Beste tweakers,
Ik wil graag mijn huidige HTPC upgraden voor een wat meer game ready woonkamer (HT)PC. Dit icm XBox controllers en Steam. Helemaal met oog op recente games, en aankomende releases. (GTA V, The Witcher 3, Shadow of Mordor, Evolve
)
Mijn huidige systeem:
Voor de update heb ik de volgende componenten uitgezocht:
GPU
Deze keuze staat eigenlijk vast. Ga voor een stille 970 kaart en daarin komt de STRIX het beste uit de bus. Review
Eventueel alternatief de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
Voeding
Hierin waren voor mij belangrijk. 80 Plus Gold, <550W, stil, 135mm fan, volledig modulair, sub €100, zo klein mogelijke inbouwmaten.
Met eventueel alternatief Antec Edge 550W (groter)
Behuizing
Het vond ik lastigste onderdeel. Uitgegaan van een mATX cube. Is qua exterieur natuurlijk grotendeel subjectief. Persoonlijk sprak mij het design van de BitFenix Phenom erg aan. De kast komt prominent in de woonkamer naast het tv meubel te staan.
Alternatief: Aerocool DS Cube Black Edition Closed
Wat ik van de reviews kon opmaken is dat van deze twee behuizingen de exterieur van de Bitfenix wat strakker is afgewerkt, en stiller is. De Aerocool is wat groter, maar qua interieur biedt deze daardoor veel meer (koelings)mogelijkheden en ruimte.
Nu is mijn vraag eigenlijk of de bovenstaande build überhaupt wel mogelijk is. Ik hoop van wel, maar heb nog enigszins twijfels of de videokaart past icm de voeding
De STRIX is namelijk 280mm lang. De voeding is 160mm. Volgens deze review (zie video) op overclock3D geven videokaarten langer dan zo'n 250mm problemen met de bekabeling van de voeding.
Voordat ik de aankoop ga doen wilde ik dit even hier checken om zeker te weten. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Je zou me er echt mee uit de brand helpen.
Anders zou ik moeten uitwijken naar een andere kast, bijvoorbeeld de Aerocool.
Ik wil graag mijn huidige HTPC upgraden voor een wat meer game ready woonkamer (HT)PC. Dit icm XBox controllers en Steam. Helemaal met oog op recente games, en aankomende releases. (GTA V, The Witcher 3, Shadow of Mordor, Evolve
Mijn huidige systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-7800 Boxed | € 131,95 | € 131,95 |
| 1 | MSI A88XM-E45 | € 73,75 | € 73,75 |
| 1 | Silverstone Milo ML04 | € 71,95 | € 71,95 |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 30,95 | € 30,95 |
| 2 | Noctua NF-A8 PWM, 80mm | € 15,54 | € 31,08 |
| 1 | Logitech All-in-One Keyboard TK820 | € 74,95 | € 74,95 |
| 3 | Microsoft Xbox One Wireless Controller Zwart + Cable for Windows | € 42,63 | € 127,89 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 73,95 | € 73,95 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 66,55 | € 66,55 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 63,95 | € 63,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 746,97 | |
Voor de update heb ik de volgende componenten uitgezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 351,95 | € 351,95 |
| 1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | XFX XTR 550W | € 91,84 | € 91,84 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 506,74 | |
GPU
Deze keuze staat eigenlijk vast. Ga voor een stille 970 kaart en daarin komt de STRIX het beste uit de bus. Review
Eventueel alternatief de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
Voeding
Hierin waren voor mij belangrijk. 80 Plus Gold, <550W, stil, 135mm fan, volledig modulair, sub €100, zo klein mogelijke inbouwmaten.
Met eventueel alternatief Antec Edge 550W (groter)
Behuizing
Het vond ik lastigste onderdeel. Uitgegaan van een mATX cube. Is qua exterieur natuurlijk grotendeel subjectief. Persoonlijk sprak mij het design van de BitFenix Phenom erg aan. De kast komt prominent in de woonkamer naast het tv meubel te staan.
Alternatief: Aerocool DS Cube Black Edition Closed
Wat ik van de reviews kon opmaken is dat van deze twee behuizingen de exterieur van de Bitfenix wat strakker is afgewerkt, en stiller is. De Aerocool is wat groter, maar qua interieur biedt deze daardoor veel meer (koelings)mogelijkheden en ruimte.
Nu is mijn vraag eigenlijk of de bovenstaande build überhaupt wel mogelijk is. Ik hoop van wel, maar heb nog enigszins twijfels of de videokaart past icm de voeding
De STRIX is namelijk 280mm lang. De voeding is 160mm. Volgens deze review (zie video) op overclock3D geven videokaarten langer dan zo'n 250mm problemen met de bekabeling van de voeding.
Voordat ik de aankoop ga doen wilde ik dit even hier checken om zeker te weten. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Je zou me er echt mee uit de brand helpen.
Anders zou ik moeten uitwijken naar een andere kast, bijvoorbeeld de Aerocool.
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Škoda Enyaq iV 60