AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat die 10Gbit wordt verdeeld snap ikJim423 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 01:42:
Die 10Gbit/s wordt verdeeld over de klanten, de abonnementssnelheid zal daardoor wat lager liggen. Maar in theorie kunnen ze 500 internetklanten op een 10Gbit/s segment zetten ja. M-CMTS is ouderwets en zal dus wel verdwijnen. Bovendien kan I-CMTS alle functies op zich nemen waardoor je maar 1 apparaat nodig hebt.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Qua DOCSIS principes verandert er niets van 3.0 naar 3.1. De capaciteit in het coaxsegment wordt nog steeds gedeeld door alle gelijktijdige kabelinternetters en de hoeveelheid capaciteit wordt bepaald door de hoeveelheid frequentieruimte die de provider aanwendt voor DOCSIS gebruik. Met 3.0 zou een provider in principe ook het volledige downstream en upstream frequentiegebied voor internet kunnen aanwenden, maar dat gebeurt nu ook niet omdat er ook nog ander diensten worden doorgegeven zoals analoge en digitale RTV die frequentieruimte gebruiken.ArcticWolf schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:57:
Stel dat Ziggo 10Gbit dmv Docsis 3.1 gaat aanbieden, kunnen er dan nog steeds zoveel klanten op 1 segment?
Bij de introductie van 3.1 zal ook steeds afgewogen moeten worden hoeveel frequentieruimte er daadwerkelijk ingezet zal worden als DOCSIS 3.1 capaciteit naast RTV en EuroDOCSIS 3.0. De huidige generatie DOCSIS 3.1 modems werken met het bundelen van maximaal 2 upstream en 2 downstream kanalen waarbij de capaciteit afhankelijk is van de gekozen instellingen zoals modulatie. Waarom er nu gedacht wordt dat een provider als Ziggo/UPC direct alles gaat veranderen zodat ze in één keer de maximale DOCSIS 3.1 capaciteit ter beschikking kunnen stellen is mij niet duidelijk. Dat deed men bij alle andere diensten inclusief EuroDOCSIS al niet, dus waarom zou men dat nu wel doen? Is dat soms een gevolg van de misleidende Ziggo/UPC reclames waarin Ziggo/UPC met maximale specificaties van technieken aan het schermen is die ze voorlopig in de praktijk de komende jaren niet kunnen waarmaken? Ik heb Ziggo/UPC tenminste nog niet horen aankondigen dat ze vele honderden miljoenen gaan investeren om de volledige infrastructuur DOCSIS 3.1 geschikt gaan maken inclusief graafwerkzaamheden voor verdere verglazing voor het verkleinen van coaxsegmenten en het vervangen van alle EuroDOCSIS 2.0, 3.0 en DVB-C apparatuur in de headends en bij klanten. De introductie van DOCSIS 3.1 vraagt om meer dan alleen een AOP vervangen bij de klanten en zeggen dat je DOCSIS 3.1 doet.
Nee. Als ISP zul je een individuele klant nooit de totale capaciteit van je uplink geven. Met 10Gbit zou je dus in de praktijk de powerusers gewoon 1Gbit kunnen bieden. Dan zit je link pas vol als er 10 users ook daadwerkelijk die 1Gbit dichttrekken.ArcticWolf schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:28:
[...]
Dat die 10Gbit wordt verdeeld snap ikdat gebeurd bij glasvezel ook. Maar in theorie hebben die 500 klanten dus elk 10Gbit?
In de praktijk gebeurt dat niet, want
- De client van de user is niet snel genoeg of zit bv op wifi
- De server aan de andere kant kan niet snel genoeg leveren
- Niemand trekt 1Gbit voor langere tijd, zijn allemaal korte piekjes (dan is het al binnen)
Die 10Gbit in een segment zie ik ook niet op korte termijn gebeuren. Dat is een mooie theoretische waarde. In de praktijk
- Wordt er analoog en digitale TV gebruikt
- Zijn de meeste netwerken nog niet >1Ghz geschikt
- Zal er potentieel interferentie ontstaan met MOCA
- Is de SNR lang niet overal geschikt voor QAM4096
- Men gaat niet iedereen ineens een Docsis 3.1 modem geven. Denk ook aan settopboxen. Er zullen dus ook Docsis3.0 downstreams moeten blijven de komende jaren.
- Zijn er nog geen modems die meer dan 2 OFDM kanalen kunnen
Voor de retourband zal
- Het netwerk geredesigned moeten worden (andere powerlevels door bredere OFDM kanalen, hogere retourfrequenties)
- Analoge radio komen te vervallen.
Maar zoals je nu al ziet uit dit topic: Ondanks dat Docsis 'maar' 1Gbit is (gemiddeld anno 2017 in de praktijk) is er niet tot nauwelijks sprake van capaciteitsproblemen. Er is dus ook geen enkele reden om nu overhaast ineens Docsis 3.1 uit te rollen.
Marketing technisch leuk, maar ik denk niet dat een consument extra wil betalen (de investering is groot).. voor 0.0 rendement..
Docsis 3.1FD zou een vervolgstap zijn. Afhankelijk van hoe de ontwikkelingen daarin gaan zou het maar zo kunnen dat 3.1 bij sommige providers zelfs overgeslagen wordt.
Persoonlijk gok ik dat bij (bv) een Ziggo het nog zeker 10 jaar duurt voor er een volledig full-spectrum Docsis 3.1 (of hoger) netwerk draait.
Tegen die tijd zal ook TV over IP gaan, (Video-over-Docsis), is analoog uitgefaseerd en zijn de settopboxen ook vervangen door 4K modellen enz, die vermoedelijk ook multicast zullen ondersteunen.
Op kortere termijn verwacht ik wel iets van Docsis 3.1, providers hebben ook al aangegeven hiermee bezig te zijn. Maar meer dan 2 OFDM kanalen wordt toch lastig als je ook legacy support wilt houden voor dvb, docsis 3.0 enz. Met 2 OFDM (=384 Mhz) kanalen heb je tot 3.2Gbit beschikbaar aan Docsis 3.1 per segment. In de praktijk zal dit lager zijn, omdat niet elke modem op QAM4096 zal inkoppelen, ik gok dat het gros van de modems QAM1024 of misschien QAM2048 zal gaan doen in de praktijk.
Docsis 3.1 kan pas ingevoerd worden als ook de hele retourband hier geschikt voor is. Voordeel is wel dat legacy docsis3 modems ook de retourbandfrequenties kunnen delen met 3.1, dus initieel kan de upstream al een half OFDM (48Mhz) kanaal aan binnen het huidige upstream spectrum. Wel zal het netwerk geschikt moeten worden in de backbone (versterkers, optische apparatuur) om de hogere powerlevels van 1 OFDM kanaal tov de huidige 8 docsis 3 kanaaltjes aan te moeten kunnen zonder clipping.
[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 07-01-2018 12:29 ]
Weet dat ze dat niet gaan doen was maar een theoretische vraagArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:36:
[...]
Qua DOCSIS principes verandert er niets van 3.0 naar 3.1. De capaciteit in het coaxsegment wordt nog steeds gedeeld door alle gelijktijdige kabelinternetters en de hoeveelheid capaciteit wordt bepaald door de hoeveelheid frequentieruimte die de provider aanwendt voor DOCSIS gebruik. Met 3.0 zou een provider in principe ook het volledige downstream en upstream frequentiegebied voor internet kunnen aanwenden, maar dat gebeurt nu ook niet omdat er ook nog ander diensten worden doorgegeven zoals analoge en digitale RTV die frequentieruimte gebruiken.
Bij de introductie van 3.1 zal ook steeds afgewogen moeten worden hoeveel frequentieruimte er daadwerkelijk ingezet zal worden als DOCSIS 3.1 capaciteit naast RTV en EuroDOCSIS 3.0. De huidige generatie DOCSIS 3.1 modems werken met het bundelen van maximaal 2 upstream en 2 downstream kanalen waarbij de capaciteit afhankelijk is van de gekozen instellingen zoals modulatie. Waarom er nu gedacht wordt dat een provider als Ziggo/UPC direct alles gaat veranderen zodat ze in één keer de maximale DOCSIS 3.1 capaciteit ter beschikking kunnen stellen is mij niet duidelijk. Dat deed men bij alle andere diensten inclusief EuroDOCSIS al niet, dus waarom zou men dat nu wel doen? Is dat soms een gevolg van de misleidende Ziggo/UPC reclames waarin Ziggo/UPC met maximale specificaties van technieken aan het schermen is die ze voorlopig in de praktijk de komende jaren niet kunnen waarmaken? Ik heb Ziggo/UPC tenminste nog niet horen aankondigen dat ze vele honderden miljoenen gaan investeren om de volledige infrastructuur DOCSIS 3.1 geschikt gaan maken inclusief graafwerkzaamheden voor verdere verglazing voor het verkleinen van coaxsegmenten en het vervangen van alle EuroDOCSIS 2.0, 3.0 en DVB-C apparatuur in de headends en bij klanten. De introductie van DOCSIS 3.1 vraagt om meer dan alleen een AOP vervangen bij de klanten en zeggen dat je DOCSIS 3.1 doet.
Ga binnenkort ook maar eens een DVB/PC-TV tuner aanschaffen, ben wel benieuwd hoe en wat.
@DJSmiley
Dat was een heel uitgebreid antwoord op een korte vraag
Overigens meen ik dat Ziggo gewoon bezig is met node splitsing om de segmenten kleiner te maken en te upgraden... er zijn op mijn segment ook een paar keer per jaar werkzaamheden (aankomende week weer).
Ziggo heeft overigens afgelopen jaar "digitaal zonder kaart" geïntroduceerd en wilt dus over 2 jaar helemaal van de analoge zenders af.
Enige lastige punt is de FM-band. (zelfde discussie over FM auto radio's die geen DAB+ hebben... zoals die van mij
Misschien een beetje outdated maar hier staan wat cijfers over de uitrol:
http://bwoz.nl/ziggo/blauwdruk15.pdf
Dan zal er denk ik eerst iets gedaan moeten worden aan het aantal aansluitingen (Homes Passed (HP)) in een coaxsegment. Volgens Ziggo/UPC is de gemiddelde omvang van coaxsegmenten 600 aansluitingen na nodesplitsing. Laten we voor het gemak uitgaan van 500 abonnees, dan leidt het bekijken van 10 Mbps HD IPTV content in de avonduren door al die abonnees tot een 5 Gbps belasting van de DOCSIS capaciteit. Dan hebben we nog niet gehad over eventuele meerdere TV's per huishouden en/of 4K content met hogere bitrates.Jim423 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:09:
Je hebt wel kans dat de TV in de toekomst ook over deze verbinding gaat draaien in de vorm van IPTV waardoor de abonnementssnelheden iets omlaag moeten.
Dan ga je uit van unicast. TV zal echter multicast zijn. Dan boeit het niet of er 1 of 100 man kijkt. De capaciteit die dan nodig is is maximaal het aantal beschikbare zenders x bandbreedte.ArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:05:
[...]
Dan zal er denk ik eerst iets gedaan moeten worden aan het aantal aansluitingen (Homes Passed (HP)) in een coaxsegment. Volgens Ziggo/UPC is de gemiddelde omvang van coaxsegmenten 600 aansluitingen na nodesplitsing. Laten we voor het gemak uitgaan van 500 abonnees, dan leidt het bekijken van 10 Mbps HD IPTV content in de avonduren door al die abonnees tot een 5 Gbps belasting van de DOCSIS capaciteit. Dan hebben we nog niet gehad over eventuele meerdere TV's per huishouden en/of 4K content met hogere bitrates.
Als de hele buurt SBS6 kijkt zal er voor TV maar 15Mbit ofzo de wijk in hoeven gaan. Worst case is als in het hele segment ALLE zenders wel ergens door iemand bekeken wordt.
https://www.nanog.org/mee...unday/Riddel_VDOC_N48.pdf
De vraag is alleen.. waar staat lineaire tv over een paar jaar? Met alle on-demand opties zal dat afnemen en zal het nut van multicast afnemen.
De bandbreedte behoefte zal wel toenemen, de vraag is: Hoeveel. Naast 4K resoluties gaan de codecs ook om hoog. Denk aan AV1 en h265. Dat beperkt weer de vraag aan extra capaciteit.
[ Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 07-01-2018 17:23 ]
Ik dacht dat ze langzaam aan bezig waren met "fiber deep" en dus de nodes te splitsen naar ca. 150 HP.ArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:05:
[...]
Dan zal er denk ik eerst iets gedaan moeten worden aan het aantal aansluitingen (Homes Passed (HP)) in een coaxsegment. Volgens Ziggo/UPC is de gemiddelde omvang van coaxsegmenten 600 aansluitingen na nodesplitsing. Laten we voor het gemak uitgaan van 500 abonnees, dan leidt het bekijken van 10 Mbps HD IPTV content in de avonduren door al die abonnees tot een 5 Gbps belasting van de DOCSIS capaciteit. Dan hebben we nog niet gehad over eventuele meerdere TV's per huishouden en/of 4K content met hogere bitrates.
Laatst zag ik een paar paar mensen en mini graver in de buurt die nieuwe fiber aan het leggen waren (Ziggo stond er op de busjes).
https://community.ziggo.n...optimale-verbinding-18941
Maar dat zullen ze waarschijnlijk niet overal doen als het niet nodig is
Op zich niet persé nodig aangezien het met DOCSIS 3.1 mogelijk is om delen van het frequentiegebied binnen een kanaal te excluden voor DOCSIS gebruik.DJSmiley schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:55:
- Analoge radio komen te vervallen.
Inderdaad kan je je afvragen of het verstandig is om nu in te gaan zetten op aanpassingen voor DOCSIS 3.1 zonder Full Duplex ondersteuning.Docsis 3.1FD zou een vervolgstap zijn. Afhankelijk van hoe de ontwikkelingen daarin gaan zou het maar zo kunnen dat 3.1 bij sommige providers zelfs overgeslagen wordt.
De meest voor de handliggende insteek zou zijn om eerst twee DOCSIS 3.1 downstream kanalen te realiseren in het frequentiegebied boven de 862 MHz dat deel uitmaakt van de verplichte frequentiegebied voor DOCSIS 3.1 compabiliteit. Voor de upstream kanalen wordt het wat lastiger, maar ook in dat frequentiegebied is nog wel ruimte te vinden door betere plaatsing van de EuroDOCSIS 3.0 upstreams.Op kortere termijn verwacht ik wel iets van Docsis 3.1, providers hebben ook al aangegeven hiermee bezig te zijn. Maar meer dan 2 OFDM kanalen wordt toch lastig als je ook legacy support wilt houden voor dvb, docsis 3.0 enz. Met 2 OFDM (=384 Mhz) kanalen heb je tot 3.2Gbit beschikbaar aan Docsis 3.1 per segment.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar de CMTS/EdgeQAM bepaalt toch de modulatie?In de praktijk zal dit lager zijn, omdat niet elke modem op QAM4096 zal inkoppelen, ik gok dat het gros van de modems QAM1024 of misschien QAM2048 zal gaan doen in de praktijk.
Exclusion kanalen kan wel, maar dan zit je nog wel met het probleem van de richting... Als je 110-204Mhz wilt gebruiken voor de retour, kun je niet ineens 80-108 uitzonderen. Wel kwa frequenties, niet kwa netwerktechniek (Ga je dat ineens wel weer in je forward path opnemen?) En hoe ga je dat in je nodes filteren?ArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:31:
[...]
Op zich niet persé nodig aangezien het met DOCSIS 3.1 mogelijk is om delen van het frequentiegebied binnen een kanaal te excluden voor DOCSIS gebruik.
