Toon posts:

[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
neeecht schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:29:
http://x264.nl/dump/ziggo...019-02-26-zoomed-view.jpg
[Afbeelding]

Spectrumspy view in 200 MHz stappen. Met photoshop aan elkaar geplakt.
En express even een speedtest (upload) gedaan, goed zichtbaar in spectrum.
(Dat de signaalwaardes naar beneden aflopen heeft meer met de Airspy R2 te maken, dan met de signaal aanvoer/kabel die gebruikt wordt.)
Wat zit hier op 440 MHz? Daar breekt de grid en ik snap niet wat er 2x zo breed kan zijn :+
ArChie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:39:
[...]
Hopelijk kan er binnenkort eens iemand in zo'n bevoorrecht DOCSIS 3.1 gebied een capture maken van de "oude" EuroDOCSIS 3.0 downstreams zodat onderzocht kan worden of de definities voor DOCSIS 3.1 up- en downstream kanalen ook zichtbaar is in de EuroDOCSIS 3.0 downstream. Omgekeerd verwacht ik niet dat er snel een betaalbare PC-TV tuner op de markt zal komen waarmee de DOCSIS 3.1 kanalen gecaptured kunnen worden.
De data van een mux capturen gaat met een SDR waarschijnlijk niet lukken. DVB-C2 ondersteunt ook OFDM . Als deze muxes [wat betreft specs] overeenkomen met de muxes van DOCSIS3.1 zou dit mogelijk te capturen moeten zijn. Lastig :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:41:
[...]

De data van een mux capturen gaat met een SDR waarschijnlijk niet lukken. DVB-C2 ondersteunt ook OFDM . Als deze muxes [wat betreft specs] overeenkomen met de muxes van DOCSIS3.1 zou dit mogelijk te capturen moeten zijn. Lastig :)
Los daarvan is Docsis 3.1 een klap dynamischer. Het kan dus best zijn dat je in de ene dump 800 subcarriers hebt met QAM64, 5min later een klant die net op een nieuwe tap/kabel/enz zit en QAM4096 kan benutten.

Itt D3.0 kan D3.1 per ODFM subcarrier een andere modulatie gebruiken.

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:31
ANdrode schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Wat zit hier op 440 MHz? Daar breekt de grid en ik snap niet wat er 2x zo breed kan zijn :+

[...]

...
Hmm, apart, precies een stuk maar spectrumspy denk net een overlap heeft.
Alles wat je ziet zijn stukjes van 10 MHz.

Met 100 MHz breedte gaat het wel goed:
http://x264.nl/dump/spectrumspy_445mhz_ziggo.jpg
Maker van de software gevraagd. :)

• ANdrode
  • Niet online
DJSmiley schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 22:10:
[...]

Los daarvan is Docsis 3.1 een klap dynamischer. Het kan dus best zijn dat je in de ene dump 800 subcarriers hebt met QAM64, 5min later een klant die net op een nieuwe tap/kabel/enz zit en QAM4096 kan benutten.

Itt D3.0 kan D3.1 per ODFM subcarrier een andere modulatie gebruiken.
Dat is echt veel dynamischer. Eigenlijk analoog aan wat DOCSIS 3.0 al doet in de upstreams? Timeslot + QAM alloceren ipv alleen timeslot?

• neeecht
Ziggo 2019-02-26:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-02-26.jpg

Ziggo 2019-03-31:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-03-31.jpg

Ik dacht kijk nog even voordat we van 500 naar 600 Mbit gaan.
Er zijn wat kanalen verdwenen. Apart.
(Let op het signaal rond 100 MHz klopt niet, de rest wel.)

Ik ben wel benieuwd welke signalen er onderin zaten.
Misschien wat omschakel kanalen ofzo?

• ANdrode
  • Niet online
neeecht schreef op zondag 31 maart 2019 @ 12:57:
Ik dacht kijk nog even voordat we van 500 naar 600 Mbit gaan.
Er zijn wat kanalen verdwenen. Apart.
Zit jij in het gebied waar de DOCSIS 3.1 OFDM pilot carrier gezien is op 883 MHz (daar)?

Dat zou in ieder geval die piek bij 800+ Mhz verklaren :)

• neeecht
ANdrode schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Zit jij in het gebied waar de DOCSIS 3.1 OFDM pilot carrier gezien is op 883 MHz (daar)?

Dat zou in ieder geval die piek bij 800+ Mhz verklaren :)
Dat gebied niet, Zaanstad.
Maar op 810 MHz?
http://x264.nl/dump/ziggo...019-02-26-zoomed-view.jpg
Geen idee. :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-06 23:05
Die 810Mhz is een gewoon 3.0 kanaal. Mijn modem locked deze ook. Ik vermoed dat ze straks allemaal aan gaan. (Staan er nu een stuk of 12 uit). Die piek daarna is waarschijnlijk een inregelsignaal. (kan ook data daarvoor inzitten, bi-directioneel dus). Die zal waarschijnlijk moeten moven als alles straks doorgetrokken wordt. Die op 118Mhz ken ik niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• neeecht
@ArChie en anderen:

http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-02-26.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-03-31.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-05-13.jpg

Sinds vandaag zijn er weer kanalen bijgekomen.
Zo te zien 3 aan de hoge kant en 1 onder de eerder gebruikte internet kanalen.

Ik zal zo weer een volledig spectrum maken met 200 MHz blokken.

