Nieuw mobo aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:24
Hi Tweakers,

Ik heb nou een stuk mobo thuis liggen (Acer RS880PM-AM) met een FX-8100 erin. Nou wil ik een nieuw (microATX) mobo kopen met een am3+ pocket weer erin.
Ik zat te denken aan deze asus gezien Asus toch wel kwaliteit levert.
Ik twijfel of de CPU ook stuk is vanwege een omgebogen pinnetje, echter kan ik hem niet testen ergens want geen am3+ mobo liggen ergens. Dus mijn plan was om sowieso een nieuw motherboard aan te schaffen, mocht de CPU het dan niet doen, dan zal ik gaan downgraden naar een AMD FX-6300
Ik doe niet gek veel (meer) met deze PC (Acer Aspire M3450), enkel office, browsen en that kind of stuff. Vroeger op gegamed, maar nu geschiedt dat op de PS4.

Onder de motorkap:
AMD Radeon hd 6450 2GB
6 GB DDR3 1333 geheugen (3x2GB,weet niet welke)
FSP 300 Watt 80 Bronze certificering PSU

Is bovenstaand mobo gewoon een goed iets? Of is er meer bang for the buck te halen elders? En kan ik er gewoon mijn huidige geheugen in prikken?
PS: ik weet het :'(, Acer is prut, helaas is dit systeempje van aantal jaren terug, nog voor dat ik ''verstand'' begon te krijgen over de computers ed.

-edit-
Budget ligt rond de Asus van hierboven

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:47

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die Asus is al wat ouder, maar zou het nog moeten doen, en je RAM ook. Verbogen pinnen is zelden goed, als je een beetje stalen zenuwen hebt buig je ze weer recht met een tangetje, afbreken = dooie CPU.
Acer levert an sich ook redelijk spul, maar soms hebben ze wat problemen (ik vind van dit type weinig specs en veel oververhitting... :( )

Meer bang voor die centen wordt lastig, tenzij je tweedehands gaat shoppen, en zelfs dan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Neem niet dat mobo! Ongekoelde stroom dingetjes die plof zeggen als ze te warm worden!
Zeker met een fx 8100...max wat die dingen kunnen hebben is een fx 6300...
Moet het echt Micro-Atx zijn??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

pwillemske: die plank kan 140W aan volgens specificaties, de FX-8100 is 95W, dus dat gaat prima. (de FX-6300 ook, overigens).
Als je meer dan 4 fasen wilt, of koeling, ben je gauw 2 tientjes meer kwijt, en dan is de vraag of het echt veel helpt. Een goeie CPU-koeler doet meer, als je wat frisse lucht langs je onderdelen blaast houden ze het makkelijk uit.

(Overigens draai ik hier ook een 125-W CPU op een 4-fase-bordje, een beetje OC kan ie nog wel aan ook. Echter, dat is met een fan erop, geen ventilatie = dode hardware)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• pwillemske
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:02:
pwillemske: die plank kan 140W aan volgens specificaties, de FX-8100 is 95W, dus dat gaat prima. (de FX-6300 ook, overigens).
Als je meer dan 4 fasen wilt, of koeling, ben je gauw 2 tientjes meer kwijt, en dan is de vraag of het echt veel helpt. Een goeie CPU-koeler doet meer, als je wat frisse lucht langs je onderdelen blaast houden ze het makkelijk uit.

(Overigens draai ik hier ook een 125-W CPU op een 4-fase-bordje, een beetje OC kan ie nog wel aan ook. Echter, dat is met een fan erop, geen ventilatie = dode hardware)
Oja, ik ben in de war met de fx 8320, die kunnen dat mobo echt niet houden hoor, als ze het houden, is er zeer weinig ruimte over...
Ik zou dan sowieso een top-koeler nemen die ook op de vrm's blaast, dus geen tower, dat scheelt al een beetje...

Ik snap niet dat al die dingen niet gekoeld zijn...voor een heethoofd...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Tweaker010
Het moet inderdaad een microATX zijn helaas, past niks anders in deze behuizing.
FreezeXJ schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:49:
Verbogen pinnen is zelden goed, als je een beetje stalen zenuwen hebt buig je ze weer recht met een tangetje, afbreken = dooie CPU.
qua specs van de PC . Exact hetzelfde, alleen heb 3 geheugenbankjes in gebruik met elk 2 GB.
Ik heb dat ene pinnetje om proberen te buigen inderdaad zelf, maar trok weer scheef nadat ik hem eruit/erin heb geduwd.

Dus jullie zeggen dat dit gewoon een prima bordje is? Hij hoeft echt geen 2 jaar mee te gaan ofso, tegen die tijd zal er een zelfbouw pc komen.

• pwillemske
  • Niet online
Tweaker010 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:22:
[...]

Het moet inderdaad een microATX zijn helaas, past niks anders in deze behuizing.

[...]

qua specs van de PC . Exact hetzelfde, alleen heb 3 geheugenbankjes in gebruik met elk 2 GB.
Ik heb dat ene pinnetje om proberen te buigen inderdaad zelf, maar trok weer scheef nadat ik hem eruit/erin heb geduwd.

