IR-panelen voor totale verwarming huis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Beste,

Ik zit met het volgende, zie: Spoed installatie CV na falen schoorsteen

Nu ben tegen een andere optie aangelopen ipv CV, IR-panelen.

Overal informatie over gezocht, gelezen dat het efficiënt zou zijn en dat het behaagelijke warmte geeft/gezond/niet de lucht verwarmt is ect.

De andere kant van de munt is dat er ook best veel boe roepers zijn, die sceptisch zijn(net zoals ik).
Desondanks wil ik er wat meer in duiken om te kijken of dit in plausibele optie is.

Het enige waar ik echt tegenaan loop is dat het met een COP van 1 nooit efficiënt genoeg zou kunnen zijn om goed het huis te kunnen verwarmen, ja ze zeggen dat het dezelfde comfort geeft op 17 graden dan CV op 21 graden door de straling, maar hoe zit dat als hij uit staat en dus niet uitstraalt?
Lijkt mij ongemakkelijk om elk half uur het koud te hebben en dan weer opgewarmd te worden door de IR straling.

Het lijk mij niet dat het efficiënt is om zo'n ding van 1000 W in de woonkamer 16 uur per dag aan te hebben in de wintermaanden, dan ben ik in 5 maanden net zoveel aan stroom kwijt als ik nu over het hele jaar gebruik, en dat zou dan alleen de woonkamer zijn.

Nu ben ik niet zo'n zeurpiet over comfort en verwarm ik nu eigenlijk alleen maar de woonkamer, maar als het een stuk meer gaat kosten dan mijn huidig gebruik zonder enig voordeel, dan hoeft het van mij ook niet.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten, die het ook echt in huis hebben?
Of een link naar een discussie met feiten en niet meningen/verkooppraatjes van boe-roepers/verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Urgenda heeft al een aantal huizen uitgevoerd met warmtepanelen, waaronder een huis op Vlieland. Daar is het volledige verbruik slechts 6500 kWh.

En het volgende huis
http://www.theoptimist.nl...traal-huis-voor-iedereen/

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 15:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Beatman schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:18:
Urgenda heeft al een aantal huizen uitgevoerd met warmtepanelen, waaronder een huis op Vlieland. Daar is het volledige verbruik slechts 6500 kWh.

En het volgende huis
http://www.theoptimist.nl...traal-huis-voor-iedereen/
Dat doe je moet een warmtepomp een stuk zuiniger.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
revolution-nl schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:23:
[...]

Dat doe je moet een warmtepomp een stuk zuiniger.
Als het huis en budget zich leent voor een warmtepomp zou ik een warmtepomp ook prefereren.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Best kwalijk dat Urgenda mensen aanpraat dat ze 35.000 euro investeren met een terugverdienmodel van vele jaren dat volledig staat of valt met salderen.

Voor wat betreft de IR panelen. Fysisch is de COP gewoon 1, punt uit. De mogelijke energiebesparing zit hem in hogere gevoelstemperatuur waardoor je lager zou kunnen stoken. Daar zitten voor zover ik kan zien wel nog wat haken en ogen aan:
1. je moet je onder/in de buurt van zo'n paneel bevinden wil je profijt hebben van de hogere gevoelstemperatuur
2. om ervoor te zorgen dat het uiteindelijk binnen niet gaat vriezen moet je ervoor zorgen dat je de energie die uit je huis weglekt er ook weer instopt. Dat doe je liever niet met een COP van 1.

Ik snap dat je op zoek bent naar ervaringen, maar die lijken er nog weinig te zijn. IR panelen zijn echter helemaal niet nieuw en worden vooral gebruikt als lokale verwarming waar het niet mogelijk is om de hele ruimte te verwarmen (bijv productiehallen). Als dit echt de heilige graal van verwarmen was, dan vermoed ik dat er wereldwijd allang veel meer over te doen was geweest. Voor een passiefhuis is dit misschien leuk, maar niet voor "energievergieten" zoals dat van jou en van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
marcel3 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:57:
Best kwalijk dat Urgenda mensen aanpraat dat ze 35.000 euro investeren met een terugverdienmodel van vele jaren dat volledig staat of valt met salderen.

