BitFenix Phenom Micro-ATX Build - Past het?

Pagina: 1
Acties:

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 14:17
Beste tweakers,

Ik wil graag mijn huidige HTPC upgraden voor een wat meer game ready woonkamer (HT)PC. Dit icm XBox controllers en Steam. Helemaal met oog op recente games, en aankomende releases. (GTA V, The Witcher 3, Shadow of Mordor, Evolve :9~ )

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7800 Boxed€ 131,95€ 131,95
1MSI A88XM-E45€ 73,75€ 73,75
1Silverstone Milo ML04€ 71,95€ 71,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
2Noctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,54€ 31,08
1Logitech All-in-One Keyboard TK820€ 74,95€ 74,95
3Microsoft Xbox One Wireless Controller Zwart + Cable for Windows€ 42,63€ 127,89
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 73,95€ 73,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 66,55€ 66,55
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,97

Voor de update heb ik de volgende componenten uitgezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 351,95€ 351,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1XFX XTR 550W€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,74

GPU
Deze keuze staat eigenlijk vast. Ga voor een stille 970 kaart en daarin komt de STRIX het beste uit de bus. Review
Eventueel alternatief de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G

Voeding
Hierin waren voor mij belangrijk. 80 Plus Gold, <550W, stil, 135mm fan, volledig modulair, sub €100, zo klein mogelijke inbouwmaten.
Met eventueel alternatief Antec Edge 550W (groter)

Behuizing
Het vond ik lastigste onderdeel. Uitgegaan van een mATX cube. Is qua exterieur natuurlijk grotendeel subjectief. Persoonlijk sprak mij het design van de BitFenix Phenom erg aan. De kast komt prominent in de woonkamer naast het tv meubel te staan.
Alternatief: Aerocool DS Cube Black Edition Closed
Wat ik van de reviews kon opmaken is dat van deze twee behuizingen de exterieur van de Bitfenix wat strakker is afgewerkt, en stiller is. De Aerocool is wat groter, maar qua interieur biedt deze daardoor veel meer (koelings)mogelijkheden en ruimte.

Nu is mijn vraag eigenlijk of de bovenstaande build überhaupt wel mogelijk is. Ik hoop van wel, maar heb nog enigszins twijfels of de videokaart past icm de voeding :?
De STRIX is namelijk 280mm lang. De voeding is 160mm. Volgens deze review (zie video) op overclock3D geven videokaarten langer dan zo'n 250mm problemen met de bekabeling van de voeding. 8)7

Voordat ik de aankoop ga doen wilde ik dit even hier checken om zeker te weten. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Je zou me er echt mee uit de brand helpen.
Anders zou ik moeten uitwijken naar een andere kast, bijvoorbeeld de Aerocool.

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Škoda Enyaq iV 60

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Is de pricewatch: Seasonic S12G 450W misschien interessant?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• _Slick_Rick_
Ook met het oog op toepassing in andere (kleine) behuizingen, vind ik modulair wel belangrijk. Al is het verder zeker wel interessante voeding, lekker klein.

EV Škoda Enyaq iV 60

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 13:23
Ik zou eigenlijk aanraden je cpu + moederbord te verkopen en er een intel build van te maken. Waarschijnlijk geeft die A10 (met zijn niet al te denderende CPU performance) een bottleneck.

Mijn PC

• _Slick_Rick_
Bedankt voor je reactie! En dat wordt waarschijnlijk een update voor later zorg ;) wil het eerst eens proberen met de huidige componenten.

EV Škoda Enyaq iV 60

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Een A10 is niet zo heel grote bottleneck hoor, het zal ongeveer 15fps schelen met een gtx 970, maar dat maakt niet uit aangezien dat ding toch overal 75+ fps haalt op FHD...pas als je spellen als bf4 gaat spelen ga je het wel duidelijk merken dat je cpu de bottleneck is. Dan is een i5 geen luxe hoor.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• _Slick_Rick_
Thanks..dat is al wel geruststelling..hoop dat ik er de eerste tijd nog even mee vandaan kan.zodra het storend wordt, upgrade ik hem naar i5

EV Škoda Enyaq iV 60

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Voeding lijkt me overkill, 450 watt moet voldoende zijn, bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular als je kan leven met semi modulair. Een goede modulaire voeding voor een redelijke prijs met 80+ gold certificering en een vermogen van rond de 450 watt was wat lastig te vinden.

