Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Highend ultrabook april 2015

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Highend ultrabook april 2015

Let op! Bij wijze van test pakken we het met de laptop best buy guide van april iets anders aan dan normaal. Normaal gesproken baseren we de keuze van de LBBG op jullie input, ervaringen van de redactie en externe reviews. Dat willen we zo houden, maar we willen de uiteindelijke Best Buy ook zelf getest hebben. Daarom maken we op 20 maart op basis van alle input een keuze voor de Best Buy, waarvan we dan een reviewsample proberen te regelen, die we in de daaropvolgende week testen. Op 1 april hopen we dan een LBBG te publiceren met eigen foto's en eigen testdata. De lbbg van april is wat dat betreft een test, en als alles goed blijkt te gaan willen we vaker proberen de best buys ook zelf te testen.
Highend ultrabook
Ultrabooks zijn er in soorten en maten, maar voor de bbg van april gaan we echt op zoek naar de high-end ultrabooks, waar dan ook een hoog prijskaartje aan mag hangen. Voor maximaal 1500 euro zoeken we dus een laptop, waarbij vooral dikte, gewicht en accuduur van belang zijn. Een goed scherm mag evenmin ontbreken, net als een ssd, al is dat in deze prijscategorie vanzelfsprekend.
Kandidaten
Dells nieuwe XPS 13 kreeg van ons al vijf sterren in reviews: Dell XPS 13: ultrabook met een gouden randje, en komt ook in de verschillende gebruikersreviews met vier of vijf sterren weg. Pluspunten zijn de Broadwell-cpu, scherm met dunne schermranden, hoge resolutie en het kleine formaat, ondanks het 13,3"-scherm. Nadeel is de accuduur die te lijden heeft onder de resolutie van 3200x1800 pixels en de automatische schermdimming die niet uit te schakelen is.

De pricewatch: Lenovo Thinkpad X1 Carbon (20BS003HMH) is superdun, weegt nog geen 1400 gram en heeft ook nog eens een i5-processor van de Broadwell-generatie. De overige specs vallen voor de prijs van ~1400eu wat tegen; de ssd is 180GB groot en het werkgeheugen is slechts 4GB. Met een resolutie van 1920x1080 valt op zich prima te werken op 14", maar veel ultrabooks in deze prijsklasse hebben een hogere schermresolutie. Volgens het Pools PCLab (via GoogleTranslate) zit het ding goed in elkaar, zijn, toetsenbord en scherm goed en zou de accuduur een uur of 8 bedragen. De speakers vallen tegen en een sd-kaartlezer ontbreekt.

Een stuk goedkoper, namelijk voor 1200 euro, is de pricewatch: Asus Zenbook UX303LA-C4376H. Van de 'oude' UX303 schreven we al eens een review, maar de nieuwe 303 is niet veel veranderd. De i7-4510U is vervangen door een i7-5500U, wat wat betere prestaties en waarschijnlijk een langere accuduur oplevert. De overige specificaties zijn niet bijzonder; 8GB ram, 128GB ssd en een full hd-scherm met touch.

Een van deze drie? of toch wat anders? We horen het graag!

Andere bbg-topics voor april 2015:
[LBBG] Basislaptop april 2015
[LBBG] Multimedialaptop april 2015

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
Mee eens - mooi lijstje.

Mogelijke alternatieven:
- Macbook Air (rond April zou de update er ook moeten zijn)
- Acer Aspire S7 (Broadwell edititie)
- Rond April wellicht de nieuwe HP Spectre 360x (nu nog niet uit)
- Lenovo Yoga 3 Pro

En eventueel kan je nog toevoegen als alternatief voor mensen met een kleinere portemonnee:
- Asus Zenbook UX305 (voor 750 euro een prima ultrabook)

... tot zover mijn kennis.

[ Voor 22% gewijzigd door Mad Maniak op 03-03-2015 16:19 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mij lijkt dat een 250gb ssd toch wel een eis is in een ultrabook?? Volgens mij kun je de ssd niet vervangen in de Zenbook's (correct me if i'm wrong) en 120gb zit zo vol, dus zou je altijd met een externe ssd of hdd moeten werken...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 00:25
Vind die 13 inch toch altijd wat klein.

Zou de Lenovo t450s ook wel aan het lijstje toevoegen met 14".