Voor wat betreft de IR panelen. Fysisch is de COP gewoon 1, punt uit. De mogelijke energiebesparing zit hem in hogere gevoelstemperatuur waardoor je lager zou kunnen stoken. Daar zitten voor zover ik kan zien wel nog wat haken en ogen aan:
1. je moet je onder/in de buurt van zo'n paneel bevinden wil je profijt hebben van de hogere gevoelstemperatuur
2. om ervoor te zorgen dat het uiteindelijk binnen niet gaat vriezen moet je ervoor zorgen dat je de energie die uit je huis weglekt er ook weer instopt. Dat doe je liever niet met een COP van 1.

Ik snap dat je op zoek bent naar ervaringen, maar die lijken er nog weinig te zijn. IR panelen zijn echter helemaal niet nieuw en worden vooral gebruikt als lokale verwarming waar het niet mogelijk is om de hele ruimte te verwarmen (bijv productiehallen). Als dit echt de heilige graal van verwarmen was, dan vermoed ik dat er wereldwijd allang veel meer over te doen was geweest. Voor een passiefhuis is dit misschien leuk, maar niet voor "energievergieten" zoals dat van jou en van mij.
Ik zit ook sterk te denken aan een > 5 COP L/L wp voor de verwarming van de woonkamer en misschien kleine IR-panelen voor boven.
Nu verwarmen wij boven met elektrische kachels als het te koud is (<15 graden), dan lijken de IR-panelen daar zuiniger en gezonder voor..

Voor een L/L wp moet ik sowieso mijn vrouw overtuigen, die ziet alleen maar een groot ding aan de binnen- en buitenmuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Nu online
Haha, ja heel herkenbaar. Maar misschien dat het vooruitzicht van een koele woonkamer in de zomer een beetje kan bijdragen. Het mooie van een L/L WP met hoge COP is een nog veel hogere SEER van 8 a 9.
Verder is het natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Radiatoren zijn ook niet echt mooi natuurlijk, ze hangen wel wat lager, maar zijn wel weer groter en je hebt er voor een huiskamer al snel twee nodig. Jullie hebben het voordeel dat je nog kan kiezen. De meesten van ons die overschakelen van CV hebben beide hangen.
Nog wel 1 tip als je serieus verdergaat met een L/L WP: laat je goed voorlichten of zoek zelf alles goed uit en zorg dat je je getallen op orde hebt. Als je straks echt voor je verwarming afhankelijk bent van dat apparaat dan moet hij ook bij -10 met een straffe noordoostenwind je huis warm houden. Laat je dus niet teveel leiden door diegenen van ons die een CV als backup hebben voor dat soort momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
marcel3 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:32:
Haha, ja heel herkenbaar. Maar misschien dat het vooruitzicht van een koele woonkamer in de zomer een beetje kan bijdragen. Het mooie van een L/L WP met hoge COP is een nog veel hogere SEER van 8 a 9.
Verder is het natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Radiatoren zijn ook niet echt mooi natuurlijk, ze hangen wel wat lager, maar zijn wel weer groter en je hebt er voor een huiskamer al snel twee nodig. Jullie hebben het voordeel dat je nog kan kiezen. De meesten van ons die overschakelen van CV hebben beide hangen.
Nog wel 1 tip als je serieus verdergaat met een L/L WP: laat je goed voorlichten of zoek zelf alles goed uit en zorg dat je je getallen op orde hebt. Als je straks echt voor je verwarming afhankelijk bent van dat apparaat dan moet hij ook bij -10 met een straffe noordoostenwind je huis warm houden. Laat je dus niet teveel leiden door diegenen van ons die een CV als backup hebben voor dat soort momenten.
Ik ben nu een informatieoffensief aan het voorbereiden waar ze geen nee tegen kan zeggen >:)
We zullen zien hoe dat gaat ;)

Als het erg koud wordt is er misschien een optie om kleine IR-panelen op te hangen om bij te verwarmen in de woonkamer, deze zullen dan incidenteel aan staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Elsandre op 18-03-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

heb er toevallig laatst een stuk over zitten lezen , vind het wel intterresant namelijk

als je per ruimte een eigen regelunit hebt dan is het goed te doen ipv cv

want ik er nog niet uit heb kunnen halen is het volgende
wij hebben op de 2e verdieping geen verwarming hangen ( radiator platen dus )
deze ruimte word dus puur verwarmt door restwarmte van de woning
tijdens koude winters is het nog steeds pakembeet 15gr is voor slaapkamer voor ons ook voldoende

