Kurkentrekker schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:27:
@ de mensen hierboven die vinden dat je er alleen met bommen en geweld een oplossing voor kunt vinden: Wat vinden jullie van het artikel dat ik eerder aanhaalde? Waarin wordt uitgelegd dat het bijzonder weinig zin heeft om te proberen om terrorisme de wereld uit te bombarderen? Dat we iets moeten doen aan het onderliggende probleem, namelijk een laag opgeleide bevolking met weinig tot geen toekomstperspectief, iets dat wij dan weer in stand houden door de lokale Sheikh te spekken met onze oliedollars?
Ik denk dat geweld geen geweldige oplossing is. Maar de realiteit is dat IS met zekerheid, net als de taliban, een zo wrede, onmenselijke, barbaarse, cynische, wanhopige maar voor velen blijkbaar een aanlokkelijke beweging is, dat we nu geen keuze hebben dat te reageren. En als je met geweld reageert. moet je dat ook goed doen. Een tumor moet je niet half wegsnijden.
Je moet dus nog erger zijn dan IS. De enige manier om dat soort IS en taliban ...verschijnselen uit te roeien is door dat ook te doen. Ik huiver bij de gedachte dat er duizenden, misschien wel tienduizenden kinderen nu stelselmatig geindoctrineerd worden door IS.
Wij hebben al moeite om Westerse moslims te beschermen tegen extremistische propaganda. Kinderen reizen af naar Syrië. We zien ook hoe praktisch onmogelijk het blijkt te zijn om te de-extemiseren.
Hoe langer die vierjarige t/m 12 jarige blootgesteld wordt aan deze manier van denken, hoe meer het zich vastzet. En dan kan het best zo zijn dat deze kinderen daar weer vanaf gebracht kunnen worden. Maar op het moment dat hun sociale situatie slecht is, en de kans is groot daarop, dan zie ik ze zo maar ineens weer islam gebruiken als excuss voor hun onvrede en is het Westen weer de pineur.
De vraag is hoe je kunt voorkomen dat er een IS of taliban ontstaat. Dat zou de betere oplossing zijn.
Maar ik meen toch, dat er een verschil bestaat tussen islam en de meeste andere religies. Omdat islam meer is dan een geloof, het is ook een levenswijze En een die botst met die van zo'n beetje alle andere! Dat is dus een mix van culturele, nationalistische, religieuze zaken.
Daarom maak ik geen onderscheid tussen islam en de gelovigen. Zoals Obama nog deed vandaag. Obama zegt dat geloof niet het probleem is maar de enkeling die geloof misbruikt. Maar zonder mensen is er geen geloof. En dus kun je geloof niet ontkoppelen van de mens en zijn wereld.
Dit is precies het punt dat ik maakte in mijn OP.Group- en double think. En dat op hoog niveau.
En dus, religie is een bron van problemen. Vooral op groepsniveau. En dus denk ik dat islamitische-gebaseerde problemen blijven bestaan simpelweg omdat islam constant via haar heilige geschriften de verschillen tussen mensen blijft benadrukken. De wereld moet islamitisch zijn: Dar-EL-Islam. Er is geen ander goed geloof mogelijk. De intolerantie is ingebakken in de boeken en de imams en moslims kunnen niet aan de letterlijke woorden van hun god en profeet twijfelen.
Je kunt dus sleutelen aan sociale aspecten. Geef iedereen goed onderwijs. Geef ze werk. En hoop dat een goed banksaldo, materiële behoeftenbevrediging a la Maslow, zoals in het Westen, mensen matigt: iemand die rijk is zet niets op het spel door met een geweer rond te gaan rennen. Dat is waarom de Westerse politiek faalt. We zijn te rijk om te protesteren want dat kost een snipperdag.
In Egypte gingen mensen de straat op toen voedsel een probleem werd: te duur. Dat zorgde voor de val van Mubarak.
Maar mensen die religieus zijn ingesteld, waar geloof en cultuur in elkaar overlopen, waar tradities een rol spelen, die zijn immaterieel al bevredigd, zij hebben al een leiddraad en een handleiding om te leven: staat allemaal in een helig boek!
Hoe kun je met behoeftenbevrediging dat neutraliseren? Mensen zijn uiterst gevoelig voor symboliek en hebben behoefte aan zingeving, precies wat religie verschaft. Is dat niet waarom extremisten onze samenleving bekritiseren? Wij hebben slechte waarden en onze normen zijn niet goed, want niet islamitisch. Moslims in de EU zijn niet goed want ze zijn te ver afgeweken van wat een echte moslims zou moeten zijn.
Ik denk dus niet dat een voor-oplossing, dus het voorkomen van de opkomst van islamitisch geweld of religieus geweld een oplossing bieden kan.
Dat wij dollars betalen voor olie aan de rijken helpt er voor dat deze moslim landen dictaturen blijven. Maar laat ze dat zelf repareren. Verantwoordelijk zijn voor je eigen land. En ik ben er voor om die steun te stoppen en dus moeten we af van die olie.