Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik ben aan het twijfelen om een HR ketel van Nefit (HR Turbo 32) van begin jaren 90 te vervangen door een nieuwe ketel.
Het gaat om een tweede ketel die alleen een kantoorgedeelte verwarmt en niet voor warm tapwater hoeft te zorgen.

Situatie:
- 3 kamers
- 100 m2 totaal
- Bouwjaar 1967, dit voorjaar spouwmuurisolatie
- Alleen radiatoren
- Thermostaat is een oude Honeywell
- 2 van de 3 kamers worden 1 keer per week (in de toekomst wellicht vaker) verwarmd tot 20 graden, de rest van de week staat de thermostaat op 15.
- In de 3e kamer staan de radiatoren half open.

Is een nieuwe ketel een goed idee of zijn er betere opties? Ik heb naar een warmtepomp gekeken maar dat is nog te duur.
Het doel is om zuiniger en gelijkmatiger/modulerend te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Kan je de installaties niet koppelen? De meeste ketels hebben meer capaciteit dan nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Naar de mogelijkheid om te koppelen is al eens gekeken en dat gaat niet zonder veel breekwerk en dan nog is het de vraag of de andere ketel dat gaat redden. Volgens de installateur die ernaar heeft gekeken is de capaciteit te laag om de extra kamers erbij te nemen.

Een lucht/lucht warmtepomp heb ik even naar gekeken, maar volgens mij heb je dan altijd een unit aan de buitenmuur en dat wil ik liever niet. Daarnaast ben ik bang voor teveel geluidsoverlast van zo'n apparaat in een kantooromgeving.

Een nieuwe ketel lijkt mij vooralsnog de beste optie maar door het beperkte gebruik vraag ik me af of het de investering waard is.
Of is zo'n modulerende ketel relatief gezien juist extra efficiënt als je hem op een constante temperatuur houdt van 15 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Wat is het gasverbruik nu over een jaar? Mogelijk dat verwarmen middels infraroodpanelen of elektrische verwarming wel voordeliger is als de ruimtes slechts sporadisch worden gebruikt.

Als je toch een gasketel aan wil schaffen kun je beter zoeken naar een kleine solo ketel. Deze kunnen verder terugmoduleren dan CV ketels die ook grote hoeveelheden water moeten kunnen verwarmen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Breek- en aansluitwerk lijkt me goedkoper dan een compleet nieuwe ketel (x2?).

Ik ben benieuwd of het vermogen van je ene ketel echt te laag is. Om hoeveel m3 aan kamers gaat het, hoe is de isolatie en wat is je ketelvermogen?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Msniekers schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:56:
Naar de mogelijkheid om te koppelen is al eens gekeken en dat gaat niet zonder veel breekwerk en dan nog is het de vraag of de andere ketel dat gaat redden. Volgens de installateur die ernaar heeft gekeken is de capaciteit te laag om de extra kamers erbij te nemen.
Het kan geen kwaad daar een tweede firma naar te laten kijken. Niet iedere installateur denkt even goed met je mee. Het kan ook zijn dat de eerste firma er geen zin in had.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

lucht/lucht warmtepomp natuurlijk :)
We moeten met zijn allen echt af van die fossiele plofketels.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou een solo CV kevel toen. Dan kun je met een kleine simpele ketel de boel zuinig warm houden.
Sowieso even een 2e bedrijf er naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

revolution-nl schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 18:26:
En een warmtepomp draait op madeliefjes?

Wat is de ketel in het eerste huis?
Bij hak en breekwerk denk ik aan hele muren. Terwijl 2 x 25mm gaten prima cv buizen kunnen hebben. Dat zet je op een 2e pomp, honeywell evo systeem.

Je zou desnoods je hele gasaansluiting eruit kunnen gooien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is de situatie in totaal? Dus alle ruimtes, de andere ketel etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
De ketel in het woonhuis is een Nefit Topline Compact HRC 30/CW5. Zegt dat genoeg over het vermogen of hoe kan ik dat achterhalen?

