PC boot niet na installatie nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02 13:31
Hallo,
Ik heb dit mobo vervangen met dit mobo .
Ik heb deze vervanging gedaan omdat ik noch beeld noch been code door kreeg van mijn vorige mobo. Nu heb ik, met die gigabyte nog steeds geen beeld en/of beep code.
Iemand enig idee hoe dit komt?
Als jullie meer info nodig hebben, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt
-edit-
Alle fans draaien wel trouwens, maar de pc post niet
Mijn PC was een kant en klare desktop van de mediamarkt --> Acer Aspire m3450
CPU FX8100
3 reepjes 2GB Ram (weet niet welke)
AMD Radeon HD 6450

[ Voor 18% gewijzigd door Tweaker010 op 14-02-2015 20:20 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Heeft één en ander misschien met Te weinig afstandbusjes te maken? Te weinig afstandbusjes = contact met behuizing = kortsluiting = kaput?

Overigens is een beep niet per se hoorbaar. Daarvoor moet je moederbord wel over een speakertje beschikken.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 14-02-2015 20:24 ]

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:51
Hoe weet je zo zeker dat het je moederbord was die voor deze problemen zorgt?

• Tweaker010
br00ky schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:22:
Heeft één en ander misschien met Te weinig afstandbusjes te maken? Te weinig afstandbusjes = contact met behuizing = kortsluiting = kaput?

Overigens is een beep niet per se hoorbaar. Daarvoor moet je moederbord wel over een speakertje beschikken.
Ik denk niet dat het met te weinig busjes te maken heeft. Want bij de schroefgaten in de case is het verhoogd zodat je op de hoogte komt van zo'n afstandsbusje.
YaYo86 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:26:
Hoe weet je zo zeker dat het je moederbord was die voor deze problemen zorgt?
Ik kreeg op een gegeven moment geen beep meer te horen, terwijl dat normaa wel zo was.

[ Voor 18% gewijzigd door Tweaker010 op 14-02-2015 20:29 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 21:37

TommieW

Numa numa.

Je hebt wel de stroom van de CPU aangesloten? Ik heb vaak genoeg gezien dat dat het probleem is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Tweaker010
TommieW schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:31:
Je hebt wel de stroom van de CPU aangesloten? Ik heb vaak genoeg gezien dat dat het probleem is.
Jup, er zit 8pin connector op mobo en ik heb vanuit de PSU een 4pin lopen daarheen. Alles is aangesloten. Kan het zo zijn dat het frontpanel niet juist is aangesloten?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb deze vervanging gedaan omdat ik noch beeld noch been code door kreeg van mijn vorige mobo. Nu heb ik, met die gigabyte nog steeds geen beeld en/of beep code.
Jij hebt de aanname gemaakt dat het mobo het probleem is, maar nu blijk je niks verder te zijn.
Verdachten zijn dan CPU of geheugen.
Steek er eens 1 reep geheugen in en kijk of hij opstart. Indien nee, volgend reepje.
Het kan ook nog je voeding zijn die niet lekker is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 21:37

TommieW

Numa numa.

Tweaker010 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:33:
[...]

Jup, er zit 8pin connector op mobo en ik heb vanuit de PSU een 4pin lopen daarheen. Alles is aangesloten. Kan het zo zijn dat het frontpanel niet juist is aangesloten?
Zou best kunnen. Je kan proberen om je moederbord uit de case te halen en op een stuk karton met alleen de broodnodige hardware proberen te booten. Dus alleen de voeding, het geheugen, de CPU en natuurlijk het moederbord.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TommieW schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:37:
[...]
Zou best kunnen. Je kan proberen om je moederbord uit de case te halen en op een stuk karton met alleen de broodnodige hardware proberen te booten. Dus alleen de voeding, het geheugen, de CPU en natuurlijk het moederbord.
Waarom zou hij, bij een niet juist aangesloten frontpanel (aan-uit/reset/lampjes), het moederbord moeten verwijderen? Dat zou alleen maar zinnig zijn als er twijfel zou zijn over mogelijke sluiting aan de onderzijde van het moederbord met de behuizing.

Testing, one, two ...

• Tweaker010
arbraxas schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:37:
[...]

Jij hebt de aanname gemaakt dat het mobo het probleem is, maar nu blijk je niks verder te zijn.
Verdachten zijn dan CPU of geheugen.
Steek er eens 1 reep geheugen in en kijk of hij opstart. Indien nee, volgend reepje.
Het kan ook nog je voeding zijn die niet lekker is.
TommieW schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:37:
[...]

@beide, dit heb ik natuurlijk al gedaan voordat ik nieuw moederbord kocht. Zelfs bij het z-kaal-mogelijk opstarten, post hij niet.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Andere voeding is nog niet uitgetest? Wel beschikbaar in de omgeving om te testen?

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hoe zit het nu met dit "probleem"? Hoe heb je dit nu opgelost?

Tweaker010 in "Te weinig afstandbusjes"

Testing, one, two ...

• Tweaker010
hardware-lover schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:40:
[...]

Waarom zou hij, bij een niet juist aangesloten frontpanel (aan-uit/reset/lampjes), het moederbord moeten verwijderen? Dat zou alleen maar zinnig zijn als er twijfel zou zijn over mogelijke sluiting aan de onderzijde van het moederbord met de behuizing.
Ja ik vond het ook raar dat ie er helemaal uit moest. Maar goed misschien is dat zijn manier van werken, np.
Ik heb dit als front panel kabeltjes (buiten de USB 1,2 en 3 kabels voor front):
Dit f-panel kabeltje moet toch in dat witte daar rechts? Zo ja, dan hou ik nog een gedeelte aan de rechterkant van die witte aansluiting over, moet hier 1 van die front-USB in? Heb anders geen andere kabels .
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2pyxqav.jpg

Er is wel een andere PSU maar dat is een hele gare, dus kan niet uitsluiten of het aan PSU ligt. Heb nu eentje van FSP erin die 300Watt levert en is uit mid2012.

wbt dat afstandsbusjes gedoe, aantal post terug heb ik br00ky gequote met ''de oplossing''. De schroefgaten zitten namelijk behoorlijk verhoogd tov de rest van de behuizing, dus die liften het mobo op, samen met de andere twee afstandsbusjes.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb jaren geleden ook een Acer aan moeten pakken i.v.m. een defect moederbord. De originele FP aansluiting, die aan je vinger, kon ik niet gebruiken en heb ik aan moeten passen om te kunnen gebruiken op de witte aansluiting daar boven je vinger (rechts als ik de foto elders open). Nu kun je het wel of niet goed werken van die aansluiting snel uitsluiten als je je moederbord start door handmatig contact te maken (kruiskop) tussen de 2 pinnen waarmee het moederbord gestart en gestopt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4178219/fpanel.png

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 14-02-2015 21:01 ]

Testing, one, two ...

• Tweaker010
hardware-lover schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:55:
Ik heb jaren geleden ook een Acer aan moeten pakken i.v.m. een defect moederbord. De originele FP aansluiting, die aan je vinger, kon ik niet gebruiken en heb ik aan moeten passen om te kunnen gebruiken op de witte aansluiting daar boven je vinger (rechts als ik de foto elders open). Nu kun je het wel of niet goed werken van die aansluiting snel uitsluiten als je je moederbord start door handmatig contact te maken (kruiskop) tussen de 2 pinnen waarmee het moederbord gestart en gestopt kan worden.

[afbeelding]
Heb btw die andere PSU erbij gepakt, en zo kaal mogelijk gestart, nog steeds geen post of beep. Enkel de fans die gaan draaien.

Ik zit nu toch eraan te twijfelen of ik dit mobo niet kan retourneren, heb hem wel zakelijk gekocht. Doen ze daar moeilijk over bij afuture? Gezien wet kopen of afstand enkel voor particulieren geldt.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:51

rdejongjr

Gnome

Kan aan mij liggen maar zit nu die gele USB-front aansluiting op een com header van het bord?
over de laatste post gelezen 8)7

- Voor het inbouwen ALTIJD los testen van bord, cpu (stock koeler), geheugen, gpu en voeding.

Hiermee sluit je verkeerde (teveel/weinig) afstandsbusjes, verkeerd gebruik/sluiting van headers en scherpe delen van brackets/kasten uit. Pas als de basis goed werkt verder gaan met inbouwen.

- Tevens betwijfel ik of het bord zal helpen gezien je in een vorig topic aangaf dat de cpu een omgebogen pin heeft/had.

Reken er bij terug brengen van een zakelijke order (als het al geaccepteerd wordt), dat er soms restocking kosten worden verrekend.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Tweaker010 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 20:33:
[...]

Jup, er zit 8pin connector op mobo en ik heb vanuit de PSU een 4pin lopen daarheen.
Lijkt mij niet helemaal correct aangesloten! :? Een 4 pins stekker van uit de PSU in een 8 pins connector op het mobo. Lijkt mij dat je beter een een 8 pins stekker in de 8 pins connector op het mobo kan insteken.

• Tweaker010
jovadca schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:38:
[...]

Lijkt mij niet helemaal correct aangesloten! :? Een 4 pins stekker van uit de PSU in een 8 pins connector op het mobo. Lijkt mij dat je beter een een 8 pins stekker in de 8 pins connector op het mobo kan insteken.
Dus jij zegt nieuwe PSU (met 8pin) kopen?

• jovadca
Er bestaan ook kabeltjes die van 1 of 2 molex aansluitingen zo'n aansluiting maken. Tenzij je natuurlijk een nieuwe PSU wilt kopen.

Zie b.v. deze link of deze link.

[ Voor 44% gewijzigd door jovadca op 20-02-2015 16:52 ]

• Tweaker010
jovadca schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:43:
Er bestaan ook kabeltjes die van 1 of 2 molex aansluitingen zo'n aansluiting maken. Tenzij je natuurlijk een nieuwe PSU wilt kopen.

