Het Grote XPenology Topic

Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:53
Ik vermoed dat je de datastore niet op hetzelfde device kan hebben (beperking vanuit dsm, niet esx).
Probeer eens een kleine vmdk op een andere datastore.

Is ook niet logisch, ik heb het ook op eenzelfde datastore staan, maar dan een hdd.
Is de pat file zeker goed? Even controleren met de MD5 vanaf de synology website?

[ Voor 36% gewijzigd door Domino op 29-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MD5 klopt

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
En wat gebeurt er als je de ova deployed naar je/een reguliere datastore? Maw: zet de usb stick eens buiten spel in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Ik draai op dit moment op Jun's bootloader en DSM 6.0.2-8451 Update 9 het is mij echter nog niet duidelijk of ik dit al zonder problemen kan updaten naar DSM 6.1.1-15101-4. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Domino schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:42:
En wat gebeurt er als je de ova deployed naar je/een reguliere datastore? Maw: zet de usb stick eens buiten spel in het verhaal.
Op een normale harde schijf werkt het wel zo te zien, maar die wilde ik eigenlijk gewoon voor opslag gebruiken. Ach, het moet maar.
Bedankt voor je hulp in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Ik loop tegen een klein probleempje aan.
Ik heb de synocommunity repo geïnstalleerd op mijn VM ds3617xs en ik krijg maar 14 packages ter beschikking. Terwijl dat op mijn ds214 (fisiek) 50 packages zijn.
Beide draaien op 6.1.1 update 4.

Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb de DNS servers op de ds3617xs al handmatig toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 14:59
Ik heb net XPnology op VMware virtuele machine gezet op een pctje waar windows op staat.
Dit gaat allemaal prima, ik kan een volume maken etc.
Ik krijg het alleen niet voormekaar om een gedeelde map toe te voegen in windows.
Het maakt niet uit of ik het probeer op de machine met daarop de VM of mijn standaard pc die op hetzelfde netwerk zit.

Via de DS file app kan ik wel bij mijn data. Ik zou verwachten dat het dan iets te maken heeft met SMB of een firewall op 1 van beide pcs.
Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Samoht93 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:01:
Ik heb net XPnology op VMware virtuele machine gezet op een pctje waar windows op staat.
Ik krijg het alleen niet voormekaar om een gedeelde map toe te voegen in windows.
Het maakt niet uit of ik het probeer op de machine met daarop de VM of mijn standaard pc die op hetzelfde netwerk zit.

Via de DS file app kan ik wel bij mijn data. Ik zou verwachten dat het dan iets te maken heeft met SMB of een firewall op 1 van beide pcs.
Hebben jullie een idee?
Kan aan heel veel liggen, staat netwerk delen aan op de host?
Heb je al geprobeerd door in de explorer "\\SERVERNAAM\MAPNAAM" in te vullen en kijken of het werkt?
Als je kijkt bij netwerkapparaten op de host, zie je de server er dan bij staan?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Samoht93 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:01:

Hebben jullie een idee?
Misschien een domme vraag, maar heb je wel het vinkje weggehaald bij "Hide this shared folder in "My Network Places""?

Probeer het eens direct te benaderen zoals de poster voor mij stelt?
larsje993 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:43:
Ik heb de synocommunity repo geïnstalleerd op mijn VM ds3617xs en ik krijg maar 14 packages ter beschikking. Terwijl dat op mijn ds214 (fisiek) 50 packages zijn.

Iemand een idee hoe dit kan?
Een hele hoop packages zijn nog niet geüpdated voor DSM 6 voor dit platform.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 31-05-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
miicker schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:06:
[...]

Kan aan heel veel liggen, staat netwerk delen aan op de host?
Heb je al geprobeerd door in de explorer "\\SERVERNAAM\MAPNAAM" in te vullen en kijken of het werkt?
Als je kijkt bij netwerkapparaten op de host, zie je de server er dan bij staan?
Netwerk delen staat aan op de host. In VMware stata het netwerk in bridge modus.
"\\SERVERNAAM\MAPNAAM" in explorer had ik ook geprobeerd maar dat werkt ook niet.
anandus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:53:
[...]
Misschien een domme vraag, maar heb je wel het vinkje weggehaald bij "Hide this shared folder in "My Network Places""?

Probeer het eens direct te benaderen zoals de poster voor mij stelt?
Vinkje staat uit.
Zal vanavond maar even verder kijken waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:53
Samoht93 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:37:
[...]

Netwerk delen staat aan op de host. In VMware stata het netwerk in bridge modus.
"\\SERVERNAAM\MAPNAAM" in explorer had ik ook geprobeerd maar dat werkt ook niet.

[...]

Vinkje staat uit.
Zal vanavond maar even verder kijken waar het probleem ligt.
Je kan in plaats van dit "\\SERVERNAAM\MAPNAAM" ook dit proberen "\\IP_NUMMER\MAPNAAM"

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 13:13
Ik heb een Microserver N54L met 2x 2TB (RAID 1) disken voor de data en 1 disk voor de configuratie. Nu heb ik 2x 4TB aangeschaft om de opslag te gaan vergrootten omdat de huidige opslag vol begint te raken.

Mijn idee is om 2x Raid 1 te gaan gebruiken en de configuratie op een partitie te plaatsen op de nieuwe disken. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken of als er betere ideeen zijn hoor ik het graag.

Ik dacht om het als volgt aan te pakken, maar weet niet of dat op deze manier kan met xpenology:
- 1 vd nieuwe 4TB disken binnen synology van 2 partities voorzien. 1 kleine voor de config en 1 voor de data.
- Daarna mbv cloning software de data vd configdisk overzetten naar de kleine partitie.
- Zaakje starten zonder configdisk en met nieuwe 4 TB disk.
- 2e 4TB disk toevoegen en een RAID 1 aanmaken.

Zou dit op deze manier moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Een hele hoop packages zijn nog niet geüpdated voor DSM 6 voor dit platform.
Thanks. Zijn er handmatige packages voor git en pyhton?
Ik wil namelijk Sickbeard en TomatoCouch installeren. Of raad je aan op het op linux te hosten? Aangezien ik ook een linux vm heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
larsje993 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:39:
[...]