Dus jullie zeggen dat dit gewoon een prima bordje is? Hij hoeft echt geen 2 jaar mee te gaan ofso, tegen die tijd zal er een zelfbouw pc komen.
Als je normaal blijft, dus niet gaat overklokken etc. geen stresstest, dan zit het wel goed. Wat voor koeler zit er op?? Top of tower??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Tweaker010
pwillemske schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:37:
[...]

Als je normaal blijft, dus niet gaat overklokken etc. geen stresstest, dan zit het wel goed. Wat voor koeler zit er op?? Top of tower??
Er zit een standaard CPU koeler in en één koeler tegen de kant waar het I/O shield zit. Ik ben wel van plan om een betere CPU koeler te halen.

• pwillemske
  • Niet online
Tweaker010 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:50:
[...]

Er zit een standaard CPU koeler in en één koeler tegen de kant waar het I/O shield zit. Ik ben wel van plan om een betere CPU koeler te halen.
Kun je beter een nieuw systeem kopen als je vanalles gaat verbouwen...
Of doorsparen en wachten tot je een i5 kunt halen met een goedkoop kastje, ben je voor zo'n 250-300 kwijt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Tweaker010
pwillemske schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:02:
[...]

Kun je beter een nieuw systeem kopen als je vanalles gaat verbouwen...
Of doorsparen en wachten tot je een i5 kunt halen met een goedkoop kastje, ben je voor zo'n 250-300 kwijt.
Van alles verbouwen? Het is enkel een nieuw mobo'tje van 6 tientjes haha, waar heb je het over. Ik heb allang gekeken naar de mogelijkheden om een i5 of iets dergelijks te nemen, maar dat is he-le-maal onnodig. PC gaat bij wijze van spreken amper aan.
Heb btw het Asus moederbord van de openingspost besteld.

• pwillemske
  • Niet online
Tweaker010 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:08:
[...]

Van alles verbouwen? Het is enkel een nieuw mobo'tje van 6 tientjes haha, waar heb je het over. Ik heb allang gekeken naar de mogelijkheden om een i5 of iets dergelijks te nemen, maar dat is he-le-maal onnodig. PC gaat bij wijze van spreken amper aan.
Heb btw het Asus moederbord van de openingspost besteld.
Haha was inderdaad overdreven...
Ik hoop dat het mobo je bevalt en veel plezier ermee!
Ook een andere koeler besteld if niet?? (niet dat het nodig is ofzo)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Tweaker010
pwillemske schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:11:
[...]

Haha was inderdaad overdreven...
Ik hoop dat het mobo je bevalt en veel plezier ermee!
Ook een andere koeler besteld if niet?? (niet dat het nodig is ofzo)
Ik zie bij verschillende webshops dat zij bij de spes aangeven dat er verschillende AM3+ processor compatible zijn, maar nergens staat de AMD FX?! Kan mijn FX8100 hier dus niet op?

[ Voor 44% gewijzigd door Tweaker010 op 12-02-2015 22:13 ]

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Botweg kijken bij asus.com zegt mij dat ie FX-processoren ondersteunt ;)

• Tweaker010
FreezeXJ schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:36:
Botweg kijken bij asus.com zegt mij dat ie FX-processoren ondersteunt ;)
Ik zie hem staan, danke schön.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Dat ie het ondersteunt zegt overigens niet dat ie erg geschikt is. De FX8xxx processors gaan regelmatig over hun TDP heen wat betreft power consumption (en behoeften).

Persoonlijk zou ik minimaal voor een 4 fase bord met heatsink gaan, maar liever nog 6-8 fases.
http://tweakers.net/price...;334557;334558/categorie/
(is echter geen microATX, wat voor case heb je?)

Indien perse microATX en 4 geheugensloten blijft er (nieuw) weinig keus over...
http://tweakers.net/categ...zJRyQSoPjexAsgyNlKqra0FAA

Pak dan deze:
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3

Bron: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

[ Voor 47% gewijzigd door mitsumark op 13-02-2015 00:23 ]

• Tweaker010
mitsumark schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:17:
Dat ie het ondersteunt zegt overigens niet dat ie erg geschikt is. De FX8xxx processors gaan regelmatig over hun TDP heen wat betreft power consumption (en behoeften).

Persoonlijk zou ik minimaal voor een 4 fase bord met heatsink gaan, maar liever nog 6-8 fases.
http://tweakers.net/price...;334557;334558/categorie/
(is echter geen microATX, wat voor case heb je?)

Indien perse microATX en 4 geheugensloten blijft er (nieuw) weinig keus over...
http://tweakers.net/categ...zJRyQSoPjexAsgyNlKqra0FAA

Pak dan deze:
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3

Bron: http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Ik heb gewoon de standaard case die bij de PC hoort, was bij de mediamarkt. En daar past alleen micro-ATX in.
Ik heb nou die ASUS besteld, ik kijk nog even naar die gigabyte die jij aangaf en misschien stuur ik de Asus dan terug. Thanks!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Als je zeker weet dat je de processor nooit zwaar gaat belasten kun je de asus gewoon houden, maar de gigabyte is voor dezelfde prijs simpelweg beter.

• Tweaker010
mitsumark schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:36:
Als je zeker weet dat je de processor nooit zwaar gaat belasten kun je de asus gewoon houden, maar de gigabyte is voor dezelfde prijs simpelweg beter.
En voor de rest qua aansluitingen ed. ook hetzelfde zag ik?
Pagina: 1