Wat heb ik nodig voor 4K

Pagina: 1
Acties:

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell P2715Q Zwart€ 535,50€ 535,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,50

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ben van plan om van mijn 1050 21" schermpje over te stappen naar de Dell die ik hierboven heb genoemd. Echter weet ik niet wat het beste is wat ik kan doen.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,45€ 239,45
1MSI Z97 GAMING 5€ 136,52€ 136,52
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 289,-€ 289,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,95€ 89,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 92,-€ 92,-
1Philips SPA5300€ 56,99€ 56,99
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
1Razer DeathStalker€ 69,99€ 69,99
1Razer Naga€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,22€ 13,22
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 55,90€ 55,90
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.284,87

1x 290 is dus niet genoeg om fatsoenlijke fps te halen op een 4k scherm. (Ik game vooral)
Nu zou ik wel nog een 290 bij kunnen prikken maar dan moet ik ook een sterkere voeding kopen.
Ook het nadeel is dat de 290 best een herrie kan maken en best heet kan worden, niet heel ideaal dus om crossfire te gaan runnen.

Andere optie is SLI 970's draaien. Iets sterkere voeding nodig maar maakt minder herrie en wordt minder heet.

De laatste optie is dan wachten tot die nieuwe 300 serie van AMD uitkomt. Maar ik heb hier geen idee van of de kaart single GPU 4K kan draaien.

Alvast bedankt :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

970's zou ik dus niet nemen voor 4k met hun geheugenprobleem, de kans op stutter is behoorlijk groot.

Zelf vind ik CF R9 290 momenteel de beste keuze voor 4K, al is ook dat niet geweldig, gezien de grote koelers en het stevige verbruik van zo'n setup.

Verwacht wordt dat de 300 serie een stuk sneller zou zijn, en het top-end model zou zelfs stacked DRAM hebben, iets wat op hoge resoluties heel leuk kan zijn. Ik zou dus nog even wachten.

People as things, that’s where it starts.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Wachten op de 300 serie. Als die uit is kan de 200 serie in prijs dalen (nieuw en tweedehands) en dan kun je een betere beslissing nemen. In het Radeon nieuwsdiscussietopic staan wat slides met grafiekjes van wat voglens geruchten de R9 380X is; zelfde stroomverbruik als de 290X maar 50% betere prestaties.

Verwijderd in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128"

Tenzij je absoluut nu op 4k wilt gamen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je vergeet de goedkoopste optie, gewoon in een lagere resolutie gamen. Hoe kleiner die pixels hoe minder erg dat is. 1440p is toch ook prima en je game-ervaring is nog beter ook. Ik snap niet zo goed dat men op dit moment veel geld wil uitgeven voor wat extra pixels en ten koste van een vloeiende ervaring.

specs

• Detrexion
Thanks voor de reacties allemaal :)

De rede dat ik ik gelijk voor 4K wil gaan is omdat dit scherm ook al 5+ jaar meegaat.
1440 is binnenkort toch weer een soort middenweg en daarom wil gelijk goed investeren in een high end scherm.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zeg niet dat je niet voor een 4K scherm moet gaan, want voor desktop werk zie ik dat ook wel zitten, maar ik bedoel dat je prima op een 4K scherm op 1080p of 1440p oid resoluties kunt gamen. Dan hoef je ook niet meteen van gpu te switchen.

specs

• Detrexion
Het hoeft ook niet meteen inderdaad :)
Zal sowieso nog 2/3 maandjes moeten sparen dus heb nog lange tijd om er over na te denken hehe.
Maar deze vraag was meer om te berekenen hoeveel ik nog moet sparen / welke keuze ik moet maken :D

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Denk dat je het best kan wachten tot de 300 serie er is. En ook dan weet je wat ze ongeveer gaan kosten. Bv de gtx 960 was geschat op 200-250 dollar wat ong gelijk staat aan 200-250 euro(btw invoerrecht etc). Maar verwacht dat zo rond de 400-500 euro gaat kosten. Dus hou 600 achter de hand en je bent safe.

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Even lichtelijk off-topic, ik lees hier enige speculaties over de 300 serie van AMD.
Uit nieuwsgierigheid ben ik wat gaan googelen om er meer over te weten te komen, met name een streefdatum.. Echter ben ik er niet in geslaagd om er een te vinden helaas.

Heeft een van jullie daar als iets over opgepikt? Dan kan ik ook de afweging maken, wachten of niet. ;)

Nogmaals, mijn excuses voor off-topic!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
offtopic:
Als ze het ergens weten op het forum, dan in CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128.

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-02 19:06
Thanks voor de link en ik kijk net even op de voorpagina en zie dit nieuws artikeltje voorbij komen:"
nieuws: Gerucht: AMD Radeon R9 380-kaarten krijgen 'Grenada'-gpu :+
Erg toevallig! :P
De R9 390X en de 390 komen aan het eind van het tweede kwartaal van 2015, als de geruchten kloppen
Tevens is er net ook een nieuw Radeon nieuwsbericht topic gemaakt.
CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 129

[ Voor 33% gewijzigd door Hapkoek op 09-02-2015 14:24 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:47
Wat je nodig hebt? Geduld :P

Ik heb zelf ervaring met gaming op een 4K-scherm. Zie mijn review bij de buren waar ik tevens een beetje in ga op 4K in het algemeen; niet alleen op de monitor. Overigens vind ik de door jouw gekozen monitor wel erg duur.

Ik zou zelf in ieder geval wachten op FreeSync als je AMD wil. En als je dan toch wacht, eind Q2 komen de nieuwe R9 390-kaarten, gezien snel en veel geheugen lijken me die zeker geschikt voor 4K, al is dat allemaal afwachten op de benchmarks. Wil je het nu, dan ontkom je niet aan Crossfire, en eigenlijk is dat altijd een beetje kut. Ondersteuning is niet altijd optimaal (Far Cry 4 heeft en krijgt geen CF ondersteuning), het is duur, en je kan je brood roosteren tussen je videokaarten.
Zelf draai ik 2x R9 290 icm een i5 4690K op 4,5 Ghz en ik kan BF4 op 4K/60 spelen, dus wat dat betreft weinig te klagen. Ik denk alleen dat een R9 390 het beter gaat doen.

Als je Nvidia wil kan je vandaag nog een G-sync monitor halen, maar ik durf niet te zeggen of deze 'exclusieve' feature wel 5 jaar blijft leven. Ook voor het groene kamp geld dat je naar SLI moet, maar de 900-serie schaalt wel een stuk beter dan dat menig AMD kaart dat doet en ook qua warmte zit je er beter bij.
Nadeel is dat de 970 een beetje raar met geheugen doet, dus eigenlijk wil je dan al naar 2x GTX980, en dat is toch wel een heel duur grapje (vind ik). Maar als je op dit moment 4K/60 wil, is het denk ik wel de beste optie.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Detrexion
Richh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:28:
Wat je nodig hebt? Geduld :P

Ik heb zelf ervaring met gaming op een 4K-scherm. Zie mijn review bij de buren waar ik tevens een beetje in ga op 4K in het algemeen; niet alleen op de monitor. Overigens vind ik de door jouw gekozen monitor wel erg duur.

Ik zou zelf in ieder geval wachten op FreeSync als je AMD wil. En als je dan toch wacht, eind Q2 komen de nieuwe R9 390-kaarten, gezien snel en veel geheugen lijken me die zeker geschikt voor 4K, al is dat allemaal afwachten op de benchmarks. Wil je het nu, dan ontkom je niet aan Crossfire, en eigenlijk is dat altijd een beetje kut. Ondersteuning is niet altijd optimaal (Far Cry 4 heeft en krijgt geen CF ondersteuning), het is duur, en je kan je brood roosteren tussen je videokaarten.
Zelf draai ik 2x R9 290 icm een i5 4690K op 4,5 Ghz en ik kan BF4 op 4K/60 spelen, dus wat dat betreft weinig te klagen. Ik denk alleen dat een R9 390 het beter gaat doen.

Als je Nvidia wil kan je vandaag nog een G-sync monitor halen, maar ik durf niet te zeggen of deze 'exclusieve' feature wel 5 jaar blijft leven. Ook voor het groene kamp geld dat je naar SLI moet, maar de 900-serie schaalt wel een stuk beter dan dat menig AMD kaart dat doet en ook qua warmte zit je er beter bij.
Nadeel is dat de 970 een beetje raar met geheugen doet, dus eigenlijk wil je dan al naar 2x GTX980, en dat is toch wel een heel duur grapje (vind ik). Maar als je op dit moment 4K/60 wil, is het denk ik wel de beste optie.
Ik heb dit scherm gekozen omdat het IPS panel heeft :9
IPS heeft mijn voorkeur, voor de rest is die monitor precies de juiste grootte, en in hoogte verstelbaar wat een must is. Ik denk eer dat ik het geld bij elkaar heb de prijs wel is gedaald (hoop ik :+)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met de huidige GPU's is 4K gaming nog niet zomaar mogelijk. Geen idee of de meeste games het überhaupt al ondersteunen of niet, de huidige GPU's trekken het in ieder geval niet alleen, je zult dan dus echt aan SLI en CF moeten. Het is jammer van de RAM bug op de GTX 970 en GTX 980, want op 4K ga je daar zekers last van krijgen. Of een 290 het kan (al dan niet in CF) weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Als je AMD wil lijkt het me handiger te wachten op 300 serie GPU's zoals reeds eerder vermeld. Je hebt niet alleen een snellere GPU dan, maar ook dingen Freesync ondersteuning, mocht dat belangrijk voor je zijn.

• Detrexion
CptChaos schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:20:
Met de huidige GPU's is 4K gaming nog niet zomaar mogelijk. Geen idee of de meeste games het überhaupt al ondersteunen of niet, de huidige GPU's trekken het in ieder geval niet alleen, je zult dan dus echt aan SLI en CF moeten. Het is jammer van de RAM bug op de GTX 970 en GTX 980, want op 4K ga je daar zekers last van krijgen. Of een 290 het kan (al dan niet in CF) weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Als je AMD wil lijkt het me handiger te wachten op 300 serie GPU's zoals reeds eerder vermeld. Je hebt niet alleen een snellere GPU dan, maar ook dingen Freesync ondersteuning, mocht dat belangrijk voor je zijn.
Ik weet niet of FreeSync een enorme toevoeging is. Wat denk jij?
Als ik in de pricewatch kijk zijn er nog geen IPS panels aangekondigd die ook FreeSync ondersteunen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
Richh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:28:
... maar de 900-serie schaalt wel een stuk beter dan dat menig AMD kaart dat doet...
Bron?

• Richh
Detrexion schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:14:
[...]

Ik heb dit scherm gekozen omdat het IPS panel heeft :9
IPS heeft mijn voorkeur, voor de rest is die monitor precies de juiste grootte, en in hoogte verstelbaar wat een must is. Ik denk eer dat ik het geld bij elkaar heb de prijs wel is gedaald (hoop ik :+)
Heel begrijpelijk hoor :) ik ben ook niet bijzonder enthausiast over de Samsung. Het is een prima scherm hoor, maar de voet is zo zonde :P
De link naar mijn user review is meer omdat ik daar ook een stuk heb geschreven over 4K gaming in het algemeen.

Maar toch: 4K blijft erg duur, de monitoren mogen wel steeds goedkoper worden, het blijft gewoon duur haha. Plus dat niet iedere game 4K ondersteunt, en daarbij moet het ook Crossfire (of SLI) ondersteunen omdat je het met 1 kaart niet trekt.

Ik zou zeggen dat het momenteel nog te vroeg is voor 4K, het levert te weinig op tegenover wat het financieel kost. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je budget en wat je er zelf voorover hebt.

Verder denk ik dat Freesync echt wel wat toevoegd. Het is het einde van stuttering en daarmee vervalt de verplichting om meer dan 60fps minimaal te hebben voor een vloeiende ervaring, je kan eindelijk kijken naar een average framerate. Je scherm past zich aan op wat je GPU genereert.

Persoonlijk denk ik dat het veel meer toevoegt dan IPS. Een TN-paneel kan heel goed zijn, IPS kan ook wel matig zijn. Hoe vaak kijk je vanaf de zijkant naar je paneel? Als dat weinig is (en ik ga er vanuit dat je toch recht voor je scherm gamed) is TN ook acceptabel.

• Richh
Hardware.info heeft de 900-serie in SLI getest en hier blijkt toch echt wel uit dat die kaarten bijna dubbel schalen. Dat doet Crossfire echt niet.

Battlefield 4 doet het overigens wel weer heel netjes, mits je Mantle gebruikt. Maar dat is daarmee meer een uitzondering.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Detrexion schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:38:
Ik weet niet of FreeSync een enorme toevoeging is. Wat denk jij?
Als ik in de pricewatch kijk zijn er nog geen IPS panels aangekondigd die ook FreeSync ondersteunen.
Ik denk dat FreeSync zeker wel voordelen gaat bieden, zeker voor games, misschien wel meer dan een IPS-paneeltje:

http://www.amd.com/en-us/...hnologies-gaming/freesync

Maar goed, is ook maar net waar je prioriteiten liggen denk ik en wat het je het meeste doet.

• Detrexion
Richh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:43:
[...]

Heel begrijpelijk hoor :) ik ben ook niet bijzonder enthausiast over de Samsung. Het is een prima scherm hoor, maar de voet is zo zonde :P
De link naar mijn user review is meer omdat ik daar ook een stuk heb geschreven over 4K gaming in het algemeen.

Maar toch: 4K blijft erg duur, de monitoren mogen wel steeds goedkoper worden, het blijft gewoon duur haha. Plus dat niet iedere game 4K ondersteunt, en daarbij moet het ook Crossfire (of SLI) ondersteunen omdat je het met 1 kaart niet trekt.

Ik zou zeggen dat het momenteel nog te vroeg is voor 4K, het levert te weinig op tegenover wat het financieel kost. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je budget en wat je er zelf voorover hebt.

Verder denk ik dat Freesync echt wel wat toevoegd. Het is het einde van stuttering en daarmee vervalt de verplichting om meer dan 60fps minimaal te hebben voor een vloeiende ervaring, je kan eindelijk kijken naar een average framerate. Je scherm past zich aan op wat je GPU genereert.

Persoonlijk denk ik dat het veel meer toevoegt dan IPS. Een TN-paneel kan heel goed zijn, IPS kan ook wel matig zijn. Hoe vaak kijk je vanaf de zijkant naar je paneel? Als dat weinig is (en ik ga er vanuit dat je toch recht voor je scherm gamed) is TN ook acceptabel.
Thanks voor je reactie :*)

Heb wat op youtube zitten kijken en kwam bij dit filmpje terecht: YouTube: Giveaway! IPS vs TN Panel Comparison ft. Nixeus 27" WQHD H-IPS

Hier zie je duidelijk het verschil tussen TN en IPS en moet dan zeggen dat ik het liefst zo ver mogelijk van de TN panels vandaan blijf :9

• Richh
Detrexion schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:46:
[...]

Thanks voor je reactie :*)

Heb wat op youtube zitten kijken en kwam bij dit filmpje terecht: YouTube: Giveaway! IPS vs TN Panel Comparison ft. Nixeus 27" WQHD H-IPS

Hier zie je duidelijk het verschil tussen TN en IPS en moet dan zeggen dat ik het liefst zo ver mogelijk van de TN panels vandaan blijf :9
Mijn datalimiet staat geen Youtube video's toe :P
Als ik mijn IPS ultrabook (Sony Vaio Pro 13) naast mijn U28D590D hou, zie ik echt niet dat de Samsung een TN-paneel is. Qua kleuren komt die Samsung ook echt bijzonder goed uit reviews, ik raad je aan om anders de videoreview van HWI er eens van te kijken.
Tenzij je onder een hoek kijkt, stelt het paneel van de U29D590D echt niet tegen.

Anyhow, 4K IPS met FreeSync zal vast ooit komen ergens in de loop van dit jaar. Wil je dat dus echt, dan zou ik gewoon wachten. Heb je nog het voordeel van de nieuwe generatie AMD kaarten ook :P

• mitsumark
Richh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:45:
[...]

Hardware.info heeft de 900-serie in SLI getest en hier blijkt toch echt wel uit dat die kaarten bijna dubbel schalen. Dat doet Crossfire echt niet.

Battlefield 4 doet het overigens wel weer heel netjes, mits je Mantle gebruikt. Maar dat is daarmee meer een uitzondering.
Ik kan het niet vinden? Alleen een 980SLI review maar daar schalen ze bij lange na niet dubbel en AMD crossfire staat er niet bij.

Techpowerup: http://www.techpowerup.co...Force_GTX_980_SLI/20.html
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_SLI/images/perfrel_3840.gif

280X -> 7990 = 59% (waarbij de 7990 op een iets lagere kloksnelheid draait)
290X -> 295X = 75%
970 -> 970SLI = 69%
980 -> 980SLI - 66%

• Richh
mitsumark schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:23:
[...]

Ik kan het niet vinden? Alleen een 980SLI review maar daar schalen ze bij lange na niet dubbel en AMD crossfire staat er niet bij.

Techpowerup: http://www.techpowerup.co...Force_GTX_980_SLI/20.html
[afbeelding]

280X -> 7990 = 59% (waarbij de 7990 op een iets lagere kloksnelheid draait)
290X -> 295X = 75%
970 -> 970SLI = 69%
980 -> 980SLI - 66%
Dual GPU naar Dual Chip. Lekker relevant :p En dan nog is het verschil vergelijkbaar...
Bron komt nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 09-02-2015 18:32 ]

• mitsumark
Richh schreef op maandag 09 februari 2015 @ 18:23:
[...]
Dual GPU naar Dual Chip. Lekker relevant, sowieso is een 295x toch 2x een 290? En dan nog is het verschil vergelijkbaar...
Bron komt nog.
GPU is de chip, maar dan nog maakt het niks uit want alle benchmarks wijzen erop dat het verschil tussen 295x en 2x 290x nihil is.
295x is wat betreft stats 2x een 290X, als het 2x 290 was dan was het percentage nog veel hoger.

Jij zegt dat SLI veel beter schaalt dan crossfire, wat dus simpelweg niet waar is, eerder het omgekeerde.
Pagina: 1