CPU zou ik inderdaad zo laten, het is sowieso één van de snellere AMD CPU's en een quad core. Voor games die vooral single threaded draaien zal deze het afleggen tegen een i5 maar om daar nou een nieuwe CPU voor te gaan kopen lijkt me weinig zinvol.

[ Voor 8% gewijzigd door Tribits op 09-02-2015 00:35 . Reden: edit: Seasonic verwijderd, te lang voor de kast ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• _Slick_Rick_
Tribits schreef op maandag 09 februari 2015 @ 00:31:
Voeding lijkt me overkill, 450 watt moet voldoende zijn, bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular als je kan leven met semi modulair. Een goede modulaire voeding voor een redelijke prijs met 80+ gold certificering en een vermogen van rond de 450 watt was wat lastig te vinden.
Klopt inderdaad. Theoretisch kom ik op een max TDP van 250W voor het hele systeem. Echter keuze (na Voeding advies en informatie topic) laten vallen op de XFX XTR 550W op basis van volledig modulair en de hybrid fan die niet aanslaat bij lage belasting.
Cooler Master v450 is zeker interessant, en 450W sluit inderdaad qua vermogen beter aan bij systeem, dat ben ik met je eens. Echter als ik afga op de TS van Voeding advies heeft dit type een kwalitatief mindere fan, in vergelijk met de rest van de serie. En inderdaad deels modulair. Wel is het formaat iets kleiner.
Tribits schreef op maandag 09 februari 2015 @ 00:31:
CPU zou ik inderdaad zo laten, het is sowieso één van de snellere AMD CPU's en een quad core. Voor games die vooral single threaded draaien zal deze het afleggen tegen een i5 maar om daar nou een nieuwe CPU voor te gaan kopen lijkt me weinig zinvol.
Bedankt voor je geruststellende advies ;) De aanpassing naar kamp Intel kan ik hopelijk uitstellen tot na de zomer :)

EV Škoda Enyaq iV 60

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 16:44

fub

Ik heb geen ervaringen met die BitFenis kast, maar ik heb zelf onlangs de Aerocool kast gekocht, in combinatie met een A8 die ik met een Scythe Mugen PCGH koel. Ik was de boel nog aan het opbouwen toen ik visite kreeg, en die wilden in eerste instantie niet geloven dat de kast aan was omdat het allemaal zo stil was.
Ik heb alleen de CPU fan en de fan aan de achterkant aan staan -- da's koel zat.

Het beviel me zo dat ik een week later een dergelijke constructie ook voor mijn vrouw heb gekocht. Heerlijk stil in 'the office' nu!

Groot voordeel van de Aerocool kast is dat het moederbord horizontaal staat -- bijna elke koeler past er in. En als je de 5.25" en 3.5" houders er uit schroeft, heb je ook een zee aan ruimte voor lange videokaarten...

• _Slick_Rick_
fub schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:36:
Ik heb geen ervaringen met die BitFenis kast, maar ik heb zelf onlangs de Aerocool kast gekocht, in combinatie met een A8 die ik met een Scythe Mugen PCGH koel. Ik was de boel nog aan het opbouwen toen ik visite kreeg, en die wilden in eerste instantie niet geloven dat de kast aan was omdat het allemaal zo stil was.
Ik heb alleen de CPU fan en de fan aan de achterkant aan staan -- da's koel zat.

Het beviel me zo dat ik een week later een dergelijke constructie ook voor mijn vrouw heb gekocht. Heerlijk stil in 'the office' nu!

Groot voordeel van de Aerocool kast is dat het moederbord horizontaal staat -- bijna elke koeler past er in. En als je de 5.25" en 3.5" houders er uit schroeft, heb je ook een zee aan ruimte voor lange videokaarten...
Bedankt voor je reactie. Moet zeggen dat hoe meer ik me oriënteer, hoe meer ik begin te twijfelen over de Bitfenix. Qua interieur / kabelmanagement / airflow voorzie ik beperkingen & problemen ;( Plus de combi van videokaart en voeding gaat waarschijnlijk niet werken

Aerocool DS Cube Black mooi alternatief inderdaad. Aerocool site geeft aan dat deze een PSU lengte van max 160mm ondersteund. Of denk je dat ook langere in te passen zijn?

Ja die drive bays gaan er in mijn geval direct uit :) De Airflow is hier ook goed naar wens te 'sturen' volgens mij.
Wat me beetje op dwaalspoor bracht was review bij de buren. Daar waren ze niet super enthousiast.

Aangezien de behuizing in de woonkamer blijft staan is zo klein mogelijk niet direct een must. Vind de afwerking, design, inbouwgemak icm koelingsmogelijkheden en stilte belangrijker. Dan kom je al groter uit.
De zoektocht naar behuizing dus iets bijgesteld en kom tot nu toe op de volgende shortlist:

- Aerocool DS Cube Black Edition Closed
Twijfel nog beetje over afwerking van exterieur.
- Fractal Design Define R5
Super strak (binnen en buiten). Jammer de define mini wat outdated is in vergelijk met deze.
Denk echter dat volwaardige tower (ATX) kast wat minder geschikt is naast de TV meubel.
- Antec ISK600M
Nog niet in verdiept. Kwam hem recent tegen. Wel erg hoekige Cube.
- Fractal Design Define Mini
Denk zet em er toch even bij. Volgens mij qua inbouwgemak en koelmogelijkheden top. Design (met de geperforeerde fan boven- en zijkant) niet meer helemaal hallelujah zeg maar.

Advies, ervaring, toevoegingen meer dan welkom! :*)

EV Škoda Enyaq iV 60

• jorisderoo
Ik zou zelf de Fractal Define mini niet omschrijven als outdated. Maar inderdaad jammer dat er geen mini R5 bestaat. Je zou het geperforeerde side panel nog kunnen verplaatsen naar de kant waar deze het minst zichtbaar is (side panels kunnen verwisseld worden van plek)
Ook nog een mogelijkheid is de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 . Deze is micro-ATX en heeft ook geluidsdempend materiaal. De glanzende voorkant die op de productpagina staat is tegenwoordig vervangen door een mat materiaal.

Mijn PC

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:35
Heb je steam in-home streaming al geprobeerd? Mijn e350 gebaseerde HTPC speelt op die manier letterlijk alle games af. Kwaliteit handmatig op 30 Mbit zetten. Xbox controller werkt gewoon. Dat kan je huidige HTPC dus ook.

Verder is het een leuke kast die ik ook van plan was te kopen (gecancelled omdat ik ga proberen een Surface Pro 2 als HTPC in te zetten in combinatie met het officïele dock 8) ).

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 10-02-2015 00:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 16:44

fub

_Slick_Rick_ schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:30:
Aerocool DS Cube Black mooi alternatief inderdaad. Aerocool site geeft aan dat deze een PSU lengte van max 160mm ondersteund. Of denk je dat ook langere in te passen zijn?
Ik heb er deze in zitten: be quiet! System Power 7 300W , en die is ruim voldoende voor wat ik er mee wil doen. Die paste prima!
Ja die drive bays gaan er in mijn geval direct uit :) De Airflow is hier ook goed naar wens te 'sturen' volgens mij.
Wat me beetje op dwaalspoor bracht was review bij de buren. Daar waren ze niet super enthousiast.
Tja, als je een supersnel monster wilt inbouwen of wil gaan overklokken, dan heb je veel meer koeling nodig dat er misschien nu al in zit. Maar met een A10 met een TDP van 65W en een flinke koeler er op, ben je al snel goed.
Ik heb een video review gezien, en daar werd er ook geklaagd over wat kleinigheden, maar het geheel wordt gewoon ontzettend compleet aangeleverd -- inclusief alle soorten schroeven die je eventueel nodig zou kunnen hebben. Inclusief rubberen voetjes voor drive-ophanging en dat soort werk. Ik vond de reviewer maar een beetje een mopperkontje.

Affijn, met die andere kasten heb ik geen ervaring, en het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar laat ik afsluiten met nogmaals herhalen dat ik, nadat ik er 1 had aangeschaft, er nu 2 in huis heb staan.

Verwijderd

Al eens gekeken naar de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart ? Naar mijn mening ook een erg mooi kastje!

• jorisderoo
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:24:
Al eens gekeken naar de pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart ? Naar mijn mening ook een erg mooi kastje!
Dit is een mini ITX kast, dus dan is ook een nieuw moederbord vereist

Mijn PC

• _Slick_Rick_
jorisderoo schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:32:
Ik zou zelf de Fractal Define mini niet omschrijven als outdated. Maar inderdaad jammer dat er geen mini R5 bestaat. Je zou het geperforeerde side panel nog kunnen verplaatsen naar de kant waar deze het minst zichtbaar is (side panels kunnen verwisseld worden van plek)
Doel inderdaad met name op de geperforeerde ventilator gaten. Vind de aanpassingen die ze hebben gedaan voor de R5 wel heel erg strak moet ik zeggen. dat is inderdaad nog een tip.
jorisderoo schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:32:
Ook nog een mogelijkheid is de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 . Deze is micro-ATX en heeft ook geluidsdempend materiaal. De glanzende voorkant die op de productpagina staat is tegenwoordig vervangen door een mat materiaal.
Ok bedankt! En heb die inderdaad al eens voorbij zien komen, waarbij ik afknapte op de glanzende voorkant :D Vind het interieur wel echt gaaf en zo te zien goede voorzieningen om kabels weg te werken (geen rubber inlaatflappen zoals R5 maar alsnog erg mooi).

Kast is altijd erg persoonlijk, de Fractal Define mini / R5 als ook Cooler Master Silencio 352 zijn, weliswaar kleinere, maar alsnog rechthoekige Tower modellen.

Wat me dan in vergelijk aanspreekt aan de Aerocool is toch het ruime interieur, met goede inbouwmogelijkheden, i.c.m. een wat gedurfder uiterlijk in een Cube model. Daarnaast uiteraard het dead silent aspect :*)
Dus zo redenerend kom ik toch wat terug op de Aerocool, mede door de goede gebruikers reviews van jullie!

EV Škoda Enyaq iV 60

• _Slick_Rick_
sdk1985 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:40:
Heb je steam in-home streaming al geprobeerd? Mijn e350 gebaseerde HTPC speelt op die manier letterlijk alle games af. Kwaliteit handmatig op 30 Mbit zetten. Xbox controller werkt gewoon. Dat kan je huidige HTPC dus ook.
Nee nog niet, heb bij de Steam instellingen wel gezien dat je games kunt streamen, bedoel je dat? Ja dan zou ik games van mijn Desktop boven kunnen streamen naar beneden. Dat is een wat oudere / energievreter met een matige grafische kaart. Ben ik in mijn geval met update van mijn HTPC beter (en goedkoper) af ;)
sdk1985 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:40:
Verder is het een leuke kast die ik ook van plan was te kopen (gecancelled omdat ik ga proberen een Surface Pro 2 als HTPC in te zetten in combinatie met het officïele dock 8) ).
Thanks! :) dat is zeker een krachtig tabletje! 8) Kun je functionaliteit mooi mee combineren. Tof projectje. In mijn geval is een stand alone HTPC meer de wens.

EV Škoda Enyaq iV 60

Verwijderd

jorisderoo schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:54:
[...]

Dit is een mini ITX kast, dus dan is ook een nieuw moederbord vereist
Oeps niet goed gelezen :D

• _Slick_Rick_
Haha no problem! ;) Maar inderdaad zoals jorisderoo al aangeeft, het mini ITX gedeelte gaat niet werken voor me.
Wel even gekeken naar de Fractal Design Node 804 maar daar liep ik nog niet heel warm voor (puur estethisch 8)7 )

EV Škoda Enyaq iV 60

• _Slick_Rick_
fub schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:20:
[...]

Ik heb er deze in zitten: be quiet! System Power 7 300W , en die is ruim voldoende voor wat ik er mee wil doen. Die paste prima!
Heey ik heb bijna dezelfde! :) Heb nu de be quiet! Pure Power L7 300W Alleen beide beschikken niet over PCIe aansluitingen. Dat is wel vereiste voor mijn build.
[...]
[...]

