Spoed installatie CV na falen schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-08 23:14
Beste mede-tweakers,

Wij hebben een gaskachel/keukenboiler thuis.

Nu is het zo dat er een waterlek in de schoorsteen zit en daardoor de schoorsteen broos is geworden en van binnenuit langzaam afbrokkelt.
Daarbij is ons afgeraden om de gaskachel te gebruiken omdat het door het verwarmen/afkoelen van het rookkanaal het proces zou worden versneld.
Als wij het lek zouden laten repareren kunnen wij de schoorsteen zo laten.

Wij wilden al t.z.t. een CV installeren/laten aanleggen.
Dit gaat nu dus wat sneller dan verwacht en is in principe geen probleem.

Ik heb alleen totaal geen idee wat de kosten ervan zijn, en wil zo veel mogelijk besparen.
Het grote probleem is dat we nu zonder verwarming zitten en daardoor z.s.m. het moeten laten installeren.

Onze situatie is als volgt:

Totale woninginhoud:
- 250 m3

Geschatte inhoud per kamer te verwarmen:

- Woonkamer 75 m3
- Slaapkamers(1e verd.) 35 m3, 2x 25m3
- Keuken 7,5 m3
- Badkamer(1e verd.) 7,5 m3
- WC 2 m3

Totaal = 177 m3

Geschatte inhoud per ruimte niet verwarmen:

- Zolder 40 m3
- Hal + trap + overloop 43 m3

Warmwater voorzieningen:

- Douche (1e verd.)
- Keukenkraan
- Wastafel (1e verd.)

Heeft iemand een idee wat ongeveer redelijke kosten zouden zijn en/of heeft suggesties/tips voor producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Spoed is zelden gunstig
Is er overwogen om (tijdelijk) een flexibele binnenbuis (bijv van 316ti) te plaatsen of is metselwerk al zo slecht?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Heb een soortgelijke berekening laatst laten doen. Even ruw uit m'n hoofd en wat samengevat, qua materiaal: reken op 300 euro per radiator (incl. kranen, aansluitmateriaal) en 1000 voor de ketel. Werkloon 4 uur voor ketel, uurtje per radiator. Grove schatting. Pak 'm beet 5000 a 6000 euro? Welke regio zit je? Makkelijkste is om even een installateur/klusjesman langs te laten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorik90 op 17-03-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Klusjesman? Een cv systeem aanleggen is niet iets voor een klusjesman.
Genoeg ellende gezien van deze handige werkspot prullers.
Gewoon een installateur inschakelen en meerdere offertes aanvragen en verschil in kosten laten onderbouwen. De duurste hoeft niet perse een zakkenvuller te zijn.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan je geen luch/lucht warmtepomp kwijt? Dat werkt prima in deze tijden en van de aankomende zomer lekker fris.
Kan je op je gemak kijken waar/wanneer/of je cv wilt, daar komt nog wel wat bij kijken namelijk, gasleiding, afvoer, Rookgasafvoer enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Domba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:55:
Spoed is zelden gunstig
Is er overwogen om (tijdelijk) een flexibele binnenbuis (bijv van 316ti) te plaatsen of is metselwerk al zo slecht?
Het metselwerk brokkelt bij de minste aanraking al af bij het zichtbare gedeelte van de schoorsteen.
We zouden om het te kunnen blijven gebruiken een binnenbuis moeten laten plaatsen van € 1500,-, maar dan ga ik liever voor de CV.
Jorik90 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:00:
Heb een soortgelijke berekening laatst laten doen. Even ruw uit m'n hoofd en wat samengevat, qua materiaal: reken op 300 euro per radiator (incl. kranen, aansluitmateriaal) en 1000 voor de ketel. Werkloon 4 uur voor ketel, uurtje per radiator. Grove schatting. Pak 'm beet 5000 a 6000 euro? Welke regio zit je? Makkelijkste is om even een installateur/klusjesman langs te laten komen.
Ik wil het sowieso door een erkend bedrijf laten installeren., Ik zit in regio hilversum.
5000/6000 teken ik voor, mits het redelijk goede kwaliteit is natuurlijk.
Heb je een referentie voor mij die dat heeft berekend, misschien via DM?
Oxellaar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:28:
Klusjesman? Een cv systeem aanleggen is niet iets voor een klusjesman.
Genoeg ellende gezien van deze handige werkspot prullenbak.
Gewoon een installateur inschakelen en meerdere offertes aanvragen en verschil in kosten laten onderbouwen. De duurste hoeft niet perse een zakkenvuller te zijn.
Zie bovenstaand, Ik heb nu een aantal offertes aangevraagd.
Natuurlijk zal ik ook de recenties bekijken van de desbetreffende bedrijven en daaruit mijn keuze overwegen samen met de prijs.
Rol-Co schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:36:
Kan je geen luch/lucht warmtepomp kwijt? Dat werkt prima in deze tijden en van de aankomende zomer lekker fris.
Kan je op je gemak kijken waar/wanneer/of je cv wilt, daar komt nog wel wat bij kijken namelijk, gasleiding, afvoer, Rookgasafvoer enz.
Ik heb geen idee wat dat is, dat zou ik moeten onderzoeken.
Zoals ik zei, we wilden al een CV voordat dit gebeurde.
Alleen is dit op lange termijn verschoven.
Dus wij hebben al wat voorwerk gedaan hoe we het willen, alleen nu is het nog de kosten/doen.

