Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:29
Canon EOS 5DS (R)

Met de 5DS en de 5DS R brengt Canon een camera op de markt die de resolutie van fullframe camera's op een hoger niveau brengt. Hiermee overtreffen deze camera's de Nikon D800/D800E die tot nu toe de hoogste resolutie hadden. Het verschil tussen de twee versies is dat de "R" een "self cancelling" low pass filter heeft. Hierdoor is het mogelijk meer detail vast te leggen, tov een iets groter risico op moiré. 50,2 MP is een hoop data, daarom zitten er 2 Digic 6 processors aan boord om deze te verwerken. Deze camera's lijken vooral voor de fotograaf te zijn. Dit is te merken aan de relatief beperkte filmfunctionaliteit. Ook is de maximale lichtgevoeligheid wat lager dan gebruikelijk bij andere modellen. Het is dan ook geen vervanger voor de 5D Mark III.

Met zulke hoge resoluties is het gevaar van bewogen foto's wat groter. Canon heeft dan ook zijn best gedaan om beweging veroorzaakt door de camera zelf te beperken. Dit komt terug in een extra sterke statiefmount en een motor die de spiegel omhoog klapt in plaats van een veer. Hierdoor knalt de spiegel minder hard in zijn uiterste positie, een techniek die ook op de 7D Mark II wordt toegepast. Wat pixelgrootte betreft zijn de 7D II en 5DS overigens vergelijkbaar (20,2x1,62=51,7).

Nieuw zijn de cropmodes die een APS-H (30,5 MP) en APS-C (19,6 MP) plaatje voor je maken. In principe is dit ook in nabewerking mogelijk, maar het scheelt in de datastroom die je voor bij het bursten veroorzaakt. Het gebruik van EF-S objectieven is om fysieke redenen nog steeds niet mogelijk.

• 50,2 MP Fullframe CMOS sensor
  • 2x Digic 6 beeldprocessor
  • 1080p 30 fps filmfunctie (H.264 codec)
  • ISO 100-6400 (uitbreidbaar tot 12800)
  • 5 fps burst
  • 61-point type AF Systeem, waarvan 41 kruisgevoelig, 5 dubbelkruis (zelfs als 5D Mark III)
  • 150.000 pixel metering sensor
  • CF / SDXC slot
  • Self-cancelling low pass filter (alleen op de R versie)
  • Weegt 930 gram

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-05 00:10
Nette TS weer hoor! :)

Ik snap oprecht niet waarom Canon zelfs nog maar probeert een filmfunctie aan zo'n camera toe te voegen. 1080p30 is voor een camera van €4000 niet echt de moeite :+. Dat steeds meer camera's, waaronder dus deze twee, een ingebouwde intervalometer krijgen vind ik wel weer een erg leuke trend. Een van de dingen waar zo'n 50MP sensor dan wel weer grappig voor is zijn namelijk hoge resolutie time-lapses, met een 50MP sensor (8688 x 5792) kan je dus met gemak 8K time-lapses maken, of pixel perfect (alle kleurinformatie per pixel) 4k time-lapses. Ook kunnen 1080p 24/25/30 time-lapses in body gerenderd worden (maar wie wil die nou als je ook 4k60 of 8k60 kan krijgen :P).

Verder vraag ik me af hoe de low-light noise en dynamic range is. Canon sensoren hebben nu eenmaal niet de beste reputatie, hoewel er geruchten gaan dat het een Canon ontwerp is geproduceerd door Sony. Aan de andere kant kan het gewoon een 7D II sensor geupscaled naar FF zijn, met vergelijkbare noise en DR prestaties.

Ben benieuwd van het antwoord van Sony in een A7R II of A9, en dat van Nikon. Als Sony simpelweg hun bestaande 24MP APS-C sensor kunnen upscalen dan krijg je een 54MP sensor die al een stuk beter zijn dan wat Canon nu te bieden als ze de 7D II sensor hebben geupscaled. Laat staan als je hiervoor een dedicate sensor ontwikkelen, dan zou Sony (en Nikon) wel eens een winnaar kunnen hebben.

Ook interessant is of Samsung (Semiconductor) nog wat gewicht in de strijd gaat gooien. Ze verbaasden op APS-C gebied iedereen met de eerste APS-C BSI sensor, waarbij de grootste BSI sensor een 1" variant van Sony was, ruim 3x kleiner. 28MP op APS-C wordt 63MP op Fullframe. Woah. Kunnen ze de BSI techniek vasthouden dan hebben ze een winnaar voor product- en landschapsfotografie, goede low-light en DR gecombineerd met een brute resolutie.

Dit is natuurlijk een enorme niche, met een bijbehorende prijs. Ben benieuwd hoe deze uiteindelijk gaat verkopen, zeker met concurrentie van de A7R en D810.

