Toon posts:

Goede PC voor Ableton Live 9 Suite samenstellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek produceren met Ableton Live 9, het wordt een systeem zonder permanente internet verbinding, alleen bedoeld voor bovenstaande toepassing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€900,- a €1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Systeemkast - Cooler Master Mystique 632, Soundblaster Audigy 4 (als het nog kan met de ondersteuning in Windows 7, het is echt een oudje) en eventueel de voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle 4 core CPU, 8GB RAM geheugen, 1TB HDD en eventueel, (het geen must) een tweede SSD schijf voor het OS van maximaal 180GB. De videokaart liefst niet on-board, maar een minimaal exemplaar volstaat al aangezien er geen games worden gespeeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een Intel i7 of i5 processor i.c.m. een ASUS moederbord. Waarom? Ik draai al ruim 5 jaar een Pentium Dual Core E5200, 2.50GHz en een ASUS P5QL Pro, tot op de dag van vandaag draait het zonder problemen. Voor andere combinaties sta ik ook best open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Verwekingssnelheid vind ik belangrijker dan snelheid van de hardeschijf, het gaat om audiobestanden van minder dan 200MB i.c.m. Ableton Live Set files van enkele honderden kB's die geladen moeten worden.

Ga je overklokken?
Absoluut niet ;)

Het ziet er een beetje erg "algemeen" uit, dus nog een kleine toevoeging/vraag.

Ergens bij dat bovenstaande systeem ben ik dus een beetje het pad kwijtgeraakt met al die processors.
Maar wat is eigenlijk de winst van een i7 t.o.v. een i5 als ik zou kiezen voor een 4 core processor? 8)7

Ableton geeft zelf aan als minimale systeemvereisten voor Live 9:
-Multicore processor
-2 GB RAM

Maar ja, dat is ook wel heel erg algemeen en dat heb ik dus al staan, uit 2009, en dat draait met de vorige Ableton versie (Live8 ) best goed, tenzij je het heel erg bont maakt. Stotteren door maximaal CPU gebruik komt eigenlijk zelden voor. Er zit ook geen internetverbinding op de huidige Ableton PC en er draaien eigenlijk geen onnodige processen op de achtergrond.
Dus iets in mij zegt ook weer dat ik het niet zo moet overdrijven met al die cores en GHz-en >:)

Alvast bedankt voor de hulp. ;)
Gr. ElectricCafé.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Bijna goed. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat jemet zo'n leuk lijstjee komt.

Als ik zo lees heb je wel je huiswerk gedaan dus waarom ook niet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1MSI H97M-E35€ 65,95€ 65,95
1Sapphire R7 240 2GB DDR3 Boost€ 62,82€ 62,82
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,80€ 79,80
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial BX100 250GB€ 90,15€ 90,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 650,37
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Systeemkast - Cooler Master Mystique 632, Soundblaster Audigy 4 (als het nog kan met de ondersteuning in Windows 7, het is echt een oudje) en eventueel de voeding.
de kast zou meekunnen de specificaties geven wel aan dat hij ATX is dus weet ik niet zeker of het gekozen moederbord dan past (mATX) makkelijk op te lossen door natuurlijk een ATX bordje te nemen. Die Audigy http://support.creative.c...D=14103&prodName=Audigy+4 er zijn drivers voor 8.1 dus die zou moeten werken. Alleen zou je even op kunnen zoeken of het verschil maakt met een onboard audiochip, die krengen zijn volgens mij de laatste jaren ook alleen maar beter geworden.

Voeding ja, dat hangt af van de leeftijd of het een kwaliteitsvoeding is etc. dat kan ikzelf niet beoordelen. eventueel even een hopje naar Voeding advies en informatie topic - Deel 30 en met type nummer en dergelijke even aan The Mask vragen.

alas nu zijn we aangekomen bij het lijstje.
  • Intel i5 met een leuke klok als het al redelijk ging met de pentium dan zal deze het naar mijn mening zeker goed doen.
  • leuk mobo, wel even opzoeken of de oude kast deze ondersteunt. Anders een ATX erin
  • Ja een graka, volgens mij heb je aan de igp al meer dan voldoende (ondersteunen ook 3 schermen, full hd volgens mij zelfs tot 2560x1400)
  • De haddeskijf voor opslag. Als de bestanden zeer belangrijk zijn is mischien een raid opstelling handig voor mechanish falen. (wel altijd backuppen!)
  • Een leuke kleine kast met van dat piepschuim aan de binnenkant voor stilte.
  • een ander koelertje toch weer wat stiller dan de stock. Tranquillo is ook een leuke keuze, of the coolermaster 212 evo.
  • 8gb RAM een bekende hiero
  • Degelijke voeding.
  • En maar liefst 250gb aan ssd opslag. voor OS, software, en projecten in uitvoering.
een OS zit er niet bij want ik neem aan dat je een windows 7 licentie al hebt liggen aan de hand van je TS.
Maar wat is eigenlijk de winst van een i7 t.o.v. een i5 als ik zou kiezen voor een 4 core processor?[ 8)7
kijken of ik het ken uitleggen anderen verbeteren graag.

een i5 is iemand met vier monden en 4 armen. elke arm kan steeds een koekje naar de bijbehorende mond brengen. Dus als een mond 4 koekjes moet eten moet de arm 4 keer op en neer. een i7 heeft net als de i5 4 monden maar 8 armen. Dus terwijl de mond aan het kauwen is kan een van de twee armen alweer een koekje erna toe brengen. wat ervoor zou moeten zorgen dat het allemaal net iets sneller gaat omdat de mond niet steeds zit te wachten op een nieuw koekje.