echter met IR panelen werkt dit volgens mij niet zo omdat alleen in het bereik hetgene verwarmt word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Anoniem: 239318 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:55:
heb er toevallig laatst een stuk over zitten lezen , vind het wel intterresant namelijk

als je per ruimte een eigen regelunit hebt dan is het goed te doen ipv cv

want ik er nog niet uit heb kunnen halen is het volgende
wij hebben op de 2e verdieping geen verwarming hangen ( radiator platen dus )
deze ruimte word dus puur verwarmt door restwarmte van de woning
tijdens koude winters is het nog steeds pakembeet 15gr is voor slaapkamer voor ons ook voldoende

echter met IR panelen werkt dit volgens mij niet zo omdat alleen in het bereik hetgene verwarmt word
Ik heb nu bij een firma proefmodellen aangevraagd, om de ervaring en energiekosten te kunnen wegen/berekenen.
Als het goed is zal er deze week/begin volgende week de proefperiode al ingaan.

De ervaringen zal ik sowieso nog laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

ben erg benieuwd idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zeker, kan je er een energiemeter tussen hangen?
Ook ben ik wel benieuwd naar de oppervlaktetemperatuur (ivm kinderen/huisdieren).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

marcel3 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:57:
Grappig genoeg komt een IR-paneel juist tot zijn recht in een 'energievergiet' aangezien IR de lucht niet verwarmt, maar direct de objekten in je ruimte verwarmt (inclusief je lichaam).

Misschien is dit een interessant artikel waar veel vooroordelen worden weggenomen: http://www.lowtechmagazin...-infraroodverwarming.html
Sowieso een interessante blog.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:09
zeker COP is 1 maar de werking is niet 1 op 1 te vergelijken met een WP of CV.
De WP of CV via LTV is gewoon comfortabel maar ook enorm inefficient als je het vervangt door een plaatselijke gaskachel. Een huis verwarmd met gaskachels (je moet het maar willen) verbruikt 50% van een traditionele cv-installatie. Bij infrarood moet je met dezelfde waarde rekenen. Het is gewoon een andere manier van verwarmen met een andere energiebehoefte. Dus COP van 1 maar 50% efficienter laat een infraroodpaneel toch beter eruitkomen dan verwacht!
de vergelijking met een WP L/L is niet te maken, de ene is luchtverwarming (brr) en Infrarood is straling en objectverwarming (objecten zijn warmer dan de lucht waardoor de gevoelstemp hoger lijkt)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Nu online
Rav schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:53:
[...]

Grappig genoeg komt een IR-paneel juist tot zijn recht in een 'energievergiet' aangezien IR de lucht niet verwarmt, maar direct de objekten in je ruimte verwarmt (inclusief je lichaam).

Misschien is dit een interessant artikel waar veel vooroordelen worden weggenomen: http://www.lowtechmagazin...-infraroodverwarming.html
Sowieso een interessante blog.
Best een uitgebreid artikel, maar het gaat wel een beetje alle kanten op. En het begint met te stellen dat kortegolf infraroodstraling schadelijk is, wat pertinente onzin is volgens mij. Wat verder opvalt aan de Duitse casus is dat er veel panelen zijn opgesteld met een vrij hoog totaal vermogen voor 1 verdieping.
Op zich lijkt het me zeer interessant om hier meer ervaringen over te horen, ik zou alleen wel huiverig zijn om zelf testkonijn te spelen. Als het tegenvalt, dan zit je met een forse investering én een jaarlijks hoge energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Leuk artikel, weet er alleen nog niet wat ik er over moet denken.
Om het hele huis te kunnen voorzien lijkt het dat je erg veel watt moet stralen, waarvan dus 20-60 % omgezet wordt in warmte die het plafond verwarmt...

Lijkt mij niet dat dit heel erg zuinig kan zijn, ook al verwarmt het de objecten.
Hoe zou het zijn met apparaten die deze straling ook opvangen?
Krijgen die een kortere levensduur door de hoge energie die ze opvangen?
Werken de afstandsbedingen nog wel?

Zoveel vragen...
Proton_ schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:45:
Zeker, kan je er een energiemeter tussen hangen?
Ook ben ik wel benieuwd naar de oppervlaktetemperatuur (ivm kinderen/huisdieren).
Ga ik zeker doen, meten is weten ;)

Hij komt aan het plafond te hangen juist om die reden, heb zelf een kleine van 4 jaar die soms wat onstuimig kan zijn :)

[ Voor 29% gewijzigd door Elsandre op 18-03-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
edit: sorry voor de twee posts achter elkaar, deze kan worden verwijderd.

