Al enige tijd ben ik bezig met het inlezen in de wereld van energie uit de zon en om comfortabel te wonen tegen steeds lagere kosten. Echter des te meer ik lees, des te meer vraagteken en vooral twijfels. Wat is nu het beste wat je kunt doen ?
Dus ik stel mijn vraag maar eens hier, wellicht dat jullie eens met me mee kunnen brainstormen ?
Voor namelijk om te voorkomen dat ik achteraf iets over het hoofd heb gezien. Bijvoorbeeld minder voor de hand liggende mogelijkheden die in onze situatie juist wel geschikt zouden zijn.
Terugverdientijd is niet zo relevant imo, comfort, gemak, en de kick van zeer laag verbruik(kosten) wel.
Budget: 4000-5000 euro ?
De casus:
Gas verbruik 900 m3 per jaar voor, warm tapwater ( veel douchen en bad ), koken op gas, verwarmen vloeren stooklijn max 35 graden. Zelf verwacht ik dat 70 procent van het gasverbruik komt door het tapwater gebruik.
Maar ik wil eens proberen om dat beter in beeld te brengen.
Helaas hebben we geen warm water terugwin systeem en de implementatie zal zonder hak en breek werk lastig zijn.
Ik heb twee gedachten:
* Warmte pomp op mechanische afzuiging en extra zonnepanelen om stroomverbruik op te vangen
* Zonneboiler op het dak ( pal zuid ) Daarvoor zal ik wel wat PV panelen ergens anders moeten bevestigen bijvoorbeeld op de terrasoverkapping in de tuin.

Bijvoorbeeld, 3 bovenste panelen verwijderen, 5 erbij kopen en die achter op de terrasoverkapping leggen. Dan heb ik 2x8= 4000wp
Boven de PV zou ik dan nog ruimte hebben voor zonnecollectoren.
Wie wil er op schieten ? Wat zouden jullie doen of heb je tips ?
Dus ik stel mijn vraag maar eens hier, wellicht dat jullie eens met me mee kunnen brainstormen ?
Voor namelijk om te voorkomen dat ik achteraf iets over het hoofd heb gezien. Bijvoorbeeld minder voor de hand liggende mogelijkheden die in onze situatie juist wel geschikt zouden zijn.
Terugverdientijd is niet zo relevant imo, comfort, gemak, en de kick van zeer laag verbruik(kosten) wel.
Budget: 4000-5000 euro ?
De casus:
- 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2008/9, Duitse bouw, zeer goede isolatie.
- Verwarming: Woonkamer en keuken middels pelletkachel
- Verwarming: Tegelvloer keuken/badkamer middels vloerverwarming
- CV ketel: Nefit smartline basic met een CV boiler 40kw 120 liter + ringleiding pomp op tijdklok
- voorzien van weersafhankelijke regeling.
- 2750 WP op zuid die ongeveer 2600-2700 kwh per jaar leveren.
Gas verbruik 900 m3 per jaar voor, warm tapwater ( veel douchen en bad ), koken op gas, verwarmen vloeren stooklijn max 35 graden. Zelf verwacht ik dat 70 procent van het gasverbruik komt door het tapwater gebruik.
Maar ik wil eens proberen om dat beter in beeld te brengen.
Helaas hebben we geen warm water terugwin systeem en de implementatie zal zonder hak en breek werk lastig zijn.
Ik heb twee gedachten:
* Warmte pomp op mechanische afzuiging en extra zonnepanelen om stroomverbruik op te vangen
* Zonneboiler op het dak ( pal zuid ) Daarvoor zal ik wel wat PV panelen ergens anders moeten bevestigen bijvoorbeeld op de terrasoverkapping in de tuin.

Bijvoorbeeld, 3 bovenste panelen verwijderen, 5 erbij kopen en die achter op de terrasoverkapping leggen. Dan heb ik 2x8= 4000wp
Boven de PV zou ik dan nog ruimte hebben voor zonnecollectoren.
Wie wil er op schieten ? Wat zouden jullie doen of heb je tips ?