.

Persoonlijk heb ik ook meer vertrouwen in de pass through oplossing dan de RDM oplossing omdat je bij RDM toch weer een extra 'laag' hebt waar de gegevens doorheen moeten voordat ze op de schijf staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Hi,

Ik probeer al een aantal tijd een valid serial en mac te genereren.
Wat ik ook genereer, geen een serial number wordt aanvaard bij synology.

Ik gebruikt deze gen:https://xpenogen.github.io/serial_generator/index.html
js function voor mac zit verstopt onder de dev.

Is de enige mogelijk echt van een vast toestel het mac te nemen?

Ik heb namelijk een Synology Cam License gekocht maar krijg hem niet geactiveerd.
Foutmelding: De verbiding is mislukt, controleer netwerkinstellingen.

Ping naar google.be vanuit de nas werkt gewoon dus lijkt me sterk dat dat het probleem is.
PING google.be (172.217.17.35) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ams16s29-in-f3.1e100.net (172.217.17.35): icmp_seq=1 ttl=57 time=12.4 ms
64 bytes from ams16s29-in-f3.1e100.net (172.217.17.35): icmp_seq=2 ttl=57 time=11.7 ms
64 bytes from ams16s29-in-f3.1e100.net (172.217.17.35): icmp_seq=3 ttl=57 time=10.3 ms

[ Voor 45% gewijzigd door Teaclo op 02-12-2018 19:52 ]

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste ik weet niet of iemand me hier kan helpen, maar zo net heb ik dit probleem

Volume 1 is vast gelopen
http://prntscr.com/lq9skk

maar als ik test doe zijn de schijven in orde het gaat om 2x 8TB ik wil mijn data niet kwijt enig idee hoe ik dit oplos ?
http://prntscr.com/lq9t3c
http://prntscr.com/lq9t88

hopelijk kan iemand van jullie mij helpen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:33:
Beste ik weet niet of iemand me hier kan helpen, maar zo net heb ik dit probleem

Volume 1 is vast gelopen
http://prntscr.com/lq9skk

maar als ik test doe zijn de schijven in orde het gaat om 2x 8TB ik wil mijn data niet kwijt enig idee hoe ik dit oplos ?
http://prntscr.com/lq9t3c
http://prntscr.com/lq9t88

hopelijk kan iemand van jullie mij helpen :(
Excuses kerel. Helaas je post gemist. Ben je nog verder gekomen of nog hulp nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:40:
[...]

Excuses kerel. Helaas je post gemist. Ben je nog verder gekomen of nog hulp nodig?
geen probleem!

ik heb een tool UFS Explorer Professional Recovery gebruikt en daarmee mijn files kunnen backupen en terug van 0 begonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
Er blijkt een overzicht van compatibiliteit voor Jun's XPEnology bootloaders en CPU architectuur te zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik heb dit weekend XPenology (DS3615+) voor het eerst geinstalleerd en heb het nu draaien op:

Asrock - H270M-ITX ac moederbord
Intel G3900 Celeron
4 Gb RAM

Mijn schijven werden eerst niet herkend dus heb een nieuwe image gemaakt met de custom extra.lzma en daarna werden de schijven wel herkend.

Ondertussen staat mijn oude 2-bay NAS alle data over te pompen naar de nieuwe NAS PC :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:09
Momenteel heb ik Xpenology draaien op onderstaande hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock AM1B-ITX€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT102464BA160B€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Na ongeveer een week uptime is de server erg traag (Plex streamt/laadt niet meer, DSM/Home Assistant/SABnzbd/Sonarr/Radarr webpagina doet er ongelofelijk lang over om te laden) en na een reboot voelt hij weer snel aan. Ik heb daarom in de Task Scheduler een wekelijkse reboot gepland.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ik zat er aan te denken om de server te upgraden met de volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 79,-€ 79,-
1ASRock H110M-ITX€ 58,95€ 58,95
1Crucial CT8G4DFS824A€ 48,60€ 48,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 186,55

Zou dat enige verschil uitmaken of ligt het probleem ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
ndthien schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:25:
Na ongeveer een week uptime is de server erg traag (Plex streamt/laadt niet meer, DSM/Home Assistant/SABnzbd/Sonarr/Radarr webpagina doet er ongelofelijk lang over om te laden) en na een reboot voelt hij weer snel aan. Ik heb daarom in de Task Scheduler een wekelijkse reboot gepland.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ik heb exact dit, ook nog geen oorzaak of oplossing, maar je bent niet alleen.

