Toon posts:

Daar gaan we weer... GPU blaast hard, maar geen beeld. Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Haai,

Twee eerdere topics (nummer één en nummer twee) heb ik al gepost omdat ik problemen had met wat ik denk dat mijn videokaart is. De eerste keer had het zichzelf verholpen, vervolgens lange tijd geen problemen mee gehad, tot afgelopen dinsdag (eigenlijk maandagavond) (deel 2).

Wat het probleem dus is: ik heb zojuist wederom mijn PC aangezet, ik kon prima inloggen en windows laadde alles normaal (er zat wel even een aantal tellen tussen het inloggen en het tevoorschijn komen van mijn bureaublad, daartussen was het een zwart scherm met cursor), ik ging naar Gmail om een mailtje te typen, en na het eerste woord ging het beeld uit, een fan in de tower ging heel hard blazen gedurende een seconde of twee, ging toen weer terug naar zijn normale toerental (vrijwel stil), en ik zat zonder video-output.

PC uitgedrukt, en weer opnieuw aangezet - geboot in normale modus - en nog voordat ik kon inloggen gebeurde hetzelfde. Beeld uit, ventilator een tel op max, dan terug naar vrijwel idle, en that's it.

Nu heb ik weer opnieuw opgestart en heb ik veilige modus met networking gekozen en zit ik dit te typen terwijl ik de SMART scan van mijn SSD uitlees.

Wat ik een paar dagen geleden heb gedaan, is met behulp en advies van een paar redditors de GPU drivers deinstalleren en een nieuwere driver te installeren. Dat ging goed, en die avond kon ik weer prima gamen. Woensdag geen problemen ondervonden, donderdag en vrijdag zonder problemen series zitten streamen, en ik zet 'm vandaag het eerst weer aan en patsboem niks. Heuj... Zucht. Daar gaan we weer.

Ik post hieronder screenshots van het 'Error Scan' tabblad van de trialversie van HDtune van mijn drie schijven (boot SSD, primaire opslag HDD, opslag HDD voor films die ik nooit gebruik). Ik heb - zoals in deel 2 te lezen is - een live usb gemaakt met Ubuntu 14.04, maar daar kan ik geen memtest (x86+) mee uitvoeren. Wat doe ik fout?

SSD.png
primaire HDD.png
secundaire HDD.png

In deel 1 was er iemand die het had over de search gatherer die gecrashed was, wat bleek uit de errorlogs die ik toen had gepost. Ik heb ze zojuist nog eens bekeken, en zowaar staat hij er nu weer bij. Echter, in tegenstelling tot de eerste keer kon ik de tweede keer en deze keer wél in veilige modus booten.

In deel 2 heb ik ook de stroomopstelling besproken, die zit nu als volgt: stekkerdoos met 6 stekkers: twee monitoren, bureaulamp, PC, speakers, printer; stekkerdoos is ingeplugd op het stopcontact. Enige nadeel wat ik hier dus van ondervind is dat ik 4 knopjes aan moet zetten (printer en lamp blijven uit) ipv 2, maarja :P

Iemand een tip of een idee?

[Voor 2% gewijzigd door Diamundo op 19-04-2015 16:31. Reden: Plaatje scan HDD 2 toevoegen]

Ik denk na over de woorden van het leven.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:01
Ted.van.es schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:06:
Wat je anders nog kunt doen is een Intel burn test en een grafische benchmark te gelijk te draaien zodat je systeem 100% belast wordt. Als hij dan crasht dan kun je nog de benchmark van je videokaart doen als hij dan crasht dan weet je dat het je videokaart is. Als hij dan niet crasht dan kun je die van de cpu nog doen en als hij dan ook niet crasht dan weet je dat je voeding te licht is om alles van kracht te voorzien als alles bezig is.
Quote hierboven is van een ander advies die de ts al eens had gehad.

@TS Had je die memtest al gedraaid? Had je die PC al eens naar beneden gesleept en aangesloten op de big ass tv die daar staat?

Voorzover ik lees krijg je hier goede adviezen maar ga je mee in adviezen die je op andere forums krijgt...

Edit: waarom open je steeds nieuwe topics over hetzelfde probleem? Vul je eigen topic aan dat is een policy op tweakers.

