Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Een vriend van mij zit al twee jaar zonder werk. Nu heeft hij een baan aangeboden gekregen. Alles klinkt geweldig op één punt na: hij moet eerst twee maanden onbetaald op proef zonder enige vorm van contract. Dat doet bij mij alarmbellen rinkelen, volgens mij is dat in Nederland niet gebruikelijk. Ik vrees een uitbuiter die met mooie verhalen hopeloze werklozen inlijft. Van de andere kant, hij heeft ook niet zo veel te verliezen. Werkeloos thuis zitten kan altijd nog en zo vult hij in ieder geval z'n CV een beetje aan.

Hoe denken jullie er over?
Is dit een goede kans of een louche praktijk?
Zijn onbetaalde stages na je studie normaal in Nederland? (ik weet dat ze het in de VS veel doen)

Achtergrond.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is onbetaald op proef exact?

Want hij krijgt nu minimaal bijstand etc. Hoe denkt de huidige uitkerende partij erover?

Want ik ken wel deze constructie met bijv een UWV die de proefplaatsing dan betaald alleen dan is het niet meer daadwerkelijk onbetaald.

Als het echt om daadwerkelijk onbetaald zou gaan dan zou ik eens bij de huidige uitkerende instantie gaan informeren, want die kan je uitkering stopzetten als je dit soort geintjes doet (je bent spontaan 2 maanden niet meer beschikbaar voor van alles en nog wat wat je wel moet zijn om officieel je uitkering te blijven ontvangen).

Het concept klinkt me niet onbekend in de oren alleen dan is het veelal wel op basis van een overeenkomst tussen werkgever, werknemer en UWV waardoor het niet daadwerkelijk onbetaald is, alleen de werknemer ontvangt geen extra geld tijdens deze periode.
En het UWV zelf heeft ook wel ervaring met uitbuitende bedrijven, dus die staan ook niet zomaar elk bedrijf toe voor dit soort constructies. Je kan het niet als bedrijf flikken om 3x een proefplaatsing aan te vragen en niemand aan te nemen, dan wordt de 4e proefplaatsing simpelweg geweigerd door het UWV.

Het is (in de vorm die ik ken) ook niet daadwerkelijk zonder contract, er is enkel geen direct contract tussen werknemer en werkgever. De werknemer krijgt een contract met het UWV, UWV tekent een contract met werkgever.

Dus is het de vorm die ik beschrijf of is het een daadwerkelijk onbetaalde vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 06:48

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

In Nederland mag het volgens mij niet. Er is niet voor niets een minimumloon. Stagevergoeding is alleen voor studenten die zijn ingeschreven bij een geaccrediteerde onderwijsinstelling.

Maar goed, je zegt het zelf al, wat heeft hij te verliezen? Ik zou alleen wel goed rondvragen, want een beetje fatsoenlijk bedrijf neemt natuurlijk geen onbetaalde werknemers op proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Voor zover ik weet is er echt geen enkel contract, anders dan een geheimhoudingsverklaring. Hij heeft vanmiddag gesolliciteerd en is direct aangenomen. Als je niet hoeft te betalen is er natuurlijk ook weinig reden om mensen niet aan te nemen.

Hij krijgt geen uitkering, daar is dus niks te verliezen, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen. Z'n vriendin heeft wel een vaste baan. Als hij deze baan aanneemt betekent het wel dat ze kinderopvang moeten zoeken. Financieel gaan ze er dus op achteruit.

Volgens mij is hij nogal naief is hij er van overtuigd dat hij na die stage een vast contract krijgt met een mooi salaris.

Het minimumloon zegt ook niet alles, vrijwilligers krijgen immers ook niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als hij geen officieel contract heeft, kunnen ze geen kinderopvangtoeslag aanvragen, volgens de belastingdienst is hij dan niet aan het werk, en kan hij dus prima voor de kinderen zorgen.

Eigenlijk is het in het geheel niet toegestaan. Heel simpel. Dat is voornamelijk ter bescherming van werknemers.

Zoiets moet je alleen doen, als er SMART (oid) wordt vastgelegd aan welke MEETBARE eisen hij moet voldoen om na die 2 maanden een contract te krijgen voor minimaal 1 jaar, tegen een salaris boven minimum.

Tevens zal er wel íets op papier gezet moeten worden, omdat de werkgever nl. verplicht is wel div. verzekeringen voor hem af te sluiten. Wat gebeurt er bijv. als hij een bedrijfsongeluk krijgt? Of als hij iets sloopt van de werkgever, wie draait daar dan voor op? Dat zijn dingen die je sowieso moet afdekken.

Ook zou er eigenlijk iets afgedekt moeten worden m.b.t. werknemersverzekeringen, hoewel dat heel lastig gaat, want dat is allemaal gebaseerd op het laatstverdiende salaris.

Mijn advies: hooguit voor 1 week ivm de risico's, en dan nog met haalbare, meetbare resultaten en een garantie op een baan.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 06-02-2015 01:20 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 01:12:
Voor zover ik weet is er echt geen enkel contract, anders dan een geheimhoudingsverklaring. Hij heeft vanmiddag gesolliciteerd en is direct aangenomen. Als je niet hoeft te betalen is er natuurlijk ook weinig reden om mensen niet aan te nemen.
Tja, als hij geen baan heeft, geen uitkering en thuis enkel op de bank zit (laatste ietwat gechargeerd) dan snap ik dat de werkgever zegt : Begin morgen maar onbetaald als proef, dat scheelt de werkgever gewoon nadenktijd (het kost hem niets als het niet bevalt)

Als werknemer zou ik het wellicht in overneming nemen alleen dan wel tegenwerpen dat we het wel gaan hebben over een veel kortere proefperiode, als ik toch thuis op de bank zou zitten zou ik best een week lang onbetaalde arbeid willen doen als proefplaatsing (het is beter dan op de bank zitten) maar geen 2 maanden.

Het enige vervelende is dat je nu zegt dat die kennis vanmiddag al is aangenomen.
Ik zou er als werkgever niet van houden dat als ik iets afspreek dat iemand er de volgende dag pas op terugkomt, afspraak is afspraak of je vraagt bedenktijd. Maar niet gaan ja, maaren met een dag tussenperiode.

Als ik werkgever was dan zou die kennis bij mij al een voorlopig minpuntje krijgen (wat wel weer recht te trekken is door ander gedrag uiteraard, want ik ken de werknemer nog niet) alleen al vanwege het feit dat er vanaf dag 1 gezeur is over al gemaakte afspraken. Maak die afspraak dan niet direct.

Imho had die kennis moeten zeggen : 1 week onbetaald op proef als blijk van goede wil en daarna mag jij als werkgever 3x een tijdelijk contract voorstellen waarna een vast contract vanuit rechtswege moet komen (of ontslag).
Afaik is het best toegestaan om als werkgever een tijdelijk contract af te sluiten voor 1 maand en 3 weken zodat hij alsnog na 2 maanden kan zeggen : hoepelen.
Maar daadwerkelijk 2 maanden onbetaald op proef nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Klinkt voor mij als een constructie die helemaal niet kan. Zonder contract betekent dat wettelijke regels gelden. En dan heeft ie dus een vaste baan zonder proeftijd. Hij zou dan ook minimum loon moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
downtime schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 01:49:
Zonder contract betekent dat wettelijke regels gelden. En dan heeft ie dus een vaste baan zonder proeftijd. Hij zou dan ook minimum loon moeten krijgen.
Dat is wel extreem kort door de bocht, wellicht als er iets op papier staat (maar dat betwijfel ik).

Als ik bij een leverancier of een klant binnenkom en ik pak daar wat koffie of ik help iemand ergens mee heb ik ook geen contract en krijg ik toch echt geen vaste baan zonder proeftijd (als koffiemeneer) en zeker geen minimum loon.

Wettelijke regels gaan altijd wel uit van een te controleren en redelijk onbetwiste situatie (bijv een eerder tijdelijk dienstverband zonder duidelijk ontslag), terwijl dit hier oncontroleerbaar is.
De baas kan bij binnenkomst gewoon zeggen dat de kennis nooit is aangenomen en geen idee had waarom de kennis binnen kwam gelopen en niemand kan het tegendeel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gomez12 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 02:01:
De baas kan bij binnenkomst gewoon zeggen dat de kennis nooit is aangenomen en geen idee had waarom de kennis binnen kwam gelopen en niemand kan het tegendeel bewijzen.
Zie het van de andere kant, als je geen contract hebt kan je ook zo zelf weg zijn. :) Het werkt namelijk wel twee kanten op. Het is niet alsof je dan contractueel vast zit aan dat bedrijf.

Maar verder, wat heeft die vriend van de TS te verliezen? Als het niets is loopt hij na een paar dagen zo weer weg. Dit is wel een mogelijkheid die kan leiden tot een vaste baan, als is het begin niet helemaal zo normaal hoort. Het klinkt niet alsof je vriend echt veel langdurige banen op zijn CV heeft staan en hoe groter het gat in je CV wordt, hoe moeilijker je aan het werk komt. Ik geloof dat voor studenten communicatie die ook echt in hun vakgebied willen werken het aantal banen niet direct voor het oprapen ligt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 11:29
Ik weet dat mijn vader verplicht 2 maanden onbetaald moest werken bij een werkgever van het UWV. Hij heeft toen zelf zijn werkgever geregeld en was het een prima ervaring en kon hij er blijven. Mijn broertje daarentegen had een erg slechte ervaring, die kwam terecht bij een persoon die een bedrijf had opgericht om mensen die 2 maanden onbetaald moeten werken aan het werk te stellen. Na die 2 maanden kon je dus gewoon weer oprotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04 17:39
Wij hebben bij ons bedrijf ook iemand aangenomen die terug wil keren op de arbeidsmarkt maar al enige tijd thuiszat. De constructie is een stageovereenkomst voor 3 maanden waar heel duidelijk het doel in staat omschreven. Wel hebben wij er de bij ons normale stagevergoeding tegen over gezet (€350 p/m). Zo is het gat van het CV van die persoon weg, komt iemand weer terug in het werkritme en kunnen we samen evalueren of alles uiteindelijk een wenselijke situatie opleverde ( kennis niveau etc.)