• BaggerDeBagger
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:01
marc1982 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:42:
[...]

Ik heb exact dit, ook nog geen oorzaak of oplossing, maar je bent niet alleen.
Klinkt me bekend in de oren. Bij mij bleek dit CouchPotato te zijn die vanaf een bepaalde versie besloot om zowel CPU als Mem op te blijven eten. Aangezien deze als docker container draaide heb ik deze qua resources kunnen limiteren waardoor DSM weer vlot aanvoelde en de oorzaak gevonden was.
Inmiddels maak ik gebruik van radarr die dit probleem (voorlopig) niet kent.
Mocht je ook gebruik maken van docker containers dan zou ik starten met het limiteren van resources. Zo niet dan kun je eens een ssh sessie starten om te kijken waar je CPU en Mem verdwijnen mbv van top oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 13:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Iemand ervaring met een Gigabyte B360M-D3H om daar baremetal op te draaien ?
Voor zover ik kan achterhalen zou dit zowel met met 1.03b als 1.04b moeten werken, maar bij 1.03b in legacy mode (niet UEFI).
Wat ik ook doe, ik krijg simpelweg geen IP adres.
Wat mij bevreemd is dat het IP adres ook aangeeft dat de NIC not connected zou zijn, maar ik ben niet bekend met dit moederboard.
Netwerkkabel is gegarandeerd goed, meerdere ook geprobeerd. Iemand praktijkervaring met dit moederboard en de BIOS settings for xpenology ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
Koffie schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:20:
Iemand ervaring met een Gigabyte B360M-D3H om daar baremetal op te draaien ?
Voor zover ik kan achterhalen zou dit zowel met met 1.03b als 1.04b moeten werken, maar bij 1.03b in legacy mode (niet UEFI).
Wat ik ook doe, ik krijg simpelweg geen IP adres.
Wat mij bevreemd is dat het IP adres ook aangeeft dat de NIC not connected zou zijn, maar ik ben niet bekend met dit moederboard.
Netwerkkabel is gegarandeerd goed, meerdere ook geprobeerd. Iemand praktijkervaring met dit moederboard en de BIOS settings for xpenology ?
MAC adres in de grub aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

larsje993 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 06:56:
[...]

MAC adres in de grub aangepast?
Sorry glad vergeten te vermelden. Ja diverse keren aangepast. Zowel in de img voor het schrijven naar USB als vanaf de grub commandline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
Koffie schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:55:
[...]

Sorry glad vergeten te vermelden. Ja diverse keren aangepast. Zowel in de img voor het schrijven naar USB als vanaf de grub commandline.
Hmm.. kijk anders hier eens: http://xpenology.me/compatible/.
Hier staat alle hardware wat compatible is met Xpenology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met een Ubuntu Live CD getest, NIC werd keurig herkend als een E1000e (chipset I219-V) die bij mijn weten al door oudere loaders herkend word.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en een losse netwerkkaart erin gedrukt, werkt prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:41:
[...]

1) na een tijdje test run gedaan te hebben ova opnieuw geimporteerd
2) Exact 't zelfde configureren maar niet aanzetten (dus hardware passthrough, memory reservation)
3) Vervolgens de oude DSM uitschakelen via normale weg. VM gaat dan uit.
4) Nieuwe DSM (VM) inschakelen en vervolgens de migratie doorlopen. Je krijgt waarschijnlijk een nieuw IP, check ff in de router welke is uitgegeven en log daarop in of gebruik find.synology.com
5) Daarna krijgt de NAS een reboot en je oude IP weer terug als je 'm vast hebt staan in je vorige config. anders even zelf omzetten.
6) En klaar.. tenminste bij mij was dat alles :)
Zojuist een eerste poging gewaagd - nu ik er eindelijk even tijd voor heb - en ik loop vast op punt 2, onderdeel hardware passthrough.
Ik heb m'n sata controller in passthrough gekregen op m'n oude / huidige vm - volgens instructies van swords. Als ik dezelfde controller als device wil toevoegen aan de nieuwe vm, krijg ik deze melding / error:
code:
1
PCI passthrough devices cannot be added when Nested Hardware-Assisted Virtualization is enabled.

Echter in de oude / huidige vm staat 'Nested Hardware-Assisted Virtualization' ook aan, en ik weet niet zo goed wat ik inlever als ik dit uitzet - zodra ik het uitzet kan ik de controller wel toevoegen (maar heb 'm in deze staat nog niet aan gezet).

Iemand hier ook mee te maken gehad?
Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste