• PorkStewJoe
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
Hallo Tweakers en Tweakinnen! Ik zit in een nare situatie en ik hoop dat jullie misschien inzichten kunnen geven. Ik heb gisteren voor het eerst in mijn leven een eigen pc in elkaar gezet met de de onderstaande onderdelen. Gisteren bootte hij nog gewoon, kon ik Windows 7 en drivers, en zelfs Dragon Age inquisition, installeren. Echter wanneer ik Dragon Age een tijdje speelde, zo'n half uur tot een uur, knalde de computer zonder waarschuwing plots naar een black screen en rebootte hij.

Dit gebeurde drie keer, en tijdens die drie keer zocht ik online naar oplossingen, maar niks scheen te werken. Ik keek in de logboeken en zag dat er telkens een kernel-power gerelateerde error was, maar dit leek volgens mij niet bijster veel meer te zeggen dan “windows is onverwacht gestopt en we weten niet echt waarom”.

De vierde keer dat hij crashte voerde ik een Unigine Heaven stresstest uit, omdat ik dacht dat het een GPU probleem was en ik probeerde dezelfde fout te reproduceren als mensen op internet fora rapporteerden. Echter, na deze laatste crash startte de computer niet meer op. Wanneer ik de power knop indrukte hoorde ik wat fans draaien, maar bleef het scherm zwart. Ik kon hem vervolgens ook niet meer met de power knop uitzetten, dit moest ik bruut doen met het uit switchen van de PSU.

Vanochtend is er niks veranderd. Het ziet er naar uit dat de GPU en de PSU functioneren, bij de GPU brand het msi logo en draaien de fans, bij de PSU draait ook de fan en hij geeft dus schijnbaar wel stroom (in ieder geval aan de GPU). Maar de twee case fans draaien niet, en ook niet de CPU koeler. Gisteren dacht ik nog dat het misschien aan mijn GPU zou liggen, dat ik gewoon een kapot product had ontvangen, maar nu denk ik eerder dat het misschien het moederbord is? Of misschien de CPU? Ik hoop écht dat jullie mij van advies kunnen voorzien, want ik ben werkelijk ten einde raad.

Hier mijn lijstje nog even:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 200,50€ 200,50
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Fractal Design Define Mini€ 79,80€ 79,80
1Samsung S24D590PL Zwart€ 159,-€ 159,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 26,95€ 26,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,22€ 13,22
1Seasonic S12G 450W€ 66,25€ 66,25
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.215,67

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Zit op jouw moederbord een speakertje voor de POST opstart?
Zo nee, dan zat er misschien eentje bij je behuizing/in je behuizing.
Die geeft normaal gesproken 1 korte pieptoon bij het normaal opstarten van je computer.
Als het iets anders is dan 1 korte pieptoon, dan kun je met het boekje van je moederbord uitvinden wat er met je systeem aan de hand is.
Het is dan een kwestie van de piepcombinatie opzoeken.

Haal je geheugen eens uit de computer en zet hem dan eens aan.
Vervolgens zoveel mogelijk onnodige hardware/aansluitingen (usb) loskoppelen en weer testen.
Door steeds iets los te koppelen/te verwijderen en te testen kun je onderdelen uitsluiten.
Je videokaart kan er bijvoorbeeld ook uit, omdat je óók onboard video hebt.
Dat je gpu logo brand en de gpu fans draaien, zegt weinig over het goed functioneren van de videokaart.
Alleen dat hij nog stroom krijgt.

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-02-2015 11:08 ]

• PorkStewJoe
Volgens mij zit er geen speakertje op het moederbord, noch de case. Ik hoor nu geen pieptonen, maar toen hij nog wel opstartte hoorde ik deze ook niet geloof ik (maar dat weet ik niet 100% zeker). Misschien dat ik de speaker nog aan moet sluiten...?

En dankjewel! Ik zal jouw suggesties doorlopen. En bedoel je met "geheugen" RAM?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:12:
Volgens mij zit er geen speakertje op het moederbord, noch de case. Ik hoor nu geen pieptonen, maar toen hij nog wel opstartte hoorde ik deze ook niet geloof ik (maar dat weet ik niet 100% zeker). Misschien dat ik de speaker nog aan moet sluiten...?

En dankjewel! Ik zal jouw suggesties doorlopen. En bedoel je met "geheugen" RAM?
Sluit hem aan, misschien weet je dan al vrij snel wat er aan de hand is.
Het losse speakertje (Dat zit vaak bij de accesoires van de behuizing) ziet er zo uit:

https://www.google.nl/sea...1&q=pc+case+speaker&btnG=

Ik bedoelde inderdaad je RAM :P

Als het met het speakertje zo snel niet lukt, dan kun je de videokaart eens loskoppelen en testen met de video uitgangen van je moederbord.
Test ook eens met een enkel stripje RAM aangesloten.
Verwijder ook eens het batterijtje uit je moederbord.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Alles demonteren en beginnen met enkel moederbord en cpu, hang de speaker aan het moederbord leen er desnoods even een uit een andere\oude pc.

Voeg de overige onderdelen 1 voor 1 toe.
Heb je wel alle spacers van het moederbord correct zitten.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55

SkyStreaker

Move on up!

Wat hierboven staat, en dan steeds 1 dingetje toevoegen, nadat je hem weer hebt uitgezet. BEHALVE DAT GEHEUGENREEPJE WAT JE OVER HEBT. Als je alles uiteindelijk hebt aangesloten, wissel je hem even om met de andere.

Raak af en toe ook even het metaal van de casing aan om jezelf te ontladen van statische electriciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 08-02-2015 11:27 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• PorkStewJoe
Ik heb net gecheckt en er zit niet zo'n speakertje bij de case noch bij het moederbord inbegrepen. Kun je deze speaker ook los kopen in bijvoorbeeld een computerzaak? Misschien kan ik hem ook wel van een vriend lenen, maar dat weet ik niet zeker...

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 20:38
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:27:
Ik heb net gecheckt en er zit niet zo'n speakertje bij de case noch bij het moederbord inbegrepen. Kun je deze speaker ook los kopen in bijvoorbeeld een computerzaak? Misschien kan ik hem ook wel van een vriend lenen, maar dat weet ik niet zeker...
Laat dat speakertje anders even, probeer weer vanaf de basis op te bouwen, 1 voor 1 de componenten toevoegen zoals dat hierboven al was geadviseerd.

Rustig uitproberen en goed opletten dat alles goed klinkt, klemt etc.

edit1: Als ik even snel je toelichting doorlees komt het bij mij over als een heat-issue (CPU / GPU), als je RAM na de klote is, boot die vaak niet eens meer.

edit2: Je CPU fan draait niet? Deze _moet_ draaien als alles correct is aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door SamD op 08-02-2015 11:32 ]

Verwijderd

een van de meestvoorkomende fouten bij eerste keer bouwen, is het vergeten van de afstandsbussen tussen de kast en het moederbord. Heb je deze wel geplaatst?

En zat de koelpasta al op de cpu koeler, of heb je dit er zelf op gedaan? Te veel wil namelijk ook voor problemen zorgen.

• PorkStewJoe
Ik heb in totaal zes goudkleurige standoffs in m'n case geschroefd waar ik vervolgens het moederbord op bevestigd heb. En ik heb zelf de koelpasta aangebracht. Niet meer dan een klein dotje, zoals de die aardige mannen van Newegg adviseerden.

[ Voor 108% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 11:41 ]

• PorkStewJoe
SamD schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:29:
[...]
edit1: Als ik even snel je toelichting doorlees komt het bij mij over als een heat-issue (CPU / GPU), als je RAM na de klote is, boot die vaak niet eens meer.

edit2: Je CPU fan draait niet? Deze _moet_ draaien als alles correct is aangesloten.
De CPU fan draaide eerst wel, maar sinds de laatste crash niet meer.
Ook heb ik programma's gebruikt om de hitte te controleren, en vlak na elke crash was deze niet per se hoog. ronde de 40-50 graden bij CPU en GPU.

• SamD
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:38:
Ik heb in totaal zes goudkleurige standoffs in m'n case geschroefd waar ik vervolgens het moederbord op bevestigd heb. En ik heb zelf de koelpasta aangebracht. Niet meer dan een klein dotje, zoals de die aardige mannen van Newegg adviseerden.
Dat klinkt prima zoals je dat beschrijft.
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:40:
[...]

De CPU fan draaide eerst wel, maar sinds de laatste crash niet meer.
Ook heb ik programma's gebruikt om de hitte te controleren, en vlak na elke crash was deze niet per se hoog. ronde de 40-50 graden bij CPU en GPU.
Al geprobeerd de GPU er uit te halen en rechtstreeks op t MoBo aan t sluiten, kijken je beeld krijgt?

• PorkStewJoe
De GPU rechtstreeks op het moederbord aansluiten? Hoe kan ik hem rechtsteekser aansluiten dan hem in mijn pcie slot te doen?

Ik heb nu trouwens enkel de CPU en de Cooler Master koeler in het moederbord zitten. Maar nog steeds draait dei fan van de koeler niet...

[ Voor 36% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 12:06 ]

• SamD
Ik bedoel je GPU uit je kast halen, en je monitor kabel op je moederbord aansluiten.. om je GPU in ieder geval uit te kunnen sluiten.

• PorkStewJoe
Oh ok, duidelijk. Ja dat heb ik nu.

En zoals ik al zei: ik heb nu enkel de CPU en de CPU koeler in het moederbord zitten. Ik kan de pc wel aanzetten maar er gebeurt niet veel, en de fan draait niet.

edit: en de monitor heb ik natuurlijk ook aangesloten.

[ Voor 83% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 12:10 ]

• SamD
Weet je _zeker_ dat alles goed is aangesloten? :p

Plaats anders eens een goed belichte foto van je moederbord :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Handleiding doorlezen zodat je zeker weet dat je niks vergeten bent. Moederbord en videokaart!

Andere voeding zou je ook kunnen testen als je er nog een hebt liggen, of kunt lenen.
Stekkers goed kontroleren.

Bios reset doen, zoals in de handleiding staat.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 08-02-2015 12:33 ]

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:07:
Oh ok, duidelijk. Ja dat heb ik nu.

En zoals ik al zei: ik heb nu enkel de CPU en de CPU koeler in het moederbord zitten. Ik kan de pc wel aanzetten maar er gebeurt niet veel, en de fan draait niet.

edit: en de monitor heb ik natuurlijk ook aangesloten.
Dus zonder de GPU doet hij het ook niet? Das jammer, dan ligt het dus niet aan de GPU. Ik had ook het probleem dat Windows random crashte en dat lag uiteindelijk aan de GPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Brogala op 08-02-2015 12:33 ]

• PorkStewJoe
Hier zijn drie foto's van m'n moederbord:
http://s13.postimg.org/m8eix3wja/IMG_1793_copy.jpg
http://s13.postimg.org/4tuaotzee/IMG_1794_copy.jpg
http://s13.postimg.org/7zewf1i0m/IMG_1797_copy.jpg

Ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking, maar ik zal een bios reset proberen.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 157% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:52 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• PorkStewJoe
Oké. Ik heb er nu weer één reep RAM in gedaan, maar nog steeds gebeurt er bar weinig.

Verwijderd

Dan ben ik bang dat ofwel je moederbord, ofwel je PSU het begeven heeft.

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:52 ]

• PorkStewJoe
Ik heb de case fans weer aangesloten. Wanneer ik de PSU aan zet gebeurt er niks. Wanneer ik de computer aan zet gebeurt er ook niks. Alle fans veroeren geen vin. Side-note: mijn optical drive gaat wel gewoon open en lijkt stroom te hebben, wat bij de GPU ook al zo was.

[ Voor 5% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 12:53 ]

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 229% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:52 ]

• PorkStewJoe
Oké, de computer staat weer uit.

Aangezien er dus geopperd werd dat het óf aan het moederbord óf aan de PSU ligt: is er een manier om nog te isoleren welke van de twee defect zou kunnen zijn?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
In welke regio woon je, misschien is er wel een tweaker in de buurt die een voeding heeft om te testen. Of een systeem om jouw voeding in te testen.

Als je de pc aanzet, gaat de fan van de voeding dan wel aan? Als je disk drive het wel doet zou ik denken dat de voeding het wel doet namelijk. Of hij moet de 5v standby gebruiken

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 124% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:34 ]

• PorkStewJoe
_eLMo_ schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:53:
Kreeg je beeld over de moederbord beeldscherm aansluiting?
Nee, helemaal niks.
timberleek schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:56:
In welke regio woon je, misschien is er wel een tweaker in de buurt die een voeding heeft om te testen. Of een systeem om jouw voeding in te testen.

Als je de pc aanzet, gaat de fan van de voeding dan wel aan? Als je disk drive het wel doet zou ik denken dat de voeding het wel doet namelijk. Of hij moet de 5v standby gebruiken
Ik woon in Utrecht. En als ik de pc aanzet gaat de fan van de voeding wel aan.

Edit: een vriend heeft nog een stok oude pc staan die hij al jaren niet meer gebruikt. Waarschijnlijk dat ik daar een moederbord speaker en PSU uit kan halen voor een laatste testronde.

[ Voor 11% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 13:06 ]

Verwijderd

PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:00:
[...]

Nee, helemaal niks.

[...]

Ik woon in Utrecht. En als ik de pc aanzet gaat de fan van de voeding wel aan.
Dat is niet uit te sluiten zonder een van beide te vervangen.

Er is vast in utrecht een Mycom o.i.d. open, haal je daar even een nieuw moederbord of voeding, werkt het niet, terug naar de winkel en wisselen/omruilen voor het andere deel.

Dan weet je vandaag nog wat de boosdoener is, maar moet je wel een nieuw onderdeel kopen.... (tenzij je het vorige daar zowiezo al gehaald hebt, dan kan je natuurlijk gewoon onder garantie gaan ruilen)

• PorkStewJoe
Ik heb de onderdelen bij Megekko gekocht, dus helaas zal ik dan een dubbel onderdeel moeten aanschaffen. Zoals ik in mijn edit zei: ik heb een vriend met een oude pc, en dus een oude PSU. Zou ik deze misschien kunnen proberen? Als dat niks oplost weet ik dat het aan het moederbord ligt en dat ik dat ik die bij Megekko moet vervangen.

Verwijderd

PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:12:
Ik heb de onderdelen bij Megekko gekocht, dus helaas zal ik dan een dubbel onderdeel moeten aanschaffen. Zoals ik in mijn edit zei: ik heb een vriend met een oude pc, en dus een oude PSU. Zou ik deze misschien kunnen proberen? Als dat niks oplost weet ik dat het aan het moederbord ligt en dat ik dat ik die bij Megekko moet vervangen.
Dat kan, mits de oude voeding de juiste aansluitingen heeft. Dat is even een kwestie van proberen/kijken.

• PorkStewJoe
Hij zegt dat hij de pc 6 a 7 jaar gelezen gekocht heeft. Ik ga die PSU wel gewoon ophalen en kijken wat er gebeurt.

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Trouwens ondersteund dit moederbord jouw cpu pas na een bios update. Voorbeeld

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:55

SkyStreaker

Move on up!

MB113 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:55:
Trouwens ondersteund dit moederbord jouw cpu pas na een bios update. Voorbeeld
dude, niet gelezen? Hij heeft een half uur gespeeld...

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ja dude.., dat heb ik gelezen, dat zegt nog steeds niet dat dit geen problemen kan veroorzaken. Er staat nergens of hij die bios update heeft. Genoeg mensen die hier problemen mee hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door MB113 op 08-02-2015 14:23 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• PorkStewJoe
Als dat waar is zou dat best een ding kunnen zijn MB113! Ik weet alleen niet hoe ik de bios update. In het boekje bij het moederbord kan ik niks vinden er over, en bij guides op internet gaan ze er vanuit dat je Windows nog wel gewoon kan draaien.

Een update over de PSU van mijn vriend: hij is niet per se een "expert" op computer gebied en het blijkt dat hij een oude laptop heeft, geen desktop 8)7 Daar heb ik dus niet bijster veel aan.

• timberleek
Kan me niet voorstellen dat het dan pas faalt na installatie van een os en het spelen van games. En dan helemaal dood is

Verwijderd

timberleek schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:27:
Kan me niet voorstellen dat het dan pas faalt na installatie van een os en het spelen van games. En dan helemaal dood is
Sterker nog, da's onmogelijk. Als 'ie er een keer mee in de bios komt, dan blijft hij in de bios komen. Het is niet zo dat dat dan pas na een tijdje kan komen.

Ofwel - je moederbord zal al wel met update uit de fabriek zijn gekomen.

• PorkStewJoe
Ik heb besloten een nieuwe PSU te kopen. Als die niet werkt zal het wel aan het moederbord liggen, toch? Dan laat ik een nieuwe moederbord komen via Megekko en wissel ik de PSU om voor een keyboard of zo.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03-2025
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:48:
Ik heb besloten een nieuwe PSU te kopen. Als die niet werkt zal het wel aan het moederbord liggen, toch? Dan laat ik een nieuwe moederbord komen via Megekko en wissel ik de PSU om voor een keyboard of zo.
Ja, het is eigenlijk vrij wel zeker dat het de PSU of het moederbord is (Zoals ik nu snel even het topic gelezen heb, neig ik meer naar een defect moederbord).

Vooral gezien het feit dat je een echt heel goedkoop (en slecht) moederbord hebt genomen.
ASRock uit het goedkoopste segment (Dus als er PRO in de naam staat, IPV extreme) moet je eigenlijk altijd mijden, VRMs zijn zowat niet gekoeld etc.
Daar kun je gewoon geen stabiel systeem op bouwen.

Voor een moederbord kun je echt beter 3 tientjes meer uitgeven en voor een moederbord gaan wat gewoon betere onderdelen heeft (vooral koeling van VRMs), zodat ook je andere onderdelen in je PC gewoon minder slijten.
Met een 50 euro moederbord met 4 phase VRMs is het gewoon schadelijk voor een CPU.
Tenzij je er een simpele CPU in zet die niet veel watt trekt, zoals een simpele pentium dual core ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door Crotchy op 08-02-2015 15:04 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:38:
Hier zijn drie foto's van m'n moederbord:
http://s13.postimg.org/m8eix3wja/IMG_1793_copy.jpg
http://s13.postimg.org/4tuaotzee/IMG_1794_copy.jpg
http://s13.postimg.org/7zewf1i0m/IMG_1797_copy.jpg

Ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking, maar ik zal een bios reset proberen.
Op die derde foto lijkt het of dat losse vierkant blokje van de moederbord connector niet helemaal netjes aansluit. Zit deze helemaal goed vast in de aansluiting?

Life is not about specs, it is about joy!

• PorkStewJoe
Crotchy schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:59:
[...]

Ja, het is eigenlijk vrij wel zeker dat het de PSU of het moederbord is (Zoals ik nu snel even het topic gelezen heb, neig ik meer naar een defect moederbord).

Vooral gezien het feit dat je een echt heel goedkoop (en slecht) moederbord hebt genomen.
ASRock uit het goedkoopste segment (Dus als er PRO in de naam staat, IPV extreme) moet je eigenlijk altijd mijden, VRMs zijn zowat niet gekoeld etc.
Daar kun je gewoon geen stabiel systeem op bouwen.

Voor een moederbord kun je echt beter 3 tientjes meer uitgeven en voor een moederbord gaan wat gewoon betere onderdelen heeft (vooral koeling van VRMs), zodat ook je andere onderdelen in je PC gewoon minder slijten.
Met een 50 euro moederbord met 4 phase VRMs is het gewoon schadelijk voor een CPU.
Tenzij je er een simpele CPU in zet die niet veel watt trekt, zoals een simpele pentium dual core ofzo.
Oké! Welk model zou jij dan aanraden? Ik ben best bereid hem om te ruilen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk ben ik erg te spreken over Asus maar heb ook goede ervaringen met Gigabyte (B85)

Als ik zou moeten kiezen op dit moment : pricewatch: Asus H97M-PLUS

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03-2025
PorkStewJoe schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:18:
[...]

Oké! Welk model zou jij dan aanraden? Ik ben best bereid hem om te ruilen.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-D3H
Dit moederbord is wel een flink stuk duurder, maar zou wel een perfect moederbord zijn voor deze setup.
Mocht het echt te duur zijn, zou je ook naar dit model kunnen kijken, goedkoper moet je echter niet gaan.
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H

Zijn toevalig beide Gigabyte, daar kun je eigenlijk bijna nooit mee fout gaan.
Maar uiteraard zijn de wat duurdere MSI's, ASUS (En zelfs ASRocks) geen verkeerde alternatieven.
Een goede indicatie om te zien of je met een degelijk moederbord te maken hebt, is door simpelweg naar de koeling op de VRMs te kijken, liggen die gewoon open en bloot, dan heb je dus met een echt budget bordje te maken.
Zit er echter een koelblok op, dan heb je al een stuk beter moederbord (Je mag ervan uitgaan dat wanneer de fabrikant beslist om de VRMs te koelen, de rest van het moederbord ook wel dusdanige componenten heeft dat die flink lang, en stabiel, mee kan gaan).

EDIT:
De suggestie van prutser001 is ook een degelijk bord.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Dat bord is prima in staat stabiel te werken zonder de cpu te slopen. Het aanraden van andere moederborden is niet de oplossing voor zijn probleem. :Z

Het lijkt er inderdaad op dat het moederbord defect is, dat is simpelweg pech mits alles goed gemonteerd is. Heeft weinig te maken met VRM's en ontbrekende heatsinks.

iRacing Profiel

• bartvl

bartvl

Eerst maar eens kijken waar het probleem ligt toch? Dat er nu iets kapot lijkt te zijn heeft naar mijn idee niks te maken met de keuze van het moederbord.
De keuze voor dit moederbord is inderdaad wel wat vreemd, alsof je met een Ferrari over een landweg wil scheuren. Het moeder bord is toch de ruggengraat van het systeem.

Maar eerst dus uitzoeken waar dit probleem ligt. Een uiteraard is een kapot moederbord omruilen geen optie.

• PorkStewJoe
Oeps. Ik ben in de moederbordkeuze te blind op advies van iemand afgegaan naar het schijnt...

Maar ik heb nu een nieuwe voeding en daarmee zal ik testen of het er beter op wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 16:34 ]

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik zie dat op je moederbord ook een 1 x 8 pin 12V power connector zit. Had je die ook aangesloten?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:54
Razkin schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:29:
Dat bord is prima in staat stabiel te werken zonder de cpu te slopen. Het aanraden van andere moederborden is niet de oplossing voor zijn probleem. :Z

Het lijkt er inderdaad op dat het moederbord defect is, dat is simpelweg pech mits alles goed gemonteerd is. Heeft weinig te maken met VRM's en ontbrekende heatsinks.
Om nog maar even op de bandwagon van amenroepers te springen: dit.

In het moederbord worden volgens mij gemiddeld genomen de meeste onnodige euros gegoten voor 0,00 winst. Hoeveel frames per second is het verschil tussen de volgende twee bordjes als je er i5 en een GTX970 in steekt?

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VI Extreme
pricewatch: MSI H81M-P33

Met het bord van TS is in theorie ook niets mis. Roepen dat een bord ontoereikend is mag je doen als je daar wat concreet bewijs voor aandraagt, zoals de AMD-borden die instabiel zijn met een FX-83XX.

M'n onderbuikgevoel zegt overigens dat een ander moederbord een betere gok zou zijn geweest dan de voeding, maar het blijft gissen.

So much for Seasonic. Mooi dat het verholpen is

• PorkStewJoe
Als dat diegene hier rechtsboven is dan wel: http://s13.postimg.org/4tuaotzee/IMG_1794_copy.jpg

Maar, ik heb nu enkel mijn CPU en één strookje RAM erin zitten en met de nieuwe voeding die ik aangesloten heb beginnen wonder boven wonder de fans te draaien en zie ik ook wat basale informatie op het scherm verschijnen! Het ziet er dus naar uit dat de Seasonic het na een paar uurtjes al begeven had en het dus aan de PSU lag.

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-12-2025
En had je ook de 1 x 8 pin 12V power connector aangesloten en nu ook?

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Fijn dat het nu lukt! Hopen dat nu alles blijft werken

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• bartvl

bartvl

Er is nog niks verholpen toch?
Whoops, pagina 2 niet gelezen. De post refresh van Tweakers zette me op het verkeerde been :P.

[ Voor 63% gewijzigd door bartvl op 08-02-2015 17:17 ]

• PorkStewJoe
Ja, dit is de oude foto. Ook nu heb ik hem aangesloten.

En ik hoop ook dat alles blijft werken! Maar voor nu in ieder geval heel erg bedankt allemaal voor jullie expertise en inzichten!
Ik geloof het wel. Het probleem was dat er simpelweg niks gebeurde wanneer ik mijn pc aanzette. Ook niet wanneer ik alles van het moederbord stripte buiten de CPU en één RAM strip. Met de nieuwe voeding lijken al deze problemen verholpen te zijn, in ieder geval met enkel de CPU en de RAM er in.

• PorkStewJoe
Hmmm, te vroeg gejuicht heb ik het idee. Nu ik alles weer aangesloten heb heb ik weer het probleem dat mijn scherm zwart blijft. Zónder GPU komt er wat tekst op de monitor, maar wanneer ik de GPU er in steek en de pc opstart blijft het scherm volledig zwart. Zou het dan misschien óók een GPU probleem zijn?

• bartvl

bartvl

Heb je al een keer volledig naar je windows desktop kunnen booten op de moederbord-GPU?

• PorkStewJoe
Nee, nog niet geprobeerd. Dat ga ik nu wel even doen.

• PorkStewJoe
Als ik wist hoe... hoe moet ik dit doen? Ik kom nu telkens in de UEFI terecht.

EDIT: wacht, volgens mij heb ik mijn harde schijven gewoon nog niet met het moederbord verbonden 8)7 8)7 8)7

EDIT 2: ok, booten lukt met de integrated graphics card en ik kan op het bureaublad komen. En nu ik mijn harde schijven verbonden heb ga ik het nog maar een keer proberen met de GPU er in.

[ Voor 75% gewijzigd door PorkStewJoe op 08-02-2015 18:07 ]

• PorkStewJoe
Nee, met de GPU er in doet hij weer niks, nada, noppes. Dus aangezien ik zonder GPU prima kon booten, maar ik mét GPU geeneens een moment beeld krijgt ligt het waarschijnlijk aan de GPU, toch?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
blijven de fans draaien met GPU?
sommige moederborden switchen bij dectectie van een gpu automatisch van igp naar gpu, andere moet je manueel in het bios/uefi verzetten

• PorkStewJoe
Ja, de fans draaien. Maar aangezien er helemaal geen beeld verschijnt zou ik niet weten hoe ik in de UEFI moet komen.

• TRAXION
Gpu kan dood zijn gegaan door stervende PSU dit al vaker zien gebeuren daarom raad ik ook mensen aan een voeding te nemen die ook daadwerkelijk gebouwd zijn voor high end kaarten.

Daarnaast is dat asrock bord prima te gebruiken al die mensen over zus of zo op asrock.
Sinds asrock een eigen bedrijf is geworden en dus geen zuster meer van asus vind ik asrock een van de beste moederbord bouwers van het moment.

Je kan nog proberen de gpu in een ander slot te steken en anders heb je best weleens kans dat de stroomverdeling op de gpu klappen heeft gehad en hierdoor niet meer functioneert.

Dan zit er maar een ding op en dat is je gpu rma sturen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:49
TRAXION schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:26:
daarom raad ik ook mensen aan een voeding te nemen die ook daadwerkelijk gebouwd zijn voor high end kaarten.
Deze voeding staat zeer hoog aangeschreven en wordt overal aangeraden en kan prima deze videokaart aan, dus ik zou niet zeggen dat het een flutding is. Tenzij het een DOA is, maar dat is wat anders. Dat kan altijd gebeuren.

Je hebt wel beide PCI-e stekkers aangesloten op de videokaart? Om uit te sluiten of het inderdaad de voeding is, zou je hem in een andere PC moeten stoppen en kijken of die PC aan gaat. Zo niet, is het inderdaad de voeding. Start ie wel op, is het iets anders. Zeer waarschijnlijk de videokaart dan, aangezien hij het met de on-board wel doet.

• TRAXION
chim0 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:29:
[...]

Deze voeding staat zeer hoog aangeschreven en wordt overal aangeraden, dus ik zou niet zeggen dat het een flutding is. Tenzij het een DOA is, maar dat is wat anders. Dat kan altijd gebeuren.

Je hebt wel beide PCI-e stekkers aangesloten op de videokaart? Om uit te sluiten of het inderdaad de voeding is, zou je hem in een andere PC moeten stoppen en kijken of die PC aan gaat. Zo niet, is het inderdaad de voeding. Start ie wel op, is het iets anders. Zeer waarschijnlijk de videokaart dan, aangezien hij het met de on-board wel doet.
Nieuwe voeding doet het schijnbaar dus wel, dus of doa of een oudere voeding die dus al aan het einde van zijn latijn was en als je dan 350 watt eruit trekt op de 12v lijn kan dat nog weleens krap worden.

cpu 100w
gpu 250w
fans 30w
ssd 5w
optical 10w
mem 10w

Zit je al op 405w dat is behoorlijk veel op een 450w voeding ondanks dat het inderdaad een A merk voeding is.
Maar als de voeding al 5 jaar oud is bvb zou ik deze niet meer gebruiken hiervoor.

Edit, mocht het een gebruikte voeding zijn kan bvb stofophoping ook een heleboel verklooien aan de maximale levering.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 08-02-2015 18:37 ]

• chim0
TRAXION schreef op zondag 08 februari 2015 @ 18:33:
[...]

Nieuwe voeding doet het schijnbaar dus wel, dus of doa of een oudere voeding die dus al aan het einde van zijn latijn was en als je dan 350 watt eruit trekt op de 12v lijn kan dat nog weleens krap worden.

cpu 100w
gpu 250w
fans 30w
ssd 5w
optical 10w
mem 10w

Zit je al op 405w dat is behoorlijk veel op een 450w voeding ondanks dat het inderdaad een A merk voeding is.
Maar als de voeding al 5 jaar oud is bvb zou ik deze niet meer gebruiken hiervoor.

Edit, mocht het een gebruikte voeding zijn kan bvb stofophoping ook een heleboel verklooien aan de maximale levering.
Ja, lees dit eerst maar eens even. :*

Voeding advies en informatie topic - Deel 30

• PorkStewJoe
Nu heb ik er nu dus een Corsair CX500M in zitten, dus dat is al 50 Watt meer.

Ik heb beide PCI-e stekkers aangesloten op de GPU. Het MSI logo gaat branden en de fans draaien. Ik zal zo proberen of hij werkt wanneer ik hem in een andere slot steek, kijken of dat wat oplevert.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
offtopic:
Dat is wel een stap achteruit in kwaliteit. Die is allerminst betrouwbaar te noemen... imo zonde van je geld (ook als het aan je voeding ligt)

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 08-02-2015 18:49 ]

• PorkStewJoe
De Corsair bedoel je? Ik heb hem vooral aangeschaft als test en ben van plan hem om te ruilen wanneer ik een werkende Seasonic heb.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan is het goed. Die Corsair is geen "houdertje". Er zitten CapXon condensatoren in die hem op termijn onbetrouwbaar maken. Voor even testen is het prima.

• PorkStewJoe
Toch bedankt voor de tip. Ik was er namelijk niet per se ervan bewust dat hij zo dubieus was.

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo,

Kleine opmerking, je kunt switchen naar je eGPU door te booten op je iGPU, UEFI ingaan en daar de boel omzetten. Settings opslaan rebooten en kabel ompluggen. Succes!

• TRAXION
Draai al lang genoeg mee om dat hele topic te kennen daarnaast onderbouw ik mijn ervaringen op het gebied van elektronica kennis.

Voedingen die ouder worden zijn minder betrouwbaar dan nieuwe voedingen maar deze discussie kunnen we dan ook wel gaan voortzetten in het boven genoemde topic.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Probeer eens een andere voeding, 450W is wel erg weinig voor een 4Gb 970 8)7

Ok, maar das nog steeds weinig >:)

[ Voor 23% gewijzigd door evilweed op 08-02-2015 20:29 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Kijk ook eens goed of alle pinnetjes van je cpu socket nog goed staan, ik had pas ongeveer hetzelfde probleem met mijn asrock, ze staan er ook om bekend las ik overal.
Kan je wel een vergrootglas aanraden :)

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:03
Over CPU gesproken, ik had laatst een soort gelijk probleem met een AMD CPU. Allemaal ellende, maar geen idee waar het aan lag. Op het laatst besloten het mobo te vervangen. Nadat ik de koeler van m'n CPU had los geschroefd bleef de CPU aan de koeler plakken(!). Bleek dus dat ik m'n CPU niet goed in de socket had gedaan. Was overigens ook een AsRock mobo...

Check dus inderdaad even je CPU/Mobo connectie!

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
venom1 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:00:
Hallo,

Kleine opmerking, je kunt switchen naar je eGPU door te booten op je iGPU, UEFI ingaan en daar de boel omzetten. Settings opslaan rebooten en kabel ompluggen. Succes!
Dit is volgens mij de oplossing voor je huidige probleem! Ik quote hem maar even om de kans groter te maken dat je hem ziet tussen alle andere berichten.

Om even duidelijker te maken wat het probleem volgens mij nu is: Je moederbord gebruikt nu de interne grafischekaart als je de pc opstart, ook als je de andere kaart erin stopt. Als je de kabels dan omruilt dan zul je inderdaad geen beeld krijgen, omdat er alleen een signaal naar de videouitgang van het moederbord wordt gestuurd en niet naar de uitgang op de grafischekaart.

[ Voor 29% gewijzigd door RamonK op 08-02-2015 21:20 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:30
Bij mij geeft die ongeacht wat ik aansluit op beide beeld.
Ookal heb ik een grafische kaart er in. Dan krijg ik nog beeld via de igpu. Misschien andere instellingen?

Ik zou het eerder hebben verweten aan een corrupt BIOS/kapot moederbord.
Dit heb ik nu iets te vaak gehad met asrocks.

Wat is de huidige stand van zaken precies?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• PorkStewJoe
Wat ik nu gedaan heb is alleen maar de monitor kabel uit de monitor gehaald en hem in de GPU gestoken. Nu start hij prima op, ook met GPU er in. Ik draai nu al een paar keer de Unigen Heaven stresstest en hij crasht nog niet. Ik snap er eerlijk gezegd niet heel veel van.