Edit: ik zou het gewoon lekker doen dus, mits de uitkering partij akkoord gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door SharpY op 06-02-2015 08:27 . Reden: typo ]

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Ik vind het een slechte ontwikkeling waar je niet aan mee zou moeten willen werken. Het is het ondergraven van de arbeidsmarkt. Wat is de volgende stap? Een jaar onbetaald op proef? En wil je werkelijk bij een bedrijf werken dat zo met zijn mensen omgaat dat het überhaupt ze onbetaald aan het werk wil zetten?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Lijkt me vrij simpel om hier een goed overwogen beslissing in te maken:
- Wat is het voor een bedrijf? (Branche/KVK geregistreerd?)
- Hoeveel medewerkers lopen daar rond met wel een vast contract?

Op zich is het niet vreemd om mensen te zoeken die bereid zijn om vrijwillig hun inzet te tonen voordat ze een goed salaris aangeboden krijgen.

Wél zou ik bij de (potentiele) werkgever aankaarten dat ze er financieel op achteruit gaan en dat een vrijwilligersvergoeding van € 150,- per maand ter compensatie wel op zijn plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vrijwillig je inzet tonen zodat je baas meer geld mee naar huis neemt? Voor die vriend kan het misschien een goede optie zijn, maar in het algemeen blijft het gewoon uitbuiting wat imo zwaar bestraft moet worden.

En hoever wil je er uberhaupt mee gaan? Zo kan ik ook nog wel wat redenen verzinnen waarom je mensen krijgt die werkloos thuis zitten: Omdat andere gratis werken als 'stage'. Het minimumloon bestaat voor een reden, je hebt een proeftijd, en je kan tijdelijke contracten eerst geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 29-04 09:45
Sissors schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:07:
Vrijwillig je inzet tonen zodat je baas meer geld mee naar huis neemt? Voor die vriend kan het misschien een goede optie zijn, maar in het algemeen blijft het gewoon uitbuiting wat imo zwaar bestraft moet worden.
Het is afhankelijk van de functie maar ik denk dat dat in veel gevallen wel mee valt. De eerste 2 maanden is vaak ook de inwerk periode. In die periode is een medewerker minder productief en ben je vaak een halve FTE kwijt omdat de staigair ook ingewerkt en begeleid moet worden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

smuurmans schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:43:
Op zich is het niet vreemd om mensen te zoeken die bereid zijn om vrijwillig hun inzet te tonen voordat ze een goed salaris aangeboden krijgen.
Je bent niet serieus neem ik aan? Het is juist bijzonder vreemd om te verwachten dat mensen zonder salaris aan het werk gaan.

Ik zou het echt nooit doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10-2024
Ja zou natuurlijk wel wat af kunnen spreken dat wanneer na die proeftijd blijkt dat het bevalt dat die twee maanden dan alsnog uitbetaald gaan worden tegen het salaris wat bij aanstelling bepaald gaat worden.

Mocht het niet bevallen dan is de werkgever niets kwijt, en zo wel dan heeft de werknemer niet gratis gewerkt...

Dit is even los van alle andere zaken die hierboven benoemt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Een gevaarlijke ontwikkeling. Immoreel en waarschijnlijk ook nog illegaal. Het is niks anders dan misbruik maken van de wanhoop van werklozen. Werken voor je baas, maar er helemaal niks voor terugkrijgen klopt van geen kant. Als dit in andere landen gebeurt, dan hebben we daar terecht kritiek op, dus hier in Nederland moeten we dit ook niet willen. Het is niet eerlijk tegenover de werknemer en het is ook nog eens concurrentievervalsend.

De baas moet gewoon het minimumloon betalen; eventueel zou hij daarna bij indienstnemening dit een tijdje kunnen "verrekenen" door een iets lager salaris te betalen dan dat de werknemer verdiend zou hebben als hij eerst twee maanden gratis had gewerkt in plaats van voor het minimumloon. En als de werkgever de werknemer niet in dienst neemt? Dan is die werkgever hooguit twee maanden minimumloon kwijt, dat lijkt me wel te overzien.
ATS schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:16:
Ik vind het een slechte ontwikkeling waar je niet aan mee zou moeten willen werken. Het is het ondergraven van de arbeidsmarkt. Wat is de volgende stap?
Misschien wel dat je moet betalen om te werken. Sommige luchtvaartmaatschappijen laten werkloze piloten betalen om werkervaring op te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-02-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
henkbas schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:25:
Ja zou natuurlijk wel wat af kunnen spreken dat wanneer na die proeftijd blijkt dat het bevalt dat die twee maanden dan alsnog uitbetaald gaan worden tegen het salaris wat bij aanstelling bepaald gaat worden.

Mocht het niet bevallen dan is de werkgever niets kwijt, en zo wel dan heeft de werknemer niet gratis gewerkt...
Vergeet niet dat je de werkgever wel wat extra munitie geeft om jouw weg te sturen omdat je niet bevalt. Laten we €1600 als arbitrair bedrag nemen, voor de werkgever houdt het dus in dat je na 2 maanden €3200,- kost en het bijkomende salaris. Je zal dus moeten overtuigen dat je die €3200 waard bent om je te behouden, een opvolger met eenzelfde constructie kost hem namelijk na 2 maanden €6400 minder.

Helaas blijft die cycles doorlopen, en zeker in het geval van een simplistische baan van tijdelijke aard heeft het niet altijd meerwaarde om vast te houden aan een vaste kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Bij een stage is de intentie dat iemand wat leert en dan weer weg gaat. Bij een proeftijd is de intentie dat iemand op geschiktheid wordt beoordeeld en bij geschiktheid blijft. Een onbetaalde stage is niet vreemd. Een onbetaalde proeftijd wel. Een onbetaalde proeftijd zonder contract is gewoon onacceptabel. Dat is uitbuiting. Je bent zonder contract geen medewerker en dus niet verzekerd bij een ongeval. Een werkgever die zoiets voorstelt is geen serieuze werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Overigens: er stond gisteren een artikel in de Volkskrant (Blendle-link) over dit verschijnsel.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Deze is wel interessant:
http://www.uwv.nl/werkgev...gen/detail/proefplaatsing

Onder bepaalde voorwaarde mag je dus wel iemand een onbetaalde proeftijd geven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
volgens mij is hier proeftijd voor uitgevonden... en zeker gezien de werkzaamheden die gedaan moeten worden zie ik geen reden om het gratis te doen... tegen een minimum loon moet het toch zeker kunnen lijkt me... anders zou ik het niet doen (tenzij het bedrijf van iemand is die ik persoonlijk ken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:33
Je moet in een situatie zonder contract heel goed nadenken over aansprakelijkheid.
Wat als hij "per ongeluk" de fileserver van het bedrijf formatteerd ?
Als je een werkovereenkomst hebt, is het bedrijf aansprakelijk, nu ben je dat zelf.
Denk daar maar eens over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ChojinZ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:44:
Deze is wel interessant:
http://www.uwv.nl/werkgev...gen/detail/proefplaatsing

Onder bepaalde voorwaarde mag je dus wel iemand een onbetaalde proeftijd geven.
Dat gaat alleen over een "stage" of proefplaatsing met behoud van uitkeren voor de stagiere.
Dat is hier (wat ik begrijp) niet aan de orde.
Vraag is alleen of je met die voorwaarden ook kinderopvangtoeslag kunt krijgen. Ik gok van niet eerlijk gezegd.

Mijn vriendin zit al vier jaar zonder baan, zij is begin januari ook onbetaald gaan "stage" lopen bij een bedrijf.
O.a. om haar CV wat beter voor de dag te krijgen en werkervaring op te doen.

Er zijn echter wel duidelijke afspraken gemaakt, zo gaat zij niet werken tijdens schoolvakanties, begint ze om 09.00 ipv 8.30 en gaat ze om 16.30 naar huis.
Dit om zo min mogelijk kosten te hoeven maken qua kinderopvang.
Zijn ook duidelijke afspraken gemaakt over de periode. Twee maanden en daarna verder kijken of een baan krijgen.
Die twee maanden overbruggen is prima, wanneer dit eventueel resulteert in een baan zullen we uiteraard wel kinderopvang gaan regelen.

ze krijgt wel reiskostenvergoeding en valt onder de bedrijfsverzekering tijdens het werk

[ Voor 3% gewijzigd door cypher21 op 06-02-2015 11:09 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Voor zover ik weet is er echt geen enkel contract, anders dan een geheimhoudingsverklaring.
Dit dus. dat zou zorgen dat ik het niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Geen enkel contract en er wordt geen salaris overgemaakt per bank... misschien dat de belastingdienst en andere instanties dan gaan vermoeden dat hier sprake is van zwart werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04 14:40
Let op als niks officieel wordt vastgelegd kan het problemen opleveren bij het uwv als jet het wel als werkervaring gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
cypher21 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:53:
[...]

Dat gaat alleen over een "stage" of proefplaatsing met behoud van uitkeren voor de stagiere.
Dat is hier (wat ik begrijp) niet aan de orde.
Dat is nog niet helemaal duidelijk en gaat de TS uitzoeken :) :

Hij krijgt geen uitkering, daar is dus niks te verliezen, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Voor de werknemer die op zoek is naar een goedgelovige naïeveling, die over zich heen laat lopen én zich gelijktijdig laat naaien, is dit wel een mooie constructie. De mensen die hier in tuinen kun je nog jaren uitbuiten.

