Mexxus schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:00:
Ardana,hoe zit dat nu precies? In Artikel 1:157 BW lid 6 staat namelijk letterlijk:
"Indien de duur van het huwelijk niet meer bedraagt dan vijf jaren en uit dit huwelijk geen kinderen zijn geboren, eindigt de verplichting tot levensonderhoud van rechtswege na het verstrijken van een termijn die gelijk is aan de duur van het huwelijk."
In mijn geval ben ik 3 jaar getrouwd en ons kindje is 3 maanden vóór ons huwelijk geboren, en mijn inziens dus niet "uit dit huwelijk geboren". Niet om flauw te doen, maar het is nogal een breed verschil tussen 3 jaar betalen of 12 jaar betalen

Goed dat je het opgezocht hebt! En het lijkt me een uitstekende vraag om te stellen aan de advocaat waar je binnenkort naar toe gaat
Ik had het me al gerealiseerd, en zelfs ook al informatie over opgezocht, maar niets kunnen vinden. Omdat wat mij logisch leek, niet altijd logisch is in de ogen van het recht, heb ik mijn mening/idee maar voor me gehouden. Ik verwacht dat als jij het kind erkend hebt, dat dat gezien wordt als "uit dit huwelijk geboren".
Zou het zelf erg leuk vinden als je de informatie van de advocaat (en event. de definitieve uitslag) hier later zou willen posten, dan kunnen we een volgend persoon weer beter helpen

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:18:
Je noemt het dociel, het is gewoon ongeïnformeerd. De vrouw heeft nu al recht op 50% van alles en kan dat ook gewoon opeisen. Het is een standaard gemeenschap van goederen? Dan --> Je ziet de gedachtefout al in je post, je spreekt over de helft van het vermogen geven. De vrouw is op dit moment al eigenaar van de helft van alles.
Dat weet ik, dat weet zij ook, maar voor haar én zijn gevoel is het eigendom van haar man en beiden gedragen zich ook als zodanig. Dus ja, ik noem het dociel en nee, er zit geen gedachtefout in mijn post, hooguit een formuleringsfout.
Ik ben als jurist dan ook gewoon getrouwd en onze voorwaarden omhelzen enkel bestaande schulden voor het huwelijk (die blijven persoonlijk indien ze nog bestaan bij einde huwelijk). Alles tijdens het huwelijk bouwen we 50/50 op en de gevolgen bij een splitsing accepteren we. Feitelijk dus gemeenschap van goederen enkel wat schulden uitgesloten vooraf.
Lol, als schuldhulpverlener heb ik hetzelfde gedaan. Maar dan dat vermogen (negatief of positief) ingebracht in het huwelijk persoonlijk blijft.
Greencap schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:25:
Verder hebben jullie natuurlijk gelijk dat mensen in bescherming genomen moeten worden, maar dan zou je dat ook voor trouwen onder huwelijkse voorwaarden moeten zeggen en dat wordt toch ook gewoon geaccepteerd? Waarom pleiten jullie dan niet voor altijd trouwen onder gemeenschap van goederen?
Wij zijn een van de weinig landen ter wereld waarbij standaard getrouwd wordt in gemeenschap van goederen: zelfs landen als Marokko, Indonesie, Thailand en andere 2e en 3e wereldlanden kennen (gedeeltelijke) uitsluiting van huwelijksgemeenschap als standaard. Wij lopen gewoon hopeloos achter
Echter, in geval dat er weinig vermogen aanwezigis bij het begin van het huwelijk, er een heel leven van loondienst in het verschiet ligt, en er ook geen grote erfenissen te verwachten zijn, hebben huwelijkse voorwaarden eigenlijk ook geen enkele zin.
Ik vind het lastig te begrijpen dat je bijna alles kan vastleggen in huwelijkse voorwaarden, maar dat de overheid je niet slechts gedeeltelijk toe laat om afspraken te maken over de partneralimentatie.
FTFY. Je mag prima afspraken maken over de partneralimentatie (zeker achteraf), zolang je maar je eigen broek op kan houden.
De keuze wordt je dus niet volledig, maar slechts gedeeltelijk ontnomen.
Overigens, net gevonden:
Sinds 1 april 2013 is niet meer relevant of een onderhoudsplichtige ouder samenwoont.
Oftewel, je ex kan je nieuwe partner nooit dwingen om te gaan werken, zoals eerder wel in dit topic genoemd werd.
En:
Als degene die partneralimentatie ontvangt “samenwoont met een ander als waren zij gehuwd” dan eindigt op grond van de wet de verplichting tot betaling van partneralimentatie.
Oftewel, zodra je partner opnieuw gaat samenwonen, vervalt je partneralimentatie ook. Ook dat werd eerder in dit topic anders genoemd.
Bron
[
Voor 7% gewijzigd door
Ardana op 25-03-2015 16:48
]