Upstream is lastig.. <20Mhz wil je niet omdat daar relatief veel noise zit. 27Mhz wil je ook niet gebruiken. Met het huidige spectrum en 6.4Mhz brede kanalen zit je op de maximaal 6 downstreams. Dat is wat je nu ook ziet bij Ziggo. Doordat de 27Mhz ook een beetje vrij gehouden moet worden zie je dus ook een aantal 3.2Mhz brede kanalen in de upstream.[...]
Inderdaad kan je je afvragen of het verstandig is om nu in te gaan zetten op aanpassingen voor DOCSIS 3.1 zonder Full Duplex ondersteuning.
[...]
De meest voor de handliggende insteek zou zijn om eerst twee DOCSIS 3.1 downstream kanalen te realiseren in het frequentiegebied boven de 862 MHz dat deel uitmaakt van de verplichte frequentiegebied voor DOCSIS 3.1 compabiliteit. Voor de upstream kanalen wordt het wat lastiger, maar ook in dat frequentiegebied is nog wel ruimte te vinden door betere plaatsing van de EuroDOCSIS 3.0 upstreams.
Tot 85Mhz gaan kan, als je retour overal geschikt is, maar dan nog zit je tegen de FM band aan. De roll-off van een filter is niet strak op de frequentie. Gevolg is dus dat je max tot 75Mhz ofzo kan gaan als je de FM band wilt aanhouden.
Downstream in 2 OFDM kanalen bovenop de 862Mhz.. Dan moet wel het netwerk (incl alle versterkers) geschikt zijn voor de hogere frequenties, en heb je nog een overlap met MoCa
2 OFDM kanalen bovenop 862Mhz betekend dat je tot 1250Mhz gaat.
De MOCA 2.0 DL band loopt van 1125 tot 1225Mhz.......
Als je >862Mhz wilt gaan zul je dus ook aan de klantzijde nog wat moeten doen, of in de EV om te voorkomen dat moca terug je netwerk in tettert. Dat wil je ook niet...
Komt bij dat stage1 van docsis 3.1 gebaseerd is op frequenties tot 1218Mhz. Dus letterlijk 2x OFDM >862Mhz past al niet
Bij docsis 3.0 en lager: Ja. Daar is de modulatie fixed.Misschien begrijp ik je niet goed, maar de CMTS/EdgeQAM bepaalt toch de modulatie?
Bij docsis 3.1 kan de modulatie dynamisch zijn.
Een klant met een SNR van 40dB kan dus QAM4096 gebruiken, terwijl een andere klant een SNR heeft van maar 31dB. Die kan dan met QAM1024 toch online komen, ipv dat de hele plant of een hoge SNR moet hebben, of dat er een slechtere modulatie (efficiency) gekozen moet worden voor het hele netwerk door 1 rotte appel.
Elke subcarrier (25 of 50Khz) binnen een OFDM kanaal kan een eigen modulatie hebben. (Net zoals dat een docsis 3.0 upstream frequenties kan sharen met een OFDM kanaal.
Voor docsis3 support hoeven er dus alleen maar een paar downstream kanalen te blijven, de upstream band kan gewoon geheel voor OFDM gebruikt worden. Daardoor denk ik dat 0.5 OFDM kanaal (48Mhz) voor de upstream in het huidige netwerk haalbaar is.
[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 07-01-2018 17:56 ]
Volgens mij werd daar in een latere reactie ook aangegeven dat het alleen om nieuwbouw gaat waar die fiber deep architectuur wordt toegepast. In de openingspost werd al aangegeven dat men nu door nodesplitsing van gemiddeld 1200 naar 600 Homes Passed gaat. Wil men verder gaan splitsen dan zal er toch gegraven moeten worden om de optical node dieper de wijk in te brengen.ArcticWolf schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:14:
Ik dacht dat ze langzaam aan bezig waren met "fiber deep" en dus de nodes te splitsen naar ca. 150 HP.
Laatst zag ik een paar paar mensen en mini graver in de buurt die nieuwe fiber aan het leggen waren (Ziggo stond er op de busjes).
Idd ik zie nu dat er dubbel antwoord wordt gegeven door Arnold (Ziggo):ArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:44:
[...]
Volgens mij werd daar in een latere reactie ook aangegeven dat het alleen om nieuwbouw gaat waar die fiber deep architectuur wordt toegepast. In de openingspost werd al aangegeven dat men nu door nodesplitsing van gemiddeld 1200 naar 600 Homes Passed gaat. Wil men verder gaan splitsen dan zal er toch gegraven moeten worden om de optical node dieper de wijk in te brengen.
@stormfly
Bij elk netwerk moet je op een gegeven moment de bandbreedte delen. Dit is net als bij autorijden, het garage pad heb je alleen en op de snelweg is het druk. Alles draait om het leveren van voldoende capaciteit en daar wordt dagelijks aan gewerkt.
Oude netten gaan niet om naar het Fiber Deep design. Wel kijkt Ziggo altijd naar nieuwe concepten om zowel de capaciteit als de kwaliteit van het netwerk te verbeteren.
Het ombouwen van het kabeltelevisienetwerk is een proces van jaren. Hier worden een aantal werkzaamheden parallel uitgevoerd, zo dat we aan het einde van de rit een netwerk hebben dat van hub tot en met AOP geschikt voor signaaltransport tot 1218 MHz.
Alleen over dat laatste concept spreken ze dus niet over in de blog... beetje jammer@Samplex
Ziggo hanteert meerdere concepten die worden toegepast in het netwerk één concept daarvan is het fiber deep concept.
Ook worden bestaande wijken omgebouwd daar wordt dan ook een nieuw concept gehanteerd. Over latency in het netwerk hoef je je geen zorgen te maken. Het coax deel in het netwerk is hier in geen bepalende factor. Latency wordt voornamelijk bepaald door netwerkapparatuur als routers en zeer lange verbindingen, zo als intercontinentale glasvezelverbindingen en satelliet verbindingen.
Er kan nog verder gesplitst worden als ik het concept op Community Ziggo zo bekijk. Je zou elke GV een eigen segment (zowel up als down) kunnen geven, dan zit je zo rond de 100-200 Homes Passed op zijn hoogst. Bij het Fiber Deep concept zit je dan op 20-30 Homes Passed per segment. Wil je in het oude concept nog verder splitsen dan 100-200 aansluitingen dan moet je inderdaad fiber naar de GV graven.ArChie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:44:
[...]
Volgens mij werd daar in een latere reactie ook aangegeven dat het alleen om nieuwbouw gaat waar die fiber deep architectuur wordt toegepast. In de openingspost werd al aangegeven dat men nu door nodesplitsing van gemiddeld 1200 naar 600 Homes Passed gaat. Wil men verder gaan splitsen dan zal er toch gegraven moeten worden om de optical node dieper de wijk in te brengen.
Maar dan moet je alsnog vanaf de node naar de GV nieuwe kabels leggen of zie ik dat verkeerd?Jim423 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:52:
[...]
Er kan nog verder gesplitst worden als ik het concept op Community Ziggo zo bekijk. Je zou elke GV een eigen segment (zowel up als down) kunnen geven, dan zit je zo rond de 100-200 Homes Passed op zijn hoogst. Bij het Fiber Deep concept zit je dan op 20-30 Homes Passed per segment. Wil je in het oude concept nog verder splitsen dan 100-200 aansluitingen dan moet je inderdaad fiber naar de GV graven.
Voor de duidelijkheid: ik bestrijd niet dat er niet verder gesplitst zou kunnen worden. In theorie is ook een coaxsegment met een omvang van 1 mogelijk, of men echter echt gaat investeren in het verder opsplitsen is de vraag. Je ziet helaas maar al te vaak dat er informatie naar buiten wordt gebracht die dan na doorvragen betrekking blijkt te hebben op een klein aandeel van de aansluitingen.Jim423 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:52:
Er kan nog verder gesplitst worden als ik het concept op Community Ziggo zo bekijk. Je zou elke GV een eigen segment (zowel up als down) kunnen geven, dan zit je zo rond de 100-200 Homes Passed op zijn hoogst. Bij het Fiber Deep concept zit je dan op 20-30 Homes Passed per segment. Wil je in het oude concept nog verder splitsen dan 100-200 aansluitingen dan moet je inderdaad fiber naar de GV graven.
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 07-01-2018 18:53 ]
Ook qua totaal aantal EuroDOCSIS modems is niets gewijzigd ten opzichte van de vorige meting:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| Cable modems: ==================================================================================================================================== OUI Manufacturer Count Type ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 00-11-E6 Scientific Atlanta 2 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-13-71 ARRIS Group, Inc. 2 Motorola SBV5120E (ED2.0) 00-14-F8 Scientific Atlanta 1 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-15-2F ARRIS Group, Inc. 1 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-15-CF ARRIS Group, Inc. 2 Arris TM702B (ED3.0, 4x4)/TM602B (ED2.0) 00-16-92 Scientific-Atlanta, Inc. 2 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-19-5E ARRIS Group, Inc. 1 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-1C-EA Scientific-Atlanta, Inc 1 Scientific Atlanta EPC2203 (ED2.0) 00-21-43 ARRIS Group, Inc. 3 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-23-A3 ARRIS Group, Inc. 2 Motorola ? (ED2.0) 00-23-EE ARRIS Group, Inc. 2 Motorola SBV5121E (ED2.0) 08-3E-8E Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 08-80-39 Cisco SPVTG 4 Cisco EPC3928AD (ED3.0, 8x4, WLAN) 08-95-2A Technicolor CH USA Inc. 5 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 0C-60-76 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee EVM3200 (ED3.0, 8x4) 0C-84-DC Hon Hai Precision Ind. Co.,L 4 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 10-5F-49 Cisco SPVTG 4 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) 18-55-0F Cisco SPVTG 16 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 18-59-33 Cisco SPVTG 6 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) 1C-3A-DE Samsung Electronics Co.,Ltd 28 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 1C-3E-84 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 20-D5-BF Samsung Electronics Co.,Ltd 5 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 24-37-4C Cisco SPVTG 3 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 2C-33-7A Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 38-43-7D Compal Broadband Networks, I 6 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 38-B1-DB Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 38-C8-5C Cisco SPVTG 1 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 3C-77-E6 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 4 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 40-0D-10 ARRIS Group, Inc. 5 Arris TG2492LG-ZG (ED3.0, 24x8, WLAN) 48-44-87 Cisco SPVTG 1 Cisco 8485DVB (ED2.0) 48-5A-B6 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 50-09-59 Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 50-39-55 Cisco SPVTG 13 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 54-35-30 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 54-67-51 Compal Broadband Networks, I 22 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 54-D4-6F Cisco SPVTG 1 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco EPC2203 (ED2.0)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 54-FA-3E Samsung Electronics Co.,Ltd 97 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 58-23-8C Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 60-2A-D0 Cisco SPVTG 13 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 68-94-23 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 70-18-8B Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee EVW3210 (ED3.0, 8x4, WLAN) 70-5A-9E Technicolor CH USA Inc. 12 Technicolor ? (ED3.0, 16x?, ?) 70-77-81 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 6 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 74-29-AF Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 78-DD-08 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee EVM320B (ED3.0, 8x4) 7C-B2-1B Cisco SPVTG 4 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 80-29-94 Technicolor CH USA Inc. 10 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 80-56-F2 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 88-9F-FA Hon Hai Precision Ind. Co.,L 37 Ubee EVW320B (ED3.0, 8x4, WLAN) 90-4C-E5 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee EVM320B (ED3.0, 8x4) 90-5C-44 Compal Broadband Networks, I 23 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 90-6E-BB Hon Hai Precision Ind. Co.,L 19 Ubee EVW320B (ED3.0, 8x4, WLAN) AC-22-05 Compal Broadband Networks, I 58 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) AC-D1-B8 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) B0-C2-87 Technicolor CH USA Inc. 12 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) BC-85-56 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 4 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) BC-C8-10 Cisco SPVTG 3 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) C0-38-96 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) C8-FB-26 Cisco SPVTG 15 Cisco EPC3928 (ED3.0, 8x4, WLAN) D0-B2-C4 Technicolor CH USA Inc. 9 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) E0-88-5D Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) E4-48-C7 Cisco SPVTG 22 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN)/Cisco 8485DVB (ED2.0) FC-52-8D Technicolor CH USA Inc. 2 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Total: 525 ==================================================================================================================================== |
Wel is het aantal Cisco apparaten met EuroDOCSIS 2.0 modem afgenomen en het aantal Samsung Horizon gevallen iets toegenomen. Vermoedelijk deels het gevolg van het vervangen van Cisco 8485DVB ontvangers door zo'n Samsung geval. Verder dit keer geen nieuwe modem types of andere bijzondere wijzigingen.
Vraagje:ArChie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:39:
Dinsdag 20 maart is er onderhoud geweest in mijn coaxsegment. Ziggo/UPC heeft nu vier extra Internet downstreams geactiveerd op de frequenties 434, 442, 450 en 458 MHz. Dat brengt het totaal aantal Internet downstreams op 24 stuks. Ik zal binnenkort een volledige capture set maken van alle Internet downstreams om te achterhalen of er naast deze uitbreiding van het aantal downstreams nog meer gewijzigd is.

