Onduidelijke voorrangssituatie rotonde

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

General_Snuss schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:03:
[...]

Dat heeft de wegbeheerder gedaan, kijk eens wat verder terug in die straat.

Die omgekeerde driehoekjes zijn echt geen wegversiering, die hebben een functie.
Natuurlijk hebben die een functie. Die betekenen dat voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de kruisende weg. En dat betekent dat bestuurders op de kruisende weg ongehinderd hun weg moeten kunnen vervolgen.

De constructie is echter zo dat wanneer je op die linker oprit rijdt en je weg vervolgt over de buitenste baan van de rotonde (wellicht niet de bedoeling maar niet verboden), je nooit ofte nimmer kruisend verkeer zult tegenkomen op je weg. Je komt hooguit naast een auto terecht die op de middelste baan rijdt, en die kan ongehinderd zijn weg vervolgen, namelijk de binnenste baan waar die op rijdt. En als die dan vervolgens de rotonde af wil een eindje verderop, zal die juist aan jou voorrang moeten verlenen.

Dit is overduidelijk niet de bedoeling van de wegbeheerder, maar door de belijning op de rotonde is dat wel het resultaat...

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 13-03-2015 15:11 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan snap je het dus gewoon niet als je dat doet en mag je nog eens een keer een rijles nemen. Een beetje inzicht en nadenken mag best. Het is voor een wegbeheerder onmogelijk om iedereen aan zijn handje te gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:12:
Dan snap je het dus gewoon niet als je dat doet en mag je nog eens een keer een rijles nemen. Een beetje inzicht en nadenken mag best. Het is voor een wegbeheerder onmogelijk om iedereen aan zijn handje te gaan houden.
Nou, ik zou het eigenlijk willen omdraaien, de verkeersregels zijn duidelijk en de wegbeheerder dient zich hier ook aan te houden en dan kunnen ze bedenken dat dit niet werkt en een onduidelijke situatie oplevert. In mijn ogen heeft Albantar het volledig bij het rechte einde.

[ Voor 5% gewijzigd door MeNTaL_TO op 13-03-2015 15:19 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jij snapt kennelijk mijn punt ook helemaal niet, ciris. Als ik daar zelf zou rijden, dan zou ik voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, dat is het probleem niet. Het probleem is dat de voorrangssituatie gewoon onduidelijk is. Want als groen die buitenste baan op rijdt hindert hij bij het oprijden van de rotonde helemaal niemand, want rood zit daar op de binnenste baan. Het conflict met rood ontstaat pas op het moment dat rood een baan naar rechts wil om vervolgens de rotonde af te gaan.

Vergelijk het met een invoegstrook op de snelweg. Er rijdt iemand op de linker baan (rood) en er rijdt iemand op de invoegstrook (groen), grofweg naast elkaar met dus één baan ertussen. Uiteraard mag groen gewoon invoegen want hij hindert rood niet. Als rood daarna naar de rechterbaan wil, zal hij voorrang moeten verlenen aan groen die daar inmiddels al rijdt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:54
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:10:
[...]

Natuurlijk hebben die een functie. Die betekenen dat voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de kruisende weg. En dat betekent dat bestuurders op de kruisende weg ongehinderd hun weg moeten kunnen vervolgen.

De constructie is echter zo dat wanneer je op die linker oprit rijdt en je weg vervolgt over de buitenste baan van de rotonde (wellicht niet de bedoeling maar niet verboden), je nooit ofte nimmer kruisend verkeer zult tegenkomen op je weg. Je komt hooguit naast een auto terecht die op de middelste baan rijdt, en die kan ongehinderd zijn weg vervolgen, namelijk de binnenste baan waar die op rijdt. En als die dan vervolgens de rotonde af wil een eindje verderop, zal die juist aan jou voorrang moeten verlenen.

Dit is overduidelijk niet de bedoeling van de wegbeheerder, maar door de belijning op de rotonde is dat wel het resultaat...
Je staat dan links voorgesorteerd en gaat rechts je weg vervolgen. 8)7

een stukje terug in de transvaalstraat staat een groot blauw bord met wat in welke richting is en een situatieschets.

Vervolgens wordt de weg in tweeen gesplitst met voorsorteerpijlen. een linkerhelft en een rechterhelft. de rechterhelft is voor als je de 1e rechts wilt of rechts op de rotonde wil blijven. De linkerhelft mag je alleen rechtdoor. Daar die je bij de rotonde ook de linkerbaan te nemen. (je staat immers ook links voorgesorteerd)

Er staan haaientanden. Moet ik als ik links voorgesorteerd sta verkeer op de binnenbaan van de rotonde voor laten gaan? (JA is het antwoord) mag ik als ik links sta voorgesorteerd opeens de rechterbaan nemen (NEE)

Een beetje logisch nadenken mag wel. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:22:
Jij snapt kennelijk mijn punt ook helemaal niet, ciris. Als ik daar zelf zou rijden, dan zou ik voorrang verlenen aan verkeer op de rotonde, dat is het probleem niet. Het probleem is dat de voorrangssituatie gewoon onduidelijk is. Want als groen die buitenste baan op rijdt hindert hij bij het oprijden van de rotonde helemaal niemand, want rood zit daar op de binnenste baan. Het conflict met rood ontstaat pas op het moment dat rood een baan naar rechts wil om vervolgens de rotonde af te gaan.

Vergelijk het met een invoegstrook op de snelweg. Er rijdt iemand op de linker baan (rood) en er rijdt iemand op de invoegstrook (groen), grofweg naast elkaar met dus één baan ertussen. Uiteraard mag groen gewoon invoegen want hij hindert rood niet. Als rood daarna naar de rechterbaan wil, zal hij voorrang moeten verlenen aan groen die daar inmiddels al rijdt.
En als rood dan gewoon netjes zijn richtingaanwijzer gebruikt en groen zijn ogen dan is er dus niks aan de hand. Deze situatie is echt niet anders dan alle andere dubbele rotondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ja het is overduidelijk dat het zo de bedoeling is maar het punt is dat dat niet verplicht is, General_Snuss. Je kan daar best links voorsorteren en dan de buitenste baan pakken. Sterker nog, de belijning lijkt bestuurders op de linker voorsorteervak juist de buitenste baan van de rotonde op te sturen. Het is niet verboden om op een meerbaans rotonde de buitenste baan te gebruiken om halfrond te gaan - sterker nog, dat wordt over het algemeen aangeraden (en de binnenste baan alleen te gebruiken voor 3/4 rond).
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:26:
En als rood dan gewoon netjes zijn richtingaanwijzer gebruikt en groen zijn ogen dan is er dus niks aan de hand. Deze situatie is echt niet anders dan alle andere dubbele rotondes.
Eens. Alleen weten we allemaal dat veel mensen in het verkeer hun kop er niet bij hebben. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Mx. Alba op 13-03-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:27:
Ja het is overduidelijk dat het zo de bedoeling is maar het punt is dat dat niet verplicht is. Je kan daar best links voorsorteren en dan de buitenste baan pakken. Sterker nog, de belijning lijkt bestuurders op de linker voorsorteervak juist de buitenste baan van de rotonde op te sturen. Het is niet verboden om op een meerbaans rotonde de buitenste baan te gebruiken om halfrond te gaan - sterker nog, dat wordt over het algemeen aangeraden (en de binnenste baan alleen te gebruiken voor 3/4 rond).
Niet voorsorteren waar het moet 230,-

(PS je gaat 3/4 rond als je links staat, zie groot blauww bord in de transvaalstraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Goed, maar dan nog: het is niet verboden om helemaal via de buitenste baan 3/4 rond te gaan. Het is niet de bedoeling, maar het mag wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:40:
Goed, maar dan nog: het is niet verboden om helemaal via de buitenste baan 3/4 rond te gaan. Het is niet de bedoeling, maar het mag wel...
Nee, maar links voorsorteren en dan op de rechterbaan gaan rijden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Is dat zo? Dat het niet de bedoeling is, is duidelijk, maar is er ook een regel of wet die dat zo stellig zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:55:
Is dat zo? Dat het niet de bedoeling is, is duidelijk, maar is er ook een regel of wet die dat zo stellig zegt?
En zeker in deze onduidelijke situatie zou ik daar echt wel mijn twijfels over hebben. Ik denk dat als -ingeval van een aanrijding- de bestuurders samen zouden besluiten om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen in verband met de onduidelijke inrichting, ze nog wel een aardige kans maken ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Mijn excuses, ik zie dat ik de blauwe lijn verkeerd heb ingetekend. Vanaf de linker oprit wordt je inderdaad geacht de binnenste rijstrook van de rotonde te nemen dus dan 'kloppen' de haaientanden daar wel.
Wat betreft de rechter oprit denk ik nog steeds dat er discussie over voorrang zou kunnen zijn als je vrij laat van baan wisselt (en een bus moet wel wilt het de scherpe bocht bij de afrit kunnen maken). Voor mezelf heb ik het dus opgelost door scherper in te sturen: zo snel mogelijk naar de rechterbaan en dan maar de afrit wat scherper insturen. Dan sta ik hopelijk sterk ik bij een eventuele aanrijding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zoals in spanje, je voorrang nemen. Hou wel van die mentaliteit in die zuidelijke landen. Hier wordt je meteen onder getoeterd. Poeh die toeter doet ook zo pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
croxz schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:44:
[...]

Mijn excuses, ik zie dat ik de blauwe lijn verkeerd heb ingetekend. Vanaf de linker oprit wordt je inderdaad geacht de binnenste rijstrook van de rotonde te nemen dus dan 'kloppen' de haaientanden daar wel.
Dan hadden ze ook het stoepje wat door kunnen trekken en de haaientanden tegen de binnenste baan aan kunnen leggen. Dan kan het niet fout gaan.
Mx. Alba schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:55:
Niet alles wat niet mag is letterlijk in een regel opgenomen. Links voorsorteren en dan scherp rechts sturen en degene die rechts voorgesorteerd staat 'afsnijden' zou wel eens een overtreding van het art. 5 WVW op kunnen leveren.

[ Voor 227% gewijzigd door argro op 14-03-2015 22:17 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1 2 Laatste