Balance wijzigde deze reactie 10-02-2015 23:09 (42%)

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16-05 13:48
quote:
Balance schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:26:
Nette TS weer hoor! :)

Ik snap oprecht niet waarom Canon zelfs nog maar probeert een filmfunctie aan zo'n camera toe te voegen. 1080p30 is voor een camera van €4000 niet echt de moeite :+. Dat steeds meer camera's, waaronder dus deze twee, een ingebouwde intervalometer krijgen vind ik wel weer een erg leuke trend. Een van de dingen waar zo'n 50MP sensor dan wel weer grappig voor is zijn namelijk hoge resolutie time-lapses, met een 50MP sensor (8688 x 5792) kan je dus met gemak 8K time-lapses maken, of pixel perfect (alle kleurinformatie per pixel) 4k time-lapses. Ook kunnen 1080p 24/25/30 time-lapses in body gerenderd worden (maar wie wil die nou als je ook 4k60 of 8k60 kan krijgen :P).

Verder vraag ik me af hoe de low-light noise en dynamic range is. Canon sensoren hebben nu eenmaal niet de beste reputatie, hoewel er geruchten gaan dat het een Canon ontwerp is geproduceerd door Sony. Aan de andere kant kan het gewoon een 7D II sensor geupscaled naar FF zijn, met vergelijkbare noise en DR prestaties.

Ben benieuwd van het antwoord van Sony in een A7R II of A9, en dat van Nikon. Als Sony simpelweg hun bestaande 24MP APS-C sensor kunnen upscalen dan krijg je een 54MP sensor die al een stuk beter zijn dan wat Canon nu te bieden als ze de 7D II sensor hebben geupscaled. Laat staan als je hiervoor een dedicate sensor ontwikkelen, dan zou Sony (en Nikon) wel eens een winnaar kunnen hebben.

Ook interessant is of Samsung (Semiconductor) nog wat gewicht in de strijd gaat gooien. Ze verbaasden op APS-C gebied iedereen met de eerste APS-C BSI sensor, waarbij de grootste BSI sensor een 1" variant van Sony was, ruim 3x kleiner. 28MP op APS-C wordt 63MP op Fullframe. Woah. Kunnen ze de BSI techniek vasthouden dan hebben ze een winnaar voor product- en landschapsfotografie, goede low-light en DR gecombineerd met een brute resolutie.

Dit is natuurlijk een enorme niche, met een bijbehorende prijs. Ben benieuwd hoe deze uiteindelijk gaat verkopen, zeker met concurrentie van de A7R en D810.
Fotografie is meer dan alleen een sensor. Belangrijker is wat voor lenzenaanbod er ligt, hoe de body werkt ect. Je hebt meer aan de 17mm tse dan aan 10 mpix of een voor de gewone gebruiker onmeetbare stop dynamisch bereik extra .

Voor serieuze product en landschapsfotografie ga je trouwens sneller naar middenformaat.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-05 00:10
quote:
Of course is de sensor maar een klein onderdeel van de vergelijking, maar in deze discussie is hij wel essentieel omdat het de enige variabele is. De ergonomie, body en lensaanbod zijn Nikon en Canon erg gewaagd aan elkaar, en van onderlinge Canon (of Nikon) camera's zijn deze vrijwel hetzelfde. Als je dan één camera met een goede sensor hebt en een camera met een betere, waarom zou je dan niet voor de betere gaan? Als je met heel veel lenzen in Canon geïnvesteerd zit kan ik het nog wel begrijpen, hoewel veel van je lenzen toch vervangen mogen worden wil je het optimale uit de 50MP halen.

De Sony A7R met hun FE-mount is ook een erg interessante camera als je van de manual focus bent. Met een adaptertje van minder dan €100 per mount gaan al je oude lenzen (Canon, Nikon, Sony A, etc.), op de A7 serie, en heb je dus praktisch toegang tot elke lens die ooit gemaakt is. Met een iets duurdere adapter heb je ook gewoon elektronische communicatie.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:49

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
RobertJRB schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:45:
Fotografie is meer dan alleen een sensor. Belangrijker is wat voor lenzenaanbod er ligt, hoe de body werkt ect. Je hebt meer aan de 17mm tse dan aan 10 mpix of een voor de gewone gebruiker onmeetbare stop dynamisch bereik extra.
Dat is echt DE REDEN dat ik nooit iets anders dan Canon zou willen : De ergonomie vind ik zoveel beter dan bij alle concurrenten dat alle andere merken niks anders dan ellende zijn voor mij :)

Daarom vind ik het ook raar als ik lees dat anderen zomaar van merk X naar merk Y gaan en vaak om de lulligste miniscule redenen : IMHO heb je dan nooit je huidige camera ECHT gebruikt en is het meer een hebbeding dan dat je er iets doelgericht mee doet :?
quote:
Voor serieuze product en landschapsfotografie ga je trouwens sneller naar middenformaat.
Serieuze produktfotografie van Pentax : http://www.ricoh-imaging....111153/Q10_100colors3.jpg
Gemaakt met een Canon 1Ds Mark III :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RobertJRB
quote:
Balance schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:09:
[...]

