Veel interessante reacties.
Er wordt getwijfeld of islam wel zo veel betrokken is bij geweld.
https://en.wikipedia.org/...d_terrorist_organizations
Hier is een lijst waar je niet geheel aan de indruk ontkomt dat de meeste, afgaande op hun naam, islamitisch van aard zijn. Dat er ook communistisch met andere achtergrond is zal best, maar zo te zien is dat in aantallen afgenomen de laatste jaren.
Dat er bijvoorbeeld christelijke radicale groepen zijn, zoals in amerika, is waar, maar die plegen geen aanslagen voor zover ik weet, en dan niet in de mate waarin de wereld te maken heeft met islamitisch terrorisme. Ik zie in de discussie eigenlijk niemand dat ontkennen.
Ook tussen moslims zelf is strijd. Dat kun je dan vergelijken met het christendom van vroeger, zoals sommigen doen. Er zijn mensen die stellen dat het uiteindelijk allemaal slechts om macht gaat, maar ook dat is in feite een vorm van deflectie. Ik ga uit van 'If it quaks like a duck....'
Het lijkt er op dat moslims volatiel zijn. Blijkbaar zijn ze er onder elkaar niet uit wat de echte islam is. Net las bij andere geloven heb je verschillende stromingen. Bij ons waren er ook conflicten tussen katholieken en protestanten, zoals in Ierland. Uiteindelijk gaat dat wel steeds beter. En in de meeste westerse landen vochten protestanten niet met katholieken openlijk in de straten...
De discussie over hoe het christendom in het verleden ook wel vaak heel stout was is prima, maar dat was in een tijd dat de islam óók heel stout was. En dat mag je tegen elkaar wegkruisen. Zo wordt vaak gezegd dat toen de christenen tijdens een kruistocht Jeruzalem veroverden, ze iedereen vermoordden maar dat toen moslims de stad pakten, ze dat niet deden. Aan de andere kant, moslims hebben in India tientallen miljoenen Hindu's vermoord.
M.a.w. beide religies zijn niet bepaald even lief. Maar waar we in het westen scheiding hebben van kerk en staat, in islamitische landen is dat niet het geval en het lijkt er op dat het toch vooral moslims zijn die nogal moeite hebben met de normen en waarden en de geloven van andere mensen, inclusief agnosten, atheïsten en eigenlijk alles wat zich niet aan sharia houdt.
Waarom zijn het vooral moslims die over een eigen staat willen oprichten? Waarom zijn er groepen zoals 'Sharia for Belgium'? Hoewel er een terroristisch 'Leger van de Heer was' waarvan een leider nu in Den Haag vast zit, zijn het vooral moslims die zo reactief zijn. Waarom is dat? En is het de schuld van westerse landen of historisch westers imperialisme dat een groep als Boko Haram een eigen islamitsiche staat wil en dat er zo veel moslims bereid zijn de meesta fschuwelijke onmenselijke daden te begaan om dat doel te verwezenlijken?
Waarom is daarin een moslim anders? Is dat omdat wij zo rij zijn in het westen dat al onze noden gestild zijn? En mensen met onze normen en waarden plus een gevulde buik gewoon niet zo snel meer opstandig worden? Maar hoe helpt dan een streng islamitische staat mensen om in een betere economische situatie te komen?
Het is hoe dan ook duidelijk dat moslims slecht tegen kritiek kunnen. Is dat omdat bijna alle moslim landen dictaturen zijn? En dat wij als westerse imperialisten de arabieren verraden hebben tijdens WO I en we geloften braken? Rechte lijnen op kaarten trokken en zo nieuwe landen maakten? Of is dat echt omdat onze waarde is dat je je overal een mening over mag aanmeten? Men wil nu op internationaal top niveau dat godslastering illegaal wordt. Waarom is daar een debat over?
Dido:
"Ik denk dat je wat nuance mist. Ik heb maar weinig mensen horen zeggen dat die pedo deed wat hij deed omdat hij christen was.
Als een christen iets fout doet, dan is het een midadiger en hij is christen.
Maar als een moslim iets fout doet, dan is het een misdadiger omdat hij moslim is."
Maar is het niet zo dat de discussie over celibaat oplaaide? Dat betekent toch dat 'wat de pedo-priester deed voortkomt uit zijn christelijk gedrag?
Jij draait de zaken verkeerd om. Mensen in Nederland en in de rest van de wereld zien de misdaden van de priester niet los van zijn religie, juist omdat een priester een vertrouwenspersoon is en juist omdat die normen en waarden zou moeten verdedigen die iets hoger staan dan kindermisbruik. Ben je het daarmee oneens? Zo ja, waarom?
Als een moslim iets fout doet, waarom gaan wij er dan niet vanuit dat het zo erg is omdat hij een moslim is? Je laatste zin klopt niet met wat ik stelde. Mensen doen er alles aan om iemand te 'ontmoslimmen'. Als je dat niet ziet, wat is dan je argument in het licht van de hoeveelheid moslim terreur groepjes?
Je schrijft:
"Ik hoor mensen beweren dat pedofilie niet Christelijk is.
Ik hoor ook mensen beweren dat terreur niet Islamitisch is.
Ik hoor weinig verschil."
Wat je zegt klopt niets van. Pedofilie is niet christelijk en dáárom vinden we het zo erg. (Een priester/gelovige moet beter weten.) Als terreur niet islamitisch is, waarom vinden we het dan dáarom zo erg?
Hier zit een tegenstrijdigheid.
Waarom is 'islamisering' een holle term? (Volgens barticus.) Ontken je dat het bestaat? En waarom?
Bestaat er ook zoiets als christianisering? Hoe is het dat als er problemen zijn in een land, bijvoorbeeld Egypte, moslims zich afreageren op de Kopten? Wat hebben die gedaan behalve bestaan? De Jezidi's? Christenen in Indonesië? India? In Irak moet je ook verdomd uitkijken als christen. Als christenen en andere minderheden in een islamitisch land in de minderheid zijn, dan leven ze gebukt en vaak in angst. Ze moeten hun geloof zo veel mogelijk stiekem belijden.
Maar als moslims als minderheid in een westers land komen, dan schreeuwen ze moord en brand op het moment dat er kritiek komt. Ik zie niet hoe atheïsten en christenen of boeddhisten of hindu's de straat op gaan in hysterie om moslim vlaggen te verbranden en moskeeën te slopen.
Het lijkt mij dat moslim een status aparte hebben. Ze hooien zichzelf onder de voeten van anderen om dan luidkeels te kunnen klagen over hoe ze vertrapt worden, hoe hen onrecht wordt aangedaan, hoe er geen rekening gehouden wordt met hun gevoeligheden. Wij moeten als allochtonen met onze westerse waarden inbinden en gunste van de gevoeligheden van moslim minderheden.
Hoe is dat geen islamisering?
Clush maakt goede punten. Beeldvorming speelt een rol. Maar echte religieuze excessen kennen wij niet echt meer. Voor ons is vrouwenmutilatie zo veel bruggen te ver... Het is dan toch ook logisch dat je gaat kijken naar de wantoestanden. Wij willen dat homoseksuelen veilig over straat kunnen. Dat wordt minder. Waarom?