p.s.
Heb even gekeken aar een warmtepomp en dat ziet er best aantrekkelijk uit.
Hoe verhoud dit zich tegenover een CV met name de zuinigheid/comfort?

[ Voor 21% gewijzigd door Elsandre op 17-03-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bij een verbruik van tot ca 500-800m3 gas is het zeker aan te raden om ook kostenplaatje van oplossingen met een warmtepompen te bekijken over een 10 jaar periode.
(Jammer dat gasaansluiting er al is, maar kan gratis opgezegd worden bij Liander, bij andere niet direct daar zul je moeten zwaaien met uitspraak geschillen commissie)

Afbrokkelen, afzanden, verpoederen, schilferen zegt niet direct zoveel over stabiliteit maar ca €1000 risico/arbeidskosten in die prijs suggereert niet al te beste staat

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
ik zag pas goede recensies van ene ruggiero uit almere. ik heb geen verband met dit bedrijf

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Domba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:10:
Bij een verbruik van tot ca 500-800m3 gas is het zeker aan te raden om ook kostenplaatje van oplossingen met een warmtepompen te bekijken over een 10 jaar periode.
(Jammer dat gasaansluiting er al is, maar kan gratis opgezegd worden bij Liander, bij andere niet direct daar zul je moeten zwaaien met uitspraak geschillen commissie)

Afbrokkelen, afzanden, verpoederen, schilferen zegt direct zoveel over stabiliteit maar ca €1000 risico/arbeidskosten in die prijs suggereert niet al te beste staat
Mijn huidig verbruik met de gaskachel/keukenboiler is -/+ 2400 kwh/ 960 m3 gas, we betalen ongeveer €105,- p/m.

Hierbij verwarmen wij alleen de woonkamer en zetten daarbij de deur naar boven/slaapkamers open, we hebben een elektrisch kacheltje om de kamer van de kleine 1 a 2 uur te verwarmen tot 19 graden indien het onder de 15 graden in de kamer is.

Laatste maand hebben wij het dak geïsoleerd en wij gaan binnenkort de spouw isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Elsandre op 17-03-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:44:
[...]

Het metselwerk brokkelt bij de minste aanraking al af bij het zichtbare gedeelte van de schoorsteen.
We zouden om het te kunnen blijven gebruiken een binnenbuis moeten laten plaatsen van € 1500,-, maar dan ga ik liever voor de CV.