Het heeft volgens mij vooral nut als je software langs elkaar koekjes bakt. Als hij steeds maar een koekje per keer kan bakken dan heeft dan zitten de 8 armen van de i7 ook steeds te wachten. maar als het natuurlijk wel langs elkaar kan dan zal de i5 er langer over doen om de koekjes op te eten dan de i7 omdat die natuurlijk sneller koekjes kan pakken.

in het kort: ik heb zin in krakelingen.

Wikipedia: Hyper-threading (nu iemand die er wat meer verstand van heeft)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Dat verhaal met de koekjes hierboven _/-\o_

Maar goed, een dedicated GPU is het in dit geval niet waars. Fijn de iGPU gebruiken, sterk genoeg, en het bespaard weer 60 euro.

Daarnaast zie ik een MSI H97-bordje. Leuk en aardig, maar vrij basic. Ik zou voor minder een wat ouder B85-bordje nemen:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
Die spijtig genoeg wéér in prijs gestegen is |:(
En anders een luxe bordje met high-end audiochip:
pricewatch: Gigabyte B85 G1.Sniper B6
Wel ATX-formaat, dus dat zou eventueel in je oude Cooler Master Mystique 632 passen.

Ableton ondersteund hypertreading, dus een i7 is zeker geen slecht idee. In dat geval zou ik een pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed nemen, de snelste consumenten CPU met stock 4Ghz (boost tot 4,4Ghz). Kost een beetje, maar dan heb je ook wat :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Er heeft hier recent nog een ander topic gelopen over een systeem voor ondermeer Ableton Live. Misschien is daar nog wat relevante informatie te vinden. Zie PC bouwen voor muziekproductie..

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb afgelopen week ook een PC samengesteld voor vooral muziekproductie (en nog wat andere taken). Dus het moet relatief stil zijn.

Dit was mijn bestelling + een tweede hands GTX670.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Asus B85M-G (C2)€ 63,50€ 63,50
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Antec P100€ 67,95€ 67,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,85

Moet hem nog in elkaar zetten, maar denk dat hij het prima gaat doen met Ableton Live als alles in elkaar zit!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

MK1998NL schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:02:
Dat verhaal met de koekjes hierboven _/-\o_

Maar goed, een dedicated GPU is het in dit geval niet waars. Fijn de iGPU gebruiken, sterk genoeg, en het bespaard weer 60 euro.

Daarnaast zie ik een MSI H97-bordje. Leuk en aardig, maar vrij basic. Ik zou voor minder een wat ouder B85-bordje nemen:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
Die spijtig genoeg wéér in prijs gestegen is |:(
En anders een luxe bordje met high-end audiochip:
pricewatch: Gigabyte B85 G1.Sniper B6
Wel ATX-formaat, dus dat zou eventueel in je oude Cooler Master Mystique 632 passen.

Ableton ondersteund hypertreading, dus een i7 is zeker geen slecht idee. In dat geval zou ik een pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed nemen, de snelste consumenten CPU met stock 4Ghz (boost tot 4,4Ghz). Kost een beetje, maar dan heb je ook wat :)
Maar dan betaal je ~200 euro meer. En ik vraag me of of het compilen(renderen?) van de muziek liniear schaalt. Natuurlijk als dit het geval is en het gaat van 15 minuten naar 7(hogere clock even buitenbeschouwing) TS geeft aan dat zijn huidige pentium er niet al teveel problemen mee heeft en dat alleen wanneer hij het erg bont maakt het allemaal wat begint te stotteren. Dan lijkt mij de i7 4790k (die boost trouwens maar 2 kernen naar de 4,4 ghz :)) overkill.

Eventueel kan de TS als de bestanden heel belangrijk zijn werken met een personal cloud. Zodat het op meerdere locaties opgeslagen is. (al is 350 euries hiervoor mischien aan de krappe kant)

Oh trouwens moeten er nog schermen of iets bij?

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie allemaal voor de uitleg! En zeker Splitinfinitive, thanks voor die uitleg!
En nee, er is aan één scherm meer als voldoende.

De tijd die het "renderen" vergt maakt mij ook niks uit, dat duurt altijd lang vanwege de hoge kwaliteit.
Geen enkel probleem. Het gaat om de realtime prestaties.
Belangrijke dingen zet ik middels een "Collect all and save" altijd op een extrerne HD.
Dan heb je een bestand van 200MB, maar dat kun je op elke computer met ableton inladen en
daar is je werk, en ga je gewoon verder waar je was gebleven.

Je snapt het, het gaat om de realtime prestaties.
Met wat ik allemaal gelezen heb ga ik denk ik voor een leuke i5 processor, maximaal geheugen en nog eens twee ordinaire draaiende harde schijven. ;)
Als het moederbord niet ATX is, dan is het ook geen probleem, dan pas ik de kast wel aan.
Metaalbewerking is geen probleem.

Eh, als jullie het toestaan...
Een leuke anekdote... Een jaar of 7 geleden ben ik eens in de studio's van Radio Veronica en Sky Radio geweest. Ik vroeg men toen waar de studio's van Classic FM en van TMF Radio waren.
Ik mocht even mee op zwerftocht door dat gebouw.
We kwamen in de processing ruimte (daar staan equalizers en dynamiek compressoren e.d.).

Classic FM was een PC die in een hoekje stond, firewire naar een audiocard die bovenop die PC lag.
TMF Radio was toen een moederboard wat op de grond lag, naast een systeemkast en zo'n zelfde audiokaart er naast. Snelsnel muziek. Ze waren toen net begonnen. Alles te besturen vanuit de Veronica en de Sky studio. En die ventilators maar blazen! Het was zo heet in dat hok!
Pagina: 1