Ik had met mijn Hitron modem en nu nieuwe Connect Box Arris modem overal 38+ SNR op de downstreams.
Kanaal 1 618 MHz is nu 33 dB
Kanaal 9 698 MHz is zelfs 26 dB
(De modem heeft zich inmiddels hersteld.)

Update:
2019-05-13 full view:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-05-13-zoomed-view.jpg

Zo als te zien tussen 2019-02-26 en 2019-03-31 zijn er wat (TV?) signalen verdwenen.
Deze ruimte is er nog steeds.
En sinds vandaag zijn er dus meer (internet) signalen bijgekomen.

Update 2:
De FM en 900 MHz mobiele signalen lijken iets meer zichtbaar.
Hier in huis is niets veranderd kwa kabels. Mogelijk een drogere grond en minder demping van water.

Update 3:
De huidige modem waardes.

Downstream:
http://x264.nl/dump/ziggo_connectbox_arris_downstream_channels-2019-05-13.jpg

Upstream ATDMA:
http://x264.nl/dump/ziggo_connectbox_arris_upstream_channels_atdma-2019-05-13.jpg

[Voor 46% gewijzigd door neeecht op 13-05-2019 07:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Kan iemand de piek op 860 MHz verklaren? Ik snap hem niet.
De FM en 900 MHz mobiele signalen lijken iets meer zichtbaar.
Hier in huis is niets veranderd kwa kabels. Mogelijk een drogere grond en minder demping van water.
Zou dat ook aan de tijd van de capture kunnen liggen? Dat zie je in de upstream frequenties erg terug en bij GSM dus waarschijnlijk ook.

Dat je FM eerder niet zag en nu consistent wel (in de waterval) snap ik niet :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-05 19:19
ANdrode schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:34:
[...]

Zou gokken op een referentiedrager voor zelf inregelen https://docplayer.nl/5876...c-network-adjustment.html of een FSK drager om configuraties het net in te sturen naar bijvoorbeeld Technetix versterkers.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neeecht
ArChie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:04:
@neeecht Interessant deze log van de Ziggo/UPC frequentie updates in Zaanstad. Gezien de frequentieset van je Hitron modem en het frequentiespectrum lijkt het erop dat Ziggo/UPC toch geleerd heeft van de problemen die ze in voormalig UPC gebied (Rotterdam en omstreken) hebben veroorzaakt door de hoogste downstream frequenties te laten overlappen met het frequentiegebied dat voor 4G in gebruik is. Zo te zien is de downstream op 762 MHz momenteel de hoogste frequentie die ze in gebruik hebben.

Ze hadden de eerste downstream van de set echter beter op 602 MHz kunnen zetten i.p.v. op 610 MHz. Als de downstream set nu namelijk nog willen uitbreiden naar 24 downstream frequenties, dan komt de hoogste downstream terecht op 762 + 32 = 794 MHz wat overlapt met de 4G LTE downlink van Tele2. Had die eerste downstream op 602 MHz gestaan, dan bleven ze met 24 downstream net uit het 4G interferentie gebied.

Een andere oplossing die ze natuurlijk ook eens hadden kunnen proberen is om downstreams in het 4G interferentiegebied met 64-QAM modulatie door te geven i.p.v. met 256-QAM modulatie. Gezien deze eerder geplaatste schermprint kiezen hun kabel collega's in Lüneburg daar wel voor zodat ze dit 4G interferentie frequentiegebied toch kunnen inzetten voor kabelinternet, maar dan met iets minder capaciteit:

[Afbeelding]

Verder zie ik in de frequentiespectrum schermprint een aaneengesloten blok van 35 transport streams. Dat zijn waarschijnlijk de DTV transport stream. Het tweede aaneengesloten blokje van 5 transport streams zullen vermoedelijk de VOD transport streams zijn. Wat de overige transport streams zijn is mij niet duidelijk. Voor nader onderzoek zijn daarvan transport stream captures noodzakelijk. Het zal in ieder geval de doelstelling zijn om op termijn het gebied tot 204 MHz niet meer in te zetten voor DTV of VOD transport streams zodat ze kunnen gaan experimenteren met het aanwenden van dat gebied voor DOCSIS 3.1 upstreams.
Blijkbaar hebben ze meegelezen met jouw bericht. :-)
De downstream kanalen zitten precies onder de LTE (4G) downstream kanalen nu.

Mogelijk is het signaal op 810 MHz om te testen of er problemen zijn met 4G.
Dit signaal is er wel, maar wordt niet gelocked. Al hoewel bij @Jim423 wel, zou je daar een screenshot van kunnen maken Jim?

Met 5G is het straks niet anders.