[...]

Ik wil het sowieso door een erkend bedrijf laten installeren., Ik zit in regio hilversum.
5000/6000 teken ik voor, mits het redelijk goede kwaliteit is natuurlijk.
Heb je een referentie voor mij die dat heeft berekend, misschien via DM?

[...]

Zie bovenstaand, Ik heb nu een aantal offertes aangevraagd.
Natuurlijk zal ik ook de recenties bekijken van de desbetreffende bedrijven en daaruit mijn keuze overwegen samen met de prijs.

[...]

Ik heb geen idee wat dat is, dat zou ik moeten onderzoeken.
Zoals ik zei, we wilden al een CV voordat dit gebeurde.
Alleen is dit op lange termijn verschoven.
Dus wij hebben al wat voorwerk gedaan hoe we het willen, alleen nu is het nog de kosten/doen.

p.s.
Heb even gekeken aar een warmtepomp en dat ziet er best aantrekkelijk uit.
Hoe verhoud dit zich tegenover een CV met name de zuinigheid/comfort?
Referentie heb je niet zoveel aan, is regio Groningen. Wat mensen langs laten komen is je beste keus. Eea is ook afhankelijk van hoe je huis in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:19:
[...]

Mijn huidig verbruik met de gaskachel/keukenboiler is -/+ 2400 kwh/ 960 m3 gas, we betalen ongeveer €105,- p/m.

Hierbij verwarmen wij alleen de woonkamer en zetten daarbij de deur naar boven/slaapkamers open, we hebben een elektrisch kacheltje om de kamer van de kleine 1 a 2 uur te verwarmen tot 19 graden indien het onder de 15 graden in de kamer is.

Laatste maand hebben wij het dak geïsoleerd en wij gaan binnenkort de spouw isoleren.
Klinkt ideaal voor een Wp , paar panelen op dak erbij en klaar zijn els en andre. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Klinkt ideaal voor een Wp , paar panelen op dak erbij en klaar zijn els en andre. :)
Wp als in warmtepomp?
Panelen willen wij ook t.z.t. ook installeren.

Moet wel zeggen dat de huidige situatie wel aardig koud is in de winter (slaapkamers rond de 10 graden) , ook al hebben we een zachte winter gehad.

Dus wat meer comfort is ook fijn.

p.s. Elsandre komt vanuit Sander dat door een paar Spanjaarden vervormt is naar "El Sandre" :+

[ Voor 11% gewijzigd door Elsandre op 17-03-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Warmtepomp inderdaad.
Het is een tip, er zijn al div personen hier op het forum die de cv liever zien gaan als komen, o.a ik zelf en heb (spijt) net een nieuwe hangen.
Een lucht lucht Wp werkt gewoon goed, lees het topic maar eens door, eventueel kan je er boven ook 1 hangen, enige probleem is vaak of je de buiten unit een beetje kwijt kan.
Extra voordeel is dat je het in de zomer wat frisser kan maken.

Een lucht-water warmtepomp zou ook nog kunnen zoals een elga maar dan heb je wel radiatoren nodig wat dus ook die kosten met zich mee brengt.
Zeker als je zonnepanelen in de planning hebt het overwegen waard, maak een plan voor de komende 10 jaar en je zal zien dat het interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Ik heb nog even gekeken, het nadeel is van lucht/lucht dat er geen warm water voorziening kan worden gevoed, dus heb ik nog steeds mijn inefficiënte keukenboiler nodig voor douchen/warm water.

Daarom heb ik ook bij de lucht/warmte pompen gekeken, daar zie ik dat de aanschafkosten hoog zijn, wat misschien de financierder (familielid) niet wil/kan afstaan.
Daarbij heb ik dan ook grotere radiatoren en een boilervat nodig, waar ik niet heel veel ruimte voor heb (heb een arbeiderswoning).

