Hi all,
Mijn vrouw en ik liggen in scheiding en er hangt een bijzonder hoog partneralimentatiebedrag boven mijn hoofd. Tenminste, dat zeggen 'de tooltjes' op het almachtige Internet. Nu zijn er een aantal bijzonderheden in onze situatie en ik vermoed dat die 'tooltjes' daar geen rekening mee houden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de berekening wat meer vorm te geven waardoor ik hopelijk een wat meer geruster gevoel krijg
.
Een aantal uitgangspunten:
Mijn vrouw en ik liggen in scheiding en er hangt een bijzonder hoog partneralimentatiebedrag boven mijn hoofd. Tenminste, dat zeggen 'de tooltjes' op het almachtige Internet. Nu zijn er een aantal bijzonderheden in onze situatie en ik vermoed dat die 'tooltjes' daar geen rekening mee houden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om de berekening wat meer vorm te geven waardoor ik hopelijk een wat meer geruster gevoel krijg
Een aantal uitgangspunten:
- We zijn bijna 3 jaar getrouwd, op basis van huwelijkse voorwaarden.
- We hebben een dochtertje die 3 maanden ouder is dan ons huwelijk (dus niet uit het huwelijk voort gekomen?)
- Mijn vrouw wil eigenlijk afstand doen van de partneralimentatie omdat ze het (goddank!) te gek voor woorden vind dat ik voor haar moet betalen na ons huwelijk.
- Mijn vrouw is ZZP'er en verdient nihil (paar tientjes per maand onder aan de streep). Ik zelf verdien voldoende voor ons gezin, dus we hebben altijd bewust gekozen om mijn vrouw lekker haar hobby/werk te laten doen, zonder dat daar echt inkomsten uit komen.
- Door voorgenoemde reden is de inkomstenverdeling dus bijzonder scheef. Ik verdien goed (lees: normaal voor mijn leeftijd), mijn vrouw verdient nihil.
- Mag ik bij het berekenen van het partneralimentatiebedrag rekening houden met het feit dat mijn vrouw na de scheiding eigenlijk minimumloon zou moeten kunnen verdienen? Los van het feit dat ze nu niets verdient.
- Als we samen een bedrag afspreken (pak 'm beet de helft van het alimentatiebedrag dat uit eigenlijk uit de berekening komt), in hoeverre loop ik dan risico mocht m'n ex-vrouw in de bijstand komen?
- Ons kind zal 50% van de tijd bij mij zijn en 50% van de tijd bij mijn ex-vrouw, hoewel ze ingeschreven zal staan bij mijn ex-vrouw. In hoeverre zal dat nog iets doen met de hoogtebepaling van mijn draagkracht?