Situatieschets voor deze ketel:
4 slaapkamers
Badkamer (douche en bad)
Toilet beneden
Berging
Woonkamer (3 radiatoren)
Daarnaast vloerverwarming in woonkamer, keuken en hal (70m2)

Wat er bij zou komen is:
kamer 30 m3 1 radiator
kamer 50 m3 1 radiator
kamer 125 m3 3 radiatoren
Gang 22 m3 1 radiator
Extra toiletruimte 1 radiator

Het gaat dan vooral om de eerste 2 kamers, 80 m3, wat 1 keer per week warm gestookt wordt. De rest kan op een lage stand.

Het aansluiten van dit alles op de eerste ketel, is dat een kwestie van de dichtsbijzijnde leidingen zoeken van de eerste ketel en daar een afsplitsing maken naar het beginpunt van de tweede ketel? Of is dat niet zo eenvoudig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

teacher schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:47:
[...]

En een warmtepomp draait op madeliefjes?
nee wind staat er op mijn kontrakt en dat wissel in weer in voor zon, lekker budget neutraal en vreselijk oneerlijk tov van gas.

maar goed, een plof ketel die cascade aankan, met een cascade regeling en een warmtepomp of duobedrijf met ketel (hp coolcube) en ook een extra warmtepomp geeft keuzevrijheid.
keuzevrijheid kan voor de 15 jaar die komen gaat (levensduur) vrij belangrijk worden als je je geld maar 1x kan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat een 30 kW ketel drie huizen warm moet kunnen stoken... weet je toevallig je gasverbruik (gedetailleerder is beter, hou het eens een paar dagen bij)? Dat geeft een grove schatting van het warmteverlies en vermogensbehoefte, enis beter dan een standaardsom op basis van kubieke meters.
Met geïsoleerde spouw (en dak?) lijkt het me stug dat je 30 kW verliest bij -10.

In principe kom het er inderdaad op neer dat je alleen een aan- en afvoerleiding door moet steken en dan alle radiatoren (in beide gebouwen) opnieuw inregelen.
Een dikke leiding is wel beter en dichter bij de ketel aftakken maakt het ook makkelijker om de boel in te regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ff heel kort door de bocht:
Je kan je woonhuis met plm 15-20kw zeker warm krijgen.
Dan heb je dus nog ruim capaciteit over. De meeste cv ketels worden op warmwater vermogen opgehangen, en de cv kant word geknepen bij installatie.

Wat ik zou doen is een "2e zone" bij de ketel zetten.
Dus, een extra (grundfoss alpha) pomp, vanaf daar met 22 (of 28)mm naar het kantoor.
Bij het kantoor een eigen thermostaat voor die 2e zone.

andere optie is beide huizen omzetten naar een honeywell evohome systeem, en 2 zones maken dmv een zoneklep.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 29-01-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Mijn gasverbruik houd ik wekelijks bij. De afgelopen 3 weken zit ik op een gemiddelde van 17 m3 per dag. In totaal vanaf 19-01-2014 tot vorige week: 2000 m3. Maar in die periode is er nauwelijks vorst geweest dus in strengere winters valt dit een stuk hoger uit.
De spouw wordt dit voorjaar geïsoleerd. Dakisolatie is wel aanwezig en vrijwel overal HR++ dubbelglas. Geen kruipruimte.

Dicht bij de eerste ketel aftakken is denk ik niet mogelijk omdat ik dan de leidingen niet netjes richting kantoor krijg.
Wat wel goed zou kunnen is een aftakking maken bij de radiator in de berging, dan met een leiding richting kast waar nu de tweede ketel hangt en daar de aansluiting maken op de leidingen naar kantoor. Eventueel met een extra pomp.
Maar ik begrijp niet helemaal wat ik daar dan met een extra thermostaat nog kan regelen. De thermostaat in de woonkamer bepaalt toch of de ketel gaat stoken?