Of beter nog: Je buit gewoon elke twee maanden weer iemand anders uit, er is immers geen verplichting om die mensen echt aan te nemen.

[ Voor 23% gewijzigd door downtime op 06-02-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ken ook een bedrijfje dat zo zzp'ers of uitzendkrachten uitbespaarde voor korte of tijdelijke klussen. Die konden na die periode sowieso gaan en was het werk niet af mochten nieuwe verder gaan. Heeft een jaartje geduurd tot het UWV veel klachten kreeg. Die zijn uiteindelijk aangepakt voor een economisch delict en toen was het einde bedrijf.

Een punt om wel over na te denken is aansprakelijkheid, stel er gebeurd je iets op je werk/stage of er naar toe. Of als jij daar iets echt verprutst of beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
downtime schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:29:
Voor de werknemer die op zoek is naar een goedgelovige naïeveling, die over zich heen laat lopen én zich gelijktijdig laat naaien, is dit wel een mooie constructie. De mensen die hier in tuinen kun je nog jaren uitbuiten.

Of beter nog: Je buit gewoon elke twee maanden weer iemand anders uit, er is immers geen verplichting om die mensen echt aan te nemen.
En tegelijkertijd begrijp ik ook wel het dilemma van zo'n werkloze. Als je al geruime tijd werkloos bent en je papieren zijn niet heel goed, dan pak je elke kans aan (ook al zie je zelf wel in dat zo'n constructie niet klopt).

Eerder op dit forum was er een discussie over Ictopus waarbij je als trainee eerst drie maanden lang een interne bedrijfsopleiding volgde met een vergoeding van 600 euro bruto per maand. Dat riep al de nodige vraagtekens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
Waarom dat negatieve gevoel rondom onbetaald? De werkgever heeft in deze een groot risico omdat nergens uit blijkt dat iemand de "skills" heeft om dit te doen, dan mag je toch best verwachten van iemand dat zo iemand dat aantoond alvorens je een arbeidsrelatie met elkander aan gaat. In een proeftijd van 1 maand heb je nog niet altijd en kunnen wennen aan de werkwijze en daarbovenop je kennis en kunde aantoonbaar kunnen aantonen. Met een tweede maand is dat al een stuk aannemelijker.

Ik zou alleen wel kijken of je in ieder geval afspraken kunt maken over reiskosten indien van toepassing.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
SharpY schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:43:
Waarom dat negatieve gevoel rondom onbetaald? De werkgever heeft in deze een groot risico omdat nergens uit blijkt dat iemand de "skills" heeft om dit te doen, dan mag je toch best verwachten van iemand dat zo iemand dat aantoond alvorens je een arbeidsrelatie met elkander aan gaat. In een proeftijd van 1 maand heb je nog niet altijd en kunnen wennen aan de werkwijze en daarbovenop je kennis en kunde aantoonbaar kunnen aantonen. Met een tweede maand is dat al een stuk aannemelijker.

Ik zou alleen wel kijken of je in ieder geval afspraken kunt maken over reiskosten indien van toepassing.
Omdat er blijkbaar nix van een contract is, enkel een geheimhouding.
En omdat de slavernij al enige tijd geleden is afgeschaft.
En omdat er bedrijfjes zijn die dit misbruiken om gratis personeel te hebben.

Nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waarom dat negatieve gevoel rondom onbetaald?
Het gaat er niet om dat het "onbetaald" is (vrijwilligerswerk is immers ook onbetaald en daar heeft niemand een probleem mee). Het probleem is dat het "ongecontracteerd" is. Geen juridische basis dus.

De werkgever zou dit overigens ook niet moeten willen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:42
Maar er wordt hier helemaal niet gesproken over een proeftijd, zelfs niet over enige vorm van een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koos Werkloos schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:35:
En tegelijkertijd begrijp ik ook wel het dilemma van zo'n werkloze. Als je al geruime tijd werkloos bent en je papieren zijn niet heel goed, dan pak je elke kans aan (ook al zie je zelf wel in dat zo'n constructie niet klopt).
Ik snap het dilemma. Veel hangt af van het vertrouwen in dat bedrijf. Maar eerlijk gezegd vindt ik het veelzeggend dat er geen contract en echt geen enkele vorm van vergoeding is.

Ik vraag me ook af wat de waarde van het vullen van dat CV-gat is. Het is echt geen voordeel om op je CV te zetten dat je na 2 maanden weer vertrekken mocht. Daarnaast levert zo'n "werkgever" je geen goeie referenties op want als iemand hem belt zal hij waarschijnlijk ontkennen dat je daar ooit gewerkt hebt, want de belastingdienst mag het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Waarom dat negatieve gevoel rondom onbetaald?
Snap ik ook niet helemaal. Tuurlijk moet je uitkijken voor uitbuiting. Maar zoals ik al eerder zei: de werkgever zal in het begin ook moeten investeren en waarschijnlijk brengt de medewerker de eerste maand nauwelijks wat op. Je bent vaak een vaste medewerker kwijt voor het inwerken van de stagiair en er zal onder de streep niet heel veel aan verdient worden.

Uiteraard geld dat niet voor alle functie's. Maar als ik kijk naar mijn eigen functie, dan zie ik gewoon dat nieuwe medewerkers de eerste maand weinig tot niets opbrengen maar dat we er wel heel veel tijd in moeten steken.

Daarnaast help je als bedrijf zijnde ook de werkzoekende. Een groot gat in je cv kan het krijgen van werk heel lastig maken terwijl een onbetaalde stage/werkplek juist de indruk kan geven dat je heel erg gemotiveerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Men vergeet dat het minimumloon een werkgever meer kost dat datgene wat een werknemer ontvangt. Bovendien heeft een werkgever met nog andere kosten en werkzaamheden te maken die komen kijken bij het aannemen van een nieuwe werknemer.

Bovendien is het vraag en aanbod, ben jij niet gemotiveerd genoeg om deze kans aan te grijpen dan zoekt hij iemand die dat wel is. Is totaal geen sprake van misbruik.

Als het een grote organisatie is vind ik het helemaal niet gek. Met een dergelijke werkwijze heb je niet alleen een grotere kans op gemotiveerd personeel maar kun je bij grotere organisaties al snel tienduizenden euro's besparen op je werving en selectie.

En ja, als je aangenomen wordt zou de werkgever kunnen beslissen om 1 of 2 maanden met terugwerkende kracht alsnog te betalen. Dit is dan een leuke bonus, maar moet afhankelijk zijn van hoe jij in deze periode gepresteerd hebt. Bewijs jezelf dus eerst voordat je eisen gaat stellen.

We hebben zelf een bedrijf en merken ook dat werknemers helaas te vaak het belang van een werkgever vergeten en alleen maar denken uit eigen belang. Prima hoor, vooral doen, maar dan nemen je kansen op een goede functie drastisch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
evilution schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:24:
[...]

Je bent niet serieus neem ik aan? Het is juist bijzonder vreemd om te verwachten dat mensen zonder salaris aan het werk gaan.

Ik zou het echt nooit doen.
Tja, deze stelligheid is ook weer het andere uiterste.

Ga jij onbetaald naar een sollicitatie gesprek? Zoja, dan is de 1e werkdag niet veel anders.
2 maanden is te lang en uitbuiting imho, maar ik kan me best iets voorstellen dat een werkgever een grotere kans wil nemen als jij onbetaald een paar dagen je kunstje wil laten zien. De vraag is dan wel " Wat is een paar dagen" en daarop zeg ik als absolute max 5.

Als ik werkgever was en qua website komt er iemand solliciteren met 2 jaar geen werk (=geen zakelijke portfolio) dan zou ik ook wel even gaan twijfelen.
Want hij kan prive nog zulke mooie sites hebben gemaakt, als hij daar 3 jaar per site over doet dan heb je er zakelijk nog niets aan. Als iemand net bij een ander bedrijf gewerkt heeft dan kan je daar wel iets mee.

Dus ik kan me wel iets voorstellen bij een paar dagen om te tonen wat je kan en vanuit rechtswege zit dit ietwat moeilijk omdat je maar 3x mag verlengen etc. Alleen dan praat ik dus wel over max 5 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ChojinZ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:50:
[...]

Snap ik ook niet helemaal. Tuurlijk moet je uitkijken voor uitbuiting. Maar zoals ik al eerder zei: de werkgever zal in het begin ook moeten investeren en waarschijnlijk brengt de medewerker de eerste maand nauwelijks wat op. Je bent vaak een vaste medewerker kwijt voor het inwerken van de stagiair en er zal onder de streep niet heel veel aan verdient worden.

[...]
Dat is vrij normaal als je mensen in dienst hebt. De werkgever zal inderdaad moeten investeren, anders kan hij later ook niet oogsten. Wil je dat niet? Prima, dan neem je geen personeel en doe je alles zelf.

Ik vraag me overigens af, hoe dit verzekeringstechnisch werkt. Wat als er een bedrijfsongeval gebeurt? Geen arbeidsovereenkomst, dus geen werknemer....... Mogen wij dat met z'n allen dan gaan betalen via de premies van de zorgverzekering? Lijkt me niet de bedoeling. Daar hoort de werkgever zich voor te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals al aangegeven is er een verschil tussen proeftijd en stage. Stage heeft leerdoelen, proeftijd is om te zien of de werknemer en werkgever verder willen. Het lijkt er hier op dat de werkgever de voordelen van de stage wil (geen salaris e.d.) maar het werk van een proeftijd. Daar zou ik zelf ook niet voor gaan.

Als het een stage is, dan moet de werkgever aangeven wat de leerdoelen zijn, wat voor begeleiding deze gaat geven, welke training etc. Anders lijkt het toch erg op "ik heb een klusje voor twee maanden en wil een gratis medewerker".

Verder inderdaad: verzekeringen? Dat even los van een opleiding doen en dan de banen niet leuk vinden; geen enkele baan is alleen maar leuk. Daar zou de kennis van de TS toch wel wat zelfkritisch mogen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 06-02-2015 12:04 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
maartend schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Omdat er blijkbaar nix van een contract is, enkel een geheimhouding.
En omdat de slavernij al enige tijd geleden is afgeschaft.
En omdat er bedrijfjes zijn die dit misbruiken om gratis personeel te hebben.

Nog meer?
Pardon - Slavernij? Volgens mij is het vrijwillig ergens ervaring op gaan doen (of werk in Nederland uberhaupt) met als uitzicht een potentiele baan absoluut geen slavernij. 8)7 Je bent toch niet ineens geketend aan het bedrijf (in letterlijke zin).

Misbruik maken, denk het ook niet in een functie waarbij kennis dragen een belangrijk onderdeel is. Dat zou betekenen dat je elke 2 maanden opnieuw begint en dat is voor een stabiel bedrijf niet heel verstandig.
TheBrut3 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Maar er wordt hier helemaal niet gesproken over een proeftijd, zelfs niet over enige vorm van een contract.
Ik geef ook aan dat dit een alternatief op een proeftijd kan zijn, niet dat het hier om een proeftijd gaat. Althans niet de juridische proeftijd.

Het blijft wel een rare dat er niet inderdaad een soort van stageovereenkomst wordt aangegaan met elkaar ook al staat daarin enkel dat het een stage is zonder vergoeding met een looptijd.
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:57:
[...]

Dat is vrij normaal als je mensen in dienst hebt. De werkgever zal inderdaad moeten investeren, anders kan hij later ook niet oogsten. Wil je dat niet? Prima, dan neem je geen personeel en doe je alles zelf.
Inderdaad je moet investeren in mensen, en soms betekent dat iemand die absoluut geen perspectief lijkt te hebben toch een kans te gunnen. Moet je dan zelf het risico 100% dragen, nee dat doe je samen. Jij een kans om je te bewijzen en waar je praktijkervaring kunt opdoen, ik wellicht een beetje werk wat wordt verzet en later een werknemer.

[ Voor 19% gewijzigd door SharpY op 06-02-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
smuurmans schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:53:
Bovendien is het vraag en aanbod, ben jij niet gemotiveerd genoeg om deze kans aan te grijpen dan zoekt hij iemand die dat wel is. Is totaal geen sprake van misbruik.
Dat is het dus wel, want je speelt werklozen zo tegen elkaar uit met als resultaat dat ze voor niks werken. En dat is niet eerlijk en - gezien het feit dat de persoon in kwestie geen contract heeft en er een wet is op het minimumloon - waarschijnlijk ook nog eens gewoon verboden.
Als het een grote organisatie is vind ik het helemaal niet gek. Met een dergelijke werkwijze heb je niet alleen een grotere kans op gemotiveerd personeel
Dan krijg je vooral personeel dat nergens anders aan de bak komt. Dat zijn doorgaans niet de beste mensen.
En ja, als je aangenomen wordt zou de werkgever kunnen beslissen om 1 of 2 maanden met terugwerkende kracht alsnog te betalen. Dit is dan een leuke bonus, maar moet afhankelijk zijn van hoe jij in deze periode gepresteerd hebt.
Salaris voor geleverd werk noem jij een bonus? Oftewel het is normaal dat je onbetaald werkt en je mag je baas wel dankbaar zijn als hij je een salaris betaalt?

Bovendien: al heb je je werk nog zo goed gedaan, dan kan je baas je er gewoon alsnog uittrappen zonder je een cent te betalen. Bedankt voor het idee, als ik ooit werkgever word, dan weet ik wat moet doen als ik een klusje heb van twee maanden.
Bewijs jezelf dus eerst voordat je eisen gaat stellen.
Betaald krijgen voor werk dat je doet is volkomen normaal.
We hebben zelf een bedrijf en merken ook dat werknemers helaas te vaak het belang van een werkgever vergeten en alleen maar denken uit eigen belang.
Sta je er wel bij stil dat een werknemer geen robot is maar eens mens en daarom elke dag moet eten en drinken en elke maand zijn huur moet betalen en zijn verzekeringspremies?
[...]
Daarnaast help je als bedrijf zijnde ook de werkzoekende. Een groot gat in je cv kan het krijgen van werk heel lastig maken terwijl een onbetaalde stage/werkplek juist de indruk kan geven dat je heel erg gemotiveerd bent.
Of dat je wel heel erg verlegen zat om werk...
Waarom dat negatieve gevoel rondom onbetaald? De werkgever heeft in deze een groot risico omdat nergens uit blijkt dat iemand de "skills" heeft om dit te doen,
Dan moet je die persoon gewoon niet aannemen, maar iemand anders zoeken waarvan je wel kan aannemen dat die de juiste skills bezit.

[ Voor 14% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-02-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Discussie gaat naar mijn mening volledig de verkeerde kant op

Als hij de kans krijgt, en zonder al teveel moeite en kosten een maand of maximaal twee zichzelf kan bewijzen en uitzicht heeft op een baan, zeker doen.
Wel oppassen dat je jezelf niet laat misbruiken uiteraard.
En zorgen dat je eventuele uitkering/ww en verzekeringen geregeld zijn.
En ik zou geen geheimhoudingscontract tekenen zonder dat de rest is afgedekt. Lijkt me trouwens ook niet rechtsgeldig zonder een of andere stage overeenkomst

Sowieso zou ik geen 32-40 uur per week onbetaald aan de bak gaan, maar maximaal 16-20 uur, geen schoolvakanties, woensdagen of vrijdagen e.d. maar dat is mijn mening omdat je dan voor veel kosten qua opvang gaat opdraaien.

[ Voor 18% gewijzigd door cypher21 op 06-02-2015 12:21 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cypher21 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:18:
Als hij de kans krijgt, en zonder al teveel moeite en kosten een maand of maximaal twee zichzelf kan bewijzen en uitzicht heeft op een baan, zeker doen.
Wel oppassen dat je jezelf niet laat misbruiken uiteraard.
En zorgen dat je eventuele uitkering/ww en verzekeringen geregeld zijn.
En ik zou geen geheimhoudingscontract tekenen zonder dat de rest is afgedekt. Lijkt me trouwens ook niet rechtsgeldig zonder een of andere stage overeenkomst
Hij moet daar gratis werken. Hoeveel meer kun je misbruikt worden? Het is een race naar de bodem. Als mensen dit soort situaties accepteren, dan mogen de mensen die wel 2 maanden gratis willen werken gaan opbieden tegen mensen die wel 6 of 12 maanden gratis willen werken.

Ik vraag me wel af of de werknemer zelf een kopie van dat geheimhoudingscontract krijgt. Daarmee heeft ie achteraf wel bewijs dat er een arbeidsrelatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gomez12 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:54:
[...]

Tja, deze stelligheid is ook weer het andere uiterste.

Ga jij onbetaald naar een sollicitatie gesprek? Zoja, dan is de 1e werkdag niet veel anders.
2 maanden is te lang en uitbuiting imho, maar ik kan me best iets voorstellen dat een werkgever een grotere kans wil nemen als jij onbetaald een paar dagen je kunstje wil laten zien. De vraag is dan wel " Wat is een paar dagen" en daarop zeg ik als absolute max 5.

Als ik werkgever was en qua website komt er iemand solliciteren met 2 jaar geen werk (=geen zakelijke portfolio) dan zou ik ook wel even gaan twijfelen.
Want hij kan prive nog zulke mooie sites hebben gemaakt, als hij daar 3 jaar per site over doet dan heb je er zakelijk nog niets aan. Als iemand net bij een ander bedrijf gewerkt heeft dan kan je daar wel iets mee.

Dus ik kan me wel iets voorstellen bij een paar dagen om te tonen wat je kan en vanuit rechtswege zit dit ietwat moeilijk omdat je maar 3x mag verlengen etc. Alleen dan praat ik dus wel over max 5 dagen
Daar is gewoon de proeftijd voor. Geen enkele reden om dat onbetaald te gaan doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Voor de duidelijkheid, het juridische aspect:

Een stage mag alleen in het kader van een opleiding. Daarbuiten is dit niet mogelijk, als dit de reden is dat de werkgever geen contract geeft dan is hij fout. Gaat het om inwerken dan moet hij een traineeship verlenen hetgeen anders is dan een stage.

Een proeftijd is ook weer anders, hierbij krijg je al een aanstelling, maakt de werkgever kosten en mag hij er nog voor kiezen om je contract niet voort te zetten, maar zijn geld krijgt hij niet terug.

De verzekering moet wel gewoon geregeld zijn. Iedereen die werkzaamheden voor het bedrijf verricht, betaald of onbetaald maakt niet uit, moet verzekerd zijn. Als er een ongeval op de werkvloer plaatsvindt dan is de werkgever aansprakelijk ongeacht of hier een contract is afgesloten. De enige uitzondering is bij het inhuren van een extern bedrijf.

De enige legale manier om iemand op de proef te nemen is op basis van vrijwillige inzet. Denk aan gepensioneerden die voor de fun de dieren in de plaatselijke dierentuin verzorgen.

