Toon posts:

Slimme koop of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan een nieuwe HP 110-302ed kopen voor relatief weinig geld ( net iets meer dan € 200) . Het is een demo uit de winkel en ik krijg er zelfs garantie op.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem eigenlijk aalleen voor huis tuin en keueken. Dus Office, youtube, FB en af en toe Photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat is mijn vraag dus. Slimme/verstandige koop of niet ?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het systeem even mee kan , dus ook straks met WIN10. Is dit slim om te doen of niet ? :/

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat schat je zelf, als je zo de specs vergelijkt met de laatste BBG(s)?

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Er is een BBG voor maart in de maak met een prijs van 200 EUR, echter de Windows licentie komt daar nog bij. Vergelijk de onderdelen van de HP met de 200 EUR en de 350 EUR builds in het topic en laat het ons weten.

Vergeet ook niet dat merk PCs vaak later moeilijk te upgraden zijn.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

De mogelijkheden tot upgraden zijn volgens mij tegenwoordig niet of nauwelijks minder dan bij een zelfbouw PC, de meeste A merken laten hun systemen ook gewoon opbouwen uit min of meer standaard onderdelen. Wat ik wel een nadeel vind is dat er vrijwel nooit een SSD in zit. Kan je er zelf bijzetten maar je bent bijna verplicht om dat te doen want anders presteert het systeem voor geen meter en het is toch een wat lastig werkje om Windows over te zetten van HDD naar SSD.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Verwijderd

200 euro is een realistische prijs, maar het is niet echt een snelle computer, kwaliteit is ook vrij laag en upgrades kun je er eigenlijk niet aan doen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je hem zelf samenstelt, met vergelijkbare onderdelen, ben je duurder uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2030 Boxed€ 52,50€ 52,50
1ASRock H61M-VG4€ 34,97€ 34,97
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 54,-€ 54,-
1G.Skill N S F3-10600CL9D-4GBNS€ 37,-€ 37,-
1Antec VP350P€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 209,42

Je mist dan nog een kast, toetsenbord, muis, en een Windows licentie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Als je een systeem in elkaar zet dat ook stukken beter is dan de HP is het idd ook duurder. ;)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het waren vrijwel de goedkoopste onderdelen in de pricewatch. HP kan natuurlijk veel groter inkopen en gebruikt idd iets minderwaardige spullen, of onderdelen met minder uitbreidingsmogelijkheden (moederbord). Zeker bij bv de voeding heb ik niet de goedkoopste gekozen, maar eentje van Antec, en een 2.5" harddisk vanwege de herrie (een 3.5" was maar 3 euro goedkoper). Ik zie nu dat ik wel 20 euro kan besparen op het geheugen als ik een enkele 4GB module neem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2030 Boxed€ 52,50€ 52,50
1ASRock H61M-VG4€ 34,97€ 34,97
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 54,-€ 54,-
1IBM 44T1488€ 15,10€ 15,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,52

[ Voor 68% gewijzigd door zonoskar op 19-02-2015 13:00 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

De HP heeft een andere CPU, één met een minder hoge maximale kloksnelheid en daardoor lager maximale verbruik. Moederbord is ook vrij kaal, maar heeft de voeding ingebouwd. Je sluit deze PC dan ook aan met een 90W externe adapter. Is een beetje een laptop zonder ingebouwd touchpad, tobo en scherm, in een grote behuizing.

Overigens als je het wil vergelijken, kun je dat beter doen met een nieuwe CPU en niet een oude met een oude socket, waarbij de prijzen niet meer realistisch zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,50€ 33,50
1MSI H81M-P33€ 36,-€ 36,-
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 49,50€ 49,50
1Antec VSK-3000E€ 20,-€ 20,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,95€ 27,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 197,90

Zo bijvoorbeeld. Dan heb je een kwalitatief veel beter systeem als de HP en ook is die beter te upgraden/repareren en is die sneller.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:18
Correct, echter met windows + assemblage erbij zit je dan toch op 350 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Correct, echter met windows + assemblage erbij zit je dan toch op 350 euro.
Dat is ook zo'n beetje de prijs die ik tegenkom op internet voor dit systeem. Dat het niet zo'n megasnelle PC is maakt voor mij niet uit. Wat ik al zei, beetje office, internet en wat youtuben enzo. Ik heb ook iets van: als hij het voor dit geld een jaar of 3 uitzingt is het prima. Mijn huidige PC is van 2009/2010 en vertoont nu kuren.

Al met al is dit dus een redelijke koop waar ik me niet echt een buil aan val.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik zou dan als je daar het budget voor hebt meteen een SSDtje in de HP zetten en Windows van de HDD naar de SSD clonen (= makkie). Photoshop ed. op de SSD en gaan met die banaan.

Dan heb je een systeem waarvan je weet dat het lekker responsief blijft.
Dan kun je er een hele tijd mee vooruit :)

SSDtje : pricewatch: Crucial MX100 256GB

Nog ff een vraagje over je huidige systeem? Wat zijn de specs en wat zijn de kuren?
SSDtje in een ouder systeem zetten geeft vaak een 2e leven aan de PC.

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een vraagje over je huidige systeem? Wat zijn de specs en wat zijn de kuren?
Het is een ASUS met WIN7, pentium dualcore E5200, 2.5 GHz. 3GB RAM. 300 GB ATA HDD

kuren zijn dat het systeem steeds vaker "vreemde dingen doet". Freeze meteen na het opstarten, wel opstarten maar geen beeld etc. Als ie eenmaal draait is het verder prima voor mij hoor :)
Zoals gezegd, hij is zo'n 5 jaar oud en ik wil/kan niet wachten totdat hij helemaal de geest geeft.

Wat zijn (qua performance) de voordelen van een SSD ? Op zich zou ik daar nog wel een investering in willen doen.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Eventueel kan je nog een poging doen Windows 'schoon te maken' (ccleaner, autoruns etc) of opnieuw te installeren. Daarnaast kan je eens een geheugen test draaien om te controleren of je PC nog wel goed werkt. Maar goed, de E5200 is een processor van een kleine zeven jaar oud dus dat presteert wel een heel stuk minder dan een hedendaagse G1840 van 35 euro. ATA=PATA neem ik aan dus ook weinig zin om nog mee te nemen.

Voordeel van SSD is echt behoorlijk groot, moeilijk om er een exacte waarde aan te hangen maar vooral disk intensieve zaken zijn toch al snel twee tot vier keer zo snel. Je zal toch een andere disk aan moeten schaffen dus dan is een 250 GB SSD van een kleine honderd euro een logischer keus dan een 1TB HDD van een euro of 50.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-03 18:39
knip, dat kan aardiger. LMGTFY-linkjes zien we hier niet graag.
Het typen van je vraag is meer werk dan het even opzoeken.

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 20-02-2015 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp de voordelen van de SSD wel.
De HP wordt standaard geleverd met een 1TB HDD. Kan ik dan het OS op de SSD laten draaien en de 1TB als opslag gebruiken ? En zo ja: Hoe groot moet is SSD dan zijn ? is 256 GB voldoende. Kan minder ook ? of is het verstandiger een nog grotere drive te plaatsen dan ?
@Morress: Ik kon de humor wel waarderen, temeer daar ik de zoekterm van Knip al had ingevoerd :O

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:07
Met 256 GB kom je een heel eind. Ik heb zelf in m'n pc een 256 GB SSD waar windows, office, adobe premiere en bf4 op staan en heb nog 125 GB over..

128 GB zou voor jouw gebruik ook voldoende zijn alleen doet dat in mijn ogen (kan natuurlijk niet in je portomennee kijken) prijstechnisch pijn :)
De helft minder opslag voor 67% van de prijs van een 250 of 256 GB SSD.

Wat ik wel denk is dat windows al op de harde schijf van die HP staat. Je moet dus even windows clonen naar de SSD. Dat is een vrij gemakkelijk klusje. Daar zijn hele stap voor stap guides voor te vinden op youtube.
Pagina: 1