Of course is de sensor maar een klein onderdeel van de vergelijking, maar in deze discussie is hij wel essentieel omdat het de enige variabele is. De ergonomie, body en lensaanbod zijn Nikon en Canon erg gewaagd aan elkaar, en van onderlinge Canon (of Nikon) camera's zijn deze vrijwel hetzelfde. Als je dan één camera met een goede sensor hebt en een camera met een betere, waarom zou je dan niet voor de betere gaan? Als je met heel veel lenzen in Canon geïnvesteerd zit kan ik het nog wel begrijpen, hoewel veel van je lenzen toch vervangen mogen worden wil je het optimale uit de 50MP halen.
De verschillen lijken klein maar zijn soms toch significant. Nikon heeft bijvoorbeeld geen alternatief voor de canon 17mm TSE. Ik weet zat landschapsfotografen die daardoor niet over wilden/ konden stappen naar de D800e toen die uitkwam en bij canon bleven, ondanks de sensor.
Zo had canon tot voor kort geen 14-24mm tegenhanger die redelijk tot goed presteerde.

Voor algemeen gebruik hebben beide merken inderdaad nagenoeg hetzelfde aanbod. Maar voor gebruikers met specifieke eisen kan het wel veel uitmaken welk merk je kiest.
quote:
De Sony A7R met hun FE-mount is ook een erg interessante camera als je van de manual focus bent. Met een adaptertje van minder dan €100 per mount gaan al je oude lenzen (Canon, Nikon, Sony A, etc.), op de A7 serie, en heb je dus praktisch toegang tot elke lens die ooit gemaakt is. Met een iets duurdere adapter heb je ook gewoon elektronische communicatie.
Ik heb o.a. een A7 die ik met adapters gebruik.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• RobertJRB
quote:
nero355 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:41:Serieuze produktfotografie van Pentax : http://www.ricoh-imaging....111153/Q10_100colors3.jpg
Gemaakt met een Canon 1Ds Mark III :+
Okey :) Blijkbaar was de fotograaf vergeten zijn achterwand op te laden ;)

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Balance schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:26:
Er is door een Canon USA vertegenwoordiger gezegd dat de sensor volledig door Canon in-house ontwikkeld zou zijn. Canon zou ook aangegeven hebben dat de 5Ds(R) sensor hetzelfde dynamisch bereik zou hebben als de 5D3.
quote:
RobertJRB schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:45:
Fotografie is meer dan alleen een sensor. Belangrijker is wat voor lenzenaanbod er ligt, hoe de body werkt ect. Je hebt meer aan de 17mm tse dan aan 10 mpix of een voor de gewone gebruiker onmeetbare stop dynamisch bereik extra .
Voor de gewone gebruiker onmeetbaar. Net als dat een 'gewone' gebruiker een 17 TSE zou overwegen voor landschappen. Daarbij als je met een paar stops DR extra minder vaak een HDR hoeft te schieten is dat alleen maar beter, naar mijn mening.

Er wordt overigens ook vaak genoeg geroepen dat mensen wegens een 14-24/2.8 overstappen voor landschappen en astrofotografie. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
quote:
nero355 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 00:41:
Dat is echt DE REDEN dat ik nooit iets anders dan Canon zou willen : De ergonomie sensor vind ik zoveel beter dan bij alle concurrenten dat alle andere merken niks anders dan ellende zijn voor mij :)

Daarom vind ik het ook raar als ik lees dat anderen zomaar van merk X naar merk Y gaan en vaak om de lulligste miniscule redenen : IMHO heb je dan nooit je huidige camera ECHT gebruikt en is het meer een hebbeding dan dat je er iets doelgericht mee doet :?
Even een woordje vervangen om aan te geven hoe deze argumentatie net zo goed voor andere dingen gebruikt kan worden (die voor anderen misschien weer belangrijker zijn) ;)

Daarnaast lijkt mij dat als je een camera ECHT gebruikt, dat je dan snel genoeg leert omgaan met de andere indelingen.

• henkie196
  • Niet online
De 5Ds(r) zou pas eind juni daadwerkelijk in de winkels liggen. Wilden ze met een vroege aankondiging (bijna een half jaar van te voren, toch) bereiken dat mensen zouden wachten met overstappen naar iets anders als ze veel MP nodig hebben?