[ Voor 88% gewijzigd door Elsandre op 18-03-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:09
IR verwarming heeft een goede toekomst, samen met een camera kun je precies bepalen waar de mensen zich in de ruimte bevinden en daar op stralen, dus waar je ook bent is het behaagelijk warm, de rumte moet dan wel op een minimumtemp worden gehouden tussen 16-18 graden. Maar met deze techniek kun je zelfs mensen buiten in de vrieskou nog warm krijgen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:15
marcel3 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 19:56:
<knip> En het begint met te stellen dat kortegolf infraroodstraling schadelijk is, wat pertinente onzin is volgens mij.
<knip>
Een groot deel van spectrum wordt aangeduid als infrarood
Infrarood sauna's vallen daar ook onder waar men dan voornamelijk IR-A en IR-B mee willen aangeven, daar wil je niet de gehele dag in lopen anders kan je ook "verlichting" ophangen met 20-100W 940 of 950nm LED's elk
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwjeeigensauna.com/sites/default/files/info/vitaegrafiek_small.jpg
Donker stralers zijn voornamelijk IR-C met beperkt aandeel IR-B, terwijl vlakke plaat veel al nog langere golflengte heeft en dat is dan vergelijkbaar met vloerverwarming.
Bij vloerverwarming richt je de warmte met de isolatie en met vlakke plaat wil niets anders als je deze plafond of wand schroeft
Liefst met hoe hoger de ruimte is, des te meer straling in IR-C of dicht er tegen aan gebied, aangezien er geen neerwaartse convectie is.

Panelen die aan kettingen lager moeten hangen, brengen gewoon de convectie opgang, kan je net zo goed een olie gevulde elektrische kachel of tosti ijzer ophangen O-)
Rav schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:53:
"Grappig is" dat IR-C of langere golflengte van uit verwarmingshoek wordt gezien als dat deze niet de lucht zou opwarmen, terwijl vanuit infrarood sauna hoek deze alleen maar als luchtverwarmer wordt gezien :)

Edit, Het lastige is dat er nog geen industriestandaard is, er wordt al wel gewerkt aan zoiets EN60675 voor warmtestralingsfactor >40%

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 19-03-2015 10:26 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 22:43

DonJunior

NO Moderator

Bij mijn vorige werkgever hadden ze bij de bouw besloten om geen CV te doen maar alleen IR panelen.
Daar hebben ze serieus echt spijt van gehad.
Zeker, als je onder zo'n paneel staat.. top! Lekker warm. Maar zodra je er een half metertje naast zit.. KOUD!
Je moet je voorstellen dat je de hele dag op kantoor zit .. lekker achter je bureautje te werken met zo'n ding boven je hoofd. Je hoofd is heerlijk warm (soms zelfs heet) maar je voeten en benen blijven ijskoud.. want zoals we allemaal wel weten. IR gaat niet door objecten heen.

Ze hadden die dingen ook in de gang hangen.. als je dan door de gang loopt dan krijg je een beetje dit effect: "Hmm lekker warm" --> "Koud.. snel doorlopen" --> "Ahhhh lekker" --> 'Brrr"

Nuja, je snap hopelijk mijn punt. IR panelen zijn vrij directe panelen voor wat betreft verwarming.
Als ik eerlijk ben.. Begin er niet aan.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik sluit me aan bij bovenstaande post. In mijn lijn van werk kom ik IR panelen vaak tegen en eigenlijk alleen in produciehallen of kantoren waar ze voor de receptioniste een paneeltje ophangen omdat die het anders te koud heeft.

Direct onder zo'n paneel is het goed toeven, maar verder nee dank je.

een L/L warmtepomp zorgt er tenminste voor dat alle lucht verwarmd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsandre
DonJunior schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:16:
Bij mijn vorige werkgever hadden ze bij de bouw besloten om geen CV te doen maar alleen IR panelen.
Daar hebben ze serieus echt spijt van gehad.
Zeker, als je onder zo'n paneel staat.. top! Lekker warm. Maar zodra je er een half metertje naast zit.. KOUD!
Je moet je voorstellen dat je de hele dag op kantoor zit .. lekker achter je bureautje te werken met zo'n ding boven je hoofd. Je hoofd is heerlijk warm (soms zelfs heet) maar je voeten en benen blijven ijskoud.. want zoals we allemaal wel weten. IR gaat niet door objecten heen.

