Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-04 20:46
ik ben binnenkort van plan om de Onkyo HT-RC630 versterker te gaan kopen
dit lijkt mij een prima surround versterker

nu zijn de meeste speakers van mij 6 of 8 ohm maar mijn center is 3 ohm kan ik deze gewoon aansluiten?
en ik heb een passieve subwoofer hoe moet ik deze aansluiten op deze versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08
thedarknesswarr schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:56:
nu zijn de meeste speakers van mij 6 of 8 ohm maar mijn center is 3 ohm kan ik deze gewoon aansluiten?
Zie [FAQ] Audio.

Aangezien je hieronder stelt dat je een passieve subwoofer hebt ga ik er voor het gemak van uit dat je een kant en klaar setje hebt en daar de speakers van om wilt zetten. Die speakers zijn veelal relatief laag qua opgegeven impedantie. Maar als zo'n all-in-one ze al aan kan sturen dan gaat een gewone versterker dat zeker kunnen.
en ik heb een passieve subwoofer hoe moet ik deze aansluiten op deze versterker?
Niet. Je kan de subwoofer actief maken door er een versterker aan te hangen. Echter zou ik geen geld uitgeven aan dat soort speakers. Mooier is dan om een nieuwe actieve subwoofer te kopen. Of de Onkyo laten varen en gaan voor een receiver die een passieve subwoofer ondersteunt zoals de Pioneer VSX-S510.

offtopic:
Zie het http://gathering.tweakers.net/forum/faq over wat we op GoT verwachten betreffende een topic(start). Iets van eigen inzet is wel gewenst, dat mis ik hier. Met de zoekfunctie dan wel de FAQ was je al een heel eind gekomen om je vragen te beantwoorden. Ook helpt het melden van bijvoorbeeld de speakers die je nu aan wilt gaan sluiten ook. Tevens het verzoek je post grammaticaal correct te maken. Denk aan hoofdletters en interpunctie, dat leest een stuk makkelijker voor ons.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
ik twee bose speakers (front)
twee kenwood (rear)
en sony subwoofer en center dus allemaal verschillend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

thedarknesswarr schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:30:
twee kenwood (rear)
Je kunt met dit houtjetouwtjes probeersel blijven doormodderen, maar je kunt ook een stel behoorlijk klinkende vloerstaanders kopen, die hoeven niet duur te zijn.
Nieuw, of van Marktplaats, er staan daar prachtige speakers tegen weggeefprijzen.

Er is helemaal niets mis met 'voorlopig' stereo en achteraf uitbreiden kan dan altijd nog, zo houd je het een beetje betaalbaar, terwijl je wel meteen kwaliteit hebt. ;)

Jouw bij elkaar gegraaide incompatibele 5.1 setup gaat jammer genoeg nooit iets worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
thedarknesswarr schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:30:
twee kenwood (rear)
FeaR schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:14:
offtopic:
Zie het http://gathering.tweakers.net/forum/faq over wat we op GoT verwachten betreffende een topic(start). Iets van eigen inzet is wel gewenst, dat mis ik hier. Met de zoekfunctie dan wel de FAQ was je al een heel eind gekomen om je vragen te beantwoorden. Ook helpt het melden van bijvoorbeeld de speakers die je nu aan wilt gaan sluiten ook. Tevens het verzoek je post grammaticaal correct te maken. Denk aan hoofdletters en interpunctie, dat leest een stuk makkelijker voor ons.
Volgens mij had je dit deel van de reactie gemist.

Ik sluit me bij Bhagavad aan dat er grenzen zijn aan wat je qua bij elkaar geraapt spul aangesloten moet willen krijgen en hoeveel geld dat zou mogen kosten. Uiteindelijk zal het toch een rommeltje blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
ik heb temiste nu een goede versterker en de speakers komen nog wel
heb nu wel een center van 8 ohm hele verbetering :)
en ik koop ooit nog wel ergens een actieve sub

in ieder geval erg bedankt voor jullie reactie en het delen van jullie kennis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
thedarknesswarr schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:08:

heb nu wel een center van 8 ohm hele verbetering :)
Euhm... >:) Kun je dit uitleggen, ik volg je niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
nou had eerst een mooie 3ohm sony center speaker
maar mijn vader kwam opeens met een 8 ohm kenywood center speaker
dus die heb ik nu in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meer Sugar-Ohm is idd beter.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:26
Heeft dat met de Ohm's te maken of is het gewoon een betere speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FeaR schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:14:
Aangezien je hieronder stelt dat je een passieve subwoofer hebt ga ik er voor het gemak van uit dat je een kant en klaar setje hebt en daar de speakers van om wilt zetten. Die speakers zijn veelal relatief laag qua opgegeven impedantie. Maar als zo'n all-in-one ze al aan kan sturen dan gaat een gewone versterker dat zeker kunnen.
Is dat zo?
Ik dacht gelezen te hebben dat een lagere impedantie juist eerder problemen geeft.

Een Yamaha RX-S 600 receiver heeft bijvoorbeeld wel een instelling voor 6 Ohm en 8+ Ohm speakers maar niet voor 4 of 3 Ohm..

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-03-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
er is momenteel best veel veranderd in mijn kamer
al mijn speakers zijn nu 8 ohm
de front speakers zijn nog steeds mijn bose speakers
center en surround speakers komen van mijn vaders oude kenywood set
alles klinkt prima
ik heb toch maar een onkyo tx-nr535 versterker gekocht
al mijn speakers zitten er inmiddels op aangesloten
nou is het een 5.1 versterker dus kan er nog een subwoofer bij
ik hou niet van duur en het hoeft voor mij niet allemaal nieuw te zijn dus liep ik te zoeken op marktplaats naar een mooie subwoofer
heel veel subwoofer die actief zijn staan er niet op
maar er staan wel heel veel auto subwoofer te koop op marktplaats voor niet heel veel
zo zag ik van excalibur de subwoofer x12c en de versterker x280.2
ook wel de exaclibur x.3 set
deze is niet duur en lijkt me prima opgezicht

maakt het erg uit dat het een auto subwoofer en versterker is?
zal ik deze kunnen kopen en zonder te veel moeite aansluiten op MN versterker
voor de stroomtoevoer van de versterker is geen probleem daar heb ik al een creatieve oplossing voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Off-topic:
Wederom het verzoek je posts enigszins grammaticaal correct te maken. Denk aan hoofdletters en interpunctie, dat leest een stuk makkelijker. Je laatste post is in mijn ogen behoorlijk onleesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08
Olaf van der Spek schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:27:
[...]

Is dat zo?
Ik dacht gelezen te hebben dat een lagere impedantie juist eerder problemen geeft.
Ik had hier hier over de speakers van een all-in-one setje. Overigens niet terecht, maar dat krijg je als de TS niet de volledige informatie geeft.

Hoe lager de impedantie hoe lastiger een speaker aan te sturen is, dat klopt. Heel zwart-wit bekeken overigens aangezien ook de gevoeligheid en het impedantieverloop van de speakers mee telt en je naar het totaalplaatje moet kijken. Er zijn speakers die nominaal 8 Ohm zijn die lastiger aan zijn te sturen die nominaal opgegeven 4 Ohm zijn. Puur en alleen omdat nominaal 8 Ohm ook kan betekeken dat het impedantie verloop behoorlijk grillig kan zijn en bijvoorbeeld ver dipt tot onder de 3 Ohm waarbij je 4 Ohm speakers hebt die haast niet dippen. Nominale impedantie zegt op dat vlak vrij weinig.

Op één of andere manier zijn speakers bij kant en klare setjes veelal behoorlijk laag qua opgegeven impedantie, 3 of 4 Ohm is geen uitzondering. Maar de versterker in zo'n all in one setje is echt niet veel soeps, daarom kan je de speakers eigenlijk altijd wel gewoon overzetten naar een gewone receiver.

Waarbij je op een tweede punt komt dat je in een huiskamer zo weinig vermogen gebruikt dat een dip naar een lage impedantie wel op te vangen is en je 4 Ohm speakers over het algemeen ook aan kan sluiten op receivers die geen 4 Ohm zouden ondersteunen.
thedarknesswarr schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:47:

heel veel subwoofer die actief zijn staan er niet op
Dan vraag ik me af of je wel goed zoekt of echt een heel laag budget hebt
maakt het erg uit dat het een auto subwoofer en versterker is?
Mijn inziens wel. Tussen een subwoofer voor HiFi en een boombox voor in de auto zit toch wel een verschil. Als ik de nieuwprijs van het genoemde setje al zie met de specificaties die je er voor krijgt zou ik er al met een grote boog omheen lopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
Sorry mijn nederlands is niet al te best
En heb dyslexie :/

Het komt er op neer dat ik nu 5 speakers heb van 8 ohm.
Alleen er ontbreekt alleen nog een subwoofer in mijn surrond systeem.

De subwoofers die ik vind zijn best duur
Dus leek mij een auto subwoofer met vesterker een goeie vervanging.

De versterker voor de subwoofer kan makkelijk aangesloten worden op de versterker die ik heb gekocht met een kabel.
En de stroomvoorziening van 12v voor de versteker is ook geen probleem.

Alleen de vraag is gaat het mooi klinken als ik een film ga kijken.
Nou zou het waarschijnlijk wel goed klinken met muziek met veel bas erin :D.

[ Voor 84% gewijzigd door thedarknesswarr op 16-03-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
thedarknesswarr schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:40:
sorry mijn nederlands is niet al te best
en heb dyslexie
En daardoor ben je niet in staat een zin met een hoofdletter te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
zo wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:07

MazeWing

The plot thickens...

Nee

OT:
Als je alles los gaat kopen, zorg dan in iedergeval voor goed op elkaar afgestemde speakers. Als ik lees dat je er zelfs over aan het denken bent om een auto subwoofer te gaan gebruiken, kan ik alleen maar concluderen dat het waarschijnlijk beter was geweest als je een kant en klaar setje had gekocht.

Dat gezegd hebbende ben ik eigenlijk van mening dat je je de komende tijd beter kunt focussen op een betere beheersing van het Nederlands, dan bezig te zijn met speakers...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34
Car subs zijn niet geschikt. Zijn voor kleine ruimtes bedoeld en de stroomvoorziening is een probleem.

Een sub met plate amp is een betere optie. Als je nu onvoldoende budget hebt, wacht je even af en koop je er later één. De meesten hier hebben hun set niet in één keer besteld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedarknesswarr
Misschien is een autosubwoofer geen goed alternatief.
Het is ook wel beter om 1 set te kopen, van op elkaar afgestelde speakers.
Dat ben ik ook van plan, als ik niet meer bij mijn ouders woon maar op mezelf.

Mijn surround set staat op mijn slaapkamer.
En daar wil ik nu gewoon een surround set die werkt.
En die hoeft niet de hoogste kwaliteit te zijn.
want als ik op mezelf ga wonen, koop ik wel een goede speaker set die ook past bij mijn meubels.

Dus nu hou ik lekker mijn bij elkaar geraapte, verschillende speakers
Het is toch maar tijdelijk
En omdat het tijdelijk is hoef ik nog geen dure actieve subwoofer.

Een vriend van mij, heeft een simpele passieve subwoofer actief gemaakt door er een ta2024 versterker
te plaatsen.
En dat werkt best goed
Pagina: 1