Zie b.v. deze link of deze link.
Ja ik wil wel een nieuwe PSU kopen, maar het is zonde als dat niet het probleem is dan. Dan zit ik weer met kosten om het terug te verzenden (als ie terug mag tenminste). Heb het mobo al terug moeten verzenden voor 6,95€.

• jovadca
Dan is zo'n kabeltje om te proberen niet zo duur.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Als ik het goed begrijp uit de handleiding die bij je moederbord geleverd wordt, is een 8 pins connector niet noodzakelijk. Hij zij het bij een 4 pins connector al moeten doen.

Update: Ik heb wat rondgelezen maar een 8 pins is alleen maar nodig voor een OC. De 8 pins op mijn moederbord is zelfs voor de helft afgesloten met een kapje.

[ Voor 31% gewijzigd door marquis op 20-02-2015 17:23 . Reden: update ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• jovadca
marquis schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:15:
Als ik het goed begrijp uit de handleiding die bij je moederbord geleverd wordt, is een 8 pins connector niet noodzakelijk. Hij zij het bij een 4 pins connector al moeten doen.

Update: Ik heb wat rondgelezen maar een 8 pins is alleen maar nodig voor een OC. De 8 pins op mijn moederbord is zelfs voor de helft afgesloten met een kapje.
Dat haal ik niet uit de handleiding! Ik lees daar dat bij te weinig power er een onstabiel systeem kan ontstaan of zelf één die niet opstart.

@Tweaker010:
Welke PSU heb je nu in je pc zitten? (Merk, type en wattage.) Ik zou zeker de PSU, die in de buurt beschikbaar is zoals je schrijft, eens uitproberen. Welk merk, type en wattage is die?

• Tweaker010
jovadca schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:38:
[...]

Dat haal ik niet uit de handleiding! Ik lees daar dat bij te weinig power er een onstabiel systeem kan ontstaan of zelf één die niet opstart.

@Tweaker010:
Welke PSU heb je nu in je pc zitten? (Merk, type en wattage.) Ik zou zeker de PSU, die in de buurt beschikbaar is zoals je schrijft, eens uitproberen. Welk merk, type en wattage is die?
Ik heb dat gigabyte mobo al teruggestuurd. Heb nu dus mijn standaard mobo die ik in mijn pc altijd al had sinds aankoop (ook 4pins).
Ik kan nu niet bij mijn pc dus weet niet precies welk type voeding, heb een FSP 300Watt. De andere PSU die in de buurt was, was een merkloze met 280Watt dacht ik.

• marquis
@jovadca: er staat een aparte vermelding bij " if 2 x 4 connector" naast de tekening van de connector op het moederbord. Ook lees je in veel andere forums dat als je geen overclock doet, de 1 x 4 connector ook voldoet.

• Tweaker010
marquis schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:38:
@jovadca: er staat een aparte vermelding bij " if 2 x 4 connector" naast de tekening van de connector op het moederbord. Ook lees je in veel andere forums dat als je geen overclock doet, de 1 x 4 connector ook voldoet.
Klopt inderdaad, vandaar dat ik hem ook gewoon kocht, rekening houdende met enkel een 4pins connector vanuit PSU.

• jovadca
O.K. ik had het even niet gevonden, maar ik heb dat van overklokken ook vaker gelezen.
Ik zou zelf echter altijd die 8 pins aansluiten, want dan ben je zeker van genoeg power.

Wat betreft je PSU; Daar heb ik mijn twijfels over. Dit is nu niet bepaald een goed merk PSU. Het kan dan ook zelfs ook aan je PSU liggen, omdat die te weinig power levert en niet betrouwbaar genoeg is. Ga voor een goede PSU die genoeg power levert. Eén waar je eventueel nog mee kan overklokken of nog componenten bij aan kan sluiten, zonder dat er weer een nieuwe zwaardere PSU aangeschaft moet worden. Ik zou zelf een PSU aanschaffen van een 600W/650W. Menig één vindt dit overkill, maar dan weet je zeker dat je genoeg hebt.

• marquis
Ik ben het met je eens, jovadca. Ikzelf vind het merk FSP ook niet echt super. Kun je niet bij iemand een voeding lenen zodat je zeker weet dat dat het probleem is?

• Tweaker010
marquis schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:06:
Ik ben het met je eens, jovadca. Ikzelf vind het merk FSP ook niet echt super. Kun je niet bij iemand een voeding lenen zodat je zeker weet dat dat het probleem is?
Er is niemand waarbij ik een PSU kan lenen nee, allemaal laptops/tablets en dat soort dingen. Ik kan hem via mediamarkt op laten sturen naar fabrikant voor een prijsopgaaf voor de reparatie. Meestal zijn die prijsopgaves niet mals, of wel?

• marquis
Ik denk dat dat niet de moeite waard is, een nieuwe zal wel niet zoveel duurder zijn.

Pagina: 1