Ze hadden die dingen ook in de gang hangen.. als je dan door de gang loopt dan krijg je een beetje dit effect: "Hmm lekker warm" --> "Koud.. snel doorlopen" --> "Ahhhh lekker" --> 'Brrr"

Nuja, je snap hopelijk mijn punt. IR panelen zijn vrij directe panelen voor wat betreft verwarming.
Als ik eerlijk ben.. Begin er niet aan.
Rhaelak schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:45:
Ik sluit me aan bij bovenstaande post. In mijn lijn van werk kom ik IR panelen vaak tegen en eigenlijk alleen in produciehallen of kantoren waar ze voor de receptioniste een paneeltje ophangen omdat die het anders te koud heeft.

Direct onder zo'n paneel is het goed toeven, maar verder nee dank je.

een L/L warmtepomp zorgt er tenminste voor dat alle lucht verwarmd wordt.
Dank jullie wel voor de informatie, hoe meer ik erover lees hoe meer argwaan ik krijg.
Op dit moment lijkt de > 5 SCOP L/L warmtepomp de beste optie.

Ik heb een kennis in de airco installatie gevraagd hoe het allemaal zit en of mijn wensen haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 678400

IK verwarm mijn woning sinds 1,5 jaar met infrarood panelen van *knip*, spam, ik vind het perfect spul. Een besparing op de nota van 21% gerealiseerd, vind ik wel opzienbarend. Kijk maar eens op http://www.knipucheuchehoest.nl _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2015 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je bespaart 21%, ten op zichte van wat dan?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
Voelt een beetje aan als spam (account met maar 1 post), misschien kan hij wat meer info delen.

Ik vind de IR panelen eigenlijk alleen interessant voor ruimtes die wisselvallig gebruikt worden. Zoals bijvoorbeeld onze werkkamer, wisselvallig gebruik en wordt vaak niet gestookt omdat woonkamer al op temperatuur is. Paneel onder het bureau die je bewust aanzet en klaar. Maar de warmtevraag is dan ook al heel erg laag.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:41
Is inderdaad spam. Ik zie dit bericht met dezelfde usernaam ook op andere fora (buiten Tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leona
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-10-2020
Hallo allemaal,
Ik wil me toch even mengen in deze discussie. We hebben vorig jaar oktober zonnepanelen aangeschaft, en gingen op zoek naar een manier om ook de verwarmingskosten aan te pakken. Er zijn veel opties, maar qua installatie en inkoop vonden wij Infraroodpanelen een goede keuze, en hebben er enkele aangeschaft. Meteen zagen we dat er nogal wat verschillen in de panelen zitten, de eerste was een regelrechte miskoop, want men heeft het alleen over Infraroodpanelen als dat er maar een kwaliteit/soort is, maar ook hier heb je Fiatjes en Porsches erbij! ;)
Maar de ontwkkelingen staan niet stil...
Onze ervaringen waren verder zo goed, dat we er toekomst in zagen en gestart zijn met de verkoop ervan. Ik wil onze producten niet opdringen, maar wil wel zeggen dat goed advies zeer noodzakelijk is bij de aanschaf van Infraroodpanelen, en dat het wel degelijk kan besparen! Veel antwoorden vindt u op www.Kniphoestkuchkuchspam.nl
Misschien kan ik via dit forum ook nog vragen beantwoorden, dus vraag maar raak!
Groetjes Leona

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 19-09-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik ben voor mijn bovenverdieping (slaap / hobby kamers) aan het kijken of ik daar de 40 jaar oude plaat radiatoren kan vervangen door infrarood verwarming. De begane grond heeft vloer verwarming op een lage temperatuur dus de platen op de eerste verdieping hebben niet echt nut. Het zou uiteraard een optie zijn om hier jaga's op te hangen maar daar hangt ook een goed prijskaartje aan.

