Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Multimedialaptop april 2015

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Multimedialaptop april 2015

Let op! Bij wijze van test pakken we het met de laptop best buy guide van april iets anders aan dan normaal. Normaal gesproken baseren we de keuze van de LBBG op jullie input, ervaringen van de redactie en externe reviews. Dat willen we zo houden, maar we willen de uiteindelijke Best Buy ook zelf getest hebben. Daarom maken we op 20 maart op basis van alle input een keuze voor de Best Buy, waarvan we dan een reviewsample proberen te regelen, die we in de daaropvolgende week testen. Op 1 april hopen we dan een LBBG te publiceren met eigen foto's en eigen testdata. De lbbg van april is wat dat betreft een test, en als alles goed blijkt te gaan willen we vaker proberen de best buys ook zelf te testen.
Multimedialaptop
De multimedialaptop mag dertienhonderd euro kosten. Dat is een flink bedrag, dus verwachten we voor dat geld ook een laptop met flinke specificaties aan te kunnen schaffen. De multimedialaptop moet dan ook geschikt zijn voor vrijwel alle werkzaamheden. Een goed scherm, snelle processor en ssd zijn dus van belang. Een losse videokaart voor het spelen van games en een goede bouwkwaliteit is ook een pré. Accuduur en draagbaarheid zijn van minder groot belang, omdat een dergelijke laptop vaak op een vaste plek zal staan.
Kandidaten
Uiteraard hebben we zelf ook al zittten kijken naar kandidaten die binnen het budget vallen. Een oude bekende is de pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77UH, die in de BBG van december ook al ten tonele verscheen. De Aspire VN7 kost nog steeds 1300 eu en voor dat geld krijg je een Core i7-4700HQ, 16GB ram, een 256GB ssd, full hd-scherm en een GTX 860M-videokaart. Nadeel: niet veel opslagruimte, geen enorm hoog schermcontrast en hardware is moeilijk toegankelijk. Krijgt 2x 5sterren en 1x 4sterren in de gebruikersreviews.

De pricewatch: Asus N550JK-CN360H heeft grofweg dezelfde specs als de Acer, maar dan met 8GB geheugen en een GTX 850M-videokaart. De prijs ligt daardoor met 1125eu wel een stuk lager.

Dell biedt voor 1200 eu de Inspiron 15 7000 aan, met een 4k-scherm als meest in het oog springende feature. Daarnaast is er een 256GB ssd, 16GB geheugen en AMD R7 270-videokaart aanwezig. De cpu is van de nieuwe Broadwell-generatie, maar het gaat wel om een dualcore ulv-exemplaar, de i7-5500U, wat waarschijnlijk toch een stuk trager zal zijn dan de bovenstaande twee laptops. Is net nieuw, dus goede reviews heb ik nog niet kunnen vinden.

Uiteraard willen we graag weten welke laptop jullie voorkeur heeft, of welke een (beter) alternatief zou vormen.

Andere bbg-topics voor april 2015:
[LBBG] Basislaptop april 2015
[LBBG] Highend ultrabook april 2015

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Mad Maniak
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-03-2024
De MSI GS60 is ook een mooi ding. Voorbeelden:

pricewatch: MSI GS60 2PL-008NL
pricewatch: MSI GS60 2PC-265NL

Vooral qua behuizing - dun en licht - een uitschieter.
... voor iets meer geld (~1500 euro) heb je zelfs een GTX 970M.

Verder heb je de Lenovo Y50 (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL). Ik heb veel andere gebruikers er erg enthousiast over gezien, maar ik vind het scherm echt te slecht voor een multimedia-notebook (slecht TN-paneel).

Edit: reviews voor de Inspiron 7000:
YouTube: Full Review - 2015 Dell Inspiron 7000 (15" - 4K Display)
YouTube: Dell Inspiron 15 7000 4k Review - Part 1 (New 2015) (er is ook een part 2 van deze review)
Nadelen: plastic behuizing en slechte accuduur.

[ Voor 48% gewijzigd door Mad Maniak op 03-03-2015 18:55 ]

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 20:14

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Een pricewatch: Asus N751JK-T7129H is wellicht een idee? In verschillende configuraties beschikbaar, en voor € 1.255,- heb je een i7-4710HQ, 8GB RAM, een 17" Full HD mat IPS paneel, een SSD (256 GB) met een secundaire (5.400 rpm) HDD van 1 TB en een GTX 850M.

Als ik er wat nadelen van moet verzinnen dan is het dat de secundaire HDD "maar" een 5.400 rpm variant is, en dat het vervangen van onderdelen wat lastig kan zijn (als in: geen serviceluik), maar aangezien diverse websites zich nogal tegenspreken kan ik hier zelf niet echt een uitspraak over doen. Wellicht dat Asus iets minder modellen op zou moeten nemen :9

De GE60 van MSI is wellicht ook een optie, aangezien daar een betere (860M) GPU in zit en een 7.200 RPM secundaire schijf, maar als "nadeel" geldt daar dan wel dat het een 15" variant is, wat voor toepassingen zoals foto/videobewerking weer niet ideaal is. Bovendien heb je dan een kleinere (128 GB) SSD en een gaminglaptop wat - zoals jullie zelf al regelmatig aangeven - niet iets is waar iedereen van houdt qua looks.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik denk dat voor een multimedia laptop een groter scherm wel beter is. Daarom ben ik ook voor de Asus N751JK vanwege het 17 inch IPS scherm.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoewel 15" natuurlijk best in orde is, zou ik voor multimedia inderdaad ook liever 17" zien. Een fijne processor, een SSD en een midrange videokaart (850 / 860 of een equivalent uit de 900-serie).

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jornv
De pricewatch: Acer Aspire V17 Nitro VN7-791G-74CY heeft een 17 inch IPS scherm. Verder dezelfde pluspunten als de 15 inch versie uit de openingspost lijkt me.

• woutervdd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 18:10
De pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-79CE heeft ook een secundaire hdd, in tegenstelling tot de variant in de openingspost. Tevens een fractie snellere processor.

Verwijderd

Nog even wachten op de nieuwe Lenovo y50 met IPS FHD (Lenovo gaat eindelijk met hun tijd mee en gooit het belabberde TN paneel in de prullenbak) en NVidia 960m.

• Jornv
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:10:
Nog even wachten op de nieuwe Lenovo y50 met IPS FHD (Lenovo gaat eindelijk met hun tijd mee en gooit het belabberde TN paneel in de prullenbak) en NVidia 960m.
Dat is goed om te horen! Leuke laptop was het, maar dat scherm was verschrikkelijk. Ik heb zelf de aankondiging gemist. Blijft de prijs ook zo competitief als die was (€1000)?

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 23:23

EektheMan

DPC

Acer heeft de opvolgers in de Nitro series aangekondigd welke uitgerust zullen zijn met een GeForce GTX 950/960M. Dan zijn er nog modellen met een 3D camera en 4k scherm. De modellen zullen deze maand in de winkel liggen. Ik zat zelf te shoppen in Oostenrijk en Duitsland waar deze voorradig lijken te komen tegen onveranderde prijs. Helaas nog wat weinig info van de specs.

Misschien ook iets om in de gaten te houden?

http://www.redcoon.at/B58...2K-matt_Notebooks#databox
◾Intel® Core™ i7-4720HQ
◾1000 GB HDD, 8 GB RAM
◾Nvidia® GeForce® GTX950M
€ 1012,44

http://www.arlt.com/Noteb...782K-Gaming-Notebook.html
43,90cm(17,3"), Intel Core i7 (2,6GHz), 8GB RAM, 1000GB HDD, NVIDIA GeForce GTX950M, Windows 8.1 (64-Bit)
€ 998,99

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Volgens mij komt het neer op of de Acer VN7-791 of de Asus N751...wie heeft een doorslaggevend argument om voor een van beiden te gaan?

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Welke Acer je precies bedoeld heb ik zo snel even niet kunnen achterhalen, dus ik heb - omdat ik met een 17" model aankwam - zelf maar even een vergelijking gemaakt, en daarbij heb ik de 17" pricewatch: Acer Aspire V17 Nitro VN7-791G-75WA even aangehouden en vergeleken met de door mij geopperde pricewatch: Asus N751JK-T7129H.

Als ik die met elkaar vergelijk, dan heb ik als pluspunten voor de Acer dat deze een iets sneller geklokte CPU heeft (+0,1 GHz), 4 GB extra RAM, een 860M i.p.v. de 850M uit de Asus en een Blu-ray writer heeft i.p.v. de "standaard" DVD brander.

De Asus daarentegen heeft een volwaardige SSD + HDD, daar waar de Acer het met een SSHD moet doen, beschikt over 4 x USB 3.0 i.p.v. 2 x 3.0 + 2 x 2.0 en heeft een IPS scherm.

Ik denk dat ze beiden vrij dicht bij elkaar liggen, en wellicht dat de Acer puur op specs net iets beter is maar ik denk daarnaast ook dat:
  1. Het verschil in processor verwaarloosbaar is, en;
  2. Weinig mensen het verschil tussen 8 GB en 12 GB RAM gaan merken.
V.w.b. de Blu-Ray drive van de Acer, dat is natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar gezien het feit dat er nu al veel mensen zijn die aangeven geen CD's/DVD's etc. meer te gebruiken, zie ik hier de meerwaarde niet echt van in.

Dan blijft de betere videokaart van de Acer over, maar daar staat dan weer tegenover dat deze geen IPS paneel heeft wat, wanneer je meer doet als alleen maar gamen, naar mijn idee een betere investering is als een iets hoger geklokte videokaart.

Tel daarbij op dat de Acer geen SSD aan boord heeft (wat naar mijn mening geen pré maar een vereiste is voor dit budget) en dat de bouwkwaliteit van Acer van oudsher nou eenmaal minder is/was, en ik kom zou voor de Asus gaan.

Zoals gezegd, voor beiden valt wel wat te zeggen, en zou je voor een van beide gaan dan blijft er nog budget over om in de Asus extra RAM te plaatsen, of de Acer te voorzien van een SSD (al dan niet met secundaire HDD) waardoor het verschil nóg kleiner wordt maar dat blijf je houden wanneer de modellen zo dicht bij elkaar liggen.

N.b.: Mocht je overigens een ander model van de Nitro in gedachte hebben, dan wil ik mijn mening prima herzien, maar aangezien laptopfabrikanten tegenwoordig graag 1 model met 782.000 verschillende subnummers uitbrengen, en ik zo moet werken heb ik er maar even 1 gekozen die binnen budget blijft, en 17" is :9

• Jornv
Ik had even hierboven een model van de V17 Nitro gepost met ssd en vooral, een IPS scherm. Die was toen gewoon leverbaar, maar nu niet meer opeens :(
Ik denk dat als we geen IPS versie van de V17 Nitro kunnen vinden, de keuze makkelijk is en in het voordeel van de Asus N751JK.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dat zag ik inderdaad, vandaar dat ik maar even een ander model gepakt had :s

Dat blijf ik sowieso een beetje jammer vinden van al die subnummers. Waarom moeten er varianten met 4/8/12/16 GB zijn, varianten met een GTX 840/850/860M, een mix daarvan, voor het gemak gooien we de schermen ook nog even mee in de mix en voila, je hebt een productlijn waar niemand wijs uit wordt en die maar selectief leverbaar is :N

• Jornv
En selectief interessant, want een van de belangrijkste eigenschappen van een laptop is het scherm en wat voor scherm het is staat vaker niet dan wel in de spec lijstjes vermeld. Als ze dat ook nog per subnummertje laten verschillen...
Gelukkig is er sinds kort wel in de pricewatch te filteren op de schermtechniek. Daarmee wordt het wat makkelijker om de juiste modellen uit te zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jornv op 20-03-2015 11:49 ]

Verwijderd

Jornv schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:14:
[...]

Dat is goed om te horen! Leuke laptop was het, maar dat scherm was verschrikkelijk. Ik heb zelf de aankondiging gemist. Blijft de prijs ook zo competitief als die was (€1000)?
In Amerika blijft hij iig rond de 1000 dollar. Of hij NL ook dezelfde prijs blijft, is nog niet duidelijk.

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 11:17
PiweD schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:25:
Volgens mij komt het neer op of de Acer VN7-791 of de Asus N751...wie heeft een doorslaggevend argument om voor een van beiden te gaan?
Ik heb de 15 inch Acer, misschien kan ik wel wat dingen aangeven die me tot nu toe zijn opgevallen.

Ik heb het model met geen SSD en 8 gb geheugen gekocht. SSD en geheugen zelf bijgestoken, ssd was geen probleem, geheugen was zenuwslopend. Je moet het hele moederbord eruit halen wil je kunnen rotzooien met het geheugen. De bouwkwaliteit is stevig, het scherm kent een redelijke maar niet verontrustende flex en de behuizing zelf is zelfs door hard te drukken op verschillende plekken van het toetsenbord amper te flexxen. De arrowkeys zijn wat aan de kleine kant voor mijn grote handen.

Afkomend van een TN-panel is mijn 15 inch IPS een wereld van verschil, kleuren zijn mooier en de stap van 720p naar 1080p maakt alles nog scherper en beter. De 860m is tegen heel veel spellen opgewassen. In singleplayer titles ziet alles er mooi uit en op high of very high kan worden gespeeld, bij multiplayer schakel ik persoonlijk wat terug om iets meer FPS-budget over te houden. Ik draai liever op 80 waarvan ik er 60 zie dan op 40.

De koeling is wel een puntje. De 17 inch versie heeft metalen fans die bij het opstarten counterclockwise draaien om zo stof uit het systeem te gooien, de 15 inch versie heeft dat niet. Ook is de koeling van Acer erg kantjeboord. Als ik in bij energiebeheer aangeef dat 100% van de processor kan worden gebruikt klokt ie met plezier (bij 5% gebruik of meer) de cpu naar de volle turbo. In spellen als BF4 maar zelfs LoL (zonder fps limiter) raakt de CPU met gemak de 96 graden aan, soms zelfs hoger, ambiant was rond de 22 graden. Ook klokt de CPU gewoon niet terug, als de minimum in energiebeheer ook op 100% staat (bij het schema "maximale prestaties") weigert de laptop onder de 3,4 te klokken. Zelfs niet als de 98/99 graden wordt aangetikt. Ook als er bij minimum 5% wordt neergezet is de acer HEEL zuinig met terugclocken, en zal ie dat pas doen als het eigenlijk al te laat is.

Echter, Als ik op energiebeheer de maximale processorstatus op 99% zet stopt de laptop met turboboosten en blijft ie hangen op 2,45GHz. In games resulteert dit in een zeer minimale fps loss, soms maar 3 of 4%. De enige game waar ie een grotere sprong neemt is BF4, met alles op medium kak ik in van 85 naar 65-70. De koeling is hier veel beter tegen op gewassen, gemiddeld is de CPU 16 tot 20 graden koeler op 2,45GHz. Ik tik in LoL vaak de 68 aan en in BF4 is 82 eigenlijk de max.

Ik heb wel het idee dat ze bij Acer op de hoogte zijn van hun shitty koeling, alleen de ruimte boven de F-keys wordt warm, alles wordt naar achter weggeblazen. De batterij zit helemaal aan de voorkant en blijft koel. De HDD zit rechts van de touchpad en komt niet boven de 32 graden uit, zelfs als deze stevig aan het draaien is wordt deze plek lauw-warm op z'n best.

Ik kom zelf van een Sony Vaio af, een schreeuwertje. In de keuken kon ik mijn laptop nog horen krijsen als ik een youtube filmpje aan het kijken was. Deze laptop is veel stiller, de fans gaan uit wanneer hij het koel heeft en komen pas op als er wordt gemultitasked. Als ik in bed of op de bank zit te kloten en zet het energiebeheer op energie besparing klokt de cpu terug naar 0,75ghz (schrik niet, als ie iets moet doen dan gaat t wel iets omhoog, maar hij is wel wat langzamer, zelf vind ik het niet echt merkbaar) gaat de 860m op energiebesparing (kan wel nog gewoon worden aangesproken, presteert dan wel minder) en wordt mijn acer helemaal stil. Accuduur is voor mij goed genoeg, 2 tot 2,5 uur is ie zelden van een stekker.

P.S. Acer levert met de laptop wel een hoop programma's waar ik een beetje verdrietig van word. Omdat ik van de SSD mijn maindrive heb gemaakt run ik stock windows 8.1, de drivers van de acer website werken allemaal zonder problemen. Bij Notebookcheck kreeg iemand windows 7 goed draaiend door drivers van intel, nvidia, etc. zelf vandaan te plukken. Acer ondersteund met hun drivers windows 7 namelijk niet. Bovendien is Nvidia Optimus (wat samen met de nivdia gpus komt) vaak gewoon kut. Vooral programma's waarvan je wel wil dat ze de GPU aanspreken maar dat niet doen dwingen om dat wel te doen is soms even sleutelen.

P.S.S. Ik wil eigenlijk niet slecht praten over mijn schatje, omdat 't zeker een goede bang-for-the-buck laptop is. Maar mijn versie heeft de Intel-7265AC chip voor wifi. Op 5GHz N en AC een hele prima chip. Op 2,4GHz wat minder. Het bereik is kleiner en de snelheid is lager dan je zou verwachten. Het schijnt dat deze problematiek ook op de 7260 aanwezig was.

Verwijderd

persoonlijk zit ik nu ook voor een nieuwe laptop te kijken en kwam deze tegen:
http://www.bto.eu/bto-x-book-15cl68.html

groot nadeel is de kleine opslag van 128gb SSD, maar voor mij is dit op te lossen door mijn oude 750gb HDD er bij te zetten.

zou graag wat willen weten over de rest van de specs, naar mijn idee allemaal grote prima

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik wil jullie wijzen op een leuke deal, bang for the buck gaming laptop.

De Acer Aspire Nitro VN7-571G-52V0 voor slechts €719,42 i.p.v. €850,- wat ook een prima prijs is voor deze laptop. Vergelijkbare hardware kost al gauw €800-1000,- Er zit een i5 5200u in combinatie met een GTX 850M en het gaat om de black edition..!

De laptop is nu in de aanbieding voor €830, als je je aanmeldt bij Dixons krijg je 10% korting in je mail als je aangeeft dat je morgen jarig bent. Dus dan is het €750,-

Daarnaast kun je via cashbackxl nog 3% terug krijg, dus €27,53 gaat er extra af.

https://www.cashbackxl.nl/
https://www.dixons.nl/lap...spire-nitro-vn7-571g-52v0
https://www.dixons.nl/account

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Pagina: 1