(nu nog hetzelfde)
Deze kanalen gebruikt mijn modem nu.
Bij jou zijn 24 downstream kanalen in gebruik, welke frequenties zijn dit?
En nog een oude met 16 kanalen ter vergelijking:

Edit:
En voor de leuk het complete spectrum zoals deze vandaag is;

[ Voor 8% gewijzigd door neeecht op 23-03-2018 16:16 ]
Welke hardware gebruik je voor dat spectrum overzicht?
De volgende set frequenties:Bij jou zijn 24 downstream kanalen in gebruik, welke frequenties zijn dit?
│ │ ├─■ Downstream Ambiguity Resolution Frequency List
│ │ │ └─■ Center Frequencies:
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 274000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 282000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 290000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 298000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 306000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 314000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 322000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 330000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 338000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 346000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 354000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 362000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 370000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 378000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 386000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 394000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 402000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 410000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 418000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 426000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 434000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 442000000
│ │ │ ├─■ Center Frequency = 450000000
│ │ │ └─■ Center Frequency = 458000000
│ │ ├─■ IP Initialization Parameters
│ │ │ └─■ TLVs:
│ │ │ └─■ IP Provisioning Mode = IPv4 Only
434, 442, 450 en 458 MHz zijn de frequenties die 20 maart in gebruik zijn genomen.
Is dit voormalig UPC gebied? Zo ja, dan zal waarschijnlijk eerst analoge TV uitgeschakeld moeten worden zodat ze aansluitend aan het huidige downstream vier extra downstreams kunnen plaatsen. In voormalig Ziggo gebied was die ruimte er al omdat daar in het verleden als eens het aantal analoge TV kanalen is verlaagd.Edit:
En voor de leuk het complete spectrum zoals deze vandaag is;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| Cable modems: ==================================================================================================================================== OUI Manufacturer Count Type ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 00-11-E6 Scientific Atlanta 2 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-13-71 ARRIS Group, Inc. 2 Motorola SBV5120E (ED2.0) 00-14-F8 Scientific Atlanta 3 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-15-2F ARRIS Group, Inc. 1 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-15-CF ARRIS Group, Inc. 2 Arris TM702B (ED3.0, 4x4)/TM602B (ED2.0) 00-16-92 Scientific-Atlanta, Inc. 2 Scientific Atlanta EPX2203 (ED2.0) 00-19-5E ARRIS Group, Inc. 1 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-1C-EA Scientific-Atlanta, Inc 1 Scientific Atlanta EPC2203 (ED2.0) 00-21-43 ARRIS Group, Inc. 3 Motorola SBV5121E (ED2.0) 00-23-A3 ARRIS Group, Inc. 3 Motorola ? (ED2.0) 00-23-EE ARRIS Group, Inc. 2 Motorola SBV5121E (ED2.0) 08-3E-8E Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 08-80-39 Cisco SPVTG 4 Cisco EPC3928AD (ED3.0, 8x4, WLAN) 08-95-2A Technicolor CH USA Inc. 6 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 0C-60-76 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee EVM3200 (ED3.0, 8x4) 0C-84-DC Hon Hai Precision Ind. Co.,L 6 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 10-5F-49 Cisco SPVTG 4 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) 18-55-0F Cisco SPVTG 16 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 18-59-33 Cisco SPVTG 6 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) 1C-3A-DE Samsung Electronics Co.,Ltd 29 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 1C-3E-84 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 20-D5-BF Samsung Electronics Co.,Ltd 5 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 24-37-4C Cisco SPVTG 3 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 2C-33-7A Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 38-43-7D Compal Broadband Networks, I 10 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 38-B1-DB Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 38-C8-5C Cisco SPVTG 1 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 3C-77-E6 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 4 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 40-0D-10 ARRIS Group, Inc. 5 Arris TG2492LG-ZG (ED3.0, 24x8, WLAN) 48-44-87 Cisco SPVTG 1 Cisco 8485DVB (ED2.0) 48-5A-B6 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 50-09-59 Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 50-39-55 Cisco SPVTG 10 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 54-35-30 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 54-67-51 Compal Broadband Networks, I 23 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 54-D4-6F Cisco SPVTG 1 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco EPC2203 (ED2.0)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 54-FA-3E Samsung Electronics Co.,Ltd 94 Samsung SMT-G7400 (ED3.0, 8x4, WLAN) 58-23-8C Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 60-2A-D0 Cisco SPVTG 14 Cisco EPC3212 (ED3.0, 8x4)/Cisco 8485DVB (ED2.0) 68-94-23 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 70-18-8B Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee EVW3210 (ED3.0, 8x4, WLAN) 70-5A-9E Technicolor CH USA Inc. 11 Technicolor ? (ED3.0, 16x?, ?) 70-77-81 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 6 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 74-29-AF Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 78-DD-08 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 1 Ubee EVM320B (ED3.0, 8x4) 7C-B2-1B Cisco SPVTG 4 Cisco ? (ED3.0, 8x?, ?) 80-29-94 Technicolor CH USA Inc. 11 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) 80-56-F2 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) 88-9F-FA Hon Hai Precision Ind. Co.,L 35 Ubee EVW320B (ED3.0, 8x4, WLAN) 90-4C-E5 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 3 Ubee EVM320B (ED3.0, 8x4) 90-5C-44 Compal Broadband Networks, I 22 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) 90-6E-BB Hon Hai Precision Ind. Co.,L 17 Ubee EVW320B (ED3.0, 8x4, WLAN) AC-22-05 Compal Broadband Networks, I 57 Compal CH7465LG (ED3.0, 24x8, WLAN) AC-D1-B8 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) B0-C2-87 Technicolor CH USA Inc. 11 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) BC-85-56 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 4 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) BC-C8-10 Cisco SPVTG 3 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN) C0-38-96 Hon Hai Precision Ind. Co.,L 2 Ubee ? (ED3.0, 8x?, ?) C8-FB-26 Cisco SPVTG 15 Cisco EPC3928 (ED3.0, 8x4, WLAN) D0-B2-C4 Technicolor CH USA Inc. 9 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) E0-88-5D Technicolor CH USA Inc. 1 Technicolor TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) E4-48-C7 Cisco SPVTG 22 Cisco EPC3925 (ED3.0, 8x4, WLAN)/Cisco 8485DVB (ED2.0) FC-52-8D Technicolor CH USA Inc. 2 Technicolor TC7200.U (ED3.0, 8x4, WLAN)/TC7210 (ED3.0, 16x4, WLAN) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Total: 524 ==================================================================================================================================== |
Er is dus geen sprake van een nodesplitsing en ook het aantal upstreams is gelijk gebleven (vier stuks). De enige wijziging was dus het uitbreiden van het aantal downstreams.
software zelfde site. spectrumspy onderdeel van sdrsharp download.
de r2 wordt niet meer gemaakt. nieuw ontwerp in ontwikkeling.
en ja fupc.
[ Voor 4% gewijzigd door neeecht op 23-03-2018 17:22 ]
De laatste tijd nog wat gesleuteld aan mijn DOCSIS monitor tooltje. Het is nu mogelijk om op een andere DOCSIS downstream af te stemmen terwijl het tooltje aan het monitoren is. Dat maakt het mogelijk om de diverse downstream kanalen achtereen volgens naast elkaar in één monitor sessie te tonen. Zie onderstaand het resultaat voor een monitor sessie van heden avond:

Telkens als er op een ander downstream kanaal wordt afgestemd detecteert het tooltje dit aan de hand van de MAC Domain Descriptor (MDD) berichten die de CMTS om de 2 seconden verzendt en toont dan in de bitrate grafiek(en) de ID van het downstream kanaal. In mijn coaxsegment is sprake van 24 downstream kanalen. Het TP-LINK netwerk apparaat op het PDU Level tabblad is aangesloten op een 8x4 modem dat de kanalen 73 t/m 80 heeft geconfigureerd. Om ongeveer 19:16 ben ik dat modem apart gaan monitoren. Goed zichtbaar is dat de CMTS de load die dit modem geeft zo gelijkmatig mogelijk tracht te verdelen over de door het modem gebundelde 8 downstream kanalen. Om ongeveer 19:23 was de eerste download sessie van deze klant gereed en om ongeveer 19:45 was die klant opnieuw iets met een gemiddelde bitrate van 33 Mbps per downstream kanaal te downloaden. De abonnementssnelheid van deze klant zal ongeveer 250 Mbps zijn (33 * 8 - wat DOCSIS overhead).
Tot bovenstaande aanpassing las het monitor tooltje telkens een seconde lang 188 bytes grote packets van de input stream, verwerkte een paar type DOCSIS management berichten en verwerkte de statistieken in de diverse tabellen en grafieken. Naarmate de boel wat complexer werd bleek die methode af en toe wat uitschieters in de bitrate statistieken te geven als de input stream verwerkings-thread soms wat minder tijd kreeg omdat andere threads meer tijd vroegen voor de verwerking van packets. Dit is opgelost door nu de bitrate te baseren op de SYNC berichten die de CMTS in de downstream meezendt. Die SYNC berichten bevatten een 32-bit timestamp van een 10.24 MHz clock signaal dat alle CMTS componenten en de modems moeten gebruiken om onderling de tijd te synchroniseren. De tijd die rechts op de statusbalk van het tooltje wordt getoond is de tijd op basis van de 32-bit timestamp in die SYNC berichten.
Aangezien het tooltje ook de MDD berichten verwerkt om de ID van het downstream kanaal te achterhalen wordt die informatie ook meegenomen meegenomen in de tabel op het Cable Modems tabblad:

In de Downstream CHID kolom staat de ID van het downstream kanaal waarop het modem de ranging response heeft ontvangt. Het modem zelf toont dit downstream kanaal als primary downstream kanaal op de status pagina's. Deze extra informatie geeft inzicht in de verdeling van de modems over de downstream kanalen in mijn coaxsegment. Zichtbaar is dat er in totaal 540 verschillende modems zijn gedetecteerd.
De volgende uitbreiding wordt een overzicht met de definitie van de downstream kanalen. Nog niet gereed.
docsis-cable-load-monitor

docsis-stats

Ziggo - Zaanstad - Docsis 3.0 Spectrum 2019-02-04:

(Signaal onder de 120 MHz is een spiegel/bug.)
Signaal laatste dag analoge TV.
En even de upstream, ingezoomt:

Update 2019-02-05, analoge TV uit:

198 - 238MHz zijn er 4 digitale signalen bijgekomen.

Geen idee wat. @ArChie jij enig idee wat er in die range zit/kan zitten?
[ Voor 33% gewijzigd door neeecht op 05-02-2019 06:46 ]
De downstream kanalen zijn verplaatst:
2017-12-08:

2019-02-26:

En het nieuwe spectrum:

Heeft het modem tussentijd een reboot gehad? Weet je hoeveel DOCSIS muxes er nu zijn? Waarschijnlijk waren er al meer muxes dan de connect box aankan.neeecht schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:44:
Update 2019-02-26:
De downstream kanalen zijn verplaatst:
Ik /dacht/ dat @ArChie die kon parsen als je een capture kan maken
Modem uptime nog hetzelfde. Dit wordt realtime geregeld.ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:33:
[...]
Heeft het modem tussentijd een reboot gehad? Weet je hoeveel DOCSIS muxes er nu zijn? Waarschijnlijk waren er al meer muxes dan de connect box aankan.
Ik /dacht/ dat @ArChie die kon parsen als je een capture kan maken
En geen idee. Ik heb een hitron modem. Deze kan 24 channels.
@ArChie moet inderdaad maar weer eens kijken. A.U.B.
Logisch! Ik wist niet in welke soort management frames dit geregeld werd.neeecht schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:36:
[...]
Modem uptime nog hetzelfde. Dit wordt realtime geregeld.
En of modems een primair management kanaal hadden of dat dit tegenwoordig over meerdere muxes verdeeld werd.
In mijn regio is analoog nog niet uitgezet en is geen datum bekend. Ik zal tegen die tijd of nu - als dat informatie biedt ook een capture maken.En geen idee. Ik heb een hitron modem. Deze kan 24 channels.
@ArChie moet inderdaad maar weer eens kijken. A.U.B.
Ze hadden de eerste downstream van de set echter beter op 602 MHz kunnen zetten i.p.v. op 610 MHz. Als de downstream set nu namelijk nog willen uitbreiden naar 24 downstream frequenties, dan komt de hoogste downstream terecht op 762 + 32 = 794 MHz wat overlapt met de 4G LTE downlink van Tele2. Had die eerste downstream op 602 MHz gestaan, dan bleven ze met 24 downstream net uit het 4G interferentie gebied.
Een andere oplossing die ze natuurlijk ook eens hadden kunnen proberen is om downstreams in het 4G interferentiegebied met 64-QAM modulatie door te geven i.p.v. met 256-QAM modulatie. Gezien deze eerder geplaatste schermprint kiezen hun kabel collega's in Lüneburg daar wel voor zodat ze dit 4G interferentie frequentiegebied toch kunnen inzetten voor kabelinternet, maar dan met iets minder capaciteit:

Verder zie ik in de frequentiespectrum schermprint een aaneengesloten blok van 35 transport streams. Dat zijn waarschijnlijk de DTV transport stream. Het tweede aaneengesloten blokje van 5 transport streams zullen vermoedelijk de VOD transport streams zijn. Wat de overige transport streams zijn is mij niet duidelijk. Voor nader onderzoek zijn daarvan transport stream captures noodzakelijk. Het zal in ieder geval de doelstelling zijn om op termijn het gebied tot 204 MHz niet meer in te zetten voor DTV of VOD transport streams zodat ze kunnen gaan experimenteren met het aanwenden van dat gebied voor DOCSIS 3.1 upstreams.
Zonder me er verder in verdiept te hebben zal Ziggo/UPC ongetwijfeld hebben gekozen voor de eenvoudige oplossing door gewoon de downstreams te verplaatsen bij het onderhoud waarna de modems verwoeste pogingen zullen ondernemen om opnieuw het configuratie en registratie proces te doorlopen. Op enig moment vinden ze dan weer een downstream waarin ook alle benodigde DOCSIS management informatie over de nieuwe opbouw van het DOCSIS coaxsegment is opgenomen en kunnen de modems zich gaan registreren onder regie van de CMTS. Het zal wel even drukjes zijn geweest.ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:42:
Logisch! Ik wist niet in welke soort management frames dit geregeld werd.
En of modems een primair management kanaal hadden of dat dit tegenwoordig over meerdere muxes verdeeld werd.
Ieder modem heeft een primair downstream kanaal (sommige modems noemen dat kanaal ook primair downstream kanaal op de status schermen) en is altijd het kanaal dat op positie 1 van de downstream set wordt getoond. Bij neecht is het kanaal op frequentie 762 met ID 20 dus het primairy downstream kanaal. Afhankelijk van de configuratie kan iedere downstream dienen als een primairy downstream en de CMTS zorgt ervoor dat de modems een beetje gelijkwaardig over de primary downstreams worden verdeeld.
In mijn regio is ook nog niets veranderd. Veel haast zullen ze ook nog niet hebben aangezien er hier toch al 24 downstreams in gebruik zijn en ze voor DOCSIS 3.1 nog een hoop zullen moeten vervangen aan de infrastructuur componenten in het HFC segment van Ziggo/UPC. Genoeg oude versterkers bijvoorbeeld die niet DOCSIS 3.1 geschikt zijn.In mijn regio is analoog nog niet uitgezet en is geen datum bekend. Ik zal tegen die tijd of nu - als dat informatie biedt ook een capture maken.
Kan natuurlijk ookArChie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:23:
[...]
Zonder me er verder in verdiept te hebben zal Ziggo/UPC ongetwijfeld hebben gekozen voor de eenvoudige oplossing door gewoon de downstreams te verplaatsen bij het onderhoud waarna de modems verwoeste pogingen zullen ondernemen om opnieuw het configuratie en registratie proces te doorlopen. Op enig moment vinden ze dan weer een downstream waarin ook alle benodigde DOCSIS management informatie over de nieuwe opbouw van het DOCSIS coaxsegment is opgenomen en kunnen de modems zich gaan registreren onder regie van de CMTS. Het zal wel even drukjes zijn geweest.
via volpefirm en google:Afhankelijk van de configuratie kan iedere downstream dienen als een primairy downstream en de CMTS zorgt ervoor dat de modems een beetje gelijkwaardig over de primary downstreams worden verdeeld.