Misschien dat de chashes allemaal uiteindelijk liggen aan een niet goed aangesloten ATX voeding kabel. Ik merk dat ik hem in dit moederbord er niet helemaal in krijg. Ik krijg het clipje in ieder geval niet helemaal vastgeclipt achter het randje, en wanneer het moederbord verticaal staat valt hij er soms zelfs gewoon uit. Ik heb al aardige druk gezet, maar ik ben bang om hem te hard er in rossen en de boel te forceren en stuk te maken.

Is dit een tekortkoming van het moederbord of moet ik de ATX kabel er gewoon erg hard in duwen?

• hjansen2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
edit: ik zou eens denken aan de cpu..

[ Voor 90% gewijzigd door hjansen2 op 08-02-2015 22:15 . Reden: geen tijd zou naar meneer gaan ]

• timberleek
Als die kabel er steeds bijna uitvalt, dan is het sowieso niet goed. Blijf dat ook niet gebruiken. Het moet gewoon goed passen.

en half vast zittende kabel kan zomaar gaan smelten of erger (je zal niet de eerste zijn).

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-01 11:28

Ron

timberleek schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:35:
Als die kabel er steeds bijna uitvalt, dan is het sowieso niet goed. Blijf dat ook niet gebruiken. Het moet gewoon goed passen.

en half vast zittende kabel kan zomaar gaan smelten of erger (je zal niet de eerste zijn).
eens, probeer iniedergeval eerst de kabel er ietsjes harder er in te drukken, op m'n huiige mobo had ik hier ook zelf last van.

goed om te horen dat het (waarschijnlijk) niet aan je gpu lag

• PorkStewJoe
Ik wil niet wederom te vroeg juichen en denken dat het opgelost is, maar het zou best kunnen dat die twee hele simpele en hele stomme dingetjes de problemen waren. Ik kreeg een zwart scherm omdat ik de monitor kabel niet op de GPU maar op het moederbord aangesloten had. En de fans en CPU deden het niet omdat de ATX kabel er niet goed in zat. Misschien dat wanneer het stroomverbruik dan piekte wanneer ik Dragon Age speelde de slecht aangesloten ATX kabel het niet aankon.

Ik heb nu zelfs mijn eerste voeding, de Seasonic, gewoon aangesloten en die werkt nu ook prima. Daar kan ik het clipje van de ATX kabel zelfs (met aardig wat druk) vastgehaakt krijgen.

Dus... ik zal nu het benchmark programma iets van een uur laten lopen, en kijken of ik weer black screens krijg. Zo niet: dan ziet het er naar uit dat mijn pc genezen is met deze simpele oplossingen. En dan ziet het er ook naar uit dat ik een suffe sok ben...

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:23
970GTX kaarten alleen maar problemen.. zoek maar eens op internet.

| Losing my religion |

• Marcade
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 07:10
tzeunis schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:06:
970GTX kaarten alleen maar problemen.. zoek maar eens op internet.
Denk dat de 3.5GB memory probleem hier niks mee te maken heeft; of is er een ander probleem met 970GTX kaarten?

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:23
Marcade schreef op maandag 09 februari 2015 @ 01:44:
[...]

Denk dat de 3.5GB memory probleem hier niks mee te maken heeft; of is er een ander probleem met 970GTX kaarten?
Meerdere problemen... google maar eens...

| Losing my religion |

• chim0
tzeunis schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:23:
[...]

Meerdere problemen... google maar eens...
Ja, leuk, maar dat is niet zijn probleem. :z

Het lijkt erop alsof er ergens sluiting wordt gemaakt of zo. Dan doet ie het wel, dan weer niet, dan loopt ie weer vast, dan weer zwart scherm. Daarom zeg ik, je moet die voeding en videokaart in een andere PC testen, als dat kan. Werken ze, dan is zeer waarschijnlijk het moederbord kapot.

Overigens heb ik vorige week precies dat moederbord geïnstalleerd voor een kennis met een beQuiet! voeding en het paste en werkte perfect. Ik hoefde echt niet keihard te drukken, dus het moet toch ergens bij jou liggen. Ofwel sluiting ofwel iets anders.

Verwijderd

Wat bedoelt TS eigenlijk met TT?

Hoe kan je je nieuwe pc nou in no time 'dood maken'??

• PorkStewJoe
Ik heb gisteren toch een aantal uur probleemloos kunnen gamen, dus het lag denk ik gewoon aan die niet goed bevestigde ATX kabel. Nu heb ik die kabel er flink in geduwd - krijg ik hem jammer genoeg ook met geen mogelijkheid meer uit het moederbord - maar doet de pc het prima. Het lijkt dus gefixt, dank jullie wel allemaal!

Maar... hebben jullie misschien nog tips om een koppige ATX kabel uit een moederbord te krijgen? :) Ik overweeg namelijk een ander moederbord te kiezen na al de adviezen. Ik heb nu flink aan de kabel zitten trekken, maar ik ben uiteraard weer bang iets stuk te maken.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarom vervangen als het nu prima werkt?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je moet die pal even indrukken en dan wat oppeneer wippen dan gaat hij beetje voor beetje los, maar indd zoals hierboven aangekaart, geldt:

If its not broken, dont try to fix it! ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1