Ik vind deze constructie toegestaan indien je daadwerkelijk het voornemen hebt om iemand een vast contract aan te bieden. Gaat het in feite om een klusje van 2 maanden dan is het natuurlijk not done om iemand hiervoor 'op proef' te nemen. Dit heb je als het goed is als potentiële werknemer snel genoeg in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

smuurmans schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:34:
Ik vind deze constructie toegestaan indien je daadwerkelijk het voornemen hebt om iemand een vast contract aan te bieden. Gaat het in feite om een klusje van 2 maanden dan is het natuurlijk not done om iemand hiervoor 'op proef' te nemen. Dit heb je als het goed is als potentiële werknemer snel genoeg in de gaten.
Maar waarom zou je dan geen arbeidscontract opstellen voor de eerste twee maanden?
Ik snap echt niet dat iemand zou gaan werken zonder enig contract, ongeacht te vergoeding.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Men vergeet dat het minimumloon een werkgever meer kost dat datgene wat een werknemer ontvangt.
Wie vergeet dat? Punt is dat minimumloon voor een reden bestaat. Als je vindt dat werkgevers mensen gratis moeten mogen aannemen en alleen betalen als een 'bonus', dan moet je gewoon het minimumloon afschaffen.
Bovendien is het vraag en aanbod, ben jij niet gemotiveerd wanhopig genoeg om deze kans aan te grijpen dan zoekt hij iemand die dat wel is. Is totaal geen sprake van misbruik.
Gratis werken heeft niks met motivatie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
JackBol schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:39:
[...]

Maar waarom zou je dan geen arbeidscontract opstellen voor de eerste twee maanden?
Ik snap echt niet dat iemand zou gaan werken zonder enig contract, ongeacht te vergoeding.
Inderdaad, als je een goede werving en selectie uitvoert, dan is de kans toch al vrij klein dat je iemand inhuurt die niet goed is. En als die persoon toch niet blijkt te functioneren, dan kom je daar meestal snel genoeg achter (doorgaans na een paar weken, de volle twee maanden zijn zelden nodig om te weten te komen of iemand geschikt is of niet). De financiele schade zal dus beperkt zijn, en bovendien: dat noemen we nou een ondernemersrisico.

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-02-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De enige legale manier om iemand op de proef te nemen is op basis van vrijwillige inzet.
De enige legale en normale manier is gewoon betalen.
Denk aan gepensioneerden die voor de fun de dieren in de plaatselijke dierentuin verzorgen.
Nogal een verschil of je ergens voor de lol of whatever vrijwilligerswerk doet of je voor je brood (wat je dan nog niet eens krijgt!) door een werkgever laten naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Voor de duidelijkheid, het juridische aspect:

(...)

Ik vind deze constructie toegestaan (...) indien je daadwerkelijk het voornemen hebt om iemand een vast contract aan te bieden.
Ok, jij vindt dat, maar hoe zit dat juridisch?
smuurmans schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 12:34:Gaat het in feite om een klusje van 2 maanden dan is het natuurlijk not done om iemand hiervoor 'op proef' te nemen.
'Not done' vind ik wel heel zwak uitgedrukt in dit geval...
Dit heb je als het goed is als potentiële werknemer snel genoeg in de gaten.
Als werknemer kan je dat soort dingen vaak juist helemaal niet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-02-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik ken deze constructie. een behoorlijke periode bij mijn vorige werkgever hebben we dit ook gedaan.
In beginsel is het goedkoop voor de werkgever dus aantrekkelijk en mensen die echt willen tonen inzet en komen zo weer terug op de arbeidsmarkt. (Als je bij ons je werk goed deed krijg je na 1,5 maand een jaarcontract aangeboden.) Echter moet dit allemaal in overleg met UWV. Doe je dit niet dan ben je , zoals hierboven al vele malen is aangegeven, illegaal bezig.

De werkgever wil dan gewoon goedkoop iemand hebben en de persoon ondervind er alleen maar nadelen van.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

onbetaald op proef zonder enige vorm van contract... ik zou direct zijn omgedraaid. Hoe lang ik dan ook al zonder werk zou zitten.

Je wordt gewoon misbruikt, en tijdens die periode heb je ook geen tijd meer om op zoek te gaan naar een serieuze baan.

Als ze nu al geen contract aan willen gaan toont dit duidelijk geen enkele vorm van vertrouwen. Ze hadden immers ook een 2 maanden contract kunnen aanbieden.

Nu is het gewoon vrijwilligerswerk

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 221563 op 06-02-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 10:56
Ik ken meerdere mensen die onbetaalde stages doen of hebben gedaan. Het hangt er sterk vanaf of het een goed idee is. Je kan er voor kiezen als er geen betaalde alternatieven beschikbaar zijn in jouw vakgebied of als het inhoudelijk zeer interessant is. Zo heb ik zelf destijds gekozen voor een stage tegen een kleine vergoeding vs een stage met bijna een normaal salaris gewoon omdat ik in het eerste geval veel meer kon leren.

Gaten op je CV zijn erg slecht voor je carrière. Als je iets wil bereiken kan je beter onbetaald werken dan onbetaald thuis zitten. Je merkt snel genoeg of er misbruikt van je gemaakt wordt en of je er wat van opsteekt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Anoniem: 221563 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:00:
[...]
Als ze nu al geen contract aan willen gaan toont dit duidelijk geen enkele vorm van vertrouwen. Ze hadden immers ook een 2 maanden contract kunnen aanbieden.
Dit.

Ons arbeidsrecht biedt verschillende mogelijkheden voor verschillende evaluatieperioden. Denk aan proeftijd (0...2 maanden), termijncontracten (~3 ... 24 maanden) of desnoods een nulurencontract.

Als dat allemaal al te veel gevraagd is, dan kun je je afvragen hoeveel de werkgever echt voor het werk over heeft. Hij kan voor die eerste maanden een contract aanbieden zonder risico; het gaat dus niet om risico maar gewoon om geld. In de 3e maand moet er ineens wel betaald worden, gaat dat wel gebeuren?
Nu is het gewoon vrijwilligerswerk
Behalve dat vrijwilligerswerk een maatschappelijk doel dient, en als het even kan ook leuk is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je een uitkering krijgt van het UWV, mocht je in 2014(of het nu nog mag ?????? uitzoeken) nog 1 a 2 maanden met behoud van je uitkering bij een werkgever in dienst treden .. (proefperiode bij uwv ofzo)

Wees in ieder geval zo slim om eens te praten over arbeidsvoorwaarden .. na de proefstage een contract Arbeidsvoorwaarden waarmee je niet kan leven kan je weer voorleggen bij UWV indien het niet redelijk is ..

zo heeft iemand leuk 2 maanden gewerkt (leuk voor hem en/of werkgever) maar arbeidsvoorwaarden rammelde aan alle kanten .. UWV heeft verboden de persoon in dienst te treden bij de werkgever .. (en ze sturen er niemand meer naar toe)

houd er wel rekening mee dat de arbeidsovereenkomst DIT JAAR "DRASTISCH" is gewijzigd .. !!!!
dus 0 uren/proef periode concurentie beding en andere zaken zijn wellicht op de schop ..

http://www.ontslaghulp.co...15-wet-werk-en-zekerheid/

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 06-02-2015 13:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
TL:DR

1: Ga nooit onbetaald werk verrichten voor een "werkgever"... iets met slavernij?

Indien 1 niet interessant is
2: Vraag aan het UWV of dit mag

[ Voor 7% gewijzigd door Quadradial op 06-02-2015 13:34 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Proefplaatsing via UWV kan een passende optie zijn. En inderdaad, leg van tevoren de arbeidsvoorwaarden na de proefperiode vast. Straks werk je 2 maanden voor niets, krijg je op de laatste dag een "goed nieuws" gesprek met een schandalig aanbod waar je door de tijdsdruk niet meer goed over kunt onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

t_captain schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:22:
[...]

Dit.

Ons arbeidsrecht biedt verschillende mogelijkheden voor verschillende evaluatieperioden. Denk aan proeftijd (0...2 maanden), termijncontracten (~3 ... 24 maanden) of desnoods een nulurencontract.

Als dat allemaal al te veel gevraagd is, dan kun je je afvragen hoeveel de werkgever echt voor het werk over heeft. Hij kan voor die eerste maanden een contract aanbieden zonder risico; het gaat dus niet om risico maar gewoon om geld. In de 3e maand moet er ineens wel betaald worden, gaat dat wel gebeuren?

[...]
Precies mijn vermoeden. Er is helemaal geen intentie om deze persoon in dienst te nemen. Waarschijnlijk liggen er nog wat klusjes voor de website en mag deze persoon die even gratis oppakken. Binnen 2 maanden krijgt hij te horen, dat het toch niets gaat worden met een paar random kutsmoesjes. Als ze weer wat klusjes aan de website hebben, herhalen ze dit kunstje gewoon even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

t_captain schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:38:
Proefplaatsing via UWV kan een passende optie zijn. En inderdaad, leg van tevoren de arbeidsvoorwaarden na de proefperiode vast. Straks werk je 2 maanden voor niets, krijg je op de laatste dag een "goed nieuws" gesprek met een schandalig aanbod waar je door de tijdsdruk niet meer goed over kunt onderhandelen.
let op je kan altijd onderhandelen .. maar je "aanvaard" het moment dat je de 1ste dag gaat werken .. dus ingang contract datum

dus ga niet afwachten .. zorg dat je alle documenten bewaart van "voor" en na de ondertekening .. en ga niet achterover zitten totdat het "gebeurt"

en tijdens werktijd mag je best even bellen met UWV/Rechtsbijstand etc ... de werkdruk is nooit zo hoog als je zelf de tijd neemt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zonder contract is gewoon wachten tot de ellende (of teleurstelling) komt.

Simpel gezegd, voor elke vorm van werk in NL dat is toegestaan is er een passend contract. Of je vrijwilliger, pensionado, stagiair, zzp-er, hobbyist of loonslaaf bent, maakt daarin niet uit. Sommige zaken zijn ook te doen zonder contract, maar er is altijd (online) wel een standaard contractje te vinden dat de lading dekt.

Daarnaast zou ik 3x nadenken voordat je bij een dergelijke baas aan de slag gaat. Voor 'niks' werken is niet echt 'normaal' in NL, dat een baas hier actief mee bezig is (zonder UWV betrokkenheid) geeft te denken. Ik lees dingen over kinderopvang, dus er is een thuissituatie die ook 'tijd' nodig heeft, hoe gaat je baas om met een ziek kind? Wat gebeurd er bij een storing op een vrije dag, mag je dan ook (voor niks) komen opdraven?

Een zakelijke relatie zorgt voor helderheid, rechten en plichten, voor mijn gevoel zit je hier ver onder de ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben ook benieuwd of je geen risico's met de belastingdienst neemt. Als die erachter komen dat er gewerkt wordt zouden ze best eens kunnen aannemen dat ie zwart werkt (er is immers geen traceerbare betaling) en je gewoon aanslaan voor inkomstenbelasting, misschien zelfs met terugwerkende kracht als ze denken dat ie er al langer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-04 09:11
Dit is natuurlijk hartstikke illegaal. Mocht het legaal zijn geweest dan zou er immers wel een contract zijn opgesteld waarin 0 euro overeen komt, zo voorkom je ook verwarring bij:

- De ziektekostenverzekeraar: deze gaat nu GEEN behandeling vergoeden mocht er iets gebeuren op de werkvloer
- Het UWV. Als ik als UWV erachter zou komen dat er wel gewerkt wordt maar er geen loon opgegeven wordt dan gaan de alarmbellen wel rinkelen. En hoe ga je in godesnaam de verplichte sollicitaties doen als je op werk bent?
- De belastingdienst, idem als door downtime genoemd wordt. Deze constructie riekt voor de belastingdienst natuurlijk naar zwart uitbetalen.

In tijden van hoge werkeloosheid is gewoon in- en intriest dat werkgevers zo gratis werknemers denken te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
downtime schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:16:
Ben ook benieuwd of je geen risico's met de belastingdienst neemt. Als die erachter komen dat er gewerkt wordt zouden ze best eens kunnen aannemen dat ie zwart werkt (er is immers geen traceerbare betaling) en je gewoon aanslaan voor inkomstenbelasting, misschien zelfs met terugwerkende kracht als ze denken dat ie er al langer werkt.
Dat vind ik wel heel ver gezocht, dan zou er geen vrijwilligerswerk mogelijk zijn vanwege belastingcontroles...

Heitje karweitje is ook gelijk onmogelijk etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gomez12 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:54:
Dat vind ik wel heel ver gezocht, dan zou er geen vrijwilligerswerk mogelijk zijn vanwege belastingcontroles...
Voor vrijwilligers wordt doorgaans wel het één en ander geregeld. Ik ben zelf af en toe vrijwilliger voor een organisatie en ben dan via hun verzekerd als er wat fout gaat. Ik kan ook aantonen dat ik al een volledige baan en inkomen elders heb en daar belasting over betaal. Maar het gaat hier om iemand die geen uitkering (en dus geen inkomsten) heeft maar wel full-time voor een bedrijf aan de slag gaat. Ik denk dat de belastingdienst z'n eigen conclusies wel trekt, als ze er ooit achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Een van de kenmerken van vrijwilligerswerk is dat het een maatschappelijk doel heeft. Je kan dus geen vrijwilligerswerk doen voor een commercieel bedrijf (en al helemaal niet 40 uur per week).

Een ander kenmerk is dat vrijwilligerswerk niet ten koste mag gaan van betaald werk.

Oftewel: gratis werken voor een commercieel bedrijf en vrijwilligerswerk zijn twee hele verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54
Ik zou het zelf nooit doen. Ondernemen is risico nemen, daar hoort ook het risico bij dat je iemand aanneemt die niet voldoet. Daar is proeftijd voor uitgevonden, zodat je niet meteen vastzit aan een (half)jaarcontract.

Argumenten over inwerken e.d. zijn ook flauwekul, inwerken is enkel en alleen een waarde vergrotende activiteit voor de werkgever, niet voor de werknemer.

Mensen die dit soort praktijken wel prima vinden vind ik echt heel raar.

Als jij niet in staat bent om gedurende een periode van 175 uur te beoordelen of iemand van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw organisatie, dan ben je wel een hele slechte ondernemer.
[...]

Uiteraard geld dat niet voor alle functie's. Maar als ik kijk naar mijn eigen functie, dan zie ik gewoon dat nieuwe medewerkers de eerste maand weinig tot niets opbrengen maar dat we er wel heel veel tijd in moeten steken.

Als het rendement op verrichte werkzaamheden zodanig laag is dat een werknemer de inwerkperiode niet ruimschoots binnen +/- een jaar kan terugverdienen, dan heb je sowieso te maken met een organisatie waarbij het water financieel aan de lippen staat. Dan moet je niet mensen gaan aannemen, maar gaan nadenken over hoe je een gezonde organisatie op poten kan zetten en een faillissement moet afwenden.

[ Voor 81% gewijzigd door MarcoC op 06-02-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 00:00
Klinkt als een vrij bizarre constructie, waar ik persoonlijk nooit akkoord mee zou gaan.

Een proeftijd is (vind ik) gebruikelijk, maar waarom moet dat zonder contract? Zoals al genoemd laat dat enorme gaten over voor juridische en belastingtechnische problemen. Een logischer constructie zou zijn een contract van 3-6 maanden met een proeftijd van 2 maanden voor al dan niet minder loon.

Iemand aannemen die vervolgens zijn werk niet (goed/genoeg) doet valt volgens mij nog altijd onder ondernemersrisico. Ik zie dan ook geen enkele reden om dit gedurende langere tijd (>10 werkdagen) zonder betaling te verrichten. Helemaal voor een bedrijf dat die werkzaamheden puur zal gebruiken om dit voor winst te verkopen, of om zelf beter te worden van de verrichte taken. Het bedrijf heeft commerciele intenties, en zou dus evengoed van de geboekte winst haar al dan niet tijdelijke personeel moeten betalen.

Vervelend als het is om werkeloos te zijn, ga hier aub niet mee in zee. Het bedrijf schuift werkelijk alle risico's van zich af (of dat uberhaupt legaal is durf ik nog te betwijfelen, maar ik heb niet genoeg juridische kennis om dat te beoordelen). Bij stagebedrijven waar ik heb gelopen kreeg ik zelfs tijdens mijn opleiding een stagevergoeding, die uiteraard lager uitviel maar je zit daar dan ook om te leren. Ik vind het dan wel het minste dat een bedrijf bij een volledig gecertificeerde werknemer een redelijk loon uitbetaalt, laat staan gedurende 2 maanden.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
offtopic:
Komt hij bij ons werken? Mijn leidinggevende doet dit vaker..
Binnen 2 maanden staan ze alleen op straat als je het niet goed doet maarja..

Zelf zou ik er nooit mee akkoord gaan..
Kan alleen maar gezeik van komen..
Denk aan je verzekering (arbeidsongeval) en voor het UWV, die vind het ook niet tof heb ik een gevoel..

Wens hem veel succes toe!

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 06-04 15:55
Deze constructie is niet zo heel vreemd als de reacties hier doen voorkomen.

Jouw vriend zit al twee jaar zonder werk. Het wordt voor hem steeds moeilijker om nog een baan te vinden. Ook bouw je geen werkervaring op. Probeer het eens om te draaien: Elke potentiële werkgever zal zich afvragen waarom het nog steeds niet gelukt is om aan een baan te komen. Ze zullen het risico niet snel nemen.

Het UWV biedt daarom de mogelijkheid om gedurende een aantal maanden werkervaring op te doen. Je uitkering wordt doorbetaald, de werkgever betaalt niets. Ook onbetaalde proeftijd behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard is er wel een contract (met het UWV en de "stagiair") waarin aansprakelijkheid en dergelijke geregeld zijn.

In mijn bedrijf heb ik momenteel ook zo iemand rondlopen. Al jaren geen baan, een afwijking in het autistisch spectrum en een uitkering. Het UWV is blij dat hij relevante werkervaring op kan doen, hij is blij dat hij met zijn studie aan de slag kan en wij zijn blij met de extra handjes.

Kortom, als het UWV betrokken is zie ik geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54
-RenE- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:50:
Deze constructie is niet zo heel vreemd als de reacties hier doen voorkomen.

Jouw vriend zit al twee jaar zonder werk. Het wordt voor hem steeds moeilijker om nog een baan te vinden. Ook bouw je geen werkervaring op. Probeer het eens om te draaien: Elke potentiële werkgever zal zich afvragen waarom het nog steeds niet gelukt is om aan een baan te komen. Ze zullen het risico niet snel nemen.

Het UWV biedt daarom de mogelijkheid om gedurende een aantal maanden werkervaring op te doen. Je uitkering wordt doorbetaald, de werkgever betaalt niets. Ook onbetaalde proeftijd behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard is er wel een contract (met het UWV en de "stagiair") waarin aansprakelijkheid en dergelijke geregeld zijn.

In mijn bedrijf heb ik momenteel ook zo iemand rondlopen. Al jaren geen baan, een afwijking in het autistisch spectrum en een uitkering. Het UWV is blij dat hij relevante werkervaring op kan doen, hij is blij dat hij met zijn studie aan de slag kan en wij zijn blij met de extra handjes.

Dat is inderdaad niet zo raar (maar nog steeds wel een beetje raar, persoonlijk vind ik dat je als ondernemer dan bezig bent ondernemersrisico op de maatschappij af te schuiven), maar zoals ik de OP lees is hier geen enkele sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het UWV is niet betrokken. Dat is nu juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Laatst online: 06-04 15:55
downtime schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:52:
[...]

Het UWV is niet betrokken. Dat is nu juist het probleem.
Bel het UWV dan is het zo geregeld. Hij kan dat zelf doen. Als het bedrijf daar niet aan mee wil werken dan zou ik er ook niet aan beginnen.

Voor het bedrijf is er nauwelijks risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Trouwens, een proeftijd is altijd 1 maand (ongeacht wat er in je contract staat).

