Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Casus: Tapwater verwarmen met minder gas ( of zonder?)

Pagina: 1
Acties:

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24
Al enige tijd ben ik bezig met het inlezen in de wereld van energie uit de zon en om comfortabel te wonen tegen steeds lagere kosten. Echter des te meer ik lees, des te meer vraagteken en vooral twijfels. Wat is nu het beste wat je kunt doen ?

Dus ik stel mijn vraag maar eens hier, wellicht dat jullie eens met me mee kunnen brainstormen ?

Voor namelijk om te voorkomen dat ik achteraf iets over het hoofd heb gezien. Bijvoorbeeld minder voor de hand liggende mogelijkheden die in onze situatie juist wel geschikt zouden zijn.

Terugverdientijd is niet zo relevant imo, comfort, gemak, en de kick van zeer laag verbruik(kosten) wel.

Budget: 4000-5000 euro ?

De casus:
  • 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2008/9, Duitse bouw, zeer goede isolatie.
  • Verwarming: Woonkamer en keuken middels pelletkachel
  • Verwarming: Tegelvloer keuken/badkamer middels vloerverwarming
  • CV ketel: Nefit smartline basic met een CV boiler 40kw 120 liter + ringleiding pomp op tijdklok
  • voorzien van weersafhankelijke regeling.
  • 2750 WP op zuid die ongeveer 2600-2700 kwh per jaar leveren.
Samenstelling gezien: 2 volwassen, 3 kinderen. 0-5 jaar

Gas verbruik 900 m3 per jaar voor, warm tapwater ( veel douchen en bad ), koken op gas, verwarmen vloeren stooklijn max 35 graden. Zelf verwacht ik dat 70 procent van het gasverbruik komt door het tapwater gebruik.

Maar ik wil eens proberen om dat beter in beeld te brengen.

Helaas hebben we geen warm water terugwin systeem en de implementatie zal zonder hak en breek werk lastig zijn.

Ik heb twee gedachten:

* Warmte pomp op mechanische afzuiging en extra zonnepanelen om stroomverbruik op te vangen
* Zonneboiler op het dak ( pal zuid ) Daarvoor zal ik wel wat PV panelen ergens anders moeten bevestigen bijvoorbeeld op de terrasoverkapping in de tuin.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/fd4ed60b-15d5-47ce-98b9-5763c0603a7c_zps6v738atb.jpg

Bijvoorbeeld, 3 bovenste panelen verwijderen, 5 erbij kopen en die achter op de terrasoverkapping leggen. Dan heb ik 2x8= 4000wp :)
Boven de PV zou ik dan nog ruimte hebben voor zonnecollectoren.

Wie wil er op schieten ? Wat zouden jullie doen of heb je tips ?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
jjonkie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:38:

Gas verbruik 900 m3 per jaar voor, warm tapwater ( veel douchen en bad ), koken op gas, verwarmen vloeren stooklijn max 35 graden. Zelf verwacht ik dat 70 procent van het gasverbruik komt door het tapwater gebruik.
Ik denk dat het gasverbruik door tapwater veel minder is. Denk meer in de orde van 300 m3 gas.
Wil je blijven koken op gas?
Anders zou een lucht/water warmtepomp met grote boiler iets zijn. Bijvoorbeeld een Nefit Enviline.
Maar dan zit je al snel boven de 6000 euro afhankelijk van het type.

Andere mogelijkheid is een warmtepomp boiler (rond de 2000 euro) en de huidige CV alleen gebruiken voor de (vloer)verwarming. Denk dat deze stiekem toch veel gasverbruik heeft.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik gebruik 600m3 per jaar.
waar van +/-150m3 voor tap water en +/-25m3 voor koken.
(2 volwassenen, waarvan maar 1 vrouw ;) en dat scheelt een hoop >:) )

zelf vind ik een zonneboiler nog steeds de mooiste oplossing voor tap water.
kost bijna geen energie, en levert veel op.
helaas niet het hele jaar.
een zonneboiler geeft wel veel mogelijkheden om die te combineren met een andere warmte bron.
je hebt dan al een mooie opslag (mits goed gekozen boiler) om die te combineren met:
elektrisch bijstoken (cop 1)
warmte pomp (cop 3-5)
op hout.
etc.....

zelf zou ik het liefste een zonneboiler + warmtepomp(lucht/water) willen werken.
kun je meteen je huis ook mee verwarmen (en daar zit toch de grootste gas besparing)
maar helaas de geld boom wil wel bloeien maar geen vruchten. >:)

je hebt al een pellet kachel, en die zou je leuk kunnen combineren met een lichte warmte pomp + zonneboiler.
kost wel wat centen, maar niet alleen tap water gas verminderd dan ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De samenstelling personen is hier het zelfde en voor koken/tapwater is de verwachting deze afrekening 350-360 m3.
Dus wat zuinigerijder ook al opmerkt dat je meer verstookt voor verwarmen dat je denkt.

Zo je huis te zien zou ik een flinke warmtepomp installeren op je vloerverwarming, de buiten unit kan goed op het dak van de carport, daar kan je eventueel ook mooi nog een zonneboiler kwijt.
Panelen zo laten liggen, als je meer Wp nodig heb de setup veranderen, er past heel wat meer op dat dakvlak.

Leuk he, dat virus 😁

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Normaal gaat men uit van 100m3 gas per persoon per jaar, gemiddeld genomen.
70% van het gasverbruik voor het tapwater lijkt mij persoonlijk wat hoog ingeschat.

Een tip voor meer inzicht in je gasverbruik: Hang een Nefit Easy thermostaat (tijdelijk) op.
Deze geeft per maand aan hoeveel gas er aan verwarming en hoeveel aan warm water is opgegaan.
Ze zijn op Marktplaats te vinden voor een goede prijs.

Een warmtepomp zou ook mijn voorkeur hebben in jouw situatie. 35 graden voor de vloerverwarming is zeer goed te doen gedurende het grootste deel van het jaar. Alleen onder het vriespunt wil het nog wel eens lastig worden, maar dan kan je gewoon met de ketel bijstoken.
Zoals Rol-Co hierboven al zegt: buitenunit van de warmtepomp op de carport, binnenunit op zolder.

[Specs]

• migjes
je krijgt al wat leuke tip's ;)

even een indeling:
zonneboiler:
3 hoofd soorten

1. glycol gevuld:
voordelen:
collector en boiler mogen vrijwel overal geplaatst worden.
hoger of lager het maakt niet veel uit. (zo kort mogelijk is altijd het best)
nadelen:
glycol verminderd het rendement een beetje. (who cares :? )

1. leegloop:
voordelen:
hoger rendement.
nadelen:
maakt wat meer lawaai (klotsend water in de buizen)
collector moet hoger als de boiler.

1. termosyflon:
voordelen:
geen pomp nodig om de warmte in de boiler te krijgen, gebruikt vrijwel 0kwh per jaar >:)
nadelen:
weinig gebruikt systeem in Nederland.(erg jammer, want werkt goed en goedkoop)
boiler moet nu hoger als de collector.

warmte pompen:
1. lucht/lucht
ook bekend als airco die kan verwarmen.
voordelen:
goedkoop
nadelen:
is meestal maar 1 kamer.

2. lucht/water.
voordelen:
nu word het cv water warm en dus heel het huis.
nadelen:
duurder.

3. water/water
voordelen:
stabielste systeem (mits goed aangelegd, maar dat telt voor alles, allen deze zijn wel wat lastig)
nadelen:
duurst.

ik geef je even deze warmtepomp:
http://www.vaillant.be/pr...aillant/aroTHERM_VWL.html
die kan aangesloten worden op een zonneboiler etc etc nog veel meer.
(niet dat ik hem aanraad, het is meer het systeem van mogelijkheden wat ik bedoel. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Je mist er in zijn geval nog 1 migjes. :)

Pelletkachel inruilen voor een pelletkachel met cv aansluiting zodat je 80/20 % verwarmd cv/warme lucht en ergens in het cv circuit een boiler zetten voor je tapwater verwarming.

Dat is hier namelijk ook nog een optie om te doen.

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:51:
Je mist er in zijn geval nog 1 migjes. :)

Pelletkachel inruilen voor een pelletkachel met cv aansluiting zodat je 80/20 % verwarmd cv/warme lucht en ergens in het cv circuit een boiler zetten voor je tapwater verwarming.

nop, die hoort niet in het rijtje thuis.
die hoort in het rijtje verschillende verwarmings-systemen ;)
en dit was allen zonneboilers + warmte pompen ;)
dan zou je zelfs mazoet nog mee moeten nemen b.v. >:)

edit:
een pellet is leuk en aardig.
maar of je nu gas laat aanvoeren of pellets, het maakt niet zoveel uit.
(zit wel wat kosten verschil in, die geef ik je zeker.)
een wamtepomp+pv of/en zonneboiler is gewoon leuker, daar hoeft niks voor aangevoerd te worden. ;)
maandelijkse kosten zijn het laagst.
(zegt iemand die nog heel zijn jeugd het huis warm stookte met hout. ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 21-03-2015 13:05 ]

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:55:
[...]

nop, die hoort niet in het rijtje thuis.
die hoort in het rijtje verschillende verwarmings-systemen ;)
en dit was allen zonneboilers + warmte pompen ;)
dan zou je zelfs mazoet nog mee moeten nemen b.v. >:)

edit:
een pellet is leuk en aardig.
maar of je nu gas laat aanvoeren of pellets, het maakt niet zoveel uit.
(zit wel wat kosten verschil in, die geef ik je zeker.)
een wamtepomp+pv of/en zonneboiler is gewoon leuker, daar hoeft niks voor aangevoerd te worden. ;)
maandelijkse kosten zijn het laagst.
(zegt iemand die nog heel zijn jeugd het huis warm stookte met hout. ;) )
N.a.v.de edit

Maar pellets hebben geen vastrecht 😜 , je hebt alles zelf in de hand. Geen extra panelen nodig om de Wp af te dekken.

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:13:
[...]

N.a.v.de edit

Maar pellets hebben geen vastrecht 😜 , je hebt alles zelf in de hand. Geen extra panelen nodig om de Wp af te dekken.
lol, blijft Rol-Co-tje he,
altijd het laatste woord willen >:)

(je blijft dan wel betalen voor pellets, vast recht of niet >:)
het kan ook zonder ;) )

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:18:
[...]

(je blijft dan wel betalen voor pellets, vast recht of niet >:)
het kan ook zonder ;) )
Klopt, 240,- per ton.

Jij voor vastrecht, gas, stroom, warmtepomp, panelen + omvormer. 😉

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:24:
[...]

Klopt, 240,- per ton.

Jij voor vastrecht, gas, stroom, warmtepomp, panelen + omvormer. 😉
wel nee.

elektries koken en gas er uit.
warmte pomp + pv (ik zelf zou er nog een zonneboiler bij doen).
dan heb je alleen nog vast recht voor stroom, maar dan ook nog de heffings-korting er af en je komt op +/- 12 euro winst per maand uit >:)
en dat is beter als betalen. (daar kun je dan weer pellets van kopen als je daar zin in hebt.)

de oude pellet kachel kun je dan nog gebruiken voor de gezelligheid en nood gevallen. ;)

appeltje eitje met dat huis zo te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-03-2015 14:16 ]

• jjonkie
bedankt voor de reacties zover.

het is inderdaad een virus, en volgens mij leent ons huis zich er goed voor.

En het uitzoeken/lezen is al een groot deel van de pret.
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:04:
[...]

Ik denk dat het gasverbruik door tapwater veel minder is. Denk meer in de orde van 300 m3 gas.

Andere mogelijkheid is een warmtepomp boiler (rond de 2000 euro) en de huidige CV alleen gebruiken voor de (vloer)verwarming. Denk dat deze stiekem toch veel gasverbruik heeft.
Dat is wat ik vaker lees en dus iets wat ik zal moeten onderzoeken.

Vandaag is het bijvoorbeeld maar 7 graden buiten. De CV doet hier niets/weinig... T aanvang gewenst is 23 graden. Dat is de retour temperatuur ook dus gaat de ketel pendelen. = geen gasverbruik.

Wel hebben we de pelletkachel net aangezet ( 19.4 graden kamer temp vinden we te laag, vrouwlief ontdooit pas bij 21-22 graden :+ )

De enige vloeren die verwarmd worden zijn de keukenvloer en de badkamer vloer. Pakweg 35 m2.
Radiatoren staan dicht muz van bijkeuken, badkamer, en hal. Daar komt bij de badkamer radiator eigenlijk overbodig is want de vloer warmt die ruimte wel op. De thermostaat staat daar altijd op 2.

Ik heb de gewenste temperatuur nog nooit boven 35 graden gezien. Alleen bij strenge vorst zal dit wellicht boven 30 graden uitkomen.

Van April tot eind september/ begin oktober gaat de ketel in de zomermodus en dus alleen gas verbruik voor tapwater.

Situatie nu: 7 graden buiten temp:
Ingestelde temperatuur 19.0 graden:
Kamer temp: 19.4
Pelletkachel zojuist aangezet.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/Mobile%20Uploads/20150321_161748_zpssantgad8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/Mobile%20Uploads/20150321_161739_zpsjmmouja3.jpg
Jack schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:42:
Normaal gaat men uit van 100m3 gas per persoon per jaar, gemiddeld genomen.
70% van het gasverbruik voor het tapwater lijkt mij persoonlijk wat hoog ingeschat.

Een tip voor meer inzicht in je gasverbruik: Hang een Nefit Easy thermostaat (tijdelijk) op.
Deze geeft per maand aan hoeveel gas er aan verwarming en hoeveel aan warm water is opgegaan.
Ze zijn op Marktplaats te vinden voor een goede prijs.
Nefit EASY heb ik naar gekeken maar is niet zo fraai op een mooie witte muur ( persoonlijk ) en heeft tevens geen weerafhankelijke regeling met stooklijn. Dit werkt bij ons perfect icm de pelletkachel en wil ik niet aan sleutelen.

Ik zal dus een andere manier van monitoren moeten bedenken.

Ik denk aan een reed contact icm een LED en daarop een youless, of zijn er andere suggesties ?
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:51:

Jaren geleden voor de aanschaf van de pelletkachel overwogen maar ik zie het niet zo zitten. Veel problemen en implementatie is lastig. Tevens is het niet echt flexibel.

De kachel in de woonkamer zou dan veel meer moeten branden ( lees te warm ) en je moet dan veel vaker vullen. Andere oplossing zou zijn een grote kachel in de garage met bulkfeeder maar dat vindt ik zonde van de ruimte.

Nee de pelletkachel heeft zijn draai hier gevonden, wij vinden het fantastisch om de gewenste moment lekker bij te stoken tot 22-23 graden |:(
Rol-Co schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:31:
De samenstelling personen is hier het zelfde en voor koken/tapwater is de verwachting deze afrekening 350-360 m3.
Dus wat zuinigerijder ook al opmerkt dat je meer verstookt voor verwarmen dat je denkt.

Zo je huis te zien zou ik een flinke warmtepomp installeren op je vloerverwarming, de buiten unit kan goed op het dak van de carport, daar kan je eventueel ook mooi nog een zonneboiler kwijt.
Panelen zo laten liggen, als je meer Wp nodig heb de setup veranderen, er past heel wat meer op dat dakvlak.

Leuk he, dat virus 😁
Zeker leuk !

Dit is een optie inderdaad. Dak is groot genoeg. Het cv hok heb ik ruimte voldoende.

Zijn er apparaten waarmee je zowel tap als CV water kunt verwarmen en zou ik dan de huidige 120 liter boiler kunnen gebruiken ?

Dus de warmte pomp voor de CV installatie zetten, en de ketel/boiler combi bij laten springen indien nodig ?

[ Voor 44% gewijzigd door jjonkie op 21-03-2015 17:15 ]

• jjonkie
vanmiddag 16:13 gasmeterstand

8133,862

Zojuist gasmeterstand:

8144,761

oftwel 0,899 m3 verbruik door:

* 20 minuten koken
* pannen afspoelen heet water
* kinderen in bad gedaan.

Ik schrik daar wel van... straks gaan we beide nog even een rondje hardlopen en dan douchen. Ik zal kijken wat dat doet.....

Het sterkt mijn vermoeden... dat zeker..

• Rol-Co

Rol-Co

Meer andersom, een warmtepomp boiler voor tapwater en daar in een warmtewisselaar voor je vloer te warmen maar de vloer trekt er veel warmte uit dus word moeilijk.

Zelf dacht ik aan een pelletkachel met cv aansluiting, als hij brand steek je warmte in je vloer en het overige in de eventueel aangesloten warmtepompboiler voor tapwater.
Mijn 8,5kW pelletkachel is zwaar overkill nu, ik heb hem terug getuned en de branderkorf aangepast zodat hij heel laag kan branden, ik heb nu nog geen 400 kg verstookt vanaf eind sep tot nu. Ik heb ook een warmtepomp op mijn vloerverwarming omdat die anders te koud word met de pelletkachel aan.

Maar goed, stel een 300l warmtepomp boiler met 2 wisselaars er in, kan de vloer er op en de pelletkachel met cv aansluiting ook.

Hierboven
Bijna 11 m3 dus :)

• jjonkie
het verbruik van vanavond:

Verwarming= niet meetbaar verbruik

Warmwater:

Kinderen in bad 0,899 m3
2x douchen: 1,251 m3

totaal 2.15 m3.....

Ik weet nu vrijwel zeker dat een heel groot deel van het gasverbruik komt door tapwater...

Verwijderd

2 ouders 3 kleine kinderen = periode van nog eens 18 jaar
vergoot je budget en dump die ford.
ik deed het en het werkt erg goed, veel vrijheid lage kosten.
een zonneboiler met een gezin en overal hotfills is even een heel ander verhaal.
misschien kun je na je klus en resultaat wel iets beters kopen dan die ford.
18 jaar gas is gewoonweg geen optie meer voor een gezin, het is iets uit het verleden
een l/w warmtepomp past erg mooi op je carport

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 21:46 ]

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
Das fors. Lang douchen onder een stortdouche?
Als tapwater inderdaad bij jullie zo'n forse hap uit het totale gasverbruik neemt dan is een flinke zonneboiler geen verkeerd idee. Bijkomend voordeel is dat je minder afhankelijk bent van salderen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
een grote warmtepompboiler is wel een flinke investering.
dan moet je haast al wel een syteem nemen die je ook direct op je vloerverwarming kan aansluiten en deels kan opwarmen met een zonneboiler systeem.

iets als Nibe split ofzo.
Ik raad hem niet aan, maar het systeem vind ik wel interessant en is in jou geval ideaal.

kost wel een mooie duit, maar dan ben je samen met elektrisch koken wel dichtbij zelfvoorzienend

Nukezone FTW

• jjonkie
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:42:

vergoot je budget en dump die ford.

misschien kun je na je klus en resultaat wel iets beters kopen dan die ford.
Euh oke...

We hebben er zelfs 2. En ik geef daar graag geld aan uit. Comfort is ook wat waard.

Gelukkig hoef ik geen van beide te verkopen om het budget te vergroten dus de auto's kunnen we buiten beschouwing laten.

• jjonkie
marcel3 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:47:
Das fors. Lang douchen onder een stortdouche?
Als tapwater inderdaad bij jullie zo'n forse hap uit het totale gasverbruik neemt dan is een flinke zonneboiler geen verkeerd idee. Bijkomend voordeel is dat je minder afhankelijk bent van salderen.
Grohe Raindance.....

Afbeeldingslocatie: http://www.designkranenshop.nl/images/productImages/hansgrohe-raindance-air-hoofddouche-24-cmmet-douchearm-sprong-389-mm-chroom-27474000-5.JPG

Die zal inderdaad wel een aardige doorstroom capaciteit hebben.

Zonneboiler is inderdaad wel fijn, je stopt er bijna geen energie in en er komt veel energie uit. Dat spreekt me wel aan... Maar goed in de wintermaanden heb je er weer minder aan.

Je zult dus gas als backup moeten hebben.

• marcel3
jjonkie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:26:
[...]
Zonneboiler is inderdaad wel fijn, je stopt er bijna geen energie in en er komt veel energie uit. Dat spreekt me wel aan... Maar goed in de wintermaanden heb je er weer minder aan.

Dat is waar, maar is alleen een probleem als je ook echt van plan bent om je gasaansluiting helemaal op te zeggen. 's Winters wek je met PV ook niet genoeg op om een warmtepomp te voeden. Dus of je nou afhankelijk bent van gas of van salderen: afhankelijk blijf je voorlopig toch wel.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
[...]

Grohe Raindance.....

[afbeelding]

Nu weet ik niet wat precies de specificaties zijn van mijn zonneboiler setje (zat bij het huis) maar ik heb deze afgelopen wintermaanden toch bij thuiskomst een vol vatje met 70 graden warm water. Vloerverwarming staat standaard op 18 graden en na 2x douchen geeft de temperatuursensor in het vat rond de 30 graden aan.

Verwijderd

@marcel3
hoho ik sta nu op 230kWh na een winter een heerlijke warme woning door de warmtepomp
5kW warmtepomp, 5,5kWP pv.
over comfort en geld gesproken.
We hebben er zelfs 2. En ik geef daar graag geld aan uit. Comfort is ook wat waard.
ik heb ook geld genoeg maar werk niet voor shell en ford, zodoende ben ik een extra dag bij de kids
en het budget is gestegen.
sommige dingen zijn kostbaar, andere dingen druk je uit in geld.
hernieuwbaar en kinderen vallen bij mij in het segment kostbaar, een auto dus niet, en 2 zeker niet
(ik had er ooit 5 zodoende, toen we met zijn 2en waren)

• Rol-Co

Rol-Co

Gezien het een diesel is wil hij die 30000 + km per jaar vast niet aan de NS uitgeven, wat begrijpelijk is, niet voor iedereen zit alles om de hoek.

• jjonkie
Ach een ieder mag het zelf weten, maar openbaar vervoer krijg je mij niet in. En ik had wel iets kleiner willen rijden maar met 3 kinderen is dit al krap genoeg....

Voor de rest ben ik het deels eens met eric-pvt. Met name over hetgeen wat kostbaar is... de kinderen

Gelukkig werk ik ook niet voor Shell en Ford. Sterker nog ik werk voor helemaal niemand. En dan ook nog eens vanuit huis. Dan kun je de kinderen pas echt zien opgroeien.

Wat wil je nog meer ?

Maar goed ontopic maar weer:

De stort douche zonder wtw is een zonde... 5 jaar geleden bij de bouw van dit huis niet goed over nagedacht. Nu zou ik zeker andere keuzes maken.

WTW unit alsnog plaatsen is een lastige opgave. Afvoer water loopt door de achterwand van de WC en de koudwater leiding gaat vanuit te meterkast omhoog. Dat is dus ook niet echt een oplossing.

Helaas heeft ons huis ook geen kruipruimte waar je nog iets zou kunnen maken.

Om het verbruik van gas goed te monitoren ga ik met een reedcontact en een LED een youless aansturen om te kijken wat de verhoudingen zijn.

Maar eigenlijk hoeft dat niet want gezien dat we al bijna in april zijn kan de CV als in de zomermodus ( alleen warmwaterbedrijf )

Het is dan nog koken en tapwater...

Verwijderd

/me 2x ford en euh thuis ? ... ik ren hard weg.. er moet nog wat tijd overheen denk ik.
en klappend nederland haalt de ns er alweer bij.
ik werk wel om de hoek, en heb daar mijn best voor gedaan, het is deel van je plan
wat je in je ketel gooit
wat je in je tank gooit
ik zie het verschil niet zo, ik ben wel vaker op de bank+bier dan in de rijdende bank(zonder)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 19:41 . Reden: ik = used to be car fanboy met autoweek abbo ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Een douche-wtw met wat hak- en breekwerk en een stukadoor die het daarna weer afsmeert past als het goed is ruim binnen je budget. Wellicht wat minder sexy dan een zonneboiler op het dak, maar met het huidige douchegedrag verdien je dat dubbel en dwars terug.

Dato DUO synth voor twee

• migjes
[...]

Grohe Raindance.....

[afbeelding]

die douch heb ik ook. (vermoed ik te minste, met deze beperkte info)
en trekt max ongeveer 17l/min.
maar doet het al erg goed met 12l/min.

maar het is grohe en die doen aan aardig overdreven marketing ;)
het is namelijk 12-17l/min op douche temperatuur van +/- 37 graden.
normaal reken je met 65 graden water en dan is het maar +/- 6,5-9l/min.
zonder de marketing valt het wel mee. ;)

ik heb zelf wel de plafon variant, en de muur variant (die trekt maar 9l/min op 37 graden).
heb ik veel warm water (zomer), dan gebruik ik de grote douche, heb ik minder(winter) dan gebruik ik de muur douch.
(en heb ik heel veel warm water, dan hoop ik straks de muur douches ook te kunnen gaan gebruiken.
maar dit geeft mij nog wel wat problemen hoe dat gaat lukken. :?
dan begin ik de grens te bereiken die de afvoer van de douche aan kan, lol)

ik ben nu langzaam bezig, de zonneboiler samen te stellen.
zodat ik het systeem ook zo kan gaan gebruiken.
heb nu nog maar een kleine test opstelling.

een goede zonneboiler, doet ook in midden winter het water nog verwarmen, geen probleem.
alleen de temperaturen worden dan niet hoog genoeg om mee te douchen.
een echt probleem is dat niet, je kunt met een warmtepomp/pelletkachel/ elektrisch etc altijd nog de rest van de warmte bij voeren.
dat hoeft echt niet met gas, en nog niet eens met erg grote vermogens.
je hebt dan een boiler en of je die nu 24uur met 1kW verwarmt of in 1 uur met 24kW, dat maakt dan niet meer veel uit.
ik ben zelf van plan om een forse boiler te gaan gebruiken, en die word de spil in het systeem waar de rest aanhangt.
voor tap water en voorverwarming. ;)

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 17:32
migjes schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:58:
[...]

voor tap water en voorverwarming. ;)
Zoiets wil ik later ook: een zonneboiler ten behoeve van tapwater, maar dan met cv ondersteuning. Maar ik lees ook dat een cv ketel het hoogste rendement heeft bij lage aanvoertemperatuur. Als je dan door de zonnecollectoren voorverwarmd water door je cv stuurt, is dit wel handig?

Ik zie het zo: de cv mag dan wel een beter rendement hebben als je hem voedt met koud water, maar als je hem voedt met voorverwarmd water hoeft ie toch gewoon minder te doen? Dat ie dan minder efficiënt is, is jammer maar ik hoef zo minder energie uit gas te gebruiken om warm water te tappen. Of zie ik dit verkeerd?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• migjes
Joris 407 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:20:
[...]
Zoiets wil ik later ook: een zonneboiler ten behoeve van tapwater, maar dan met cv ondersteuning. Maar ik lees ook dat een cv ketel het hoogste rendement heeft bij lage aanvoertemperatuur. Als je dan door de zonnecollectoren voorverwarmd water door je cv stuurt, is dit wel handig?

Ik zie het zo: de cv mag dan wel een beter rendement hebben als je hem voedt met koud water, maar als je hem voedt met voorverwarmd water hoeft ie toch gewoon minder te doen? Dat ie dan minder efficiënt is, is jammer maar ik hoef zo minder energie uit gas te gebruiken om warm water te tappen. Of zie ik dit verkeerd?
een cv ketel heeft een deltaT nodig van +/-15 graden.
dat is het belangrijkste!!!
daarna wil je liever onder de 50 graden cv water blijven voor de condensatie.
en dat is al wat minder belangrijk.

lukt dat niet dan zakt het rendement wel ergens rond de 3-5%, maar al die uren/dagen dat je dan 100% bespaart, dan zou ik me er niet te druk over maken ;)

ik zelf wil het uit eindelijk met een warmte pomp gaan doen.
en dan de zonneboiler als radiator in het systeem hangen.
na de zonneboiler komt nog een kleine elektrische boiler die voor verwarmt water krijgt.
(maar het zal allemaal maar net zo zijn als wat ik goedkoop te pakken krijg ;) )

edit:
ik heb deze winter een test run gedaan.
water in de cv is niet hoger geweest als 45 graden voor verwarming.
mocht het water in de zonneboiler hoger zijn, dan trekt hij er warmte uit.
is de boiler kouder, dan stop hij er warmte in.
(planning is dan wel dat ik een boiler neem die gelaagd kan verwarmen ;) )
dat noem ik een win-win situatie

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 23-03-2015 11:06 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Joris 407 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:20:
[...]

Een CV die tapwater moet opwarmen voeden met voorverwarmd water kan natuurlijk prima, kijk maar naar de DWTW's: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Resultaat is dat ketel lager gaat branden en daardoor minder gas gaat verbruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2015 11:09 ]

• Joris 407
Ok thanks. Dan zie ik het dus goed. Ik zou me er nog veel meer op moeten inlezen om zelf een systeem te kunnen samenstellen. Ik zit meer te denken aan een kant en klaar systeem zoals de q-solar van atag. Ik hik echter een beetje aan tegen de prijs..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• migjes
ThinkPadd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:09:
[...]

Een CV die tapwater moet opwarmen voeden met voorverwarmd water kan natuurlijk prima, kijk maar naar de DWTW's: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Resultaat is dat ketel lager gaat branden en daardoor minder gas gaat verbruiken.
jep, dat is zo voor tapwater.
dan draait mijn ketel met +/- 20kW en kan hij flink terug schakelen.

alleen voor verwarming is dat niet zo.
dan draait mijn ketel op zijn minimum van +/-5,5kW hoger komt hij niet.
en kan hij niet verder terug moduleren, helaas :-( .
(een warmte pomp heeft hier weer geen enkel probleem mee ;) )
Joris 407 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:09:
Ok thanks. Dan zie ik het dus goed. Ik zou me er nog veel meer op moeten inlezen om zelf een systeem te kunnen samenstellen. Ik zit meer te denken aan een kant en klaar systeem zoals de q-solar van atag. Ik hik echter een beetje aan tegen de prijs..
dat is een erg mooi systeem.
dan mag er van mij wel een flinke zonnecollector er op, voor maximum rendement.
je kunt dan met de zon aardig je huis verwarmen ook in de winter *O* .
vind het alleen erg jammer dat je dan toch weer vast zit aan gas.

• Joris 407
migjes schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:19:
[...]

[...]

dat is een erg mooi systeem.
dan mag er van mij wel een flinke zonnecollector er op, voor maximum rendement.
je kunt dan met de zon aardig je huis verwarmen ook in de winter *O* .
vind het alleen erg jammer dat je dan toch weer vast zit aan gas.
Hoe groot vind je dat de collector moet zijn voor een opgroeiend gezin? En vlakke platen of is de q-solar ook te combineren met heatpipes / vacuum buizen?
Helaas heb ik trouwens geen lage temperatuur verwarming.

• migjes
Joris 407 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:35:
[...]
Hoe groot vind je dat de collector moet zijn voor een opgroeiend gezin? En vlakke platen of is de q-solar ook te combineren met heatpipes / vacuum buizen?
Helaas heb ik trouwens geen lage temperatuur verwarming.
zo groot mogelijk >:)
hoe groot dat is is lastig te zeggen.
(je hebt op een gegeven moment wel een beveiliging nodig tegen kokend water in de boiler ;)
en dan maakt het weer uit voor welk systeem je kiest.)
en je moet de beperkte dak ruimte (die de meeste mensen hebben) ook mee nemen.
je wil ook nog wat PV en daar moet ook ruimte voor zijn.

vlakke plaat of heatpipe?
het kan allebei het systeem heeft er geen problemen mee (word alleen niet geleverd en moet je zelf samen stellen, maar heb wel gehoord dat atag er wel mee bezig was/is???)
ik heb zelf geen voorkeur voor die 2 soorten (ik denk dat ik voor vlake plaat ga, vanwege de beperkte ruimte op mijn dak. het past gewoon beter.)

als kosten en rendabiliteit geen probleem zijn. >:)
er zijn ook collectoren met PV er in te krijgen.
nadeel is wel dat het elkaar een beetje tegen werkt, helaas.

de grote van de boiler is wel makkelijk.
veel standaard systemen werken met een 100-150liter boiler.
en dat vind ik te klein, ga liever voor groter (er is bijna geen grens, het duurt allen langer voordat hij warm is.)

maar je bent nu wel bezig het topic van een ander te kapen.
stel de vragen in het juiste topic ;)
Zonneboilers, dit is de plek

• Joris 407
ok, excuus, maar ja, het gaat wel over hetzelfde in ieder geval, maar bedankt voor de antwoorden!

• jjonkie
vlakke plaat in de maat van PV panelen full black zou mijn wens zijn. Dan kan ik 3 panelen weg halen en die achter het huis op de terras overkapping leggen met nog 5 extra panelen...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze zijn niet full black maar ietsjes blauwig helaas, maar wel maatje zonnepaneel.
Kun je, je dakraam niet dichtmaken, dan kan alles naar boven geschoven worden en kun je er nog een rij onder kwijt misschien.

AUijtdehaag is groot voorstander van lelijke dakramen verwijderen of verplaatsen naar noord >:)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2015 03:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
jjonkie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:17:
vlakke plaat in de maat van PV panelen full black zou mijn wens zijn. Dan kan ik 3 panelen weg halen en die achter het huis op de terras overkapping leggen met nog 5 extra panelen...
AUijtdehaag gaf al een aardige oplossing.

als ik naar de foto kijk, dan lijkt mij dat deze misschien wel iets mooier zijn.
http://www.hrsolar.nl/pro...en/hpc-25-25-m2-collector
zeker als je de bovenst 3 vervangt.
(maar dit is erg subjectief, en ik kan het slecht schatten.
dus zul je helemaal zelf moeten bepalen.)

dan zou je er een voorraadvat zoals deze er aan kunnen hangen:
http://www.hrsolar.nl/pro...n/rvs-met-drie-wisselaars
daar kun je dan 3 verschillende warmte bronnen aanhangen.

ik geef een voorbeeld van hoe je dat zou kunnen doen (maar er zijn veel meer mogelijkheden).

warmtewisselaars:
de onderste: hier de collectors op aansluiten.
middelste : hier een warmtepomp. (zelfs de gas ketel is een mogelijkheid, vind ik allen niet mooi)
de bovenste: hier de collectors op aansluiten.

de bovenste en de onderste hebben dan alle bij de collector.
dat doe je om de boiler gelaagd te verwarmen.
warmte gaat omhoog!

stel het is winter, dan heb je niet genoeg vermogen uit de collectors om boven in de boiler de temperatuur boven de 50 graden te krijgen, maar dan kun je wel al vast voorverwarmen voor de warmte pomp op de onderste warmtewisselaar.

stel het is lente, dan heb meer als genoeg vermogen om het water boven de warmte pomp vast te verhogen naar een graad of 80. is dat al gedaan dan ga je over op de onderste wamtewisselaar.

maar voor dit soort systemen moet je niet naar Nederland kijken, we zijn best wel achterlijk hier in dit land.
in Duitsland is dit veel normaler om te doen ;)
en het kan nog vel mooier als ik nu schijf. ;)

en waarom alleen tapwater verwarmen, als je door een goede planning ook gewoon heel je huis kunt verwarmen >:)

• jjonkie
Die sets van HRSolar verkopen ze ook bij bespaarbazaar. Het leek me prijstechnisch wel interessant. Maar ik kan geen inschatting maken of het kwalitatief ook goed is.

300 liter boiler kan ik hier wel kwijt. 3 wisselaars erin en dan icm met 2 of 3 vlakke panelen, en een warmtepomp. Dan kan ik eventueel ook nog de LTV van de vloeren uit de zon halen...

Welke warmtepomp die gebruikt maakt van de ventilatie lucht (17-19 graden) zou ik hier voor kunnen gebruiken ?

• migjes
jjonkie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:55:
Die sets van HRSolar verkopen ze ook bij bespaarbazaar. Het leek me prijstechnisch wel interessant. Maar ik kan geen inschatting maken of het kwalitatief ook goed is.

300 liter boiler kan ik hier wel kwijt. 3 wisselaars erin en dan icm met 2 of 3 vlakke panelen, en een warmtepomp. Dan kan ik eventueel ook nog de LTV van de vloeren uit de zon halen...

Welke warmtepomp die gebruikt maakt van de ventilatie lucht (17-19 graden) zou ik hier voor kunnen gebruiken ?
oho, je schrikt niet van de prijzen van de bespaarbazaar?
(ik weet het niet of dit goedkoop of duur is, maar de investering is zoizo hoog ;) )

een 300liter boiler is meestal maar met 2 spiralen.
(en hebben ze er wel 3 dan zijn de spiralen vaak wat te klein om te kunnen gebruiken. ;)
het boilerjte is dan niet groot genoeg om het er in gepropt te krijgen)

maar 2 spiralen kan goed genoeg zijn voor jouw (is maar net wat je wil bereiken)

een warmtepomp met ventilatie lucht????
mmm, hier maak je een vreemde keuze (waarschijnlijk door niet weten wat er op de markt is)
dan kom je uit op zoiets als dit:
http://www.elektrischeboi...riston-Nuos-Evo-250-liter
met ventilatie lucht kun je natuurlijk het huis zelf niet verwarmen.
en dat zou ik een beetje zonde vinden vanwege de dure aanschaf en dan maar beperkt gebruik.

ik zou zelf liever een warmte pomp aanraden met een buiten unit.
(dit word een lucht/water warmte pomp genoemd)
die kunnen ook nog je huis verwarmen als ze klaar zijn met de boiler (of anders om).

ik geef je deze om eens naar te kijken:
http://www.vaillant.be/pr...aillant/aroTHERM_VWL.html
(ik bedoel echt niet het merk valiant, maar zij hebben toevallig wel een systeem wat geschikt is voor jouw.
een ander merk is ook goed.)
de kleinste van 5kW is waarschijnlijk al meer als voldoende voor jouw om samen met je pellet kachel je huis goed comfortabel te krijgen ;)
dit soort sytemen kunnen ook nog de zonneboiler in de winter na verwarmen.
en je kunt ook nog je huis koelen in de zomer. ;)

dit gaat natuurlijk nog wel stroom kosten, je hebt het over 800m3, dus ik geef je een grove gok van 2400kWh extra (en nog wat meer kWh om te koelen in de zomer), maar dan gebruik je alleen nog gas voor koken ;)

• jjonkie
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:23:
[...]

een warmtepomp met ventilatie lucht????
mmm, hier maak je een vreemde keuze (waarschijnlijk door niet weten wat er op de markt is)
dan kom je uit op zoiets als dit:
http://www.elektrischeboi...riston-Nuos-Evo-250-liter
met ventilatie lucht kun je natuurlijk het huis zelf niet verwarmen.
en dat zou ik een beetje zonde vinden vanwege de dure aanschaf en dan maar beperkt gebruik.
Dat komt omdat ik gelezen heb dat een warmtepomp met buitenunit slechter presteert bij lagere temperaturen in de winter.

De ventilatie lucht gaat nu ongebruikt de lucht in maar is wel lekker warm door de pelletkachel. Dus die warmte wilde ik graag gebruiken. De afvoer temperatuur is de laatste week niet onder de 17 graden geweest. Dus vandaar.

De warmtepompboiler die je daar geeft zijn er in veel verschillende soorten en maten. Dus ik zocht eigenlijk naar een dergelijk apparaat met een extra wisselaar.

Zo kan ik het wat spreiden:. Eerste die boiler, blijkt dat goed te werken, dan kan ik om de KWH's wat terug te brengen een zonnecollector er op aan sluiten.

Dus een direct gestookte warmtepompboiler met 1 extra wisselaar.

Of zie ik nu iets over het hoofd ?

• migjes
jjonkie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:51:
[...]

Dat komt omdat ik gelezen heb dat een warmtepomp met buitenunit slechter presteert bij lagere temperaturen in de winter.

De ventilatie lucht gaat nu ongebruikt de lucht in maar is wel lekker warm door de pelletkachel. Dus die warmte wilde ik graag gebruiken. De afvoer temperatuur is de laatste week niet onder de 17 graden geweest. Dus vandaar.

De warmtepompboiler die je daar geeft zijn er in veel verschillende soorten en maten. Dus ik zocht eigenlijk naar een dergelijk apparaat met een extra wisselaar.

Zo kan ik het wat spreiden:. Eerste die boiler, blijkt dat goed te werken, dan kan ik om de KWH's wat terug te brengen een zonnecollector er op aan sluiten.

Dus een direct gestookte warmtepompboiler met 1 extra wisselaar.

Of zie ik nu iets over het hoofd ?
jep een warmte pomp met buiten unit presteert slechter als het buiten koud is.
de cop zakt van +/- 4 met een 10 graden naar een 2,5 met een -4 graden.
maar een warmte pompboiler komt al vaak met warme lucht amper boven de cop 2,5.
(dit komt omdat die dingen zijn gemaakt om water te maken van 55 graden, en daar door verlies je rendement)
het zijn helaas niet de beste sytemen en stiekem best duur voor het weinige wat je er van kunt gebruiken ;)

ander nadeel is dat je nu in eens best wel wat lucht gaat afvoeren uit huis.
in sommige huizen moet er dan weer koude lucht het huis in, en dit geeft koude tocht in huis.
niet iets wat iedereen lekker vind ;)
(kan totaal niet schatten of jij daar last van zal hebben, ik weet zeker dat ik daar wel last van zal krijgen)

dat je niet alles in 1x wil doen snap ik.
dat doe ik ook niet, is mij ook teveel geld in 1x.

mijn persoonlijke planning:
dit jaar komt er 1810Wp bij op mijn dak(is al besteld), dan heb ik een mooie plek over voor een zonneboiler.
ik denk dat ik voor een 500liter boiler ga (vanwege grotere warmte wisselaars in de boiler).
na de boiler komt een simpele elektriche boiler die ik hot-fil met de zonneboiler.
zoiets waarschijnlijk:
http://www.elektrischeboi...-liter-Ariston-Velis-Inox
dan komt in de kruipruimte(keldertje) een warmtepomp (de valiant is een optie voor mij, maar nog niks besloten)
omdat de warmte pomp bij mij erg ver weg hangt van de boiler op zolder kan ik geen koppeling maken tussen de warmte pomp en boiler (dit probleem heb jij niet).
dus ga ik de boiler dom koppelen, de boiler is dan gewoon een radiator in het verwarmings-systeem.
stook ik dan mijn huis warm met de Warmtepomp dan heb je 2 situaties:
1. boiler is warmer als wat warmte pomp doet, dus er gaat gratis zonne warmte mijn huis in ;)
2. de boiler is kouder als wat de warmte pomp doet, dus de warmte pomp verwarmt het vast voor en daar na de elektrische boiler in.

in de zomer heb ik dan meer als genoeg warm water om de elektrische boiler niet te laten werken.
in de winter verwarm ik het water vast voor met de warmte pomp tot een +/-45 graden en de rest gaat dan maar elektrisch.

mijn systeem is wel wat duurder als jouw warmtepompboiler, maar ik draai het gas helemaal dicht op den duur. ;)
(en je mag gerust een andere mening hebben als ik, geen probleem.
uitgangs-punten kunnen ook anders zijn. ;)
maar ik wil helemaal zonder gas als het even kan >:)
alleen al voor het vast recht van gas kun je al makkelijk 1000kWh bij kopen als nodig.
of in jouw geval de pellet meer stoken ;) )

even wat algemene tips als je met een warmte pomp wil werken(maakt niet veel uit welk systeem):
een warmte pomp zet je aan en je zorg er 24X7 voor dat het huis/boiler altijd warm is.
geen nachtverlaging toepassen, maar continu door stoken, dat is het rendabelst.
(je stelt dus in jouw geval de wamtepomp in op continu 20 graden in huis, en stookt de pellet kachel bij als je zin hebt. ;) )

• jjonkie
Ja dat van de tocht bij afvoer van de warme lucht zou kunnen inderdaad.

Mijn huidige afzuiging (Maico ZEG 2000, standaard wisselstroom ding) trekt in stand 1 tot 85m3 per uur tot 300 m3/h uur.

95 procent van de tijd draait deze op stand 1 (24/7) tijdens douchen zetten we deze even op stand 3.

Als we eens vergeten deze terug in stand 1 te zetten na het douchen kan ik dat soms wel merken aan de kamer temperatuur als het buiten echt koud is.

Als je met een warmtepompboiler er continu 300m3 uit gaat trekken heb je een prima ventilatie maar zal je soms moeten bijstoken inderdaad...

• jjonkie
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:42:
[...]

mijn systeem is wel wat duurder als jouw warmtepompboiler, maar ik draai het gas helemaal dicht op den duur. ;)
(en je mag gerust een andere mening hebben als ik, geen probleem.
uitgangs-punten kunnen ook anders zijn. ;)
maar ik wil helemaal zonder gas als het even kan >:)
Ik ben mijn mening nog aan het vormen dus ik ben wel blij met je adviezen en inzichten. Elke situatie is ook weer uniek natuurlijk...

En ik zou inderdaad ook wel helemaal zonder gas willen uiteindelijk dus wellicht moet ik daar maar naar toe gaan werken. :9~

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
COP van een warmtepompboiler ligt wel wat hoger hoor. COP van 3,5 is toch redelijk goed mogelijk. Ik heb er zelfs 1 gezien met een COP van 4,04 (weliswaar een testmodel, maar toch).

Wat je zou kunnen doen, mocht je een warmtepompboiler kopen, is een luchtmengsectie op de luchtaanzuigopening maken van de boiler. Hier wordt dan (bijvoorbeeld) buitenlucht mee aangezogen en je mengt je afvoerlucht uit huis erbij.

Dit zorgt dan in de winter voor een hogere mengtemperatuur en dus een beter rendement.

Er zijn ook warmtepompboilers te koop met een extra spiraal voor aansluiting andere warmtebron (bijvoorbeeld zonneboiler).

Is het trouwens geen mogelijkheid op je pelletkachel te voorzien van een aansluiting om water te voorverwarmen?

• jjonkie
Dit ontgaat me even...

door de lucht van buiten er bij te doen krijg je toch een lagere temperatuur en een lager rendement ?

Ik trek hier continu 17 tot 19 graden uit huis via de mechanische afzuiging. Dat lijkt me een mooie stabiele waarde. Daar kun je een apparaat bij zoeken met een hoge COP in dat bereik.

Pelletkachel heeft de mogelijkheid maar de plek waar die staat zit geen leiding werk en ik heb geen kruipruimte. Tevens vindt ik het idee van bijstoken wanneer nodig heel flexibel en gezellig. Met een warmwater functie moet deze veel meer branden (meer onderhoud en warmte overschot). Dus die optie valt af. Jaren geleden al naar gekeken maar is redelijk kostbaar en niet flexibel genoeg.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Sorry, ik had iets meer onderbouwing moeten geven. De warmtepomp boilers van enig formaat, 250-290 liter, hebben toch al gauw 200m3/h per uur nodig.

Ik las dat je mechanische afzuiging daar onder zit, vandaar mijn suggestie voor een mengsectie.

Verwijderd

@jjonkie vergeet je specs niet
je zei jong gezin, dus warmtevraag en grote warmwatervraag op 5 personen en >15 jaar
ga dus alleen adviezen na van een ander gezin, en niet van de dinky tweaker.
(dinky = dual income no kids)
een dinky heeft werkelijk geen flauw benul van gezinsvraag of tvt bij 24x7 verwarmen en ook om 3 uur snachts warm een poepkont afspoelen@badkamer ook 20c, die zijn alleen maar aan het rekenen met geld als einddoel, niet als middel om hun goed in de wereld te zetten.
en dan moet de poep pyama ook weer in de was........of het hele bed.
ja er is een periode voor of na kinderen ook in de duurzame wereld, zelfs juist in hernieuwbaar.
vergeet nu eens de specs en de euros, kies efficient over hun periode.
als enige blijft een dikke zonneboiler en dwtw over, check maar, de rest heeft een slechte integrale kostprijs over de levensduur door toevoegen van aankoop energie.

tijdens de tennet storing stond ik overigens te douchen, en merkte dat niet echt,
na ja het licht boven de spiegel ging uit, maar verder ? hahaha

graag gedaan,
/me pappa sinds 3 jaar van 2

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 16:12 ]

Verwijderd

jjonkie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:38:
Al enige tijd ben ik bezig met het inlezen in de wereld van energie uit de zon en om comfortabel te wonen tegen steeds lagere kosten. Echter des te meer ik lees, des te meer vraagteken en vooral twijfels. Wat is nu het beste wat je kunt doen ?

Dus ik stel mijn vraag maar eens hier, wellicht dat jullie eens met me mee kunnen brainstormen ?

Voor namelijk om te voorkomen dat ik achteraf iets over het hoofd heb gezien. Bijvoorbeeld minder voor de hand liggende mogelijkheden die in onze situatie juist wel geschikt zouden zijn.

Terugverdientijd is niet zo relevant imo, comfort, gemak, en de kick van zeer laag verbruik(kosten) wel.

Budget: 4000-5000 euro ?

De casus:
  • 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2008/9, Duitse bouw, zeer goede isolatie.
  • Verwarming: Woonkamer en keuken middels pelletkachel
  • Verwarming: Tegelvloer keuken/badkamer middels vloerverwarming
  • CV ketel: Nefit smartline basic met een CV boiler 40kw 120 liter + ringleiding pomp op tijdklok
  • voorzien van weersafhankelijke regeling.
  • 2750 WP op zuid die ongeveer 2600-2700 kwh per jaar leveren.

Maar ik wil eens proberen om dat beter in beeld te brengen.

Helaas hebben we geen warm water terugwin systeem en de implementatie zal zonder hak en breek werk lastig zijn.

Ik heb twee gedachten:

* Warmte pomp op mechanische afzuiging en extra zonnepanelen om stroomverbruik op te vangen
* Zonneboiler op het dak ( pal zuid ) Daarvoor zal ik wel wat PV panelen ergens anders moeten bevestigen bijvoorbeeld op de terrasoverkapping in de tuin.

[afbeelding]

Bijvoorbeeld, 3 bovenste panelen verwijderen, 5 erbij kopen en die achter op de terrasoverkapping leggen. Dan heb ik 2x8= 4000wp :)
Boven de PV zou ik dan nog ruimte hebben voor zonnecollectoren.

Wie wil er op schieten ? Wat zouden jullie doen of heb je tips ?
het is moeilijk te zien maar ik heb het idee dat er meer zonnepanelen op dit dak kan. overdwars leggen dan kun je er al 8 onder het dak raam kwijt

Verwijderd

@btcaelum, wat moet een jong groot gezin met meer pv terwijl warmte het topic is, uit de kraan, en waarbij de warmtevraag alleen maar toeneemt ? en stroom slechts marginaal, of juist daalt (ook in prijs)
en toen kwam kamp en nihileerde de saldering.
he jammer, pappa had nu juist van btcaelum gehoord dat er meer pv bij paste.
en nu ?
zijn kinderen zijn dan pas hooguit 9.

jjonkie in "Casus: Tapwater verwarmen met minder gas ( of zonder?)"

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 19:06 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Meer pv + warmtepomp boiler bijv, met alleen een zonneboiler red je het niet.

Verwijderd

hij heeft al 4000kWh met de huidige pv en heffingskorting
hij heeft geen warmte/warm water.
hij heeft wel drie kinderen.
hij heeft wel rara, rara hoe kan dat nou, warmte is 80% van de afrekening,
en rara dat geld is definitief afgetikt naar te grote en fossiele bedrijven.

• Rol-Co

Rol-Co

Hij heeft geen zuid dak voor de zonneboiler
Hij heeft wel een andere oriëntatie waar een zonneboiler beduidend slechter werkt
Hij heeft wel een dakvlak waar pv op ligt maar meer op kan
Hij heeft wel ruimte voor een boiler

Kortom
Meer pv, warmtepomp boiler met extra spiraal voor de zonneboiler die niet ideaal ligt, verwarming lekker bij de pelletkachel houden.

Wij zijn hier ook met 5e (2 volwassene met 3 kid's waarvan de 2 oudste tiener zijn) en ik kan je vertellen dat ik dan een zonneboiler ter grote van de helft van mijn zuid dak nodig heb om mijn ww te bevoorraden, en dan heeft hij nog een stortdouche.
Enige mooie aan de zonneboiler is dat het "gratis" verwarming is net als pv "gratis" stroom.

Ik verwacht dat dikke doorstromers "de bom" worden de aankomende jaren, alleen warm wanneer nodig en niet de hele dag 300 liter warm houden voor een 15 min douchen in de avond.

• marcel3
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:02:
@btcaelum, wat moet een jong groot gezin met meer pv terwijl warmte het topic is, uit de kraan, en waarbij de warmtevraag alleen maar toeneemt ? en stroom slechts marginaal, of juist daalt (ook in prijs)
en toen kwam kamp en nihileerde de saldering.
he jammer, pappa had nu juist van btcaelum gehoord dat er meer pv bij paste.
en nu ?
zijn kinderen zijn dan pas hooguit 9.

jjonkie in "Casus: Tapwater verwarmen met minder gas ( of zonder?)"
Eens. Een warmtepomp icm PV is leuk, maar je bent sterk afhankelijk van salderen. Geeft op zich niks, ik heb het zelf ook, maar je moet nu niet doen of je nog tot in lengte van jaren warmtepompboilers etc bijna gratis kan voeden met energie die je terugleent uit het net. Op een regenachtige dag en 's nachts staat dat ding ook gewoon aan. Het is geen "dom" verwarmingselement, je kan er niet slim mee gaan lopen klooien oid afhankelijk van hoe hard de zon schijnt. En een zonneboiler doet nou juist dat - helemaal automatisch.

• Rol-Co

Rol-Co

marcel3 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Op een regenachtige dag en 's nachts staat dat ding ook gewoon aan. Het is geen "dom" verwarmingselement, je kan er niet slim mee gaan lopen klooien oid afhankelijk van hoe hard de zon schijnt. En een zonneboiler doet nou juist dat - helemaal automatisch.
En wat doet een zonneboiler 's nachts en op een regenachtige dag als vandaag? Ik ben met je eens dat je afhankelijk bent van salderen, zoals iedereen nu met pv maar de zonneboiler werkt naar mijn idee ook verkeerd om, wanneer je het meeste nodig hebt is er het minst beschikbaar en visa versa.

• marcel3
Rol-Co schreef op zondag 29 maart 2015 @ 08:47:
[...]

En wat doet een zonneboiler 's nachts en op een regenachtige dag als vandaag? Ik ben met je eens dat je afhankelijk bent van salderen, zoals iedereen nu met pv maar de zonneboiler werkt naar mijn idee ook verkeerd om, wanneer je het meeste nodig hebt is er het minst beschikbaar en visa versa.
Met dat verschil dat een zonneboiler toch een vorm van opslag is waardoor je op beperkte schaal zonne energie kan "salderen". Eigenlijk net zoals dat PV bezitters in het postsaldeer tijdperk al enorm geholpen zouden zijn met een betaalbare kleine opslag waarmee je de opbrengst over de dag zou kunnen afstemmen op het gebruik.
Het is wel duidelijk dat de TS vooral veel energie kwijt is aan warmwaterbereiding. Dat gaat het hele jaar door. Dan is een zonneboiler natuurlijk kaasje, indien goed gedimensioneerd kan je minstens 70% van het jaar bijna gratis douchen. 70% reductie op wat nu al de bulk van de energierekening is lijkt me niet verkeerd. Tov een in de toekomst onzekere reductie met een relatief inefficiënte ventilatieWP boiler die dag en nacht stroom verbruikt. Ik zou het wel weten, mits het dakoppervlak er is natuurlijk.

• Rol-Co

Rol-Co

Waar ik dan bang voor ben is dat het met 5 personen, en dan zeker als die 3 kinderen de 10 zijn gepasseerd je niet genoeg hebt aan een zonne boilertje van 300 liter bijv, en voor die boiler heb je al een giga dakvlak nodig plus het liefst pal zuid, oost of west werkt dat al flink minder.

Ik kijk al een tijdje rond naar zonneboilers die in gebruik zijn maar vind het tegenvallen ik zie dat eigenaren zich ook aanpassen aan de boiler net als vroegah met de elektrische boilers, relatief zuinig douchen zodat je hem niet leeg trekt, dus kort, zuinige douchekop met pis straaltje om het te laten werken voor hun. Wat met 5 pers elke dag douchen en een raindance douchekop?

Het moet dan een combi zijn van meerdere dingen die de boiler verwarmen, alle overige warmte bufferen in 1 vat, dan red je het misschien.
Dus ventilatie warmtepomp, zonneboiler, pelletkachel met cv, die laatste heeft een hoop over aan warmte en kan je mooi bufferen
Al met al een hele aanpassing en kostenplaatje.

Verwijderd

het zonneboilertje doet hier >10 maanden van het jaar 100% zaken en ook de hotfills.
ook snachts en op een regenachtige dag.
de zonneboiler doet precies wat je met sf accu en boiler zou willen
helaas haat nederland zonneboilers.
ik heb ~8kW op 380liter op zuidwest (qsolar)
de hotfill was op een electrolux ehw gaat na het douchen de was weer in dat lijkt me allemaal geen rocket science en er komt geen grid aan te pas.
ik doe dit nu al sinds 2006, en geen haar op mijn hoofd die denkt dit te veranderen.
e verwarming en warmtepomp hebben sinds 2012-08 ook toegang tot de boiler.

• Rol-Co

Rol-Co

Dat bedoel ik, 8kW met 380l is best groot te noemen, nederland haat geen zb's maar heeft geen dakvlak, ja voor 1 vlakke plaat terugloop unit maybe.
Hotfill is leuk als je over hebt maar het elektrisch verwarmen van een wasmachine is efficient genoeg, mijn wasmachine heeft de afgelopen 15 maanden 265 kWh verbruikt, niet echt wild.

Mooi dat het goed werkt bij jou en naar je behoefte, alleen niet van uit gaan dat dit altijd en bij iedereen zo is, mijn verwachting van een zb lag ook hoger een jaar geleden. Nu toch dusdanig ernstige twijfel dat ik er niet aan begin.

• Joris 407
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:50:
het zonneboilertje doet hier >10 maanden van het jaar 100% zaken en ook de hotfills.
de zonneboiler doet precies wat je met sf accu en boiler zou willen
helaas haat nederland zonneboilers.
ik heb ~8kW op 380liter op zuidwest (qsolar)
de hotfill was op een electrolux ehw gaat na het douchen de was weer in dat lijkt me allemaal geen rocket science en er komt geen grid aan te pas.
ik doe dit nu al sinds 2006, en geen haar op mijn hoofd die denkt dit te veranderen.
e verwarming en warmtepomp hebben sinds 2012-08 ook toegang tot de boiler.
Hoeveel collectoren heb je dan liggen /hoeveel m2?

Verwijderd

de 25SC380V net zoals nielstn met maximale collector op 4 personen lukt dat precies.(15Gj of meer)
ik heb een 30 graden oost west huis met groot zuiddak garage, misschien zijn die huizen dan toch waardevoller dan alleen zuid.
ik wil alleen maar aankoop (politiek) vermijden en dat lukt zo extreem goed, en dat is ook het doel waarvan ik vermoed dat het voor iedereen de strategie moet zijn met kleine kids.
(of zorg voor ....kies zelf maar)

ik betaalde er inclusief installatie 2400 euro voor en 850 subsidie (collector ook gratis actie)
waarom de qsolar nu zo duur is moet atag zelf maar vertelllen, ik weet het niet.
en daar zit dan een uber hippe ketel bij ook nog... hier is dat een soort fallback device geworden.
9 jaar oud nu, maar gloednieuwstaat die ketel (volgt u hem ...) hij heeft pas 4000m3 verbrand.

maandlast 0 euro voor de 2 kids, maandlast nu 0 euro (<--!)
all-in
eerlijker is te zeggen, hoe minder gas ik verbruik hoe negatiever de jaar afrekening....
afgelopen jaar was deze 200 euro negatief door saldering en de l/w warmtepomp op de zonneboiler.
de heffingskorting maakt het dan dus negatief

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 20:45 ]

• Joris 407
Wow, dan heb je echt een enorm goede deal gehad. Daar kan ik jaloers op zijn.

Ben het met je eens wat betreft de strategie voor een opgroeiend gezin. Ik zou het echter zonder warmtepomp willen doen. Dan ga ik alleen die 0 euro niet halen denk ik. Heb je de collectoren op zuid liggen?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

gewoon wat cijfertjes bij mij thuis vandaan.

Voor de boiler zit een water meter, zodat ik het verbruik van 60 graden water precies kan meten.
Gezin van 4, maar reken op 3.5 voor douchen. Ook de vaatwasser en wasmachine staan op de boiler.
Dwtw aanwezig, douchekop verbruikt 8.8 ltr./min.
Gemiddeld dagelijks 127 liter water van 60 graden. Is 425 kuub gas (berekend) bij 75% rendement van de ketel. En kost dus bijna 300 euro's.

We komen van 160 liter per dag. Aanpassingen: nieuwe douchekop van 11.4 naar 8.8 ltr./min. DWTW. Keuken boiler.

Een boiler van zo'n 300 liter is dus echt wel nodig om een dagje te overbruggen. Stel je bespaart 50% van 300 euro. dat bespaart 150 euro per jaar. Of ga ik echt de mist in met mijn berekening.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Verwijderd

Of niets meer op gas!
Alles elektrisch.
Als je dan zorg voor genoeg zonnepanelen, hoef je alleen de water-rekening nog maar te betalen.

En neem een kleine boiler, dan blijven ze ook niet zo lang onder de douche staan!!
Dat werk hier prima. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 23:59 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:58:
Of niets meer op gas!
Alles elektrisch.
Als je dan zorg voor genoeg zonnepanelen, hoef je alleen de water-rekening nog maar te betalen.

En neem een kleine boiler, dan blijven ze ook niet zo lang onder de douche staan!!
Dat werk hier prima. ;)
Alles elektrisch. Ik heb er overgelezen.

Ik zou natuurlijk een tijdje de wasmachine (originele Miele hotfill) en vaatwasser (oud model geschikt voor hotfill, maar spoelt ook met heet water) van het warme water af kunnen halen wat dan overblijft is puur douchen. Dan is het beter te zien of 127 ltr van 60 graden nu echt veel is.

Ik zie op hele forum geen cijfers van mensen die een watermeter voor de boiler hebben.
Of jij toevallig? _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• jjonkie
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:50:
zeg je nu dat je zonneboiler 's nachts warmte opbrengst heeft... ?

• jjonkie
Seafarer schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:47:
[...]

Ik zie op hele forum geen cijfers van mensen die een watermeter voor de boiler hebben.
Of jij toevallig? _/-\o_
ik zit er wel aan te denken, want ik betrap mezelf op het doen van aannames...

Ik heb inmiddels een Arduino besteld in china en 2x TCRT5000 zodat ik mijn gas en watermeter kan loggen.

Dat moet ik maar eens naast elkaar gaan leggen om te kijken waar het naar toe gaat. Ik denk het antwoord wel te weten maar toch...

• jjonkie
Rol-Co schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:29:
Waar ik dan bang voor ben is dat het met 5 personen, en dan zeker als die 3 kinderen de 10 zijn gepasseerd je niet genoeg hebt aan een zonne boilertje van 300 liter bijv, en voor die boiler heb je al een giga dakvlak nodig plus het liefst pal zuid, oost of west werkt dat al flink minder.

Ik kijk al een tijdje rond naar zonneboilers die in gebruik zijn maar vind het tegenvallen ik zie dat eigenaren zich ook aanpassen aan de boiler net als vroegah met de elektrische boilers, relatief zuinig douchen zodat je hem niet leeg trekt, dus kort, zuinige douchekop met pis straaltje om het te laten werken voor hun. Wat met 5 pers elke dag douchen en een raindance douchekop?

Het moet dan een combi zijn van meerdere dingen die de boiler verwarmen, alle overige warmte bufferen in 1 vat, dan red je het misschien.
Dus ventilatie warmtepomp, zonneboiler, pelletkachel met cv, die laatste heeft een hoop over aan warmte en kan je mooi bufferen
Al met al een hele aanpassing en kostenplaatje.
Bovenstaand is ook mijn gedachten gang. Als we straks (over een paar jaar) met zijn 5'en afzonderlijk douchen dan gaat het nog veel gekker worden.

Ik wil me best een beetje aanpassen maar niet al teveel. Comfort is belangrijk.

Beetje gemeen maar wat een optie zou zijn is de handdouche iets hoger monteren met een extra houder zodat de kinderen daar onder kunnen douchen. Dan kan ik lekker onder de raindance staan :+

• migjes
jjonkie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:22:
Dit ontgaat me even...

door de lucht van buiten er bij te doen krijg je toch een lagere temperatuur en een lager rendement ?

Ik trek hier continu 17 tot 19 graden uit huis via de mechanische afzuiging. Dat lijkt me een mooie stabiele waarde. Daar kun je een apparaat bij zoeken met een hoge COP in dat bereik.

Pelletkachel heeft de mogelijkheid maar de plek waar die staat zit geen leiding werk en ik heb geen kruipruimte. Tevens vindt ik het idee van bijstoken wanneer nodig heel flexibel en gezellig. Met een warmwater functie moet deze veel meer branden (meer onderhoud en warmte overschot). Dus die optie valt af. Jaren geleden al naar gekeken maar is redelijk kostbaar en niet flexibel genoeg.
je moet een paar dingen uit elkaar houden.
hoe mensen naar temperatuur kijken en hoe natuurkundige naar temperatuur kijken. ;)

een mens vind het al koud als het 10 graden is buiten.
natuurkundige spreken niet over koude, maar alleen warmte.
bij -273 graden Celsius is er geen warmte meer. >:)
alles daar boven bevat warmte ;)

een warmte pomp kan dus theoretisch zelfs nog werken bij -273 graden celcius.
(niet dat ik een koel/warmte middel ken die dit aan kan, maar het is ook theoretisch.)

nu hebben warmte pompen wel een bereik waar in ze kunnen werken.
het koude/warmte middel moet kunnen verdampen en condenseren.
en dat maakt het bereik vaak wat beperkt.
de meeste systemen zakken flink bij de -10 en bij hoger als 30 graden.
maar daar tussen in is het vrij stabiel en maakt de temperatuur niet zo heel veel uit. ;)
verschillen in cop zijn dan niet al te groot en vrij acceptabel.

ik ben zelf niet de grootste voorstander van warmte pomp boilers vanwege:
de meeste sytemen maken water warm tot +/-55 graden met de warmte pomp.
het verwarmen van 10 graden naar 35 graden gaat met een hele hoge cop.
van 35 naar 55, dan zakt de cop al weer een stukje.
en dan is het maar net hoe de marketing het verteld van het bedrijf. ;)
de rest van de temperatuur word gedaan met een elektrische bij verwarming met cop van 1.
vaak zie je dat er b.v. normaal een warmte pomp het verwarmt tot 55 graden, en 1x per week word dan door het elektra element het even goed naar de 65 graden gebracht
vandaar dat dat ik de totale cop van een warmte pomp boiler vaak wat lager noem.

voor de duidelijkheid: ik ben dinky ;)
maar voor mij hoeft verwarmen en douchen niet goedkoper te zijn als het nu is.
het mag zelfs iets duurder zijn van mij als het maar wat luxe op levert ;) .
TVT is niet belangrijk, lage maandlasten is een grote verademing ;)
(ik wil ook een warmtepomp om 2 extra redenen, kunnen koelen in de zomer.
en een back-up verwarmings-apparaat, heb al vaak zat mee gemaakt dat er iets kapot was.
en dat wil ik niet meer, dus voor dat ik het heb gekocht is het al getvt't ;) )

Verwijderd

jjonkie schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:55:
[...]

zeg je nu dat je zonneboiler 's nachts warmte opbrengst heeft... ?
warmtebuffer buffer, welke is gemaakt met 18Wh
wij hebben zowel een douche als ook een badkamer, dubbel douchen kan, ook snachts zonder gas,
maar niet van 21-10 tot 01-03, dan heb ik elektrische hulptroepen.
Pagina: 1