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Vind eigenlijk, hoewel technisch gezien net geen ultrabook, dat de mbp 13' inch retina hier eigenlijk ook wel tussenpast als er toch (veel) geld wordt uitgegeven. En dan zeker het instapmodel voor 1200 euro. Krijg je dan een retina scherm, 8GB ram, een rappe i5 en een gewicht van 1.58kg voor terug. En de accuduur is natuurlijk fantastisch.

De reden dat ik deze verkies boven de air is natuurlijk te wijten aan de kwaliteit van het scherm.

[ Voor 18% gewijzigd door WouterL op 14-03-2015 17:22 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:07
Dell Precision M3800 2015 versie? Hoge resolutie, verkrijgbaar met Ubuntu, iets groter scherm. Of valt dit niet meer onder ultrabook?

• WouterL
Geen ssd in het basismodel. Das zeker een eis voor 1500 euro.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb net voor werk een Toshiba Portege Z30-A-1GX gekocht; ze willen bij ons alleen Toshiba. Ik heb de uitvoering met 256 Gb SSD, 3x USB 3.0, HDMI + VGA output, fysieke LAN-poort, upgrade naar 16 Gb RAM en heeft een full HD 13" mat scherm.

Met de upgrade naar 16 Gb zal het wel boven budget gaan, het was £909 ex VAT (BTW). Zo te zien vergelijkbaar met deze in de Pricewatch: pricewatch: Toshiba Portégé Z30-A-19L, die is net binnen budget met 8 Gb RAM.

Voor ons zijn de poorten van belang, ik vind het erg fijn om VGA te hebben en LAN.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik meen dat jullie niet zo enthousiast waren over de behuizing van de UX303LA. Dit model bied dan de snelste ultrabookprocessor voor het minste geld, maar ik denk dat dat voor deze categorie wat minder relevant is.

Ik denk dat de XPS 13 op elk vlak beter is met een beter ontwerp en dezelfde processor.

Bij de Lenovo Thinkpad X1 Carbon is het jammer dat er maar 4GB ram inzit, maar als je makkelijk bij het ram kan is dit natuurlijk supermakkelijk uit te breiden. Verder is dit model natuurlijk weer een slag groter dan de Dell wat zowel een voor als een nadeel kan zijn.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:07
De X1 Carbon heeft het geheugen op het moederbord gesoldeerd, dus nee, dat kan niet :-)

• Jornv
jammer, had gehoopt dat het met de thinkpads wat minder slecht gesteld was qua onderhoudsmogelijkheden.

Wat mij betreft is de XPS 13 de mooiste en de beste.

En ik denk dat de macbook pro nog steeds een uniek alternatief is. Met een uniek besturingssysteem en de snelle Iris gpu onderscheid hij zich erg van de rest in mijn ogen. Of je net zoveel waar voor je geld krijgt als bij sommige andere modellen valt natuurlijk wel weer over te discussiëren.

• WouterL
Vergelijk de mbp 13 inch maar met de xps. Die is minstens net zo prijzig. De mbp pro 13 is dan ook naar mijn mening een waardig alternatief met goede specs

• Jornv
Het blijft natuurlijk altijd de vraag of je windows of osx wil. Ik weet uit ervaring dat windows op een macbook geen geweldige ervaring is.

Nog een mooie vergelijking tussen de 2 van een reviewer van notebookcheck.net:

Although the MacBook Pro 13 is considerably heavier and larger, the XPS 13 technically encroaches upon the territory of its specs. In brief, I'd say:

Screen: Toss-up (MacBook Pro: Better color coverage, brightness distribution; XPS: Better brightness, contrast, resolution)

Case: Toss-up

Weight/size/portability: XPS

WLAN/communication: MacBook Pro

Maintenance/upgrades: XPS

Input devices: Both are excellent, edge to the MacBook however

Performance: MacBook Pro (CPU by wide margin, storage by a less significant one due to 4K R/W differences, GPU almost equivalent)

Noise levels: Depends on use, but probably equivalent

Temperature: XPS

Speakers: Toss-up

Battery life: Again, depends on use. Toss-up

Price: Difficult to compare value due to features such as touch on the XPS and the fact that some people may not need more than 1080p (which is < $1K on the XPS)... the lower-spec model easily would win out on battery life as well.

----

So yeah, it's hard to recommend one over the other, as both have their relative strengths and weaknesses. I believe it most is up to the user's preference and intended use. You seriously cannot go wrong with either machine, and in my opinion that speaks to just how excellent this XPS 13 actually is.