Thanks. Zijn er handmatige packages voor git en pyhton?
Ik wil namelijk Sickbeard en TomatoCouch installeren. Of raad je aan op het op linux te hosten? Aangezien ik ook een linux vm heb.
Die dingen die je noemt kan je prima met een Docker container oplossen. Zo heb ik het nu ook draaien en ik vind dat zelf prettiger dan rechtstreeks draaien op de machine. Het is veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
ShittyNL schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:39:

Je kan in plaats van dit "\\SERVERNAAM\MAPNAAM" ook dit proberen "\\IP_NUMMER\MAPNAAM"
Dat had ik ook al geprobeerd maar geen succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
larsje993 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:43:

Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb de DNS servers op de ds3617xs al handmatig toegevoegd.
Kan het zijn dat je bij de instellingen binnen package center nog niet hebt aangegeven dat je de betapackages wil zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ga vanavond mijn nieuwe server installeren, wat zouden jullie aanraden:
ESXi
unRAID
of zonder zoiets (dus bare metal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 12:25

nexhil

BAM!

miicker schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:28:
Ik ga vanavond mijn nieuwe server installeren, wat zouden jullie aanraden:
ESXi
unRAID
of zonder zoiets (dus bare metal)?
ik zou esxi alleen doen als je nog iets anders er naast wilt draaien.
Bij mij draait het echt al jaren prima op bare metal

Maar goed, het blijft persoonlijk natuurlijk. Misschien dat het onder ESXI makkelijker snapshots van VM's terugzetten is, mocht er iets mis gaan met het updaten naar een nieuwe versie.

[ Voor 20% gewijzigd door nexhil op 01-06-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Samoht93 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 20:08:

Dat had ik ook al geprobeerd maar geen succes.
Ik denk dat ik weet waarom het niet werkt.
Orgineel wou ik XPnology bare metal draaien en had dus de IMG aangepast zoals aangegeven bij Jun's loader door de VID en PID aantepassen. Ook had ik het MAC adress aangepast.
Die IMG heb ik toen gebruikt om XPnology te installeren icm het VDMK bestand.
Maar nu hebben W10 en Xpnology hetzelfde MAC adress, en dus ook hetzelfde IP adress.

Poort 5000 is dus blijkbaar geen probleem maar op SMB zitten ze logischerwijs elkaar in de weg... 8)7

Edit:
Na het aanpassen van het MAC adress van de ethernet adapter werkt het.

[ Voor 5% gewijzigd door Samoht93 op 01-06-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Kun je trouwens in XPenology de temperatuur van je CPU monitoren? Ik kan nergens een optie vinden :S
En aangezien het om een zelfbouw server gaat met een fanless passieve koeling op de CPU wil ik graag weten hoe warm hij wordt.

Ik volg deze installatiestappen, ik heb alles gedaan zoals beschreven, echter bij het installeren krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://3.1m.yt/JJyaKLJ.jpg

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb de vid en pid aangepast naar de vid en pid van mijn usb stick, ik heb een DS3617xs serienummer gegenereerd, en ik heb het mac adres ingevuld, maar blijf dus die melding krijgen..

Edit:
Met een andere USB stick werkt het wel, terwijl ik deze net nieuw heb en speciaal ervoor gekocht heb, ik vond dat ding al langzaam, volgens mij gewoon defect, met een benchmark haal ik 1 Mb/s terwijl ik met een andere USB 3.0 stick gewoon normale snelheden haal. Kijken dus of ik hem retour kan sturen (gekocht op Amazon).

[ Voor 71% gewijzigd door miicker op 02-06-2017 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 00:12
miicker schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:03:
Kun je trouwens in XPenology de temperatuur van je CPU monitoren?
Als je in de control panel -> info center -> thermal status met je muis erover hoverd zie je iig de temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KpadNfV.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerrit313
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 20:38
heggico schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:38:
[...]

Als je in de control panel -> info center -> thermal status met je muis erover hoverd zie je iig de temperatuur.
[afbeelding]
Die temperatuur staat standaard op 40 graden, als je de processor temperatuur wil weten moet je het commando cat /sys/bus/platform/devices/coretemp.0/temp1_input gebruiken in WinSCP oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Hij is bij momenteel 41 graden, dus dat lijkt me gewoon te werken? Ik heb iig vaker een andere temperatuur gezien dan 40 graden.

Huh, net ff een stresstestje gedraait en hij blijft wel op 40/41 hangen, dan straks maar eens kijken wat zijn echte temperatuur is, want ik dacht dat die klopte..

[ Voor 40% gewijzigd door heggico op 02-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Temperatuur lijkt wel te werken, bij mij staat hij namelijk op 30-31 graden. Mijn DS216+ staat constant op 60 graden :o is dat normaal? :+

@heggico laat even weten of de daadwerkelijke temperatuur afwijkt van wat er wordt aangegeven a.u.b. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
@miicker Na 10 minuten 100% cpu load is de temperatuur in het DSM venster gestegen naar 43°C. Het cmd van @gerrit313 geeft rond de 53 aan.

Of er zit een enorme average in (wat ik niet geloof), of het is een andere temperatuur zoals het moederbord of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit313
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 20:38
heggico schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:56:
@miicker Na 10 minuten 100% cpu load is de temperatuur in het DSM venster gestegen naar 43°C. Het cmd van @gerrit313 geeft rond de 53 aan.

Of er zit een enorme average in (wat ik niet geloof), of het is een andere temperatuur zoals het moederbord of iets dergelijks.
Dan zou de 43 graden inderdaad de moederbordtemperatuur zijn, 9 vd 10 keer staat die op xpenology vast op 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 08:05
Vraagje, bij mijn ouders heb ik klein ESXi gebaseerd servertje op een Gigabyte Brix Pro met hieraan hun externe USB 3 schijf.

Nu dacht ik zo handig te zijn om de usb hdd door te geven aan de XPenology VM om de schijf dan makkelijk toegankelijk te hebben via het netwerk (zowel via een CIFS share als via de diskstation omgeving).