Hier een overlay van de mobiele frequenties:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-05-13-zoomed-view_qrm_overlay.jpg

Leuk, tijdens het maken van dit plaatje nu ook duidelijk waarom het gat is:
DAB+ zit hier. 174-230 MHz in gebruikt, de band loopt tot 240 MHz.
Ook P2000 op 169.650 MHz wordt overgeslagen. Dit is een smal, maar zeer sterk signaal.
Al hoewel met Docsis 3.1 deze frequenties hopelijk wel gebruikt worden, meer bandbreedte.
Zie ook:
http://x264.nl/dump/airbands_2018-03-23.jpg

5g bron:
https://www.acm.nl/sites/...ieveiling-advies-2019.pdf
Multibandveiling 700/1400/2100 MHz
153. Bij de aankomende multibandveiling zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz band (703-733 MHz en 758-788 MHz)
- 40 MHz in de 1400 MHz band (1452-1492 MHz)
- 2x60 MHz in de 2100 MHz band (1920-1980 MHz en 2110-2170 MHz)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
neeecht schreef op maandag 13 mei 2019 @ 06:41:
Sinds vandaag zijn er weer kanalen bijgekomen.
Zo te zien 3 aan de hoge kant en 1 onder de eerder gebruikte internet kanalen.
Begin april heb ik met hulp van @Donderstraaltje het frequentieplan van Ziggo/UPC/Den Haag in de gemeente Delft geactualiseerd nadat daar het frequentieplan opnieuw was ingedeeld:

Het door jou gemaakte spectrum gaat daar steeds meer op lijken qua indeling. Ik vermoed dat de twee transport streams op 154 en 162 MHz VOD transport streams zijn die nog verplaatst moeten worden naar 546 en 562 MHz zodat ze net als in Den Haag en omstreken een blokje van 7 VOD transport streams tussen de Internet downstreams en de RTV transport streams hebben.

De transport stream op 810 MHz zal net als in Den Haag en omstreken een overgebleven RTV transport stream zijn die ook op een andere frequentie wordt doorgegeven. Heeft voor de Ziggo klanten geen toegevoegde waarde. De frequentie 258 MHz houdt Ziggo/UPC vrij voor de doorgifte van een transport stream 601 die zakelijke klanten zelf mogen toevoegen via een DVB-C modulator. Wat er bij jou op 250 MHz wordt doorgegeven weet ik niet. In Den Haag en omstreken werd daar geen signaal aangetroffen.
Downstream:
Wat voor een modem heb je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:34:
Werd daar niet dat analoge TV beeld met het spectrum van de upstream kanalen doorgegeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
neeecht schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:16:
Dit signaal is er wel, maar wordt niet gelocked. Al hoewel bij @Jim423 wel, zou je daar een screenshot van kunnen maken Jim?
Ziggo/UPC past niet overal dit frequentieplan toe. In de voormalig UPC gebieden hebben ze helaas voor de klanten aldaar een frequentieplan gemaakt waarbij de 24 downstream kanalen geplaatst zijn in het gebied van 670 MHz tot 862 MHz. Gevolg: veel signaalproblemen door 4G interferentie.
Leuk, tijdens het maken van dit plaatje nu ook duidelijk waarom het gat is:
DAB+ zit hier. 174-230 MHz in gebruikt, de band loopt tot 240 MHz.
Als Ziggo/UPC zou beschikken over een DOCSIS 3.1 compatible HFC infrastructuur zouden ze het frequentiegebied tussen 108 MHz en 204 MHz kunnen aanwenden voor een DOCSIS 3.1 OFDMA upstream kanaal. Daar is echter geen sprake van, dus zal het mij niets verbazen als ze het frequentiegebied tussen de 120 en 254 MHz gaan aanwenden voor een DOCSIS 3.1 OFDM downstream kanaal aangezien ze ook nog regio's hebben waar eindversterkers hangen die maar tot 862 MHz ondersteunen. Ziggo/UPC praat in relatie tot DOCSIS 3.1 wel graag over toekomstvast, alleen verzuimen ze te vermelden dat de infrastructuur in de coaxsegmenten niet erg toekomstvast is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neeecht
@ArChie Connect Box Arris TG2492LG-ZG modem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Die zou toch ook 24 downstream kanalen moeten kunnen koppelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neeecht
ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:22:
Die zou toch ook 24 downstream kanalen moeten kunnen koppelen?
Ja, de 24 kanalen zijn er sinds vanochtend.
Dus hopelijk stuurt Ziggo binnenkort een software update naar de modem.

We hebben net 500 naar 600 Mbps gehad.
Met 4 kanalen erbij kan het nog dik sneller dan. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
Jansen90 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:51:
[...]Zou gokken op een referentiedrager voor zelf inregelen https://docplayer.nl/5876...c-network-adjustment.html of een FSK drager om configuraties het net in te sturen naar bijvoorbeeld Technetix versterkers.
Is denk ik communicatiekanaal voor de Field Meters. Dat gaat buiten DOCSIS om. Uit m'n hoofd (is wel lang geleden) zat deze ergens rond de 862Mhz afhankelijk regio. Het terugbabbelen op 17-19Mhz.
ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:58:
[...]Werd daar niet dat analoge TV beeld met het spectrum van de upstream kanalen doorgegeven?
Het lijkt niet echt op een analoge drager, 864Mhz was dat. Als ik me niet vergis zit neeeecht in oud-UPC gebied, daar hebben ze dat spectrum tv kanaal niet dacht ik.

@neeecht Ik heb geen PC tuner maar een spec. via maat. Als die hier weer is kan ik wel een foto maken, of eens proberen om de software aan de praat te krijgen (maar gezien de leeftijd van dat ding kan dat nog wel eens makkelijker gezegd dan gedaan zijn). Er is overigens niet zoveel bijzonders te zien, alles is hetzelfde alleen dan nog een carrier op 810Mhz erbij. Verwacht trouwens niet dat ze hier problemen mee tacklen, als hij niet gelocked wordt kunnen ze ook niks uitlezen/monitoren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• neeecht
@Jim423 ik dacht dat je bedoelde dat een modem dit kanaal zou locken op 810 MHz.
Maar het was een algemene lock dus. Bedankt.

