Ook ik heb flink getwijfeld tussen de M9 en S6. Uiteindelijk ben ik voor de S6 gegaan. De M7 en M8 heb ik gehad en altijd het ontwerp prachtig gevonden. De M8 weg gedaan omdat ik deze te langwerpig en glad vond. Ik was mij steeds bewust ervan dat ie uit m'n hand kon glippen en dat vond ik uiteindelijk toch best irritant worden. En omdat het toestel aan de lange kant is was de gewichtsverdeling niet optimaal en gebruik met 1 hand was daardoor imo niet optimaal/onhandig.
Daarna mijn allereerste Samsung toestel aangeschaft, de Note 4. Eigenlijk m.n. vanwege het prachtige QHD scherm en de supergoede camera. Het formaat...tja, daar heb ik mezelf overheen moeten zetten haha

Maar goed na een aantal maanden moet ik zeggen het went, maar het is altijd aanwezig...nog altijd blijf ik het toestel flink aan de zware en grote kant vinden. Met 1 hand bedienen gaat, maar is uiteraard beperkt (ook al kun je van diverse Samsung handigheidjes gebruikmaken). Het scherm daarentegen blijft iedere keer weer een genot om te zien!
Wat verder echt opvalt, en in reactie op de vragen van Floris-K hieronder, is dat de batterijduur van de Note4 echt uitstekend is. Ook al zijn er 515 pixels aan te sturen, ik doe met gemak minimaal 2 volle dagen op 1 accu...bij normaal tot behoorlijk gebruik van de telefoon. Uiteraard zit er een behoorlijke accu in, maar toch...de accuduur is erg goed te noemen.
Het wachten was dus op de M9 en S6.
Ik zie de voor- en nadelen eigenlijk exact zoals Floris-K al aangaf, dus heb daarover weinig toe te voegen.
Persoonlijk vind ik de M9 qua ontwerp minder dan ik had verwacht/gehoopt, vooral ook door het opstaande randje en de two-tone kleurstelling. Verder is er weinig vernieuwends tov de M8, maar dat kun je 2 kanten op bekijken...omdat het ontwerp van de M8 al zo goed was was er wat mij betreft eigenlijk niet veel aan te passen. Ik had gehoopt op een toestel met betere hoogte/breedte verhouding (sowieso minder langwerpig) en ietsje lichter qua gewicht had gemogen. En ik had echt gehoopt op een QHD scherm. De camera schijnt in de eerste (preview) tests niet super uit de verf te komen, dus daar heb ik dan al snel m'n bedenkingen. Dat is nog even afwachten tot de reviews verschijnen van de echte toestellen in april.
De S6 daarentegen vind ik een mooi, vernieuwend ontwerp, en lijkt mooi handzaam op het 1e gezicht. De glazen achterkant had niet gehoeven voor mij, maar goed. De camera schijnt weer uitmuntend te zijn, op gelijke hoogte met de Note4, als ook het QHD scherm (nu vanwege het kleinere formaat nog meer pixels). Het geheugen is niet uitbreidbaar, maar wel razendsnel. De vingerprint scanner heeft een goede ontwikkeling doorgemaakt. Enfin...voor mij kwam de S6 als beste uit de bus.
En nu is het wachten totdat mijn pre-order op 10 april wordt opgeleverd...