Tja, als je een supersnel monster wilt inbouwen of wil gaan overklokken, dan heb je veel meer koeling nodig dat er misschien nu al in zit. Maar met een A10 met een TDP van 65W en een flinke koeler er op, ben je al snel goed.
Ik zou het dan eerst eens proberen met de standaard koelers en die eventueel uitbreiden / vervangen mocht er meer koeling nodig zijn. Maar zoals je al aangeeft is dat waarschijnlijk niet nodig. Ook al wordt de kast wat warmer. De Strix 970 en de A10 zullen beide naar verwachting koel genoeg blijven.
[...]
Ik heb een video review gezien, en daar werd er ook geklaagd over wat kleinigheden, maar het geheel wordt gewoon ontzettend compleet aangeleverd -- inclusief alle soorten schroeven die je eventueel nodig zou kunnen hebben. Inclusief rubberen voetjes voor drive-ophanging en dat soort werk. Ik vond de reviewer maar een beetje een mopperkontje.
Haha, volgens mij hebben we dezelfde gezien! :) Bedoel je deze? Al moet ik zeggen dat hij verder wel positief is hoor, en geeft wel uitgebreide review.
[...]
Affijn, met die andere kasten heb ik geen ervaring, en het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar laat ik afsluiten met nogmaals herhalen dat ik, nadat ik er 1 had aangeschaft, er nu 2 in huis heb staan.
Bedankt nogmaals! Hoe gezegd, ik denk dat ik er (bijna) uitben en ook voor de Aerocool ga! :9
Wat vond jij trouwens van het kunststof? Ze hebben geloof ook dat “Leather Coated” en een soort van soft-touch kunststof wat ook de BitFenix zou hebben. Voelt dat goed en kwalitatief aan?

EV Škoda Enyaq iV 60

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb de Bitfenix Prodigy, lijkt erg veel op de kast die je nu hebt. Voordeel is dat de je moederbord plat ligt, waardoor er veel minder krachten zijn en minder ruimte voor vibraties.

Ben er ook super blij mee (heb dezelfde gekocht voor de computer van mijn schoonfamilie). Super stil en goede opzet van alles. Dus ik zou voor de bitfenix gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door DRaakje op 10-02-2015 13:32 ]

• sdk1985
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:11:
[...]

Nee nog niet, heb bij de Steam instellingen wel gezien dat je games kunt streamen, bedoel je dat? Ja dan zou ik games van mijn Desktop boven kunnen streamen naar beneden. Dat is een wat oudere / energievreter met een matige grafische kaart. Ben ik in mijn geval met update van mijn HTPC beter (en goedkoper) af ;)

[...]

Thanks! :) dat is zeker een krachtig tabletje! 8) Kun je functionaliteit mooi mee combineren. Tof projectje. In mijn geval is een stand alone HTPC meer de wens.
Komt er op neer dat je op je HTPC geen games installeert maar wel Steam. Als je vervolgens op dezelfde steam account inlogged dan zul je in je library op de HTPC overal "Stream" in plaats van "Play" zien. Vervolgens wordt op je andere pc de game gestart en het geluid gemute. De inputs van je HTPC worden doorgestuurd naar je andere pc om het spel te besturen. Het beeld gaat via x264 (hardwarematige) encoding naar je HTPC.

Maar je hebt dus inderdaad één snelle pc nodig. Als je die niet hebt dan gaat het niet op. Dan zou je het zelfs omgekeerd kunnen doen vanaf je nieuwe htpc naar je oude bak streamen :+ .

Wat meer binnen je wenslijstje: Heb je al nagedacht hoe je je games wil gaan opslaan? Ik zie alleen 128 GB SSD storage. Max Payne 3 zat op +- 35GB dus ik ga er vanuit dat GTA V minstens zo groot wordt.

(De Surface Pro zou inderdaad 4-5x sneller moeten zijn dan mijn huidige AMD E-350 htpc. Had iets mobiels nodig maar die ga ik slechts paar weken per jaar gebruiken. Htpc experiment kan de aanschafprijs goedpraten :P ).

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 10-02-2015 14:25 ]

• _Slick_Rick_
DRaakje schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:30:
Ik heb de Bitfenix Prodigy, lijkt erg veel op de kast die je nu hebt. Voordeel is dat de je moederbord plat ligt, waardoor er veel minder krachten zijn en minder ruimte voor vibraties.

Ben er ook super blij mee (heb dezelfde gekocht voor de computer van mijn schoonfamilie). Super stil en goede opzet van alles. Dus ik zou voor de bitfenix gaan.
Bedankt voor de tip. En heb de kast nog niet he ;)
Ja dat is inderdaad een voordeel.
En het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zelf vind de handgrepen wat minder fraai.
Dan kies ik eerder voor de DS Cube, met ook een horizontale oriëntatie van het moederbord.

EV Škoda Enyaq iV 60

• _Slick_Rick_
sdk1985 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:18:
[...]

Komt er op neer dat je op je HTPC geen games installeert maar wel Steam. Als je vervolgens op dezelfde steam account inlogged dan zul je in je library op de HTPC overal "Stream" in plaats van "Play" zien. Vervolgens wordt op je andere pc de game gestart en het geluid gemute. De inputs van je HTPC worden doorgestuurd naar je andere pc om het spel te besturen. Het beeld gaat via x264 (hardwarematige) encoding naar je HTPC.
Ok, op die manier. Zoals je het beschrijft lijkt dat wel goed geregeld te zijn via Steam.
Vind sowieso Steam in de game modus opgestart erg gebruikersvriendelijk i.c.m. xbox one controller. En games for windows herkennen dit direct, waardoor je vanaf dan geen toetsenbord / muis benodigd ben.
Maar je hebt dus inderdaad één snelle pc nodig. Als je die niet hebt dan gaat het niet op. Dan zou je het zelfs omgekeerd kunnen doen vanaf je nieuwe htpc naar je oude bak streamen :+ .
Haha, inderdaad, de HTPC is straks sneller dan de Desktop boven (voorheen game PC) :P Maar ik wil juist benedenm vanaf de bank (coop) kunnen gamen. Dat bevalt me nu erg goed met de controllers. Alleen voor de wat meer high end games, is dus een upgrade nodig :)
Wat meer binnen je wenslijstje: Heb je al nagedacht hoe je je games wil gaan opslaan? Ik zie alleen 128 GB SSD storage. Max Payne 3 zat op +- 35GB dus ik ga er vanuit dat GTA V minstens zo groot wordt.
Jazeker! En ik denk nog wel groter BTW 8)7 The Witcher 3 wordt voor XOne/PS4 al 60Gb. Wil het liefst slechts 1 SSD in de pc zetten. Crucial MX100 512GB Zou daarvoor mooi zijn.
Wil eerst zien hoe ver ik hiermee kom. Ik heb nog een Crucial 64Gb liggen en een paar 500Gb HDD's. Al gebruik ik die met oog op stilste en snelheid liever niet.
Goed dat je het aanhaalt trouwens ;)
(De Surface Pro zou inderdaad 4-5x sneller moeten zijn dan mijn huidige AMD E-350 htpc. Had iets mobiels nodig maar die ga ik slechts paar weken per jaar gebruiken. Htpc experiment kan de aanschafprijs goedpraten :P ).
Verantwoording naar de altijd kritische vrouw factor? :P Altijd belangrijk om mee te nemen iig! :*)
Als je hem slechts zelden als tablet gebruikt is dat zeker een goede bezigheid als je hem toch niet daarvoor gebruikt lijkt me ;)

EV Škoda Enyaq iV 60

• jorisderoo
De pc maakt toch wel wat herrie als deze gebruikt word voor gamen. Als je de harde schijven alleen gebruikt voor steam en games staan deze de rest van de tijd gewoon uit, en maken ze geen geluid. Tijdens het gamen gaan ze draaien, maar dat hoor je toch niet boven de GPU fans uit

Mijn PC

• _Slick_Rick_
jorisderoo schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:44:
De pc maakt toch wel wat herrie als deze gebruikt word voor gamen. Als je de harde schijven alleen gebruikt voor steam en games staan deze de rest van de tijd gewoon uit, en maken ze geen geluid. Tijdens het gamen gaan ze draaien, maar dat hoor je toch niet boven de GPU fans uit
Was dus van plan enkel SSD('s) te gebruiken 8) en voor films series heb ik een externe USB 3.0 2 Tb schijf. Maar moet zeggen dat ik recent bijna alles via popcorntime afspeel. Goed dat even terzijde.
En als ik de reviews mag geloven, moet je de Strix 970 niet onderschatten, zeker bij Casual gamen is die verdacht en verdomd stil :9~ review Tweakers zelf

EV Škoda Enyaq iV 60

• jorisderoo
Maar casual games nemen dan ook maar een paar GB in beslag, dus zet die lekker op de SSD . Wat zwaardere games zullen zo 20 a 30 GB (of zelfs meer) opsnoepen, en hierbij zal de GPU wel wat geluid maken waardoor je die net zo goed op de harde schijf kan zetten. Je kunt op steam zelf selecteren waar je een bepaalde game wil instaleren.
En het geluid van een goede harde schijf valt mee hoor. Heb zelf een define r4 onder mijn bureau staan en ik hoor de hdd alleen een paar seconden als deze begint met draaien, daarna alleen hoorbaar met je hoofd 10 cm van de kast af

Mijn PC

• _Slick_Rick_
Het liefst zet ik alles gewoon op de SSD. Maar daar zal ik op gegeven moment tegen de ruimte beperking aan lopen. Voordeel dat het net wat laadtijden / opstarttijden van de game bespoedigen naast het stillere gebruik.
Ben trouwens wel een beetje allergisch geworden (en daardoor misschien té kritisch op HDD geluid) had 2 Hitachi deskstar die ik op gegeven moment heel irritant hoorde bij het opspinnen in de HTPC 8)7

EV Škoda Enyaq iV 60

• sdk1985
Geluid van een HDD staat en valt met de kast. Ik heb hier een Samsung Spinpoint die vrijwel elke kast laat brommen (resoneren). In mijn CM 690 II toevallig niet... (nou ja toevallig, rubberen trays ipv bare metal). Maar in de woonkamer zou dat echt een no-no zijn.

Nu heb ik zelf momenteel een HTPC/NAS hybrid en heb ik de 4 schijven in een kooi gezet die met grote rubber schroeven (3cm) in de 5 inch bays zit gemonteerd. Verder gaan de schijven in standby na 3 minuten idle. Dus daar is wel mee te leven. Maar gebrom of gezoem is iets wat je van te voren lastig kunt testen.

De mini-itx versie van de Phenom heeft 5 vergelijkbare trays.De m-atx leek mij een stuk ongunstiger.

[ Voor 66% gewijzigd door sdk1985 op 10-02-2015 23:14 ]

• jorisderoo
sdk1985 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:01:
Geluid van een HDD staat en valt met de kast. Ik heb hier een Samsung Spinpoint die vrijwel elke kast laat brommen (resoneren). In mijn CM 690 II toevallig niet... (nou ja toevallig, rubberen trays ipv bare metal). Maar in de woonkamer zou dat echt een no-no zijn.

Nu heb ik zelf momenteel een HTPC/NAS hybrid en heb ik de 4 schijven in een kooi gezet die met grote rubber schroeven (3cm) in de 5 inch bays zit gemonteerd. Verder gaan de schijven in standby na 3 minuten idle. Dus daar is wel mee te leven. Maar gebrom of gezoem is iets wat je van te voren lastig kunt testen.

De mini-itx versie van de Phenom heeft 5 vergelijkbare trays.De m-atx leek mij een stuk ongunstiger.
Daarom misschien een idee om eerst een HDD te plaatsen om te proberen hoe het geluid is (ts heeft nog een HDD liggen). Als het geluid dan te veel is (moet je eigenlijk testen tijdens het gamen, want dat is het enige moment dat de hdd draait) kun je altijd nog de SSD upgraden naar 500 GB

Mijn PC

• _Slick_Rick_
jorisderoo schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:50:
Daarom misschien een idee om eerst een HDD te plaatsen om te proberen hoe het geluid is (ts heeft nog een HDD liggen). Als het geluid dan te veel is (moet je eigenlijk testen tijdens het gamen, want dat is het enige moment dat de hdd draait) kun je altijd nog de SSD upgraden naar 500 GB
Dat is inderdaad een goed idee. En wil het eerst eens aan zien. Bij voorkeur zo min mogelijk componenten / stroomverbruik / warmteproductie in de kast. Dus ook vanuit daar idealer wijs 1 SSD en dan kom je al snel op een 512Gb.

EV Škoda Enyaq iV 60

• _Slick_Rick_
Ja en daarnaast, heb zelf van die eco schijven gehad (type is me even ontschoten) die op zich wel stil waren, en na paar minuten in Idle gingen. Maar zodra ze aangesproken werden, spinden ze vrij luidruchtig op en daarnaast heb je vertraging voordat je überhaupt bijv een locatie in verkenner geopend krijgt. Vind ik ook niet wat. Hebben jullie trouwens ervaring met die SSHD schijven? Die hybrid units weet je wel, zal voor mijn build nog niet eens direct nodig zijn waarschijnlijk, maar ben er wel benieuwd naar.

EV Škoda Enyaq iV 60

• sdk1985
Best wel positief maar het zit dichter bij HDD dan SSD (zeker nu SSD's voordelig zijn geworden). Heb er ooit één gereviewed, zie: Seagate Desktop SSHD Review.

Er is nog wel veel ruimte voor verbetering, zo zou de buffer wat groter mogen en zouden er wat meer kleine bestanden semi permanent in die cache mogen wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 11-02-2015 20:21 ]

• _Slick_Rick_
sdk1985 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:20:
Best wel positief maar het zit dichter bij HDD dan SSD (zeker nu SSD's voordelig zijn geworden). Heb er ooit één gereviewed, zie: Seagate Desktop SSHD Review.

Er is nog wel veel ruimte voor verbetering, zo zou de buffer wat groter mogen en zouden er wat meer kleine bestanden semi permanent in die cache mogen wat mij betreft.
Aah ok, nuttig, dankjewel! Iets om in de gaten te houden dus. Moet inderdaad zeggen dat die SSD's steeds goedkoper worden en bij bij de vraag naar schijfruimte eigenlijk steeds kleiner (popcorntime, cloud gebruik voor documenten, foto's en bestanden). Daar blijft eigenlijk enkel games nog over.

EV Škoda Enyaq iV 60

• _Slick_Rick_
Even een vraag (redelijk) on topic. Wat betreft case fans en koeling
Ik heb voor mijn vorige build icm de Silverstone Milo ML04 2 stuks Noctua NF-A8 PWM, 80mm gebruikt.
Deze bevallen me echt geweldig moet ik zeggen.

Voor de aankomende build icm Aerocool DS Cube Black Closed wil ik dan ook de standaard 120mm aan de achterzijde vervangen door een Noctua modelletje van 140mm. Koeling van systeem (actieve fans) ziet er dan als volgt uit:

Processorkoeling: 120mm Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Voeding: 135mm XFX XTR 550W
GPU: 2 stuks silent fans (volgens mij 80mm) Asus STRIX GTX970
Case fan voorzijde: 200mm Aerocool fan 500 RPM
Case fan achterzijde:140mm Noctua NF-A14 ULN of Noctua NF-A14 PWM

- Noctua NF-A14 ULN: 3 pins connector en draait op Rotatiesnelheid 650 - 800 rpm
- Noctua NF-A14 PWM: 4 pins connector (PWM) en draait op Rotatiesnelheid 300 - 1500 rpm
Nu houdt 4Pins PWM toch in dat MB de snelheid regelt afhankelijk van de temp.? Dat zie ik wel als meerwaarde.
Heeft het dan zin om voor de 4pins PWM versie te gaan? Of wordt de 3 pins ook in snelheid geregeld?

EV Škoda Enyaq iV 60

• sdk1985
Ik heb dat recentelijk getest met een ScytheSlipstream fan: productreview: Scythe Slip Stream PWM, 120mm review door sdk1985

Nu heb ik een volledig passief gekoelde cpu en dus een vrije pwm connector. Via de molex kon de snelheid wel omlaag maar niet HEEL laag. Geloof dat asus ze niet trager dan op 40% wilde laten draaien.

Op low RPM is die fan overigens wel onwijs stil.

• _Slick_Rick_
Ik heb naast de CPUFan header (4pins), system fan 1 (4 pins) en system fan 2 (3 pins) header.
Die kan idd lekker lage snelheid draaien.

Dat viel mij ook al op. Bij mijn huidige setup, is vanuit de bios de ondergrens aan te passen maar die zit standaard al op iets van 40% (exact moet ik even nakijken, kan wel kloppen).

Al heb ik nog een verloopje over van 3pin naar 4pin moet ik zeggen.

EV Škoda Enyaq iV 60

Pagina: 1