Authenticatie heb ik binnen XPenology verzorgd door middel van een LDAP koppeling met Active Directory.
Nu wil ik graag rechten op basis van AD op de externe usb schijven zetten, maar dit blijkt niet mogelijk (software limitatie vanuit Synology zelf :'()

Weet iemand een omweg of een soort "hack" zodat bovenstaande eventueel wel mogelijk is ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Hoe geef je hem door onder esx? Via vt-d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Domino schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:47:
Hoe geef je hem door onder esx? Via vt-d?
Het is een USB 3 harde schijf, momenteel draait het servertje (tijdelijk) niet meer, maar destijds had ik een USB 3 controller aan de VM toegevoegd en toen de USB 3 schijf aangemerkt voor "passthrough".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
ejsinke schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:56:
Met behulp van .ova van |sWORDs| (dank!!) onderzocht of XPenology wat is als vervanging voor Freenas VM als NAS datastore en ben onder de indruk.

Heb zitten experimenteren met SSD cache en lijkt ook met .vmdk's te werken (gehost op een NvME SSD).

Met volgende parameter wordt de vmdk ook door DSM herkend als "SSD"

scsi0:x.virtualSSD = "1"

Zo te zien levert het aardig wat performance winst op!

[afbeelding]
ik heb ditzelfde geprobeerd echter toont deze bij me nog altijd als HDD. Wel gehost op een SATA SSD.
Wat zie ik over het hoofd?

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 00:50
Eerlijk gezegd geen idee. Kwam erop via onderstaande post. Misschien iets te maken met welke controller je doorgeeft?

http://www.virtuallyghett...rtual-disk-in-vmware.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
ejsinke schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:46:
Eerlijk gezegd geen idee. Kwam erop via onderstaande post. Misschien iets te maken met welke controller je doorgeeft?

http://www.virtuallyghett...rtual-disk-in-vmware.html
Ik geef de vmdk door met een paravirtual controller.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ur7sOWc.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eJQLifP.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lWxW4qN.png

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejsinke
Ziet er precies hetzelfe uit als wat ik heb (alleen had een virtuele HD van 100GB aangemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
ejsinke schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:02:
Ziet er precies hetzelfe uit als wat ik heb (alleen had een virtuele HD van 100GB aangemaakt).
Welke DSM versie heb je?

Keep smiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
ejsinke schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:56:
Met behulp van .ova van |sWORDs| (dank!!) onderzocht of XPenology wat is als vervanging voor Freenas VM als NAS datastore en ben onder de indruk.

Heb zitten experimenteren met SSD cache en lijkt ook met .vmdk's te werken (gehost op een NvME SSD).

Met volgende parameter wordt de vmdk ook door DSM herkend als "SSD"

scsi0:x.virtualSSD = "1"

Zo te zien levert het aardig wat performance winst op!

[afbeelding]
Ik heb dit ook een tijd gedaan met twee disks (RAID1 read/write cache, enkele disk is read cache) met de VMDK's op NVMe. Maar je eet best snel de lifespan van je SSD op (denk ook aan de VMDK write amplication) voor bestanden waarbij het eigenlijk niet uit maakt (media). Afhankelijk van de use case kun je je afvragen of je niet beter een SSD disk aan kunt maken waar je alleen bepaalde mappen op zet met bestanden waar SSD performance echt nut heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 04-06-2017 13:12 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
|sWORDs| schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Ik heb dit ook een tijd gedaan met twee disks (RAID1 read/write cache, enkele disk is read cache) met de VMDK's op NVMe. Maar je eet best snel de lifespan van je SSD op voor bestanden waarbij het eigenlijk niet uit maakt (media). Afhankelijk van de use case kun je je afvragen of je niet beter een SSD disk aan kunt maken waar je alleen bepaalde mappen op zet met bestanden waar SSD performance echt nut heeft.
hmm dus niet echt waar ik op hoopte, ik dacht dat het eerder een write cache was. (Data snel kopieeren waarop synology intrern dan de data weer op de HDD's zet)

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Teaclo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:12:
[...]

hmm dus niet echt waar ik op hoopte, ik dacht dat het eerder een write cache was. (Data snel kopieeren waarop synology intrern dan de data weer op de HDD's zet)
Storage Manager Help - SSD-cache
Alleen-lezen-cache kan uit 1 tot 12 SSD's bestaan die in een basic- of RAID 0-configuratie wordt gekoppeld om de willekeurige leesprestaties van de gekoppelde opslagruimte te verbeteren.

Lees-schrijfcache kan in een RAID 1/RAID 5/RAID 6-configuratie worden gekoppeld, afhankelijk van het aantal SSD's (maximaal 12 SSD's), om de willekeurige lees- en schrijfprestaties van de gekoppelde opslagruimte te verbeteren.

Beide soorten SSD-cache implementeren een LRU-algoritme (Least Recently Used) om gegevens in de cache te wisselen.
LRU heeft dus als nadeel dat de SSD continu vol geladen wordt. Het is dus niet dat bestanden in de cache gaan als je ze vaak leest, maar dat bestanden uit de cache gaan als je ze niet vaak gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 04-06-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Is het binnen XPenology DSM 6 mogelijk om gebruik te maken van Synology's SHR i.p.v. RAID 5 en is dit aan te raden? Ik heb namelijk 4 schijven, 2 x 3TB en 2x 5TB in RAID 5 hou ik effectief 9 TB over en in SHR hou ik er 11 over.

Graag jullie mening/advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
miicker schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:06:
Is het binnen XPenology DSM 6 mogelijk om gebruik te maken van Synology's SHR i.p.v. RAID 5 en is dit aan te raden? Ik heb namelijk 4 schijven, 2 x 3TB en 2x 5TB in RAID 5 hou ik effectief 9 TB over en in SHR hou ik er 11 over.

Graag jullie mening/advies :)
het is mogelijk maar je moet synoinfo.conf bewerken via command line, dit bestand kan je vinden in /etcdefaults/synoinfo.conf

verwijder of plaats een # voor deze lijn:
supportraidgroup="yes"

en vervang het door:
support_syno_hybrid_raid ="yes"

dan bestand opslaan, Xpenology herstarten en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:33:
[...]

het is mogelijk maar je moet synoinfo.conf bewerken via command line, dit bestand kan je vinden in /etcdefaults/synoinfo.conf

verwijder of plaats een # voor deze lijn:
supportraidgroup="yes"

en vervang het door:
support_syno_hybrid_raid ="yes"

dan bestand opslaan, Xpenology herstarten en klaar is kees.
Thanks dat had ik inderdaad al gevonden, ik las echter dat ze het bewust hebben uitgeschakeld op de top modellen omdat het bij 8+ schijven kan zorgen voor data verlies. Ik ben echter van plan niet meer dan 6 schijven te gebruiken (dat ondersteund mijn MoBo niet eens), zou je het dan aanraden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
miicker schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:59:
[...]

Thanks dat had ik inderdaad al gevonden, ik las echter dat ze het bewust hebben uitgeschakeld op de top modellen omdat het bij 8+ schijven kan zorgen voor data verlies. Ik ben echter van plan niet meer dan 6 schijven te gebruiken (dat ondersteund mijn MoBo niet eens), zou je het dan aanraden of niet?
het kan bij 8+ schijven data verlies veroorzaken als er 2 schijven tegelijk stuk gaan. Ik gebruik SHR1 dus dat is bij mij dus altijd zo, zelfs op 4 schijven. Dus als je 1 disc redundancy gaat doen (SHR1) dan loop je dat risico altijd, ook met RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:28:
[...]

het kan bij 8+ schijven data verlies veroorzaken als er 2 schijven tegelijk stuk gaan. Ik gebruik SHR1 dus dat is bij mij dus altijd zo, zelfs op 4 schijven. Dus als je 1 disc redundancy gaat doen (SHR1) dan loop je dat risico altijd, ook met RAID5
Maar bij 4 of 5 discs lijkt de kans me vrij klein dat er twee schijven tegelijkertijd kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
miicker schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Maar bij 4 of 5 discs lijkt de kans me vrij klein dat er twee schijven tegelijkertijd kapot gaan.
Is dat zo?

9/10 keer koop je die 4 of 5 HDDs tegelijkertijd. Dus als er 1 faalt, zouden die overige ook ineens kunnen falen.

Raid is nog steeds geen backup, als je het dus ook zo benaderd, dat het geen backup is, hoef je geen zorgen te maken op dataverlies, alleen tijdsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:35:
[...]

Is dat zo?

9/10 keer koop je die 4 of 5 HDDs tegelijkertijd. Dus als er 1 faalt, zouden die overige ook ineens kunnen falen.

Raid is nog steeds geen backup, als je het dus ook zo benaderd, dat het geen backup is, hoef je geen zorgen te maken op dataverlies, alleen tijdsverlies.
Van de belangrijkste bestanden heb ik inderdaad wel een back-up. mij gaat het meer om het data verlies bij het uitvallen van 1 disc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boosterbosch
miicker schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:36:
[...]

Van de belangrijkste bestanden heb ik inderdaad wel een back-up. mij gaat het meer om het data verlies bij het uitvallen van 1 disc.
bij het uitvallen van 1 disc heb je inderdaad geen dataverlies bij SHR. Heb het zelf recentelijk voor gehad, 1 schijf uit een 3 schijf SHR stuk. Schijf vervangen SHR hersteld en klaar. Herstellen duurde wel 12u ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@boosterbosch thanks :) denk dat ik dan ook gebruik ga maken van SHR, in eerste instantie met 4 discs, die ik later misschien uitbreid naar 5 á 6 discs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zie trouwens dat er een nieuwe XPenology bootloader en configuration tool beschikbaar is met DSM 6.1.1-15101. Heeft iemand die al geprobeerd? Of werken jullie nog met Jun's loader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
miicker schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:49:
Ik zie trouwens dat er een nieuwe XPenology bootloader en configuration tool beschikbaar is met DSM 6.1.1-15101. Heeft iemand die al geprobeerd? Of werken jullie nog met Jun's loader?
ik zit persoonlijk nog met een oude bootloader van Jun. Ik moet binnenkort eens gaan kijken naar een nieuwe loader zodat ik kan updaten naar 6.1.1 want zit nog op 6.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Nergens dat je de nieuwe loader kan downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Mmm die ziet er ook interessant uit. Ik zit nu nog op Jun's loader met DSM 6.1, 6.1.1 werkt bij mij niet lekker, hopen dat het niet moeilijk wordt om te changen vanaf jun's naar die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Volgens mij staan er inderdaad nog geen download links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik draai xpenology dsm 6.1.1 op ESXi 6.0 en geef de onboard hba via vt-d door aan de xpenology VM.
Als ik bij storage manager op health info klik van een hardeschijf krijg ik altijd dit.

Afbeeldingslocatie: http://www.stichtingqualityevents.nl/images/xpenology1.PNG

Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejsinke
Teaclo schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Ik geef de vmdk door met een paravirtual controller.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag even mee zitten spelen en werkt zo te zien alleen als je de virtual hardware upgrade (.vmx van sWord is versie 10) naar een esxi6.5 versie (13?). Met volgende commando te bevestigen (vanaf DSM console)

root@DSM-VM:~# sg_vpd /dev/sda -p bdc
Block device characteristics VPD page (SBC):
Non-rotating medium (e.g. solid state)
Nominal form factor not reported

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• telskamp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 16:29
Zijn er hier mensen die ervaring hebben van xpenology bare metal icm 10Gb netwerk kaart(en)?
Momenteel draai ik xpenology op het goedkoopste micro itx bordje met onboard cpu (amd) in pricewatch.

Nu ben ik echter bezig met het bouwen van een nieuwe set hardware (gigabyte z170 wifi/ i5 6500T/8gb ram)
Ik gebruik xpenollogy icm 2x1TB ssds voor read write cache met 4 disks.en wil voor iscsi ontsluiting naar mijn esx omgeving een (dual)10Gb nic toevoegen aan mijn nieuwe build maar kan er erg weinig over vinden.