@ArChie ik zie nu pas in mijn eigen screenshot van de modem dat de onderste frequentie, 602 MHz, al in gebruik is. De bovenste vier kanalen zijn nog niet in gebruik.
Kan dit snel via een software update geregeld worden dat deze kanalen gebruikt worden?
Of moet Ziggo eerst weer een netwerk onderhoud email sturen etc?

Kan me haast niet voorstellen dat ze een jaar gaan wachten met de 4 kanalen en dan weer een 'gratis' snelheidsverhoging gaan aankondigen.

• ArChie
  • Niet online
neeecht schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 06:25:
ik zie nu pas in mijn eigen screenshot van de modem dat de onderste frequentie, 602 MHz, al in gebruik is. De bovenste vier kanalen zijn nog niet in gebruik.
Kan dit snel via een software update geregeld worden dat deze kanalen gebruikt worden?
Het aantal en welke kanalen dat jouw modem mag gebruiken wordt bepaald door de CMTS tijdens de initialisatie/registratie van het modem na opstarten of een reset. Daar is geen software update voor nodig. Als je na het even uit en weer aanzetten van het modem nog geen 24 kanalen hebt moet Ziggo/UPC eerst nog iets configureren voordat je modem de volledige set van downstream kanalen kan gebruiken.

• neeecht
@ArChie duidelijk.
De modem blijft op 20 kanalen. Zal dus wel de volgende keer 'onderhoud' weer worden.
Thanks!

Edit:
2019-05-25.
De modem een restart gegeven, nog steeds 20 downstream kanalen.
24 kanalen zichtbaar in het spectrum.

Mogelijk komt er binnenkort nog een snelheids update.
Anders raar, dat er 4 kanalen on air staan, die een jaar niet gebruikt gaan worden.
Of het zijn test kanalen/downstream kanalen voor andere doeleinden.

Edit:
2019-06-24:
De modem een restart gegeven, nog steeds 20 downstream kanalen.
24 kanalen zichtbaar in het spectrum.

[Voor 71% gewijzigd door neeecht op 24-06-2019 22:01]

• neeecht
Update 2019-07-12: nog steeds 20 kanalen in gebruik.
Paar dagen terug complete stroom uitval gehad in de wijk, dus ook dat was het niet.

De 4 niet gebruikte kanalen zullen denk ik gebruikt worden bij de volgende snelheid update.
Mogelijk oktober. Anders beetje zonde van de energie en capaciteit. :)

• neeecht
@ArChie
Zul je net zien, ik moest even uitzoomen met de browser, maar:
http://x264.nl/dump/ziggo_docsis3.0_24_channels-2019-07-18.jpg

[01:01] * Disconnected
[01:04] * Connected

Vanacht zijn de settings veranderd dus.
Spectrum is hetzelfde gebleven. :)

• ArChie
  • Niet online
Het lijkt erop dat Ziggo/UPC geleerd heeft van de initiële poging om het voor 4G interferentie gevoelige frequentie gebied te gaan gebruiken voor EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen en nu alsnog besloten heeft om daarvoor overal het frequentie gebied van 598 tot 790 MHz in te zetten. Dat scheelt weer een hoop klachten over signaalproblemen. Hun Duitse kabel collega's hebben gekozen voor een andere oplossing, namelijk de downstream kanalen in het voor 4G interferentie gevoelige gebied doorgeven met 64-QAM i.p.v. 256-QAM modulatie dat minder gevoelig is voor signaalverstoringen. Dat geeft iets minder capaciteit per downstream, maar is zinvoller dan dat frequentie gebied vermijden.

• neeecht
neeecht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 01:37:
Update 2019-07-12: nog steeds 20 kanalen in gebruik.
Paar dagen terug complete stroom uitval gehad in de wijk, dus ook dat was het niet.

De 4 niet gebruikte kanalen zullen denk ik gebruikt worden bij de volgende snelheid update.
Mogelijk oktober. Anders beetje zonde van de energie en capaciteit. :)
Ik moet waarzegger worden. :-)

https://www.ziggo.nl/sneller

Daarvoor zijn de extra kanalen dus ingezet.
Hopelijk spoedig een uitbreiding in Nederland, leuk om een keer te testen.

1000/50mbit.

De 50mbit upload blijft belachelijk natuurlijk. Ik ga er vanuit dat analoge radio er in 2020 uit gaat.
Ik blijf namelijk op 250/40mbit, want alleen de 40mbit is voor mij belangrijk.
40 of 50mbit maakt weinig uit. Kunnen we 100-1000mbit upload krijgen, dan gaat de toekomst eindelijk sinds 1998 interessant worden voor thuis gebruik.

Het spectrum is hier nog steeds hetzelfde sinds de laatste scan.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 12:24
Heeft iemand al in Utrecht gekeken hoe het daar nu is ingericht met docsis 3.1?

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 23:48
Ik heb ook een airspy, hier bij een meting van regio headend zevenaar.

Zoals jullie kunnen zien is analoge TV hier nog steeds beschikbaar, volgens de Ziggo site zouden we 29 okt afscheidt hebben genomen maar blijkbaar hebben ze zich bedacht.

Die burst signalen zitten hier trouwens op 178 en 180 mhz, geen idee waar die dan voor dienen.