[Voor 10% gewijzigd door j-phone op 19-04-2015 02:19]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-03 22:01

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

j-phone schreef op zondag 19 april 2015 @ 02:15:
[...]

Had je die memtest al gedraaid? Had je die PC al eens naar beneden gesleept en aangesloten op de big ass tv die daar staat?

Voorzover ik lees krijg je hier goede adviezen maar ga je mee in adviezen die je op andere forums krijgt...
Inderdaad, haal die videokaart er eens uit en ga dan eens kijken of je systeem echt stabiel is. Niet steeds als het probleem een tijdje wegblijft er van uit gaan dat het is opgelost. Want dat gebeurt nu dus.

Kijk dus of je pc stabiel is op de onboard graphics, sluit je pc dus aan via HDMI op je grote tv. Draai dan een aantal tests om te zien of hij stabiel is. Dus memtest x86+ (met name de plus is belangrijk :P), Prime95 of OCCT of iets anders om je CPU te testen.

Werkt dit allemaal zonder problemen, doe dan die bios update die ik in het vorige topic voorstelde.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 19:35
Memtest86 kun je ook als bootable cd downloaden, dus brand deze op een cd/usb stick.
Dit heb je ook nodig bij pc's repareren, wat je nu dus aan het doen bent.

Zoals boven gezegd wordt test je pc met diverse software, met en zonder hardware(bijv videokaart).
Ook alle andere hardware proberen te verwijderen en dan de pc te testen, hardware welke defect is kan hele rare dingen doen.
Voeding, hier misschien een lenen en testen of het dan beter gaat, wel lenen anders heb je er 2 en je pc werkt nog steeds niet.

Videokaart driver, verwijder driver, dan een driver cleaner gebruiken(om resten van de driver te verwijderen), dan nieuwe driver installeren, hier dus oude versies en nieuwe versies proberen, kijk ook of je alleen problemen hebt bij bepaalde spellen of bepaalde software.

Videokaart uitwisselen, dus leen er een.
Videokaart in een andere pc testen.
Andere videokaart kabels poberen naar de monitor.

[Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 19-04-2015 07:21]

• Diamundo
  • Niet online
Op dit moment ben ik bezig om memtest x86 PLUS :P op een cd te zetten, draai ik die als de errorscan over mijn derde schijf klaar is.

Verder heb ik vanavond niet zoveel tijd dus zal het morgenmiddag worden dat ik 'm aan de TV hang (zonder GPU) en zal ik eens zien of het dan goed gaat. Maakt het ook uit of ik die memtest draai terwijl ie aan de TV hangt zonder GPU of mag het ook mét, aan mn eigen monitoren? Voor zover ik begrijp wordt er geen OS gestart dus worden de drivers (hardwareversnelling of zoiets) van de GPU niet aangesproken, dus lijkt het mij dat ik dat ook op mijn eigen monitoren kan doen.

Morgenmiddag zal ik ook dan Prime95 (staat al geinstalleerd) draaien, en ik heb Unigine Valley benchmark voor de GPU eropstaan, draai ik die wel tegelijk.

Wat betreft voeding en GPU lenen, dat wordt wel een beetje een probleem denkik :/ maar ik zal zien of iemand van mn studie wat te leen heeft, en anders misschien even aankloppen bij de plaatselijke computer reparatie zaak of die wat hebben.

Kan het serieus aan de kabels liggen? Ik heb namelijk in veilige modus wel prima beeld, en het lijkt me vrij raar als de GPU helemaal loco gaat omdat een kabeltje stuk is (as in, de verbinding ná de GPU zou niks moeten doen aan de GPU zelf)...

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zomaar even een gokje in het wild, gechecked op malware? Er is malware in omloop dat je GPU gebruikt voor het minen van bitcoins. Second; een GPU dat blaast maar geen beeld doet is vaak de stroom er naar toe. Check even de connectoren of daar de stekkers goed in zitten.

Je schrijft dat je gespeeld had met drivers en later geen beeld meer hebt. Als je veilige modus nog wel inkomt zou ik de drivers deinstalleren en nieuwe ophalen bij nvidia of amd. :)

M'n magische bol werken.

