Desktop gaat aan maar geen beeld Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik heb afgelopen zomer een desktop gebouwd met een vriend van me.
Zo nu en dan kreeg ik het probleem dat ik gezellig aan het computeren was, en ineens viel het beeld uit (error: no signal detected').
Als ik de PC dan weer aanzette, ging het weer goed.
Ik keek in de windows error logs, en daar waren dan wat kritieke errors, en op een gegeven moment zei die vriend van me dat ik mijn Videokaart moest updaten naar de beta-release.
Gedaan, en lange tijd geen last meer van gehad.

Tot nu toe.

Ik startte zonet mijn desktop weer op, log in, laad wat internetpagina's en zet spotify aan.
Na een minuut of 5 gaat ineens het beeld uit, en krijg ik wederom de error 'no signal detected' te zien.
De muziek gaat echter gewoon door...

Vervolgens zet ik de PC uit door de powerknop ingedrukt te houden, en probeer de PC te herstarten met 'normal mode'. Gaat aan, zie in een flits het Gigabyte logo (van moederbord denkik), zie het windowsvlaggetje en zwart.
'Safe mode with networking' : een lijst met .sys bestanden worden geladen, en dan stopt het. Bovenaan het scherm zijn een paar rijen pixels met verschillende kleurtjes, een paar knipperen maar verder gebeurt er niks. Voor zover ik zo snel kan bekijken, zijn het dezelfde pixels op beide monitoren.

Ik denk zelf dat het aan de videokaart ligt, en dus probeerde ik mijn monitoren via een andere aansluiting in de CPU videopoort te pluggen, alleen past dat niet. De monitoren staan standaard aangesloten via twee DVI kabels aan de videokaart, en ik kan ze ook aansluiten met VGA kabels (voor mijn laptop bijvoorbeeld).
Als ik dan de laptop aansluit op het rechterscherm, laat die mooi zien wat er op mijn laptopscherm te zien is...

Ik weet nog wel dat op mijn linkerscherm ik een (exact één) pixel heb die constant groen is, en van het rechterscherm is de led in de powerknop defect (die geeft nml geen licht meer, de linker kleurt mooi blauw).

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om dit te verhelpen?

Specificaties PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 223,95€ 223,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 77,95€ 77,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD7500BPVT, 750GB€ 60,97€ 60,97
1Cooler Master CM 690 III Window€ 74,95€ 74,95
2BenQ DL2215 Zwart€ 98,74€ 197,48
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 26,95€ 26,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,79€ 12,79
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 84,85€ 84,85
1Crucial MX100 256GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie

Edit 13:17: Zojuist opgestart in normale modus, tot nu toe gaat alles goed... Ondanks dit ben ik toch wel benieuwd hoe dit komt, en hoe ik het kan voorkomen.
Hier een printscreen van een grote lijst errorlogs: (er ontbreken 3 onder, maar dat zijn allemaal van hetzelfde type als het gros erboven)
Plaatje op dropbox

[ Voor 3% gewijzigd door Diamundo op 12-03-2015 13:25 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:04
stuur de vidkaart terug. Ik heb het zelfde probleem gehad. niet echt te verklaren maar dat verhielp het probleem wel. Toen ging het gepaart met een hoge temperatuur van de videokaart. als ik jou was zal ik de kaart testen met Furmark om het zeker te weten. als hij momenteel helemaal niet doorstart zou ik proberen de monitoren toch op een manier op je mobo aan te sluiten met een hdmi kabel. de meeste DVI-D monitoren hebben ook een HDMI mogelijkheid

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt me eerder dat er iets anders fout is.

Het is namelijk de search gatherer die crashed. Voor hetzelfde geld heb je een dode HDD of SSD of loopt er iets anders niet goed.
Feit dat je niet in veilige modus kan booten eerder zegt genoeg, zelfs met een zwaar beschadigde videokaart is het vaak mogelijk om gewoon in veilige modus te booten doordat je de videokaart versnelling niet aanspreekt.

Probeer eerst eens memtest x86+ via bijvoorbeeld een Ubuntu live cd. Gaat dit een aantal uur goed dan weet je dat dat stabiel is. Ga daarna kijken of je cpu in orde is, met OCCT of Prime95.
Lees daarna je SMART van je disken eens uit, als deze fouten geven dan kan het zijn dat er een aan het sterven is.

Edit:
Het kan ook geen kwaad om te kijken of je Windows installatie nog in orde is. Daar was volgens mij een commando voor maar dit weet ik niet zo maar uit mijn hoofd :p.

Indien dit allemaal goed gaat, deinstalleer dan je videokaart drivers, boot naar veilige modus en draai dan DDU. Installeer dan je videokaart drivers opnieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-03-2015 16:28 ]

• Diamundo
  • Niet online
@peize9:

Ik zal die tool eens gebruiken, na een tweede keer opstarten hoorde ik inderdaad de fans even heel luid draaien wat ik normaal gesproken nooit hoor. Als je overigens op de link klikt van de beeldschermen en naar specificaties gaat, zul je:
Video in D-Sub (VGA), DVI-D
zien. Daar staat geen HDMI bij ;)

@Sp3ci3s8472:
Met een dode schijf bedoel je waarschijnlijk de bootschijf? Zoals je kunt zien in mijn edit kon ik later ineens wel weer succesvol opstarten, en hij staat nu nog steeds aan... :S

Ik zal zo even een liveUSB maken, en vannacht een memtest aan zetten. Dan kan ik morgenochtend wel Prime95 pakken (volgensmij heb ik die namelijk al geinstalleerd) en vervolgens een SMART test doen over alledrie schijven (bootSSD en twee data HDD's, al denkik niet dat het aan die laatste twee ligt maarja)

Over dat commando, volgensmij bedoel je sfc /scannow?

Ik zal morgen de resultaten posten!
Bedankt voor de suggesties!

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04:13
Ik heb net even snel alles in gevuld in een psu calculator en daar uit blijkt je voeding te licht. Probeer er een te lenen en kijk dan even

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:38
Een 550 watt voeding van seasonic hoort meer dan genoeg te zijn voor dit systeem! Ofc kan de voeding mogelijk gaar zijn, maar Dan zou ts wss andere problemen hebben.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:59
Probeer anders eens de geïntegreerde grafische kaart. En kijk of het dan wel goed gaat.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-01 19:16

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk is naar eventuele energie modussen op je monitor en zet die uit.

[ Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 13-03-2015 13:09 ]

• Ted.van.es
Wat je anders nog kunt doen is een Intel burn test en een grafische benchmark te gelijk te draaien zodat je systeem 100% belast wordt. Als hij dan crasht dan kun je nog de benchmark van je videokaart doen als hij dan crasht dan weet je dat het je videokaart is. Als hij dan niet crasht dan kun je die van de cpu nog doen en als hij dan ook niet crasht dan weet je dat je voeding te licht is om alles van kracht te voorzien als alles bezig is.

• Diamundo
  • Niet online
Ik heb vandaag geen tijd gehad voor een memtest, morgen ben ik een aantal uur te sporten dus ik ga 'm dan aanzetten.

@Ted.van.es: Ik heb ook een tool van de vriend gekregen waarmee ik de PC heb gebouwd, en we hebben 'm beide ingevuld en het zou (nadruk) goed moeten zijn...
Ik deel dus eigenlijk de mening van @Ardjee

@paragon: je bedoelt het systeem aansluiten op de CPU HDMI poort? Ik zal het eens proberen, maar ik heb er inmiddels geen last meer van gehad, dus ik denk dat het dan ook goed zou moeten gaan...

@caanova1984 Heeft ie niet. Tenminste ik kan niks vinden in het menu als ik met de knopjes ga spelen die op het scherm zitten.

@Ted.van.es: bedankt, ik zal dat morgen eens proberen na alle andere dingen :P
Volgensmij ben ik de hele avond wel zoet :)

• Ted.van.es
wat zijn eigenlijk de erros die Windows geeft?

• Diamundo
  • Niet online
@Ted.van.es : zie mijn eerste bericht, edit onderaan. Staat een link naar een plaatje, en dat zijn de logs van "view event logs".
Andere errors krijg ik niet, want toen het beeld het niet deed, zag ik HELEMAAL niks :P

Pagina: 1