[Voor 110% gewijzigd door Terrestrial op 12-11-2019 16:24]

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 17:36
neeecht schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

Ik moet waarzegger worden. :-)

https://www.ziggo.nl/sneller

Daarvoor zijn de extra kanalen dus ingezet.
Hopelijk spoedig een uitbreiding in Nederland, leuk om een keer te testen.

1000/50mbit.

De 50mbit upload blijft belachelijk natuurlijk. Ik ga er vanuit dat analoge radio er in 2020 uit gaat.
Ik blijf namelijk op 250/40mbit, want alleen de 40mbit is voor mij belangrijk.
40 of 50mbit maakt weinig uit. Kunnen we 100-1000mbit upload krijgen, dan gaat de toekomst eindelijk sinds 1998 interessant worden voor thuis gebruik.

Het spectrum is hier nog steeds hetzelfde sinds de laatste scan.
Daar hoef je geen waarzegger voor te zijn hoor.
In augustus vorig jaar werd dat al op Tweakers gemeld ;)

nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht - update

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
ArChie schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:53:
[...]

Begin april heb ik met hulp van @Donderstraaltje het frequentieplan van Ziggo/UPC/Den Haag in de gemeente Delft geactualiseerd nadat daar het frequentieplan opnieuw was ingedeeld:
[Afbeelding]

Het door jou gemaakte spectrum gaat daar steeds meer op lijken qua indeling. Ik vermoed dat de twee transport streams op 154 en 162 MHz VOD transport streams zijn die nog verplaatst moeten worden naar 546 en 562 MHz zodat ze net als in Den Haag en omstreken een blokje van 7 VOD transport streams tussen de Internet downstreams en de RTV transport streams hebben.

De transport stream op 810 MHz zal net als in Den Haag en omstreken een overgebleven RTV transport stream zijn die ook op een andere frequentie wordt doorgegeven. Heeft voor de Ziggo klanten geen toegevoegde waarde. De frequentie 258 MHz houdt Ziggo/UPC vrij voor de doorgifte van een transport stream 601 die zakelijke klanten zelf mogen toevoegen via een DVB-C modulator. Wat er bij jou op 250 MHz wordt doorgegeven weet ik niet. In Den Haag en omstreken werd daar geen signaal aangetroffen.

[...]

Wat voor een modem heb je?
Interessante figuur. Wat is er gebeurd tussen 861 en 1002 Mhz? (Docsis 3.0 zou volgens specs tot daar moeten doorlopen). Niet gemeten? Of wordt het niet gebruikt?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ArChie
  • Niet online
Wordt niet gebruikt. De (Euro)DOCSIS specificatie geeft aan welke frequentie gebieden voor welk doel kunnen worden aangewend, maar uiteindelijk zijn het natuurlijk de door de kabelaar gebruikte infrastructuur componenten en overige doorgegeven diensten die bepalen welke configuratie er kan worden ingezet voor kabel internet. Initieel was er slechts ondersteuning voor het frequentie gebied tot 862 MHz. Later is daar een optionele uitbreiding tot 1002 MHz voor de downstream kanalen bij gekomen. Nieuwere modems ondersteunen die optionele uitbreiding van het frequentie gebied meestal wel, maar er zit natuurlijk meer tussen modem en CMTS dat ook geschikt moet zijn voor het gebruik van dat frequentie gebied en laten we de CMTSsen zelf ook niet vergeten.

Tot dusver ben ik nog geen Nederlandse kabelaars tegen gekomen die deze optionele uitbreiding van het downstream frequentie gebied inzetten, dus is er vooralsnog geen reden om de frequentie plannen met dat deel van het frequentie gebied uit te breiden.

• neeecht
Update:
2019-11-20:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-11-20-zoomed-view.jpg

2019-05-13:
http://x264.nl/dump/ziggo-docsis-3.0-2019-05-13-zoomed-view.jpg
(Let op, de signaal hardheid is anders vanwege andere gain instellingen in de tuner.)

Voor Giganet, 1 Gbit/s ga ik vanuit.
Wordt het nou Docsis 3.0 of Docsis 3.1? Ik geloof dat we wel een nieuwe modem krijgen met 1 Gbit/s.

• Jim423
Vziw worden deze kanalen niet gebruikt voor 1Gbit/s. (op een verdwaald 3.1 modem met een foutieve bootfile na tenminste). Het modem geschikt voor 1Gbit/s is geschikt voor 3.1 en maakt op dit moment gebruik van een Lite implementatie via een OFDMA kanaal boven de 862Mhz. Overal waar dit dus aan staat kun je een 1 Gigabit abbo afsluiten. Giganet is overigens niet persé gigabit tot op heden. Dat is ook direct een antwoord op jouw vraag denk ik @sdk1985

[Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 20-11-2019 19:55]

• ArChie
  • Niet online
@neeecht Het is te hopen dat ze het frequentiegebied van 790 t/m 862 MHz bij jullie niet alsnog gaan inzetten voor de doorgifte van EuroDOCSIS 3.0 downstreams, want dat zal ongetwijfeld bij diverse klanten gaan leiden tot signaalproblemen door interferentie van 4G signalen:

Als ze dat frequentiegebied daarvoor wel inzetten dan hopelijk net als hun Duitse collega's met een 64-QAM i.p.v. 256-QAM modulatie wat wel minder capaciteit, maar ook minder signaalproblemen zal opleveren. Maar ja, Ziggo/LGI...