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een 10Gb nic die voor een prikkie tweedehands op ebay verkrijgbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door telskamp op 08-06-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spockster
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:51
Vorige week geupdate naar DSM 6.1.1-15101 Update 4 gebruik gemaakt van Juns loader (v1.02a2-ds3617xs). Update verliep niet vlekkeloos, geen netwerk meer na update. Geprobeerd om via serial poort te connecteren om dit op te lossen, maar dit lukte niet.

Er toen maar voor gekozen om opnieuw te installeren met alleen behoud van data. Dit werkte.

Nu alles terug ingericht is, is het me al enkele malen opgevallen dat Info Center geen gegevens meer laat zien op de General tab. Resource monitor widget laat niets meer zien. Resource monitor zelf geeft aan 'Connection failed. Please check your network settings.' Ook monitoring via SNMP krijgt geen gegevens meer aangeleverd. Alle overige services lijken wel te werken. Na een herstart werkt alles weer voor een tijdje.

Xpenology draait als een VM op ESX 6.0 met 4 RDM disken.

Zijn er anderen die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

ComTech schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:37:
Ik draai xpenology dsm 6.1.1 op ESXi 6.0 en geef de onboard hba via vt-d door aan de xpenology VM.
Als ik bij storage manager op health info klik van een hardeschijf krijg ik altijd dit.

[afbeelding]

Is dit normaal?
Ik heb het zelfde op het moment. (XPEnology DSM 6.1.1 incl patch 4 , jun loader 1.02, 3615xs)
Er wordt niks getoond. Alleen de SMART info meldt dat de schijven healthy zijn, maar geeft geen details weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter

[afbeelding]

Is dit normaal?
Misschien komt dit door de controller die je gebruikt? Met een Intel controller in VT-d werkt het prima:
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/lscez2y8v/Schermafbeelding_2017-06-09_om_12.07.26.png

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/o761gnjhr/Schermafbeelding_2017-06-09_om_12.07.40.png
ejsinke schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:13:
[...]

Vandaag even mee zitten spelen en werkt zo te zien alleen als je de virtual hardware upgrade (.vmx van sWord is versie 10) naar een esxi6.5 versie (13?). Met volgende commando te bevestigen (vanaf DSM console)

root@DSM-VM:~# sg_vpd /dev/sda -p bdc
Block device characteristics VPD page (SBC):
Non-rotating medium (e.g. solid state)
Nominal form factor not reported
Dit klinkt niet logisch, die optie werkt sinds 5.0 of 5.1 en HW Level 10 is 5.5. Ook is het niet echt logisch dat je de optie moet zetten, want standaard staat het op auto detect.

[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 09-06-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Is dit normaal?
Ik heb het tegenwoordig ook. Mogelijk i.v.m. driver verschillen in de bootloader? In eerdere versies geen probleem mee. Zijn 2 LSI kaartjes die ik heb. Zal 's op xpenology site 's navragen of daar de drivers weer uitgehaald zijn tegenwoordig. De eerste JUN bootloader had er in ieder geval geen issues mee. Maar ben ondertussen op 6.1.1 uitgekomen en daar werkt 't voor mij dus ook niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
Jongens ik heb jullie hulp nodig. Ik ben van DSM 5.2 naar 6.1 gegaan, maar ik vond het niks wat betreft community apps. Dus ben ik weer terug gegaan naar 5.2. Nu heb ik een probleem dat DSM nu mijn raid configs kwijt is terwijl deze wel aktief is (gechecked met mdadm via ssh). Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze weer gemount krijg in dsm? Ubuntu mount deze zonder probleem, nu Synology nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Enorm bedankt iedereen voor alle instructies! Het is me gelukt om DSM6 om ESXi 6.5 te installeren. Duurde wel even, ging pas goed zo:
• LSI SAS als SCSI controller
• Eigen VM aanmaken, geen OVA of OVF file gebruiken.
• Goed de IMG omzetten naar ISO-formaat, al weet ik niet hoeveel dat uitmaakte, omdat mijn VM eerst steeds geen IP kreeg.

Hoe stabiel is dit nu eigenlijk? Want DSM is echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Werken diensten als Synology DDNS en QuickConnect bij jullie op XPenology?
Ik heb XPenology met jun loader, ik draai versie DSM 6.1.1-1501 Update 4.
het gaat om een DS3617xs, ik heb hem op een serienummer draaien die ik wel geregistreerd heb in mijn account maar als ik in de instellingen iets doe bij QuickConnect krijg ik de melding dat er een onbekende fout is opgetreden, iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
chronoz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:27:
Enorm bedankt iedereen voor alle instructies! Het is me gelukt om DSM6 om ESXi 6.5 te installeren. Duurde wel even, ging pas goed zo:
• LSI SAS als SCSI controller
• Eigen VM aanmaken, geen OVA of OVF file gebruiken.
• Goed de IMG omzetten naar ISO-formaat, al weet ik niet hoeveel dat uitmaakte, omdat mijn VM eerst steeds geen IP kreeg.

Hoe stabiel is dit nu eigenlijk? Want DSM is echt super.
Waarom heb je niet gewoon mijn OVA gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
miicker schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:52:
Werken diensten als Synology DDNS en QuickConnect bij jullie op XPenology?
Ik heb XPenology met jun loader, ik draai versie DSM 6.1.1-1501 Update 4.
het gaat om een DS3617xs, ik heb hem op een serienummer draaien die ik wel geregistreerd heb in mijn account maar als ik in de instellingen iets doe bij QuickConnect krijg ik de melding dat er een onbekende fout is opgetreden, iemand enig idee?
DDNS werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Hoe heb je het ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
miicker schreef op zondag 11 juni 2017 @ 00:19:
[...]

Hoe heb je het ingesteld?
via je DynDNS of domein provider in mijn geval STRATO

https://www.strato.nl/faq...ellen-voor-je-domein.html

en op je (X) Synology bij extern beheer.

bij mij staat de xpenology niet altijd aan , dan is het handig om ook je router met DDNS te activeren

Gr Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Ik heb nog een oude htpc en draaide daar altijd netjes dsm 5. Nog wat op. Maar ik heb zitten kloten met wol en uitschakelen op gezette tijden en nu doet ie niks meer. Dus wilde ik eens helemaal from scratch beginnen.

Maar hoe en wat?