Het modem scant en vindt op een kanaal een MDD bericht. In het MDD bericht worden de down/upstreams en primary downstream kanaal beschreven.
Zoals ik het lees kan men met MDD's round-robin de modems over primaire downstreams (en uberhaupt kanalen) verdelen.
Als je ruimte hebt voor meer downstreams zou je ook twee "kleinere" DOCSIS netten via één CMTS downstream fiber kunnen coderen. Dan heb je wel een beperking aan de upstream kant (waar je eigenlijk maar 6 muxes hebt).
Mogelijk wordt dit ergens gebruikt in Nederland. Bijvoorbeeld in fUPC gebied waar er veel minder upstream ruimte actief in gebruik is?
De hoge kanalen van DOCSIS 3.1 zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. Wat op zich zou kunnen is door middel van OFDM "gaten" als stuk downstream gebruiken of "gewoon" een OFDM mux aanbieden die voor een deel van de klanten bereikbaar is.In mijn regio is ook nog niets veranderd. Veel haast zullen ze ook nog niet hebben aangezien er hier toch al 24 downstreams in gebruik zijn en ze voor DOCSIS 3.1 nog een hoop zullen moeten vervangen aan de infrastructuur componenten in het HFC segment van Ziggo/UPC. Genoeg oude versterkers bijvoorbeeld die niet DOCSIS 3.1 geschikt zijn.
OFDM zie ik als een analoge situatie aan kanalen bonden in het modem. Je doet het alleen op modulatie niveau in plaats van achteaf en daardoor is er geen ruimte tussen kanalen nodig die je normaal gebruikt om overspraak te voorkomen
Hypothetische vieze overgangssituaties 8)7:
Een MDD bericht in een mux op 1300 mhz dat DOCSIS 3.1 muxes adverteert tussen 800-1300 mhz. Want als je op 1300 MHz iets kan ontvangen dan heb je al aangetoond dat jouw downstream pakket die frequenties aankan.
Aan de andere kant: Als een modem die frequenties scant duurt scannen /veel/ langer - ik zie dit niet gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 26-02-2019 15:49 ]
Dat ze met 24 kanalen weer in de 4G banden terecht komen is niet zo heel erg. Mogelijk dipt je internet snelheid dan iets, maar zal niet uitvallen. Met DTV merk je meteen als er storing is, met internet merk je het mogelijk nooit.
En zoals ik al zei, in 2020 zal daar de 5G 700 MHz band evengoed bijkomen, dat houdt je toch.
Deze setup is nu klaar voor Docsis 3.1 kwa frequentieruimte. Kwa hardware en infrastructuur, dat weet jij beter dan ik.
Docsis 3.0 zou eventueel nog tot 1002 MHz doorkunnen.
Docsis 3.1 dan weer door naar 1218 MHz en optioneel naar 1794 MHz.
(Airspy R2 doet 24 - 1800 MHz, precies deze range, PLL lockt mogelijk nog iets hoger, rond 1850 MHz.)
Nu zal het aankomen op vraag/aanbod wanneer Ziggo Docsis 3.1 gaat uitrollen.
Off topic: T-Mobile heeft Unlimited 4G data, daarom heb ik het genomen.
Daarvoor bestond dat niet, dus bleef ik bij KPN.
Als Ziggo morgen Docsis 3.1 uitrolt, 1 Gbps down en 100 Mbps up, voor 100 euro in de maand, neem ik het direct. Hopelijk met meer upstream in de toekomst (5 - 204 MHz, met een 20 MHz gat voor Analoge Radio.)
En bij deze nog even de kanalen ingezoomt, want full range geeft wat spiegels, in de FM band lijkt nu een digitaal kanaal te zitten.
http://x264.nl/dump/ziggo...019-02-26-zoomed-view.jpg

Spectrumspy view in 200 MHz stappen. Met photoshop aan elkaar geplakt.
En express even een speedtest (upload) gedaan, goed zichtbaar in spectrum.
(Dat de signaalwaardes naar beneden aflopen heeft meer met de Airspy R2 te maken, dan met de signaal aanvoer/kabel die gebruikt wordt.)
Geen 4G op 800 MHz en en 2/3/4G op 900 MHz zichtbaar. Dat is goed natuurlijk.
En @ANdrode krijgt ook een tagje
Er komen waarschijnlijk diverse foutmeldingen die te maken hebben met het niet meer ontvangen van bepaalde management berichten van de CMTS binnen een bepaald tijdsinterval zoals SYNC, MDD, UCD en MAP fout meldingen. Zonder UCD en MAP berichten van de CMTS kan er ook niets verzonden worden.ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:48:
Het is voor een modem 'gewoon' een T3 timeout die je dan ook in de teller zou moeten zien.
De CMTS is verplicht om op iedere als downstream kanaal dat als primary is gedefinieerd continu MDD berichten te versturen met een vast interval. Uit mijn hoofd om de 2 seconden. Als een modem dus een lock weet te krijgen op een downstream kanaal (in de "Scan for DS Channel" stap) en vervolgens binnen die tijd een MDD bericht ontvangt weet het in principe dat het om een primary downstream gaat. Dat is natuurlijk ook terug te vinden in de velden van het MDD bericht. Zo niet, dan zal het modem een volgend downstream kanaal proberen. Een door het modem gevonden downstream kanaal dat als primary in de CMTS is wordt dan het candidate primary downstream kanaal waarmee het modem initial ranging proces in gaat (de "Perform Ranging" stap). De CMTS kan nu nog tijdens deze initial ranging besluiten om de door het modem gekozen primary downstream te overrulen met een ander primary downstream kanaal dat het modem dan moet gebruiken voordat er verder wordt gegaan. Ook na de initialisatie en registratie kan de CMTS nog besluiten om een modem de opdracht te geven te verhuizen naar een ander primary downstream kanaal als dat de verdeling beter uitkomt.Het modem scant en vindt op een kanaal een MDD bericht. In het MDD bericht worden de down/upstreams en primary downstream kanaal beschreven.
Zoals ik het lees kan men met MDD's round-robin de modems over primaire downstreams (en uberhaupt kanalen) verdelen.
[quote]Als je ruimte hebt voor meer downstreams zou je ook twee "kleinere" DOCSIS netten via één CMTS downstream fiber kunnen coderen. [quote]
Zie de MD-DS-SG en MD-US-SG in de MDD descriptor. Ik kan me niet herinneren wel eens meerdere MAC Domain Downstream Service Group definities te zijn tegengekomen in de diverse captures van Nederlandse kabel providers, maar nu moet ik bekennen dat ik daar geen trigger op heb staan in mijn DOCSIS parse tooltje dus ik kan misschien eens een keer een dergelijke situatie gemist hebben.
Volgens mij gebruiken ze bij voormalig UPC zelfs meer frequentieruimte dan bij voormalig Ziggo maar kunnen ze door de ruis op de lagere frequenties daar geen hogere modulatietypes bij gebruiken zodat ze er effectief niet zoveel mee opschieten.Bijvoorbeeld in fUPC gebied waar er veel minder upstream ruimte actief in gebruik is?
Ze zullen gerust ergens aan het testen zijn waar in ieder geval alle gebruikte hardware in de coaxsegmenten (inclusief de CMTS) DOCSIS 3.1 compatible is gemaakt door upgrades. Voordat ze dergelijke upgrades echter hebben gedaan in het volledige Ziggo gebied zal er nog wel de nodige tijd overheen gaan voorzover ze überhaupt van plan zijn om het volledige Ziggo gebied te gaan upgraden. Het zal me niets verbazen als blijkt dat Ziggo/UPC steeds meer KPN trekjes begint te krijgen door alleen wat grote in het oog springende plaatsen te upgraden en de rest maar de laten voor wat het is. Het 1 Gbps gebeuren is immers voornamelijk een marketing verhaal, want ik kan aan de huidige gebruik gezien captures en niet afleiden dat de huidige capaciteit zwaar belast wordt met de grote overboeking in de coaxsegmenten.De hoge kanalen van DOCSIS 3.1 zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren.
Hopelijk kan er binnenkort eens iemand in zo'n bevoorrecht DOCSIS 3.1 gebied een capture maken van de "oude" EuroDOCSIS 3.0 downstreams zodat onderzocht kan worden of de definities voor DOCSIS 3.1 up- en downstream kanalen ook zichtbaar is in de EuroDOCSIS 3.0 downstream. Omgekeerd verwacht ik niet dat er snel een betaalbare PC-TV tuner op de markt zal komen waarmee de DOCSIS 3.1 kanalen gecaptured kunnen worden.
Wat zit hier op 440 MHz? Daar breekt de grid en ik snap niet wat er 2x zo breed kan zijnneeecht schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:29:
[Afbeelding]
Spectrumspy view in 200 MHz stappen. Met photoshop aan elkaar geplakt.
En express even een speedtest (upload) gedaan, goed zichtbaar in spectrum.
(Dat de signaalwaardes naar beneden aflopen heeft meer met de Airspy R2 te maken, dan met de signaal aanvoer/kabel die gebruikt wordt.)
De data van een mux capturen gaat met een SDR waarschijnlijk niet lukken. DVB-C2 ondersteunt ook OFDM . Als deze muxes [wat betreft specs] overeenkomen met de muxes van DOCSIS3.1 zou dit mogelijk te capturen moeten zijn. LastigArChie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:39:
[...]
Hopelijk kan er binnenkort eens iemand in zo'n bevoorrecht DOCSIS 3.1 gebied een capture maken van de "oude" EuroDOCSIS 3.0 downstreams zodat onderzocht kan worden of de definities voor DOCSIS 3.1 up- en downstream kanalen ook zichtbaar is in de EuroDOCSIS 3.0 downstream. Omgekeerd verwacht ik niet dat er snel een betaalbare PC-TV tuner op de markt zal komen waarmee de DOCSIS 3.1 kanalen gecaptured kunnen worden.
Los daarvan is Docsis 3.1 een klap dynamischer. Het kan dus best zijn dat je in de ene dump 800 subcarriers hebt met QAM64, 5min later een klant die net op een nieuwe tap/kabel/enz zit en QAM4096 kan benutten.ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:41:
[...]
De data van een mux capturen gaat met een SDR waarschijnlijk niet lukken. DVB-C2 ondersteunt ook OFDM . Als deze muxes [wat betreft specs] overeenkomen met de muxes van DOCSIS3.1 zou dit mogelijk te capturen moeten zijn. Lastig
Itt D3.0 kan D3.1 per ODFM subcarrier een andere modulatie gebruiken.
Hmm, apart, precies een stuk maar spectrumspy denk net een overlap heeft.ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:41:
[...]
Wat zit hier op 440 MHz? Daar breekt de grid en ik snap niet wat er 2x zo breed kan zijn
[...]
...
Alles wat je ziet zijn stukjes van 10 MHz.
Met 100 MHz breedte gaat het wel goed:

Maker van de software gevraagd.
Dat is echt veel dynamischer. Eigenlijk analoog aan wat DOCSIS 3.0 al doet in de upstreams? Timeslot + QAM alloceren ipv alleen timeslot?DJSmiley schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:10:
[...]
Los daarvan is Docsis 3.1 een klap dynamischer. Het kan dus best zijn dat je in de ene dump 800 subcarriers hebt met QAM64, 5min later een klant die net op een nieuwe tap/kabel/enz zit en QAM4096 kan benutten.
Itt D3.0 kan D3.1 per ODFM subcarrier een andere modulatie gebruiken.
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-02-26.jpg
Ziggo 2019-03-31:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-03-31.jpg
Ik dacht kijk nog even voordat we van 500 naar 600 Mbit gaan.
Er zijn wat kanalen verdwenen. Apart.
(Let op het signaal rond 100 MHz klopt niet, de rest wel.)
Ik ben wel benieuwd welke signalen er onderin zaten.
Misschien wat omschakel kanalen ofzo?
Zit jij in het gebied waar de DOCSIS 3.1 OFDM pilot carrier gezien is op 883 MHz (daar)?neeecht schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:57:
Ik dacht kijk nog even voordat we van 500 naar 600 Mbit gaan.
Er zijn wat kanalen verdwenen. Apart.
Dat zou in ieder geval die piek bij 800+ Mhz verklaren
Dat gebied niet, Zaanstad.ANdrode schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:01:
[...]
Zit jij in het gebied waar de DOCSIS 3.1 OFDM pilot carrier gezien is op 883 MHz (daar)?
Dat zou in ieder geval die piek bij 800+ Mhz verklaren
Maar op 810 MHz?
Geen idee.
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-02-26.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-03-31.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-05-13.jpg
Sinds vandaag zijn er weer kanalen bijgekomen.
Zo te zien 3 aan de hoge kant en 1 onder de eerder gebruikte internet kanalen.
Ik zal zo weer een volledig spectrum maken met 200 MHz blokken.
Ik had met mijn Hitron modem en nu nieuwe Connect Box Arris modem overal 38+ SNR op de downstreams.
Kanaal 1 618 MHz is nu 33 dB
Kanaal 9 698 MHz is zelfs 26 dB
(De modem heeft zich inmiddels hersteld.)
Update:
2019-05-13 full view:

Zo als te zien tussen 2019-02-26 en 2019-03-31 zijn er wat (TV?) signalen verdwenen.
Deze ruimte is er nog steeds.
En sinds vandaag zijn er dus meer (internet) signalen bijgekomen.
Update 2:
De FM en 900 MHz mobiele signalen lijken iets meer zichtbaar.
Hier in huis is niets veranderd kwa kabels. Mogelijk een drogere grond en minder demping van water.
Update 3:
De huidige modem waardes.
Downstream:

Upstream ATDMA:

[ Voor 46% gewijzigd door neeecht op 13-05-2019 07:54 ]
Kan iemand de piek op 860 MHz verklaren? Ik snap hem niet.
Zou dat ook aan de tijd van de capture kunnen liggen? Dat zie je in de upstream frequenties erg terug en bij GSM dus waarschijnlijk ook.De FM en 900 MHz mobiele signalen lijken iets meer zichtbaar.
Hier in huis is niets veranderd kwa kabels. Mogelijk een drogere grond en minder demping van water.
Dat je FM eerder niet zag en nu consistent wel (in de waterval) snap ik niet
Zou gokken op een referentiedrager voor zelf inregelen https://docplayer.nl/5876...c-network-adjustment.html of een FSK drager om configuraties het net in te sturen naar bijvoorbeeld Technetix versterkers.ANdrode schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:34:
[...]
12x400WP West Fronius
Blijkbaar hebben ze meegelezen met jouw bericht. :-)ArChie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:04:
@neeecht Interessant deze log van de Ziggo/UPC frequentie updates in Zaanstad. Gezien de frequentieset van je Hitron modem en het frequentiespectrum lijkt het erop dat Ziggo/UPC toch geleerd heeft van de problemen die ze in voormalig UPC gebied (Rotterdam en omstreken) hebben veroorzaakt door de hoogste downstream frequenties te laten overlappen met het frequentiegebied dat voor 4G in gebruik is. Zo te zien is de downstream op 762 MHz momenteel de hoogste frequentie die ze in gebruik hebben.
Ze hadden de eerste downstream van de set echter beter op 602 MHz kunnen zetten i.p.v. op 610 MHz. Als de downstream set nu namelijk nog willen uitbreiden naar 24 downstream frequenties, dan komt de hoogste downstream terecht op 762 + 32 = 794 MHz wat overlapt met de 4G LTE downlink van Tele2. Had die eerste downstream op 602 MHz gestaan, dan bleven ze met 24 downstream net uit het 4G interferentie gebied.
Een andere oplossing die ze natuurlijk ook eens hadden kunnen proberen is om downstreams in het 4G interferentiegebied met 64-QAM modulatie door te geven i.p.v. met 256-QAM modulatie. Gezien deze eerder geplaatste schermprint kiezen hun kabel collega's in Lüneburg daar wel voor zodat ze dit 4G interferentie frequentiegebied toch kunnen inzetten voor kabelinternet, maar dan met iets minder capaciteit:
[Afbeelding]
Verder zie ik in de frequentiespectrum schermprint een aaneengesloten blok van 35 transport streams. Dat zijn waarschijnlijk de DTV transport stream. Het tweede aaneengesloten blokje van 5 transport streams zullen vermoedelijk de VOD transport streams zijn. Wat de overige transport streams zijn is mij niet duidelijk. Voor nader onderzoek zijn daarvan transport stream captures noodzakelijk. Het zal in ieder geval de doelstelling zijn om op termijn het gebied tot 204 MHz niet meer in te zetten voor DTV of VOD transport streams zodat ze kunnen gaan experimenteren met het aanwenden van dat gebied voor DOCSIS 3.1 upstreams.
De downstream kanalen zitten precies onder de LTE (4G) downstream kanalen nu.
Mogelijk is het signaal op 810 MHz om te testen of er problemen zijn met 4G.
Dit signaal is er wel, maar wordt niet gelocked. Al hoewel bij @Jim423 wel, zou je daar een screenshot van kunnen maken Jim?
Met 5G is het straks niet anders.
Hier een overlay van de mobiele frequenties:

Leuk, tijdens het maken van dit plaatje nu ook duidelijk waarom het gat is:
DAB+ zit hier. 174-230 MHz in gebruikt, de band loopt tot 240 MHz.
Ook P2000 op 169.650 MHz wordt overgeslagen. Dit is een smal, maar zeer sterk signaal.
Al hoewel met Docsis 3.1 deze frequenties hopelijk wel gebruikt worden, meer bandbreedte.
Zie ook:

5g bron:
https://www.acm.nl/sites/...ieveiling-advies-2019.pdf
Multibandveiling 700/1400/2100 MHz
153. Bij de aankomende multibandveiling zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz band (703-733 MHz en 758-788 MHz)
- 40 MHz in de 1400 MHz band (1452-1492 MHz)
- 2x60 MHz in de 2100 MHz band (1920-1980 MHz en 2110-2170 MHz)
Begin april heb ik met hulp van @Donderstraaltje het frequentieplan van Ziggo/UPC/Den Haag in de gemeente Delft geactualiseerd nadat daar het frequentieplan opnieuw was ingedeeld:neeecht schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:41:
Sinds vandaag zijn er weer kanalen bijgekomen.
Zo te zien 3 aan de hoge kant en 1 onder de eerder gebruikte internet kanalen.