Het is sowieso interessant om dit te gaan doen in een groter huis, maar zoals ik nu zie hebben we daar gewoonweg geen ruimte voor/ is het waarschijnlijk niet financieel haalbaar.

Mijn visie ligt nog sterk op CV, misschien kan iemand mij daar wat meer informatie/advies in geven over de merken/producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zou het financieel veel uitmaken denk je ? Ik neem aan dat je de cv op zolder wilt? Dus bedenk dan dat de gasleiding , condens afvoer, waterleiding ook naar zolder moeten, laatste 2 zitten er vaak wel i.v.m een wasmachine bijv.

Voor spullen kan je kijken op warmteservice.nl , mits je weet wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Volgens mij zijn er niet echt heel veel slechte CV ketels meer. Remeha, Nefit, ATAG etc.
Volgens mij was ATAG door de consumentenbond uitgeroepen tot ketel van het jaar.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:26

ericplan

5180 Wp PV

Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:14:

Totale woninginhoud:
- 250 m3

Geschatte inhoud per kamer te verwarmen:

- Woonkamer 75 m3
- Slaapkamers(1e verd.) 35 m3, 2x 25m3
- Keuken 7,5 m3
- Badkamer(1e verd.) 7,5 m3
- WC 2 m3

Totaal = 177 m3

Geschatte inhoud per ruimte niet verwarmen:

- Zolder 40 m3
- Hal + trap + overloop 43 m3
Is het echt zo'n klein huis? Of bedoel je m2 waar je m3 schrijft? Een WC van 2 m3 kan wel maar is niet echt fijn.
Verder zou ik me rustig oriënteren. Desnoods even elektrisch bijverwarmen op koude dagen. Het stookseizoen is toch bijna voorbij.

[ Voor 42% gewijzigd door ericplan op 17-03-2015 21:34 . Reden: stuk nutteloze quote weggehaald ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:47:
[...]

Is het echt zo'n klein huis? Of bedoel je m2 waar je m3 schrijft? Een WC van 2 m3 kan wel maar is niet echt fijn.
Ja echt zo klein, het kan wat m3 verschillen.
Totaal is het 75 m2 woonoppervlak.

Het is wel wel een fijn huisje, hoef ook niet zo groot.
Hilversum is helaas een dure stad.

WC ben je toch alleen om op te ****, haha.
Verder zou ik me rustig oriënteren. Desnoods even elektrisch bijverwarmen op koude dagen. Het stookseizoen is toch bijna voorbij.
Ik laat deze week wat installateurs langskomen om te kijken wat handig is en offertes op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lucht/water warmtepomp werkt het beste met lage temperatuursverwarming, dus vloerverwarming of eventueel jaga,s. Gaat niet werken met standaard radiatoren. Temperatuur uit de huidige l/w warmtepomp is max 55 graden.
Heb zelf zonnepanelen, een naar nederlandse begrippen/prijzen een goedkope chinese l/w warmtepomp, quooker in de keuken en een 7,2 kw doorstroomverwarmer met douchewtw voor de badkamer.
En een hr ketel en radiatoren in de aanbieding die al van de muur zijn.
Idd geen haast maken, maar weloverwogen beslissingen. Gas blijft geld kosten, stroom kun je opwekken, echter is de eenmalige investering hoger voor het laatste.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-03-2015 17:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:42:
Ik heb nog even gekeken, het nadeel is van lucht/lucht dat er geen warm water voorziening kan worden gevoed, dus heb ik nog steeds mijn inefficiënte keukenboiler nodig voor douchen/warm water.

Daarom heb ik ook bij de lucht/warmte pompen gekeken, daar zie ik dat de aanschafkosten hoog zijn, wat misschien de financierder (familielid) niet wil/kan afstaan.
Daarbij heb ik dan ook grotere radiatoren en een boilervat nodig, waar ik niet heel veel ruimte voor heb (heb een arbeiderswoning).

