Ik snap je niet helemaal? Je kunt de trackpad instellen als 'joystick camera' of 'joystick move' welke gelijk staan aan de linker of rechter joystick op een normale controller. Move = links, uiteraard.
Persoonlijk zet ik de rechter trackpad het liefst op mouse, als de game het ondersteund. Dat vind ik zelf het fijnst. Dan heb ik de linker joystick voor movement, en de trackpad voor mijn camera/om mee te richten. Mouse reageert een heel stuk actiever dan de joystick camera optie in mijn ervaring, vandaar.
De gyro functie zit een beetje verborgen. Als je de controller lay out aan het aanpassen bent, dan zit hij verstopt onder de meest middelste mogelijkheid. Zeg maar waar de knop zit om het klepje eraf te halen.
Zet deze op muis (of wat je wilt, ik adviseer muis) en vervolgens krijg je te zien hoe je de gyro wilt activeren. Bijvoorbeeld dus met een knop, on click, of on touch op het trackpad.
Grappig, ik heb de steam controller juist voor dat soort games gekocht.
Het hele gyro gebeuren zag ik voor het eerst gebruikt worden in MGS V, wat me vervolgens over de streep heeft getrokken.
Dat was dit filmpje.
Ik denk dat als je onder community layouts gaat kijken, dat er vast eentje tussen staat die dit goed heeft ingesteld. (vast helemaal boven aan)
Ik heb zelf (helaas) geen MGS V, dus kan dit zelf niet checken.
ps: ik had besloten Tomb Raider volledig te spelen om aan de steam controller te wennen. Dit gedaan met gyro controls met de hoogst gewaardeerde community lay out met gyro. Aanradertje imo. Maargoed, wat ik zeg, ik heb hem specifiek voor dat soort games gekocht.
--------
Wat voor mij het grootste obstakel voor gewenning aan de steam controller was, was de manier waarop je hem moet vast houden. Ik ben gewend met mijn wijsvingers de triggers te gebruiken, waardoor je middelvingers en ringvingers op de achterkant van de controller zitten. De triggers en bumpers raak je dan nooit tegelijkertijd aan, en je wisselt tussen de bumper en trigger knoppen met je wijsvingers. Zoals je (imo) elke andere controller vast houd. (xbone, PS, logitech controllers) Zie hoe OP in bovenstaande filmpje hem vast heeft. Precies zoals je een xbox of PS controller vast houdt.
Dit werkt echt niet met de Steam Controller imo. Ik houd de steam controller nu vast dmv mijn wijsvingers op de bumpers te leggen, en mijn middelvingers op de triggers. Hierdoor zitten mijn duimen in de correcte positie voor de trackpad en mijn ringvingers zitten op de onderkant van de backbuttons. Sinds ik hem zo geleerd heb vast te houden, vind ik het echt een pareltje. Ik heb ook absoluut geen last van kramp of iets dergelijks wat ik links en rechts lees. Ik heb ook het gevoel dat Valve bedoeld heeft om hem op deze manier vast te houden, voelt erg natuurlijk.
Ipv 4 vingers die ik niet gebruik tijdens het gamen (ringvingers en pinkies) gebruik ik nu nog maar 2 vingers niet. (pinkies)
edit: toevoeging; ik vind bovenstaande dusdanig belangrijk, dat ik het echt raar vind dat Valve niet even een flyer erbij heeft gedaan met 'How to hold the Steam Controller', oid.
Als je ook kijkt naar de
review van Tweakers, houden zij hem beide ook constant (imo)
verkeerd vast. Zie bijvoorbeeld 5:18. Als je hem op die manier vast houd, zoals je dus gewend bent een reguliere controller vast te houden, snap ik heel goed waarom je de controller snel in een kast zou gooien; hij is totaal niet comfortabel op die manier. Ik denk dat hier ook een groot deel van de negatieve reviews vandaan komen.
edit2: mochten de reviewers dit heel toevallig lezen; ik denk bloed serieus dat de review er heel anders uit zou zien als jullie hem op deze manier zouden behandelen. Maar misschien ben ik gewoon iets té verliefd op m'n C3PO
[
Voor 33% gewijzigd door
Zuurstok op 16-12-2015 20:32
]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.