Het evohome systeem ga ik nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Msniekers schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:22:
Mijn gasverbruik houd ik wekelijks bij. De afgelopen 3 weken zit ik op een gemiddelde van 17 m3 per dag. In totaal vanaf 19-01-2014 tot vorige week: 2000 m3. Maar in die periode is er nauwelijks vorst geweest dus in strengere winters valt dit een stuk hoger uit.
De spouw wordt dit voorjaar geïsoleerd. Dakisolatie is wel aanwezig en vrijwel overal HR++ dubbelglas. Geen kruipruimte.

Dicht bij de eerste ketel aftakken is denk ik niet mogelijk omdat ik dan de leidingen niet netjes richting kantoor krijg.
Wat wel goed zou kunnen is een aftakking maken bij de radiator in de berging, dan met een leiding richting kast waar nu de tweede ketel hangt en daar de aansluiting maken op de leidingen naar kantoor. Eventueel met een extra pomp.
Maar ik begrijp niet helemaal wat ik daar dan met een extra thermostaat nog kan regelen. De thermostaat in de woonkamer bepaalt toch of de ketel gaat stoken?

Er is al eerder de suggestie gedaan voor een lucht/lucht warmtepomp cq airco hierboven.
Investeren in een airco is relatief goedkoop (lees minder dan 2800 euro inclusief volledige installatie) en zorgt dat een ruimte snel op temperatuur is. En hiermee bespaar je minimaal 25% op verwarmingskosten. Bijvoorbeeld de airco Daikin Ururu Sarara is een totaaloplossing: verwarmen, koelen, bevochtigen, ontvochtigen, ventileren via buitenlucht, zuiveren van de lucht. En dat met een SCOP van 5.7. Check dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Msniekers schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:22:

Met die 2e zone luistert je ketel naar 2 thermostaten. Die in je woonkamer, en die in kantoor. Maar, je moet wel bij de ketel aftakken.

Overigens, met 2000 kuub per jaar valt er nog wel wat te winnen qua gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor een vrijstaande woning zonder spouwmuurisolatie valt 2000 m³ best mee :)

Een grove berekening:
17 m³ per dag => 6 kW warmteverlies gemiddeld.
Als het twee keer zo koud is (aannames: je stookt vanaf buitentemperatuur 17 graden, het was afgelopen weken gemiddeld 5 graden, twee keer zo koud is dus gemiddeld -7 ) is er minstens 12kW nodig.
Voor twee huizen 24 kW en dan heb je nog 6 kW om het daadwerkelijk op te stoken en niet alleen een constante temperatuur aan te houden.

Het tapwaterverbruik wordt niet verdubbeld maar is wel meegerekend en de spouwmuurisolatie verbetert de situatie natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:08:
[...]

Er is al eerder de suggestie gedaan voor een lucht/lucht warmtepomp cq airco hierboven.
Investeren in een airco is relatief goedkoop (lees minder dan 2800 euro inclusief volledige installatie) en zorgt dat een ruimte snel op temperatuur is. En hiermee bespaar je minimaal 25% op verwarmingskosten. Bijvoorbeeld de airco Daikin Ururu Sarara is een totaaloplossing: verwarmen, koelen, bevochtigen, ontvochtigen, ventileren via buitenlucht, zuiveren van de lucht. En dat met een SCOP van 5.7. Check dit topic.
Maar zo'n airco heb ik dan in elke ruimte nodig, dus dan ben ik er niet met 2800. Daarnaast: het kantoordeel van mijn huis is begane grond + schuin dak dus ik kan die buitenunit(s) niet zo mooi wegwerken als jij hebt gedaan.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur er naar uit om te koppelen op de eerste ketel, zonder scheiding van zones maar wel met een extra pomp mocht de afstand te lang worden. Dan regel ik gewoon met de knoppen op de radiatoren de gewenste warmteafgifte in de toegevoegde kamers. Dit is met een relatief kleine aanpassing te realiseren maar ik moet er nog een installateur naar laten kijken of het kan en hoe dat gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Msniekers schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:51:
[...]