Alleen wanneer je een contract ondertekend van 2 jaar of langer zit je met een wettelijke proeftijd van 2 maanden.

http://www.wetrecht.nl/proeftijd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Je uitkering wordt doorbetaald, de werkgever betaalt niets. Ook onbetaalde proeftijd behoort tot de mogelijkheden.
Lekker is dat. De werkgever maakt gebruik van gratis arbeid en ondertussen zit er iemand anders werkloos thuis omdat die werkgever iemand gratis laat werken en draait de samenleving op voor de uitkering van die persoon, naast de uitkering van iemand die gratis werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-02-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Anoniem: 221563 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:55:
Trouwens, een proeftijd is altijd 1 maand (ongeacht wat er in je contract staat).

Alleen wanneer je een contract ondertekend van 2 jaar of langer zit je met een wettelijke proeftijd van 2 maanden.

http://www.wetrecht.nl/proeftijd/
Sterker nog, sinds 1 januari dit jaar geldt dat er geen proeftijd mag worden afgesproken bij een contractduur van 6 maanden of korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij werkt dan twee maanden met behoud van uitkering, Het UWV biedt dat actief aan sinds de crisis, dus dat bedrijven daar dan ook mee gaan komen is niet heel vreemd. Er zal dan echt wel een contract getekend worden (ook met het UWV of werkbedrijf of hoe het tegenwoordig heet)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 221563 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:55:
Er is geen "wettelijke proeftijd". Als werkgever en werknemer in het arbeidscontract geen proeftijd opnemen, dan is er helemaal geen proeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
-RenE- schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:55:
[...]

Bel het UWV dan is het zo geregeld. Hij kan dat zelf doen. Als het bedrijf daar niet aan mee wil werken dan zou ik er ook niet aan beginnen.

Voor het bedrijf is er nauwelijks risico.
Als ik de TS goed begrijp heeft de kennis helemaal niets met het UWV te maken.

Het is een soort huismoeder / huisvader. Zo ver als ik het hier moet geloven :
Hij krijgt geen uitkering, daar is dus niks te verliezen, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen. Z'n vriendin heeft wel een vaste baan. Als hij deze baan aanneemt betekent het wel dat ze kinderopvang moeten zoeken. Financieel gaan ze er dus op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de geweldige reacties. Ik heb nog geen contact met de kennis gehad. Om jullie nog een beetje extra informatie te geven:

Hij gaat niet full-time werken, de afspraak is (voorlopig) 3 dagen in de week waarbij hij vrij is om zelf te kiezen wanneer.

Het UWV is helemaal niet in beeld want hij krijgt voor zover ik weet geen uitkering (of heb ik dat fout?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:23:
Bedankt allemaal voor de geweldige reacties. Ik heb nog geen contact met de kennis gehad. Om jullie nog een beetje extra informatie te geven:

Hij gaat niet full-time werken, de afspraak is (voorlopig) 3 dagen in de week waarbij hij vrij is om zelf te kiezen wanneer.

Het UWV is helemaal niet in beeld want hij krijgt voor zover ik weet geen uitkering (of heb ik dat fout?).
Of je dat fout hebt weet alleen de kennis lijkt mij, wij weten niet of hij een uitkering heeft aangevraagd. :P (of hij er recht op heeft even buiten beschouwing gelaten uiteraard)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 06-02-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]
Heel simpel van de website van het UWV.
Het gaat om een re-integratietraject (vrij vertaald), daar hoort het UWV gewoon bij betrokken te zijn.

De overheid is er niet alleen voor uitkeringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het UWV keert dan ook geen uitkeringen uit, dat zijn verzekeringen ;)

Omdat ie 2 jaar thuis zit, lijkt mij dat er geen WW meer is, en sprake is van de bijstand. De bijstand kan dit soort dingen ook op tafel leggen, en zo heeft een kennis van mij hier een aantal onbetaalde stages gelopen. Die stage kan je vervolgens op de CV zetten, en alle behaalde certificaten vanwege cursussen ook..

Dit heeft ze overigens zelf aangevraagd bij de gemeente. Met als voordeel dat ze niet hele dagen thuis zit, en kinderopvang kreeg ze dus ook gewoon voor die dagen.

Ze heeft er behoorlijk wat baat bij gehad...

Wellicht eens vragen aan die kennis van je of dit vanuit de gemeente afkomstig is... Dan is het wellicht onderdeel van de tegenprestatie, en wordt je bij weigering gewoon keihard gekort op de bijstandsuitkering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb even gebeld en heb nieuwe info. Het belangrijkste is dat er toch wél een contract is. Voor het grootste deel staan daar normale dingen in. De termijn is echter van 2 maanden opgerekt naar 6 maanden met een proeftijd van 1 maand. Laat ik ze het voordeel van de twijfel geven een aannemen dat het een foutje is en dat het toch om 2 maanden gaat. Een proeftijd voor een onbetaald contract vind ik een beetje vreemd.

Wat opvalt is dat de organisatie een stichting is met een enigzins idealistisch doel. Volgens mij wordt er wel gewoon geld verdient met de verrichte diensten.

Verder staat er een niet-concurrentie-beding in voor twee jaar. Voor een ideele organisatie is dat wel erg vreemd.

Wat ik positief vind is dat er een redelijke lijst aan taken en verantwoordelijkheden in staan die verder gaan dan een beetje de website beheren.

Als laatste blijkt een andere kennis ook bij die organisatie te werken. Ook hij heeft eerst twee maanden voor niks gewerkt. Er is dus wel een realistische kans op een echt contract.

Tenslotte weet ik inmiddels zeker dat hij geen enkele uitkering ontvangt, ook geen WW.

De vriend gaat nu zelf een rondje bellen om te vragen hoe die andere kennis er over denkt, of het UWV hier iets over kan zeggen en hoe het zit met die zes vs twee maanden.

Tevens heb ik hem op dit topic gewezen. Ik denk niet dat hij gaat posten om z'n privacy te waarborgen maar hij leest in ieder geval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:00:
Ik heb even gebeld en heb nieuwe info. Het belangrijkste is dat er toch wél een contract is. Voor het grootste deel staan daar normale dingen in. De termijn is echter van 2 maanden opgerekt naar 6 maanden met een proeftijd van 1 maand. Laat ik ze het voordeel van de twijfel geven een aannemen dat het een foutje is en dat het toch om 2 maanden gaat. Een proeftijd voor een onbetaald contract vind ik een beetje vreemd.

Wat opvalt is dat de organisatie een stichting is met een enigzins idealistisch doel. Volgens mij wordt er wel gewoon geld verdient met de verrichte diensten.

Verder staat er een niet-concurrentie-beding in voor twee jaar. Voor een ideele organisatie is dat wel erg vreemd.

Wat ik positief vind is dat er een redelijke lijst aan taken en verantwoordelijkheden in staan die verder gaan dan een beetje de website beheren.

Als laatste blijkt een andere kennis ook bij die organisatie te werken. Ook hij heeft eerst twee maanden voor niks gewerkt. Er is dus wel een realistische kans op een echt contract.

Tenslotte weet ik inmiddels zeker dat hij geen enkele uitkering ontvangt, ook geen WW.

De vriend gaat nu zelf een rondje bellen om te vragen hoe die andere kennis er over denkt, of het UWV hier iets over kan zeggen en hoe het zit met die zes vs twee maanden.

Tevens heb ik hem op dit topic gewezen. Ik denk niet dat hij gaat posten om z'n privacy te waarborgen maar hij leest in ieder geval mee.
6 maanden onbetaald of 6 maanden contract waarvan de eerste maand proeftijd is en enkel de eerste maand onbetaald? 6 maanden onbetaald vind ik persoonlijk wel erg overdreven, 2 maanden zou nog te overwegen zijn als je daarna wel echt een kans hebt op een baan maar 6 maanden zou ik persoonlijk echt niet aan beginnen.

Daarnaast, een concurrentie beding van 2 jaar voor een aanstelling van 6 maanden die mogelijk ook nog eens alle 6 onbetaald zijn? Dan moeten ze echt gauw ophouden.... Dat is gewoon echt zeer onredelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 483276 op 06-02-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

Lees dit ook maar even.

Als het een contract voor bepaalde tijd is, dan is het dus al... dikke onzin ... maar is het voor onbepaalde tijd dan zou het wel kunnen. Overigens geen reden om het niet te doen... je hoeft er dan verder niet over na te denken.

Het gaat niet alleen om uitkering, het gaat erom dat het UWV ook betrokken is bij situaties waarbij er sprake is van 'uitzonderingen'. We hebben minimum loon en 0 euro per uur is minder dan het minimum loon. Volgens mij is het verdomd lastig om een arbeidscontract op te stellen wat begint als vrijwilligers werk en daarna overgaat in betaald werk.... anders zouden al die Polen in NL wel dergelijke constructies gebruiken.

Sowieso veel succes.

O ja, en wees niet te bang om een 'fout' contract te tekenen. Alle clausules/bepalingen die bij wet zijn verboden vervallen direct. Onder minimumloon betalen is 'not done' en zal de werkgever altijd veel zwaarder aangerekend worden... dus dat geld kun je (bij een conflict) bijna altijd opeisen.

Maar zorg voor een rechtsbijstandverzekering incl arbeidsdekking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Bij een arbeidsovereenkomst van 6 maanden (of korter) mag geen proeftijd opgenomen worden met ingang van dit jaar. Zie rijksoverheid.
Ook daarin is de wetgeving gewijzigd sinds 1 januari 2015. Zie bovenstaande link van Rijksoverheid:
Sinds 1 januari 2015 is het niet meer mogelijk om in een nieuw tijdelijk contract een concurrentiebeding op te nemen. Op deze regel is 1 uitzondering. Kan de werkgever aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen? Dan mag er een concurrentiebeding in het contract staan.

De motivering voor een concurrentiebeding moet in het contract zijn opgenomen. Zonder motivering geldt het beding niet.
Dus beide punten zijn strijdig met de nieuwe wetgeving, ervan uitgaande dat het concurrentiebeding van de stichting niet zwaarwegend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Zorg in elk geval voor een goede registratie van de gewerkte uren.
Dit kan een eenvoudig logboek zijn. Of zet de gewerkte uren in een email naar de werkgever.

Als blijkt dat je achteraf recht hebt op loon dan sta je bij de rechter een stuk sterker.
Het hoeft niet waterdicht te zijn zo lang het maar aannemelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 17:16
Het minimumloon zegt ook niet alles, vrijwilligers krijgen immers ook niet betaald.
Ik werk als vrijwiliger en ik krijg betaald hoor :P (€0,89 per uur dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik ben toch zo blij dat ik dit topic heb geopend. Goud mensen, puur goud. Ik kan jullie niet allemaal persoonlijk bedanken, maar ik heb hier al heel veel nuttigs gelezen. We zijn er nog niet, maar ik heb in ieder geval een paar sterke punten waarop dit contract niet door de beugel kan. Ik hoop dat ik hem kan overtuigen om opnieuw te gaan onderhandelen.

[ Voor 35% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-02-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04 00:00
Iets wat mij niet helemaal duidelijk is, misschien heb ik er over heen gelezen; Hoe worden huidige zaken als huur/eten/enzovoorts nu gedekt? Als kennis al 2 jaar zonder werk zit zonder bijstand/ww, hoe staan de financien er nu dan voor en hoe lang kan dat nog doorgaan? (ballpark)

Daarnaast is het inderdaad slim om goed administratief bij te houden welk werk er wanneer wordt uitgevoerd en hoe lang. 3 dagen worden er snel 5 als de werkrelatie onder druk staat en het niet uitbetalen van loon is meestal een sterke motivator. Let ook op dat een concurrentiebeding een probleem kan zijn als er meerdere (potentiele) werkgevers zijn in de omgeving van dit bedrijf (in het geval kennis gaat soliciteren bij de potentiele buren).

Neemt overigens mijn gevoel niet weg dat het het overwegen waard is om te kijken naar andere mogelijkheden voor werk of bijspijker cursussen/certificeringen. Opnieuw onderhandelen is zeker het proberen waard, maar iemand die contracten opstelt die strijdig zijn met de wet en goedkoop/gratis personeel wil heeft over het algemeen niet het beste voor met zijn werknemers.

Edit: Thanks, edited! :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

thetrueman2 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:12:
Iets wat mij niet helemaal duidelijk is, misschien heb ik er over heen gelezen; Hoe worden huidige zaken als huur/eten/enzovoorts nu gedekt? Als kennis al 2 jaar zonder werk zit zonder bijstand/ww, hoe staan de financien er nu dan voor en hoe lang kan dat nog doorgaan? (ballpark)
Je hebt er overheen gelezen. Zijn vriendin heeft een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:54:
Ik hoop dat ik hem kan overtuigen om opnieuw te gaan onderhandelen.
Tja, aan de andere kant als de baas dit soort voorwaarden stelt, hoe groot is dan de kans dat die de kennis nog aanneemt als die zich niet eens 1 dag aan een gemaakt contract wenst te houden, maar gelijk op dag 1 al komt over nieuwe onderhandelingen.

De baas weet vast wel dat hij aan de schimmige kant van met werknemers omgaan zit als hij dit soort contracten verzint dus ik weet niet of die wel zit te wachten op nieuwe onderhandelingen of dat die gewoon denkt : Voor jou 10 anderen...

Het risico is wmb zeker iets wat je in je achterhoofd moet houden tijdens je overtuigingspoging en eerlijk gezegd zou ik eerst verder de situatie duidelijk proberen te krijgen, jij hebt alles van "hearsay", de adviezen hier zijn op basis van "hearsay" van "hearsay".
En wat jij hebt gehoord daar zijn al een paar miscommunicaties in geweest :
- Geen contract vs wel contract
- 2 maanden vs 1+6 maanden

Probeer eerst duidelijk te krijgen of de situatie wel echt 100% zo is als jij hem hier schetst, want als bijv onverhoopt toch het UWV ertussen zit dan is het contract bijna 100% wel legaal (UWV werkt meestal met standaard contracten).

Want ik zou als werkgever nou niet echt zitten te wachten op werknemers die op dag 1 al hun net getekende contract willen wijzigen, dat belooft wat voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Men vergeet dat het minimumloon een werkgever meer kost dat datgene wat een werknemer ontvangt. Bovendien heeft een werkgever met nog andere kosten en werkzaamheden te maken die komen kijken bij het aannemen van een nieuwe werknemer.
Een werknemer heeft ook meerdere kosten waar hij te maken krijgt als hij onbetaald gaat werken.
Zullen we dan maar zo ongeveer alles aan de markt overlaten? Geen huurbescherming, geen voedsel- en warenwet meer, geen maximale ziektekosten. En je kan nog wel meer verzinnen. Want dat is ook allemaal een verstoring van vraag en aanbod.
Als het een grote organisatie is vind ik het helemaal niet gek. Met een dergelijke werkwijze heb je niet alleen een grotere kans op gemotiveerd personeel maar kun je bij grotere organisaties al snel tienduizenden euro's besparen op je werving en selectie.
Nee. Je krijgt dan alleen óf mensen die idd wanhopig genoeg zijn, óf mensen die het zich kunnen én willen veroorloven om 2 maanden zonder inkomen te zitten. Ik kan je verzekeren dat 80% van Nederland daar niet onder valt. Is die 80% dan ook niet gemotiveerd? Denk 't niet.
En ja, als je aangenomen wordt zou de werkgever kunnen beslissen om 1 of 2 maanden met terugwerkende kracht alsnog te betalen. Dit is dan een leuke bonus, maar moet afhankelijk zijn van hoe jij in deze periode gepresteerd hebt. Bewijs jezelf dus eerst voordat je eisen gaat stellen.
Oftewel, je bent overgeleverd aan de willekeur van de werkgever. Gezellig.
We hebben zelf een bedrijf en merken ook dat werknemers helaas te vaak het belang van een werkgever vergeten en alleen maar denken uit eigen belang. Prima hoor, vooral doen, maar dan nemen je kansen op een goede functie drastisch af.
ah, duidelijk. Onderliggend motief en onderliggende frustraties. Wellicht is jullie aanname beleid niet goed of zijn jullie verwachtingen niet realistisch, heb je daar al eens aan gedacht?

@TS: nu er een contract is, is het simpel. Even met het contract langs het Juridisch loket of Sociaal Raadslieden, en je bent klaar :)

De contractonderhandelingen kun je simpelweg heel netjes en zonder je werkgever tegen de haren in te strijken openen met "ik ging ervan uit dat alles juridisch in orde zou zijn, maar het blijkt dat dat niet zo is, zowel jij als werkgever, als ik als werknemer lopen allerlei risico's. Zullen we samen eens kijken hoe we deze uit kunnen sluiten?".

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Er is nu wel een contract, maar het is nog niet getekend. Hij is een ochtendje op sollicitatiegesprek geweest en heeft het contract per post opgestuurd gekregen. Er is nog geen echte onderhandling geweest. As er dan ook nog dingen in staan die anders zijn dan in het gesprek afgesproken (zoals 6 maanden ipv 2) en voorwaardes die sinds kort wettelijk niet meer zijn toegestaan vind ik het heel normaal om nog even verder te praten voor er getekend wordt om een half jaar voor nop te gaan werken.

Ik heb hem gesuggereerd om met z'n contact bij wat instantanties als het UWV langs te gaan om hun mening te horen.

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 07-02-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuurmans
Nog een korte reactie op de opmerking van TheGhostInc inzake een rechtsbijstandsverzekering;

Een rechtsbijstandsverzekering is zeker een goed idee. Let wel dat als je deze nu afsluit je waarschijnlijk voor een conflict omtrent deze situatie geen dekking hebt. De kans op een conflict is immers al aanwezig en je zit met een inlooptijd van (waarschijnlijk) 6 maanden.

Een rechtsbijstandspakket met 3 modules (van de 4) is voor vrijwel iedereen die zelf geen juridische kennis heeft aan te raden. Sluit deze niet op het laatste moment af (vlak voor je denkt deze nodig te hebben) want dan heb je hier dus niets meer aan!

Succes met de nieuwe baan. Een aanwezig contract en een kennis met positieve ervaringen lijken mij meer dan voldoende om deze werkgever wat vertrouwen te geven en goede inzet te tonen. Heb je achteraf alsnog het gevoel dat je uitgebuit zou zijn dan kun je dit alsnog volgens Nederlands recht gaan verhalen. Volgens het Nederlandse arbeidsrecht zijn werknemers uitstekend beschermd in dat opzicht dus maak je daar niet teveel zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
smuurmans schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:19:
Nog een korte reactie op de opmerking van TheGhostInc inzake een rechtsbijstandsverzekering;

Een rechtsbijstandsverzekering is zeker een goed idee. Let wel dat als je deze nu afsluit je waarschijnlijk voor een conflict omtrent deze situatie geen dekking hebt. De kans op een conflict is immers al aanwezig en je zit met een inlooptijd van (waarschijnlijk) minstens 6 maanden.
Rechtsbijstandverzekering: geen wachttijd, dus meteen verzekerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Koos Werkloos op 09-02-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:51:
Er is nu wel een contract, maar het is nog niet getekend.
...
Ik heb hem gesuggereerd om met z'n contact bij wat instantanties als het UWV langs te gaan om hun mening te horen.
Ok, als er niet getekend is dan idd gewoon overal de deur platlopen om het te laten checken en eerst het zelf goed doornemen om te zien of het wel overeenkomt met wat hij in gedachten had,
Pagina: 1 2 Laatste