Thuis server vragen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 659924

Topicstarter
beste tweakers,

zoals de naam zegt ik ben nog een leek, dus als ik stomme dingen zeg of vraag, alvast sorry.
Ik heb een hoop vragen.

Ik heb zitten googelen over een thuis server.
Nou kan je een thuis server gewoon kant en klaar kopen, of je kan een computer ombouwen.

nou heb ik nog een wat oudere "zelf" bouw (laten bouwen) computer staan, ik heb veel voorbij zien komen op google, dat mensen hun pc ombouwen tot thuis server, helaas is vrijwel alles onduidelijk of engels. Waar ik echt goed in ben...

Ik heb een zelf bouw pc, laten bouwen door een kennis aangezien ik er zelf niet heel veel vanaf wist, ik wil binnen kort zelf een knaller van een pc bouwen.

Ik heb mijn PC al helemaal uit mekaar gehaald, en ik heb de spullen is op gezocht op internet.
Ook heb ik al de hele avond lopen lezen, speuren, googelen.

Wat is er precies nodig van de computer voor een thuis server? en ik heb wat vraagjes over de onderdelen.
Ik geef gelijk alles op wat erin zit

- een k8n neo4-f moederbord.

- ik heb de processor er uit gehaald, maar daar kan ik geen informatie op vinden.
Trouwens de eerste keer dat er een uit heb gehaald, gelijk de koeler schoon gemaakt, die compleet dicht dat met stof.

- XFX Videokaart PCI-e GeForce 7100GS 512MB DDR2 DVI/TV
Is dit nodig voor een thuis server ?
Zo ja, is deze nog een beetje goed ?
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/83b633448917cfe47f5daaf858fe23c1.png

- hard driver wd1600js-60mhb1 Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/18809fe86e575fa9070f8c7aebe8417c.png

- voeding 350 watt
Ik weet niet wat hier normaal voor aansluitingen op zitten (of dat de voedings kabel zelf gemaakt moeten of kunnen worden)
Ik kan 4 harddrivers aansluiten

- 2 x Nec DVD-RW AD-5170
Zijn deze handig of overbodig ?

Wat is er precies nodig om een thuis server te maken. ?

- opslag lijkt me meer dan logisch ?

Ik las over streamen vanaf een thuis server hoe gaat dit in zijn werk ?
Mijn beeld van een thuis server is: dat iedereen via internet zijn bestanden lokaal opslaat, en dus ook kan ophalen.
Sluit ik de uit eindelijk gebouwde server dan aan via de usb, of de ethernet kabel, of beide ?

Kan ik op mijn moederbord meerdere hard drivers aansluiten ?

Het is uiteraard geen dikke thuis server, maar ik wil wat leren over computers en er uiteindelijk mijn eigen game computer bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
In een thuisserver kan je net zo goed geen videokaart installeren. Wat de rest betreft: aan stroomkosten alleen al ben je een klein fortuin kwijt als je dit als server gaat draaien. Daarnaast is een Celeron systeem van ±230 euro bijv. een stuk krachtiger, en heb je het met een jaar terugverdient.

Ik zou de oude spullen wegdoen, en iets kopen wat echt zin heeft :) (en minder geld kost)

Als je iets wil leren: laat windows dan zitten en gebruik iets als Linux of BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is er precies nodig van de computer voor een thuis server? en ik heb wat vraagjes over de onderdelen.
Dat ligt aan het doel van de thuisserver:

Wil je een thuisserver die dient als NAS/centrale netwerk opslag? Dan heb je b.v. (veel) grote schijven nodig
Wil je een thuisserver voor een gameserver of webserver? dan is die opslag niet zo belangrijk, en heeft het systeem meer baat bij wat meer intern geheugen en een snellere processor.

Een losse videokaart is in een thuisserver een onnodig onderdeel: dit kost veel stroom (=geld) en wordt niet gebruikt.

Gezien je doel (een eigen gamePC inelkaar zetten) denk ik dat je beter af bent door eerst eens je pc weer inelkaar te steken

een thuisserver is, qua hardware, in feite niets anders als een normale desktop (maar, om stroomkosten te besparen, worden bepaalde onderdelen weggelaten of extra zuinige onderdelen ingezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 15:48

Comgenie

Soms heb je dat

- Videokaart heb je niet nodig voor een thuis server die slechts voor bestanden delen wordt gebruikt.
- 160 GB is niet veel voor een file server.
- Ga je de server gebruiken om bestanden op DVD's te branden of ervan te lezen? Zo nee dan niet.
- Netwerk/Internet komt via de ethernet kabel dus dat lijkt me wel handig. USB kan je gebruiken om externe harddisks op aan te sluiten.
- Je kan meerdere harddisks aansluiten, maar ik weet niet of er een limiet is wat die moederbord/bios ondersteund.

Overigens:
Mijn advies om te leren: Haal een Raspberry pi. Deze zijn goedkoop, energie zuinig en je kan via USB externe hardeschijven erop aansluiten. Een Raspberry pi kan je zien als een normale computer, maar dan in het klein :) . Ook leer je gebruik maken van Linux. Er zijn zeer veel tutorials online te vinden hoe je er een file server van maakt.

Die huidige PC kan je goed gebruiken om het in/uit elkaar zetten van een computer te oefenen. Maar hij is waarschijnelijk niet echt energie zuinig. Voor jouw doel (file server) zal je ook kunnen overwegen een NAS aan te schaffen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Kijk bv eens in Het grote zuinige server topic ;)
Genoeg server-setups die zuinig zijn en vanalles kunnen doen.
kijk even of er eentje is die ook dat doet wat die van jou moet doen...
voor de rest zijn er hier genoeg topics over servers enzo die je gerust even kunt bekijken en die je op weg kunnen helpen.

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 kan je al wat op weg helpen naar een eigen file-server, die eventueel net iets meer kan zoals streamen via het netwerk naar de andere pc's, ...

en als je grote ambities hebt qua opslag: Storage showoff topic - 20+ TB storage systems (show-off, niet vragenbak)

[ Voor 35% gewijzigd door soulrider op 02-03-2015 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Wat ik begrijp gaat hij een nieuwe pc kopen.
Dus oude is over.
Dus daar wil hij een server van maken.
Koop dus geen Raspberry pi(is heel erg langzaam, hier kan ook niet alle software op), je hebt al een oude pc om te proberen.

Test/leer met je oude pc om een server te maken.
Later kun je bepalen of het vlugger moet, of dat je dit niks vind.
Je kan ook werken als desktop pc, als je de server met monitor wilt gebruiken, kan gemakkelijker zijn.
Dus ga gewoon testen.
Een server en alle andere hardware die je ziet en denkt dat het speciaal is, zijn allemaal gewoon computers, en ja je hebt speciale dure hardware voor bedrijven, maar die heb je thuis bijna niet omdat het veel te duur is.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 02-03-2015 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb zelf nog server ruimtes bedraad van grote bedrijven.
Maar zelf een server maken van een oudere computer is nog net iets te hoog gegrepen.

Mijn vraag is: wat kan ik allemaal met een server ?

@jan wat voor hardware bedoel je ?
ik bedoel met een thuis server gewoon dat ik vanaf over via het internet bestanden kan opslaan op deze server. En dus ook bijvoorbeeld via mijn media speler een film vanaf de server kan kijken.

Op scholen heb je ook altijd een server, met een beheerder hoe gaat dit in zijn werk ?
is zo'n systeem ook thuis van toepassing ? of wat zijn de andere mogelijk heden ?

Ja over een maandje of 2/3 wil ik mijn eigen computer gaan bouwen.
in de tussen tijd maar wat leren, lezen, praten en nog meer lezen haha.
Ik heb een kleine 2.000 euro ter beschikking voor een eigen game computer, ik kan er een laten bouwen, maar het is leuker om er zelf een te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik raad je aan om toch e.e.a. in het Engels uit te gaan zoeken. Sowieso goed voor je om dat wat meer te ontwikkelen.

Dit wordt zo meer een vragentopic waar je zelf ook weinig aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Een server kun je zien als een computer die een aantal diensten levert, diensten waar de meeste gebruikers hem thuis voor gebruiken zijn bijvoorbeeld:

- Streamen van films/muziek/series naar een ander device (naar een mediaspeler(Chromecast, AppleTV), naar je telefoon, ipad).
- Als fileserver (zodat je bestanden op een centrale plek staan waar je binnen je netwerk met al je apparaten erbij kunt (zonder gebruik te maken van bijvoorbeeld USB sticks))
- Als download server (hier sleep je bijvoorbeeld alles wat je wil mee naar binnen)

Dan komen de wat geavanceerde diensten:

- DHCP (uitdelen van IP adressen (dit doet je router al))
- Website hosten (thuis een website draaien en deze naar buiten beschikbaar maken(vaak aan andere mensen))

Op scholen en tevens ook bedrijven worden de servers zo ingericht dat men overal in kan loggen, dat er policies (restricties van wat men mag) uitgerold worden, programma's toegewezen worden aan gebruikers.

Dit zal niet bij jou thuis van toepassing zijn. Bepaal vooral wat je met je server wil doen en afhankelijk daarvan kunnen wij een advies uitbrengen wat je zou moeten doen.

Gaat het puur om testen om er van te leren moet je jezelf toch echt in gaan lezen in wat je wil gaan doen, de meeste termen binnen deze sector zijn echter engels (het kan ook geen kwaad om dit bij te spijkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic gaat uiteindelijk om aankoopadvies. Daarom verplaats ik het naar Desktop Aankoop Advies.

Move OH -> DAA

Verder inhoudelijk: "server" is een heel algemene term. Het is onzinnig om te proberen een generieke "server" te bouwen en dan te verzinnen wat je er mee wilt gaan doen :o

Draai dat om: bedenk eerst wat je wilt met je server. Pas als je dat weet gaan uitzoeken welke hardware je ervoor nodig hebt - en of wat je al hebt liggen zinnig gebruikt kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Besturingssysteem en BIOS:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagemedium/1255518972.jpeg Het besturingssysteem heeft een behoorlijk grote invloed op het verbruik. Hoewel het de laatste tijd steeds beter gaat is er nog steeds een duidelijk verschil te zien tussen het beste besturingssysteem (Windows 8/Server 2012) en andere veelgebruikte besturingssystemen in thuisservers zoals Linux, FreeBSD en speciale distro's zoals ZFSGuru. Je hebt ook niet altijd de keuze - als je bijvoorbeeld ZFS wil draaien kun je per definitie geen Windows gebruiken. Niet alle hoop is verloren, want er zijn een hoop tweaks mogelijk onder alle besturingssystemen (zie bijvoorbeeld het topic Linux en zuinigheid) die flink wat energie kunnen schelen. Maar het belangrijkste is nog wel: zorg dat je voor alle apparaten op je moederbord de meest up-to-date drivers hebt geïnstalleerd.

Note Windows server is gratis voor studenten (ongeacht opleiding) , registreer je hiervoor op dreamspark.com
Ook het BIOS is je vriend. Zorg altijd dat ACPI C3/C6 aanstaat, gebruik AHCI voor je harde schijven en als je het aandurft is zeker op Asrock-moederborden een hoop verbeteringsruimte in de vorm van undervolting

_______________________________________________________________________________________

Je heb dus ook een speciale software nodig om een thuis server te maken, dat begrijp ik hier uit?
Pagina: 1