• ArChie
  • Niet online
ArChie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:06:
Hier in mijn gemeente is men zoals eerder aangegeven bezig met de aanleg van glasvezel, maar zoals gebruikelijk bij planningen loopt ook deze planning uit. Er is qua aantal actieve modems in mijn coaxsegment dus nog niet veranderd t.o.v. van de vorige meting, nog steeds zo'n 540 stuks.

...
[Afbeelding]
Sinds begin november is E-Fiber in mijn woonplaats na veel vertraging eindelijk begonnen met het realiseren/afmonteren van de glasvezel aansluiting in de woningen waarna de klanten die een abonnement hebben afgesloten bij TriNed een afspraak kunnen maken om hun glasvezel abonnement werkend op te leveren. Dit is in mijn coaxsegment zichtbaar aan de hand van het langzaam afnemen van het aantal actieve modems. In vergelijking met de meting in december 2018 is dat aantal afgenomen met zo'n 70 stuks:

• neeecht
@ArChie weinig last van.
En sowieso volgend jaar komt 5G 700 MHz ook nog eens binnen de Docsis kanalen. Tis niet anders.

• ArChie
  • Niet online
Betekent dit dat die 8 nieuw in gebruik genomen kanalen ook door jouw EuroDOCSIS 3.0 modem zijn geconfigureerd als downstream kanalen? Zo ja, dan is ook duidelijk dat het EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen zijn. Als de post Reed Solomon (RS) errors op die kanalen niet hoger zijn dan op de andere downstream kanalen heb je gelukkig geen last van interferentie. Wordt ook 256-QAM modulatie gebruikt op die kanalen?
En sowieso volgend jaar komt 5G 700 MHz ook nog eens binnen de Docsis kanalen. Tis niet anders.
Klopt, maar door bijvoorbeeld andere modulatie instellingen heeft interferentie minder nadelig effect.

• neeecht
@ArChie nee. Ik heb al 24 kanalen, volgens mij max van de Connectbox.
Het zullen wel Docsis 3.1 kanalen worden/zijn. Bij de aankomende 1Gbit/s upgrade.

Of gewoon meer bandbreedte in het segment.

Edit: Reactie van @Jim423 hierboven niet gelezen.
We gaan het in de gaten houden. :)

En @ArChie hier onder. :*)

[Voor 23% gewijzigd door neeecht op 22-11-2019 12:28]

• ArChie
  • Niet online
neeecht schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:55:
@ArChie nee. Ik heb al 24 kanalen, volgens mij max van de Connectbox.
Dat kan, maar welke set van downstream kanalen heeft jouw modem gekoppeld? De CMTS zal immers proberen om alle modems gelijkmatig te verdelen over de volledige set van downstream kanalen. Als er dan 8 kanalen bijkomen zullen er ongetwijfeld modems de opdracht krijgen om hun gekoppelde kanalenset aan te passen. Aangezien je aangaf geen last te hebben van de 4G interferentie ging ik ervan uit dat je ook via de modem downsteam status pagina gezien had dat de set van gebruikte downstream kanalen was gewijzigd zodat deze 8 nieuwe kanalen nu deel uitmaken van de gekoppelde kanalen set en 8 andere kanalen niet meer.
Het zullen wel Docsis 3.1 kanalen worden/zijn. Bij de aankomende 1Gbit/s upgrade.
Ik denk EuroDOCSIS 3.0 of DVB-C kanalen aangezien het gewoon 8 MHz brede kanalen zijn.

• neeecht
@ArChie zelfde nog: http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-07-18.jpg ... Wilde ik zeggen.

Maar HEY toch wat veranderd, was na de reset nog niet:
http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-11-22.jpg

738 MHz niet in gebruik, 810 MHz wel in gebruik. Scherp! 8)

Edit:
810 MHz = Kanaalnummer 27, dus er zijn 32 Docsis 3.0 kanalen.
602 MHz = Kanaalnummer 1

[Voor 14% gewijzigd door neeecht op 22-11-2019 12:34]

• ArChie
  • Niet online
@neeecht Oké, het EuroDOCSIS 3.0 downstream kanaal op 810 MHz kan indien de boel niet goed afschermd is gevoelig zijn voor interferentie van de 4G LTE downlink signalen van Vodafone en/of KPN. Als zodanig kan het interessant zijn om af en toe te controleren wat daarvan het eventuele effect is qua post RS errors in vergelijking met de andere downstream kanalen.

• ArChie
  • Niet online
Vorige week is er hier ook weer onderhoud geweest. In ons deel van het Ziggo netwerk worden de analoge TV kanalen nog steeds doorgegeven. Enige waarneembare verandering is dat de signaalsterkte hier en daar iets hoger is dan voorheen:

Volgende week gaan ze weer knutselen.

• neeecht
@ArChie in mijn spectrum view image eerder gepost zie je dat ik totaal geen last hebt van 4G signalen.
Ik heb alle 3 de providers actief, maar 99% van de tijd wordt Band 20 (800 MHz) niet gebruikt voor uploaden.

En de downstream kanalen zijn sowieso prima afgeschermd/te zacht van buiten.
Ik heb zo'n 20-30dB demping hier in mijn apartement, dat zal ook helpen. En de kabels zitten verder in een betonnen muur/vloer/plafond.