Het is sowieso interessant om dit te gaan doen in een groter huis, maar zoals ik nu zie hebben we daar gewoonweg geen ruimte voor/ is het waarschijnlijk niet financieel haalbaar.

Mijn visie ligt nog sterk op CV, misschien kan iemand mij daar wat meer informatie/advies in geven over de merken/producten?
Ik heb een Daikin Ururu Sarara airco voor verwarmen. Voorheen gebruikte ik 0.60 m3/graaddag gas met mijn HR CV ketel. Nu, sinds november 2014, gebruik ik 0.67 kWh/graaddag voor verwarmen met de airco. Gebruik nu alleen nog de bestaande CV voor douchen. De totale installatie voor de Daikin Ururu Sarara kost ongeveer 2700 euro, incl btw en volledige plaatsing.

Voor warm water kun je overwegen om een warmtepompboiler aan te schaffen, kosten rond de 2000 euro. Of gewoon een badkamer geiser (op gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik ben toch bang dat deze woning teveel warmteverlies heeft om te gaan verwarmen met een wp.
Aangezien er tot op heden is verwarmd met een gaskachel verwacht ik dat deze woning van voor 1970 is.
Toen was isolatie nog een grote onbekende.

Misschien is het beter om eerst te vragen hoe het staat met de verbeteringen die in de jaren zijn gedaan op gebied van isolatie, dan direct een wp te adviseren.
Anders zal de ts een flinke energierekening krijgen en tegelijk koude voeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:20:
Ik ben toch bang dat deze woning teveel warmteverlies heeft om te gaan verwarmen met een wp.
Aangezien er tot op heden is verwarmd met een gaskachel verwacht ik dat deze woning van voor 1970 is.
Toen was isolatie nog een grote onbekende.

Misschien is het beter om eerst te vragen hoe het staat met de verbeteringen die in de jaren zijn gedaan op gebied van isolatie, dan direct een wp te adviseren.
Anders zal de ts een flinke energierekening krijgen en tegelijk koude voeten....
De laatste zin :)

Elsandre in "Spoed installatie CV na falen schoorsteen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
De woning is van 1955

Zoals gezegd, is het dak geïsoleerd (13cm, waarvan 10cm steenwol en 3 cm purschuim(vraag mij niet waarom :P)) en de spouwen (3cm purschuim + houten paneel achter, 3 cm purschuim + paneel voor boven het raam) gaan wij ook doen laten opspuiten, verder zit er overal dubbel glas.

Een ander punt, ik heb gelezen dat infraroodwarmte gezonder en efficiënt is.
Nu zie ik verschillende meningen van mensen die heel hard boe roepen en mensen die er heilig van zijn overtuigd.
Ik ben nu case-studies aan het vinden/lezen om wat meer informatie te winnen, want met zoveel bias kan je geen mens vertrouwen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 32% gewijzigd door Elsandre op 17-03-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Met 930 m3 gas verbruik vergeleken met mijn 1500 m3 gasverbruik is de capaciteit van de Ururu airco meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:03:
Een ander punt, ik heb gelezen dat infraroodwarmte gezonder en efficiënt is.
Urgenda heeft recent 3 woningen energieneutraal gemaakt met ThermIQ panelen, deze worden gemonitord, maar daarvan zijn nog geen gegevens van beschikbaar of bewoner ervaringen (stand 14-3).
Gebruik als hoofd- of alleen als bijverwarming (comfort verhoger) maakt nog wel een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ai, overheen gelezen. }:O

Maar sowieso is de isolatiewaarde nu nog niet super. 10cm glaswol is niet echt veel en gewoon dubbelglas is ook niet bijzonder.
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:00:
Met 930 m3 gas verbruik vergeleken met mijn 1500 m3 gasverbruik is de capaciteit van de Ururu airco meer dan genoeg.
De 960m3 van de TS is zonder tapwater en van 1 gaskachel, dus waarschijnlijk alleen de woonkamer (en open keuken?)
Sowieso is verbruik onderling vergelijken haast onmogelijk, zeker met deze informatie hier.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar genoeg capaciteit wil nog niet zeggen dat het economisch aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Oxellaar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:38:
[...]