• Diamundo
  • Niet online
Juist, ik heb zonet de derde schijfscan afgerond en geen van de drie laat ook maar 1 fout zien, dus die mogelijkheid kunnen we waarschijnlijk afstrepen. Ik ga straks naar mijn werk en laat dan gedurende een uur of 4 de memtest draaien die ik zo aan ga zetten, en zal de resultaten hier wel posten vanavond.

Edit: oh en wat de stekkers betreft: dinsdag heb ik de GPU eruitgehaald en weer eringezet, en alle (ALLE) kabeltjes in de case aangedrukt. Er was een kabel die wat steviger vastklikte, namelijk van de GPU, maar dat was voordat ik 'm eruitgehaald heb. Daarna heb ik alle kabels nogmaals aangedrukt en ook de kaart zelf, dus ik denk dat die wel vast zitten.

Meer edit: ... Of toch niet. Ik heb eerst geprobeerd een iso vanaf http://memtest.org/#downiso te downloaden en te branden op een CD, maar die CDrom wil uiteindelijk niet branden. Die kan ik waarschijnlijk wel afschrijven.

Toen heb ik van dezelfde site een Windows USB installer gehaald en die geinstalleerd op de usb stick. Ging prima, en er stonden heus wat bestandjes op. Dus ik reboot, pas de boot sequence aan, en word gegroet door het windowsscherm. Blijkbaar pakt ie 'm niet als bootbare drive.

Ik moet zo weg, dus vanavond wordt er geen memtest uitgevoerd, jammer genoeg. Ik zal bij verdere pogingen wel even de CD-rom drive en extra HDD loshalen aangezien ik die toch niet gebruik (eventueel branden heb ik de familie pc wel voor).

[Voor 72% gewijzigd door Diamundo op 19-04-2015 16:53]

• Diamundo
  • Niet online
Ik heb zojuist een uur lang Prime95 gedraaid, alle vier cores waren bezig. 30 tests, 0 errors. Dit was zonder GPU erin, btw.
Ik ga 'm nu terugzetten en zien of ik kan booten dan, en if so, prime weer draaien + GPU benchmark.

PC staat aangesloten via HDMI kabel (cpu dus), laat ik mooi zo zitten.

Edit: GPU erin gedaan, case nog open aangezet (als ie ging blazen even kijken wat precies ging blazen maar helaas). Bootte prima tot loginscherm, alleen keyboard wou geen input doorgeven. Backlight wilde wel aan en uit. Verschillende USB poorten geprobeerd but alas.

PC uitgezet, case dichtgedaan, en gereboot.
Dit keer wou ie wel inloggen, maar terwijl ik FurMark opzocht ging het beeld weer weg. Op dit moment zat de HDMI kabel in het moederbord geplugd, die heb ik in de kaart geplugd maar geen verandering.

Maar weer uitgezet... Ik begin sterk te vermoeden dat het inderdaad aan de GPU ligt :-(

En het vreemde is, ik krijg bij elke boot ook één piepje van de moederbordspeaker, wat volgensmij vertaalt naar "alles oké"... (toch? :P)

Overigens, hoe kan ik memtest runnen als ie 'm niet accepteert op de usb (NTFS format)?

[Voor 58% gewijzigd door Diamundo op 20-04-2015 15:49]

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
1x piep doet mij weer aan een oude computer met Windows 98 denken :+

Ik heb zelf een probleem gehad, dat als de monitor na een tijdje uitgaat (Screensaver), dat het beeld niet meer terug komt en de monitor zegt geen beeld te krijgen. Maar dit is toch wel een ander probleem denk ik. Zit de kabel in de monitor wel goed?
BIOS update is misschien inderdaad wel handig, misschien dat alles dan stabiler loopt.

• Jism
  • Niet online
Dus je PC is stabiel, echter met het plaatsen van je videokaart gaat het na een paar seconden in windows al mis. Dan zou ik het zoeken in de koeling van je grafische kaart. Zo'n fan slaat niet voor niks aan op 100%. Zit ie niet gewoon vol met stof?

M'n magische bol werken.

• Diamundo
  • Niet online
@Jacco, ik denk van wel (kabel vast), aangezien ik in safe mode geen problemen heb... BIOS update is miss wel handig idd.
Ga ik morgen mee bezig.

@Jism, sterker nog: alleen de eerste keer in een x aantal tijd geraak ik in (normal mode) windows.
Het is overigens ook willekeurig of er wel of niet fans gaan blazen en hoelang...
Er zit een klein laagje stof op, maar niet veel, het is amper zichtbaar nml. En ik heb het wel eens goed bekeken, alle fans zijn een klein beetje stoffig en allemaal doen ze het prima...
(Misschien zou ik m in de zomer eens moeten uitspuiten :P)

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-02 05:30
en is de GPU al in een ander systeem getest? het komt mij nu vooral op gis werk over op wat het nu echt is. terwijl het probleem bij de GPU of de voeding zou moeten liggen lijkt mij..

heb je ook al eens geprobeerd om alle extra case fans even los te koppelen? ik heb een keer eerder gehad dat een case fan niet goed was waardoor de pc ook niet wilde booten, misschien dat eentje niet helemaal lekker is.

gametag: estruqiarixs

• Jism
  • Niet online
Een PSU dat overbelast wordt slaat af. Een PSU dat overbelast wordt en niet afslaat zal een PC laten chrashen. Maar zijn symptoon is dat het heel even allemaal draait, en erna op z'n bek gaat. Technisch zou Intelburn test ook een zwakke PSU moeten laten chrashen.

Voordat je het windows opstart scherm, druk eens F8, en kies veilige modus met netwerkondersteuning. Vanuit hier ga je een nieuwe "verse" driver installeren vanaf http://www.amd.com/ > Ik ga er vanuit dat het nog steeds om de 290x gaat zoals in je vorige topics.

Installeer de drivers, en reboot. Het zou nu opgelost moeten zijn. Is dat niet het geval? Hoe is het aangesloten, de videokaart? Met 2x PCI-E stekkers direct vanaf voeding? Of een "Splitter" vanaf een andere stekker regelrecht je kaart in?

[Voor 4% gewijzigd door Jism op 20-04-2015 23:41]

M'n magische bol werken.

• Diamundo
  • Niet online
@Jism, de voeding komt vanaf twee PCI-E kabels rechtstreeks vanuit de voeding.

Vervolgens heb ik in safe mode DDU gedaan en via amd.com de nieuwste (niet beta) release gedownload - alleen is dat exact dezelfde als die ik eerder had geinstalleerd (hier).

Ik zal 'm nogmaals installeren en daarna de BIOS updaten die ik hier vandaan heb gedownload (versie F6, wederom de niet-beta release).

I'll keep ya posted.

Edit: ik probeer de drivers weer te installeren, maar zowel bij de standaard als de custom installatie (wel of niet inclusief junk programma's) krijg ik een 'failed to load detection driver' error (2x). beide keren druk ik op OK, en dan krijg ik een progress screen te zien met twee volle balkjes waarbij de tweede 'failed to detect system configuration' is. Ik kan dan alleen op kruisje of cancel klikken, maar geen van beide doet iets - task manager en dan End Process is de enige manier om t weg te krijgen. Ik ga wel even rebooten, zien of dat wil helpen.

Edit: gereboot maar hij wou niet naar F8 scherm, dus nu in normale modus, en dan wil ie wel de drivers installeren. Weird, but oh well. Bios updaten maar.

Edit: BIOS update zeurt dat ik een verkeerde versie heb, en dat ik moet controleren of ik een 64 of 32 bits machine heb (antwoord is 64 bit), en daarna de software publisher moet contacteren.
Het mooie is, er is geen verschillende versie van Gigabyte, ik kan alleen kiezen uit welke release (F3 t/m F7, F7 zijnde de beta release) en vervolgens welke wereldregio. *ZUCHT*
(overigens, huidige BIOS versie is F5 zo te zien)

[Voor 50% gewijzigd door Diamundo op 21-04-2015 20:02]

• Diamundo
  • Niet online
Ben ik weer!
Ik heb zonet de PC aangezet in normale modus, de standaard programma's (email, spotify, chrome) startten allemaal zonder problemen.
Ik zette ook mijn Technic Launcher (modded minecraft) aan en startte een modpack.

En ja hoor, een minuutje later is het beeld weer uit, compleet met eventjes blazende ventilatoren. Echter daarvoor had ik de muziek al gestart, en terwijl ik dit typ speelt die nog vrolijk door. Het is dus vrij duidelijk dat het geen systeemwijde crash is.

Zal ik maar gewoon mijn videokaart RMA'en? Ik weet namelijk niet of er nog andere opties zijn - BIOS wil namelijk ook niet updaten...

Edit: gereboot, normale modus wederom, en dit keer NIET minecraft gestart maar wel de muziek weer aangezet, en slechts een (heel klein) beetje facebook gaan scrollen.

Dit keer was er geen geblaas, maar het beeld is al wel weer weggevallen. Muziek speelt nog steeds vrolijk door.

[Voor 18% gewijzigd door Diamundo op 22-04-2015 19:41]

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-01 21:04

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Kun je een andere GPU lenen? Kijken of hetzelfde effect weer wordt bereikt. Anders zou ik inderdaad de GPU RMA sturen.

Show me your moves.

• Diamundo
  • Niet online
Ik heb een post gegooid in wat facebook groepen van de studievereniging en jaargroep, eens zien of daar iemand wat voor me heeft (informatica, dus grote kans dat in case er iemand is met een GPU te leen, het daar is).

• Jism
  • Niet online
Wat betreft je bios, om deze te updaten vanuit windows moet je wel de juiste versie gebruiken. Dus 32 bit op 32 bit, 64 bit op 64 bit besturingssysteem.

Wat betreft je systeem; ik denk dat er toch iets aan de hand is met je videokaart. Zit er nog voldoende pasta tussen en niet uitgedroogd?

[Voor 10% gewijzigd door Jism op 22-04-2015 20:09]

M'n magische bol werken.

• Diamundo
  • Niet online
@Jism, dat snap ik. Ik heb een 64 bits OS, maar op de site van de moederbord manufacturer, kan ik niet kiezen hoeveel bits-versie ik wil...

Ik heb geen flauw idee wat betreft koelpasta op mijn GPU, ik heb 'm namelijk nooit opengemaakt en dus zit de standaard koelpasta er nog tussen (ik ben net iets minder happig om componenten zelf open te maken om koelpasta aan te brengen, dan tussen losse componenten :P )

Ik kan van een studiegenoot een ATI Radeon HD 5750 lenen, dus we zullen morgen eens zien of dat wat wordt.

• Diamundo
  • Niet online
Nou, ik heb de geleende kaart eringedaan, en (aangezien die slechts 1x 6pins PCI-E nodig heeft) één van de twee 6+2 pins kabels erin gestoken, en vervolgens geboot. Geen beeld, zelfs geen bios piep. Paar keer geprobeerd maar steeds hetzelfde (geen) resultaat.

Toen heb ik de andere kabel geprobeerd, maar alas. Geen piep, geen beeld.

Nu heb ik mn eigen kaart er maar weer ingestoken, en nu krijg ik wel de vertrouwde bios-piep. Meteen geboot naar veilige modus, en ik denk dat ik maar eens een mailtje ga schrijven naar de webshop waar ik 'm vandaan gehaald heb.
Edit: RMA aangevraagd (megekko).

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 21:11
Toch snap ik het niet.
Je leent een andere videokaart, die werkt ook niet.
En dan ga je nu je eigen videokaart RMA sturen?
De logica ontgaat me een beetje.

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-03 18:40
Al een andere voeding geprobeerd? Misschien dat die het net niet meer trekt.
Of je eigen videokaart in een ander systeem?

• Diamundo
  • Niet online
@Arjant2, die andere videokaart was 4 jaar oud. Lijkt me sterk dat die meer stroom trekt dan mijn eigen en die wil wel een piep geven, maar de geleende wil niet piepen...
Plus alles wijst de richting van de GPU uit, dus als ik die RMA weet ik iig dat die het daarna weer doet. Toch?

@whersmy, ik kan proberen ook een psu van iemand te lenen, maar ik weet ook niet of ik daar aan kan komen.
Ander systeem: de enige die ik kan bedenken is de pc van mijn ouders, een erg low-end desktopje waarbij ze vrij waarschijnlijk denken dat ik alles sloop met een moker en dus mag ik er niet aanzitten... (Plus wss kan hun PSU het al helemaal niet aan)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee