Ik ben afgelopen donderdag nacht begonnen met Skyforge. Ik kwam net terug uit Spanje,had nog een halve week vakantie, en ik zag een thread voorbijkomen op MMO-Champion. Ik probeer altijd alle MMO's uit en de meeste gaan ook weer direct exit.
Korte/ introductie van mijn mindset, hoe ik naar een game kijk om het een goede game te vinden; Skippen kan
Jaren geleden, toen ik nog Vanilla WoW speelde, was ik een hardcore raider. Niet eens in een high-end guild, maar gewoon middenmoot, toch 5 dagen per week elke avond minimaal 4 uur raiden. Toen tBC werd aangekondigd, verdween bij de spelers ~3 tot 4 maanden daarvóór alle wil om te spelen en stonden we opeens met maar 5 man bij de gates van BWL/AQ. Van 5 dagen naar 0. Andere guilds hadden dezelfde problemen.
Ik zat de maanden daarna in een soort burnout. Tijdens het raiden was er een soort gevoel van purpose, maar daarbuiten was het gewoon een, zoals gewoon voor MMO's, best wel saaie aangelegenheid. En dungeons runnen was wel leuk, met vrienden, maar met randoms was ik in die tijd meer bezig met facedesken dan met spelen.
De komst van tBC veranderde hoe ik MMO's speel, volledig. We kregen meer tools als tanks, maar ook weer niet te veel, zoals tijdens/sinds WotLK het geval was/is. 5-man dungeons waren moeilijk, maar niet té moeilijk. Ze waren goed getuned voor mensen die eigenlijk niet veel (meer) raiden, wat voor mij zeker op ging. HC Shattered Halls, HC Steamvault en HC Shadowlabs waren instances waar ik met veel liefde tankte. Ze hadden een bepaalde mate van inzicht en skill nodig. En toen kwam de nerf op Zul Aman, de eerste nerf ,ooit, op content met het doel deze aan alle betalende gebruikers aan te bieden in een MMO.
De content werd steeds simpeler en dungeons waren nog slechts een laagdrempelige springplank naar de al even laagdrempelige 'normal' raids en om de progressie van de dommen vooral niet te stuiten, werden ook deze nog eens versimpeld met de komst van de flex raid.
Tijd voor mij om op te stappen.
Er zijn weinig MMO's geweest die hun spelers ook tijdens de reguliere progressie, zoals levelen, uitdaagden om hun hersenen te gebruiken. Dan heb ik het niet over denkspelletjes zoals in The Secret World, maar een combinatie van reflexen en inschattingsvermogen. Games waar je tijdens het spelen een bepaald level van Awareness nodig hebt.
Rift had het, kortstondig. T2 dungeons werden te moeilijk gevonden en TRION capituleerde. Toen onze healer niet meer werd uitgedaagd en de tank T2 opeens solo'de, was het wederom tijd om te stoppen. We naderden allemaal de 25-27, met een sociaal leven, dus raiden was geen optie en is voor mij nog steeds hooguit een bijkomstigheid.
En toen was daar afgelopen donderdag(mijn wereld) opeens Skyforge
Het begin is even worstelen. Je wordt in een walgelijk intro geïntroduceerd als een Immortal. Ook al zo cliché die naam. Je krijgt dan eigenlijk nog geen skills en speelt een vrij generiek character, die je pas na de eerste ~15 tot 30 minuten kunt customizen. Je hebt vervolgens de keuze uit een drietal classes. De beslissing om de spelers initiëel toegang te bieden tot slechts 3 classes vind ik echt bijzonder vreemd (negatief). Mocht je geen van de drie eerste classes leuk vinden, dan gaat de deur op slot, tenzij je in staat bent minimaal twee weken te doorstaan en je een weg te banen naar een class die je wel leuk vindt.
Je hebt echter wel alle mogelijkheid in de training secties, om die classes goed te leren kennen, dus je hoeft niet blind een class uit te kiezen en kunt je minimaal voorbereiden, voordat je de grind aan gaat.
En die grind, die is zeker aanwezig. Maar waarom zie ik dit wederom als negatief worden opgemerkt, op sites zoals RPS? Welke MMO heeft geen grind? Ik kan er geen enkele noemen. De grind in WoW zit voornamelijk in nutteloze toevoegingen, zoals achievements, of mounts. Grinds die niets toevoegen aan de progressie van je character.
Ik vind deze grind eigenlijk ongelooflijk goed verpakt. Voor het verhaal hoef je Skyforge niet te spelen, maar als je jouw character graag progressie ziet maken, dan is dit dé game bij uitstek om het te doen.
Progressie vindt plaats op meerdere levels. Je 'powerlevel/gearscore' wordt in Skyforge aangemerkt als Prestige. Het is erg verleidelijk om aan te nemen dat twee characters met hetzelfde prestige level even sterk zijn, maar maak die vergissing niet. Prestige is slechts een base-level. Een nummer om je gevoel van voortgang te geven. Unlock je zojuist een nieuwe tank-class en ren je een 5-man dungeon in, waar je ruim voldoende prestige voor hebt, ga er dan vanuit dat je kapot gemaakt wordt. Je hebt je talents en skills van die class echt nodig. De hoeveelheid prestige die ze geven als je ze unlocked, staat niet in verhouding tot de effectiviteit van die skills en talents.
Maar, prestige. Het stelt wel degelijk iets voor. De progressie op prestige is zowel verticaal als horizontaal. Dat klinkt vreemd, maar doordat alle resources een CAP hebben, wordt de manier waarop je prestige verdient, en dus je character sterker maakt, verschoven.
Initieel zal je focus voornamelijk liggen bij het unlocken van 'Nodes' in de Class en Ascension Atlas. Dat zijn nodes, die je bijvoorbeeld bij Path of Exile al eerder hebt gezien, die je primaire stats geven en daar nog een bonus effect bij hebben. Sommige geven je meer max HP, sommige voegen proficiency toe (gear requirement) en andere staan je toe om grotere chapels/temples te bouwen (daarover zo meer). Uiteraard heb je nog andere nodes.
Tijdens het spelen verzamel je items. Die items kun je disassemblen en met de overgebleven stones kun je 'de bonus op gear' upgraden. Die upgrades voegen ook wederom stats en prestige toe aan je character.
Het dragen van steeds beter gear voegt uiteraard ook prestige toe.
Mocht je de cap hebben bereikt op de reguliere (simplified) blauwe, rode en groene nodes, dan kun je je richten op de class-specifieke nodes, die weer andere resources nodig hebben. Die voegen wederom prestige, stats en skills toe aan je character.
Daarnaast zijn er ook nog een aantal religekkies die denken dat jij hun god bent en wie ben jij om ze daar van te weerhouden, toch? Je followers en discipelen(Adapts) voegen namelijk nóg een extra dimensie toe, die ook wederom prestige toevoegt, door secundaire stats aan te bieden op basis van provincies en een zelf gekozen chapel in die provincie. Die secundaire stats zijn vrij divers. Van de bekende "extra critical hit chance" tot "crushing blows"(double base damage chance) tot damage reduction effecten bij hits die je voor meer dan een kwart van je hp raken. Een immens leuke toevoeging die je toestaan je eigen smaak te geven aan een build, naast de al bestaande talents.
Als een side-note, die ik me zojuist realiseer. Ik ben een groot voorstander van dit Discworldiaanse concept, waarbij meer followers, meer power betekent.
Je kunt die chapels,je provincies en je adapts upgraden. Alle upgrades voegen statistics en prestige toe aan je character en dat is die horizontale progressie die ik bedoel. Het follower systeem is niet zoals in WoW een nutteloze toevoeging boven een bepaald level, maar heeft altijd toegevoegde waarde op elk niveau.
De CAP voorkomt 'powerleveling' en voorkomt dat de één 13 classes unlocked en maxed out heeft, waar een ander slechts een fractie daarvan heeft unlocked, maar de cap op prestige is slechts een softcap. Je hebt ruim voldoende mogelijkheid tot progressie.
Sommige dungeon bosses zijn écht goed. Natuurlijk heb je de standaard tank-and-spank gevechten, maar alle gevechten verwachten 'awareness'. Awareness die ook wel eens 'skill' genoemd wordt. Het element in je hersenen dat er voor zorgt dat je bewust bent van het feit dat vuur pijn doet en dat stil staan in vuur zich vertaalt tot meer pijn. Dat element dat ~75% van de hedendaagse gamer mist.
Een voorbeeld is de Lanber Catacombs. Ik heb daar ruim 3 uur in gebivakkeerd, omdat de, elkaar snel opvolgende, andere partymembers niet veel kaas hebben gegeten van simpele game mechanics.
YouTube: Skyforge: How hard Lanber Catacombs are....NOT
Hoe moeilijk kan simpel zijn.
Free to Play, but Free to Pay? Onderweg naar je favoriete classes zul je nodes tegen komen die je toestaan om ze te vullen met 'gems' die extra statistics toe voegen aan je character. Die actie kost de Real Money Ingame Currency (wordt per toevoeging steeds meer) Er zijn verschillende varianten van die nodes en elke node heeft capaciteit voor een
significant aantal stats. Om een voorbeeld te geven, één van die nodes zou gevuld ongeveer 40-50% van mijn huidige statistics bevatten (3500 prestige). Dat vind ik eigenlijk best veel. De vraag of dit een slinks verborgen P2W element is, is daarom relevant. Dat zal moeten blijken.
Al met al heb ik in Skyforge twee zaken gevonden die ik zoek in games. Progressie op verschillende niveaus, waarbij horizontale progressie nog steeds verticale progressie veroorzaakt. Een mooi systeem. Daarnaast zijn de dungeons na ~2600 prestige niet meer zo simpel en zijn de 5-man dungeons zeker een echte uitdaging, waar je een tank zeker nodig hebt. Het gebrek aan healers in Skyforge is ook een briljante toevoeging.
Wie weet mijn nieuwe Vanilla WoW