Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een server die ik zuiniger wil maken. Het is een storage server die ik gebruik voor off-site backups van webhosting servers. Verder wordt hij gebruikt als Home Server en af en toe om wat met virtuele machines te spelen.
Momenteel gebruik ik een gerecycleerde Asus Striker Extreme + Q6600 combinatie.
Volgens de grafiekjes op mijn UPS verbruikt deze idle 180W (disks spinned down) en bij activiteit 280W (CPU + disk activiteit). Ruw uitgerekend zo'n 400 a 500 € per jaar aan stroom dus (België).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 500 €, dit komt ongeveer overeen met de besparing die dit oplevert op 2 jaar aan energiekost.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is het belangrijkste
Ga je overklokken?
Nee
Even een paar dingen toelichten
Alvast bedankt voor jullie moeite!
Ik heb een server die ik zuiniger wil maken. Het is een storage server die ik gebruik voor off-site backups van webhosting servers. Verder wordt hij gebruikt als Home Server en af en toe om wat met virtuele machines te spelen.
Momenteel gebruik ik een gerecycleerde Asus Striker Extreme + Q6600 combinatie.
Volgens de grafiekjes op mijn UPS verbruikt deze idle 180W (disks spinned down) en bij activiteit 280W (CPU + disk activiteit). Ruw uitgerekend zo'n 400 a 500 € per jaar aan stroom dus (België).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 500 €, dit komt ongeveer overeen met de besparing die dit oplevert op 2 jaar aan energiekost.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- be Quiet! Dark Power Pro 1000W voeding (85% efficency)
- Areca 1280 RAID controller (24 poorts)
- 18 disks
- Moederbord met minmiaal 2x 16x PCIe (3.0), eSATA en onboard HDMI en/of DVI
- Zuinige CPU
- Minimaal 12 GB geheugen
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is het belangrijkste
Ga je overklokken?
Nee
Even een paar dingen toelichten
- Ik ben me bewust dat de voeding overkill is. Alleen draait het ding al wel 6 jaar 24/7 en wil ik hem nog wel even houden. Ik vraag me wel af of een "oversized" voeding ook gevolgen heeft voor het energieverbruik? Ik ga er vanuit dat hij niet "meer" verbruikt gewoon omdat hij meer "kan" verbruiken toch?
- De RAID-controller heeft ook zijn leeftijd en is vast ook niet de zuinigste. Vandaar graag een moederbord met een PCIe 3.0 slot zodat ik er in de toekomst een moderne (en zuinigere) controller kan inzetten.
- Graag een moederbord met eSATA daar ik nog een externe HDD-bay heb die ik wel eens gebruik (en die via eSATA werkt).
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590T Tray | € 201,86 | € 201,86 |
| 1 | ASRock Z97 Extreme6 | € 177,- | € 177,- |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 119,30 | € 119,30 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 498,16 | |
Alvast bedankt voor jullie moeite!