Sportief, betrouwbaar en goedkoop? Lastige eisen, je vindt veel verrotte afgetrapte bakjes waar je geld in kutn blijven gooien zonder dat het ooit echt fatsoenlijk wordt.
Wederom raad ik dan de Suzuki Ignis Sport aan. 910 kg, 110 pk, zeer betrouwbaar. Weinig onderhoud, weinig wegenbelasting, maar reken er niet op dat je zuiniger rijdt dan 1:14 ofzo. Ignis Sport is een budget GTi, rap in de bochten en dat motortje wil wel boven de 4000 rpm.
Ik heb die van mij (2004, 95.000 km) een paar maanden terug verkocht voor 3250 euro, dat ligt dicht bij je budget.
Volvo T5-R sportief? Voorwielaandrijving, lomp zwaar. Volvo's zijn niet sportief, heel soms wel vlot. Qua dynamiek haalt een Volvo het ruimschoots niet bij de Duitse concurrentie. Volvo is degelijk en gebruiksvriendelijk.
Je betaalt je een ongeluk aan een T5-R. Ignis kost geen drol en op een circuit of een bochtig landweggetje maak je het een T5-R verrekte moeilijk.
Een Honda Civic kan ook. Sportieve Honda's zijn helaas nogal eens aan gort gereden door halve zolen. Maar Honda is kwalitatief goed, zeker de motoren. Ga dan voor de 1.4 75 pk versie, zelden afgeragd, die kun je voor een paar tientjes opschroeven naar 90 pk. Dat 75 pk blokje is teruggeschroefd, kun je zo herstelle (restrictor uit luchtfilterhuis halen meen ik). Dan heb je 90 pk bij 950 kg ofzo, best vlot.
Ga iig niet voor Italiaan of een Fransoos, daar krijg je spijt van. Ze maken hartstikke leuke rij-ijzers maar de oudere occasions zijn gaar, gaarder of gaarst.
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 654400 op 05-03-2015 14:20
]