Ai, overheen gelezen. }:O

Maar sowieso is de isolatiewaarde nu nog niet super. 10cm glaswol is niet echt veel en gewoon dubbelglas is ook niet bijzonder.

[...]

De 960m3 van de TS is zonder tapwater en van 1 gaskachel, dus waarschijnlijk alleen de woonkamer (en open keuken?)
Sowieso is verbruik onderling vergelijken haast onmogelijk, zeker met deze informatie hier.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar genoeg capaciteit wil nog niet zeggen dat het economisch aantrekkelijk is.
De 10cm isolatie is volgens normale waarden? De 960m3 gas is voor verwarming woonkamer en is inclusief gebruik van warm water in de keuken+douche (3 personen gebruik elk eens in de twee dagen douchen), dit gebruik was voor isolatie.

Het is dus wel zo dat het boven aardig fris was.
Toen de temperatuur rond het nul punt was, was het in de slaapkamers rond de 10/11 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Elsandre op 17-03-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
Hang gewoon een nette RVS dubbelwandige flexibele buis in het huidige kanaal, dan kan je die vrolijk blijven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:54:
[...]

De 10cm isolatie is volgens normale waarden? De 960m3 gas is voor verwarming woonkamer en is inclusief gebruik van warm water in de keuken+douche (3 personen gebruik elk eens in de twee dagen douchen), dit gebruik was voor isolatie.

Toen de temperatuur rond het nul punt was, was het in de slaapkamers rond de 10/11 graden.
Het gaat niet direct om 10 cm, maar om de isolatiewaarde van glaswol en die is bij 10 cm niet erg hoog.

Je hebt ook nog een grote boiler naast de keukenboiler? De gaskachel kan geen tapwater maken neem ik aan.

Maar als je verbruik zo laag is en zelfs van voor de isolatie, daarbij zijn je comfort eisen niet bijzonder hoog denk ik.
En dat is sowieso erg gunstig voor je verbruik. Met hoge eisen bedoel ik de kamer naar 21 a 22 graden stoken en elke dag grote hoeveelheden tapwater.
Als je dat wel wilt, is een wp eigenlijk altijd een energieverslinder.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 18-03-2015 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Elsandre schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:54:
[...]

Zie deze post.. Een Daikin Ururu Sarara met een SCOP van 5.73 gaat zeker werken. Voorheen had ik een verbruik van 1800 m3 gas met de CV ketel inclusief verwarming 8)7 en nu nog maar 250 m3 alleen voor warm water :9

Aangezien er van alles moet gebeuren voor een CV installatie (inclusief radiatoren en zo) is een airco een betere oplossing denk ik. Investering is minder en de jaarlijkse variabele kosten zijn bijna 2x goedkoper dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
ZuinigeRijder schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:10:
[...]

Zie deze post.. Een Daikin Ururu Sarara met een SCOP van 5.73 gaat zeker werken. Voorheen had ik een verbruik van 1800 m3 gas met de CV ketel inclusief verwarming 8)7 en nu nog maar 250 m3 alleen voor warm water :9

Aangezien er van alles moet gebeuren voor een CV installatie (inclusief radiatoren en zo) is een airco een betere oplossing denk ik. Investering is minder en de jaarlijkse variabele kosten zijn bijna 2x goedkoper dan gas.
Ben er serieus over na aan het denken om ook een L/L warmtepomp te nemen gezien onze geringe comfort behoefte en we toch al bij-verwarmen in de slaapkamers indien nodig.
Zeker de energiebesparing die het op zou brengen klinkt erg interessant, helemaal met zonnepalen in de toekomst.

Zijn drie dingen die het bestellen in de weg staan:

- Hoeveel ruimte neemt het in aan de buitenmuur? heb ik daar voldoende ruimte voor zonder dat het in de weg staat?
- Moet mijn vrouw kunnen overtuigen, die ziet alleen maar een groot ding in de kamer/aan de muur...
- te weinig info over IR panelen en/of dat een optie is.

[ Voor 10% gewijzigd door Elsandre op 18-03-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Elsandre schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:07:
[...]

Ben er serieus over na aan het denken om ook een L/L warmtepomp te nemen gezien onze geringe comfort behoefte en we toch al bij-verwarmen in de slaapkamers indien nodig.
Zeker de energiebesparing die het op zou brengen klinkt erg interessant, helemaal met zonnepalen in de toekomst.

Zijn drie dingen die het bestellen in de weg staan:

- Hoeveel ruimte neemt het in aan de buitenmuur? heb ik daar voldoende ruimte voor zonder dat het in de weg staat?
- Moet mijn vrouw kunnen overtuigen, die ziet alleen maar een groot ding in de kamer/aan de muur...
- te weinig info over IR panelen en/of dat een optie is.
Binnenunit, zie Datasheet: Hoogte / Breedte / Diepte [mm] 295 / 798 / 372

Bij mij hangt deze boven de tuindeuren, er moet minimaal ongeveer 40 cm ruimte boven het kozijn zijn.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/binnenunit.jpg

WAF is altijd lastig, zeker in een kleinere ruimte. En een airco is niet helemaal stil. De Daikin Ururu Sarara heeft een aantal extra's voor een Totaal Comfort Oplossing die misschien de doorslag kunnen geven.
  1. Bevochtiging, zelfs tijdens het verwarmen
  2. Ontvochtigen zonder warmteverlies
  3. Ventilatie, zelfs met gesloten ramen
  4. Luchtzuivering, non stop gezuiverde en allergievrije lucht
  5. Verwarmen en koelen
  6. Minder milieubelasting door R32
  7. Hoge SCOP bij toch hoog verwarmings vermogen = veel goedkoper dan gas = extra geld voor andere uitgaven
1 en 3 is uniek bij de Daikin Ururu Sarara. En 4 is erg prettig. Koelen in de zomer is ook erg fijn. En minder gasverbruik en minder verwarmingskosten is ook erg fijn, zeker kijkende naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
ZuinigeRijder schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:27:
[...]

Binnenunit, zie Datasheet: Hoogte / Breedte / Diepte [mm] 295 / 798 / 372

Bij mij hangt deze boven de tuindeuren, er moet minimaal ongeveer 40 cm ruimte boven het kozijn zijn.
[afbeelding]

WAF is altijd lastig, zeker in een kleinere ruimte. En een airco is niet helemaal stil. De Daikin Ururu Sarara heeft een aantal extra's voor een Totaal Comfort Oplossing die misschien de doorslag kunnen geven.
  1. Bevochtiging, zelfs tijdens het verwarmen
  2. Ontvochtigen zonder warmteverlies
  3. Ventilatie, zelfs met gesloten ramen
  4. Luchtzuivering, non stop gezuiverde en allergievrije lucht
  5. Verwarmen en koelen
  6. Minder milieubelasting door R32
  7. Hoge SCOP bij toch hoog verwarmings vermogen = veel goedkoper dan gas = extra geld voor andere uitgaven
1 en 3 is uniek bij de Daikin Ururu Sarara. En 4 is erg prettig. Koelen in de zomer is ook erg fijn. En minder gasverbruik en minder verwarmingskosten is ook erg fijn, zeker kijkende naar de toekomst.
Gezien de aanschafprijs, COP en marktpositie van Daikin ben erg geïnterreseerd.
Nu alleen mijn vrouw nog. ;)
Pagina: 1