• WouterL
Hoezo de batterij een toss up? Lijkt me zwaar in het voordeel van de mbp.. Hoewel ik het wel eens ben met de conclusie. Beide zijn erg mooie apparaten. Ga je voor meer raw power : de mbp. Ga je voor ultra light en portable: de xps.

[ Voor 51% gewijzigd door WouterL op 06-03-2015 14:27 ]

• TwistedVision
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 10:00
Waarom dan niet voor de XPS13 met fullHD scherm?
Misschien niet zo "high-end" doordat het geen scherm is met overdreven veel pixels, en "slechts" een i5.
Echter heb je een flinke boost qua accuduur en heb je een mat scherm. Het verschil in de i5 (5200) en i7 (5500 of 5600) qua performance zullen maar weinigen merken denk ik.
Maar waarschijnlijk is het wel een goed alternatief.

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
TwistedVision schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:14:
Misschien niet zo "high-end" doordat het geen scherm is met overdreven veel pixels, en "slechts" een i5.
Echter heb je een flinke boost qua accuduur en heb je een mat scherm. Het verschil in de i5 (5200) en i7 (5500 of 5600) qua performance zullen maar weinigen merken denk ik.
Hoe ziet een 1080P scherm eruit op een 13''? Geeft meer pixels wel meer waarde aan zo'n laptop?

• WouterL
Ik denk het wel. Zelfs QHD is op een 10.1 inch tablet te zien t.o.v Full HD. Niet zozeer dat de pixels dan daadwerkelijk te tellen zijn, maar het oogt wel een stuk scherper allemaal. Of dat meerwaarde voor jou oplevert, is persoonlijk.

• Jornv
TwistedVision schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:14:
Vanaf €999 voor de FHD versie is inderdaad een leuke deal, hoewel ik zelf wel 100 euro extra over heb voor de 8gb ram/256 gb ssd versie van €1099.
Hoewel ik denk dat we met €1500 makkelijk voor de 3200x1800 versie kunnen gaan, vind ik dat de goedkopere FHD optie zeker belicht dient te worden in de BBG.

• TwistedVision
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 10:00
Jornv schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:48:
[...]

Vanaf €999 voor de FHD versie is inderdaad een leuke deal, hoewel ik zelf wel 100 euro extra over heb voor de 8gb ram/256 gb ssd versie van €1099.
Hoewel ik denk dat we met €1500 makkelijk voor de 3200x1800 versie kunnen gaan, vind ik dat de goedkopere FHD optie zeker belicht dient te worden in de BBG.
Dat denk ik ook. En de 1099 is met VIP korting ook "maar" 989 :)

• Jornv
TwistedVision schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:02:
[...]

Dat denk ik ook. En de 1099 is met VIP korting ook "maar" 989 :)
Goed punt, ik was de vip korting alweer vergeten. Ik vroeg me ook al af waarom de XPS 13 laptops hier duurder waren dan US, maar met korting wordt het alweer aardig gelijk getrokken.

• WouterL
Volgens mij heb je in de US ook een VIP systeem?

• Jornv
Ik kan er zo snel niks over US vinden, maar wel over UK. Denk dat als ze in de US vip hadden, dat dat ook wel vindbaar was geweest.

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
In de US schijn je ook een klein beetje korting te kunnen krijgen, maar veel minder dan in Europa.
Uitzondering is als je in het leger zit in Amerika (dan schijn je wel veel korting te krijgen).

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 02:40:
Ik heb net voor werk een Toshiba Portege Z30-A-1GX gekocht; ze willen bij ons alleen Toshiba. Ik heb de uitvoering met 256 Gb SSD, 3x USB 3.0, HDMI + VGA output, fysieke LAN-poort, upgrade naar 16 Gb RAM en heeft een full HD 13" mat scherm.

Met de upgrade naar 16 Gb zal het wel boven budget gaan, het was £909 ex VAT (BTW). Zo te zien vergelijkbaar met deze in de Pricewatch: pricewatch: Toshiba Portégé Z30-A-19L, die is net binnen budget met 8 Gb RAM.

Voor ons zijn de poorten van belang, ik vind het erg fijn om VGA te hebben en LAN.
++ voor de 19L. Ik heb zelf de Portege 18J van Toshiba aangeschaft, ook voor zakelijk gebruik. Ik heb er een review over geschreven - de book bevalt me erg goed, en ik vind het vreemd waarom de Toshiba niet in het standaard rijtje ultrabooks thuishoort, met als voornaamste pluspunt zijn 10 uur batterijduur en 1,2Kg gewicht (goed in vergelijking met de UX301LA), plus natuurlijk het matte FHD scherm. En natuurlijk het feit dat de hardware upgradeable is voor SSD en geheugen, en de batterij verwisselbaar. Dat vind ik voor ultrabooks toch ook wel een belangrijke - want minder logische - onderscheidende factor.
Natuurlijk moet je dan praten over de 19 versie, met Core i7, maar de hardware is grotendeels vergelijkbaar qua display, gewicht, SSD en materiaal. Zie ook mijn review voor meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 08:07 . Reden: Mogelijkheid upgrade hardware ]

• stijn.delputte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-03-2015
misschien te laat,
mijn shortlist is:
-dell latitude e7250
-dell xps 13 2015
-asus ux 305 (als die met 8Gb RAM, en wifi ac uitkomt)
(-lenovo x250)
het gaat om dagelijks gebruik (werk), bezoek aan huis, vaak ook smartcard reader nodig.
van die dell latitude e7250 vind ik heel weinig reviews, dus mochten jullie daar je mening eens kunnen over geven, graag!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 15:18
Ik wacht eigenlijk op de Lenovo Yoga 3 (zonder pro) 11 of 14 inch modellen, die denk ik mooie bang4buck zou kunnen zijn....
http://shop.lenovo.com/nl.../yoga/?menu-id=yoga-serie
Kan alleen nergens echt vinden wanneer die nou precies leverbaar zijn...
Wellicht mooi voor de volgende LBBG :)

[ Voor 12% gewijzigd door Vandread op 02-04-2015 11:52 ]

• Nullius
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:22
Als het dan toch highend moet zijn had ik graag volgende ultrabooks eens naast mekaar gezien:
- MBP 13" met i7
- Dell XPS 13 met i7

Dat zijn de twee waarover ik twijfel.
Ik ben momenteel een Windows gebruiker (.NET developer ... heb al eens wat VM's openstaan) maar wil eventueel wel overschakelen op OS X (met Parallels voor Visual Studio ofzo).

Ik ben vrij open-minded als het op OS aankomt maar ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de twee.
Het is een serieuze investering (met de MBP als duurste optie) maar dan verwacht ik ook dat het apparaat zo'n 4 jaar of langer mee moet kunnen.

• Jornv
Nullius schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:01:
Als het dan toch highend moet zijn had ik graag volgende ultrabooks eens naast mekaar gezien:
- MBP 13" met i7
- Dell XPS 13 met i7

Dat zijn de twee waarover ik twijfel.
Ik ben momenteel een Windows gebruiker (.NET developer ... heb al eens wat VM's openstaan) maar wil eventueel wel overschakelen op OS X (met Parallels voor Visual Studio ofzo).

Ik ben vrij open-minded als het op OS aankomt maar ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de twee.
Het is een serieuze investering (met de MBP als duurste optie) maar dan verwacht ik ook dat het apparaat zo'n 4 jaar of langer mee moet kunnen.
Zie een eerdere reactie van mij waarin een vergelijking tussen de (haswell) MBP13 en de XPS13 staat. De Broadwell MBP13 heeft nog wat betere battery life en GPU performance (maar was nog niet uit toen deze vergelijking gemaakt werd)
Jornv in "[LBBG] Highend ultrabook april 2015"
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• Nullius
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:22
Jornv schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:39:
[...]

Zie een eerdere reactie van mij waarin een vergelijking tussen de (haswell) MBP13 en de XPS13 staat. De Broadwell MBP13 heeft nog wat betere battery life en GPU performance (maar was nog niet uit toen deze vergelijking gemaakt werd)
Jornv in "[LBBG] Highend ultrabook april 2015"
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Thanks, was zeer nuttig.
Heb ondertussen de volledige reviews gelezen van beide apparaten en mijn eerdere (lichte) voorkeur voor de MBP is weer (wederom licht) gekanteld naar de XPS.

Toch eerst maar eens OS X een weekje proberen ... Als dat niet meevalt, is de keuze wél snel gemaakt.
Pagina: 1