Het stukje meterkast is afgeschermd door de liften, geen last dus. :)

• Jim423
Het is natuurlijk ook zo dat je modem met een splitter op het AOP aangesloten moet worden.
Wanneer je de bijgeleverde kabel en splitter gebruikt hou je alleen nog het AOP zelf over welke last van instraling kan hebben. Of er moet een schade in je huisaansluitkabel zitten. De kans dus dat je last hebt van instraling voor je modem is nogal klein. Voor een mediabox/tv is dit een ander verhaal hier zit vaak nog een connector/5-20meter kabel/wcd/evt. versterker/etc tussen.

• ArChie
  • Niet online
neeecht schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:14:
@ArChie in mijn spectrum view image eerder gepost zie je dat ik totaal geen last hebt van 4G signalen.
Ik heb alle 3 de providers actief, maar 99% van de tijd wordt Band 20 (800 MHz) niet gebruikt voor uploaden.

En de downstream kanalen zijn sowieso prima afgeschermd/te zacht van buiten.
Het belangrijkste is dat het modem alle DOCSIS packets foutloos binnen krijgt of corrupte packets met behulp van Reed Solomon (RS) error correctie weet te corrigeren zodat die ontvangen packets normaal verwerkt kunnen worden. Vandaar dat ik de Post Reed Solomon error tellingen van het modem in dit verband belangrijk vind. Onderstaand een extreem voorbeeld van een Arris Connectbox modem dat duidelijk aangeeft dat het ontvangen signaal als gevolg van o.a. 4G interferentie nogal verstoord is:

En zo waren er tijdens het aanpassen van de downstream frequenties in voormalig UPC gebied vele signaal klachten van Ziggo klanten. Vergeet niet dat je ook indirect last kan hebben van 4G interferentie door slechte afscherming bij andere klanten in het coaxsegment waarop je bent aangesloten. Niet verwerkbare TCP packets als gevolg van corrupte DOCSIS packets zullen immers opnieuw naar het modem verzonden moeten worden en zorgen daardoor voor onnodige extra belasting van de beschikbare capaciteit in de coaxsegmenten.

• neeecht

• ArChie
  • Niet online
Afgelopen vrijdag heeft Ziggo weer onderhoud uitgevoerd. Dit keer is er aan de CMTS gesleuteld gezien de nieuwe downstream channel ID's die sinds dat onderhoud in gebruik zijn in mijn coaxsegment:

Voorheen waren dit channel ID's 73 - 102 en nu 1 - 24. Afgezien van de channel ID aanpassing geen andere in het oog springende veranderingen. Nog steeds 24 (Euro)DOCSIS 3.0 downstreams en 4 (Euro)DOCSIS 3.0 upstreams. Ook zijn de analoge TV kanalen nog steeds aanwezig.

Gelijk een update van het aantal actieve kabel modems in mijn coaxsegment:

Een daling van zo'n 40 stuks t.o.v. 22 november. Het activeren van de glasvezel aansluitingen verloopt traag.

Aanvulling:
Het valt me zojuist op dat de CMTS qua load balancing nog wel het één en ander te doen heeft aangezien nu een groot deel van de modems (90 stuks) allemaal de downstream met channel ID 1 als hun primary downstream hebben geconfigureerd:

Downstream Channel ID 2:

Downstream Channel ID 3:

Het gevolg is ook zichtbaar, namelijk geen regelmatige Ranging Response update delta meer van zo'n 20 seconden voor ieder modem. Met 24 downstreams en in totaal zo'n 420 modems is de verdeling normaal rond de 18 modems per downstream met een kleine variatie.

[Voor 32% gewijzigd door ArChie op 15-12-2019 13:16]

• Jim423
Amsterdam is nu ook ready volgens de check. Iemand al een OFDM(A) kanaal gezien daar :P
Hij begint rond de 879Mhz en stopt net iets over de 1000Mhz. Veel verder zal wel lastig zijn ivm MoCa e.d.

• ArChie
  • Niet online
ArChie schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:40:
Afgelopen vrijdag heeft Ziggo weer onderhoud uitgevoerd. Dit keer is er aan de CMTS gesleuteld gezien de nieuwe downstream channel ID's die sinds dat onderhoud in gebruik zijn in mijn coaxsegment:
Nader onderzoek met m'n DOCSIS parser tooltje leert dat de oude CMTS met bijbehorende EdgeQAM's zijn vervangen door een nieuwe CMTS die nu alle taken zelf moet uitvoeren. De oude apparatuur gebruikte de volgende Cisco source MAC adressen in het coaxsegment in de verstuurde downstream packets:
https://i.imgur.com/HG9mK5m.png

Met de nieuwe CMTS zijn alle packets afkomstig van hetzelfde Candant (Arris) source MAC adres:
https://i.imgur.com/cHhrhD4.png

Qua loadbalancing en stabiele verbindingen met modems in mijn coaxsegment is die Cadant CMTS duidelijk een stap achteruit. Nog steeds hebben veel modems downstream kanaal 1 als primary downstream kanaal geconfigureerd en worden er via de Ranging Responses opmerkelijk meer Power Level adjustment opdrachten door de Cadant CMTS verstuurd dan voorheen door de Cisco CMTS verstuurd werden. Ook blijft de update delta van de Ranging Responses zeer grillig terwijl dat voorheen met de Cisco CMTS een redelijk constante delta van ongeveer 20 seconden per modem was. Allemaal aanwijzingen dat de stabiliteit in het coaxsegment slechter geworden is door deze vervanging.

• neeecht
Leuk om te zien:

http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-11-22.jpg
http://x264.nl/dump/ziggo...4_channels-2019-12-29.jpg

Zie de kanaalnummers aan de rechterzijde.

Kwa signalen of SNR kan ik nog niet zien waarom de kanalen gekozen worden.
De CMTS zal dit vast bepalen, maar hoe dit wordt bepaald, wie kan het vertellen?

• neeecht
Vraagje aan de experts ( @ArChie :)):
https://community.ziggo.n...el-gigabit-internet-47023

En kijkend naar:
http://x264.nl/dump/ziggo...019-11-20-zoomed-view.jpg

Die twee signalen tussen 108-204 MHz zou je naar 550 MHz kunnen verplaatsen.
(Al enig idee wat dit voor signalen zijn?)

En dan kun je tussen 108-204 MHz toch een 96 MHz upload kanaal kunnen neerzetten?
Is er een technische reden dat dit niet gebeurd?

Of is het gewoonweg goedkoper eerst analoge radio (en tv) eerst uit te zetten en dan pas de docsis 3,1 upload technisch klaar te maken?

[Voor 5% gewijzigd door neeecht op 02-01-2020 21:02]

• Jim423
Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer je daar een uploadcarrier zou neerzetten loopt deze stuk bij de eerste de beste eindversterker. Wanneer de uploadbandbreedte opgerekt zou worden naar 5-204Mhz in het netwerk kan het wel, echter komt FM dan niet meer door op de kabel. Immers kun je geen radio (downstream) in een upstreampad plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Maar goed, in de huidige onderband kun je natuurlijk al een half upload kanaal kwijt (48Mhz). De huidige band is 5-65Mhz en dat past dus. Dan kun je al D3.1 upstream kanalen gebruiken voor de modems die het kunnen.

Enige puntje is vermoedelijk de transportlaag verder in het netwerk: De optische powernivo's gaan een omhoog als je een 48Mhz kanaal wilt gebruiken ipv een aantal 6.4Mhz brede kanalen (en een paar 3.2Mhz). Een link die nu al op zn max loopt zal dan last van laser clipping krijgen en dus ellende geven.

als je edge-qam gebruikt heb je daar natuurlijk geen/minder last van, maar ik weet niet hoe diep men exact gaat met het D3.1 design.

[Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 20-04-2020 17:26]

• neeecht
Update:
http://x264.nl/dump/ziggo...ull-2021-10-12-zoomed.jpg (12mb)

De twee carriers rond 160 MHz zijn verdwenen.
De carrier rond 250 MHz is ook verdwenen. Alles begint nu vanaf 262 MHz.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 22:19
neeecht schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:20:
Update:

Heeft iemand een idee waarom er een gat (ongebruikte carrier) op +/- 550 MHz zit?

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54
Jeffrey87 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Heeft iemand een idee waarom er een gat (ongebruikte carrier) op +/- 550 MHz zit?
Zou dit nog een vrij kanaal zijn wanneer je een RF modulator wilt gebruiken voor bijvoorbeeld videorecorders? :*)

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:01

robertwebbe

Robert Webbe

Dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn. Alleen was / is kanaal 36 daar min of meer de standaard in en dit is kanaal 31.

https://www.itu.int/en/IT...els%20VHF_UHF%20Bands.pdf
In Europa gebruiken we 8 MHz

http://www.robertwebbe.nl

• ANdrode
  • Niet online
Update:

Wat zit er onderaan in het spectrum? Is dat DOCSIS upload dat reflecteert?

Zo ja: In het Ziggo topic zag je de ODFMA upstream vanaf ~15 MHz. Zit je in een gebied waar die ook gebruikt wordt? Het lijkt mij interessant om te zien wat daar gebeurt.

Vooral omdat je als ik het goed bedrijp bij ODFMA sub-carriers/frequenties niet kan gebruiken als het nodig is (er is interferentie/het veroorzaakt interferentie). Ik verwacht dus een barcode ipv een lijn zoals bij een normaal kanaal :)

• neeecht
@ANdrode ik heb geen docsis 3.1 modem.
Ik wacht tot de upload meer dan 100mbit upload is. En dan is het nog voor de fun.
De Airspy R2 gaat echter maar tot 24 MHz.

neeecht in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:19
Update:

Heb je enig idee wat daar 'pulseert' op *exact* 252 MHz en 253 Mhz? Het lijkt wel een soort Morsecode, ik vraag me af wat het betekent of waar het voor wordt gebruikt. Ik heb al geprobeerd om te Googelen op exact die frequenties maar kan niet specifiek iets vinden dat precies daarop zendt/ontvangt. Enige wat ik naar boven wist te halen is een aantal documenten over DOCSIS3.1 waarin "252 MHz" wordt genoemd als de ondergrens van het downstream spectrum.

• neeecht
@Jerrythafast geen idee, maar ik vermoed iets van signaling ofzo?
Een soort signaal aansturing zodat de modem weet dat er signaal is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henri67
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-10-2022
Weet hier iemand waar ik het docsis monitor tooltje kan vinden de benodigde hardware heb ik al.
Verder heb ik cm monitor wel gevonden maar die tool werkt niet onder windows 10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51
Henri67 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:10:
Weet hier iemand waar ik het docsis monitor tooltje kan vinden de benodigde hardware heb ik al.
Verder heb ik cm monitor wel gevonden maar die tool werkt niet onder windows 10
Dat is @ArChie's huisvlijt. Helaas is hij teveel een perfectionist om het op github oid te zetten
Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee