Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter

Terug naar de basis

Door problemen in de relatie sfeer (relatie uitgegaan, vriendin het huis uit) staat ineens alles op losse schroeven. In een moment van zelf reflectie heb ik besloten dat ik mijn leven eens om moet gooien. Terug naar de basis, terug naar wat er écht toe doet. Ik had bijv een mooie Mazda 6 met alles erop en eraan en rijd nu in een Hyundai I20 en ook die auto brengt me van a naar b...
Mijn mooie Surface Pro 3 is de deur uit en ik werk wel verder op mijn Vaio laptop uit 2009 want die doet het nog steeds uitstekend. Ik heb 2 motorfietsen, een Suzuki GSX-R750 '96 en een opknapper Honda CB550 '76 en ook daar ga ik de Suzuki verkopen aangezien ik toch maar op 1 fiets tegelijk kan rijden.

Niet gemaakt om te zitten

Nu het volgende dilemma. Ik ben al sinds 2005 actief in de IT, altijd projecten gedaan op gebied van Server 2008, 2012, Exchange, Citrix, RES enz...
De laatste jaren ga ik met steeds meer tegenzin naar het werk. Zeker in de zomermaanden de hele dag binnen zitten...
Ik geloof sowieso niet dat een mens gemaakt is om 8 uur per dag te zitten. Ik hoorde laatst iemand zeggen: "zittend werken is het nieuwe roken" en dat geloof ik echt! Ik wil zó graag achter dat bureau vandaan en weer eens écht lekker met mijn handen werken. 's avonds als ik thuis kom ben ik echt een zombie omdat ik de hele dag naar dat computerscherm zit te staren. Herkent iemand dit ?

Nu heb ik in het verleden elektrotechniek gestudeerd (VMBO en MBO) alleen dat is natuurlijk héél lang geleden (ruim 12 jaar) maar ik denk dat ik toch weer graag terug wil. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft ? met een carrière switch ? waar moet ik op letten en hoe kan ik dat het beste aanpakken ?

Mijn huidige IT opdracht loopt naar verwachting eind april af en ik wil eigenlijk dan gelijk de stekker eruit trekken...

Financiën

Op dit moment werk ik als ZZP'er dus ik ben me er van bewust dat ik écht een hoop minder zal gaan verdienen. Vandaar ook dat ik de Surface verkocht heb, een kleinere auto met gunstigere lease voorwaarden ben gaan rijden (deze auto is per maand opzegbaar bijvoorbeeld). Ik ga mijn 100/100 glaslijn omzetten naar 50/50. Van alles om kosten te besparen. De motor gaat er zoals gezegd uit, dat scheelt weer in de verzekering en MRB. Hebben jullie nog meer tips?

Bedankt!

Het is een heel verhaal en als je het doorgelezen hebt, ontzettend bedankt! Bij deze ook alvast bedankt aan een ieder die de moeite neemt om met me mee te denken en te reageren!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:46
Neem dit topic vooral door:
Financiële onafhankelijkheid

[ Voor 16% gewijzigd door DutX op 03-03-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:41

edwinjm

Webdeveloper

Ik zou vast potentiële elektrotechnische bedrijven aanschrijven / bellen of ze je überhaupt in dienst willen nemen (of vragen wat je moet doen om dat alsnog voor elkaar te krijgen).

Bedenk ook dat je als freelancer juist de vrijheid (en middelen) hebt om 's zomers een paar maanden vrij te nemen. Het vooruitzicht kan je bureauwerk al wat dragelijker maken ;-)

Ik ken iemand die projectmanager bij KPN was en daarna een klussenbedrijf is begonnen. Hij is veel tevredener nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
edwinjm schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:40:
Ik zou vast potentiële elektrotechnische bedrijven aanschrijven / bellen of ze je überhaupt in dienst willen nemen (of vragen wat je moet doen om dat alsnog voor elkaar te krijgen).

Bedenk ook dat je als freelancer juist de vrijheid (en middelen) hebt om 's zomers een paar maanden vrij te nemen. Het vooruitzicht kan je bureauwerk al wat dragelijker maken ;-)

Ik ken iemand die projectmanager bij KPN was en daarna een klussenbedrijf is begonnen. Hij is veel tevredener nu.
Dat laatste herken ik zó...ik heb mijn eigen huis verbouwt en dat van een vriend van mij...hartje winter stonden we al blauwbekkend van de kou nieuwe kozijnen te plaatsen maar tot op de dag van vandaag (is 2 jaar geleden) ben ik er nog trots op is het een geweldig huis geworden.

Ik ben inderdaad al bezig met het bellen van diverse werkgevers, heb gisteren mijn eerste sollicitatie gehad bij een uitzender dus dat begint te lopen. Kennen jullie misschien bedrijven die instroom trajecten bieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou me eerst afvragen of je liever 40 uur per week als MBO'er elektrotechniek zonder ervaring en recente kennis werkt (oftewel vraag 1 is: Ga je uberhaupt werk vinden), of dat je dan toch liever 20 uur per week in de IT werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

Heb je hobbies? Van ZZP-er in de IT naar een baan in loondienst is een nogal grote teruggang in je financien lijkt mij.

Wat een mogelijkheid is, is om te beginnen met 4 dagen (32u) te gaan freelancen ipv 40u. Dan heb je 3 dagen 'weekend' om leuke dingen te doen. Eventueel gebruik je die vrije doordeweekse dag om een studie te volgen. Of zelfs maar 3 dagen aan de slag te gaan en 2 dagen te gebruiken voor studie en/of andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst: respect! Heel moedig van je om dit aan te durven, om in te zien dat je niet gelukkig bent met wat je doet en iets anders willen doen. Ikzelf zou het niet zomaar kunnen...

Met betrekking tot je studie(s) elektrotechniek kan ik niet zoveel zeggen, hoewel ik dit zelf op het VMBO ook heb gedaan. Maar als ik jou was zou ik niet meteen in april de stekker uit de IT trekken. Je moet op dat moment natuurlijk sowieso een baan hebben, anders ga je niet alleen minder verdienen, maar juist helemaal niks binnenkrijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling. Is er op dit moment voor jou de mogelijkheid om binnen de elektrotechnische wereld aan de slag te gaan? Of moet je eerst verder studeren (naast je huidige werk)?

Wat je natuurlijk ook moet zien te voorkomen is dat je het probeert, het vervolgens niet wil lukken, en dat je aan een potentiële opdrachtgever of werkgever moet uitleggen hoe je aan dat "IT-gat" op je CV komt. Als jij aangeeft niet verder te willen in de ICT wereld, maar juist iets met elektrotechniek wil gaan doen... waarom zou jij dan die ICT opdracht / baan moeten krijgen? Je doet het immers met tegenzin en op den duur stop je er sowieso mee.

Dat is eigenlijk het enige advies wat ik je kan geven: geen overhaaste beslissingen nemen. Neem je tijd. Het is misschien wat lullig om te zeggen, maar je hebt nu wel ineens meer tijd voor jezelf. Gebruik die tijd om aan jezelf te werken (volgens mij is dat wat iedereen standaard zegt als een relatie op niks uitloopt) en om er achter te komen hoe snel/gemakkelijk (of juist niet) je binnen zou kunnen stromen in het elektrotechnische wereldje. En natuurlijk wat je daar eventueel nog voor moet doen (opfriscursussen, opleidingen, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
_Arthur schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:53:
Heb je hobbies? Van ZZP-er in de IT naar een baan in loondienst is een nogal grote teruggang in je financien lijkt mij.

Wat een mogelijkheid is, is om te beginnen met 4 dagen (32u) te gaan freelancen ipv 40u. Dan heb je 3 dagen 'weekend' om leuke dingen te doen. Eventueel gebruik je die vrije doordeweekse dag om een studie te volgen. Of zelfs maar 3 dagen aan de slag te gaan en 2 dagen te gebruiken voor studie en/of andere doeleinden.
Dat is zeker waar en daar heb ik ook aan gedacht. Sterker nog, bij mijn huidige opdrachtgever heb ik aangegeven terug te willen naar max 32 uur werken. Het antwoord: kan niet. En dat is in de IT een groot probleem. (http://blog.itjobboard.nl...-steeds-een-uitzondering/)
Parttime werken (ik zou inderdaad van 24 uur als zzp-iter nog makkelijk rond kunnen komen maar die banen zijn zó dun gezaaid...

Ik ben het helemaal eens met het feit dat het een hele grote teruggang gaat betekenen qua financiën maar op dit moment ben ik op het punt aangekomen dat ik dat liever heb dan dit werk blijven doen...

Ook ben ik me er van bewust dat ik een hoop zal moeten leren, ik ben er tenslotte een hele tijd uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je het geld toch niet zo hard nodig hebt dan kan je natuurlijk kritischer zijn welke opdrachten je accepteert. En als het echt niet lukt, dan kan je ook nog ruim vakantie houden tussen verschillende opdrachten in.

Ik zou zelf toch eerst heel serieus overwegen of je echt liever met je 'handen werkt', dan dat je iets achter een PC doet maar dan voor heel veel minder uur per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Inderdaad, respect! Ik weet niet waarom, maar ik voel me aangesproken door je verhaal. Niet omdat ik in de dezelfde situatie zit, integendeel gelukkig! Maar misschien wel omdat we ongeveer even oud zijn en hetzelfde aantal jaar werkervaring hebben. twe dingen die mij heel erg hielpen toen ik een jaar of drie geleden ook stevig baalde van mijn baan:

- probeer eerst tevreden te zijn met je huidige situatie (moeilijk!) maar berusting komt pas nadat je de situatie accepteert. dus baal er gewoon ff stevig van. Maar blijf daar niet te lang in hangen, en probeer op een gegeven moment ook de positieve punten van je huidige situatie te gaan zien. Ga dus nog geen overhaaste dingen doen, je hebt je geld ook gewoon nodig.
- gebruik je vrije tijd nuttig, met dingen waar je energie van krijgt, bijvoorbeeld : repareer electronica, bouw een arcadekast, of een tiny teardrop caravan !

Op deze manier zou je wel eens kunnen ontdekken dat je huidige baan eigenlijk best ok is, en de droombeelden van ander werk ook nog niet zo realistisch bleken. Of misschien wordt je juist veel enthousiaster over je nieuwe ideeen, en wil je erin door! Dan heb je in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:44
Wat mij goed helpt om 8 uur zitten vol te houden, is om vooral bezig te zijn met materie die ik zelf leuk/interessant vind om te doen. Als ik zelf 8 uur per dag non-stop zou codekloppen of data-entry zou moeten uitvoeren, kan je mij ook afvoeren. Ben ik echter met een enorm interessant probleem bezig, dan vergeet ik de tijd en houdt ik het zelfs vol om 12 uur op een dag te zitten, wat ik helaas de dag daarop merk aan mijn lichaam.

Een alternatief wat ik ooit op TV heb gezien was een accountant die graag met zijn handen mocht werken. Hij heeft er voor gekozen om 32 uur te gaan werken, kocht vervolgens een bouwval, en knapte deze met zijn eigen handen op. Hij had in 40 jaar ongeveer 20 panden opgeknapt. Op die manier verdiende hij zijn vaste inkomen, had hij een hobby, en kon hij zonder hypotheek een woning kopen waar hij anders nooit aan begonnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
Electrotechniek op zich zelf is natuurlijk breed en met je IT-achtergrond zijn er zat raakvlakken te vinden waardoor er ook zat functies te vinden zijn waar je niet vanaf nul hoeft te beginnen. Zo heb ik zelf ook electro gestudeerd (eerst MTS, daarna HTS) en ben nu vooral bezig met besturingstechniek (PLC's programmeren enzo) en telemetrie (op afstand installaties bedienen en beheren) wat tegenwoordig al de nodige IT-kennis vraagt. Weliswaar doe ik dat op engineer-niveau waardoor ik zelf alsnog hele dagen achter het bureau zit (maar ook vaak genoeg op locatie zoals laatst nog een week in Frankrijk voor een inbedrijfstelling), maar ik heb bijvoorbeeld ook collega's die vrijwel continue op pad zijn om nieuwe installaties weg te zetten en collega's die in de fabriek de besturingskasten bouwen.

De meeste MBO/MTS functies in de electrotechniek zullen je in ieder geval niet direct hele dagen achter een bureau zetten, dat zijn in de electro toch vaak meer de HBO/HTS banen.

Mijn eigen ervaring als fulltime "bureauzitter" is dat het heel erg uitmaakt of je je werk interessant en uitdagend vind voor hoe draagbaar een dag zitten voor je is. In mijn vorige baan had ik vrij veel de zelfde soort klussen en was het vrij veel standaard werk en vond ik het dan ook echt een drama om de dag om te krijgen. Nu sinds twee jaar een andere baan bij een bedrijf waar de afwisseling veel groter is, ik meer ruimte krijg om mijn eigen oplossingen te bedenken en ik veel meer gewaardeerd wordt door de manager. De dagen vliegen mij nu voorbij en vind een dag achter het bureau nu ook lang zo belastend niet. Daarnaast ben ik eens in de zoveel weken wel op locatie voor een inbedrijfstelling waar ik ook vaak genoeg mijn handen moet gebruiken wat het zeker ook leuk houdt.

Overigens is er in de electrotechniek een schreeuwend tekort aan werknemers op alle lagen (veel meer dan in de IT) en heb je daarmee in deze tijd wel een luxe positie dat je wat kritischer kan zijn in wat voor functie je wilt hebben. Ook is het hebben van een hobby in compleet een andere richting erg aan te raden (voor mij muziek maken), niet thuis alsnog hele avonden achter de pc kruipen in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Invisible_man op 03-03-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:17:
Dat is zeker waar en daar heb ik ook aan gedacht. Sterker nog, bij mijn huidige opdrachtgever heb ik aangegeven terug te willen naar max 32 uur werken. Het antwoord: kan niet. En dat is in de IT een groot probleem. (http://blog.itjobboard.nl...-steeds-een-uitzondering/)
Parttime werken (ik zou inderdaad van 24 uur als zzp-iter nog makkelijk rond kunnen komen maar die banen zijn zó dun gezaaid...
Ik zie steeds meer opdrachten voorbij komen waar 36 uur ook een optie is. 32 uur zie je weinig, maar als je interessante kennis hebt voor de opdrachtgever en gewoon vasthoud aan het feit dat je maar 32uur beschikbaar bent, moet dat volgens mij altijd wel onderhandelbaar zijn.

Een tijd geleden ben ik bij een opdrachtgever ook van 40 naar 32 gegaan; vond men initieel ook niet 'leuk', maar werd toch geaccepteerd uiteindelijk (ben ook zzper in de IT). Met die extra 'vrije dag' in de week kon ik andere leuke dingen doen.

Ik persoonlijk zou ik in jouw situatie iets doen van: opdracht zoeken met weinig reistijd, naar 32 uur gaan en die vrije dag in de week gebruiken voor een studie in de richting die je leuk vind. Tijdens die studie kom je er dan vanzelf achter of die richting toch hetgeen is wat je wil. Dan kan je daarna verder richten om werk te vinden in die richting.

Nu direct je ZZP bestaan geheel opgeven en zonder ervaring een baan in loondienst te zoeken in de electronica lijkt mij niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 22:26
Je zou ook kunnen voorstellen om 4x9 te werken, en dan zit je op 36 uur. Of om de week een dag vrij te nemen. Of meer thuis te werken.

Klanten kunnen wel nee zeggen maar als jij dan zegt dat je er mee stopt gaan ze misschien toch om.

Ben zelf overigens van mening dat parttime werken niet werkt in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Waarom niet je huidige werk behouden en beginnen met electrotechniek op kleine schaal? Het één hoeft het andere niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
_Arthur schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:50:
[...]
Ik persoonlijk zou ik in jouw situatie iets doen van: opdracht zoeken met weinig reistijd, naar 32 uur gaan en die vrije dag in de week gebruiken voor een studie in de richting die je leuk vind. Tijdens die studie kom je er dan vanzelf achter of die richting toch hetgeen is wat je wil. Dan kan je daarna verder richten om werk te vinden in die richting.
Dat is initieël ook mijn idee geweest. Daarom heb ik ook al gesolliciteerd bij de gemeente leiden voor 32 uur per week. Vervolgens kreeg ik het idee om het momentum wat ik nu heb te gebruiken om wellicht het roer helemaal om te gooien.

Het lijkt me ook zeer moeilijk om dit te realiseren. Zeker als ik ook mijn huis ed. wil blijven betalen maar ik wil het wel proberen.

Alle ideeën die worden aangedragen zijn goed! Het hobby matig wat meer doen, parttime werken of elektrotechniek ernaast gaan doen...het start alleen met minder gaan werken en zoals GrooV (weliswaar totaal ongefundeerd maar toch) aangeeft is er in de IT sector maar bar weinig parttime werk te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Of Tinder installeren en daarna het leven door een roze zonnebril bekijken.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zit tegenwoordig ook de hele dag op een stoel naar een scherm te kijken en heb daarvoor als bouwvakker in de bouw gewerkt. Op sommige momenten vind ik het ook minder om de hele dag op kantoor te zitten, maar als ik dan terugkijk naar hoe ik me voelde op de bouw zit ik toch liever binnen. Werk waarbij je beweegt is leuk maar dan moet het niet al te zwaar zijn en ook nog een beetje leuk verdienen. Ik heb ook een tijdje in een winkel gewerkt en dit werk beviel mij erg goed, veel contact met klanten, veel staan lopen, soms wat sjouwen maar het loon (minimum + 10%) is gewoon te laag voor als je iets op wilt bouwen.
Bij mij op kantoor zitten er meer die klagen over de hele dag naar dat scherm staren en als het dan pauze is blijven ze staren ipv een half uur een rondje lopen. Ook pakken ze een kan water en kunnen dus de hele dag blijven zitten. Ik zorg dat ik af en toe eens opsta om koffie/water te halen of wat werkoverleg bij een collega waarbij je dan staat. Dit zijn maar kleine dingen maar die breken toch de sleur een beetje.

Als jij nu als ZZP-er aan het werk bent en je genoeg werk hebt wat leuk betaald zou je echt een probleem krijgen als jij op MBO-elektro niveau wilt gaan werken, 1800 bruto is niet veel per maand.

Ik zou dus net als hierboven al als tip is gegeven kijken of je een dag minder kan werken, misschien niet bij je huidige opdracht maar dan wel bij je volgende. Reistijd maakt je werkdag ook erg lang, veel ICT-ers zitten zo drie uur per dag in de auto voor woon-werk verkeer en dit kost je gewoon veel tijd en energie.
Ook moet je gaan sporten, minimaal 4 keer per week en dan ook een teamsport, ga volleyballen en hardlopen of zo, dan ben je de ene keer buiten en de andere keer lekker met een team, werken wordt dan niet meer je hoofddoel in je leven.

PS. wordt leraar, best leuk betaald, wisselend staan en zitten en veel vrije dagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:04:
Ik zit tegenwoordig ook de hele dag op een stoel naar een scherm te kijken en heb daarvoor in de bouw gewerkt. Op sommige momenten vind ik het ook minder om de hele dag op kantoor te zitten, maar als ik dan terugkijk naar hoe ik me voelde op de bouw zit ik toch liever binnen. Werk waarbij je beweegt is leuk maar dan moet het niet al te zwaar zijn en ook nog een beetje leuk verdienen.
Bij mij op kantoor zitten er meer die klagen over de hele dag naar dat scherm staren en als het dan pauze is blijven ze staren ipv een half uur een rondje lopen. Ook pakken ze een kan water en kunnen dus de hele dag blijven zitten. Ik zorg dat ik af en toe eens opsta om koffie/water te halen of wat werkoverleg bij een collega waarbij je dan staat. Dit zijn maar kleine dingen maar die breken toch de sleur een beetje.

Als jij nu als ZZP-er aan het werk bent en je genoeg werk hebt wat leuk betaald zou je echt een probleem krijgen als jij op MBO-elektro niveau wilt gaan werken, 1800 bruto is niet veel per maand.

Ik zou dus net als hierboven al als tip is gegeven kijken of je een dag minder kan werken, misschien niet bij je huidige opdracht maar dan wel bij je volgende. Reistijd maakt je werkdag ook erg lang, veel ICT-ers zitten zo drie uur per dag in de auto voor woon-werk verkeer en dit kost je gewoon veel tijd en energie.
Ook moet je gaan sporten, minimaal 4 keer per week en dan ook een teamsport, ga volleyballen en hardlopen of zo, dan ben je de ene keer buiten en de andere keer lekker met een team, werken wordt dan niet meer je hoofddoel in je leven.
4 keer in de week sporten... nou nou dan mag je inderdaad wel 4 dagen per week gaan werken. Waar haal je de tijd vandaan?

Enfin, ik ben niet van mening dat werken achter een bureau per se ongezond is. Zolang je maar niet allerlei ongezonde gewoontes gaat aanwennen zoals slecht eten, compleet stoppen met bewegen, en ook niet als je thuis bent alleen maar achter je PC of TV gaat zitten. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat het bureau werken an sich niets is voor jou als persoon. Dan zou je inderdaad een andere carrière kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:14:
[...]
4 keer in de week sporten... nou nou dan mag je inderdaad wel 4 dagen per week gaan werken. Waar haal je de tijd vandaan?

Enfin, ik ben niet van mening dat werken achter een bureau per se ongezond is. Zolang je maar niet allerlei ongezonde gewoontes gaat aanwennen zoals slecht eten, compleet stoppen met bewegen, en ook niet als je thuis bent alleen maar achter je PC of TV gaat zitten. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat het bureau werken an sich niets is voor jou als persoon. Dan zou je inderdaad een andere carrière kunnen overwegen.
8 uur werken, 8 uur slapen, 1 uur reizen, 1 uur koken en eten, 0,5 uur douchen ed, 1 uur huishoudelijk schoonmaken ed.
Hou je dus nog 4,5 uur per dag over om te sporten.

Hardlopen ben je met een uur mee klaar en een teamsport duurt een uur plus reistijd wat maximaal 2 uur is bij elkaar. Dan heb je dus nog 2 uur per dag over om naar de TV te kijken en het hele weekend vrij.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55
Ernemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:24:
[...]

8 uur werken, 8 uur slapen, 1 uur reizen, 1 uur koken en eten, 0,5 uur douchen ed, 1 uur huishoudelijk schoonmaken ed.
Hou je dus nog 4,5 uur per dag over om te sporten.
Verschil voor of je dat veel vind zit hem denk ik in of je sporten als noodzakelijk kwaad ziet, of juist als ontspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TS wilt meer bewegen, lijkt mij dan dat hij dat wel leuk vind om te doen. En er zijn natuurlijk veel meer sporten die je kunt gaan doen.
Op een loopband naar de obese kont van een 45+ er kijken lijkt mij inderdaad ook niet echt leuk om te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 03-03-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:17

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ernemmer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:31:
TS wilt meer bewegen, lijkt mij dan dat hij dat wel leuk vind om te doen. En er zijn natuurlijk veel meer sporten die je kunt gaan doen.
TS geeft het volgende aan:
s avonds als ik thuis kom ben ik echt een zombie omdat ik de hele dag naar dat computerscherm zit te staren.
Mijn ervaring is juist dat sport een uitlaatklep is en dat ik vaak na een dag werken juist meer energie weer krijg door het feit dat ik even gesport heb, al is het een uurtje (hard)lopen of iets anders.

Als hij dan weer even uit die zombie modus komt en energie krijgt lijkt me dat wel een positief iets.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawwie op 03-03-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een staand bureau dan? Dat is een van de laatste trends, een bureau waar je aan staat met een loopband eronder. Op een dag beweeg je dan toch aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 15:27
Ik zou zeggen probeer eerst wat anders dan een carriere switch. Misschien als je elke dag even en uurtje naar de sportschool gaat heb je ook beweging. of misschien is dit iets tijdelijks en gaat het na een tijdje wel weer weg even een dip oid.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Het is voor mij niet alleen het zitten, het is van alles. Ook de haast die er altijd is in IT land. Het ene concept is nog niet uitgewerkt of het volgende moet al geimplementeerd worden. Je kan eigenlijk nooit zeggen: dat is af en heb ik mooi gemaakt. eer van mijn werk is echt ver te zoeken.

@Fable, dat optel sommetje wat jij maakt is leuk maar in de IT wordt ook nog verwacht dat je zoveel uur per week aan zelfstudie doet om maar bij te blijven in de race om steeds meer, steeds sneller ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Interessante topic.

Sinds je er helemaal doorheen zit zal ik je niet aanraden om te blijven doen wat je tot nu toe doet maar een omslag zoals je nu wilt maken lijkt me heel onverstandig.
Persoonlijk denk ik dat als je je leven om wilt gooien en minder wilt gaan werken je er geen goed aan doet om een baan/carrière te nemen waar je per uur minder krijgt betaald. Alleen al vanwege het feit dat je simpelweg meer uren MOET maken om genoeg te verdienen voor de maandelijkse lasten. Het verkopen van je tablet/motor/etc gaat je daar misschien 1 a 2 maanden mee helpen maar daarna zit je weer in de sleur van uren draaien.

Ik weet niet hoe lang je deze gevoelens al hebt maar heeft het niet iets met het breken van de relatie te maken? Ik weet uit ervaring dat voordat je echt uit elkaar gaat, je eerst een periode (die vaak veels te lang doorgaat) hebt waarin je ongelukkig bent. Misschien even wachten met drastische maatregelen totdat je weer op een gemiddeld 'blijdschapsniveau' zit?

Over het sporten kan ik alleen maar beamen. Ik sport tussen de 2 en 4 keer per week (ga na werk rechtstreeks naar de sportschool) en dat geeft me onwijs veel energie. Vroeger was ik altijd de eerste die inkakte bij een avondje stappen en had ik na inspanning vaak een lamlendig gevoel en nergens zin in maar sinds sporten is dat drastisch veranderd. De zin "je krijgt energie van sporten" is geen fabeltje wat mij betreft.
Mocht je echt helemaal klaar zijn met je IT baan, zal sporten je niet redden maar aanraden kan ik het sowieso. Ongeacht welke kant je op gaat met je leven.

Alvast veel succes gewenst.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:45:
Het is voor mij niet alleen het zitten, het is van alles. Ook de haast die er altijd is in IT land. Het ene concept is nog niet uitgewerkt of het volgende moet al geimplementeerd worden. Je kan eigenlijk nooit zeggen: dat is af en heb ik mooi gemaakt. eer van mijn werk is echt ver te zoeken.

@Fable, dat optel sommetje wat jij maakt is leuk maar in de IT wordt ook nog verwacht dat je zoveel uur per week aan zelfstudie doet om maar bij te blijven in de race om steeds meer, steeds sneller ed.
Ik denk dat dat altijd zo is in nagenoeg elk vak gebied; je zal altijd bij moeten blijven (zo ook de huistarts en de leraar). En je zal altijd dingen sneller moeten uitvoeren dan eigenlijk tijd voor is.

Stilstand is achteruitgang, in elk vakgebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Nu online
_Arthur schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat dat altijd zo is in nagenoeg elk vak gebied; je zal altijd bij moeten blijven (zo ook de huistarts en de leraar). En je zal altijd dingen sneller moeten uitvoeren dan eigenlijk tijd voor is.

Stilstand is achteruitgang, in elk vakgebied...
Even wat ondersteuning hiervoor. Ik werk in de bouw en dan met name de juridische kant en ook daar is het cursus dit, seminar dat, diploma's, certificaten, etc. De huidige maatschappij is simpelweg te geavanceerd om een beroep te hebben waarbij bijscholing niet bestaat. Of je moet kiezen voor ongeschoolde arbeid maar dan moet je rekening houden met een fikse afname in inkomen en nog vervangen/ontslagen te worden voor je pensioen in verband met de automatisering/mechanisering van deze banen

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:55:
[...]

Even wat ondersteuning hiervoor. Ik werk in de bouw en dan met name de juridische kant en ook daar is het cursus dit, seminar dat, diploma's, certificaten, etc. De huidige maatschappij is simpelweg te geavanceerd om een beroep te hebben waarbij bijscholing niet bestaat. Of je moet kiezen voor ongeschoolde arbeid maar dan moet je rekening houden met een fikse afname in inkomen en nog vervangen/ontslagen te worden voor je pensioen in verband met de automatisering/mechanisering van deze banen
Ik ben het er ook mee eens dat je jezelf moet blijven onderhouden wat betreft kennis. ik vind wel dat in de IT het af en toe écht te hard gaat...
Ik zie zo vaak dat de ene omgeving nog niet netjes uitgefaseerd is of de volgende moet alweer gebouwd worden terwijl er helemaal niets mis is en het prima werkt...het is echt een ratrace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:59:
[...]

Ik ben het er ook mee eens dat je jezelf moet blijven onderhouden wat betreft kennis. ik vind wel dat in de IT het af en toe écht te hard gaat...
Ik zie zo vaak dat de ene omgeving nog niet netjes uitgefaseerd is of de volgende moet alweer gebouwd worden terwijl er helemaal niets mis is en het prima werkt...het is echt een ratrace
Tot nu toe heb ik mezelf niet me je topic willen bemoeien, maar ik ga toch reageren.
Wat ik veel meer lees tussen de regels door dan dat je het bureau zat bent; is dat je een toegevoegde waarde mist van hetgeen je nu doet. Klopt dat?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:03:
[...]

Tot nu toe heb ik mezelf niet me je topic willen bemoeien, maar ik ga toch reageren.
Wat ik veel meer lees tussen de regels door dan dat je het bureau zat bent; is dat je een toegevoegde waarde mist van hetgeen je nu doet. Klopt dat?
Klopt, het is denk ik een optel som van al die dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Ik haak ook even in op dit topic waar toch wel in een tempo reacties komen. Het FO topic is sowieso een goede om te lezen.

Over de 32 uur en dat dit niet kan - stel hem dan als grens. Als je toch al bereidt bent om met je handen te gaan werken voor minder geld, wat let je dan om je huidige opdrachtgever te zeggen "Per 1/4 ben ik nog maar 32 uur per week beschikbaar voor deze opdracht". Leg het gewoon lekker bij hen, jij bent de zelfstandige en hebt controle over je werktijden. Betekent dat dat die opdracht echt niet meer past of kan, ok, dan ga je toch lekker met je handen werken in die elektrotechnische functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Bonsaiboom schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:19:
Ik haak ook even in op dit topic waar toch wel in een tempo reacties komen. Het FO topic is sowieso een goede om te lezen.

Over de 32 uur en dat dit niet kan - stel hem dan als grens. Als je toch al bereidt bent om met je handen te gaan werken voor minder geld, wat let je dan om je huidige opdrachtgever te zeggen "Per 1/4 ben ik nog maar 32 uur per week beschikbaar voor deze opdracht". Leg het gewoon lekker bij hen, jij bent de zelfstandige en hebt controle over je werktijden. Betekent dat dat die opdracht echt niet meer past of kan, ok, dan ga je toch lekker met je handen werken in die elektrotechnische functie?
Dat laatste heb ik ook gedaan, vandaar dat ik per eind april beschikbaar ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Misschien ruilen met deze tweaker? :P Motivatiebrief - Ik wil terug naar ICT

[/hk-modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Nu online
Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:07:
[...]

Dat vermoeden had ik ook inderdaad en juist daarom vroeg ik me af of het een goed idee is om de uitkomst van de som te veranderen door 1 variabele radicaal te veranderen. Misschien kan er meer winst gehaald worden door de verschillende variabelen een beetje te veranderen. Denk aan een baan in dezelfde branch maar op een lager niveau of in vaste dienst bij een wat kleinere (en dus minder innoverende) werkgever. hierbij hoort minder verantwoordelijkheid en daardoor minder haast bij dingen.
Probeer daarbij het sporten (is even niet duidelijk voor me of je dat nu al doet of niet) en begin daarbij met 1x in de week en bouw dat langzaam op.
Mocht je dan in de persoonlijk sfeer ook een oppepper krijgen (sportschool is prima plek om mensen tegen te komen) zal dat mijns inziens ook een hoop schelen.

Ik hoop niet dat de antwoorden te persoonlijk worden (ik kan ook niet goed inschatten of ik teveel waarde hecht aan het aflopen van je vorige relatie) maar ik blijf van mening dat het roer omgooien zoals je wellicht nu voor ogen hebt wellicht niet het antwoord gaat zijn wat je zoekt.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:25:
Op dit moment werk ik als ZZP'er dus ik ben me er van bewust dat ik écht een hoop minder zal gaan verdienen. Vandaar ook dat ik de Surface verkocht heb, een kleinere auto met gunstigere lease voorwaarden ben gaan rijden (deze auto is per maand opzegbaar bijvoorbeeld). Ik ga mijn 100/100 glaslijn omzetten naar 50/50. Van alles om kosten te besparen. De motor gaat er zoals gezegd uit, dat scheelt weer in de verzekering en MRB. Hebben jullie nog meer tips?
Sommige van je besparingen zijn wel schijnbesparingen. Die Surface Pro kost je eenmalig geld voor aanschaf, maar verder zijn de kosten die je er aan hebt verwaarloosbaar klein. De verkoop levert je eenmalig wat geld op, maar dat geef je op termijn ergens wel uit lijkt mij.

Een kleinere, zuinigere auto rijden is dan wel een besparing. Maar er is meer, kan je je woonruimte nog betalen als je (veel) minder verdiend? En je kan je internet ook nog verder op besparen. ADSL is veel goedkoper vaak dan glasvezel. En waar doe je nu de boodschappen? A-merk bij AH zal lastiger zijn als je minder verdiend, dan zit je eerder bij huismerk van de Jumbo of zoiets. En abonnementen? Je hebt misschien de krant of een tijdschrift, lidmaatschappen van verenigingen, al die dingen moet je dan kritisch naar kijken.

Maar dan om dieper te kijken, hoe weet je dat je over een jaar nog gelukkig bent in loondienst met MBO elektrotechniek? Je werkt dan gewoon voor een baas en die stuurt jouw op klusjes af. Je bent nu zelfstandige dus misschien is dat ook omdat je behoefte hebt aan een zekere vrijheid. Die heb je niet meer dan. Je doet wat er die dag op je werkbriefje staat en dat is het, niet meer niet minder. Zonder ervaring eindig je vrijwel zeker in een junior baan. En je zal ook vragen krijgen waarom je wil stoppen als zelfstandig en deze stap terug wil doen.

Het zombie gevoel herken ik niet. Ik werk in de IT en doe vergelijkbare dingen als jij nu doet. Maar ik heb dan nog steeds plezier in mijn werk, dus misschien maakt dat het verschil. Overigens zijn de andere suggesties ook goed om na het werk iets anders te doen als even bewegen (sport o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
tikkietrugjaap schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:24:
[...]

Dat vermoeden had ik ook inderdaad en juist daarom vroeg ik me af of het een goed idee is om de uitkomst van de som te veranderen door 1 variabele radicaal te veranderen. Misschien kan er meer winst gehaald worden door de verschillende variabelen een beetje te veranderen. Denk aan een baan in dezelfde branch maar op een lager niveau of in vaste dienst bij een wat kleinere (en dus minder innoverende) werkgever. hierbij hoort minder verantwoordelijkheid en daardoor minder haast bij dingen.
Probeer daarbij het sporten (is even niet duidelijk voor me of je dat nu al doet of niet) en begin daarbij met 1x in de week en bouw dat langzaam op.
Mocht je dan in de persoonlijk sfeer ook een oppepper krijgen (sportschool is prima plek om mensen tegen te komen) zal dat mijns inziens ook een hoop schelen.

Ik hoop niet dat de antwoorden te persoonlijk worden (ik kan ook niet goed inschatten of ik teveel waarde hecht aan het aflopen van je vorige relatie) maar ik blijf van mening dat het roer omgooien zoals je wellicht nu voor ogen hebt wellicht niet het antwoord gaat zijn wat je zoekt.
Het idee van sporten is goed. Ik loop 3 avonden per week rond op een dansschool (dat doe ik inmiddels al 15 jaar) en nog steeds met veel plezier. Das echt een van de weinige lichtpuntjes in de week.

Het idee van een aantal variabelen een klein beetje wijzigen is ook een goede opmerking.

Je hecht niet te veel waarde aan het aflopen van de vorige relatie. Sterker nog, de reden dat ik die surface heb verkocht is zodat ik wat cash in huis heb om haar straks op te zoeken (ze gaat voor een jaar naar canada)

Wat CMD-Snake zegt is ook een goede. Het terug schroeven van uitgaven is een actie die ik al in gang heb gezet. Ik had een aantal VPS'en, die zijn inmiddels opgezegd, besparing 50 euro per maand. Mijn internet verbinding, 100/100 glas van XS4All heb ik terug gezet naar 50/50. scheelt ook iets van 2 tientjes.
Als ik de suzuki verkoop scheelt dat weer ongeveer 20 euro per maand aan verzekering en MRB.

Ik merk wel dat het sentiment is dat ik niet zo ineens de omslag moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Het is niet verstandig om ineens iets radicaals te doen, tenzij je er echt van overtuigd bent. En als je eenmaal als ZZPer aan de slag bent, is het ook wat vreemd om de stap weer terug te maken, tenzij er echt een goed aanbod ligt.

De man die je aan moet nemen voor de MBO elektrotechniek klussen gaat ook vragen wat je daarvoor gedaan hebt, en die kan zelf ook wel een en een optellen en begrijpt dat het loon dat hij jou biedt, niet hetgene is dat je aan hem bindt. Oftewel, waarschijnlijk gaat hij eerder voor iemand die wel dat loon per se nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het probleem met snel omslaan is dat het een stuk moeilijker is om terug te komen in de situatie waar je in zat. Natuurlijk levert het verkopen van je motor een maandelijkse winst op, maar voordat je er weer 1 kan kopen ben je toch echt een stuk verder van huis.

Nu snap ik de tweede motor verkopen wel goed, maar het principe is gelijk voor de andere problemen die je hebt. Het is relatief makkelijk om ergens uit te stappen / te verkopen etc., maar om dan later iets terug te krijgen of iets anders te doen is opeens een behoorlijk grote stap. Dus bezin voordat je van alles doet waar je later spijt van krijgt!

Verder vind ik het wel goed dat je echt nadenkt over wat je gelukkig maakt, iets dat veel mensen vergeten als je het mij vraagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:54
Klinkt als een mooi moment om een mooie lange, verre reis te maken en met nieuwe inzichten thuis te komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ascension schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:11:
Klinkt als een mooi moment om een mooie lange, verre reis te maken en met nieuwe inzichten thuis te komen ;-)
Hahaha, daar heb ik dus ook aan zitten te denken en heb me om die reden ingeschreven om vrijwilligerswerk te gaan doen in Ghana...das tenminste écht dankbaar werk ipv. "Help ik kan niet printen".

Ook heb ik me nog inschreven voor een cursus Mindfulness...eens kijken wat daar uit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:08

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet niet wanneer je relatie is uitgegaan maar ik zou nu niet ineens alles rigoreus omgooien. De kans is groot dat je het leven nu niet helemaal realistisch bekijkt. Alle bruggen achter je verbranden lijkt me niet handig.

Aangezien je vriendin toch weg is (je moet het maar positief zien) heb je wél ineens heel veel tijd erbij gekregen. Althans, tijd die je nu volledig zelf in kan richten (tenzij je vriendin juist bij je is weggegaan omdat je nooit tijd voor haar had, hihi *).

Goed, met meer tijd tot je beschikking, wat let je dan om een én/én verhaal te doen. Zit je huidige opdracht uit; tot april is het vast nog wel vol te houden. Zoek daarna een klus van minder uren of dagen (desnoods 4x10) en spendeer de rest van de tijd aan dingen leren, experimenteren en prutsen in de elektronica. Zoek een elektroproject op in de hobbysfeer waar je je op uit kan leven. Zo kom je er het beste achter of je het leuk genoeg vindt om 8 uur of meer per dag te doen. Zoek uit of je 1 dag per week kan stagelopen voor niks bij een bedrijf en doe dat naast je gewone it-werk.

* sorry, flauw grapje, maar ik kon het niet laten

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:07:
[...]

Dan ga ik het toch zeggen :) Er lopen heel veel mensen rond, die uit hun werk niet de voldoening halen dat ze "iets" doen waar duidelijk resultaat uitkomt. Nu ken ik een boel mensen die bij NGO's werken en daar zou je toch van denken dat ze de impact die ze hebben op de samenleving/milieu/what ever zouden moeten zien, of niet? Toch lopen zij (als ze niet opgebrand zijn) met exact hetzelfde gevoel rond. Je gaat niet gelukkig (want dat is het woord wat je eigenlijk zoekt) worden met wat je doet, als je niet gelukkig bent met wat je bent. Jij bent geen IT-er, electrotechnieker, of wat dan ook voor baan. Je bent niet wat je hebt (of niet meer hebt). Probeer gelukkig te worden met wat je bent, zonder te kijken naar wat je hebt. Mindfulness kan daarbij helpen, maar de kern zit hem erin dat je met jezelf gelukkig moet zijn. Het wegvallen van een relatie heeft bijna altijd impact op je gevoel van gelukkig zijn. Zelfs al is dat opbreken de beste stap in je leven; het heeft impact.

Wat heeft dan wel invloed op je geluksgevoel? Daar is geen gouden regel voor. Wel is men het er ongeveer wel over eens dat slapen, sociaal verkeer (vrienden en familie), bewegen, buiten zijn, anderen helpen, het plannen van iets (een verre reis, het verklussen van een huis, iets doen) geeft meer geluksgevoel dan het doen, dankbaar zijn voor de dingen en (daar komt die) meditatie helpen om je gelukkiger te voelen.

Je werk is een onderdeel van je leven (wat je hebt) maar heeft maar een beperkte invloed op wat je bent. Richt je dus niet op dat hebben, maar op het zijn.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:13:
[...]

Hahaha, daar heb ik dus ook aan zitten te denken en heb me om die reden ingeschreven om vrijwilligerswerk te gaan doen in Ghana...das tenminste écht dankbaar werk ipv. "Help ik kan niet printen".
Een vriendin van me heeft dat ook gedaan (onder vergelijkbare omstandigheden - zij was het vertalen tbv ondertiteling volstrekt beu), heeft het als erg waardevol ervaren, inderdaad met prioriteiten stellen van wat er echt toe doet in het leven.

Ze komt binnenkort nog bij me langs omdat ik een van de weinige Ghanese snackbars in NL voor de deur heb - ze heeft heimwee :+
Ook heb ik me nog inschreven voor een cursus Mindfulness...eens kijken wat daar uit komt...
Ommm :P

Ik herken het sentiment hier iig. Zelf geen last van (heb erg leuk werk, sterker nog, als ik ergens een training/presentatie geef aan mensen in jouw situatie willen ze steevast m'n collega worden :P ), maar ik kom dagelijks mensen tegen voor wie het ook opgaat.
Meest opvallend voorbeeld is m'n neef. Hij heeft destijds stage gelopen bij Digital (DEC) en werkte aan de ontwikkeling van de Alpha CPU voor de niet-bejaarden: de CPU die aan grondslag lag van de AMD Athlon, uit een tijd dat een 486 modern was, heeft later bij Google gewerkt in Santa Clara en bij Apple in Cupertino. Een echte high-flyer dus, een paar van de 'leukste' bedrijven om voor te werken in de business hebben hem met open armen binnengehaald. Wat doet hij sinds een paar jaar? Hij runt een stadsboerderij in de buitenwijken van San Francisco en vult z'n inkomen aan met AirBnB :D

Zelfs met alle geneugten van de Googleplex was hij het code kloppen volkomen beu, de enorme afstand tussen alles wat hij deed en iets wat daadwerkelijk de wereld beter maakte, tussen wat hij deed en concrete waardering ervoor van iemand of iets in de echte wereld. Dus hij ging kippen houden. Word je niet rijk van, maar zowel de kip als degene die z'n ei koopt geeft heel direct feedback. Hij is armer dan hij geweest is sinds studententijd (al heeft hij genoeg aandelenopties verzameld in z'n twee decennia bij de grote bedrijven om alleen al daaraan een bijna modale inkomen over te houden), maar hij heeft ook meer plezier en zin in z'n leven dan sinds studententijd.

Nu, hij heeft beetje luxepositie (bijna financieel onafhankelijk), maar keerzijde, hij woont in een van de duurste steden ter wereld. Jij niet.

Zolang je kunt leven met de lagere inkomsten en met de mensen die het niet snappen en alleen maar kijken naar 'status' (die Mazda 6 ipv de i20 etc) kun je er met hard werken echt iets van maken. Of het nu gaat om kippen houden, meubelmaker worden of wat dan ook :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mike2k schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:43:
Ik merk wel dat het sentiment is dat ik niet zo ineens de omslag moet maken...
Je moet de omslag maken om de juiste redenen. Wat je gaat doen maak je niet even ongedaan als je er spijt van krijgt.

Het is wel duidelijk dat je zoekende bent. Althans dat idee krijg ik ineens van de cursus mindfulness of ineens naar Afrika trekken om daar te helpen. Een gebroken hart heeft sowieso tijd nodig om te genezen. Iedereen moet het uitgaan van een relatie op zijn eigen manier verwerken.

Als je echt in de knoop zit hierdoor, dan moet je naar je huisarts gaan. Die kan je ook verwijzen naar geestelijke gezondheidszorg. Je kan ook tegen iets als een burn-out aanzitten door alles bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Misschien nog een tip, moet je niet eens een echt leuke opdracht scoren als ZZP'er?

Ik heb op fietsafstand gewerkt waar ik het echt niet naar mijn zin heb. Nu rij ik 200km (2.5uur) per dag en heb het harstikke naar mijn zin. Ik ben zelfs meer gaan sporten (4x per week, ik weet ook niet waar ik de tijd vandaan haal)

Dicht bij werken is leuk, maar wat schiet je er mee op als je om half 5 op de bank ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is een kwestie van voorkeur. Ik erger me groen en geel aan de extra 30min per dag dat ik na m'n verhuizing moet fietsen (voorheen halfuurtje, nu drie kwartier). Het is 'maar' twee keer een kwartier, maar dat halfuurtje had ik op de bank kunnen hangen. Of bier kunnen drinken. Of kunnen sporten (nouja, na anderhalf uur op de fiets heb ik genoeg gesport voor een dag). Of wat dan ook. Halfuurtje per dag, twee uur per week, dik drie volle etmalen per jaar niet meer zelf kunnen beslissen wat ik doe. Bah.

Maar goed, jij hebt er geen probleem mee. Blijft persoonlijk - maar ik zou bij iemand die z'n werk beu is niet snel aanraden om extra reistijd toe te voegen aan soortgelijk werk :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njipep
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Is het niet eerder de afwisseling die je mist dan dat je je werk echt niet leuk vindt?

Ik ken een ZZP'er in de IT die in de winter keihard werkt en in de zomer windsurft. Is hij erg tevreden mee! Dat kost je wel een berg van je inkomen (de helft...), maar wellicht is het een aardig startpunt. In de winter lekker IT-er spelen op kantoor terwijl het buiten regent en in de zomer boompjes planten met een zonnetje in je nek, of ander werk naar wens.

Houdt je inkomen een beetje op pijl, houdt je IT netwerk levend voor als je toch weer terug wilt (boompjes planten is de lol ook wel vanaf als je 50+ bent), je doet zomerwerk in de zomer en winterwerk in de winter, en je hebt iets om naar uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
"There is a club for people who don't like their job, it is called "EVERYBODY"; they meet at a bar"

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 29-09 19:27
Interessant topic en dapper / knap dat je je op deze wijze open stelt!
Is de cariere switch gebaseerd op echte passie of een vlucht? Dat je trots bent op de huizen van jou en je vriend snap ik helemaal. Besef je wel dat een baan anders is dan een project voor jezelf of voor een goede vriend. Mensen zeiken, je kan veel minder zelf kiezen want de klant betaald en bepaald. Een ICT project kan je nog zelf vorm geven en inrichten. In volle loondienst.., rennen en luisteren.
Als dat is wat je nu mist.. Helemaal voor gaan!! Ik wil niet je passie wegnemen of bagataliseren maar juist een spiegel voorhouden. Romantiseer je een ander beroep? Of is het echt diep van binnen dat je het mist? Een andere tweaker merkte terecht op dat structureel besparen niet een surface wegdoen is. Dat is structureel minder geld. Hou jezelf ook voor wat je wil doen als je weer een relatie krijgt. Juist dan samen wel of niet op vakantie kunnen is het resultaat van de keuze nu. Het kan ook zijn dat je door alle shit van de relatie die over is meer ergert aan je werk. Hoe was dat voordat het uit ging? Was het toen beter te managen?
Het is helemaal je eigen keuze en als je diep van binnen zeker weet dat veranderen is waar je gelukkig van wordt dan heb ik maar een advies: ga er voor!!
Is het meer een optelsom van hoe je je nu voelt door alle shit van het moment, ga dan terug naar de basis. Jezelf, wat je wel leuk vindt in IT land en naast het werk.
Tip is nog om alle voors en tegens op te schrijven. Wat heb je nu? En wat heb je straks als je wisselt. Leg dat naast je eigen behoeften en kies dan rationeel. Maar nogmaals, als je hart zegt ik moet veranderen. Dan moet je er zeker voor gaan. Anders denk je over x tijd .. Had ik maar.... ik ben echt benieuwd wat je keuze wordt. Mocht er iets niet leesbaar zijn, mijn iPhone scherm nodigt niet echt uit wat te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:57
Goh volgens mij herkennen veel mensen zich in. En IT is denk ik wel een sneller trigger. Afhankelijk van welke functie je hebt, is het vaak een "ik heb een probleem" job. Ik zit in de infra en het is altijd gezeur. Projecten die goed afgerond zijn, hebben toch weer puntjes dat niet goed gegaan zijn die dan weer volledig uitvergroot wordt om de succesmomenten te doen vergeten.

Ik heb vroeger in de horeca gezeten. Het was hard werken, vaak met managers die op je neer kijken, maar de voldoening die het geeft dat je met klanten leuk kan praten, maakt het tot een leuke job. IT is wat dat betreft stoffig en altijd gezeur. De meeste van ons werkt bij bedrijven dat IT niet als core business heeft of bij klanten die het niet als core hebben natuurlijk. Ik zit als ZZP'er bij een klant waarvan de business de verzekeraar is. Ze hebben IT nodig, maar ze zijn ze liever kwijt. Vervelende bijsmaak geeft dat (voldoening is moeilijk te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ik ga proberen te reageren op alles wat iedereen heeft gezegd want ik waardeer het enorm!

Gisteren ben ik weer bij mijn vriendin geweest. Zij woont nu tijdelijk bij haar ouders totdat ze over anderhalve week naar Canada vliegt. De bedoeling is dat ik in Juli/Augustus een aantal weken met haar vakantie ga houden daar. We hebben samen op de bank gezeten, geknuffeld en lieve dingen tegen elkaar gezegd. Samen ideeën op gedaan voor wat we daar allemaal kunnen doen...motortoer door het land, Orcacamp etc...

Voor een ieder die denk dat ik de Surface heb verkocht als besparing: dat is niet zo. Die heb ik verkocht om:
  • Minder spullen te hebben, ik had al een sony Vaio die het doet nog goed. terug naar de basis.
  • Contant geld te hebben zodat, mocht alles fout gaan, ik een envelopje heb liggen met genoeg geld om in Canada te komen.
CMD-Snake schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 14:26:
Als je echt in de knoop zit hierdoor, dan moet je naar je huisarts gaan. Die kan je ook verwijzen naar geestelijke gezondheidszorg. Je kan ook tegen iets als een burn-out aanzitten door alles bij elkaar.
Dat heb ik al gedaan, ik krijg ook mirtazapine om me door deze tijd te helpen, zit bij een hypnotherapeut (gisteren nog geweest) en ga vrijdag naar het GGZ.

Het idee wat vanochtend ineens in me op kwam is het volgende:
Ik heb een aantal vrienden die zelfstandig elektricien zijn. Ik heb weleens een dagje met ze meegelopen en vond dat hartstikke leuk. Ik denk er nu aan om deze opdracht af te maken en dan eens te kijken of ik voor langere tijd met ze mee kan lopen, bijv een maand. Dat hoef ik dan waarschijnlijk niet gratis te doen dus dat is mooi meegenomen en het geeft me de mogelijkheid om te kijken of ik het echt wel leuk vind.

mgizmo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 01:01:
Goh volgens mij herkennen veel mensen zich in. En IT is denk ik wel een sneller trigger. Afhankelijk van welke functie je hebt, is het vaak een "ik heb een probleem" job. Ik zit in de infra en het is altijd gezeur. Projecten die goed afgerond zijn, hebben toch weer puntjes dat niet goed gegaan zijn die dan weer volledig uitvergroot wordt om de succesmomenten te doen vergeten.

Ik heb vroeger in de horeca gezeten. Het was hard werken, vaak met managers die op je neer kijken, maar de voldoening die het geeft dat je met klanten leuk kan praten, maakt het tot een leuke job. IT is wat dat betreft stoffig en altijd gezeur. De meeste van ons werkt bij bedrijven dat IT niet als core business heeft of bij klanten die het niet als core hebben natuurlijk. Ik zit als ZZP'er bij een klant waarvan de business de verzekeraar is. Ze hebben IT nodig, maar ze zijn ze liever kwijt. Vervelende bijsmaak geeft dat (voldoening is moeilijk te halen).
Dat is zo herkenbaar. Ik werk al jaren op de dansschool, in de "goede" tijd (2000 - 2005) hadden we elke week wel een feest (is ook een partycentrum). Op zo'n avond ren je je de benen uit je lijf en aan het einde ben je helemaal op. We zaten 's nachts nog vaak aan een drankje en het eten wat overgebleven was. Soms zaten we gewoon tot een uur of 3 lekker te eten en drinken...moe maar voldaan als je al die mensen ziet die een geweldige tijd hebben gehad en je aan het eind van de avond bedanken voor de goede zorgen...

Ik denk dat mijn grootste problemen op dit moment zijn:
  • Niet lekker in mijn vel zitten
  • Niet precies weten wat voor werk ik wil doen
  • Het gemis van mijn vriendin
Ik denk dat puntje 1 oplost als 2 en 3 beter gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:46
Zoals Mgizmo aangeeft, zullen veel mensen zich hierin herkennen. Ik weet dat ik bij mijn vorige twee werkgevers met veel tegenzin naar het werk ging en echt geen plezier had. Daarnaast kom ik uit een ondernemend gezin, mijn ouders hebben al heel lang een eigen zaak. Als kleine jongen was ik altijd al met mijn vader op pad en kon ik altijd mijn steentje bijdragen. Mijn hart ligt dan ook bij een eigen zaak, of in ieder geval voor mijzelf werken. Dit, inclusief wat ik nu zie als een verkeerde studiekeuze en daarmee afvragende welk vakgebied nu goed bij mij past, had dan ook een invloed op mij als persoon. Op den duur zie je dan ook alles als een probleem en is het moeilijk te bepalen waar het nu allemaal echt fout gaat. Nu ben ik onlangs van baan gewisseld, toch zoekende naar de goede werkgever. Nu kan ik eindelijk zeggen dat ik in een leuke organisatie zit, en mij echt stukken beter voel. Ook mede doordat wij vanuit een minder aangename woonomgeving zijn verhuist naar een betere omgeving. Uit mijn ervaring wil ik je dus graag meegeven dat je voorzichtig moet zijn met het maken van drastische veranderingen. Het is makkelijk om de situatie negatief te bekijken, maar het moeilijkste is om de oorzaken van je probleem te identificeren. Ik heb momenteel dus twee factoren veranderd, waarvan ik in eerste instantie dacht dat meer factoren problemen veroorzaakte. Maak dus overwogen keuzes en pak het zo tactisch mogelijk aan. Ik heb nog steeds de wens om voor mijzelf te werken, maar momenteel studeert mijn vriendin nog en zorg ik voor de inkomsten. Echter, zodra zij klaar is en begint met werken, dan krijg ik de mogelijkheid om mijn opties verder te bekijken.
Ik kan mij voorstellen dat de situatie met je vriendin op het moment een hele grote rol speelt, zeker bij het niet lekker in je vel zitten. Dat zou bij de meeste mensen het geval zijn. Geef dit eerst de tijd om te genezen. Ook als je de opdracht die je aanneemt in een bepaalde richting stuurt, kun je misschien meer plezier hebben in je werk. Dan kun je rustig op zoek naar een manier om je switch te maken. Meestal is toch de eerste stap om je huidige baan in aantal uren te verminderen en daarbij je nieuwe wens te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mike2k schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:14:
• Contant geld te hebben zodat, mocht alles fout gaan, ik een envelopje heb liggen met genoeg geld om in Canada te komen.
Je bent toch ZZP-er? Dan lijkt mij, zeker als je op dit moment een klus hebt, dan 'geld problemen' niet direct aan de orde zijn? Als in; je hebt toch wel een fatsoenlijke buffer om een x-aantal maanden zonder opdracht te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

Ik herken de situatie volledig. Ik heb al vrij vroeg gemerkt (direct na mijn studie) dat ik echt serieus ongelukkig werd van een software engineering of IT job (verschillende dingen gedaan). Het gekke was dat ik er erg goed in was (vond mijn baas ook) maar meestal na de lunch ging aftellen tot 17.00. 's Morgens ging het nog wel maar overdag... zeker bij mooi weer. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat mijn persoonlijkheid niet helemaal matchte met het soort werk (waar ik al bang voor was tijdens mijn studie). Ik heb namelijk wel complexe uitdagingen nodig maar zonder een dynamische omgeving word ik ongelukkig. Bij geen enkele IT werkgever heb ik die dynamische (en sociale) omgeving die ik zoek gevonden (als iemand een werkgever weet die dat wel biedt sta ik daarvoor open :) ). Ik vond toen een baan als docent op het HBO en dit heeft al mijn bureau-problemen weggehaald. Daarvoor in de plaats kwam wel een (veel te) hoge werkdruk maar dat is een ander probleem en ander topic.
Ik doe dit werk nog en ik sta op met een goede motivatie en doe dankbaar werk als studenten weer iets geleerd hebben. Na een paar jaar heb ik wel zoiets van dat ik weer verder wil kijken, maar dat zittende bureauberoep hoef ik nooit weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
_Arthur schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Je bent toch ZZP-er? Dan lijkt mij, zeker als je op dit moment een klus hebt, dan 'geld problemen' niet direct aan de orde zijn? Als in; je hebt toch wel een fatsoenlijke buffer om een x-aantal maanden zonder opdracht te kunnen?
Ja, ik heb inderdaad een fatsoenlijke buffer: 20k+ maar je weet het maar nooit ;)
Mfpower schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:54:
Ik herken de situatie volledig. Ik heb al vrij vroeg gemerkt (direct na mijn studie) dat ik echt serieus ongelukkig werd van een software engineering of IT job (verschillende dingen gedaan). Het gekke was dat ik er erg goed in was (vond mijn baas ook) maar meestal na de lunch ging aftellen tot 17.00. 's Morgens ging het nog wel maar overdag... zeker bij mooi weer. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat mijn persoonlijkheid niet helemaal matchte met het soort werk (waar ik al bang voor was tijdens mijn studie). Ik heb namelijk wel complexe uitdagingen nodig maar zonder een dynamische omgeving word ik ongelukkig. Bij geen enkele IT werkgever heb ik die dynamische (en sociale) omgeving die ik zoek gevonden (als iemand een werkgever weet die dat wel biedt sta ik daarvoor open :) ). Ik vond toen een baan als docent op het HBO en dit heeft al mijn bureau-problemen weggehaald. Daarvoor in de plaats kwam wel een (veel te) hoge werkdruk maar dat is een ander probleem en ander topic.
Ik doe dit werk nog en ik sta op met een goede motivatie en doe dankbaar werk als studenten weer iets geleerd hebben. Na een paar jaar heb ik wel zoiets van dat ik weer verder wil kijken, maar dat zittende bureauberoep hoef ik nooit weer!
Ik heb er ook aan zitten te denken om bijv 1 of 2 dagen voor de klas te gaan staan...hoe heb jij dat gedaan want je hebt daar wel een docenten opleiding voor nodig toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mike2k schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:01:
[...]

Ja, ik heb inderdaad een fatsoenlijke buffer: 20k+ maar je weet het maar nooit ;)
Dan begrijp ik nog niet helemaal waarom je een paar honderd euro extra nodig had van de verkoop van je Surface.

Heb je sowieso al op een rijtje gezet hoeveel je elke maand uitgeeft, en hoeveel er dus elke maand binnen moet komen? Geld maakt niet gelukkig, maar geldgebrek maakt wel ongelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

Mike2k schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:01:
[...]

Ik heb er ook aan zitten te denken om bijv 1 of 2 dagen voor de klas te gaan staan...hoe heb jij dat gedaan want je hebt daar wel een docenten opleiding voor nodig toch ?
Ja, maar als je op een HBO gaat werken krijg je meestal die opleiding erbij (in tijd en geld). Je hebt wel een master nodig (tenzij je niet in loondienst gaat, maar bijv. gedetacheerd wordt vanuit je bedrijf). Ik heb informatica aan de universiteit gestudeerd dus kon zonder problemen beginnen.
Stuur maar een PB als je meer info wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:17
Financieel: als zp-er gaan besparen, lullig en heftig maar meteen doen, nog iedere maand kijk ik alles na en wijzig contracten voor minder dan € 20,- doel: zsm fin. onafhankelijk worden en dat kan zo in 15 jaar!

Werk: ik doe 4*9 en soms 5*7( training)
Bevalt me uitstekend!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Sissors schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:45:
[...]

Dan begrijp ik nog niet helemaal waarom je een paar honderd euro extra nodig had van de verkoop van je Surface.

Heb je sowieso al op een rijtje gezet hoeveel je elke maand uitgeeft, en hoeveel er dus elke maand binnen moet komen? Geld maakt niet gelukkig, maar geldgebrek maakt wel ongelukkig.
Omdat ik een ontzettend onzeker persoon ben en nu het zo niet goed gaat ik zomaar ineens alles kwijt kan zijn...
technopeuter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:51:
Financieel: als zp-er gaan besparen, lullig en heftig maar meteen doen, nog iedere maand kijk ik alles na en wijzig contracten voor minder dan € 20,- doel: zsm fin. onafhankelijk worden en dat kan zo in 15 jaar!

Werk: ik doe 4*9 en soms 5*7( training)
Bevalt me uitstekend!
Dat doe ik nu ook, bespaar al €450 per maand op de auto, net de bevestiging gekregen van langzamer glas abonnement dus dat bespaart ook weer e.e.a.

Ik ga zo dadelijk mijn credit card ineens aflossen zodat ik ook daar weer 30/40 euro per maand bespaar op rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 14:40
Leuk topic, zit beetje met hetzelfde, niet helemaal maar wel dat ik eigenlijk de IT een beetje beu ben :( zou alleen niet weten wat ik anders moet gaan doen maar zou t wel graag willen, punt is meer een kleine (4 maanden) die we hebben en een huis .. stuk minder gaan verdienen is hetgeen wat me tegen houd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 14:24

oehoe

blije prutser, ouwe sok

vegetto1983 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:04:
Leuk topic, zit beetje met hetzelfde, niet helemaal maar wel dat ik eigenlijk de IT een beetje beu ben :( zou alleen niet weten wat ik anders moet gaan doen maar zou t wel graag willen, punt is meer een kleine (4 maanden) die we hebben en een huis .. stuk minder gaan verdienen is hetgeen wat me tegen houd..
Alsik zo vrij mag zijn; als je net een kleintje hebt, kan dat nog best een tijd zwaar zijn ('s nachts bv: ik moest heel erg wennen aan haar veranderende ritme, eerst om de 2 uur er uit, en als je daar net aan gewend was, om de 3 uur, enz, enz) Dat trok best een zware wissel op een hoop dingen (nachtrust, geduld, relatie, werk).

Uiteraard heb je dan (financiële) zekerheden nodig, maar bv. meer tijd met je gezin is ook goud waard. Lees ook de tip hier verderop naar boven nog eens: niet teveel drastische veranderingen tegelijkertijd. En een kleine, dat is al best eentje uit de categorie drastisch. :)

Dus mijn advies aan jou, en de TS: kleine stapjes!

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:57
Zoals Ik aangaf, maar tussen mijn vorige post en deze is het fijn om de herkenning te zien.
Ik heb de keuze gemaakt om in 2013 volledig weer mijn bedrijf op te pakken en te zzp'n. Dat heeft voor mij de nodige rust gebracht van het gezeik bij een werkgever. Het eigenlijke werk blijft hetzelfde, maar ik heb nu wel de vrijheid om ja of nee te zeggen.
Ik heb ook van een bevriende psycholoog vernomen dat het een 30ers probleem is. Wat wil je met je leven... Nu kun je als zzp'er met buffer sneller schaken en daardoor grotere risico's nemen. Je kunt immers zeggen, ik stop een half jaar, het is niet zo dat je CV blanco is of de kennis verdwenen is. Het vervelende is wel van ZZP'er (zo ervaar ik het) dat je meer de kans krijgt om te sturen en daardoor er vaker over na te denken. Als je in loondienst bent, ben je gevangen wat in dat geval een voordeel is van rust in de hoofd als het gaat om de toekomst.

Mike: Ik heb ook 16 jaar op een dansschool rondgelopen. Mis het nog regelmatig. Regio r'dam toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
mgizmo schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:36:
Zoals Ik aangaf, maar tussen mijn vorige post en deze is het fijn om de herkenning te zien.
Ik heb de keuze gemaakt om in 2013 volledig weer mijn bedrijf op te pakken en te zzp'n. Dat heeft voor mij de nodige rust gebracht van het gezeik bij een werkgever. Het eigenlijke werk blijft hetzelfde, maar ik heb nu wel de vrijheid om ja of nee te zeggen.
Ik heb ook van een bevriende psycholoog vernomen dat het een 30ers probleem is. Wat wil je met je leven... Nu kun je als zzp'er met buffer sneller schaken en daardoor grotere risico's nemen. Je kunt immers zeggen, ik stop een half jaar, het is niet zo dat je CV blanco is of de kennis verdwenen is. Het vervelende is wel van ZZP'er (zo ervaar ik het) dat je meer de kans krijgt om te sturen en daardoor er vaker over na te denken. Als je in loondienst bent, ben je gevangen wat in dat geval een voordeel is van rust in de hoofd als het gaat om de toekomst.

Mike: Ik heb ook 16 jaar op een dansschool rondgelopen. Mis het nog regelmatig. Regio r'dam toevallig?
Ik ben zelf meermaals per week bij dansschool Cools in alphen te vinden...

Dat herken ik wel...in loondienst moet je doen wat er van je gevraagd word en als zzp'er heb ik daar veel minder last van.

ik merk ook dat wanneer ik 40 uur per week werk, ik een soort verdrink in het werk en in een auto stand de dag door kom...dat is ook iets waar ik nu wel bang voor ben. Dat ik weer in die auto stand ga en straks ineens een paar maanden verder ben en dat er niets is gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Ik ben gelukkig weer een stapje verder! Ik heb besloten om as. zaterdag naar de open dag van hogeschool Rotterdam te gaan om te kijken naar de deeltijd opleiding elektrotechniek.

Zodra ik er ben geweest deel ik dat uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Mike2k schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:23:
Ik ben gelukkig weer een stapje verder! Ik heb besloten om as. zaterdag naar de open dag van hogeschool Rotterdam te gaan om te kijken naar de deeltijd opleiding elektrotechniek.

Zodra ik er ben geweest deel ik dat uiteraard!
En hoe was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Terug naar de basis is altijd goed.

http://www.mrmoneymustache.com/

http://earlyretirementextreme.com/

Enzovoorts :)

Zomaar van carriere veranderen echter.. ik weet het niet. Ik ben zelf elke 2e vrijdag vrij (36 uur ipv 40 uur) en dat heeft voor mij al behoorlijk gescheeld. Door minder uren verplicht op kantoor te zitten vind ik het werk ook weer leuker. Zou op termijn (en als het finaniceel mogelijk is) het liefst naar 32 uur gaan denk ik :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1