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-05 21:25

Abbadon

Mac Powered

Ja, volg het geld en je vindt de beweegreden, altijd :) Het is een signaal naar hun gebruikers toe van 'We zijn jullie niet vergeten hoor! Voordat je drie jaar wachten beu bent en naar het groenere gras overstapt!'
Het is natuurlijk vooral bedoeld voor de Canongebruikers die diep geinvesteerd hebben in Canonspullenboel, die wil je behouden want schijnbaar geld genoeg voor dure aankopen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-05 19:48

Deathchant

Don't intend. Do!

Dan vraag ik me af wanneer de 5D4 en 6D2 aangekondigd gaan worden en wanneer ie daadwerkelijk in de winkels komt te liggen...

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
quote:
Abbadon schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:13:
Ja, volg het geld en je vindt de beweegreden, altijd :) Het is een signaal naar hun gebruikers toe van 'We zijn jullie niet vergeten hoor! Voordat je drie jaar wachten beu bent en naar het groenere gras overstapt!'
Het is natuurlijk vooral bedoeld voor de Canongebruikers die diep geinvesteerd hebben in Canonspullenboel, die wil je behouden want schijnbaar geld genoeg voor dure aankopen.
Ik voel me aangesproken :P.
Maar ik ga voorlopig niet over naar de overkant, het kost me teveel en de winst is te tijdelijk. Canon en Nikon volgen elkaar al zo lang op de voet, dat binnen nu en 3 jaar Canon vast met iets komt wat Nikon weer niet heeft (zoals goede T/S lenzen momenteel).

Ah well, ik wacht de reviews wel af van de 5dsR...al vraag ik me af wat het gaat kosten qua tijd in de workflow.

martijnscholtens.nl

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:50

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Tegen die tijd is Lightroom 6 beschikbaar, misschien dat daarmee de impact op je workflow beperkt blijft.
Misschien alleen nog even een nieuwe PC/MAC kopen dan. :P

Woutoud.com

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
Nog een weekje of 2 meen ik :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Nomad
  • Nu online
De 5ds komt links en rechts steeds wat meer in beeld in previews en korte reviews. Wat vinden jullie vooralsnog? Het lijkt wel echt alleen om de sensor te gaan, verder is er wel erg weinig winst gemaakt of terrein gewonnen voor de consument.

Ik zit wel echt met smart te wachten op shots die naast een 5d3 genomen zijn, dat je echt 1 op 1 kan vergelijken wat je aan winst krijgt. Want sommige preview shots zijn erg mooi hoor, maar een ragscherp shot van een 5d3 is ook al erg mooi....

martijnscholtens.nl

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:57:
Canon zou ook aangegeven hebben dat de 5Ds(R) sensor hetzelfde dynamisch bereik zou hebben als de 5D3.
Dan is de 5DS(R) op dat vlak dus al kansloos tegenover de D810 en A7R II (als het dynamisch bereik daarvan vergelijkbaar is met dat van de A7R).

De beste Nikon op dit vlak is de D810 met 14,8 stops en de beste Canon is de 6D met 12,1 stops. Daar zit dus een factor 2(14,8-12,1) = 6,5 verschil in. D810 vergeleken met 5D3 is een factor 8,6 verschil.

• Ventieldopje
  • Nu online
Op het vlak van resolutie is de D810 en A7R weer kansloos, your point being.. :+

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Nomad
  • Nu online
Ik heb recentelijk een Nikon D600 met een Nikon 35 1.4 geleend en ik was dan weer echt niet onder de indruk van de scherpte van die lens, of het contrast van het beeld. En dan ook nog wat groenzwemen in de shots die ik niet mooi vond...en mja......ik heb nu heel duidelijk de conclusie getrokken dat de kleuren èn de lenzen van Nikon mij niet aanstaan. Dus misschien is de DR van Nikon wel awesome beter, ik ga mijn zootje er niet op inruilen :P.

Het zal het totaal pakket zijn waar je het voor doet en gezien ik toch bij Canon blijf is voor mij de grootste vraag: hoeveel beter is die dan wat ik al heb en is die het dus waard?

martijnscholtens.nl

• Kid Jansen
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:03:
Op het vlak van resolutie is de D810 en A7R weer kansloos, your point being.. :+
De meerwaarde van 50 MP boven 36 MP is een heel stuk kleiner dan 14,8 stops DR tegenover 11,7 stops DR (5D3).

Die 50 MP is misschien nuttig voor heel groot drukwerk (A0 @ 175 dpi is met 5DS (R) mogelijk) of native 8K schermen, maar dat grotere dynamisch bereik heb je onder veel meer omstandigheden profijt van.
quote:
Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:37:
...ik was dan weer echt niet onder de indruk van ... het contrast van het beeld...
Dat valt natuurlijk te verwachten. Het dynamisch bereik van je beeldschermen of drukwerk blijft gelijk, dus als je een groter dynamisch bereik van de camera gaat mappen naar het dynamisch bereik van je beeldscherm of drukwerk dan wordt het beeld minder contrastrijk.

Wat eerst zwart was kan nu best donkergrijs zijn, doordat dat deel dan niet meer de donkerste vastgelegde waarde is. Aan de andere kant kan een deel dat eerst clipte naar wit nu donkerder zijn, bijvoorbeeld de lucht rond de zon. Al zat dat minder snel de indruk geven van een minder contrastrijk beeld.

Een minder contrastrijk beeld is dus inherent aan een grotere dynamisch bereik van de sensor. Andersom gaat het ook op, als je een foto van een 11 stop DR sensor op een 14 stop DR beeldscherm weergeeft wordt deze te contrastrijk weergegeven.

Een groter dynamisch bereik is dus alleen direct interessant voor een HDR medium, maar ook voor LDR media is het interessant, door de veel grotere bewerkingsvrijheid die het geeft. Dit is ook precies wat je terug ziet in [Verzamel] HDR en tonemap. Die foto's zijn strict gezien helemaal geen HDR. Wat er daar wordt gedaan is dat het dynamisch bereik van de (samengestelde) HDR bron wordt gecomprimeerd tot LDR, in plaats van dat het wordt afgekapt (clippen) zoals met een LDR bron. Maar je ziet allemaal dat het niet echt HDR is, de belichting is niet natuurlijk. Maar dat komt dus omdat je nooit echt HDR kan weergeven op een LDR medium.

• Ventieldopje
  • Nu online
quote:
Ik heb recentelijk een Nikon D600 met een Nikon 35 1.4 geleend en ik was dan weer echt niet onder de indruk van de scherpte van die lens, of het contrast van het beeld. En dan ook nog wat groenzwemen in de shots die ik niet mooi vond...en mja......ik heb nu heel duidelijk de conclusie getrokken dat de kleuren èn de lenzen van Nikon mij niet aanstaan. Dus misschien is de DR van Nikon wel awesome beter, ik ga mijn zootje er niet op inruilen :P.

Het zal het totaal pakket zijn waar je het voor doet en gezien ik toch bij Canon blijf is voor mij de grootste vraag: hoeveel beter is die dan wat ik al heb en is die het dus waard?
Schiet er mee :) Heb je zoiets van "wow", kopen ... anders lekker links laten liggen ;)
quote:
Kid Jansen schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:00:
[...]

De meerwaarde van 50 MP boven 36 MP is een heel stuk kleiner dan 14,8 stops DR tegenover 11,7 stops DR (5D3).

Die 50 MP is misschien nuttig voor heel groot drukwerk (A0 @ 175 dpi is met 5DS (R) mogelijk) of native 8K schermen, maar dat grotere dynamisch bereik heb je onder veel meer omstandigheden profijt van.

[...]
Precies wat ik bedoel, het zijn hele andere camera's ;) Ieder zo zijn voorkeuren over dynamisch bereik maar ik vind het volkomen overdreven.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 28-03-2015 15:03 (26%)

www.maartendeboer.net

• Nomad
  • Nu online
Om hem te testen zul je hem toch echt even goed moeten gebruiken en niet 5 shots in de winkel maken. En als ik er 3 bruiloften mee ga schieten, wil de winkel hem vast niet meer terugnemen ;).
Ik denk dat ik hem maar gewoon koop, tenzij de reviews echt tegenvallen. Tenzij Canon met een 5d4 in de herfst komt met 28MP en hoge DR zoals sommige rumors beweren.
Maar feit is, ik heb klanten genoeg die groot printen en dan is high res gewoon fijn. Mijn eigen trouwboeken lever ik tot 40x80cm en als je dan kijkt naar een vullende spread die je een beetje bijgeknipt hebt...mwoa dan zit je al snel op de grenzen of er overheen. Dus resolutie kan ik wel nuttig maken.

En @Kid, ik ben me bewust van het feit dat het contrastlozer kan lijken. Maar contrast is niet het enige probleem waar ik mee zat. Ook het AF systeem stelde teleur evenals de scherpte van de shots.
En dus de kleuren. Als ik over ga naar iets dat niet Canon is, dan wordt het een Leaf achterwand...zowel de kleuren, DR als de scherpte zijn om van te smullen. Alleen de prijs is minder, en de AF is eh...ietsje minder :P

martijnscholtens.nl

• Evano
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:24
quote:
Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:27:
De 5ds komt links en rechts steeds wat meer in beeld in previews en korte reviews. Wat vinden jullie vooralsnog? Het lijkt wel echt alleen om de sensor te gaan, verder is er wel erg weinig winst gemaakt of terrein gewonnen voor de consument.

Ik zit wel echt met smart te wachten op shots die naast een 5d3 genomen zijn, dat je echt 1 op 1 kan vergelijken wat je aan winst krijgt. Want sommige preview shots zijn erg mooi hoor, maar een ragscherp shot van een 5d3 is ook al erg mooi....
Ik kwam laatst deze zij-aan-zij vergelijking tegen. Niet heel uitgebreid, maar misschien heb je er wat aan.

• Kid Jansen
  • Niet online
quote:
Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:08:
Maar feit is, ik heb klanten genoeg die groot printen en dan is high res gewoon fijn. Mijn eigen trouwboeken lever ik tot 40x80cm en als je dan kijkt naar een vullende spread die je een beetje bijgeknipt hebt...mwoa dan zit je al snel op de grenzen of er overheen. Dus resolutie kan ik wel nuttig maken.
Open geklapt neem ik aan? Anders is het wel een verdomd groot boek. Maar zelfs als het 40 x 80 cm opengeklapt is heb je nog wel wat aan die resolutie inderdaad, want je haalt dan nog niet eens de 300 dpi, 275,8 dpi is de max met 5DS (R) op dat formaat als je de volledige 80 cm gebruikt.
quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:01:
Ieder zo zijn voorkeuren over dynamisch bereik maar ik vind het volkomen overdreven.
Dat heb ik in veel gevallen met resolutie, zeker als het eindresultaat digitaal is. Overigens komen HDR media wel steeds meer op. Tot nu toe vooral in de vorm van TV's, maar ik verwacht dat dat binnen een paar jaar ook overslaat naar losse computerbeeldschermen en nog een paar jaar later waarschijnlijk ook wel naar de schermen in laptops, tablets en smartphones.

• Nomad
  • Nu online
quote:
Kid Jansen schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:10:
[...]

Open geklapt neem ik aan? Anders is het wel een verdomd groot boek. Maar zelfs als het 40 x 80 cm opengeklapt is heb je nog wel wat aan die resolutie inderdaad, want je haalt dan nog niet eens de 300 dpi, 275,8 dpi is de max met 5DS (R) op dat formaat als je de volledige 80 cm gebruikt.

[...]

Dat heb ik in veel gevallen met resolutie, zeker als het eindresultaat digitaal is. Overigens komen HDR media wel steeds meer op. Tot nu toe vooral in de vorm van TV's, maar ik verwacht dat dat binnen een paar jaar ook overslaat naar beeldschermen en nog een paar jaar later waarschijnlijk ook wel naar de schermen in laptops, tablets en smartphones.
Uiteraard opengeklapt :). Maar het gebeurt regelmatig dat ik bijvoorbeeld 20% weg crop uit de foto en wat ik overhoud fulllspread wil tonen en ik merk met mijn 5d3 dat ik wel eens meer nog weg crop en dan de opmaak van mijn boek moet aanpassen naar wat ik nog aan resolutie overhoud.
En ja dat zijn de uitzonderingen en het is ook absoluut zo dat ik de 5ds niet perse nodig heb, maar het is soms wel een fijne bonus :)

martijnscholtens.nl

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-04 09:44

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Kort antwoord: Nee :+

Lang antwoord: De vraag is kan jij 50 MP scherp krijgen??

Ik heb met mijn 24 MP camera's al moeite om deze vanuit de hand scherp te krijgen, eigenlijk lukt het alleen met een statief.
Ik kan mij niet voorstellen dat je een 50 MP camera vanuit de hand nog scherp krijgt (misschien wel in de toekomst met veel hogere ISO en zeer korte sluitertijd). Dus met statief.
Of een steadicam rig met gyroscopen (zoals ze die bij video gebruiken) maar lijkt mij niet prettig om daar een paar uur mee rond te lopen.
Daarnaast zie je dat ook de sluiter en spiegel al voldoende trillingen kunnen produceren om het beeld te blurren. Laatst was er een grapjas die beweerde dat zelfs een Olympus MFT camera al last heeft van shuttershock. Een 16 MP camera met ieniemini sluitertje!
En je ziet het ook bij de nieuwe Nikon 300 PF; een objectief die trillingen geeft als je geen grip gebruikt.
Punt is dat je gewoon tegen de grenzen aanloopt wat technisch mogelijk is.
Dat is het technische verhaal.

Nu heb ik begrepen dat jouw inkomstenbron voor een belangrijk deel trouwreportages zijn. Nu zijn de meeste nederlanders niet allemaal fotomodel en hebben nou eenmaal last van pukkeltjes en rimpeltjes.
Kom jij aan met de 50MP camera die al die imperfecties feilloos vastlegt. Dat wordt dus extra post-processing om dat weer glad te strijken. Toch al niet leuk met die enorm grote bestanden.
Je hebt dus ook sowieso een nieuwe PC met grote SSD nodig.
Daarbij komt dat bruiloften voor in groot deel in slecht verlichte ruimtes plaats hebben waar een hoge ISO een groot voordeel is. En juist dat is bij de 5Ds verlaagd.
En bewegende mensen fotograferen met een 50MP camera lijkt mij sowieso een onmogelijke opgave.

Anyway, mijn advies is om de mark 3 niet gelijk in te ruilen.

मकालु

• Nomad
  • Nu online
quote:
Vishari Beduk schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:04:
[...]

Kort antwoord: Nee :+

Lang antwoord: De vraag is kan jij 50 MP scherp krijgen??
Wel een erg nuttige bijdrage, daar ga ik even over nadenken. Want voor 85% is mijn inkomstenbron bruiloften en daar ga ik lang niet altijd winst hebben aan 50mp. ...*twijfelt nog even verder :)

martijnscholtens.nl

Als je met aps-c en 24MP de camera stil genoeg kunt houden voor een foto, lukt dat ook met 50MP en fullframe. Maar je moet dan wel inderdaad rekening houden met sluitertijden en dergelijke.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Kid Jansen
  • Niet online
De 50 MP in de 5DS (R) heeft dezelfde pixeldichtheid als de 20 MP in de 70D en 7D2:

22,4 mm / 5472 pixels = 4,1 µm / pixel
36 mm / 8688 pixels = 4,1 µm / pixel
23,5 mm / 6000 pixels = 3,9 µm / pixel (Nikon 24 MP APS-C)

• Abbadon

Abbadon

Mac Powered

quote:
Nomad schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:52:
[...]

Wel een erg nuttige bijdrage, daar ga ik even over nadenken. Want voor 85% is mijn inkomstenbron bruiloften en daar ga ik lang niet altijd winst hebben aan 50mp. ...*twijfelt nog even verder :)
Je moet er gewoon als een bedrijfsmiddel naar kijken en niet als een gearhead (weet ik, lastig :P ). Heb jij die 4+ K (camera plus extra storage) zo weer terugverdiend en biedt het jou de mogelijkheid je verder te onderscheiden? Of blijft het bij die paar plaatjes die eens wat groter geprint worden waarvan de meeste mensen het niet echt opvalt dat ze meer pixels bevatten. Als het antwoord op de eerste vraag 'ja' luidt direct pre-orderen. In alle andere gevallen ben je al klaar :P

En zoals gezegd, met dergelijke camera's haal je pas het meeste eruit als je onder optimale omstandigheden gaat fotograferen. Een bruiloft fotograferen is wat anders dan studio- of landschapsfotografie; nogveelmeermiljoenpixels maken een niet geheel onbewogen beeld niet ineens volmaakt onbewogen.

• Nomad
  • Nu online
Jullie maken het er ook niet leuker op zeg, partypoopers zijn het ! Maar dit eh somt het aardig op:
quote:
Of blijft het bij die paar plaatjes die eens wat groter geprint worden waarvan de meeste mensen het niet echt opvalt dat ze meer pixels bevatten.
Klaas speelt correct de wijze oude man kaart

martijnscholtens.nl

• Kid Jansen
  • Niet online
Gewoon het geld investeren in 2x Eizo ColorEdge CX271 ;) Of heb je inmiddels al wat beters dan de U2711?

• Abbadon

Abbadon

Mac Powered

Ja, maar dan moet hij overstappen op Nikon om optimaal van die Eizo's gebruik te kunnen maken, zo blijft hij bezig :+

Ik zou de boel de boel laten en pas investeren wanneer wear & tear van je camera daarom vraagt. Dan kun je natuurlijk altijd nog die 5DS(R) nemen, maar dan heb je ook een valide bedrijfsmatige reden om dat te doen (houd wel rekening met de extra tijd die je kwijt bent met het bewerken van grotere bestanden, dat is geen gratis tijd want geen hobby :P Stel je schiet 500 foto's op een shoot en bent 4 seconden per foto meer kwijt i.v.m. trager laden in je bewerkingssoftware en vervolgens het extra bewerken zelf. Dat is een dik half uur extra werken).