Maar zo'n airco heb ik dan in elke ruimte nodig, dus dan ben ik er niet met 2800. Daarnaast: het kantoordeel van mijn huis is begane grond + schuin dak dus ik kan die buitenunit(s) niet zo mooi wegwerken als jij hebt gedaan.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur er naar uit om te koppelen op de eerste ketel, zonder scheiding van zones maar wel met een extra pomp mocht de afstand te lang worden. Dan regel ik gewoon met de knoppen op de radiatoren de gewenste warmteafgifte in de toegevoegde kamers. Dit is met een relatief kleine aanpassing te realiseren maar ik moet er nog een installateur naar laten kijken of het kan en hoe dat gaat uitpakken.
Ik verwarm ook 4 ruimtes met 1 airco (170 m3), maar de ruimtes zijn aangrenzend. Ik weet niet hoe de kamers bij jou liggen. Wanneer ze ver uit elkaar liggen kom je inderdaad uit op een multi split airco model.

Maar als het koppelen van de eerste ketel gaat lukken, is dat natuurlijk de goedkopere oplossing.

• Msniekers
Gisteren zijn twee installateurs komen kijken naar de situatie.
De eerste gaf al snel aan dat het koppelen niet mogelijk is omdat het koppelpunt een leiding van 15 mm is die naar het startpunt van de tweede ketel moet wat een 22 mm leiding is. Naar het vermogen van beide ketels e.d. is niet gekeken. Hij leek er niet zo'n zin in te hebben.
De tweede installateur dacht beter mee en heeft ook gekeken of het mogelijk is om bij de 22 mm leiding van de eerste ketel een afsplitsing te maken naar het startpunt van de tweede ketel. Dat zou wel gaan maar dan moet er redelijk wat opengebroken worden en qua kosten zal dat ongeveer gelijk zijn aan het vervangen van de tweede ketel.

Alternatief is om nog te kijken naar een multisplit lucht/lucht airco met warmtepomp, met een enkele airco ben ik er niet omdat de kamers allemaal aparte ruimtes zijn met een gang ertussen.

Het plafond van de kamers is van hout (was vroeger plat dak) en er is een schuin dak op geplaatst. Kun je een buitenunit ook onder zo'n schuin dak zetten of moet die echt in de buitenlucht?

Ik vraag me daarnaast af wat het meest rendabel gaat zijn voor het relatief lage verbruik in deze 3 kamers:
1. een nieuwe ketel die de temperatuur in 3 kamers constant op 15 graden moet houden en 1 tot 2 keer per week 2 kamers naar 20 graden.
2. 3 airco's die hetzelfde moeten doen als hierboven

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:38
Dit:

"De tweede installateur dacht beter mee en heeft ook gekeken of het mogelijk is om bij de 22 mm leiding van de eerste ketel een afsplitsing te maken naar het startpunt van de tweede ketel. Dat zou wel gaan maar dan moet er redelijk wat opengebroken worden en qua kosten zal dat ongeveer gelijk zijn aan het vervangen van de tweede ketel."

Is op de langere termijn goedkoper in veel opzichten. (gas, onderhoud, stroom etc.)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 18:26:
Mooi voorstel, maar een pand uit 69 is niet zomaar geschikt voor een warmtepomp.
Je stookt jezelf dan arm en nachtverlaging zal eigenlijk niet kunnen, ook in de weekenden niet.
Zonde van de energie als ik het gebruik van de ruimtes bekijk.
De TS is bang voor geluidsoverlast, in een matig geïsoleerd gebouw staan de binnendelen de hele dag flink te blazen.
In een goed geïsoleerd pand zijn die dingen fluisterstil en geven geen overlast.

Dus eerst grondig isoleren. Zo niet, gewoon met gas stoken, absoluut goedkoper dan met wp.

Edit:
We moeten zeker van het gas af, maar dan wel eerst de gebouwen geschikt maken voor andere wijze van verwarmen.
Zomaar roepen om een wp te installeren geeft alleen maar problemen achteraf, hierdoor heeft de warmtepomp al een aardig slechte naam gekregen bij velen.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 19-02-2015 11:27 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1