Het door jou gemaakte spectrum gaat daar steeds meer op lijken qua indeling. Ik vermoed dat de twee transport streams op 154 en 162 MHz VOD transport streams zijn die nog verplaatst moeten worden naar 546 en 562 MHz zodat ze net als in Den Haag en omstreken een blokje van 7 VOD transport streams tussen de Internet downstreams en de RTV transport streams hebben.
De transport stream op 810 MHz zal net als in Den Haag en omstreken een overgebleven RTV transport stream zijn die ook op een andere frequentie wordt doorgegeven. Heeft voor de Ziggo klanten geen toegevoegde waarde. De frequentie 258 MHz houdt Ziggo/UPC vrij voor de doorgifte van een transport stream 601 die zakelijke klanten zelf mogen toevoegen via een DVB-C modulator. Wat er bij jou op 250 MHz wordt doorgegeven weet ik niet. In Den Haag en omstreken werd daar geen signaal aangetroffen.
Wat voor een modem heb je?Downstream:
Werd daar niet dat analoge TV beeld met het spectrum van de upstream kanalen doorgegeven?ANdrode schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:34:
Ziggo/UPC past niet overal dit frequentieplan toe. In de voormalig UPC gebieden hebben ze helaas voor de klanten aldaar een frequentieplan gemaakt waarbij de 24 downstream kanalen geplaatst zijn in het gebied van 670 MHz tot 862 MHz. Gevolg: veel signaalproblemen door 4G interferentie.neeecht schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:16:
Dit signaal is er wel, maar wordt niet gelocked. Al hoewel bij @Jim423 wel, zou je daar een screenshot van kunnen maken Jim?
Als Ziggo/UPC zou beschikken over een DOCSIS 3.1 compatible HFC infrastructuur zouden ze het frequentiegebied tussen 108 MHz en 204 MHz kunnen aanwenden voor een DOCSIS 3.1 OFDMA upstream kanaal. Daar is echter geen sprake van, dus zal het mij niets verbazen als ze het frequentiegebied tussen de 120 en 254 MHz gaan aanwenden voor een DOCSIS 3.1 OFDM downstream kanaal aangezien ze ook nog regio's hebben waar eindversterkers hangen die maar tot 862 MHz ondersteunen. Ziggo/UPC praat in relatie tot DOCSIS 3.1 wel graag over toekomstvast, alleen verzuimen ze te vermelden dat de infrastructuur in de coaxsegmenten niet erg toekomstvast is.Leuk, tijdens het maken van dit plaatje nu ook duidelijk waarom het gat is:
DAB+ zit hier. 174-230 MHz in gebruikt, de band loopt tot 240 MHz.
Ja, de 24 kanalen zijn er sinds vanochtend.ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:22:
Die zou toch ook 24 downstream kanalen moeten kunnen koppelen?
Dus hopelijk stuurt Ziggo binnenkort een software update naar de modem.
We hebben net 500 naar 600 Mbps gehad.
Met 4 kanalen erbij kan het nog dik sneller dan.
Is denk ik communicatiekanaal voor de Field Meters. Dat gaat buiten DOCSIS om. Uit m'n hoofd (is wel lang geleden) zat deze ergens rond de 862Mhz afhankelijk regio. Het terugbabbelen op 17-19Mhz.Jansen90 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:51:
[...]Zou gokken op een referentiedrager voor zelf inregelen https://docplayer.nl/5876...c-network-adjustment.html of een FSK drager om configuraties het net in te sturen naar bijvoorbeeld Technetix versterkers.
Het lijkt niet echt op een analoge drager, 864Mhz was dat. Als ik me niet vergis zit neeeecht in oud-UPC gebied, daar hebben ze dat spectrum tv kanaal niet dacht ik.ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:58:
[...]Werd daar niet dat analoge TV beeld met het spectrum van de upstream kanalen doorgegeven?
@neeecht Ik heb geen PC tuner maar een spec. via maat. Als die hier weer is kan ik wel een foto maken, of eens proberen om de software aan de praat te krijgen (maar gezien de leeftijd van dat ding kan dat nog wel eens makkelijker gezegd dan gedaan zijn). Er is overigens niet zoveel bijzonders te zien, alles is hetzelfde alleen dan nog een carrier op 810Mhz erbij. Verwacht trouwens niet dat ze hier problemen mee tacklen, als hij niet gelocked wordt kunnen ze ook niks uitlezen/monitoren.
Maar het was een algemene lock dus. Bedankt.
@ArChie ik zie nu pas in mijn eigen screenshot van de modem dat de onderste frequentie, 602 MHz, al in gebruik is. De bovenste vier kanalen zijn nog niet in gebruik.
Kan dit snel via een software update geregeld worden dat deze kanalen gebruikt worden?
Of moet Ziggo eerst weer een netwerk onderhoud email sturen etc?
Kan me haast niet voorstellen dat ze een jaar gaan wachten met de 4 kanalen en dan weer een 'gratis' snelheidsverhoging gaan aankondigen.
Het aantal en welke kanalen dat jouw modem mag gebruiken wordt bepaald door de CMTS tijdens de initialisatie/registratie van het modem na opstarten of een reset. Daar is geen software update voor nodig. Als je na het even uit en weer aanzetten van het modem nog geen 24 kanalen hebt moet Ziggo/UPC eerst nog iets configureren voordat je modem de volledige set van downstream kanalen kan gebruiken.neeecht schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:25:
ik zie nu pas in mijn eigen screenshot van de modem dat de onderste frequentie, 602 MHz, al in gebruik is. De bovenste vier kanalen zijn nog niet in gebruik.
Kan dit snel via een software update geregeld worden dat deze kanalen gebruikt worden?
De modem blijft op 20 kanalen. Zal dus wel de volgende keer 'onderhoud' weer worden.
Thanks!
Edit:
2019-05-25.
De modem een restart gegeven, nog steeds 20 downstream kanalen.
24 kanalen zichtbaar in het spectrum.
Mogelijk komt er binnenkort nog een snelheids update.
Anders raar, dat er 4 kanalen on air staan, die een jaar niet gebruikt gaan worden.
Of het zijn test kanalen/downstream kanalen voor andere doeleinden.
Edit:
2019-06-24:
De modem een restart gegeven, nog steeds 20 downstream kanalen.
24 kanalen zichtbaar in het spectrum.
[ Voor 71% gewijzigd door neeecht op 24-06-2019 22:01 ]
Paar dagen terug complete stroom uitval gehad in de wijk, dus ook dat was het niet.
De 4 niet gebruikte kanalen zullen denk ik gebruikt worden bij de volgende snelheid update.
Mogelijk oktober. Anders beetje zonde van de energie en capaciteit.
Zul je net zien, ik moest even uitzoomen met de browser, maar:

[01:01] * Disconnected
[01:04] * Connected
Vanacht zijn de settings veranderd dus.
Spectrum is hetzelfde gebleven.
Ik moet waarzegger worden. :-)neeecht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 01:37:
Update 2019-07-12: nog steeds 20 kanalen in gebruik.
Paar dagen terug complete stroom uitval gehad in de wijk, dus ook dat was het niet.
De 4 niet gebruikte kanalen zullen denk ik gebruikt worden bij de volgende snelheid update.
Mogelijk oktober. Anders beetje zonde van de energie en capaciteit.
https://www.ziggo.nl/sneller
Daarvoor zijn de extra kanalen dus ingezet.
Hopelijk spoedig een uitbreiding in Nederland, leuk om een keer te testen.
1000/50mbit.
De 50mbit upload blijft belachelijk natuurlijk. Ik ga er vanuit dat analoge radio er in 2020 uit gaat.
Ik blijf namelijk op 250/40mbit, want alleen de 40mbit is voor mij belangrijk.
40 of 50mbit maakt weinig uit. Kunnen we 100-1000mbit upload krijgen, dan gaat de toekomst eindelijk sinds 1998 interessant worden voor thuis gebruik.
Het spectrum is hier nog steeds hetzelfde sinds de laatste scan.

Zoals jullie kunnen zien is analoge TV hier nog steeds beschikbaar, volgens de Ziggo site zouden we 29 okt afscheidt hebben genomen maar blijkbaar hebben ze zich bedacht.
Die burst signalen zitten hier trouwens op 178 en 180 mhz, geen idee waar die dan voor dienen.

[ Voor 110% gewijzigd door Terrestrial op 12-11-2019 16:24 ]
Daar hoef je geen waarzegger voor te zijn hoor.neeecht schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:56:
[...]
Ik moet waarzegger worden. :-)
https://www.ziggo.nl/sneller
Daarvoor zijn de extra kanalen dus ingezet.
Hopelijk spoedig een uitbreiding in Nederland, leuk om een keer te testen.
1000/50mbit.
De 50mbit upload blijft belachelijk natuurlijk. Ik ga er vanuit dat analoge radio er in 2020 uit gaat.
Ik blijf namelijk op 250/40mbit, want alleen de 40mbit is voor mij belangrijk.
40 of 50mbit maakt weinig uit. Kunnen we 100-1000mbit upload krijgen, dan gaat de toekomst eindelijk sinds 1998 interessant worden voor thuis gebruik.
Het spectrum is hier nog steeds hetzelfde sinds de laatste scan.
In augustus vorig jaar werd dat al op Tweakers gemeld
nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht - update
Interessante figuur. Wat is er gebeurd tussen 861 en 1002 Mhz? (Docsis 3.0 zou volgens specs tot daar moeten doorlopen). Niet gemeten? Of wordt het niet gebruikt?ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:53:
[...]
Begin april heb ik met hulp van @Donderstraaltje het frequentieplan van Ziggo/UPC/Den Haag in de gemeente Delft geactualiseerd nadat daar het frequentieplan opnieuw was ingedeeld:
[Afbeelding]
Het door jou gemaakte spectrum gaat daar steeds meer op lijken qua indeling. Ik vermoed dat de twee transport streams op 154 en 162 MHz VOD transport streams zijn die nog verplaatst moeten worden naar 546 en 562 MHz zodat ze net als in Den Haag en omstreken een blokje van 7 VOD transport streams tussen de Internet downstreams en de RTV transport streams hebben.
De transport stream op 810 MHz zal net als in Den Haag en omstreken een overgebleven RTV transport stream zijn die ook op een andere frequentie wordt doorgegeven. Heeft voor de Ziggo klanten geen toegevoegde waarde. De frequentie 258 MHz houdt Ziggo/UPC vrij voor de doorgifte van een transport stream 601 die zakelijke klanten zelf mogen toevoegen via een DVB-C modulator. Wat er bij jou op 250 MHz wordt doorgegeven weet ik niet. In Den Haag en omstreken werd daar geen signaal aangetroffen.
[...]
Wat voor een modem heb je?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Tot dusver ben ik nog geen Nederlandse kabelaars tegen gekomen die deze optionele uitbreiding van het downstream frequentie gebied inzetten, dus is er vooralsnog geen reden om de frequentie plannen met dat deel van het frequentie gebied uit te breiden.
2019-11-20:

2019-05-13:

(Let op, de signaal hardheid is anders vanwege andere gain instellingen in de tuner.)
Voor Giganet, 1 Gbit/s ga ik vanuit.
Wordt het nou Docsis 3.0 of Docsis 3.1? Ik geloof dat we wel een nieuwe modem krijgen met 1 Gbit/s.
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 20-11-2019 19:55 ]

Als ze dat frequentiegebied daarvoor wel inzetten dan hopelijk net als hun Duitse collega's met een 64-QAM i.p.v. 256-QAM modulatie wat wel minder capaciteit, maar ook minder signaalproblemen zal opleveren. Maar ja, Ziggo/LGI...
Sinds begin november is E-Fiber in mijn woonplaats na veel vertraging eindelijk begonnen met het realiseren/afmonteren van de glasvezel aansluiting in de woningen waarna de klanten die een abonnement hebben afgesloten bij TriNed een afspraak kunnen maken om hun glasvezel abonnement werkend op te leveren. Dit is in mijn coaxsegment zichtbaar aan de hand van het langzaam afnemen van het aantal actieve modems. In vergelijking met de meting in december 2018 is dat aantal afgenomen met zo'n 70 stuks:ArChie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:06:
Hier in mijn gemeente is men zoals eerder aangegeven bezig met de aanleg van glasvezel, maar zoals gebruikelijk bij planningen loopt ook deze planning uit. Er is qua aantal actieve modems in mijn coaxsegment dus nog niet veranderd t.o.v. van de vorige meting, nog steeds zo'n 540 stuks.
...
[Afbeelding]

En sowieso volgend jaar komt 5G 700 MHz ook nog eens binnen de Docsis kanalen. Tis niet anders.
Betekent dit dat die 8 nieuw in gebruik genomen kanalen ook door jouw EuroDOCSIS 3.0 modem zijn geconfigureerd als downstream kanalen? Zo ja, dan is ook duidelijk dat het EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen zijn. Als de post Reed Solomon (RS) errors op die kanalen niet hoger zijn dan op de andere downstream kanalen heb je gelukkig geen last van interferentie. Wordt ook 256-QAM modulatie gebruikt op die kanalen?
Klopt, maar door bijvoorbeeld andere modulatie instellingen heeft interferentie minder nadelig effect.En sowieso volgend jaar komt 5G 700 MHz ook nog eens binnen de Docsis kanalen. Tis niet anders.
Het zullen wel Docsis 3.1 kanalen worden/zijn. Bij de aankomende 1Gbit/s upgrade.
Of gewoon meer bandbreedte in het segment.
Edit: Reactie van @Jim423 hierboven niet gelezen.
We gaan het in de gaten houden.
En @ArChie hier onder.
[ Voor 23% gewijzigd door neeecht op 22-11-2019 12:28 ]
Dat kan, maar welke set van downstream kanalen heeft jouw modem gekoppeld? De CMTS zal immers proberen om alle modems gelijkmatig te verdelen over de volledige set van downstream kanalen. Als er dan 8 kanalen bijkomen zullen er ongetwijfeld modems de opdracht krijgen om hun gekoppelde kanalenset aan te passen. Aangezien je aangaf geen last te hebben van de 4G interferentie ging ik ervan uit dat je ook via de modem downsteam status pagina gezien had dat de set van gebruikte downstream kanalen was gewijzigd zodat deze 8 nieuwe kanalen nu deel uitmaken van de gekoppelde kanalen set en 8 andere kanalen niet meer.neeecht schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:55:
@ArChie nee. Ik heb al 24 kanalen, volgens mij max van de Connectbox.
Ik denk EuroDOCSIS 3.0 of DVB-C kanalen aangezien het gewoon 8 MHz brede kanalen zijn.Het zullen wel Docsis 3.1 kanalen worden/zijn. Bij de aankomende 1Gbit/s upgrade.
Maar HEY toch wat veranderd, was na de reset nog niet:
http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-11-22.jpg
738 MHz niet in gebruik, 810 MHz wel in gebruik. Scherp!
Edit:
810 MHz = Kanaalnummer 27, dus er zijn 32 Docsis 3.0 kanalen.
602 MHz = Kanaalnummer 1
[ Voor 14% gewijzigd door neeecht op 22-11-2019 12:34 ]

Volgende week gaan ze weer knutselen.
Ik heb alle 3 de providers actief, maar 99% van de tijd wordt Band 20 (800 MHz) niet gebruikt voor uploaden.
En de downstream kanalen zijn sowieso prima afgeschermd/te zacht van buiten.
Ik heb zo'n 20-30dB demping hier in mijn apartement, dat zal ook helpen. En de kabels zitten verder in een betonnen muur/vloer/plafond.
Het stukje meterkast is afgeschermd door de liften, geen last dus.
Wanneer je de bijgeleverde kabel en splitter gebruikt hou je alleen nog het AOP zelf over welke last van instraling kan hebben. Of er moet een schade in je huisaansluitkabel zitten. De kans dus dat je last hebt van instraling voor je modem is nogal klein. Voor een mediabox/tv is dit een ander verhaal hier zit vaak nog een connector/5-20meter kabel/wcd/evt. versterker/etc tussen.
Het belangrijkste is dat het modem alle DOCSIS packets foutloos binnen krijgt of corrupte packets met behulp van Reed Solomon (RS) error correctie weet te corrigeren zodat die ontvangen packets normaal verwerkt kunnen worden. Vandaar dat ik de Post Reed Solomon error tellingen van het modem in dit verband belangrijk vind. Onderstaand een extreem voorbeeld van een Arris Connectbox modem dat duidelijk aangeeft dat het ontvangen signaal als gevolg van o.a. 4G interferentie nogal verstoord is:neeecht schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:14:
@ArChie in mijn spectrum view image eerder gepost zie je dat ik totaal geen last hebt van 4G signalen.
Ik heb alle 3 de providers actief, maar 99% van de tijd wordt Band 20 (800 MHz) niet gebruikt voor uploaden.
En de downstream kanalen zijn sowieso prima afgeschermd/te zacht van buiten.

En zo waren er tijdens het aanpassen van de downstream frequenties in voormalig UPC gebied vele signaal klachten van Ziggo klanten. Vergeet niet dat je ook indirect last kan hebben van 4G interferentie door slechte afscherming bij andere klanten in het coaxsegment waarop je bent aangesloten. Niet verwerkbare TCP packets als gevolg van corrupte DOCSIS packets zullen immers opnieuw naar het modem verzonden moeten worden en zorgen daardoor voor onnodige extra belasting van de beschikbare capaciteit in de coaxsegmenten.

Voorheen waren dit channel ID's 73 - 102 en nu 1 - 24. Afgezien van de channel ID aanpassing geen andere in het oog springende veranderingen. Nog steeds 24 (Euro)DOCSIS 3.0 downstreams en 4 (Euro)DOCSIS 3.0 upstreams. Ook zijn de analoge TV kanalen nog steeds aanwezig.
Gelijk een update van het aantal actieve kabel modems in mijn coaxsegment:

Een daling van zo'n 40 stuks t.o.v. 22 november. Het activeren van de glasvezel aansluitingen verloopt traag.
Aanvulling:
Het valt me zojuist op dat de CMTS qua load balancing nog wel het één en ander te doen heeft aangezien nu een groot deel van de modems (90 stuks) allemaal de downstream met channel ID 1 als hun primary downstream hebben geconfigureerd:

Downstream Channel ID 2:

Downstream Channel ID 3:

Het gevolg is ook zichtbaar, namelijk geen regelmatige Ranging Response update delta meer van zo'n 20 seconden voor ieder modem. Met 24 downstreams en in totaal zo'n 420 modems is de verdeling normaal rond de 18 modems per downstream met een kleine variatie.
[ Voor 32% gewijzigd door ArChie op 15-12-2019 13:16 ]
Hij begint rond de 879Mhz en stopt net iets over de 1000Mhz. Veel verder zal wel lastig zijn ivm MoCa e.d.
Nader onderzoek met m'n DOCSIS parser tooltje leert dat de oude CMTS met bijbehorende EdgeQAM's zijn vervangen door een nieuwe CMTS die nu alle taken zelf moet uitvoeren. De oude apparatuur gebruikte de volgende Cisco source MAC adressen in het coaxsegment in de verstuurde downstream packets:ArChie schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:40:
Afgelopen vrijdag heeft Ziggo weer onderhoud uitgevoerd. Dit keer is er aan de CMTS gesleuteld gezien de nieuwe downstream channel ID's die sinds dat onderhoud in gebruik zijn in mijn coaxsegment:

Met de nieuwe CMTS zijn alle packets afkomstig van hetzelfde Candant (Arris) source MAC adres:

Qua loadbalancing en stabiele verbindingen met modems in mijn coaxsegment is die Cadant CMTS duidelijk een stap achteruit. Nog steeds hebben veel modems downstream kanaal 1 als primary downstream kanaal geconfigureerd en worden er via de Ranging Responses opmerkelijk meer Power Level adjustment opdrachten door de Cadant CMTS verstuurd dan voorheen door de Cisco CMTS verstuurd werden. Ook blijft de update delta van de Ranging Responses zeer grillig terwijl dat voorheen met de Cisco CMTS een redelijk constante delta van ongeveer 20 seconden per modem was. Allemaal aanwijzingen dat de stabiliteit in het coaxsegment slechter geworden is door deze vervanging.
http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-11-22.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-12-29.jpg
Zie de kanaalnummers aan de rechterzijde.
Kwa signalen of SNR kan ik nog niet zien waarom de kanalen gekozen worden.
De CMTS zal dit vast bepalen, maar hoe dit wordt bepaald, wie kan het vertellen?
https://community.ziggo.n...el-gigabit-internet-47023
En kijkend naar:
http://x264.nl/dump/ziggo...019-11-20-zoomed-view.jpg
Die twee signalen tussen 108-204 MHz zou je naar 550 MHz kunnen verplaatsen.
(Al enig idee wat dit voor signalen zijn?)
En dan kun je tussen 108-204 MHz toch een 96 MHz upload kanaal kunnen neerzetten?
Is er een technische reden dat dit niet gebeurd?
Of is het gewoonweg goedkoper eerst analoge radio (en tv) eerst uit te zetten en dan pas de docsis 3,1 upload technisch klaar te maken?
[ Voor 5% gewijzigd door neeecht op 02-01-2020 21:02 ]
Enige puntje is vermoedelijk de transportlaag verder in het netwerk: De optische powernivo's gaan een omhoog als je een 48Mhz kanaal wilt gebruiken ipv een aantal 6.4Mhz brede kanalen (en een paar 3.2Mhz). Een link die nu al op zn max loopt zal dan last van laser clipping krijgen en dus ellende geven.
als je edge-qam gebruikt heb je daar natuurlijk geen/minder last van, maar ik weet niet hoe diep men exact gaat met het D3.1 design.
[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 20-04-2020 17:26 ]
http://x264.nl/dump/ziggo...ull-2021-10-12-zoomed.jpg (12mb)
De twee carriers rond 160 MHz zijn verdwenen.
De carrier rond 250 MHz is ook verdwenen. Alles begint nu vanaf 262 MHz.
Heeft iemand een idee waarom er een gat (ongebruikte carrier) op +/- 550 MHz zit?neeecht schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:20:
Update:
Zou dit nog een vrij kanaal zijn wanneer je een RF modulator wilt gebruiken voor bijvoorbeeld videorecorders?Jeffrey87 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Heeft iemand een idee waarom er een gat (ongebruikte carrier) op +/- 550 MHz zit?
https://www.itu.int/en/IT...els%20VHF_UHF%20Bands.pdf
In Europa gebruiken we 8 MHz
Wat zit er onderaan in het spectrum? Is dat DOCSIS upload dat reflecteert?neeecht schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:20:
Update:
Zo ja: In het Ziggo topic zag je de ODFMA upstream vanaf ~15 MHz. Zit je in een gebied waar die ook gebruikt wordt? Het lijkt mij interessant om te zien wat daar gebeurt.
Vooral omdat je als ik het goed bedrijp bij ODFMA sub-carriers/frequenties niet kan gebruiken als het nodig is (er is interferentie/het veroorzaakt interferentie). Ik verwacht dus een barcode ipv een lijn zoals bij een normaal kanaal
Ik wacht tot de upload meer dan 100mbit upload is. En dan is het nog voor de fun.
De Airspy R2 gaat echter maar tot 24 MHz.
neeecht in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"
Heb je enig idee wat daar 'pulseert' op *exact* 252 MHz en 253 Mhz? Het lijkt wel een soort Morsecode, ik vraag me af wat het betekent of waar het voor wordt gebruikt. Ik heb al geprobeerd om te Googelen op exact die frequenties maar kan niet specifiek iets vinden dat precies daarop zendt/ontvangt. Enige wat ik naar boven wist te halen is een aantal documenten over DOCSIS3.1 waarin "252 MHz" wordt genoemd als de ondergrens van het downstream spectrum.neeecht schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:20:
Update:
Een soort signaal aansturing zodat de modem weet dat er signaal is.
Verder heb ik cm monitor wel gevonden maar die tool werkt niet onder windows 10
Dat is @ArChie's huisvlijt. Helaas is hij teveel een perfectionist om het op github oid te zettenHenri67 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:10:
Weet hier iemand waar ik het docsis monitor tooltje kan vinden de benodigde hardware heb ik al.
Verder heb ik cm monitor wel gevonden maar die tool werkt niet onder windows 10