• Nomad
  • Nu online
quote:
Abbadon schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:34:
Ja, maar dan moet hij overstappen op Nikon om optimaal van die Eizo's gebruik te kunnen maken, zo blijft hij bezig :+

Ik zou de boel de boel laten en pas investeren wanneer wear & tear van je camera daarom vraagt. Dan kun je natuurlijk altijd nog die 5DS(R) nemen, maar dan heb je ook een valide bedrijfsmatige reden om dat te doen (houd wel rekening met de extra tijd die je kwijt bent met het bewerken van grotere bestanden, dat is geen gratis tijd want geen hobby :P Stel je schiet 500 foto's op een shoot en bent 4 seconden per foto meer kwijt i.v.m. trager laden in je bewerkingssoftware en vervolgens het extra bewerken zelf. Dat is een dik half uur extra werken).
De 5d3 heeft wel flink gewerkt al uiteraard, maar een nieuwe sluiter kost beduidend minder dan een 5ds, dus je hebt wel gelijk dat je vooral moet kijken wat zakelijk slim is :).

martijnscholtens.nl

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-04 09:44

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

quote:
Universal Creations schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:00:
Als je met aps-c en 24MP de camera stil genoeg kunt houden voor een foto, lukt dat ook met 50MP en fullframe. Maar je moet dan wel inderdaad rekening houden met sluitertijden en dergelijke.
De D750 was toch echt een full frame camera.

Interessant vond ik wat dpreview te zeggen had over 36 MP scherp krijgen: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/34
"Can the D800 make good on its pixel count and provide a level of fine detail that trumps its DSLR rivals? It can. We emphasize the word can, because if you're truly after 36MP performance, be prepared to do some work. Flawless technique and top-shelf equipment (particularly lenses and a tripod) along with a low ISO are requirements not options. We've spent an inordinate amount of time in the preparation of this review getting things just so in order to reap what we feel the D800 is capable of producing. The chances are that relatively few D800 buyers will go through similar procedures in the course of normal shooting, but this is fine. "

en ook hier: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/20
"We should note, however, that we had to work quite hard to get this amount of resolution. We used flash to eliminate any risk of blurring due to vibration, we focus-bracketed in extremely fine increments, and we used an excellent lens (the Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G) at an aperture optimal for central sharpness of F4.5. "

मकालु

quote:
Vishari Beduk schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:21:
[...]

De D750 was toch echt een full frame camera.
Dat weet ik, maar het ging mij om de vergelijking tussen 24MP aps-c en 50MP fullframe. En jij hebt ook nog trouwens een 24MP aps-c camera (2 volgens mij zelfs ;) ).

Universal Creations wijzigde deze reactie 30-03-2015 23:42 (64%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
  • Nu online
Houd er wel rekening mee dat de 5Ds (R) een nieuw mechanisme heeft om de spiegel te bedienen die trillingen tegen gaat. Heb hem op de PI eens kunnen proberen maar helaas zonder kaartje er in, je voelt en hoort wel duidelijk verschil als je er mee schiet :) Hopelijk zetten ze dat door in nieuwere camera's.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online
Na een week gebruikt te hebben ga ik hem toch weer weg doen. De camera is een tof ding en de resolutie is indrukwekkend. Maar eerlijk gezegd gaat mijn klant het niet merken en merk ik het wel met nabewerken. Lightroom is wel echt wat trager met deze 5ds foto's....t.o.v. de 5d3. En ik was van plan de 5d3 te verkopen, maar het verschil in verkoopwaarde 5d3 vs 5ds......dat heb ik gewoon niet over voor de 5ds. Dus de 5ds gaat er geheel onverwacht weer uit. Gelukkig heb ik 2x een 5d3 die beiden gewoon prima zijn, dus ik heb niets te zeuren verder.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Abbadon

Abbadon

Mac Powered

De weg van de empirie is eentje die vaak leuker is dan die van adviezen aannemen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online
quote:
Abbadon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:12:
De weg van de empirie is eentje die vaak leuker is dan die van adviezen aannemen :P
Absoluut! :+

Soms moet je dingen zelf ervaren en aan de hand voelen. En de 5d3 is stiekem gewoon nog prima en te mooi om te vervangen.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!
Je snapt er ook helemaal niets van: meer megapixels is beter!
Even serieus: je bezwaren begrijp ik helemaal en je hebt het nu gewoon zelf kunnen ervaren en voor jou is het voorlopig niet de beste keuze.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
quote:
Abbadon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 18:12:
Alleen kost het vaak wat meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online
quote:
henkie196 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:45:
[...]

Alleen kost het vaak wat meer.
Ja, maar dat wist ik van te voren. Maar gelukkig zijn het zakelijke kosten, toch net even anders gevoelsmatig.
De 5ds is gewoon een tof ding, de resolutie is indrukwekkend, maar als geheel wacht ik liever even op de 5d4 denk ik.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aan de ene kant had je de nadelen van de 5Ds van te voren kunnen inschatten, plus het feit dat je al wist dat de resolutie voor de klant geen voordeel zou zijn, aan de andere kant helpt het voor onze onlogische hersenen vaak beter om iets direct te ervaren.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True