Waar begin ik en wat gebruik ik.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
|sWORDs| schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:34:
[...]

Waarom heb je niet gewoon mijn OVA gebruikt?
Hij kreeg geen DHCP-ip om een of andere reden, had de type adapter nog gewijzigd, maar hielp niet. Zou aan mijn set-up kunnen gelegen kunnen hebben met een pfsense-vm die DHCP ip's uitdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Domino schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:50:
Stabiel is het wel. Net zo stabiel als een andere vm of fysieke synology.

Ik heb bewust gekozen voor de ova eerder in dit topic: |sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"

Zolang je de vm niet open en bloot aan het inet hangt zijn de risico's mbt het laastse patchlevel te verwaarlozen.

[...]

Is BTRFS al 'ready for primetime'?

Lees nog steeds heel veel nare verhalen icm met RAID. Maar als ik me het goed herinner gebruik jij geen raid binnen dsm of wel?
Raid binnen DSM maakt geen gebruik van btrfs raid, maar van linux software raid met het btrfs filesystem.

Btrfs is volgens mij net als ZFS een filesystem + logical volume manager + software raid in 1. Ideaal dat het net als ZFS die 3 dingen tegelijk kan, maar btrfs software raid werkt dus niet goed. Het filesystem deel van btrfs is wel betrouwbaar en draait dus bij Synology gewoon op traditionele Linux software raid.

Vind het erg gaaf dat je met btrfs zo makkelijk snapshots maakt, en oude filesystem snapshots kunt mounten. Deduplicatie zou ook moeten kunnen, maar dat is helaas nog niet verwerkt door Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
wim1928 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 06:26:
[...]

via je DynDNS of domein provider in mijn geval STRATO

https://www.strato.nl/faq...ellen-voor-je-domein.html

en op je (X) Synology bij extern beheer.

bij mij staat de xpenology niet altijd aan , dan is het handig om ook je router met DDNS te activeren

Gr Chris
Oké, dat is niet echt wat ik wil, ik wil gewoon gebruik kunnen maken van de Synology services (dus mijn account aan mijn NAS kunnen koppelen, etc.)

Iemand enig idee of dit kan en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
miicker schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:48:
[...]

Oké, dat is niet echt wat ik wil, ik wil gewoon gebruik kunnen maken van de Synology services (dus mijn account aan mijn NAS kunnen koppelen, etc.)

heb je eigenlijk wel een hostname / domeinnaam ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
wim1928 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 04:37:
[...]

heb je eigenlijk wel een hostname / domeinnaam ??
ja uiteraard, maar daar heeft het niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me een werkende download link sturen voor een bootloader om dsm 6 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hoe is jullie performance qua netwerk en I/O?
miicker schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:48:
[...]

De enige service die Synology biedt is toch quickconnect? Welk Synology services bedoel jij die niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
chronoz schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:36:
Hoe is jullie performance qua netwerk en I/O?

[...]
De enige service die Synology biedt is toch quickconnect? Welk Synology services bedoel jij die niet werken?
Ik weet het niet uit m'n hoofd, maar in de instellingen kun je ook ergens je Synology account koppelen, ook daar krijg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Volgens mij levert Synology alleen QuickConnect and Dynamic DNS, maar je kunt ook gewoon je een andere ddns gebruiken.

Quickconnect heeft volgens mij als enige voordeel dat je geen port forwarding of UPnP nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 15:24
Beste,

Mijn huidige setup => Q9400 + 4gb ram + 5x4tb / boot via Nanoboot DSM-5.0 cdrom / versie DSM 5.0 4482
Ik zou mijn xpenology configuratie willen updaten om crashplan of backblaze te kunnen gebruiken.

Hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik gewoon dsm6.0 downloaden en installeren via de dsm?
Heb ik een nieuwe versie nodig van Nanoboot? Mijn systeem kan enkel opstarten via de nanoboot cdrom.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Elkristo78 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:40:
Beste,

Mijn huidige setup => Q9400 + 4gb ram + 5x4tb / boot via Nanoboot DSM-5.0 cdrom / versie DSM 5.0 4482
Ik zou mijn xpenology configuratie willen updaten om crashplan of backblaze te kunnen gebruiken.

Hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik gewoon dsm6.0 downloaden en installeren via de dsm?
Heb ik een nieuwe versie nodig van Nanoboot? Mijn systeem kan enkel opstarten via de nanoboot cdrom.
Alvast bedankt.
Een klein beetje inlezen kan geen kwaad. Je moet eerst de bootloader vervangen door 5.2-5644.5 ISO, dan DSM updaten naar 5.2 PAT en dan de bootloader vervangen door die van Jun (USB) en DSM 6.1.1 installeren.

http://xpenology.com/foru...dsm-52-to-60-juns-loader/

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 14-06-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik hoop dat mijn NAS nog aan gaat :o
Zojuist had ik wat problemen met Plex (op afstand). Toen ik de NAS ging beheren kreeg ik de melding dat 3 apps geupdated konden worden en dat er een systeem update was, maar bij beide krijg ik de foutmelding dat ik geen internetverbinding heb. Toen wilde ik de NAS herstarten, maar als ik op herstarten klik, dan gaat hij laden, maar gebeurt er niets. Nu heb ik hem gewoon maar uitgezet, echter blijft de NAS online, en als ik de NAS wil beheren krijg ik nu de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden."
Alle containers die aan stonden in Docker kan ik wel nog gewoon bereiken :S

Maar goed, ik zal de NAS wel even fysiek opnieuw moeten opstarten als ik vanavond thuis ben. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:34:
Ik hoop dat mijn NAS nog aan gaat :o
Zojuist had ik wat problemen met Plex (op afstand). Toen ik de NAS ging beheren kreeg ik de melding dat 3 apps geupdated konden worden en dat er een systeem update was, maar bij beide krijg ik de foutmelding dat ik geen internetverbinding heb. Toen wilde ik de NAS herstarten, maar als ik op herstarten klik, dan gaat hij laden, maar gebeurt er niets. Nu heb ik hem gewoon maar uitgezet, echter blijft de NAS online, en als ik de NAS wil beheren krijg ik nu de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden."
Alle containers die aan stonden in Docker kan ik wel nog gewoon bereiken :S

Maar goed, ik zal de NAS wel even fysiek opnieuw moeten opstarten als ik vanavond thuis ben. Iemand hier toevallig ervaring mee?
Kijk eens met de Synology Assistent, misschien is hij een disk check aan het uitvoeren (kan uren duren). Mocht dat niet zo zijn is er waarschijnlijk iets mis met je array, meestal kun je dit via SSH of serieel wel repareren.
Mocht er toch een update geïnstalleerd zijn dan kun je het beste even kijken of je wel een juiste bootloader voor de versie hebt en eventueel de SATA mapping met de hand zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 15-06-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
|sWORDs| schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Kijk eens met de Synology Assistent, misschien is hij een disk check aan het uitvoeren (kan uren duren). Mocht dat niet zo zijn is er waarschijnlijk iets mis met je array, meestal kun je dit via SSH of serieel wel repareren.
Mocht er toch een update geïnstalleerd zijn dan kun je het beste even kijken of je wel een juiste bootloader voor de versie hebt en eventueel de SATA mapping met de hand zetten.
Ik weet dat hij bezig was met een pariteitscontrole als ik me niets vergis, omdat ik een disk heb toegevoegd (SHR gebruik ik). Kan ik hem in de tussentijd niet herstarten? Want dat gaat nog zeker 2 á 3 dagen duren. In hij deed ongeveer 20 á 30 seconden over 0,01 % :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:59:
[...]

Ik weet dat hij bezig was met een pariteitscontrole als ik me niets vergis, omdat ik een disk heb toegevoegd (SHR gebruik ik). Kan ik hem in de tussentijd niet herstarten? Want dat gaat nog zeker 2 á 3 dagen duren. In hij deed ongeveer 20 á 30 seconden over 0,01 % :|
Hij is waarschijnlijk met zijn controle bezig tijdens het starten, dan komt de webinterface pas op als hij klaar is. Maar kijk met de Synology Assistent dan kun je zien of ie dat aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 08:43
Even ter info, dit topic is volgens mij gesloten (althans, het is niet meer te vinden op het xpenology forum). Ik heb ook gemerkt dat de forum layout is veranderd (kan er mee te maken hebben). Mogelijk dat ze de release nu aan het afronden zijn (was in final test) en het topic weer online komt. Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe release om te gaan testen. Dit zou voor mij de doorslag kunnen zijn om toch voor een zelfbouw NAS te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PatrickPR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Even ter info, dit topic is volgens mij gesloten (althans, het is niet meer te vinden op het xpenology forum). Ik heb ook gemerkt dat de forum layout is veranderd (kan er mee te maken hebben). Mogelijk dat ze de release nu aan het afronden zijn (was in final test) en het topic weer online komt. Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe release om te gaan testen. Dit zou voor mij de doorslag kunnen zijn om toch voor een zelfbouw NAS te gaan.
Ja ik had het gezien, ik heb ongeveer 5 topics van het forum gebookmarked, ze werken allemaal niet meer, sommige zijn te vinden als je op titel zoekt, andere zijn helemaal niet meer te vinden. In een van de topics stonden een boel codes die ik vaker gebruikte, die heb ik gelukkig nog m.b.v. Google Cache kunnen openen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PatrickPR schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Net m'n vriendin een PC thuis laten aanzetten, toen heb ik de Synology Assistent gedraaid, die geeft als status "gereed". Toen via CLI het commando "reboot" gegeven, de nas startte opnieuw op, maar nu krijg ik nog steeds de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden." als ik de NAS benader, ook als ik intern het IP adres van de NAS in de browser invul.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/48x514pp5/Foutmelding.png

Nu ben ik bang dat de NAS (softwarematig) defect of corrupt is geraakt o.i.d. Ook alle webapplicaties die in Docker draaien zijn niet meer bereikbaar. Enig idee wat dit kan zijn? Gister heb ik Plex geïnstalleerd en geconfigureerd (in Docker). Daarnaast heb ik het SSL certificaat vernieuwd (Let's Encrypt) en dus een hardeschijf toegevoegd aan mijn SHR setup, daar was hij bezig met pariteitscontrole als ik me niet vergis.
Misschien dat het met een van die zaken te maken heeft?

Edit: ik zie dat ik ook niet meer in het bestandssysteem kom, ik krijg dan een melding dat ik geen rechten heb :S met WinSCP kom ik er wel in met het root account.

Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door miicker op 15-06-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Krijg je datzelfde scherm als je naar ip:5000 gaat? Misschien gaat er gewoon iets mis met de redirect, aangezien hij wel een webserver heeft draaien als je dat te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
heggico schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:55:
Krijg je datzelfde scherm als je naar ip:5000 gaat? Misschien gaat er gewoon iets mis met de redirect, aangezien hij wel een webserver heeft draaien als je dat te zien krijgt.
Daar dacht ik ook al aan, maar dan krijg ik helaas hetzelfde scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Dat zou te simpel zijn geweest he :)

Wat geeft synology assisant aan? Geeft die wel aan dat er een versie is geinstalleerd? En kun je er nog wel in via CLI? In dat geval kun je wat log files openen om te kijken wat er gebeurt. Ik moet dan wel weer ff zoeken welke files dat zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
Dit probleem heb ik ook, ik kreeg het na update 2 van DSM 6 geïnstalleerd te hebben geloof ik.
(nog geen tijd gehad om het probleem op te lossen).
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:33:
[...]

Net m'n vriendin een PC thuis laten aanzetten, toen heb ik de Synology Assistent gedraaid, die geeft als status "gereed". Toen via CLI het commando "reboot" gegeven, de nas startte opnieuw op, maar nu krijg ik nog steeds de melding "Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden." als ik de NAS benader, ook als ik intern het IP adres van de NAS in de browser invul.
[afbeelding]

Nu ben ik bang dat de NAS (softwarematig) defect of corrupt is geraakt o.i.d. Ook alle webapplicaties die in Docker draaien zijn niet meer bereikbaar. Enig idee wat dit kan zijn? Gister heb ik Plex geïnstalleerd en geconfigureerd (in Docker). Daarnaast heb ik het SSL certificaat vernieuwd (Let's Encrypt) en dus een hardeschijf toegevoegd aan mijn SHR setup, daar was hij bezig met pariteitscontrole als ik me niet vergis.
Misschien dat het met een van die zaken te maken heeft?

Edit: ik zie dat ik ook niet meer in het bestandssysteem kom, ik krijg dan een melding dat ik geen rechten heb :S met WinSCP kom ik er wel in met het root account.

Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
heggico schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:01:
Dat zou te simpel zijn geweest he :)

Wat geeft synology assisant aan? Geeft die wel aan dat er een versie is geinstalleerd? En kun je er nog wel in via CLI? In dat geval kun je wat log files openen om te kijken wat er gebeurt. Ik moet dan wel weer ff zoeken welke files dat zouden zijn.
Via WinSCP kan ik er wel in, Synology assistant gaf voor de reboot aan dat alles in orde was, heb niet op de rest gelet. Na de reboot (dus nu ik alleen die pagina krijg), kan de assistant de NAS niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:40:
[...]

Via WinSCP kan ik er wel in, Synology assistant gaf voor de reboot aan dat alles in orde was, heb niet op de rest gelet. Na de reboot (dus nu ik alleen die pagina krijg), kan de assistant de NAS niet meer vinden.
Probeer eens de satamap te zetten, en als dat niet werkt met mdadm naar je array te kijken.

Edit:
Vertel anders eerst iets meer over wat je draait, welke versie (en welke update kwam er langs), welke bootloader, controller en disklayout?

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 15-06-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
|sWORDs| schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:23:
[...]

Probeer eens de satamap te zetten, en als dat niet werkt met mdadm naar je array te kijken.
Hoe werkt satamap, ik heb het even gegoogled maar kan niet snel iets vinden, is dat een command? Of een programma o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:24:
[...]

Hoe werkt satamap, ik heb het even gegoogled maar kan niet snel iets vinden, is dat een command? Of een programma o.i.d.?
Grub option:

Het Grote XPenology Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Moet ik dit aanpassen op de Boot USB?
Ik gebruik trouwens Jun's Loader en heb niet eerder het aantal harde schijven aan hoeven passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:31:
[...]

Moet ik dit aanpassen op de Boot USB?
Ik gebruik trouwens Jun's Loader en heb niet eerder het aantal harde schijven aan hoeven passen.
[...]

Edit:
Vertel anders eerst iets meer over wat je draait, welke versie (en welke update kwam er langs), welke bootloader, controller en disklayout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
[...]

Ik draai een DS3617xs, met Juns loader (V1.01 geloof ik), met DSM 6.1.1-1501 Update 4.
Ik kreeg de melding dat er een update was, welk kon ik niet zien, als ik namelijk het configuratiescherm opende op het scherm van updates, kreeg ik een foutmelding en bleef het scherm leeg.

Controller en disklayout weet niet precies wat je daarmee bedoeld?
Ik heb in iedergeval 4 schijven. 2* WD Red 3TB (3,5")
2* Seagate baracude 5TB (2,5")

Gister heb ik een van die 2 5TB schijven erbij geprikt. Ik heb het ingesteld met SHR. Ik heb het volume (of de disk group) uitgebreid met de nieuwe 5TB hdd. Die moest gecontroleerd worden (dit kostte ongeveer 30 seconden voor 0,01%) toen ik gisteravond voor het laatst keek was het rond de 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Ik heb iets doms gedaan.

Ik heb geüpdatet naar 6.1.1 met jun's 101.
Nu blijft finder aangeven dar hij wel kan herstellen. Maar dat klopt niet want na herstellen blijft hij dat aangeven. Hoe ga ik terug naar 6.0.2?

I5 intel met 8gb en 2 tb hdd.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@|sWORDs| ik ben nu aan het kijken naar het probleem, maar wat vreemd is, is dat als ik met WinSCP inlog, dat en ik ga naar /volume1, dat ik enkel "@database" zie staan en verder geen bestanden meer :S
Menn ik hoop toch echt niet dat ik alles kwijt ben :o

Als ik het commando "cat /proc/mdstat" geef, dan krijg ik dit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [raidF1]
md1 : active raid1 sda2[0] sdb2[1] sdc2[3] sdd2[2]
      2097088 blocks [12/4] [UUUU________]

md0 : active raid1 sda1[1] sdb1[0] sdc1[2](S) sdd1[3](S)
      2490176 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>

Betekend dit dat hij maar 2 HDDs ziet? Ik heb er namelijk 4 inzitten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
rhos schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:48:
Ik heb iets doms gedaan.

Ik heb geüpdatet naar 6.1.1 met jun's 101.
Nu blijft finder aangeven dar hij wel kan herstellen. Maar dat klopt niet want na herstellen blijft hij dat aangeven. Hoe ga ik terug naar 6.0.2?

I5 intel met 8gb en 2 tb hdd.
Port map zetten en de kernel modules kopieren werkt meestal.

Zorg dat je seriele toegang hebt en start op.
druk op c
append SataPortMap=8888
esc
boot de standaard optie
sudo cp /lib/modules/update/* /lib/modules
sudo reboot

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 18-06-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
miicker schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:45:
@|sWORDs| ik ben nu aan het kijken naar het probleem, maar wat vreemd is, is dat als ik met WinSCP inlog, dat en ik ga naar /volume1, dat ik enkel "@database" zie staan en verder geen bestanden meer :S
Menn ik hoop toch echt niet dat ik alles kwijt ben :o

Als ik het commando "cat /proc/mdstat" geef, dan krijg ik dit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [raidF1]
md1 : active raid1 sda2[0] sdb2[1] sdc2[3] sdd2[2]
      2097088 blocks [12/4] [UUUU________]

md0 : active raid1 sda1[1] sdb1[0] sdc1[2](S) sdd1[3](S)
      2490176 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>

Betekend dit dat hij maar 2 HDDs ziet? Ik heb er namelijk 4 inzitten :S
nee zijn 2 raid 1 sets
sda, sdb etc zijn je schijven.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Pagina: 1 ... 16 ... 33 Laatste