Nu zag ik dat er ook infrarood folie's zijn die je in een verlaagd plavond installeert. In dit verlaagde plavond komt dan ook 2cm tempex zodat je niet je plavond verwarmd maar de objecten er onder. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Kan mij voorstellen dat 1 nadeel is dat als het kapot gaat je heel het plavond mag open breken. Voordeel lijkt mij dat heel het plavond je verwarming is dus je heb geen koude plekker zoals hier als nadeel bij de platen wordt omschreven.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
jvanderkroon schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:55:
Het zou uiteraard een optie zijn om hier jaga's op te hangen maar daar hangt ook een goed prijskaartje aan.
Dit is wat ik heb. CV systeem op 35 a 40 graden voor de vloerverwarming beneden, en boven Jaga Strada's (zonder fans/dbe)

Opzich werken de Jaga's nog wel, al is het duidelijk wat langzamer de kamer warm krijgen dan met 80 graden water.

Ik heb boven de radiatoren eigenlijk bijna altijd dicht. En als je ze open hebt, is het voornaamste probleem dat de thermostaat beneden het wel warm genoeg vind, en er boven dus geen warmte komt. Dan zou een IR paneel wel in het voordeel zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik gooi me ook even in deze discussie, want wij overwegen ook IR-panelen. Onze benedenverdieping is goed geisoleerd en daar hangt ook de thermosstaat. Gevolg is dat de slaapkamer dus of koud of heel warm is voor korte tijd. Eigenlijk willen we dus alleen een IR-paneel aanschaffen voor de slaapkamer.

Weten jullie van ergens waar we die dingen in actie kunnen zien in de buurt van Alphen aan den Rijn? We hebben eigenlijk alleen een soort showroom in Woerden gevonden, maar nog niet langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
In Schiedam zit er een leverancier van IR panelen met een showroom. Zoek even op ThermIQ.
Diverse woningen waar deze panelen zijn geïnstalleerd zijn ook te bezoeken bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Avinator88 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:40:
Ik gooi me ook even in deze discussie, want wij overwegen ook IR-panelen. Onze benedenverdieping is goed geisoleerd en daar hangt ook de thermosstaat. Gevolg is dat de slaapkamer dus of koud of heel warm is voor korte tijd. Eigenlijk willen we dus alleen een IR-paneel aanschaffen voor de slaapkamer.

Weten jullie van ergens waar we die dingen in actie kunnen zien in de buurt van Alphen aan den Rijn? We hebben eigenlijk alleen een soort showroom in Woerden gevonden, maar nog niet langs geweest.
Wij hebben deze recent in de badkamer opgehangen aan het plafond opgehangen:
http://www.allpax.de/prod...rarotheizung-ECO-750.html

Badkamer is 10m2 en wamt nu in een half uur twee graden op. De directe aanstraling valt mij wel iets tegen, je hoofd zit dan ook gauw in de weg voor de rest van je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 714942

Elsandre, je had het er over dat je proefpanelen had aangevraagd en dat je zou gaan meten. Ik ben wel heel benieuw naar de resultaten. Zelf heb ik namelijk een woning waar de bovenverdieping (4 slpk.) niet verwarmd word. Ben benieuwd of ir iets voor mij zou zijn... :?
Elsandre schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:29:
[...]

[...]

Dank jullie wel voor de informatie, hoe meer ik erover lees hoe meer argwaan ik krijg.
Op dit moment lijkt de > 5 SCOP L/L warmtepomp de beste optie.

Ik heb een kennis in de airco installatie gevraagd hoe het allemaal zit en of mijn wensen haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-07 17:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik drie infraroodpanelen van 500W per stuk als bijverwarming in de badkamer en dat werkt prima. Het is aangename warmte, vergelijkbaar met een houtkachel. Veel comfortabeler dan een apparaat dat lucht opwarmt. De panelen zijn laag boven de vloer gemonteerd onder de wastafel over een breedte van 3,6 meter.

Zolang je maar goed aangestraald wordt (en er genoeg vermogen tegenaan gooit) heb je bijna instant warmte. Een grote ruimte moet je er niet mee willen opruimen. In het geval van een kinderslaapkamer waar gestudeerd moet worden zou je er wel alleen het bureau mee kunnen aanstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Anoniem: 714942 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:24:
Elsandre, je had het er over dat je proefpanelen had aangevraagd en dat je zou gaan meten. Ik ben wel heel benieuw naar de resultaten. Zelf heb ik namelijk een woning waar de bovenverdieping (4 slpk.) niet verwarmd word. Ben benieuwd of ir iets voor mij zou zijn... :?
[...]
Na wat gedoe over borg van € 250,- per paneel en onenigheid over schadegevallen hebben we het toch maar niet gedaan, ik heb nog wat gezocht en het is inderdaad het beste geschikt als bijverwarming zoals Femme beaamt. We hebben het nog even bij onze vertrouwde gaskachel gelaten, volgend jaar gaan we als het goed is L/W warmtepompen installeren en daarmee een CV verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Femme schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:47:
Ik gebruik drie infraroodpanelen van 500W per stuk als bijverwarming in de badkamer en dat werkt prima. Het is aangename warmte, vergelijkbaar met een houtkachel. Veel comfortabeler dan een apparaat dat lucht opwarmt. De panelen zijn laag boven de vloer gemonteerd onder de wastafel over een breedte van 3,6 meter.

Zolang je maar goed aangestraald wordt (en er genoeg vermogen tegenaan gooit) heb je bijna instant warmte. Een grote ruimte moet je er niet mee willen opruimen. In het geval van een kinderslaapkamer waar gestudeerd moet worden zou je er wel alleen het bureau mee kunnen aanstralen.
Ik lees juist overal dat je ze minimaal 178cm hoog moet monteren, of is dat puur voor de veiligheid mbt kleine kinderen?

Ik zit zelf hier ook aan te denken. Ik heb onlangs een appartement gekocht met momenteel enkel een gaskachel in de woonkamer. Zoals ik het zie heb ik geen ruimte voor zonneboilers of WTW apparaten en zijn de twee opties:

1) infraroodverwarming aan de plafonds in woonkamer, gang, slaapkamer, douche en keuken. Volgens diverse bronnen is dit 10% tot 30% zuiniger dan een CV, mede omdat je vrij makkelijk bepaalde locaties kan verwarmen terwijl je andere locaties wat kouder zet, iets wat lastig is met een CV
2) een kleine cv installatie laten aanleggen, met als resultaat veel buizen en radiatoren, wat ruimte inneemt die nu nog ongebruikt is maar ik ook andere leuke dingen mee kan doen. Wat me hier ook aan tegenstaat is het gebruikt van gas...

Maar misschien denk ik teveel in m'n eigen straatje. Zijn er nog andere (duurzame) alternatieven voor gebruik in een appartement die ik over het hoofd heb gezien? En heeft iemand misschien ervaring met het controle systeem van ThermIQ?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 714942

@Ramon
De hoogte is i.v.m. de oppervlaktetemperatuur van de panelen. Deze wisselt nogal per merk, maar ze worden wel warm. Al is het niet zo dat je bij aanraking je vingers verbrandt.
Ik heb na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en een aantal panelen aangeschaft voor de bovenverdieping. Ik moet zeggen dat het resultaat me goed bevalt. Ik heb 1 paneel van 735 Watt (hobbykamer), gemiddeld is het verbruik zo'n 40-45% (330 Watt) met de thermostaat op 18 graden (dit is genoeg, het voelt warmer aan dan beneden met cv.).
Het grote voordeel (vind ik) is dat je kunt verwarmen waar je op dát moment de warmte nodig hebt. Ik mocht trouwens eerst 1 paneel eerst kosteloos uitproberen, vond ik erg netjes. Ook goed voorgelicht door premium heating (zitten in de buurt van Meppel), dus helemaal top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:39
Anoniem: 714942 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:30:
@Ramon
De hoogte is i.v.m. de oppervlaktetemperatuur van de panelen. Deze wisselt nogal per merk, maar ze worden wel warm. Al is het niet zo dat je bij aanraking je vingers verbrandt.
Ik heb na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en een aantal panelen aangeschaft voor de bovenverdieping. Ik moet zeggen dat het resultaat me goed bevalt. Ik heb 1 paneel van 735 Watt (hobbykamer), gemiddeld is het verbruik zo'n 40-45% (330 Watt) met de thermostaat op 18 graden (dit is genoeg, het voelt warmer aan dan beneden met cv.).
Het grote voordeel (vind ik) is dat je kunt verwarmen waar je op dát moment de warmte nodig hebt. Ik mocht trouwens eerst 1 paneel eerst kosteloos uitproberen, vond ik erg netjes. Ook goed voorgelicht door premium heating (zitten in de buurt van Meppel), dus helemaal top!
ik zit te denken over zo'n paneel voor de kinderen bij hun bureau.
heb je tips waar te plaatsen?
-onder bureau tegen muur
- juist boven bureau op muur

- of is een warme mat een betere optie (soort vloermat met elektr. verwarming erachter)

en hoe goed werken de thermostaten hierop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1